Loekie Zvonik keert zich tegen doemdenken Irakere met nieuwe salsa in Den Haag Oude nummers Ramblers voor eerst op plaat jd INTERJAZZOINTERJAZZO Ruth Weller volgt Jaap ten Oever op Kid Thomas en Boutté in Dongen Jkïl AGENDA tm JE de bruin techniek s mi 'OMAN OVER DE ZICHZELF VERNIETIGENDE MENS Israël Nieuwe klapper ucky Luke: De Daltons In De Blizzard ItlSJËÜ&P GGQOr &1 pe ÜALTWS UEBBEAJ WRSPQONG HE&BetJ OOK MO£tZU> OF ee*J MÓST&V>- VALi&r? Suske en Wiske: Het Bretoense broertje- iPpie Happie En De Boemerang-Banaan ft A6 fid- 45068 Pensioenfonds nr pan gée b.\„ Jan Vermeerta?' Lkte 200, Rocsondaal. VerrZ ging var, (gewezen) d„°r" Ind teuren e- familieled; J13, d m.v. pur s can. 81 Jort 45069 I J.M Prent, Bran Iste debeemd 66, Breda Aui ^>e- rijschoolhouder 45070 Sander's Meubel |iv ■uij- port-export, Sparrenlaan <j liei- Putte Inkoop-verkoo' pre- groothandel van meubefi fen- en detailhandel, alles inn! fchi- ruimste zin. e 45071 De Kledingreparat,» de- winkel, Raadhuisstraat ?c |6a, Roosendaal. Repareren ei [no- veranderen van kleding. 45072 Temer Trading «w es. venhoek 6, Ulvenhout trs. vertegenwoordigen van be. [un- drijven, het ontplooien van ■en- im- en exportaktiviteiten m Xot- verschillende goederen cp_ groepen 45073 Autohandel Ke« Roks, Vijfhuizenberg 25 Roosendaal. In-en verkoon Ida- van aut°'s (markt- e straathandel). 45074 Golden Future los- Bergrand 64, Roosendaal ^eU. Import-export van elektri in sche apparaten en sport. hs kleding, enz Xncj 45075 Chocolaterie Sonia [65, Molenstraat 108, Roosern I de daal Het vervaardigen van l-oe- bonbons en chocoladetva. fcmd ren en de verkoop hiervan en aan particulieren. Koed 45076 M M. Guldenaar ^V. Smeets, Lange Parkstraat Boo- 11 Bergen op Zoom Mine- Len, ralen en fossielen, etc. |iden 45077 Cocky Coiffures =ren Cornells Joosstraat 124' lren Breda. De exploitatie van in een dameskapsalon in de |en meest ruimste zin, 45078 Leko, Duivensteen 67, Zevenbergen. Thuis laat werkcentrale op het gebiec leen van de verwerking van lade reklamematerialen Breda, 17 juni 1983. ferste 1983, Ifdin- f014, pn in pg- Op 21 juni 1983 is door ondergetekende uitge bracht een exploit ten verzoeke van Cornelia Geertruida Vriens, wo nende te Steenbergen o.m. woonplaats kiezen de te Bergen op Zoom aan de Stationsstraat no. 9, ten kantore van de advocaat en procureur Mr. R.A.C.M. van Dijk, bij welk exploit is dagvaard Germans Mendes Cardoso, zonder bekende woon- of ver blijfplaats zowel in als buiten het Koninkrijk, om op dinsdag 4 oktober 1983 v.m. om 10.00 uur, niet in persoon, doch vertegenwoordigd door een procureur te ver schijnen ter terechtzit ting van de Arrondisse mentsrechtbank te Bre da, zitting houdende te, Breda aan de Klooster laan 46. De vordering strekt tot o.m. ontbin ding van het huwelijk c.q. scheiding van tafel en bed tussen partijen op 18-11-1980 te Steen bergen met elkaar ge huwd. J.H. Voeten, tgv knd. gerechtsdeur waarder tkv. M.H. Pieters, Nieuwe Boschstraat 24, 4811 CX Breda. Opgeheven wegens brek aan baten het fail lissement van de Inter nationale Postzegelvei ling Zuid Nederland B.V., gevestigd te Dru- nen, bedrijf voerende te Breda, voorheen aan de Willemstraat 14, thans aan de Jadestraat 74 en te Axel aan de Noord straat 43, bij vonnis van de Arrondissements rechtbank te 's-Herto- genbosch d.d. 6 mei 1983. De curator: Mr. W.G.A. Kousemaker, Nieuwe Prinsenkade 8, 4811 VC Breda. KOGELLAGERS ettenleur miverheidsweg '2 t«l. 01608- 13473 NPERDAG 23 JUNI 1983 T3 PAGINA GIDS 2 e akten. Deze zijn thans ide plaatsen: ipen Tilburg Tilburg Tilburg* Tilburg* Tilburg Nijmegen Tilburg ast de avondcursussen enten zelf te examineren. 14-17 uur, 8 juni 14-17 uur urg (013-427123). Door Henk Egbers jlaar wie was de vijand? pe vijand was hij die zijn volgelingen de opdracht gaf je verdelgen. Nadat de nazi's bidden uitgeroeid, roeiden ie geallieerden uit. Weet gij wie vandaag de vijand is? «eet gij «ie uit Oost of «est. uit Noord of Zuid u uitroeien zal?" Loekie Zvo nik legt deze wanhopige vraag Lri in de mond aan het slot van haar jongste ro man: De eerbied en de angst van Uri en Ima Bosch (uitg. Jlanteau, 18,90). Een boek over de benawend vage grenzen tussen liefde en haat; zowel tussen indivi duele mensen als volken. Loekie Zvonik zag haar beide vorige romans, „Hoe heette de hoedenmaker" (1975) en „Duizend jaar Tho mas" (1979) al direct met een drietal prijzen bekroond. In deze nieuwe roman laat ze thema's van de beide vo- _;e boeken als het ware ex ploderen in de geschiedenis; probeert ze het feit dat de mens de mens een wolf is (homo homini lupus) een historische context te geven. Ze heeft daarvoor de con structie bedacht van een man die na een auto-onge luk, in coma hallucinerend vecht met de boze delen in de mens vanaf de middel eeuwen tot onze atoomdrei- gende tijd. Met opzet schrijf ik „bedacht", want ik ervaar deze constructie een beetje als artificieel. Het is wèl een manier om de vele gegevens over - en argumenten tegen zichzelf vernietigende mens directer te laten over komen dan via verhandelin gen of actie-folders. Er zit hem iets dwars, zei de professor nog. Ik vrees dat we hier niet alleen te maken hebben met de gevol- van een maximaleher- senschudding en andere van buitenaf aangebrachte let sels. Het zit van binnen". Al les raakt vervlochten in zijn hersens en gevoel: de erva ringen van de Tweede We reldoorlog, de bewapenings wedloop van dit moment, de manier waarmee met men sen wordt omgegaan in zie kenhuizen, de kleinschalige verwoestingen in het straat verkeer en in het menselijke verkeer, in eigen huwelijk, in de Derde Wereld en in de kapitalistische industrie. Het lijkt een onmogelijke snak te worden; de mens schijnt de zelfvernietiging te Loekie Zvonik. zoeken; gaat defaitistisch denken. Loeki Zvonik voert in het begin van haar roman lite ratuur van elders in, die vertelt van een tijdloos pro bleem. Een gedicht van Blai se Cendrars, die naar Rus land reist. „Ik was onderweg met Jeanne d'Arc". Bernard Benson en zijn Vredesboek. Maar vooral het boek „De waanzinnige Veertiende eeuw" van Barbara Tuch- man, dat grote overeenkom sten laat zien met onze tijd. Maar het is geen defaitisme waarmee Zvonik werkt. „De mensen moesten be vrijd worden uit hun defai tistisch doemdenken dat op luiheid berustte, uit het his torisch determinisme, uit het syndroom dat in 1945 de Vrede geboren werd dit vijf envijftig rrïiljoën oorlogsdo den. Fatalisme was zo odH als de geschiedenis van de mens. We ontbeerden een nieuwe renaissance en een tweede humanisme. De on dergang van de wereld was niet nabij voor de mensen van goede wil. Amen". De ondertoon van Loekie Zvonik vind ik vaak wat ironisch en sarcastisch, waardoor ze haar eigen be toog ontkracht: zelf als het ware de indruk wekt niet helemaal te geloven in wat ze betoogt. Waarschijnlijk schrijft ze ook meer vanuit hoop dan geloof. Hoewel zinnen als „De mensen moesten bevrijd worden uit hun verstikkende nationali teitsbesef" of „Alle christe nen geloven dat zij na de dood ten Hemel zullen op stijgen. Vandaar dat hun leiders en woordvoerders zo weinig belangstelling be toonden voor de creperende mensheid", dat soort zinnen getuigen wel van een over tuiging, die duidelijk is. Wantrouwen Ook in haar wantrouwen tegen de huidige economi sche crisis, die nog in staat is miljarden te investeren in wapens en tegelijk miljar den mensen laat kreperen, zullen velen zich terugvin den. Maar misschien ook wel in het onvermogen om dich terbij huis de ongerechtig heden binnen eigen relaties op te lossen! Of je dan de Kinderkruistochten in de middeleeuwen wel of niet .vergelijken kunt met de vre- des- en andere protesttoch- ten van jongeren in onze da gen (zoals Zvonik doet) is dan van minder belang. Uri vecht zich in het zie kenhuis uit boven platge- spoten worden en andere verontmenselij kende tech nieken. Hij staat model voor de mens, die zich moet wa penen tegen de zelfmoord, die de vier miljard bewoners van deze aarde aan het overwegen zijn. Deze roman kan zeker een bijdrage zijn voor het bewustwordings proces bij een steeds groter deel van de mensheid, dat zich keert tegen de zelfver nietiging. BOEKENBOEKENBOE. BOEKENBOEKENB0EKENB ENBOEKEN&SXSItBOi BOEKENBOEKENBOEKEN „Israël tegen de rest van de we reld". Auteur: Arie Kuiper. Uitga ve: De Haan, Haarlem. Prijs: 21,50. WIE in Nederland over het Arabisch-Israëlische conflict schrijft, beweegt zich vaak op de rand van emotie en partij digheid. Uitgangspunt in ana lyses, opinies en commentaren over het gevoelige conflict is niet zelden: right or wrong my country. De heel bijzondere ontstaans- en rumoerige be- staansgeschiedenis van de staat Israël maakt bijna ieder een die zich met de problemen in het Midden-Oosten bezig houdt, tot een betrokkene - en dat is weer een probleem op zichzelf. Arie Kuiper, hoofdredac teur van het weekblad De Tijd, is zeker een in de Mid- den-Oostenproblematiek kri tische be- en toeschouwer, die veel zinnigs weet mee te delen over de intrigues en stapje- voor-stapje ontwikkelingen in het meest explosieve gebied van de wereld. Hij blijft in deze zin objec tief, dat hij zich niet overgeeft aan gemakkelijke en soms du bieuze anti-Israëlische senti menten, die je in geschriften van Nederlandse hand steeds vaker aantreft. Wel schrijft Arie Kuiper vanuit een onver bloemde geëngageerdheid met het lot van de joodse staat. Te gelijkertijd spreekt hij de uit drukkelijke mening uit, dat de Palestijnen ook hun nationale rechten hebben en dat vrede in het Midden-Oosten niet moge lijk is zonder oplossing van het Palestijnse probleem. Kortom: een evenwichtig boekje van een in deze materie evenwichtig auteur, al valt er waarschijnlijk veel af te din gen op zij n mening over de af- faire-Libanon. Maar achteraf praten is geen kunst, zou de auteur dan terecht kunnen te genwerpen. A.T. „De zoon van de weduwnaar". Auteur: Alan Sillitoe. Uitgave: Agathon, Bussum. Prijs: 32,50. SINDS zijn bestseller „Zater dagavond, zondagmorgen" over het grauwe leven van een fabrieksarbeider hebben we weinig van de Britse auteUr Alan Sillitoe gehoord. Dit boek, al in 1976 uitgeko men, maar nu pas in het Ne- derla'nds, is wederom een klapper. Een boek over liefde en oorlog, waarin de confron tatie tussen een vader (een oud-militair) en zoon (door zijn vader gedreven in een mi litaire carrière) sober, maar geladen beschreven is. Een ro man in de beste Britse roman traditie, met goede dialogen en de figuren uitgebot tot in de kleinste details. Een in drukwekkend boek van een vakman. A.T. Het optreden van „Irakere", het inmiddels in kleine kring zeer befaamde Cu baanse orkest onder leiding van pianist Chucho Valdes, op het komende Northsea Jazzfestival is een gebeurte nis. Niet omdat hun muziek zoveel beter zou zijn dan die van de meeste andere salsa orkesten aan de andere kant van de oceaan, maar omdat Irakere nog maar heel kort geleden een nieuw hoofd stuk in de geschiedschrij ving van die salsa-muziek heeft geopend. De salsa zoals wij die hier kennen, van mensen als Ray Baretto en Eddie Palmieri, is in essentie Newyorkse mu ziek: het resultaat van een speurtocht naar de door de amusementsmuziek haast doodgedrukte kern van de Latijns-Amerikaanse mu ziek. Een belemmerende factor bij die speurtocht was de politieke situatie: een muzikale ideeënuitwisseling tussen de VS en Cuba was vanwege de niet bepaald vriendschappelijke verhou dingen tussen beide landen nagenoeg onmogelijk. Op het eind van de jaren zeventig kwam daar veran dering in: Amerikaanse mu sici reisden naar Cuba, hiel den jamsessions met lokale musici, namen platen op (voor Columbia) en de (her nieuwde) kennismaking met de Cubaanse muziekcultuur was een feit. De voornaam ste exponent van die cultuur was Irakere, met als belang rijkste solist de tegenwoor dig zeer populaire altsaxo fonist Paquito D'Rivera. Wat bleek? De musici van Irakere hadden altijd hun oren wijd open gehouden, zich niet zo bijzonder druk gemaakt over het bewaren van de authentieke Latijns- Amerikaanse muziek en een totaal eigen conceptie ont worpen m.b.t. de muziek. Men was geïnteresseerd in de Cubop van Dizzy Gilles pie (jazzmuziek met Latijns- Amerikaanse invloeden), maar ook het gebruik van elektronika in de populaire muziek was niet onopge merkt aan deze heren voor bijgegaan. Het orkest hield er een zeer eigen opvatting van muzikale humor op na (gebaseerd op „absurdisti sche genre-tegenstellingen", om met Rudy Koopmans te spreken) en de discipline doet niet onder voor pakweg die van de Basie-band in haar beste dagen. Op hun laatste plaat „Chekeré Son" (Milestone M-9103), die hier goed verkrijgbaar is, voor beelden van horen. De kracht van het orkest ligt in de trompetsectie, maar ook het uitgebreide ritsel-ram- mel slagwerkinstrumenta rium mag niet onvermeld blijven. Om een lang verhaal kort te maken: Irakere heeft zich inmiddels een vaste plaats verworven in de Ameri kaanse muziek (Paquito D'Rivera ging regelmtig op tournee in de groep van Diz zy, en zal op Northsea ook met een eigen quintet acte de présence geven) en het ziet ernaar uit dat ook het Nederlandse publiek hart grondig kennis gaat maken met dit schitterende orkest. EINDREDACTIE EDOSAUREN Ruth Weller gaat Jaap ten Oever opvolgen als voorzit ter van de 'Stichting tot Be vordering van Oude Stijl Jazz-Festivals' (OSJF), zoals de organisatie van het Bre dase festival officieel heet. Zo'n tien jaar geleden kwam Ruth Weller bij de OSJF als een van de gastvrouwen. Enkele jaren begeleide zij deze groep, totdat Ruth Wel- DE HERLEEFDE belangstelling voor muziek van de Ram blers bracht Decca tot een dubbel-lp met „32 Radio-succes sen", zoals de titel luidt (811 256-1). Een waar woord, want een flink deel van de 32 nummers is nooit eerder op de plaat te horen geweest. Vijf ervan zijn trouwens ontleend aan het archief van de VARA of de Bayerische Rundfunk, waaronder het fameuze „12th Street Rag". Zes andere zijn in België opgenomen. Het is een staalkaart van wat het orkest in de periode 1942-1956 bracht: instrumentaal en zang in Frans, Nederlands en En gels. Juist bij de gezongen nummers valt op hoeveel aandacht de muziek krijgt Arrangeurs als Buiterman, Wij nobel en Paige besteedden daar extra zorg aan. De platen openen met het klassiek geworden „Twee Kla veren" van Barendse, waarin hoge eisen worden gesteld aan de klarinet en sluiten af met „Kissin 'bug 'boogie", swingend samenspel tussen Janny Bron en de band. Kees Kranenburg leeft zich uit in „Swing me to sleep drummerman" en heel de band doet dat in „Rue des Radis". Naast de vaste zangsolisten met Marcel Thielemans voor op, is bij de gasten ook enkele malen Jan de Vries te horen, die in zijn tijd gold als de zanger met de meeste jazz in zijn stem. De hoes van deze wat grillige, vooral nostaligische se lectie bevat opmerkelijk veel foto's en biografieën van tien der bekendste bandleden, leider Theo Uden Masman na tuurlijk als eerste. O.F. Ier zes jaar geleden het se cretariaat overnam. De emancipatie is in het Bredase OSJF-bestuur al vergevorderd; Vier vrouwen en één man. Die laatste is Piet Maas, die de functie van vice-voorzitter op zich neemt. Marlies Kroese wordt de nieuwe secretares se en Tonny van Tienen en Willy Weller zorgen respec tievelijk voor de penningen en 'muzikale contacten'. „Het is wel de bedoeling, maar dat was het al jaren, om het bestuur met mini maal twee leden uit te brei den", zegt Ruth Weller. Voor zover nu al is te overzien, lijken de financiële resulta ten van het afgelopen festi val erg gunstig uit te vallen. „Het ziet er rooskleurig uit en we kunnen met frisse moed beginnen aan de orga nisatie van het 14-de oude stijl jazzfestival voor vol gend jaar", aldus Ruth Wel ler. „Het wordt in elk geval weer een oude stijl festival." Enkele weken geleden kondigde ik de komst van The Kid Thomas Algiers Stompers en Lillian Boutté and her Music Friends dit weekeinde naar Dongen al aan. Zaterdag en zondag concerten in La Bonne Chè- re en De Cammeleur, street- parades en een gospelmis (zie agenda). Kid Thomas brengt onder anderen musici als trombo nist Louis Nelson, pianist John Marks en klarinettist Sammy Rimington met zich mee. Ook het kielzog van Boutté ziet er gevarieerd uit met een mengeling van na tionaliteiten; Zweden, Ame rikanen, Duitsers en Noren. Met nog de gospelmis en de streetparades van de Silver Leaf Brass Band en Interci ty op zondag ingrediënten genoeg voor een jazzfestijn. DONDERDAG 23 juni Bergen op Zoom: De Hemel, Moer- grebstr. (21.30) Hein van der Gein, Debbie Poryes en Hans Eykenaar. Antwerpen: Jazzclub September, Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Neppie Noya met Dennis Luxion. VRIJDAG 24 juni Terneuzen: Jazzclub Nieuwspoort, Nieuwstraat (21.00) Juan Battista Jazz Revivals. Rotterdam: Harbour Jazzclub, Weena 221 (21.30) Revival Jazz band. Antwerpen: Jazzclub September, Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Pol Ambach plus September House Band Amsterdam: BIM-huis Oude Schans (21.30). ZATERDAG 25 juni Dongen: La Bonne Chère, Hoge Ham (20.30) Lillian Boutté and her Music Friends. Rotterdam: Harbour Jazzclub, Weena 221 (21.30) Paradise Jazz band. Antwerpen: Jazzclub September, Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Battle Deb-, bie Poryes met Jack van Poll plus Hein v.d.Geijn en Hans Eykenaar. ZONDAG 26 juni Dongen: Pauluskerk (11.00) Go spelmis mmv Lillian Boutté and Friends en het Dongens Mannen koor. Centrum (13.15 - 14.30) streetpara des mmv Silver Leaf Brass Band en Intercity. De Cammeleur, Hoge Ham (14.30) The Kid Thomas Algiers Stompers. DINSDAG 5 juli Capelle a/d IJssel: De Roode Leeuw (21.00) Afsluiting seizoen met Green River Revival Band, In troduction en pan-vibrafonist Fe lix Walround. WOENSDAG 29 juni Breda: Th. v.d. Molen, Ginneken- weg (21.00) live jazz. BflSPSS, ee*J eaoeNjre/JZAA^ I aH* ONS - W.ÊM •ubui uba snau oi 'MnojA sbC ^uB^japuo 6 's;qoaj Suiuriai uba leed 8 's^uq uaa^s i 'sjqoaj uiooq uba ^b^ 9 'sinq ui afduiBBJ g 'suiunaisnjq {ruq 'ubiu uba paoq g 'jBBdjaaui do; 3 's;qoaj uiacqq j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19