even..u
UITBLAZEN
I
Sally Ride 'eerste Amerikaanse heldin'
'PAGINA TWEE
INDUSTRIE EN FEMINISTEN PROFITEREN VAN RUIMTEVLUCHT
SE STEM CO
Recht voor z;
te00" •WBSKaï
WOENSDAG 22 JUN11983
WIM KOCK
Stempel
Salade
PAPIER'
VOOR UW PEN
Wat nu?
u/OENSPAG 22 JUNI
VAN UITVi
Oma
Ribbens
breekt
leeftijds
record
Eerste Kamer:
WWV verdwiji
Bijbel
T5 pagina
1 1 Sn
DAGBLAD VOOR ZUtJWEST
Jaargang 1
Nr. 20.159
123
Uitgave
Uitgeversmaatschappij
De Stem b.v.
Directie
Drs. J.H.M. Brader
Hoofdredactie
L. Leijendekker
H. Coumans
Breda - Hoofdkantoor
Spinveld 55
Postadres: Postbus 3229
4800 MB Breda
Telefoon: voor directe
verbinding zie onder
betreffende afdeling
Algemeen nr. 076-236911
Telex: 54176
Kantooruren ma. t.m. vr.
van 8.15-17.00 uur
Bankrelaties
Postgiro 1114111
ABN rek. 520538447
NC5 rek. 230301584
Raborek. 101053738
Handelsregister 27420
Centrale redactie Breda
Nieuwsdienst 076-236883
Stadsredactie 076-236880
Sportredactie 076-236884
Lezersservice
Inlichtingen over Stemreizen
en promotie: 076-236911
Fotoservice: 076-236573
Abonnementen
Betaling 076-236347'
J 20,49 per maand
61,15 per kwartaal
238,00 perjaar
Postabonnementen met
toeslag
Nieuwe abonnees: opgave btj
elk rayonkantoor en
servicepunt. Ook telefonisch
of d.m.v. bon in de krant.
Bezorgklachten
Voor telefonische meldingen
zie onder betreffend
rayonkantoor.
Rubriek 't Kleintje
Opgave 076-236538, 236381
236244 tot 17.00 uur 2 dagen
voor plaatsing
Grote advertenties
Algemene informatie over
mogelijkheden en tarieven:
076-236881
Regionale informatie: alle
kantoren
Postadres: postbus 3229,
4800 MB Breda
Afsluittijd adv.: 09.00 uur één
dag voor plaatsing:
maandagkrant vrijdag 12.00
uur in Breda
Overlijdensberichten
076-236442.
Buiten kantooruren ma. t/m
vr. van 19.00-20.30 uur en zo.
van 18.30-21.30 uur
076-236394/236911
Debiteurenadministratie
Advertenties 076-236227
Rayonkantoren
Bergen op Zoom
Zuivelstraat 26, 4611 PJ
Tel. (alle afd.) 01640-36850
Kantooruren ma. t/m vr. van
8.15-17.00 uur
Stadskantoor
Nwe. Ginnekenstraat 414811
NN. Abonnementen 076-
236322. Overige afd. 236326.
Kantooruren ma. t/m vr. van
8.15-17.00 uur
Bezorgklachten
076-236888 ma. t/mvr. 8.15-
18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur
Etten-Leur
Markt 28, 4875 CE
Tel. (alle afd.) 01608-21550
Kantooruren ma. t/m vr van
8.30-12.30 en
13.30-17.00 uur
Goes
Klokstraat 14461 JK
Tel. (alle afd.) 01100-28030
Kantooruren ma t/m vr. van
8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Hulst
Steenstraat 14, 4561 AS
Tel. (alle afd.) 01140-13751
Kantooruren ma t/m vr. van
8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Oosterhout
Arendstraat 14, 4901 JK
Tel. abonn. en adv.
01620-54957
Tel. redaclie 01620-51800
Kantooruren ma. t/m vr.
van 8.15-17.00 uur
Roosendaal
Molenstraat 45, 4701 JN
Tel (alle afd.) 01650-37150
Kantooruren ma. t/m vr.
van 8.15-17.00 uur
Terneuzen
Nieuwstraat 9, 4531 CV
Tel. (alle afd.) 01150-17920
Kantooruren ma t/m vr.
van 8.15-12.30 en
13.30-17.00 uur
Vlissingen
Torenstraat 4381 ET
Tel. (alle afd.) 01184-19910
Kantooruren ma t/m vr. van
8.30-12.30 en
13.30-17.00 uur
De zee is onwaarschijnlijk
glad. De viermotorige hover
craft „Princess Margaret"
van de dienst Calais-Dover
lijkt echt te zweven. Meestal
bonkt het zweeftuig lichtelijk
zodat de luchtvaartprocedu
res, die het hovercraftwezen
hardnekkig handhaaft, wat
overdreven lijken.
Stewardessen, vliegtuigstoelen,
een vierbander op de bok die een
heuse knuppel tussen de knieën
houdt en een vluchtnummer voor
elke oversteek moeten dit merk
waardige vervoermiddel een lucht-
vaartstatus geven. De krachtige
vliegtuigmotoren met de vierbladi-
ge propellers dragen er uiteraard
ook aan bij.
Toch lijkt een tocht met de
hovercraft meestal meer op een
vaart dan op een vlucht. De bot
sing van de met grote kracht bene
denwaarts gestuwde lucht met de
vrijwel altijd aanwezige golven van
het Kanaal doet de grote cabine
schudden en trillen. De machine is
contstant gehuld in een witte wolk
van stuivend water. Het zout daar
van zet zich vast op de ramen zo
dat het uitzicht zelfs op de helder
ste dagen zeer mistig is.
Vandaag echter is de zee glad.
Er is nauwelijks wind, de hovercraft
iaat het opstuivend water achter
zich en de ramen blijven schoon.
Vijfendertig minuten duurt de over
steek zodat we, dankzij het tijdver
schil, vijfentwintig minuten eerder
in Dover aankomen dan we uit Ca
lais zijn vertrokken. Konden we in
Calais nog de illusie koesteren dat
we inderdaad nog net voor het sei
zoen zou losbarsten voor een lang
weekend op stap waren gegaan, in
Dover heerst al de drukte van de
zomervakantie. „Dit is het eerste
weekend van het hoogseizoen",
licht een stewardess van Hover-
speed toe.
Als hovercraft-reiziger heb je van
de drukte weinig tast. De zweeftui-
gen hebben hun eigen terfhinal en
er hoeven telkens maar enkele
tientallen auto's en een paar hon
derd rezigers door de douane. De
Britse douaniers, doorgaans
streng, maar correct en gekleed als
officieren van de Royal Navy, heb
ben ook de zomer in het hoofd.
Luchtig wuiven ze de auto's langs
de controleposten.
Iemand in ons gezelschap vraagt
om een stempel in haar paspoort.
„Dat kan niet", zegt de immigratie
man. „Ingezetenen van de de EEG
krijgen geen stempels meer." Dat
is eigenlijk een groot voorrecht.
Vroeger moest iedereen die Enge
land binnenkwam een ontsche-
pingskaart invullen. Naam, adres,
geboortedatum, geslacht, pas
poortnummer, doel van het be
zoek, verblijfsadres in Engeland
enz. Bij het vertrek kreeg men op
nieuw zo'n kaart aangeboden, nu
van een andere kleur en insche-
pingskaart genoemd.
Op die manier hielden de autori
teiten het vreemdelingenverkeer
uiterst nauwkeurig bij. Voor de rei
ziger was dat allemaal nogal lastig,
maar de troostprijs was er dan ook
naar: een kloek stempel in het pas
poort. Mensen die regelmatig in
Engeland moesten zijn hadden
hun paspoorten dikwijls al bomvol
stempels, lang voor ze verlopen
waren.
Sinds Engeland zich nukkig bij
de Club van Brussel heeft gevoegd
hebben de EEG-ers een bevoor
rechte status gekregen. Het zijn
uiteraard vreemdelingen gebleven
(hetgeen ze op Brits-subtiele Wijze
aan het verstand wordt gebracht),
maar dan wél bevoorrechte vreem
delingen. Geen stempel meer der
halve. Regels zijn regels. De immi
gratieman kan er ook niks aan
doen. Sorry.
Maar onze reisgenote houdt aan
en het is tenslotte zeldzaam mooi
weer. „Nou vooruit dan", zucht de
beambte. Hij neemt het paspoort
opnieuw aan en bonkt er een stem
pel in. „Wat zit'ie nou te krabbe
len?" vraagt onze reisgenote als ze
de man met een balpen bezig ziet.
Correct als een Britse immigratie
ambtenaar nu eenmaal is heeft hij
dat stempel niet zómaar gegeven.
Met kleine lettertjes heeft hij erbo
ven gekrabbeld „by request". Op
verzoek.
Het aardige van de hovercraft
(althans voor Westbrabanders en
Zeeuwsch-Vlamingen) is dat je
rond lunchtijd in de buurt Canter
bury kunt zijn zonder dat je daar
voor in alle vroegte je bed uit moet.
Als je om een uur of negen de
grenspost van Hazeldonk weet te
passeren dan ben je tegen twaalf
uur in Calais en het moet al heel
gek gaan als je dan twee uur later
niet in Kent bent. Na aftrek van het
uur tijdverschil is het dan nog maar
01.00 uur.
We leggen aan bij „The Wood
peckers" in het dorp met de aardi
ge naam Womenswold, terzijde
van de hoofdweg van Dover naar
Canterbury en Londen. Het is een
zogenaamd country hotel, lid van
„A Taste of England". Hotels en
restaurants die daar lid van zijn
leggen zich toe op het propageren
van de eerlijke Engelse keuken.
Het zestien kamers tellende ho
telletje is gevestigd in een oude
pastorie. Het is een van die typi
sche herbergen die het logeren in
Engeland tot zo'n bijzonder genoe
gen maken, waarbij je van de ene
verrassing in de andere valt. Er ko
men veel Nederlanders. Niet - zo
als je zou denken mensen op
doorreis, maar echte vakantiegas
ten. Ted Millard, de eigenaar, is op
zijn manier een ambitieuze man.
Hij zit nog vol plannen, maar de
meeste energie richten hij en zijn
vrouw Pat op de keuken. Ze heb
ben daar aardig sukses mee gehad
en er zelfs de landelijke pers mee
gehaald.
Omdat we nog een flink eind
moeten reizen, kunnen we zijn keu
ken niet de eer aandoen die hij on
getwijfeld verdient en dat verdriet
ons evenzeer als Ted. We nemen
genoegen met een salade. „A
l'Anglaise", zoals een dergelijke
salade in de Parijse restaurants,
waar ze hem graag namaken, heel
edelmoedig en terecht wordt ge
noemd.
De hovercraft: snel vervoermiddel
voor de korte vakantie.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Achter ons zit een groot gezel
schap de maaltijd te beëindigen.
Klaarblijkelijk een familiefeest. Mid
delpunt is een oude, goed van de
tongriem gesneden dame. Zoals je
dat in een Engelse plattelandsher-
berg kunt verwachten worden we
al gauw in het gesprek betrokken.
De familie heeft uit de richting van
onze tafel natuurlijk vreemde klan
ken opgevangen en wil nu weten
waar we vandaan komen. Engelsen
zijn over het algemeen zeer
nieuwsgierig, maar te beleefd om
rechtstreeks te vragen wat ze we
ten willen.
De oude dame komt naar onze
tafel toe en vertelt dat ze „in het
theatervak" heeft gezeten. Ze is
danseres geweest, maar sinds haar
partner is overleden heeft ze zich
toegelegd op public relations, eerst
voor de Sovjet-ambassade in Lon
den en nu voor de Engels-Russi
sche Vriendschapsvereniging. Ze
reist regelmatig naar de Sovjet
Unie en verheugt zich nu weer in
een reis naar de Letland en Est
land. Ook houdt zij zowaar een
pleidooi voor een sovjet-maat
schappij, „maar dan met vermij
ding van de fouten die in Rusland
worden gemaakt", zo voegt ze er
aan toe. „Dat moet toch mogelijk
zijn", zucht ze met een gebaar
waaraan haar theater-achtergrond
inderdaad herkenbaar is. Als ze
weggaat wenst ze ons in het Rus
sisch goede reis. (Wordt vervolgd).
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiifK
Van onze correspondent
Mare de Koninck
WASHINGTON - De eerste
Amerikaanse vrouw in de
ruimte, de 32-jarige Sally Ri
de, is in luttele dagen tijds een
nationaal Amerikaans idool
geworden. Kranten en televi
siestations hebben haar uitge
roepen tot 'de eerste heldin in
de geschiedenis van de Vere
nigde Staten'.
De durf en technische vaar
digheid waarmee ze het op nog
zo jonge leeftijd tot NASA-
astronaut in de Challenger
space shuttle heeft gebracht,
brengt dezer dagen politici, fe
ministen en artiesten in Ame
rika tot de meest geestdriftige
lofzangen op het verschijnsel-
Sally Ride.
Een record aantal mensen,
bijna een half miljoen, is za
terdagochtend vroeg in Flori
da naar de lancering van het
ruimteschip komen kijken, al
leen omdat men wist dat Sally
erin zat. Overal rond Cape Ca-
navaral werden Sally Ride-
T-shirts verkocht en op alle
radiostations galmde de
nieuwste tophit van de pop
groep 'The Rascals': „Ride,
Sally Ride."
„Ze heeft de enorme publici
teit die een paar weken gele
den rond haar is losgebarsten
fantastisch doorstaan", zegt
een woordvoerder van de NA
SA. „Ze heeft ook alles mee. Ze
ziet er eenvoudig, sportief en
grappig uit. Ze heeft iets jon
gensachtigs, is toch helemaal
vrouw en straalt tussen de
overige vier bemanningsleden
zelfvertrouwen en collegiali
teit uit. En alleen haar naam
al, Sally Ride, dat is ideaal
voor de hoofdrol in een avon
turenfilm."
Actrice Jane Fonda, een van
de honderden beroemdheden
die ter gelegenheid van deze
Challenger-lancering op Cape
Canavarai waren uitgenodigd,
zei: „Elk klein meisje in Ame
rika weet van nu af aan dat
het ook voor haar mogelijk is
om ruimtevaarder te worden.
Dit zal meisjes aanmoedigen
om in het algemeen voor gelij
ke kansen op te komen en om
technische studies te gaan
doen."
Ook de leidende Ameri
kaanse feministes Gloria Stei-
nem en Phyllis Schafly deel
den als genodigden in het NA-
SA-ruimtecentrum in de trots,
al had, volgens Steinem, in
1962 de allereerste Ameri
kaanse astronaut al een vrouw
moeten zijn.
Amerikaans minister van
Volksgezondheid Margaret
Heckler, een van de twee
vrouwen in de regering van
president Reagan, zei: „Sally
zelf vond dat deze ruimtereis
geen geschiedenis zou moeten
maken, alleen maar omdat zij
een vrouw is. Maar het is nu
eenmaal niet anders. Neil Am-
strong maakte in 1969, toen hij
als eerste mens op de maan
stapte, een grote stap in de ge
schiedenis. Sally Ride maakt
nu een nog grotere stap, omdat
het ditmaal voor de hele
mensheid is, voor zowel man
nen als vrouwen."
Saly Ride
.vrouwelijk genoeg
FOTO UPI
Hoofdvlootaalmoezenier
A.P.VAN DIEMEN heeft in het
marinevliegkamp Valken
burg zijn functie overge
dragen aan pater J.MJANSEN
S.M.M. VAN DIEMEN (56), die met
functioneel leeftijdsontslag
gaat, zal bij de zielzorg voor
militairen betrokken blij
ven. Onlangs werd bekend,
dat hij op 1 september in
functie zal treden als vica
ris-generaal voor het Mili
tair Vicariaat. Bij zijn af
scheid werd bekendge
maakt, dat VAN DIEMEN
was benoemd tot Ridder in
de Orde van de Nederlandse
Leeuw.
DENG YINGCHA0, de weduwe
van wijlen oud-premier
ZHOU ENLAI van China, is ge
kozen tot voorzitster van de
raadgevende politieke con
ferentie van het Chinese
volk, een consultatief or
gaan waarin de kleinere
niet-communistische „de
mocratische" partijen zijn
vertegenwoordigd. DENG
YINGCHA0 is de eerste promi
nente persoon die door het
nationale volkscongres, het
Chinese parlement, is ge
kozen. Zij volgt DENG XIAO
PING op, de huidige sterke
man in China. De nieuwe
voorzitster is 79 en actiefin
de revolutionaire gelederen
sinds 1919, aan de zijde van
ZHOU ENLAI met wie ze in
1926 in Frankrijk trouwde.
Ze trad in 1932 toe tot het
verzet tegen de Japanse in
vasietroepen en deed later
mee aan de lange mars,
weliswaar op een brancard
omdat ze tuberculose had.
Tijdens ZHOU ENUil'S leven
speelde DENG YINGCHA0 poli
tiek geen prominente rol.
Dat veranderde na diens
dood in 1976 waarbij ze
profiteerde van ZHOU'S po
pulariteit bij de Chinese
bevolking. In 1977 werd ze
vice-voorz itster van het
volkscongres en een jaar
later lid van het politburo
van de communistische
partij.
EMILIO MASSERA, de voormali
ge bevelhebber van de Ar
gentijnse marine, is gear
resteerd op verdenking de
ontvoering en de moord op
de industrieel FERNANDO
BRANCA (april 1977) op zijn
minst te hebben gedekt.
UASSERA en BRANCA waren za
kenvrienden. In 1977 ver
dween BRANCA spoorloos,
volgens getuigen na een
boottocht met RASSERA. Dezt
heeft altijd geweigerd te
getuigen in het onderzoek
naar BRANCA'S verblijfplaats
ROBERT LEWIS, de co-piloot
van het vliegtuig dat de
atoombom op Hirosjima
gooide, is in Smithfield (in
de Amerikaanse staat Vir
ginia) op 65-jarige leeftijd
aan een hartaanval overle
den. LEWIS was co-piloot
van de B-29 „Enola Gay"
die op 6 augustus 1945 een
atoombom op het Japanse
Hirosjima afwierp. Hij ver
klaarde in het verleden dat
hij geen spijt van het bom
bardement had, omdat de
Verenigde Staten in oorlog
waren. Onder gelijke om
standigheden zou hij het
weer gedaan hebben.LE-
WIS hield tijdens de voor
bereidingen van de opera
tie een logboek bij dat en
kele jaren geleden voor
87.500 dollar werd ver
kocht. Voor zijn aandeel in
het bombardement werd
hij gedecoreerd met het
„Flying Cross", de op een
na hoogste militaire onder
scheiding van de Verenigde
Staten.
MEVR. MR. E. VEDER-SMIT is be
noemd tot lid van het be
stuur van de nationale
kruisvereniging. Mevrouw
VEDER-SMIT is van 1962
tot 1978 lid geweest van de
Tweede Kamer en van 1971
tot 1981 staatssecretaris van
Volksgezondheid en Mi
lieuhygiëne. Ze is nu lid
van de Eerste Kamer.
f ADVERTENTIE)
Maak dit zinnetje af en stuur 't voor 1 augustus in
voldoende gefrankeerde enveloppe naar Friskwis,
Postbus 275, 8901 BB Leeuwarden, met twee
platgedrukte doppen van Rivella of E10 flessen.
U mag zo vaak meedoen als u wilt. Vergeet uw
naam en adres niet.
Prijzen: 100 gratis jaarabonnementen op Libelle ot
Story. Een deskundige jury beloont de origineelste
inzendingen. Prijswinnaars ontvangen uiterlijk Gen paar apart Ml
4 weken na de sluitdatum persoonlijk bericht. héél weinig caloriet|es
NiE1
Geen dag gaat voorbij, of
wij worden geconfronteerd
met kabinetsbesluiten^ wel
ke meestal, (zij het morrend)
door beide regeringsfracties
worden goedgekeurd. De be
sluitvorming in dit kabinet
is gebaseerd op 'n liberaal
beginsel, streven naar vrij
heid, wat bij verschil in aan
leg en afkomst grote onge
lijkheid op maatschappelijk
en economisch gebied kan
teweeg brengen. Dit gaf dan
in het midden der 19e eeuw
grote conflicten, met de ar
beiderspartij.
Het streven van de V.V.D
is zoveel mogelijk vergaren,
maar dan in 'n relatie kleine
kring, zie: het koopkracht
plaatje (gunstig voor hoge
inkomens, hypotheekrente
aftrek, voor dezelfde groep.
Eigen bijdrage voor grote
groepen, minder draag
krachtige zieken, gehandi
capten enz. Met het C.D.A is
het nog erger gesteld. Deze
groepering gebruikt de C.
van Christelijk. Alleen als
schild, waarachter de on
christelijke besluiten wor
den genomen, of op z'n minst
worden goedgekeurd, en dit
is niet zo verwonderlijk,
want de leiding van het
C.D.A. met Lubbers voorop
hoort in .vezen bij hun coali
tiegenoot de V.V.D. thuis,
dat mag, maar laten zij het
dan ook zo verkopen en niet
zoals in hun verkiezingsbe
lofte staat: De minderdraag-
krachtige ontzien, dus inle
veren naar draagkracht
Welnu als je de berichtge
ving via krant of T.V. volgt
zal je tot de conclusie komen
dat vooral het C.D.A. zich in
Den Haag in velerlei boch
ten wringt om ruzie met d'
V.V.D. te voorkomen. (De
opiniepeilingen zijn hier
niet vreemd aan) en daar
door goedkeuringen geef'
aan kabinetsvoorstellen, d>e
in strijd zijn met hun eigen
beginselprogram.
C. Gent
Breda.
van onze Haagse redactie
)EN HAAG - Een meerder-
7 A van de Tweede Kamer
bDX CDA. VVD) gaat ak-
Lrd met het plan van staats-
M-retaris Scherpenhuizen
Verkeer en Waterstaat) om
loirant-autorijders eerst een
heorie-examen te laten doen
fJL-rdat zij voor hun praktijk-
'jtamen in de lesauto mogen
itappen-
Dat bleek gisteren tijdens
een vergadering van de com
missie Verkeer en Waterstaat
van de Tweede Kamer. Het
nlan van de staatssecretaris
betekent ook dat jeugdigen
vanaf 16 jaar een theorie-exa
men mogen afleggen. Scher
penhuizen wil daarvoor rij-
instructeurs in de gelegenheid
y>
Uni
in o
Van een onzer verslaggevers
MAASTRICHT - Oma
Ribbens uit Maastricht
staat op het punt om op
nieuw een record te bre
ken. Sinds enige tijd is zij
al de oudste inwoner van
Nederland, en vanaf mor
gen is zij daarnaast ook
nog de oudste inwoner die
ons land in deze eeuw heeft
gehad.
Met haar 110 jaar, 4
maanden en 21 dagen is|
mevrouw Ribbens dan of
ficiéél (recordhoudster. Zijl
volgt aft zodanig mevrouv
Grada Hurenkamp-Bos-|
goed uit Twello op, die in
1980 op 110-jarige leeftijc
is overleden. Haar 'geheim1!
heeft oma Ribbens-Ver-|
stallen nooit onder stoelen
of banken gestolen: „Je
moet veel lachen," meentj
ze, „dan haal je de 100 met]
gemak".
Overigens bevindt oma
Ribbens zich in goed gezel-j
schap. De vorige eeuw is]
ene Casper Evertsen van
Leeuwenkamp in het Gel-]
derse Putten 112 jaar ge-]
worden en in de vijftiende
tvi—Van onze l
DEN HAAG - Nadat de EerS
gaan, wordt de WWV op 1 juli
de 23 jaar afgeschaft. In plal
Bijstandsuitkering (RWW), a'
oen aantonen 2,5 jaar gewerk
recht op een WWV-uitkering]
Staatssecretaris De Graafl
rste Kamer dat veel jongeJ
gen met hun uitkering: de i
maatregel tijdelijk overbelast
wet, die door gemeenten zelf J
Prof. dr. Alting von Geus/-
van de commissie voor ont
wapening??? levert weer
eens het toppunt van tegen'
strij digheidNederland
moet ook kruisraketten
plaatsen. Weer zoveel ex#'
defensiebelasting op on-1
nek! Wat zullen we ons tochj
veilig voelen hé als
moordende krengen eIj
staan. Ja, ik weet dat er nog]
monsterlijke vanuit RUF
land op ons gericht st
ook! Maar de Russen hebben
altijd achter Amerika a
gelopen wat deze mensonte;
rende bewapening betreft
Men moet zich maar g
voor het Amerikaans'
atoomkarretje laten span
nen, des te dichter komt
dag des oordeels naderb'J
Geloofwaardig blijven voor
de Navo; het is beter eens
wat geloofwaardiger te
ven naar wat de bijbel
voorschrijft!
J. C. v. d. Ketterij,
Bergen op Zoom.
d£!^EDE BEZOEK van p|
r! ir-H, Polen onwillek#
i staatsbezoek f
i n^ri' aan Canada in 196
r°®n de unieke 'prestatie' blnH
F ongewenst persoon te worden
Bnitrnse Pres'dent vergalloppel
C "Leve het vrÜe QuebJ
dnoh, 6Wegin9 ln deze Enansl
ontig aan de weg timmerde I
speelt zich
toat !?tr bi' herhaling in I
Tm e' nie* eens meer b<
zal h e»n daadwerkelijk voortijd
zal het wel niet komen zoals J
ou tanden van Jaruzelski en c
vakh^Usell'ke boodschap
vakbonden ,s op zichzelf nie!
recht vnncychek aan 9ewijdl
Wee Jan/ ZIJÜ faap verkondi|
inderi Jn r°len en daardf
banc dan elders het 9
boord hi'e2''1"1 vaderlar)d elM
be/oelTdoP 7,ussen me* de
ïreacttc olen uiteindelijk
lijk Schernan aut°riteiten 2
se beeldh 9eworden: het b
curato f 9eweerd en de I
- ele gesteld voor wat hun