Loekie Zvonik
keert zich
tegen doemdenken
Irakere met nieuwe
salsa in Den Haag
Oude nummers
Ramblers voor
eerst op plaat
jd
INTERJAZZOINTERJAZZO
Ruth Weller
volgt Jaap
ten Oever op
Kid Thomas
en Boutté
in Dongen
Jkïl
AGENDA
tm JE
de bruin
techniek
s mi
'OMAN OVER DE ZICHZELF VERNIETIGENDE MENS
Israël
Nieuwe
klapper
ucky Luke: De Daltons In De Blizzard
ItlSJËÜ&P GGQOr &1 pe ÜALTWS UEBBEAJ
WRSPQONG HE&BetJ OOK MO£tZU>
OF ee*J MÓST&V>-
VALi&r?
Suske en Wiske: Het Bretoense broertje-
iPpie Happie En De Boemerang-Banaan
ft
A6
fid- 45068 Pensioenfonds nr
pan gée b.\„ Jan Vermeerta?'
Lkte 200, Rocsondaal. VerrZ
ging var, (gewezen) d„°r"
Ind teuren e- familieled;
J13, d m.v. pur s can. 81
Jort 45069 I J.M Prent, Bran
Iste debeemd 66, Breda Aui
^>e- rijschoolhouder
45070 Sander's Meubel |iv
■uij- port-export, Sparrenlaan <j
liei- Putte Inkoop-verkoo'
pre- groothandel van meubefi
fen- en detailhandel, alles inn!
fchi- ruimste zin. e
45071 De Kledingreparat,»
de- winkel, Raadhuisstraat ?c
|6a, Roosendaal. Repareren ei
[no- veranderen van kleding.
45072 Temer Trading «w
es. venhoek 6, Ulvenhout
trs. vertegenwoordigen van be.
[un- drijven, het ontplooien van
■en- im- en exportaktiviteiten m
Xot- verschillende goederen
cp_ groepen
45073 Autohandel Ke«
Roks, Vijfhuizenberg 25
Roosendaal. In-en verkoon
Ida- van aut°'s (markt- e
straathandel).
45074 Golden Future
los- Bergrand 64, Roosendaal
^eU. Import-export van elektri
in sche apparaten en sport.
hs kleding, enz
Xncj 45075 Chocolaterie Sonia
[65, Molenstraat 108, Roosern
I de daal Het vervaardigen van
l-oe- bonbons en chocoladetva.
fcmd ren en de verkoop hiervan
en aan particulieren.
Koed 45076 M M. Guldenaar
^V. Smeets, Lange Parkstraat
Boo- 11 Bergen op Zoom Mine-
Len, ralen en fossielen, etc.
|iden 45077 Cocky Coiffures
=ren Cornells Joosstraat 124'
lren Breda. De exploitatie van
in een dameskapsalon in de
|en meest ruimste zin,
45078 Leko, Duivensteen
67, Zevenbergen. Thuis
laat werkcentrale op het gebiec
leen van de verwerking van
lade reklamematerialen
Breda, 17 juni 1983.
ferste
1983,
Ifdin-
f014,
pn in
pg-
Op 21 juni 1983 is door
ondergetekende uitge
bracht een exploit ten
verzoeke van Cornelia
Geertruida Vriens, wo
nende te Steenbergen
o.m. woonplaats kiezen
de te Bergen op Zoom
aan de Stationsstraat
no. 9, ten kantore van de
advocaat en procureur
Mr. R.A.C.M. van Dijk,
bij welk exploit is
dagvaard Germans
Mendes Cardoso, zonder
bekende woon- of ver
blijfplaats zowel in als
buiten het Koninkrijk,
om op dinsdag 4 oktober
1983 v.m. om 10.00 uur,
niet in persoon, doch
vertegenwoordigd door
een procureur te ver
schijnen ter terechtzit
ting van de Arrondisse
mentsrechtbank te Bre
da, zitting houdende te,
Breda aan de Klooster
laan 46. De vordering
strekt tot o.m. ontbin
ding van het huwelijk
c.q. scheiding van tafel
en bed tussen partijen
op 18-11-1980 te Steen
bergen met elkaar ge
huwd.
J.H. Voeten, tgv
knd. gerechtsdeur
waarder tkv.
M.H. Pieters, Nieuwe
Boschstraat 24, 4811
CX Breda.
Opgeheven wegens
brek aan baten het fail
lissement van de Inter
nationale Postzegelvei
ling Zuid Nederland
B.V., gevestigd te Dru-
nen, bedrijf voerende te
Breda, voorheen aan de
Willemstraat 14, thans
aan de Jadestraat 74 en
te Axel aan de Noord
straat 43, bij vonnis van
de Arrondissements
rechtbank te 's-Herto-
genbosch d.d. 6 mei 1983.
De curator: Mr. W.G.A.
Kousemaker, Nieuwe
Prinsenkade 8, 4811 VC
Breda.
KOGELLAGERS
ettenleur
miverheidsweg '2
t«l. 01608- 13473
NPERDAG 23 JUNI 1983
T3 PAGINA GIDS 2
e akten. Deze zijn thans
ide plaatsen:
ipen Tilburg
Tilburg
Tilburg*
Tilburg*
Tilburg
Nijmegen
Tilburg
ast de avondcursussen
enten zelf te examineren.
14-17 uur, 8 juni 14-17 uur
urg (013-427123).
Door Henk Egbers
jlaar wie was de vijand?
pe vijand was hij die zijn
volgelingen de opdracht gaf
je verdelgen. Nadat de nazi's
bidden uitgeroeid, roeiden
ie geallieerden uit. Weet gij
wie vandaag de vijand is?
«eet gij «ie uit Oost of
«est. uit Noord of Zuid u
uitroeien zal?" Loekie Zvo
nik legt deze wanhopige
vraag Lri in de mond aan
het slot van haar jongste ro
man: De eerbied en de angst
van Uri en Ima Bosch (uitg.
Jlanteau, 18,90). Een boek
over de benawend vage
grenzen tussen liefde en
haat; zowel tussen indivi
duele mensen als volken.
Loekie Zvonik zag haar
beide vorige romans, „Hoe
heette de hoedenmaker"
(1975) en „Duizend jaar Tho
mas" (1979) al direct met een
drietal prijzen bekroond. In
deze nieuwe roman laat ze
thema's van de beide vo-
_;e boeken als het ware ex
ploderen in de geschiedenis;
probeert ze het feit dat de
mens de mens een wolf is
(homo homini lupus) een
historische context te geven.
Ze heeft daarvoor de con
structie bedacht van een
man die na een auto-onge
luk, in coma hallucinerend
vecht met de boze delen in
de mens vanaf de middel
eeuwen tot onze atoomdrei-
gende tijd. Met opzet schrijf
ik „bedacht", want ik ervaar
deze constructie een beetje
als artificieel. Het is wèl een
manier om de vele gegevens
over - en argumenten tegen
zichzelf vernietigende
mens directer te laten over
komen dan via verhandelin
gen of actie-folders.
Er zit hem iets dwars, zei
de professor nog. Ik vrees
dat we hier niet alleen te
maken hebben met de gevol-
van een maximaleher-
senschudding en andere van
buitenaf aangebrachte let
sels. Het zit van binnen". Al
les raakt vervlochten in zijn
hersens en gevoel: de erva
ringen van de Tweede We
reldoorlog, de bewapenings
wedloop van dit moment, de
manier waarmee met men
sen wordt omgegaan in zie
kenhuizen, de kleinschalige
verwoestingen in het straat
verkeer en in het menselijke
verkeer, in eigen huwelijk,
in de Derde Wereld en in de
kapitalistische industrie.
Het lijkt een onmogelijke
snak te worden; de mens
schijnt de zelfvernietiging te
Loekie Zvonik.
zoeken; gaat defaitistisch
denken.
Loeki Zvonik voert in het
begin van haar roman lite
ratuur van elders in, die
vertelt van een tijdloos pro
bleem. Een gedicht van Blai
se Cendrars, die naar Rus
land reist. „Ik was onderweg
met Jeanne d'Arc". Bernard
Benson en zijn Vredesboek.
Maar vooral het boek „De
waanzinnige Veertiende
eeuw" van Barbara Tuch-
man, dat grote overeenkom
sten laat zien met onze tijd.
Maar het is geen defaitisme
waarmee Zvonik werkt.
„De mensen moesten be
vrijd worden uit hun defai
tistisch doemdenken dat op
luiheid berustte, uit het his
torisch determinisme, uit
het syndroom dat in 1945 de
Vrede geboren werd dit vijf
envijftig rrïiljoën oorlogsdo
den. Fatalisme was zo odH
als de geschiedenis van de
mens. We ontbeerden een
nieuwe renaissance en een
tweede humanisme. De on
dergang van de wereld was
niet nabij voor de mensen
van goede wil. Amen".
De ondertoon van Loekie
Zvonik vind ik vaak wat
ironisch en sarcastisch,
waardoor ze haar eigen be
toog ontkracht: zelf als het
ware de indruk wekt niet
helemaal te geloven in wat
ze betoogt. Waarschijnlijk
schrijft ze ook meer vanuit
hoop dan geloof. Hoewel
zinnen als „De mensen
moesten bevrijd worden uit
hun verstikkende nationali
teitsbesef" of „Alle christe
nen geloven dat zij na de
dood ten Hemel zullen op
stijgen. Vandaar dat hun
leiders en woordvoerders zo
weinig belangstelling be
toonden voor de creperende
mensheid", dat soort zinnen
getuigen wel van een over
tuiging, die duidelijk is.
Wantrouwen
Ook in haar wantrouwen
tegen de huidige economi
sche crisis, die nog in staat is
miljarden te investeren in
wapens en tegelijk miljar
den mensen laat kreperen,
zullen velen zich terugvin
den. Maar misschien ook wel
in het onvermogen om dich
terbij huis de ongerechtig
heden binnen eigen relaties
op te lossen! Of je dan de
Kinderkruistochten in de
middeleeuwen wel of niet
.vergelijken kunt met de vre-
des- en andere protesttoch-
ten van jongeren in onze da
gen (zoals Zvonik doet) is
dan van minder belang.
Uri vecht zich in het zie
kenhuis uit boven platge-
spoten worden en andere
verontmenselij kende tech
nieken. Hij staat model voor
de mens, die zich moet wa
penen tegen de zelfmoord,
die de vier miljard bewoners
van deze aarde aan het
overwegen zijn. Deze roman
kan zeker een bijdrage zijn
voor het bewustwordings
proces bij een steeds groter
deel van de mensheid, dat
zich keert tegen de zelfver
nietiging.
BOEKENBOEKENBOE.
BOEKENBOEKENB0EKENB
ENBOEKEN&SXSItBOi
BOEKENBOEKENBOEKEN
„Israël tegen de rest van de we
reld". Auteur: Arie Kuiper. Uitga
ve: De Haan, Haarlem. Prijs:
21,50.
WIE in Nederland over het
Arabisch-Israëlische conflict
schrijft, beweegt zich vaak op
de rand van emotie en partij
digheid. Uitgangspunt in ana
lyses, opinies en commentaren
over het gevoelige conflict is
niet zelden: right or wrong my
country. De heel bijzondere
ontstaans- en rumoerige be-
staansgeschiedenis van de
staat Israël maakt bijna ieder
een die zich met de problemen
in het Midden-Oosten bezig
houdt, tot een betrokkene - en
dat is weer een probleem op
zichzelf.
Arie Kuiper, hoofdredac
teur van het weekblad De
Tijd, is zeker een in de Mid-
den-Oostenproblematiek kri
tische be- en toeschouwer, die
veel zinnigs weet mee te delen
over de intrigues en stapje-
voor-stapje ontwikkelingen in
het meest explosieve gebied
van de wereld.
Hij blijft in deze zin objec
tief, dat hij zich niet overgeeft
aan gemakkelijke en soms du
bieuze anti-Israëlische senti
menten, die je in geschriften
van Nederlandse hand steeds
vaker aantreft. Wel schrijft
Arie Kuiper vanuit een onver
bloemde geëngageerdheid met
het lot van de joodse staat. Te
gelijkertijd spreekt hij de uit
drukkelijke mening uit, dat de
Palestijnen ook hun nationale
rechten hebben en dat vrede in
het Midden-Oosten niet moge
lijk is zonder oplossing van het
Palestijnse probleem.
Kortom: een evenwichtig
boekje van een in deze materie
evenwichtig auteur, al valt er
waarschijnlijk veel af te din
gen op zij n mening over de af-
faire-Libanon. Maar achteraf
praten is geen kunst, zou de
auteur dan terecht kunnen te
genwerpen.
A.T.
„De zoon van de weduwnaar".
Auteur: Alan Sillitoe. Uitgave:
Agathon, Bussum. Prijs: 32,50.
SINDS zijn bestseller „Zater
dagavond, zondagmorgen"
over het grauwe leven van een
fabrieksarbeider hebben we
weinig van de Britse auteUr
Alan Sillitoe gehoord.
Dit boek, al in 1976 uitgeko
men, maar nu pas in het Ne-
derla'nds, is wederom een
klapper. Een boek over liefde
en oorlog, waarin de confron
tatie tussen een vader (een
oud-militair) en zoon (door
zijn vader gedreven in een mi
litaire carrière) sober, maar
geladen beschreven is. Een ro
man in de beste Britse roman
traditie, met goede dialogen en
de figuren uitgebot tot in de
kleinste details. Een in
drukwekkend boek van een
vakman.
A.T.
Het optreden van „Irakere",
het inmiddels in kleine
kring zeer befaamde Cu
baanse orkest onder leiding
van pianist Chucho Valdes,
op het komende Northsea
Jazzfestival is een gebeurte
nis. Niet omdat hun muziek
zoveel beter zou zijn dan die
van de meeste andere salsa
orkesten aan de andere kant
van de oceaan, maar omdat
Irakere nog maar heel kort
geleden een nieuw hoofd
stuk in de geschiedschrij
ving van die salsa-muziek
heeft geopend.
De salsa zoals wij die hier
kennen, van mensen als Ray
Baretto en Eddie Palmieri, is
in essentie Newyorkse mu
ziek: het resultaat van een
speurtocht naar de door de
amusementsmuziek haast
doodgedrukte kern van de
Latijns-Amerikaanse mu
ziek. Een belemmerende
factor bij die speurtocht was
de politieke situatie: een
muzikale ideeënuitwisseling
tussen de VS en Cuba was
vanwege de niet bepaald
vriendschappelijke verhou
dingen tussen beide landen
nagenoeg onmogelijk.
Op het eind van de jaren
zeventig kwam daar veran
dering in: Amerikaanse mu
sici reisden naar Cuba, hiel
den jamsessions met lokale
musici, namen platen op
(voor Columbia) en de (her
nieuwde) kennismaking met
de Cubaanse muziekcultuur
was een feit.
De voornaam
ste exponent van die cultuur
was Irakere, met als belang
rijkste solist de tegenwoor
dig zeer populaire altsaxo
fonist Paquito D'Rivera.
Wat bleek? De musici van
Irakere hadden altijd hun
oren wijd open gehouden,
zich niet zo bijzonder druk
gemaakt over het bewaren
van de authentieke Latijns-
Amerikaanse muziek en een
totaal eigen conceptie ont
worpen m.b.t. de muziek.
Men was geïnteresseerd in
de Cubop van Dizzy Gilles
pie (jazzmuziek met Latijns-
Amerikaanse invloeden),
maar ook het gebruik van
elektronika in de populaire
muziek was niet onopge
merkt aan deze heren voor
bijgegaan. Het orkest hield
er een zeer eigen opvatting
van muzikale humor op na
(gebaseerd op „absurdisti
sche genre-tegenstellingen",
om met Rudy Koopmans te
spreken) en de discipline
doet niet onder voor pakweg
die van de Basie-band in
haar beste dagen. Op hun
laatste plaat „Chekeré Son"
(Milestone M-9103), die hier
goed verkrijgbaar is, voor
beelden van horen. De
kracht van het orkest ligt in
de trompetsectie, maar ook
het uitgebreide ritsel-ram-
mel slagwerkinstrumenta
rium mag niet onvermeld
blijven.
Om een lang verhaal kort
te maken: Irakere heeft zich
inmiddels een vaste plaats
verworven in de Ameri
kaanse muziek (Paquito
D'Rivera ging regelmtig op
tournee in de groep van Diz
zy, en zal op Northsea ook
met een eigen quintet acte
de présence geven) en het
ziet ernaar uit dat ook het
Nederlandse publiek hart
grondig kennis gaat maken
met dit schitterende orkest.
EINDREDACTIE
EDOSAUREN
Ruth Weller gaat Jaap ten
Oever opvolgen als voorzit
ter van de 'Stichting tot Be
vordering van Oude Stijl
Jazz-Festivals' (OSJF), zoals
de organisatie van het Bre
dase festival officieel heet.
Zo'n tien jaar geleden kwam
Ruth Weller bij de OSJF als
een van de gastvrouwen.
Enkele jaren begeleide zij
deze groep, totdat Ruth Wel-
DE HERLEEFDE belangstelling voor muziek van de Ram
blers bracht Decca tot een dubbel-lp met „32 Radio-succes
sen", zoals de titel luidt (811 256-1). Een waar woord, want
een flink deel van de 32 nummers is nooit eerder op de plaat
te horen geweest.
Vijf ervan zijn trouwens ontleend aan het archief van de
VARA of de Bayerische Rundfunk, waaronder het fameuze
„12th Street Rag". Zes andere zijn in België opgenomen. Het
is een staalkaart van wat het orkest in de periode 1942-1956
bracht: instrumentaal en zang in Frans, Nederlands en En
gels.
Juist bij de gezongen nummers valt op hoeveel aandacht
de muziek krijgt Arrangeurs als Buiterman, Wij nobel en
Paige besteedden daar extra zorg aan.
De platen openen met het klassiek geworden „Twee Kla
veren" van Barendse, waarin hoge eisen worden gesteld aan
de klarinet en sluiten af met „Kissin 'bug 'boogie", swingend
samenspel tussen Janny Bron en de band. Kees Kranenburg
leeft zich uit in „Swing me to sleep drummerman" en heel de
band doet dat in „Rue des Radis".
Naast de vaste zangsolisten met Marcel Thielemans voor
op, is bij de gasten ook enkele malen Jan de Vries te horen,
die in zijn tijd gold als de zanger met de meeste jazz in zijn
stem. De hoes van deze wat grillige, vooral nostaligische se
lectie bevat opmerkelijk veel foto's en biografieën van tien
der bekendste bandleden, leider Theo Uden Masman na
tuurlijk als eerste.
O.F.
Ier zes jaar geleden het se
cretariaat overnam.
De emancipatie is in het
Bredase OSJF-bestuur al
vergevorderd; Vier vrouwen
en één man. Die laatste is
Piet Maas, die de functie van
vice-voorzitter op zich
neemt. Marlies Kroese
wordt de nieuwe secretares
se en Tonny van Tienen en
Willy Weller zorgen respec
tievelijk voor de penningen
en 'muzikale contacten'.
„Het is wel de bedoeling,
maar dat was het al jaren,
om het bestuur met mini
maal twee leden uit te brei
den", zegt Ruth Weller. Voor
zover nu al is te overzien,
lijken de financiële resulta
ten van het afgelopen festi
val erg gunstig uit te vallen.
„Het ziet er rooskleurig uit
en we kunnen met frisse
moed beginnen aan de orga
nisatie van het 14-de oude
stijl jazzfestival voor vol
gend jaar", aldus Ruth Wel
ler. „Het wordt in elk geval
weer een oude stijl festival."
Enkele weken geleden
kondigde ik de komst van
The Kid Thomas Algiers
Stompers en Lillian Boutté
and her Music Friends dit
weekeinde naar Dongen al
aan. Zaterdag en zondag
concerten in La Bonne Chè-
re en De Cammeleur, street-
parades en een gospelmis
(zie agenda).
Kid Thomas brengt onder
anderen musici als trombo
nist Louis Nelson, pianist
John Marks en klarinettist
Sammy Rimington met zich
mee. Ook het kielzog van
Boutté ziet er gevarieerd uit
met een mengeling van na
tionaliteiten; Zweden, Ame
rikanen, Duitsers en Noren.
Met nog de gospelmis en de
streetparades van de Silver
Leaf Brass Band en Interci
ty op zondag ingrediënten
genoeg voor een jazzfestijn.
DONDERDAG 23 juni
Bergen op Zoom: De Hemel, Moer-
grebstr. (21.30) Hein van der Gein,
Debbie Poryes en Hans Eykenaar.
Antwerpen: Jazzclub September,
Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Neppie
Noya met Dennis Luxion.
VRIJDAG 24 juni
Terneuzen: Jazzclub Nieuwspoort,
Nieuwstraat (21.00) Juan Battista
Jazz Revivals.
Rotterdam: Harbour Jazzclub,
Weena 221 (21.30) Revival Jazz
band.
Antwerpen: Jazzclub September,
Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Pol Ambach
plus September House Band
Amsterdam: BIM-huis Oude
Schans (21.30).
ZATERDAG 25 juni
Dongen: La Bonne Chère, Hoge
Ham (20.30) Lillian Boutté and her
Music Friends.
Rotterdam: Harbour Jazzclub,
Weena 221 (21.30) Paradise Jazz
band.
Antwerpen: Jazzclub September,
Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Battle Deb-,
bie Poryes met Jack van Poll plus
Hein v.d.Geijn en Hans Eykenaar.
ZONDAG 26 juni
Dongen: Pauluskerk (11.00) Go
spelmis mmv Lillian Boutté and
Friends en het Dongens Mannen
koor.
Centrum (13.15 - 14.30) streetpara
des mmv Silver Leaf Brass Band
en Intercity.
De Cammeleur, Hoge Ham (14.30)
The Kid Thomas Algiers Stompers.
DINSDAG 5 juli
Capelle a/d IJssel: De Roode
Leeuw (21.00) Afsluiting seizoen
met Green River Revival Band, In
troduction en pan-vibrafonist Fe
lix Walround.
WOENSDAG 29 juni
Breda: Th. v.d. Molen, Ginneken-
weg (21.00) live jazz.
BflSPSS, ee*J eaoeNjre/JZAA^
I aH* ONS -
W.ÊM
•ubui uba snau oi
'MnojA sbC ^uB^japuo 6 's;qoaj Suiuriai uba
leed 8 's^uq uaa^s i 'sjqoaj uiooq uba ^b^ 9
'sinq ui afduiBBJ g 'suiunaisnjq {ruq 'ubiu
uba paoq g 'jBBdjaaui do; 3 's;qoaj uiacqq j