Pausbezoek geeft Polen even kleur SN Van Aardenne en stroomproducenten nog niet uitgestoeid Pinochet heeft nu zijn mars van de lege pannen ech wm OOK LAN1 JT1M ACHTERGROND Gesnoeid Glijdend Minimum Nieuw begin Naief T Pooling Invloed Virus n§ ,eden van Charta 77 erhoord onderden rrestaties ti Peru a aanslagen ZATERDAG 18 JUN11983 Tl 1 Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Het lijkt een vreemde vraag. Wat is eerlijker? Alle werkloze vrouwen voortaan volledig recht geven op een eigen uit kering? Of alle sociale uitkeringen extra ver lagen? Een vreemde vraag. Maar CDA-Kamerlid Steef Weij- ers wil 'm toch stellen. Waarom? Het kabinet gaat het stelsel van sociale zeker heid op de helling zetten. Niet alleen gaat het mes in de uitkeringen, ook krijgen vrouwen straks zelfstandig recht op een werkloosheids uitkering. Nu hebben vrouwen wel recht op een WW-uitkering. Maar daarna krijgen ze al léén een WW V-uitkering als ze kostwinner zijn. Vrouwen die een werkende echtgenoot hebben krijgen dus geen WWV-uitkering. Omdat dat in strijd is met de gelijke be handeling van man en vrouw, hebben de landen in de EG afgesproken vrouwen vanaf 1985 zelfstandige rechten in de sociale zeker heid te geven. Dat is de zo genaamde derde EG-richt- lijn. Het uitvoeren van die af spraak kost wel vele hon derden miljoenen guldens per jaar. En dat terwijl het kabinet uit geldnood van plan is de minimum-uitke ringen met zo'n vijf procent te verlagen. CDA-Kamerlid Steef Weijers vraagt zich af of dat wel eerlijk is. „Nie mand in Nederland durft de vraag te stellen of het niet verstandig zou zijn als we het uitvoeren van die EG- richtlijn (over de gelijkbe rechtiging van vrouwen) niet een tijdje zouden op schuiven." Daarom wil het CDA die vraag maar op tafel leggen: wat is eerlijker? Alle vrou wen in 1985 zelfstandig recht op een uitkering geven? Of dat recht wat geleidelijker CDA: willen vrouwen een klap in de uitkeringen voorkomen? invoeren, zodat het geld dat de schatkist dan niet hoeft uit te geven, gebruikt kan worden om de minimum uitkeringen te beschermen. Weijérs weet dat zijn voor stel niet met gejuich ontvan gen zal worden door de Emancipatie-raad en dat het wel wat moeite zal kosten om die EG-richtlijn gedeel telijk in de ijskast te zetten. Maar als de laagst-betaal- den daarmee nu gespaard kunnen worden? „Ik vind dat we die vraag niet mogen ontwijken en dit probleem toch eens in ogenschouw moeten nemen." Het is niet de enige op merkelijke uitspraak die de sociaal-economische des kundige van het CDA doet, als de kabinetsplannen met de sociale zekerheid onder de loep genomen worden. De plannen zijn bekend („Lou wat maak je nou?"): het mes gaat in de uitkerin gen, omdat het huidige stel sel van sociale zekerheid on betaalbaar is geworden. Het aantal mensen met een uit kering stijgt, terwijl het aantal premie-betalers daalt. Bovendien is het sys teem „ouderwets". Willen we in de toekomst nog iets van sociale zekerheid over houden, meent het kabinet, dan moet er nu in het dure systeem gesnoeid worden. Een flink deel van de plannen van CDA-staatsse- cretaris De Graaf (Sociale Zaken) kan op goedkeuring van het CDA rekenen. Zo vindt het CDA het goed dat de periode die men straks een werkloosheidsuitkering (WW en WWV samenge voegd) krijgt, afhankelijk wordt gesteld van het ar beidsverleden, oftewel het aantal gewerkte jaren. Het CDA vindt het wel jammer dat het niet direct lukt om écht naar het arbeidsverle den te kijken, maar dat aan de hand van de leeftijd van een werkloze bepaald wordt hoe lang die recht op een werkloosheidsuitkering heeft. Hoe ouder men is, des te langer krijgt met een werkloosheidsuitkering. Een rechtvaardige zaak, vindt Weijers. Ook voor het deel dat WAO-ers arbeidsgeschikt (en dus „gewoon" werkloos) zijn, gaat die beperking van uitkeringsrechten gelden. Het andere deel (de medi sche arbeidsongeschiktheid) wil het kabinet de komende drie jaar buiten schot laten. Maar na 1986 moet volgens het kabinet toch de vraag worden gesteld of het reëel is dat medische arbeidson geschikten tot hun 65ste jaar een WAO-uitkering krijgen, die een vast percentage (nu 80 procent, straks minder) is van hun laatst-verdiende loon. De VVD wil die WAO- uitkering tot aan het 65ste jaar voor medische arbeids ongeschiktheid per se niet aantasten. Weijers denkt daar anders over: „Is het reeël dat een 23-jarige die medisch arbeidsongeschikt wordt tijdens het werk tot zijn 65ste een WAO-uitke ring krijgt" vraagt hii zich Steef Weijers .eerlijk af. Een andere gehandicapte krijgt toch ook niet tot de AOW zo'n uitkering die af hankelijk is van het laatst verdiende loon? Daarom wil Weijers straks ook de WAO- uitkering voor medische ar beidsongeschiktheid lang zaam maar zeker laten af zakken naar bijstandsni veau. „Niet zo snel als werk loosheidsuitkering, maar toch", zegt Weijers die vol mondig toegeeft dat hij hier mee lijnrecht ingaat tegen de wensen die het CDA als partij heeft uitgesproken. Wel volgens het CDA- programma is het invoeren van „glijdende schalen" in de WAO- en werkloosheids uitkeringen. Mensen met een minimum-loop krijgen een uitkering van 70 procent (die uitkering wordt wel met half-jaarlijkse stapjes naar bijstandsniveau afgebouwd tijdens de periode dat men, afhankelijk van de leeftijd, zo'n uitkering krijgt). Maar hoe hoger het laatst-ver diende loon, des te lager wordt het uitkeringspercen tage dat een maximum heeft van 60 procent van een bruto jaar-loon van 68.120. Weijers is \yarm voor stander van deze „glijdende schalen", die de hogere inko mens meer laten inleveren dan de lagere inkomens. De VVD-eis dat dit systeem al leen ingevoerd mag worden, als er ook een „glijdende schaal" wordt ingevoerd bij de premie-betaling (het te betalen premie-percentage daalt dan als het inkomen stijgt) wijst Weijers af. Weijers heeft trouwens meer plannen die precies het tegenovergestelde zijn van wat de WD wil. Het be langrijkste politieke strijd punt is de verlaging van de minimum-uitkeringen. De WD wil een forse ver laging van de uitkeringen (de ontkoppeling) en ook het kabinet heeft al een extra verlaging van de sociale uit keringen met vijf procent in het vooruitzicht gesteld. Die plannen zijn bij het CDA in het verkeerde keelgat ge schoten en CDA-fractie- voorzitter Bert de Vries heeft daar al bijna het zwaarwegende stempel „on aanvaardbaar" op gezet. Weijers legt uit waarom. CDA en VVD hebben in het regeerakkoord van het kabi- net-Lubbers afgesproken dat er tot 1986 zes miljard gulden moet worden omge bogen in de sociale zeker heid. Met de grootscheepse plannen van De Graaf wordt dat bedrag nog niet gehaald: er ontbreekt an derhalf miljard gulden. Dat geld zal dus moeten worden gevonden door de sociale uitkeringen met zo'n vijf porcent te verlagen, heeft het kabinet voorgerekend. Weijers vindt die redene ring verkeerd. De sociale uitkeringen gaan de komen de jaren toch al omlaag. Want als er arbeidstijdver korting wordt ingevoerd, daalt ook het minimumloon en daarmee ook de uitkerin gen. Stel dat in 1986 gemid deld een 36-urige werkweek hebben en dus tien procent korter werken en ook tien procent minder loon krijgen, dan dalen de uitkeringen ook met tien procent. Om daar dan nog eens vijf pro cent bovenop te doen, omdat het bedrag van zes miljard uit het regeer-akkoord an ders niet wordt gehaald, gaat het CDA te ver. Weijers twijfelt zelfs aan de afspraak van zes miljard. Legt het kabinet de af spraak over de zes miljard dan niet goed uit? Moet de verlaging van de uitkerin gen door arbeidstijdverkor ting ook geboekt worden als opbrengst om die zes miljard te halen? Weijers wil die vraag niet volmondig met ,ja" beantwoorden (Nijpels zou hem direct in de kraag grijpen), maar zijn voorzich tig geformuleerde antwoord („niet bij voorbaat uitslui ten") laat weinig twijfel mo gelijk. Dan de minimum-uitke ringen. De leden van het CDA hebben begin dit jaar op een speciaal congres vast laten leggen dat de laagste uitkeringen minstens 70 procent van het netto-mini mumloon moeten blijven. Een uitspraak die op twee manieren uit te leggen is: moeten de uitkeringen in de toekomst 70% van het mini mumloon blijven, ook als dat door arbeidstijdverkor ting met tien tot twintig procent daalt? Of moet het ruim duizend gulden per maand blijven? Weijers zegt het niet te weten, want wat is het so- ciaal minimum nu eigen- lijk? „Dat is een moeilijk zaak. Hoort het bezit van een kleuren-televisie daar bij, of drie keer vlees in de week? Ik durf daar op dit moment geen uitspraak over de doen." Het Tweede Ka merlid voegt er nog aan toe „niet als een misdienaar achter de uitspraken van het CDA-congers te lopen". Dus wat die 70% betreft Alles bij elkaar heeft Weijers voldoende conflict- punten opgesomd om een lange ruzie met kabinet en vooral WD te beginnen Maar daarmee is de zaak nog niet helemaal afgerond. Weijers heeft nog een laatste fundamenteel kritiekpunt op de plannen van De Graaf, die nu bij de Sociaal-Econo mische Raad en de Eman- ciaptieraad liggen voor ad vies. Weijers vindt dat de ver anderingen die De Graaf wil aanbrengen in de sociale ze kerheid te weinig rekening houden met het „traditione le" gezin. Feit is dat in veel huishoudens meer dan één inkomen binnenkomt (ge middeld zelfs 1,7 inkomens per huishouden), maar dat gaat vooral om nieuwe ge neraties. Er zijn echter nog steeds heel wat gezinnen, met name de oudere genera ties, waar in een huishouden (gezin) maar één inkomen binnenkomt. Weijers: „Een modale kostwinner (werkende va der) gaat er met deze plan nen wel erg hard op achter uit als die een uitkering krijgt. Vooral als je dat ver gelijkt met huishoudens waar meer dan één inkomen binnenkomt. Ik vraag me af of dat wel redelijk is. Bij de laagst-betaalden wordt dat opgevangen (door de gezins toeslag), maar bij de inko mens daarboven niet. Ik weet nog geen oplossing voor dat probleem. Maar daar moet welk iets aan ge beuren, want zo is het maat schappelijk niet te verdedi gen." Door Leo van Vlijmen LUTEK is een openhar tig gesprekspartner, ook al is hij communist. Hij is echter boven alles Pool en voelt zich derhalve weinig verwant met het Sovjetrussische systeem. Een gesprek met Lutek is, een juni '83, bijzonder treu rig, ook al geeft het pausbe zoek Polen weer heel even enige kleur. Het gesprek is in elk geval nóg treuriger dan in augus tus vorig jaar, hoewel toen de oproerpolitie het centrum van de hoofdstad - en van vele andere Poolse steden - onder een wolk van traan gas bedekte. Het gesprek is zéér veel treuriger dan twee jaar ge leden, toen er in ditzelfde Warschau een partijcongres werd gehouden, waarbij - onder druk van de toen nog legale vakbond Solidarnosc - tal van hervormingsgezin- den in de partij de boven toon konden voeren. Bij voorbeeld generaal Woj- ciech Jaruzelski, in de zomer van 1981 de meest populaire communist in Polen, zowel binnen de partij - hij kreeg verreweg de meeste stem men bij de verkiezingen voor het nieuwe Politburo - als daarbuiten. En ook Miec- zyslaw Rakowski, de voor uitstrevende hoofdredacteur van het hervormingen eisende weekblad Polityka, toen al vice-premier, en we gens zijn té progressieve in stelling net niet in het Polit buro gekozen, omdat de Sov jetrussische 'Grote Broer' daar aanstoot aan had kun- nen nemen. Het gesprek is uitermate deprimerend vergeleken bij vier jaar geleden, toen Karol Wojtyla voor de eerste maal zijn vaderland als paus be zocht en Lutek, een goede gesprekspartner bleek. Sa men met hem kon men zich verheugen over de bijna kinderlijke vreugde die zich van het katholieke Polen meester maakte, een vreug de die een nieuw begin leek in te luiden. In feite was het trouwens een nieuw begin. De kritiek van onderaf, die jarenlang was opgekropt en die bij tijd en wijle tot een felle opris ping kwam nam na het eer ste pausbezoek langzamer hand de vormen van een program aan. Dat gebeurde op de eerste plaats buiten de partij, in de onafhankelijke vakbond Solidarnosc, maar al spoedig ook binnen de partij, waar degenen die niet tot de groep van tienduizend machtige functionarissen behoorden, zoiets als in spraak wensten. Het volgende woord dat viel was hervormingen. En hervormingen waren nodig in Polen. Op politiek niveau, vooral ook op economisch gebied en met name op ideo logisch terrein. Dat vonden 33 miljoen Poolse niet-com- munisten, dat vond ook 90 procent van de 2,5 miljoen communisten die de Poolse Verenigde Arbeiderspartij toen telde. Lutek behoorde tot die 90 procent, eigenlijk zelfs tot de 20 procent daarvan die zich bijzonder voor hervormin gen beijverde. Lutek behoorde in 1980 tot de optimisten, al werd hij geen lid van Solidarnosc, terwijl veel van zijn partij genoten zich wél bij Lech Walesa aansloten. Lutek geloofde ook in juli 1981, tijdens het partijcon gres, nog in een betere toe komst voor Polen. Met het traangas waarmee vorige zomer de oproerpolitie tel kens weer opnieuw vreedza me demonstranten, arbei ders, uiteenjoeg, verdween ook langzamerhand Luteks hoopvolle verwachting dat de Polen aan een nieuw va derland konden gaan bou wen. Nu, bijna wéér een jaar later, verbaast Lutek zich over zijn eigen naïeviteit. Hij begrijpt echter waar door hij zich heeft laten ver blinden. Nog nooit immers, sinds 1948, het jaar waarin Polen in het Oostblok werd inge- §i§ s -'ft In Warschau grepen donderdagavond duizenden de komst van de paus naar Polen aan om opnieuw van hun aanhankelijkheid aan de periode-Solidariteit te getuigen. - fotoap lijfd, heeft dit land zulke in telligente en hervormings gezinde politici aan de top gehad als op dit ogenblik. Generaal Jaruzelski en vice- premier Rakowski hebben een team uiterst deskundige medewerkers rond zich ver zameld. Met dit team zal het duo aan de top binnen drie tot vijf jaar Polen tot een re delijk welvarend land met een tevreden bevolking moeten kunnen maken. Lutek heeft echter, even als 36 miljoen andere Polen, geen rekening gehouden met de factor Grote Broer. Hij heeft er niet aan gedacht dat er in Polen dan iets kan ver anderen, indien er eerst iets verandert in de Sovjet-Unie. Juist nu deze week het be gin van het pausbezoek aan Polen samenvalt met de zit ting van het Centrale Comi té van de Communistische Partij van de Sovjet-Unie heeft Lutek begrepen dat zijn land moet wachten tot dat er eindelijk in de Sovjet- Unie iets gebeurt. Hij heeft echter ook ont dekt, dat er in de Sovjet- Unie totaal niets gebeurt. Lutek heeft in de korte pe riode gedurende welke Po len even op adem kon ko men, ingezien, dat het Sov jet-systeem slechts in stand wordt gehouden om de klei ne groep bevoorrechten die aan de macht is. En Lutek weet nu ook wat het merendeel van het Pool se volk allang begrepen had: Polen dankt zijn socialisme aan het feit, dat het de buur van Grote Broer is. Geen wonder dat Lutek, nog steeds communist, op dit ogenblik, als velen van zijn landgenoten geen perspec tief meer ziet. Geen enkel. En hij beschouwt het bezoek van de paus nauwelijks als een troostend intermezzo. Door Mathieu Kothuis EEN belangrijke beslis sing van de electriciteits- produktiebedrijven be treft de deelname aan een zogenaamde lande lijke „pooling" van de productiekosten van electriciteit in Neder land. Dat ook PNEM en de PZEM daar in principe ja tegen hebben gezegd bete kent overigens nog wel iets anders dan toegeven aan de wens van minister Van Aar- denne om te komen tot één landelijk produktie- en transportbedrijf voor elec triciteit. Daar blijven deze in de SEP samenwerkende zusterbedrijven vooralsnog mordicus tegen. Dat plan wordt vooral als onnodig en te kostbaar beschouwd. Het gevecht daarover met de mi nister is echter nog lang niet beslist. Die strijd over een drasti sche herstructurering van de nutssectoren water, gas en electra duurt nu al enkele jaren. Tot dat ene landelijk werkend produktiebedrijf werd overigens al enkele ja ren geleden in principe door de regering besloten. Minis ter Van Aardenne (Econo- goedkope energiekosten van de PNEM. Door het ruim ge bruik van kolen is de door de PNEM opgewekte energie een stuk goedkoper dan el ders in Nederland. mische Zaken) wil die lan delijke fusering van de elec- triciteitsbedrijven echter onder druk van de buiten landse electriciteitstarieven versnellen. Een niet onbelangrijk overweging van de minister is daarbij dat hij dan een grotere greep krijgt op de brandstoffeninzet, de tarie ven, bouw van nieuwe cen trales en dus ook op order portefeuille voor de ketel- bouwers in dit land. Vooral die invloed van de overheid op de hoogte van de tarieven voor de grootgebruikers is hierbij, in het kader van die tarieven die in het buiten land gelden, van groot be lang. De kritiek van EZ op de landelijke produktiemaat- schappijen is groot. De sa menwerking binnen de SEP op terreinen als brandstof feninzet, electriciteitspro- duktie en ombouw op kolen- stook, noemt EZ te traag. Zo ook de besluitvorming over de nu bereikte pooling van de produktiekosten. Tijdens de betreffende SEP-verga- dering uitte de directeur-ge neraal energie van het mi nisterie van EZ de nodige kritiek op de produktiebe- drijven. De termijn van in voering van het poolingsys- teem, 1 december '86, noem de directeur-generaal G. H. B. Verberg veel te lang. Toch is die pooling in de produktiekosten wel een stapje in de richting van een beter gestructureerde ener- gieropwekking in dit land. Die pooling komt er volgens PNEM-directeur ir. J. M. W. van Rooij onder andere op neer dat andere energiepro- duktiemaatschappijen kun nen meeprofiteren van de Het poolingsysteem dat overigens nog helemaal moet worden opgezet zal een belangrijke bijdrage moeten leveren aan die grote ver schillen in de produktieprijs van electriciteit. In de tus sentijd zullen een aantal verouderde centrales wor den omgebouwd en meer ko len in de energieopwekking worden aangewend. De conseqentie daarvan voor de toekomstig electrici teitstarieven in Brabant is nog niet duidelijk. In haar jaarverslag over 1982 merkt de PNEM-directie op dat dit „toekomstig prijspeil lager moet worden dat het huidig landelijk gemiddelde voor industrieel en huishoudelijk verbruik". Volgens Van Rooij mag uit dit principebesluit voor de produktiekostenpooling niet worden geconcludeerd dat de PNEM-tarieven dras tisch in opwaartse richting zullen worden aangepast. Eerder zal het zo moeten zijn dat de lagere produktiekos ten leiden tot verlaging van de hoge stroomtarieven el ders in het land. Van Rooij uitte in dit verband nogal wat kritiek op die andere producenten die onder ande re door de hoge winstuitke ringen hun tarieven onnodig hoog houden. Met de voordelen van een herstructuering in de pro duktie van electriciteit (la gere gemiddelde tarieven) beoogt de regering een lan delijke industriepolitiek te voeren. En juist daar zit ook de pijn van die produktiebe- drijven die uit eigen midde len (door winstuitkeringen) een belangrijke stroom fi nanciën naar lagere overhe den overhevelen. Ander twistpunt tussen EZ en de productiebedrijven vormt de scheiding die de minister voorstaat tussen produktie en distributie van electriciteit en de invloed die de minister wil krijgen op de tarieven. Vooral op dit laat ste punt vrezen de bedrijven een bevoordeling van de grootverbruikers ten koste van de kleinverbruikers. Kortom één produktiebe drijf voor electriciteit in Ne derland ligt nog lang niet in het verschiet. Door Pieter Eggen ZO op het oog is er wei nig aan de hand. De hoofdstad van Chili, San tiago, heeft zijn provin ciaalse mantel van zich afgeworpen en tooit zich in een volwaardige ne gentiende eeuws aan doende pracht. Autovrije zones, schone straten, keurig gerestaureerde kolossale gebouwen en fleurig aangeklede bloemperken. De schoon heid van de stad is groot ser dan die van 'echte' steden als Montevideo, Rio en Buenos Aires. Verantwoordelijk voor die pracht en praal is de junta van generaal Augusto Pino chet, de man die bijna tien jaar geleden de macht greep in een bloedige staatsgreep tegen de laatste gekozen president Allende. De woeli ge baren van de hete zomer van 1973 spoelden de linkse republiek van Allende weg in wilde protesten van met name de middenstand, ban kiers en militairen. Pinochet heeft zich in de afgelopen tien jaar buiten zijn eigen kring niet geliefd gemaakt. Dat was ook niet zijn grootste zorg - waar de liefde voor zijn regime niet vanzelf ging, daar hielp de knoet van de geheime politie en de terreurbrigade van het leger wel. In de tussentijd stortte Pinochet zijn land in het riskante economische avontuur van de sprookjes boeken van de Amerikaanse vrije markt-goeroe, Milton Friedman, die ook in Argen tinië, Bolivia en op beperk ter schaal in Thatcher en Reagan warme supporters vond. Waar de sterkere wester se economieën de recepten van Friedman aankonden, daar bleken de economische fabels een verwoestende in vloed te hebben op de Zuida- merikaanse landen. Het zui vere monetarisme beteken de de doodsteek voor onder meer de traditioneel sterke suikerindustrie. De gevolgen van Pinochets economische politiek laten zich voorlopig vertalen in een werkloos heidspercentage van rond de dertig procent, een ont wrichting van het industrië le landschap en een uitblij vend herstel van de waarde van de Chileense munt. Waar Pinochet en de zijnen niet bij hadden stilgestaan was dat de Chileense rente niers en bankiers de uithol ling van de economie uit sluitend gebruikten om hun tegoeden in het buitenland in klinkende munt om te zetten. Pinochets ijzeren greep op Pinochet .sprookje. - foto's archief de stem het land heeft veel van de protesten, die enkele jaren geleden al tegen de desa streuze economische politiek de kop op staken, gesmoord. Maar die protesten waren' voor de machthebbers 'com munistische propaganda'; en. dat vooral omdat Pinochets achterban in de burger maatschappij (de midden stand) op dat moment nog wel voer bij de Spartaanse lessen van het regime. Intussen is - mede onder invloed van de doorgeslagen wereldwijde economische recessie - ook de welgestelde en handeldrijvende laag van de bevolking de prijs gepre senteerd. De aanstekelijk heid van de ontevredenheid die de Chilenen als een virus nu heeft aangestoken, lijkt epidemische vormen aan te nemen. Waar verleden jaar alleen de kerk de keiharde maat schappelijke consequenties van Pinochets politiek voor de arbeiders aan de kaak durfde te stellen, daar is sinds een maand de kritiek ook courant geworden onder de beter gesitueerden. In mei van dit jaar waren de eerste uitbarstingen van on vrede - begonnen in de ko permijnen in het noorden van het land - nog hoofdza kelijk op het conto van (ver boden) vakbonden te schrij ven. De protesten van deze week kenden weer het mas sale karakter uit de zomer van tien jaar geleden. Met kennelijk gevoel voor symboliek greep de bevol king van Santiago deze week naar de 'muziek' van de potten en pannen, die precies tien jaar geleden de breekbare rust in het land verstoorden. De onrust wordt overi gens niet gevoed door heim wee naar de dagen van Al lende, maar richt zich veel eer op de frustratie over de werkloosheid, de honger. De deze week gearresteerde lei der van de staking in de ko permijnen, Rodolfo Seguel zei in een interview dat in zijn cel werd gemaakt uit drukkelijk niet uit te zijn op de val van het regime van Pinochet. Hij drong wel aan op een spoedig onderhoud met de Chileense baas. „Ik zal ronduit zeggen wat ik te zeggen heb, maar hij hoeft niet weg". Dat zal Pinochet ook ze ker niet uit eigen beweging doen. Hij houdt vast aan zijn politiek van de „autoritaire democratie", waarin hij zichzelf tot president liet kronen. Als zoenoffer aan de Chilenen bond hij zijn uit verkiezing aan een termijn: in 1989 wil hij terugtreden. Maar, anders dan in Argen tinië of Bolivia - waar de militairen door de economi sche malaise de terugtocht naar de kazernes maken of willen maken - houdt Pino chet vast aan zijn eigen ge lijk. Overigens is niet gezegd dat Pinochets positie daar mee ook echt houdbaar is. De rellen van de laatste maand, en vooral de omvang van het ongenoegen maken zijn positie ongemakkelijker dan ooit in de laatste tien jaar. Pedro Ramirez, minis ter van mijnbouw onder Al lende, zei deze week in Am- Rodolfo Seguel niet uit op val sterdam al dat het belang van het oproer nu vooral is gelegen in het feit dat Pino chet alle steun buiten het militaire establishment ver speeld heeft. Hij wijst er bo vendien op dat de onvrede steeds nadrukkelijker een vertaling krijgt in politieke initiatieven. Van links tot rechts worden de militairen nu ook politiek in de tang genomen. Wat dat betreft zou Chili in dezelfde stroom terecht kunnen komen die Argentinië de terugkeer naar de burgerlijke demo cratie lijkt te garanderen. De straten van Santiago zul len de komende tijd in ieder geval wat minder het toon beeld zijn van de kille rust van de militairen. .TCRDAG18JUNI19) MASCUS - De rebellie hin de PLO-organisatie EI <egen haar leider Jasser dat neemt toe. mlcens de opstandelingen een aantal guerrillastrij- zich bij de rebellen ge- d Om hoeveel man het werd niet meegedeeld, ie strijders die zich bij de I tand hebben aangesloten Tleden van het 'Regiment de martelaren van sep- "ater wordt bekendge- elc rUTTGART (ANP) fargaret Thatcher heel keiharde eis op tafe £n besluit moet vallen lemen van de Europese jat houdt in dat zij Itndaag het bedrag wil eten waarmee Enge- jid dit jaar wordt ge- Impenseerd voor wat et zijns inziens te veel Waalt aan de gemeen- tiapsbegfoting. Onmiddellijk na de opening in de top, die tot zondag zal [ren, verweet Thatcher, ken- NEN - Leden van de Tje- lische beweging voor de chten van de mens Charta alsook de voormalige mi- ister van buitenlandse zaken |ri Ha jee en de toneelschrij- ir Vaclav Havel zijn donder- ig door de politie verhoord. Dat werd gisteren uit Tje- lische ballingenkringen in énen vernomen. Zij zijn on- irvraagd in verband met de edesconferentie die dinsdag Praag begint en waaraan elnemers uit oost en west selnemen. Charta-leden mogen van de itoriteiten de conferentie et bijwonen. MA - De Peruaanse politie «ft vrijdag in de hoofdstad ma de veiligheidsmaatrege- a verscherpt nadat guerril- strijders er de afgelopen icht de stroomvoorziening derbraken en verscheidene maanslagen pleegden. Honderden mensen zijn in rband met de aanslagen fgehouden. Korte tijd na het uitvallen n de elektriciteit in grote len van de vijf miljoen in- pners tellende hoofdstad «rvielen verscheidene ge- 1 pende groepen een recrute- igskantoor van het leger, n Kantoor van de regerings- ft'j Volksactie en een bank taak thema van de politieke gev tjnt ook uitvoerig ter spraki «est in het persoonlijke ges| 'hadUS met generaal Jaruzels an°hëens re8eringswoordvoer heeft de generaal de paus i '"'"'V de route en het tijdsch nuidige Poolse regering vo j1"t^net^betrekking tot de norr onl!) °*e woorden van de re dvoerder kon men echter c "jtussen de paus en de Poo ePgaande verschillen van atifan over de wijze waarop d m°et worden gered. >ilrt f*reenstemming werd sle< )n a °Ver bezoek dat Lech ,e Paus zal brengen. De pau iek 8 fez'n Walesa ontvangen 'iin echter een strikt privé ïn®8n„ °e ontmoeting zal pla J1 .zestochowa waar de pat De gen verblijft. Paus heeft gisteren overi n„riZWaar Program afgewerkt i„p, '.'"Se onderhoud met gene irk bracht hij een bezoek van de paters Capucijnen,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4