mm [EUWE rLTS 9 INBOD fZINE tburg; iog meer Japans in Dordt Japan in Bergen op Zoom Nederlands in Japan Bekoring van het onvolkomene I >EL B.V. MAANDEN TE* WARE IED/NGEN M FORUM MET i2 JAPANSEfNEDERLANItöE A7gi UERDAG16JUNM983 leeft u tot 1 juli de J profiteren van ievoordeel op de |ault 9. Voor een nder rente van betaalt u 12x |lfde krediet maar 24 of 36 maanden li,- resp. f312,08. etekent'n onge- flijk lage rente van .En de dealers Renault hebben I meer voordelen |petto. Dat zult u ïrken aan de va- itie aanbiedingen, idus gauw langs, eze voordelen zijn, e Renault 9. Beide g en betrouwbaar als dat comforta ble baasje vol Renault 9 als auto u in Amerika auto Aetal deze voor- seromzeheen. I vanaf f 5.000.— bsdaalseweg 1 1140-13524 erd met: volgens 6 9 EXTRA Concept Vergelijking Ervaring Symboliek ^TOONSTELLINGEN, PERFORMANCES EN MUZIEK Zeggingskracht Sfeer Spil r»rt»Jaandeorde. fl Renault adviseert elf oliën. Renault Leasing Nederland. 13857-17900 poor Henk Eg bers pe Japanners hebben hun geijkte exportpak- fjj vol met auto's en Elektronische appara tuur, uitgebreid met een Lse hap kunst en cul- luur. J Europese festivals Le zomer - en dat zijn er ■Lal wat - stellen het land [an de rijzende zon in de ge legenheid daarmee goed uit le pakken. Zo ook het Hol land Festival. Er is echter leen festival als dit. dat sys tematisch en zo uitgebreid landacht schenkt aan de feeldende kunst. Het gaat (oorgaans om podiumkun st®. Dat dit deel van het festival zich afspeelt in Dor- Irecht - met als centraal ge leven het zogenaamde Oost pest Forum - is niet zo fieemd. Deze stad heeft tra- ■tioneel, maar ook in de ac- Eialiteit nogal wat activitei- [ten ontplooid op dit gebied, pt forum is twee jaar voor- fcreid. Geen geld Dat het niet vanzelf ge- fcaan is was te beluisteren tan de woorden van de di- Eecteur van het Holland (Festival, Frans de Ruiter. Jij zei ondermeer, dat als er teen doordrammerige kun stenaars, creatieve ambte laren en vindingrijke ponti le: waren geweest, die met thantage deze zaak hadden doorgedreven, dit Forum liet was doorgegaan. Want |er is immers geen geld! Blaar het is er toch gekomen. Er, dankbaar verorberden een paar honderd notabele tenodigden, na deze woor- Een, een overdadig en kost- laar koud buffet in het Bordtse raadhuis. De Ja- lanse kunstenaars keken het hun raadselachtige (Aziatische glimlach geamu seerd toe. Zelfs koningin Beatrix voelde aan dat hier In Dordrecht iets aan de land is. Want zij besloot niet Dordrecht wil kunst in plaats van „Marietjes Hl „drinkgelag"; thans wel ge bezigd als zijnde een weten schappelijke bijeenkomst ter bespreking van een be paald onderwerp waaraan een hele dag gewijd wordt. Maar een beeldhouwers symposion kenmerkt zich door niet alleen woorden maar vooral daden. Het Oost West Forum zal zo'n veertig dagen in beslag nemen. Ja panse en Nederlandse beeld houwers zullen de eerste da gen wijden aan oriëntatie, discussie en het maken van een plan. Daarna zullen we overgaan tot uitvoering". het gerenommeerde concert of het klassieke theater in het Holland Festival met haar aanwezigheid officieel te maken, maar dit onderge schoven kind in Dordrecht. En met deze koninklijke sanctie op de achtergrond komen de middelen op tafel. Maar daarmee was mijn achterdocht, gevoed door een kritische beroepstic, nog niet weggenomen. Japanse kunst? Ik denk bijvoorbeeld aan al die Japanse beelden, die in de afgelopen jaren in Middelheim te zien waren. Aan het congres met Japan se designers, vorig jaar in de RAI etc. Dat had méér van internationale - Ameri kaanse kunst. Is er nog wel zoiets als Oost en west? At- suo Okamoto: „De vergelij king ligt niet in de tegenstel lingen, maar in de parallel len". Toen ik dacht dat ik daarmee het gelijk aan mijn kant had, reageerde Ewerdt Hilgemann, een Nederland se deelnemende kunstenaar: „Je hebt hetzelfde bloed, maar de inspiratie en de at mosfeer is typisch Japans de impressie is internatio naal" Duidelijk? En Lucien den Arend, secretaris van de organiserende Nederlandse Kring van Beeldhouwers: „Volgens Van Dale is de eigenlijke betekenis van het woord symposion een Wat wordt er dan uitge voerd? Dichtbij die kenmer kende brug naast de tunnel in de autoweg naar Rotter dam ligt een braakliggend terrein. Daarop was vroeger de EMF te vinden en er staat nog een deel van de koekjes fabriek Victoria-in afbraak op. In de toekomst zullen er ook woningen komen, Zes japanse en zes Nederlandse kunstenaars gaan nu met dit terrein in de slag; omge vingskunst. „Het Oost West Forum is een oritmoeting tussen Japanse en Neder landse beeldende kunste naars, die ernaar streven met elkaar tot een beeldend concept te komen voor een afbraakterrein in de bin nenstad van Dordrecht. Een ontmoeting dus tussen ge heel verschillende culturen en uitdrukkingsvormen, maar met een gezamenlijke taak". Tien jaar geleden werd voor het eerst in Gorinchem een dergelijk symposion ge houden. Het is dan ook niet verwonderlijk om in de or ganisatie - Antoinette Hil gemann - en onder de beeld houwers - Ewerdt Hilge mann en Marinus Boezem - mensen met ervaring in Go rinchem terug te vinden. „Dat eerste symposium heeft afzonderlijke en van elkaar onafhankelijke kunstwerken opgeleverd. Nu gaat het om een totaal gebeuren". Ze zijn met Ro bert M.O.'Brien, Heppe de Moor, Dick Postema en Lex Wechelaar gekozen via een open inschrijving waarop door 35 kunstenaars is ge reageerd. De Japanse beeld houwers zijn kunstenaars die in hun land ervaringen hebben opgedaan met sym posia, waaraan ook Neder landers hebben deelgeno men. Het zijn Masayki Na- gase, Honori Katageri, Ho- rishi Mikami, Aksuo Oka moto, Jiro Sugawara en Ta- hesi Tanabe. Twee van hen wonen en werken overigens maar in Japan, de anderen doen dat in Joegoslavië, Oostenrijk en Italië. De eerste dagen hebben ze zich gezamenlijk gebogen over. de situering van het terrein in zijn historische context. De ruïne van de voormalige Victoria fabriek, waar de „Marietjes" van daan kwamen, die iedere Nederlander kent. Deze beeldhouwers zullen geen Marietjes in steen gaan ver eeuwigen om de band met de historie aan te geven, Hilge mann wil wel een van zijn metalen kubussen van de hoogste etage van ruïne Vic toria gooien om de restanten onder te graven. Actuele ar cheologische kunst, die in de toekomst de herinnering wakker houdt aan de perio de, dat verwend Nederland geen eenvoudige kakies meer lustte en zo deze fa briek failliet liet gaan. Bij de start van dit gebeu ren sprongen twee Bredase parachutisten naar beneden met de vlaggen van het Hol land Festival en van het Fo rum. Rein Voskamp en Ja- ques Bovens vielen op centi meters nauwkeurig naar be neden als een soort helden van een nieuw tijdvak, dat uit de hemel komt vallen. Bewegingstheater Het Klein uit Eindhoven, ondersteund door de kabelmuziek van Paul Panhuysen, gebruikte de opengebroken Victoria- gevel daarna als een pop penkast. Een vervreemden de ervaring, die onder streepte dat geschiedenis beweging is. Het woord is nu aan de twaalf kunstenaars uit oost en west Materiaal als steen, beton, hout,kunststof, metaal, groen, aarde, etc staat hen ter beschikking. Ze logeren samen in één hotel. Twee terreinassistenten en een fo tograaf zijn, via de Beelden de Kunstenaarsregeling, toegevoegd. Verder is het de bedoeling dat het publiek erbij betrokken wordt. Het terrein is altijd toegankelijk. Er worden zelfs extra acti viteiten ontwikkeld om dat publiek erheen te halen; zo als elke week eer» keer markt met typische Japanse zaken. Koiju Ogura (Den Bosch) en Seiji Onishi (Gent) gaven bij de start van het Dordtse gebeuren een performance. Zij beschilderden een grote zijden tent met japanse ka rakters, die een vredesbood schap van Boedhha bevat ten. In de tent bleken 800 zwarte ballonnen te zitten. Tegen de bedoeling in na men deze balonnen, toen zé gezamenlijk werden losge laten de kostbare doek mee de lucht in. Een fantastisch gezicht. Op ongeveer 1000 meter hoogte gleed de doek met de boodschap eraf en kwam in de Hollandse pol ders terecht. De symboliek hiervan mag ieder voor zich invullen. Ook het Markiezenhof in Bergen op Zoom schaart zich met een tentoonstelling van Japanse houtsneden in het Japanse Holland Festi val-gebeuren. Reistaferelen uit de 19e Door Henk Egbers i het Forum Oost West in Dordrecht zijn ktalrijke andere activiteiten gepland. In het prechts Museum exposeren tot en met 17 f Kengiro Azuma en Kazuo Kadonaga. De p werkt en woont al 25 jaar in Italië, de ale is Japan nog niet uit geweest. In Ne- ind exposeerden ze eerder bij Nou velles pses in Den Haag. ga vervaardigt prachtige houten Ipturen, waarbij het vertrekt vanuit het piurlijke gegeven zelf; sterker: hij maakt de Pirlijke processen helderder. Kazuo kerft klieft het hout; ontleedt het tot zeer dunne p Het is een meditatief gegeven, dat de be- pwer dichterbij natuurlijke processen kan ►gen. Afgezien daarvan gaat het daarbij lieg om een bijzondere vorm van esthetiek. P Azuma doet vindt ik minder spannend, h neemt hij het grootste deel van de ten- «stellmg in. De manier waarop hij met het Penaal (brons) omgaat is technisch erg IP, maar de tegenstelling die hij oproept risten, aanvreten, plooien en rechthoeken tl, de dialoog die hij voert met het materiaal Tet typisch Japans. Het wordt ook hier veel pa.Zijn tekentaal getuigt van een grote in- fMheid. De sculpturen zijn tekens, die F-nien niet altijd, maar vaak wel boeien ft nun gespannenheid. Die ontstaat door be langen. Itnij maakt de tentoonstelling, die tot en met 1 1 'n Galerie 56-58, Nieuwstraat 56-58, te (s een veel intensere Japanse indruk als l'nhet Dordrechts museum. Toch gaat het f,nier om twee Japanners die allang in Ne- werken. In de zestiger jaren werd Ta- Hi Ogura in ons land geïntroduceerd. Hij 'aar aan de academie in Den Bosch. Hij r" vanuit de traditionele Japanse caalif- P "landschappelij ke" beelden, die te snel in 'e gebracht kunnen worden met ver- somi de c°bra (eigenlijk is het an- larul Het- z^n zeer trefzekere bladen, I uit een intensief gevoel, onder controle l<le rede, spreekt. lJ; Joshiha kwam in 1969 naar Nederland Isti r^8 onder meer op de academie St. E n Breda. Ze leerde hier op een westerse Éten °mgaan met keramiek. Haar uitgangs- L, en.symboliek zijn echter op de Japanse ■"rgeent. De kimono is daarbij vaak haar F "d model. Knappe, mooie keramische vormen, voorzien van fijne en gedistingeerde glazuren. Er spreekt een beheersing uit, die te maken heeft met harmonie. In het aloude, maar zeer actieve Pictura aan de Voorstraat 190 zijn tot en met 15 juli vier Japanse kunstenaars bezig met een zoge naamd open atelier. Gedurende een bepaalde periode zijn ze dan doende met het bouwen van een installatie, waarna er een afsluitende performance volgt. De vier wonen weliswaar in Londen, Amsterdam, Berlijn en Gent, maar voelen zich daardoor juist geprikkeld hun Ja panse identiteit te bewaren. Behalve op maan dag, kan iedereen er elke dag gewoon binnen lopen van 14-17 uur. Momenteel werkt er Mi- neo Aayamaguchi uit Londen; een beeldhou wer, die zijn hart verpand heeft aan fotografie en video. Dat is te zien aan zijn installatie en de performance, die op 11 juni om 21 uur plaatsvindt. De installatie blijft tot 14 juli te zien. Vanaf 15 juni tot en met 28 juni werkt er dan de schilder Kazuhiko Kozawa, die in Am sterdam woont. Hij bouwt een installatie met hout en katoen. Van 29 juni tot en met 15 juli is Seiji Onishi uit Gent aan de beurt. Hij werkt hoofdzakelijk met projecten waarbij het gege ven „Lucht in samenhang met materie" cen traal staat. Op 9 juli om 21 uur is zijn perfor mance. Op 18 juni is er dan nog een perfor mance door Naotaka Naganuma uit Berlijn, die vooral met aardse stoffen opereert in de ruimte. Dordrecht biedt binnen het kader van deze Holland-Festival-activiteiten ook nog enkele andere evenementen in het Japans. Het koffie concert op 12 juni, om 12 uur in 't Hof, zal be staan uit traditionele Japanse muziek, ge speeld door het Hato Sankyoku Ensemble. Vrijdag 17 juni is er in Kunstmin een poëzie programma om 20.15 uur. De Japanse dichteres Kazuko Shiraisi zal dan begeleid worden door de Nederlandse jazzmusicus Harry de Wit. Tijdens het koffieconcert, op 19 juni om 12 uur in 't Hof, zullen Kinshi Tsurata en Kyokusui Yamasaki traditionele Japanse verhalen ver tellen met begeleiding van de biwa (soort luit). Moderne Japanse muziek staat op het pro gramma van het koffieconcert op 26 juni in 't Hof om 12 uur; muziek van Yuasa, Shinohara, Ishii en Takemitsu wordt uitgevoerd door Yoko Abe, piano en Hitomi Endo, bamboefluit. Op 3 juli (zelfde plaats en tijd) het Japanse trio Alba Musica Kyo en op 10 juli (idem) de buto- danser Masaki ïwana. eeuw in Japan vormen met elkaar een serie van prach tige prenten die een verras send duidelijk beeld geven van toenmalige transport mogelijkheden in het Oos ten. De serie is vervaardigd omstreeks 1832 door Hiros- hige van 1797 tot 1858, en is er een in een lange reeks van reisverslagen over de Tokai- do: de handels- en pelgrims route tussen het voormalige Edo (Tokio), regeringsplaats van de landheer, de Shögun genoemd, en de oude keizer lijke stad Kijöto. De collectie van 55 prenten, omdat er op deze weg 55 halteplaatsen waren, en de kunstenaar die stops heeft afgebeeld. Dat betekent niet dat iedere prent topografisch volko men juist zou zijn, maar wel dat de gegevens van de be treffende halteplaats in de prent zijn verwerkt. Het is zelfs mogelijk aan de hand van deze prenten nog een deel van de route, dat in tact is gebleven, af te reizen. Maar dat is voor het Neder landse publiek minder inte ressant dan het zien van de prenten zelf. Deze Hiroshige heeft met een minimum aan middelen een enorme zeggingskracht in deze bladen weten te leg gen. Weinig kleuren en sum miere lijnvoering verheffen de taferelen boven het anec- dotische uit. Ze zijn symbo len voor het reizen in die da gen langs een route waar van alles te beleven viel. De Shögun met hun enorme hofhouding die ieder jaar verplicht waren zich aan het keizerlijke hof te melden, en de grote stoeten pelgrims op weg naar heilige oorden, vulden de Tokaido het hele jaar door. Hiroshige heeft veel aandacht gehad voor het fenomeen reizen: de mens op avontuur in vreem de omgeving. Die omgeving heeft hem zeer geïmponeerd. Landschappen met wijde horizon van diepbluawe zeeën en overweldigende ge bergten. De 1550 kilometer lange weg loopt langs de kust, vandaar dat op veel prenten de zee een element vormt. Maar in deze vrij summier aangegeven landschappen reist of rust de mens. Soms als exceptioneel, individueel figuur, soms als grote ano nieme groep, maar altijd weer met veel medemense lijkheid getekend. De sfeer die de tekening oproept is vergelijkbaar met die van de Franse realisten uit de tijd .rond 1850, toen de belang stelling voor de gewone mens in zijn doen en laten weer begon te ontwaken. Vanwege zijn belangstelling voor de mens en de schitte rende landschappen is deze Japanse kunstenaar zeer ge liefd, en ook geliefd geweest Zijn weergave van de barre kanten van het Japanse kli maat, met sneeuw en storm, en alle ons bekende ellende, zijn inderdaad zeer overtui gend, en bovendien uiterst fraai. LIAROOSC. In het kader van het Ja panse Holland Festival ver schijnt er ook het een en an der in de literaire hoek. Uit geverij Meulenhoff, die een hele Japanse bibliotheek heeft, maakte na vijf jaar een herdruk van het boek van YUKICHI FUKUZA- WA: DE POORTEN GAAN OPEN (139,50). Fukuzawa (1835-1901) heeft in het mid den van de vorige eeuw zich ingespannen om het nogal gesloten Japan open te bre ken naar de westerse cul tuur toe. De loopplank daar heen liep via de Nederlan ders. Zoals wellicht bekend was Nagasaki met zijn Neder landse kwartier op het Deji- ma-eiland de enige plek waar Japanners met de westerse wereld kontakt konden maken. Nog onlangs was er een tentoonstelling in Amsterdam met zogeheten Nagasaki prenten en is het boek van Stellingwerff (De diepe wateren van Nagasa ki)' verschenen, die daaraan aandacht schonken. Fuku zawa beschrijft heel onder houdend (voor sommige le zers mogelijk wat langdra dig) wat hij gedaan heeft om Japan „in het licht van de westerse beschaving te brengen. Want alleen zo kan Japan misschien sterk wor den in zowel de kunst van oorlog als vrede en een plaats innemen in de voorste gelederen van 's werelds vooruitgang". Ik zou wel eens willen weten hoe Fuku zawa op dit moment aan zou kijken tegen de invulling van die westerse droom. Het boek is een autobio grafisch geschrift, waarin de auteur vertelt over zijn familie, studie, reizen, be moeienissen met bepaalde ontwikkelingen in zijn land enzovoorts. De politieke spil daarbij is de keizerlijke Res tauratie van 1868, die de feo dale maatschappij met zijn Samoerai-kasten-stelsel wilde vervangen. Verder moest hij oproeien tegen een anti-westerse hetze, die het karakter van een beweging had. Fukuzawa leert in Ja pan de Nederlandse taal, hetgeen voor het lezen van medische en strategische werken van belang is. Hij doet veel vertaal- en tolk- werk. Hij maakt met oor logsschepen reizen mee naar Amerika en Europa, waarbij hij in Nederland komt. Ty perend is wat hij in Amster dam 120 jaar geleden mee maakt als het gaat over het kopen van grond. Er is niets veranderd. Voor geld doen Nederlanders alles. Heel on ze buitenlandse politiek is kwasi-gefundeerd op prin cipes, maar in werkelijkheid op de economie. Nog steeds. Fukuzawa ontdekt echter dat niet Nederlands, maar Engels de wereldtaal is en verzet zijn bakens. Hij is vooral onderwijzend bezig geweest en werd zo de stich ter van de Keio-gijuku uni versiteit. In zijn jeugd had hij het arm; moest zich in zijn onderhoud voorzien als masseur. Openlijk vertelt hij ook over zijn drankzucht en hoe hij daarvan af kwam. Het is een eenvoudig ge schreven boek, dat interes sante historische achter gronden geeft (op een men selijke schaal) van de relatie Japan en Nederland; Japan en de westerse cultuur. HE. |l,nJe' kader van het Hol- Festival is in het Vol- windig museum Nusan- liMi-in ®e"t 6611 tentoon- T «mg te zien met de titel ■tan n"?6 kunst> de bekoring Ltf'onvolkomene" (tot 1 L Een aantal aspec- in,.an,de traditionele Ja- fkunstvormen komt kim 3 sPelen de Japanse J «Kneden een belangrijke I® meeste van deze ftw n weerspiegelen het Petro platteland en in ^««nmalige hoofdstad Edo wen e Toky°). van l»0Dli«'rf ambachtslieden, Kr(den e" van acteurs »ies «f aten met hun da~ ten» n courtisanen op de T van het feodale tijd- perk na^r de nieuwe tijd (18e, 19e eeuw). Oorspronke lijk waren de talloze ac teurs- en courtisanenpren- ten niet veel meer dan thea teraffiches. Mede dank zij de belangstelling van westerse kunstenaars als Van Gogh en Matisse werd hun kunst waarde erkend en verkre gen zij in het westen die po pulariteit die zij nu hebben. De tentoonstelling omvat echter veel meer dan deze prenten. De voorwerpen of onderwerpen die op de pren ten voorkomen, worden aan de hand van voorwerpen nader bekeken. Zo zal men op de tentoonstelling toilet artikelen als haarkammen, spelden, spiegels enz. aan treffen. Maar ook bijv. schrijfdozen, artikelen voor de theeceremonie, kimono's, maskers en attributen van de samoerai (ridders). Naast deze tamelijk be kende Japanse kunstvoor werpen is er èen aantal zeer bijzondere bruiklenen: van het Museum voor Land- en Volkenkunde te Rotterdam Gigaku-maskers (11e eeuw), die gebruikt werden bij een dansdrama dat sinds de 13e eeuw niet meer in deze vorm bestaat. Dergelijke maskers vindt men irt Japan nu nog bewaard in enkele oude tempels. Uniek is de bruikleen van het Ethnogra- fisch Museum van Antwer pen nl. een reeks van negen schilderingen, vervaardigd door Morishige (±1.650) met tien bijbehorende gecalli- grafeerde teksten. Hun on derwerp is de dood en het vergaan van het lijk van een vrouw. Zowel schilderingen als tekst zijn bedoeld als negen overdenkingen van de medi tatie over het onreine. Ver schillende Boeddhistische teksten vermelden de negen trappen van deze belangrij ke meditatie over het ont binden van het dode li chaam. Deze meditatie moet leiden tot het verdrijven van de begeerte. Even bijzonder, maar op een geheel ander vlak is de collectie Japanse poppen uit Antwerpen. Een complete set poppen voor het meisjesfeest (Hina nin- gyo) en het jongensfeest (go- gatsu-sekku) met alle attri buten, vormen een spectacu lair geheel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 21