even..u UITBLAZEN I Sally Ride 'eerste Amerikaanse heldin' 'PAGINA TWEE INDUSTRIE EN FEMINISTEN PROFITEREN VAN RUIMTEVLUCHT SE STEM CO Recht voor z; te00" •WBSKaï WOENSDAG 22 JUN11983 WIM KOCK Stempel Salade PAPIER' VOOR UW PEN Wat nu? u/OENSPAG 22 JUNI VAN UITVi Oma Ribbens breekt leeftijds record Eerste Kamer: WWV verdwiji Bijbel T5 pagina 1 1 Sn DAGBLAD VOOR ZUtJWEST Jaargang 1 Nr. 20.159 123 Uitgave Uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie Drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie L. Leijendekker H. Coumans Breda - Hoofdkantoor Spinveld 55 Postadres: Postbus 3229 4800 MB Breda Telefoon: voor directe verbinding zie onder betreffende afdeling Algemeen nr. 076-236911 Telex: 54176 Kantooruren ma. t.m. vr. van 8.15-17.00 uur Bankrelaties Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447 NC5 rek. 230301584 Raborek. 101053738 Handelsregister 27420 Centrale redactie Breda Nieuwsdienst 076-236883 Stadsredactie 076-236880 Sportredactie 076-236884 Lezersservice Inlichtingen over Stemreizen en promotie: 076-236911 Fotoservice: 076-236573 Abonnementen Betaling 076-236347' J 20,49 per maand 61,15 per kwartaal 238,00 perjaar Postabonnementen met toeslag Nieuwe abonnees: opgave btj elk rayonkantoor en servicepunt. Ook telefonisch of d.m.v. bon in de krant. Bezorgklachten Voor telefonische meldingen zie onder betreffend rayonkantoor. Rubriek 't Kleintje Opgave 076-236538, 236381 236244 tot 17.00 uur 2 dagen voor plaatsing Grote advertenties Algemene informatie over mogelijkheden en tarieven: 076-236881 Regionale informatie: alle kantoren Postadres: postbus 3229, 4800 MB Breda Afsluittijd adv.: 09.00 uur één dag voor plaatsing: maandagkrant vrijdag 12.00 uur in Breda Overlijdensberichten 076-236442. Buiten kantooruren ma. t/m vr. van 19.00-20.30 uur en zo. van 18.30-21.30 uur 076-236394/236911 Debiteurenadministratie Advertenties 076-236227 Rayonkantoren Bergen op Zoom Zuivelstraat 26, 4611 PJ Tel. (alle afd.) 01640-36850 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Stadskantoor Nwe. Ginnekenstraat 414811 NN. Abonnementen 076- 236322. Overige afd. 236326. Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Bezorgklachten 076-236888 ma. t/mvr. 8.15- 18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur Etten-Leur Markt 28, 4875 CE Tel. (alle afd.) 01608-21550 Kantooruren ma. t/m vr van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Goes Klokstraat 14461 JK Tel. (alle afd.) 01100-28030 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Hulst Steenstraat 14, 4561 AS Tel. (alle afd.) 01140-13751 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Oosterhout Arendstraat 14, 4901 JK Tel. abonn. en adv. 01620-54957 Tel. redaclie 01620-51800 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Roosendaal Molenstraat 45, 4701 JN Tel (alle afd.) 01650-37150 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Terneuzen Nieuwstraat 9, 4531 CV Tel. (alle afd.) 01150-17920 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Vlissingen Torenstraat 4381 ET Tel. (alle afd.) 01184-19910 Kantooruren ma t/m vr. van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur De zee is onwaarschijnlijk glad. De viermotorige hover craft „Princess Margaret" van de dienst Calais-Dover lijkt echt te zweven. Meestal bonkt het zweeftuig lichtelijk zodat de luchtvaartprocedu res, die het hovercraftwezen hardnekkig handhaaft, wat overdreven lijken. Stewardessen, vliegtuigstoelen, een vierbander op de bok die een heuse knuppel tussen de knieën houdt en een vluchtnummer voor elke oversteek moeten dit merk waardige vervoermiddel een lucht- vaartstatus geven. De krachtige vliegtuigmotoren met de vierbladi- ge propellers dragen er uiteraard ook aan bij. Toch lijkt een tocht met de hovercraft meestal meer op een vaart dan op een vlucht. De bot sing van de met grote kracht bene denwaarts gestuwde lucht met de vrijwel altijd aanwezige golven van het Kanaal doet de grote cabine schudden en trillen. De machine is contstant gehuld in een witte wolk van stuivend water. Het zout daar van zet zich vast op de ramen zo dat het uitzicht zelfs op de helder ste dagen zeer mistig is. Vandaag echter is de zee glad. Er is nauwelijks wind, de hovercraft iaat het opstuivend water achter zich en de ramen blijven schoon. Vijfendertig minuten duurt de over steek zodat we, dankzij het tijdver schil, vijfentwintig minuten eerder in Dover aankomen dan we uit Ca lais zijn vertrokken. Konden we in Calais nog de illusie koesteren dat we inderdaad nog net voor het sei zoen zou losbarsten voor een lang weekend op stap waren gegaan, in Dover heerst al de drukte van de zomervakantie. „Dit is het eerste weekend van het hoogseizoen", licht een stewardess van Hover- speed toe. Als hovercraft-reiziger heb je van de drukte weinig tast. De zweeftui- gen hebben hun eigen terfhinal en er hoeven telkens maar enkele tientallen auto's en een paar hon derd rezigers door de douane. De Britse douaniers, doorgaans streng, maar correct en gekleed als officieren van de Royal Navy, heb ben ook de zomer in het hoofd. Luchtig wuiven ze de auto's langs de controleposten. Iemand in ons gezelschap vraagt om een stempel in haar paspoort. „Dat kan niet", zegt de immigratie man. „Ingezetenen van de de EEG krijgen geen stempels meer." Dat is eigenlijk een groot voorrecht. Vroeger moest iedereen die Enge land binnenkwam een ontsche- pingskaart invullen. Naam, adres, geboortedatum, geslacht, pas poortnummer, doel van het be zoek, verblijfsadres in Engeland enz. Bij het vertrek kreeg men op nieuw zo'n kaart aangeboden, nu van een andere kleur en insche- pingskaart genoemd. Op die manier hielden de autori teiten het vreemdelingenverkeer uiterst nauwkeurig bij. Voor de rei ziger was dat allemaal nogal lastig, maar de troostprijs was er dan ook naar: een kloek stempel in het pas poort. Mensen die regelmatig in Engeland moesten zijn hadden hun paspoorten dikwijls al bomvol stempels, lang voor ze verlopen waren. Sinds Engeland zich nukkig bij de Club van Brussel heeft gevoegd hebben de EEG-ers een bevoor rechte status gekregen. Het zijn uiteraard vreemdelingen gebleven (hetgeen ze op Brits-subtiele Wijze aan het verstand wordt gebracht), maar dan wél bevoorrechte vreem delingen. Geen stempel meer der halve. Regels zijn regels. De immi gratieman kan er ook niks aan doen. Sorry. Maar onze reisgenote houdt aan en het is tenslotte zeldzaam mooi weer. „Nou vooruit dan", zucht de beambte. Hij neemt het paspoort opnieuw aan en bonkt er een stem pel in. „Wat zit'ie nou te krabbe len?" vraagt onze reisgenote als ze de man met een balpen bezig ziet. Correct als een Britse immigratie ambtenaar nu eenmaal is heeft hij dat stempel niet zómaar gegeven. Met kleine lettertjes heeft hij erbo ven gekrabbeld „by request". Op verzoek. Het aardige van de hovercraft (althans voor Westbrabanders en Zeeuwsch-Vlamingen) is dat je rond lunchtijd in de buurt Canter bury kunt zijn zonder dat je daar voor in alle vroegte je bed uit moet. Als je om een uur of negen de grenspost van Hazeldonk weet te passeren dan ben je tegen twaalf uur in Calais en het moet al heel gek gaan als je dan twee uur later niet in Kent bent. Na aftrek van het uur tijdverschil is het dan nog maar 01.00 uur. We leggen aan bij „The Wood peckers" in het dorp met de aardi ge naam Womenswold, terzijde van de hoofdweg van Dover naar Canterbury en Londen. Het is een zogenaamd country hotel, lid van „A Taste of England". Hotels en restaurants die daar lid van zijn leggen zich toe op het propageren van de eerlijke Engelse keuken. Het zestien kamers tellende ho telletje is gevestigd in een oude pastorie. Het is een van die typi sche herbergen die het logeren in Engeland tot zo'n bijzonder genoe gen maken, waarbij je van de ene verrassing in de andere valt. Er ko men veel Nederlanders. Niet - zo als je zou denken mensen op doorreis, maar echte vakantiegas ten. Ted Millard, de eigenaar, is op zijn manier een ambitieuze man. Hij zit nog vol plannen, maar de meeste energie richten hij en zijn vrouw Pat op de keuken. Ze heb ben daar aardig sukses mee gehad en er zelfs de landelijke pers mee gehaald. Omdat we nog een flink eind moeten reizen, kunnen we zijn keu ken niet de eer aandoen die hij on getwijfeld verdient en dat verdriet ons evenzeer als Ted. We nemen genoegen met een salade. „A l'Anglaise", zoals een dergelijke salade in de Parijse restaurants, waar ze hem graag namaken, heel edelmoedig en terecht wordt ge noemd. De hovercraft: snel vervoermiddel voor de korte vakantie. - FOTO ARCHIEF DE STEM Achter ons zit een groot gezel schap de maaltijd te beëindigen. Klaarblijkelijk een familiefeest. Mid delpunt is een oude, goed van de tongriem gesneden dame. Zoals je dat in een Engelse plattelandsher- berg kunt verwachten worden we al gauw in het gesprek betrokken. De familie heeft uit de richting van onze tafel natuurlijk vreemde klan ken opgevangen en wil nu weten waar we vandaan komen. Engelsen zijn over het algemeen zeer nieuwsgierig, maar te beleefd om rechtstreeks te vragen wat ze we ten willen. De oude dame komt naar onze tafel toe en vertelt dat ze „in het theatervak" heeft gezeten. Ze is danseres geweest, maar sinds haar partner is overleden heeft ze zich toegelegd op public relations, eerst voor de Sovjet-ambassade in Lon den en nu voor de Engels-Russi sche Vriendschapsvereniging. Ze reist regelmatig naar de Sovjet Unie en verheugt zich nu weer in een reis naar de Letland en Est land. Ook houdt zij zowaar een pleidooi voor een sovjet-maat schappij, „maar dan met vermij ding van de fouten die in Rusland worden gemaakt", zo voegt ze er aan toe. „Dat moet toch mogelijk zijn", zucht ze met een gebaar waaraan haar theater-achtergrond inderdaad herkenbaar is. Als ze weggaat wenst ze ons in het Rus sisch goede reis. (Wordt vervolgd). iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiifK Van onze correspondent Mare de Koninck WASHINGTON - De eerste Amerikaanse vrouw in de ruimte, de 32-jarige Sally Ri de, is in luttele dagen tijds een nationaal Amerikaans idool geworden. Kranten en televi siestations hebben haar uitge roepen tot 'de eerste heldin in de geschiedenis van de Vere nigde Staten'. De durf en technische vaar digheid waarmee ze het op nog zo jonge leeftijd tot NASA- astronaut in de Challenger space shuttle heeft gebracht, brengt dezer dagen politici, fe ministen en artiesten in Ame rika tot de meest geestdriftige lofzangen op het verschijnsel- Sally Ride. Een record aantal mensen, bijna een half miljoen, is za terdagochtend vroeg in Flori da naar de lancering van het ruimteschip komen kijken, al leen omdat men wist dat Sally erin zat. Overal rond Cape Ca- navaral werden Sally Ride- T-shirts verkocht en op alle radiostations galmde de nieuwste tophit van de pop groep 'The Rascals': „Ride, Sally Ride." „Ze heeft de enorme publici teit die een paar weken gele den rond haar is losgebarsten fantastisch doorstaan", zegt een woordvoerder van de NA SA. „Ze heeft ook alles mee. Ze ziet er eenvoudig, sportief en grappig uit. Ze heeft iets jon gensachtigs, is toch helemaal vrouw en straalt tussen de overige vier bemanningsleden zelfvertrouwen en collegiali teit uit. En alleen haar naam al, Sally Ride, dat is ideaal voor de hoofdrol in een avon turenfilm." Actrice Jane Fonda, een van de honderden beroemdheden die ter gelegenheid van deze Challenger-lancering op Cape Canavarai waren uitgenodigd, zei: „Elk klein meisje in Ame rika weet van nu af aan dat het ook voor haar mogelijk is om ruimtevaarder te worden. Dit zal meisjes aanmoedigen om in het algemeen voor gelij ke kansen op te komen en om technische studies te gaan doen." Ook de leidende Ameri kaanse feministes Gloria Stei- nem en Phyllis Schafly deel den als genodigden in het NA- SA-ruimtecentrum in de trots, al had, volgens Steinem, in 1962 de allereerste Ameri kaanse astronaut al een vrouw moeten zijn. Amerikaans minister van Volksgezondheid Margaret Heckler, een van de twee vrouwen in de regering van president Reagan, zei: „Sally zelf vond dat deze ruimtereis geen geschiedenis zou moeten maken, alleen maar omdat zij een vrouw is. Maar het is nu eenmaal niet anders. Neil Am- strong maakte in 1969, toen hij als eerste mens op de maan stapte, een grote stap in de ge schiedenis. Sally Ride maakt nu een nog grotere stap, omdat het ditmaal voor de hele mensheid is, voor zowel man nen als vrouwen." Saly Ride .vrouwelijk genoeg FOTO UPI Hoofdvlootaalmoezenier A.P.VAN DIEMEN heeft in het marinevliegkamp Valken burg zijn functie overge dragen aan pater J.MJANSEN S.M.M. VAN DIEMEN (56), die met functioneel leeftijdsontslag gaat, zal bij de zielzorg voor militairen betrokken blij ven. Onlangs werd bekend, dat hij op 1 september in functie zal treden als vica ris-generaal voor het Mili tair Vicariaat. Bij zijn af scheid werd bekendge maakt, dat VAN DIEMEN was benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. DENG YINGCHA0, de weduwe van wijlen oud-premier ZHOU ENLAI van China, is ge kozen tot voorzitster van de raadgevende politieke con ferentie van het Chinese volk, een consultatief or gaan waarin de kleinere niet-communistische „de mocratische" partijen zijn vertegenwoordigd. DENG YINGCHA0 is de eerste promi nente persoon die door het nationale volkscongres, het Chinese parlement, is ge kozen. Zij volgt DENG XIAO PING op, de huidige sterke man in China. De nieuwe voorzitster is 79 en actiefin de revolutionaire gelederen sinds 1919, aan de zijde van ZHOU ENLAI met wie ze in 1926 in Frankrijk trouwde. Ze trad in 1932 toe tot het verzet tegen de Japanse in vasietroepen en deed later mee aan de lange mars, weliswaar op een brancard omdat ze tuberculose had. Tijdens ZHOU ENUil'S leven speelde DENG YINGCHA0 poli tiek geen prominente rol. Dat veranderde na diens dood in 1976 waarbij ze profiteerde van ZHOU'S po pulariteit bij de Chinese bevolking. In 1977 werd ze vice-voorz itster van het volkscongres en een jaar later lid van het politburo van de communistische partij. EMILIO MASSERA, de voormali ge bevelhebber van de Ar gentijnse marine, is gear resteerd op verdenking de ontvoering en de moord op de industrieel FERNANDO BRANCA (april 1977) op zijn minst te hebben gedekt. UASSERA en BRANCA waren za kenvrienden. In 1977 ver dween BRANCA spoorloos, volgens getuigen na een boottocht met RASSERA. Dezt heeft altijd geweigerd te getuigen in het onderzoek naar BRANCA'S verblijfplaats ROBERT LEWIS, de co-piloot van het vliegtuig dat de atoombom op Hirosjima gooide, is in Smithfield (in de Amerikaanse staat Vir ginia) op 65-jarige leeftijd aan een hartaanval overle den. LEWIS was co-piloot van de B-29 „Enola Gay" die op 6 augustus 1945 een atoombom op het Japanse Hirosjima afwierp. Hij ver klaarde in het verleden dat hij geen spijt van het bom bardement had, omdat de Verenigde Staten in oorlog waren. Onder gelijke om standigheden zou hij het weer gedaan hebben.LE- WIS hield tijdens de voor bereidingen van de opera tie een logboek bij dat en kele jaren geleden voor 87.500 dollar werd ver kocht. Voor zijn aandeel in het bombardement werd hij gedecoreerd met het „Flying Cross", de op een na hoogste militaire onder scheiding van de Verenigde Staten. MEVR. MR. E. VEDER-SMIT is be noemd tot lid van het be stuur van de nationale kruisvereniging. Mevrouw VEDER-SMIT is van 1962 tot 1978 lid geweest van de Tweede Kamer en van 1971 tot 1981 staatssecretaris van Volksgezondheid en Mi lieuhygiëne. Ze is nu lid van de Eerste Kamer. f ADVERTENTIE) Maak dit zinnetje af en stuur 't voor 1 augustus in voldoende gefrankeerde enveloppe naar Friskwis, Postbus 275, 8901 BB Leeuwarden, met twee platgedrukte doppen van Rivella of E10 flessen. U mag zo vaak meedoen als u wilt. Vergeet uw naam en adres niet. Prijzen: 100 gratis jaarabonnementen op Libelle ot Story. Een deskundige jury beloont de origineelste inzendingen. Prijswinnaars ontvangen uiterlijk Gen paar apart Ml 4 weken na de sluitdatum persoonlijk bericht. héél weinig caloriet|es NiE1 Geen dag gaat voorbij, of wij worden geconfronteerd met kabinetsbesluiten^ wel ke meestal, (zij het morrend) door beide regeringsfracties worden goedgekeurd. De be sluitvorming in dit kabinet is gebaseerd op 'n liberaal beginsel, streven naar vrij heid, wat bij verschil in aan leg en afkomst grote onge lijkheid op maatschappelijk en economisch gebied kan teweeg brengen. Dit gaf dan in het midden der 19e eeuw grote conflicten, met de ar beiderspartij. Het streven van de V.V.D is zoveel mogelijk vergaren, maar dan in 'n relatie kleine kring, zie: het koopkracht plaatje (gunstig voor hoge inkomens, hypotheekrente aftrek, voor dezelfde groep. Eigen bijdrage voor grote groepen, minder draag krachtige zieken, gehandi capten enz. Met het C.D.A is het nog erger gesteld. Deze groepering gebruikt de C. van Christelijk. Alleen als schild, waarachter de on christelijke besluiten wor den genomen, of op z'n minst worden goedgekeurd, en dit is niet zo verwonderlijk, want de leiding van het C.D.A. met Lubbers voorop hoort in .vezen bij hun coali tiegenoot de V.V.D. thuis, dat mag, maar laten zij het dan ook zo verkopen en niet zoals in hun verkiezingsbe lofte staat: De minderdraag- krachtige ontzien, dus inle veren naar draagkracht Welnu als je de berichtge ving via krant of T.V. volgt zal je tot de conclusie komen dat vooral het C.D.A. zich in Den Haag in velerlei boch ten wringt om ruzie met d' V.V.D. te voorkomen. (De opiniepeilingen zijn hier niet vreemd aan) en daar door goedkeuringen geef' aan kabinetsvoorstellen, d>e in strijd zijn met hun eigen beginselprogram. C. Gent Breda. van onze Haagse redactie )EN HAAG - Een meerder- 7 A van de Tweede Kamer bDX CDA. VVD) gaat ak- Lrd met het plan van staats- M-retaris Scherpenhuizen Verkeer en Waterstaat) om loirant-autorijders eerst een heorie-examen te laten doen fJL-rdat zij voor hun praktijk- 'jtamen in de lesauto mogen itappen- Dat bleek gisteren tijdens een vergadering van de com missie Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer. Het nlan van de staatssecretaris betekent ook dat jeugdigen vanaf 16 jaar een theorie-exa men mogen afleggen. Scher penhuizen wil daarvoor rij- instructeurs in de gelegenheid y> Uni in o Van een onzer verslaggevers MAASTRICHT - Oma Ribbens uit Maastricht staat op het punt om op nieuw een record te bre ken. Sinds enige tijd is zij al de oudste inwoner van Nederland, en vanaf mor gen is zij daarnaast ook nog de oudste inwoner die ons land in deze eeuw heeft gehad. Met haar 110 jaar, 4 maanden en 21 dagen is| mevrouw Ribbens dan of ficiéél (recordhoudster. Zijl volgt aft zodanig mevrouv Grada Hurenkamp-Bos-| goed uit Twello op, die in 1980 op 110-jarige leeftijc is overleden. Haar 'geheim1! heeft oma Ribbens-Ver-| stallen nooit onder stoelen of banken gestolen: „Je moet veel lachen," meentj ze, „dan haal je de 100 met] gemak". Overigens bevindt oma Ribbens zich in goed gezel-j schap. De vorige eeuw is] ene Casper Evertsen van Leeuwenkamp in het Gel-] derse Putten 112 jaar ge-] worden en in de vijftiende tvi—Van onze l DEN HAAG - Nadat de EerS gaan, wordt de WWV op 1 juli de 23 jaar afgeschaft. In plal Bijstandsuitkering (RWW), a' oen aantonen 2,5 jaar gewerk recht op een WWV-uitkering] Staatssecretaris De Graafl rste Kamer dat veel jongeJ gen met hun uitkering: de i maatregel tijdelijk overbelast wet, die door gemeenten zelf J Prof. dr. Alting von Geus/- van de commissie voor ont wapening??? levert weer eens het toppunt van tegen' strij digheidNederland moet ook kruisraketten plaatsen. Weer zoveel ex#' defensiebelasting op on-1 nek! Wat zullen we ons tochj veilig voelen hé als moordende krengen eIj staan. Ja, ik weet dat er nog] monsterlijke vanuit RUF land op ons gericht st ook! Maar de Russen hebben altijd achter Amerika a gelopen wat deze mensonte; rende bewapening betreft Men moet zich maar g voor het Amerikaans' atoomkarretje laten span nen, des te dichter komt dag des oordeels naderb'J Geloofwaardig blijven voor de Navo; het is beter eens wat geloofwaardiger te ven naar wat de bijbel voorschrijft! J. C. v. d. Ketterij, Bergen op Zoom. d£!^EDE BEZOEK van p| r! ir-H, Polen onwillek# i staatsbezoek f i n^ri' aan Canada in 196 r°®n de unieke 'prestatie' blnH F ongewenst persoon te worden Bnitrnse Pres'dent vergalloppel C "Leve het vrÜe QuebJ dnoh, 6Wegin9 ln deze Enansl ontig aan de weg timmerde I speelt zich toat !?tr bi' herhaling in I Tm e' nie* eens meer b< zal h e»n daadwerkelijk voortijd zal het wel niet komen zoals J ou tanden van Jaruzelski en c vakh^Usell'ke boodschap vakbonden ,s op zichzelf nie! recht vnncychek aan 9ewijdl Wee Jan/ ZIJÜ faap verkondi| inderi Jn r°len en daardf banc dan elders het 9 boord hi'e2''1"1 vaderlar)d elM be/oelTdoP 7,ussen me* de ïreacttc olen uiteindelijk lijk Schernan aut°riteiten 2 se beeldh 9eworden: het b curato f 9eweerd en de I - ele gesteld voor wat hun

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2