Bisschoppen over:
Nooit kernwapens inzetten
Bisschoppen over
yrië h
tot ges
met Sb
Miljoen Hiroshima's
Wapens en honger
Conventionele wapens
Ontwapening
Bisschoppen in langverwachte brief:
Afschrikking
Verdeelde kerk
Euroraketten
Inzet kernwapens
Eerste stap doen
UDING: 1
Geacht
bestuur
Beste
Stef
Haags
Hoogstandje
Postbakje
vol,
postbakje
leeg
Agenda
DINSDAG 14 JUN11983
ACHTERGROND
Raadpleging
c
n
eng Xiaoping
°k militair
°pman China
T11 PAGINAI MgDAG 14 JUN11983
MOMENTEEL zijn er op de wereld ongeveer 50.000 kern
bommen waarvan sommige een explosieve kracht hebben
die duizend keer sterker is dan de bom die Hiroshima ver
woestte en 140.000 mensen doodde. De totale explosieve
kracht van deze wapens is gelijk aan een miljoen Hiroshi-
mabommen, wat neerkomt op 4000 kg. conventionele spring
stof voor iedere wereldbewoner. En die voorraad groeit nog
steeds aan.
Bovendien staan we voor het toenemende gevaar dat
steeds meer landen, met name die welke zich bijzonder be
dreigd voelen, kernwapens aanschaffen of besluiten deze te
maken. Een dergelijke ontwikkeling kan leiden tot een
kernwapenwedloop in die gebieden en een bijzonder gevaar
betekenen voor de onderlinge verhoudingen. De militaire en
politieke betrekkingen tussen de grote mogendheden zouden
daardoor in sterke mate worden verstoord en de kansen op
een nucleaire oorlog vergroot.
DE wereldsituatie is zorgwekkend. Wantrouwen en achter
docht zijn groot en worden door de verdeling in machtsblok
ken in stand gehouden of verergerd. Grote ongelijkheden
tussen het ene land en het andere en binnen de afzonderlijke
landen, machtsstreven en kortzichtige belangenstrijd zijn
evenzovele bronnen van conflicten die tot oorlog leiden of al
geleid hebben.
Daarnaast lijdt onze wereld enerzijds aan overbewape
ning, anderzijds aan onderontwikkeling. In 1982 zijn meer
dan 600 miljard dollars aan bewapening besteed, terwijl
meer dan een miljard mensen in absolute armoede leven. De
hele wereldbevolking bestaat uit 4 miljard 200 miljoen men
sen. Als we het bedrag dat aan bewapening besteed wordt
hoofdelijk omslaan over al deze mensen, zien we dat er voor
iedere aardbewoner gemiddeld 143 dollaar per jaar aan be
wapening wordt uitgegeven. Voor veel mensen is het inko
men, waarvan ze een heel jaar moeten leven ongever even
groot.
Het verband tussen overbewapening en onderontwikke
ling is niet zo rechtstreeks dat de onderontwikkeling opge
heven is als er aan de overbewapening een eind komt, maar
het naast elkaar bestaan van de beide verschijnselen in hun
huidige omvang duidt op een fundamentele wanverhouding.
Het is een teken aan de wand dat wijst op bedreiging van de
wereldsamenleving en dat een appel tot bekering inhoudt.
De wapenhandel - ook vanuit Nederland - met de landen in
de Derde Wereld is een regelrechte aanslag op de toch al
schaarse middelen waarover die landen beschikken
HET idee van de versterking van de conventionele bewape
ning moet uiterst voorzichtig gehanteerd worden. Zo'n ver
sterking is alleen onder bepaalde voorwaarden aanvaard
baar:
•de noodzaak van versterking moet overtuigend kunnen
worden aangetoond.
•uiterste pogingen moeten zijn ondernomen om in de onder
handelingen in Wenen over verminderoing van de conven
tionele wapens in Europa alsnog resultaten te boeken,
•de betreffende conventionele wapens moeten van dien aard
zijn, dat ze op verdediging afgestemd zijn en daarom geen
aanleiding geven tot een bewapeningswedloop op conventio
neel niveau.
Zo'n wedloop in conventionele bewapening zal de kans op
een tot kernoorlog escalerende strijd in Europa sterk ver
groten.
TERECHT maken velen in Europa zich bezorgd over de mo
gelijke plaatsing of uitbreiding, in Oost- en West-Europa,
van deze wapens, die het gevaar van het uitbreken van een
nucleaire oorlog op Europees gebied aanzienlijk dichterbij
kan brengen. Over de plaatsing van de kernwapens voor de
middellange afstand of kruisraketten in West-Europa en
over de terugtrekking en ontmanteling van reeds in Oost-
Europa geplaatste wapens zijn momenteel onderhandelin
gen gaande. Dat is een positieve ontwikkeling, waaraan ook
is bijgedragen door de grote aandrang op ontwapening van
uit de publieke opinie, die door de vredesbewegingen is
wakker geschud. In Nederland hebben daarbij met name de
vredesbewegingen IKV en Pax Christi een belangrijke rol
gespeeld.
Het is van groot belang dat deze onderhandelingen tussen
de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten tot positieve resulta
ten leidden. Er zijn niet alleen grote veiligheidsbelangen
mee gemoeid, maar ook grote morele belangen. Er wordt
door velen met ongeduld uitgezien naar stappen in de rich
ting van ontwapening, de goede richting. We kunnen ons
niet veroorloven sceptisch te zijn over onderhandelingen en
er weinig van verwachten.
De beide betrokken partijen kunnen het zich nog minder
veroorloven ze niet te voeren met de besliste wil tot resulta
ten te komen. Als het geloof in onderhandelingen niet meer
bestaat, moet dit opnieuw gewekt worden. Want onderhan
delingen zijn de weg om tot wapenbeheersing, wapenver
mindering en ontwapening te komen. Het gemeenschappeli-
ke belang van de onderhandelende partijen en van de mens
heid gaat belangentegenstellingen, die er ongetwijfeld ook
zijn, verre te boven. Er is in de wereld nog weinig nderlinge
solidariteit, maar er is al wel een grote lotsverbondenheid.
Als die lotsverbondenheid op de rand van de afgrond beter
wordt beseft, kan ze leiden tot meer solidariteit.
Mgr. Bar
- foto ger dijkstra Mgr. Ernst
- fotodestem/johanvangurp
Door Jan Hooyman
KERNWAPENS
mogen vanwege hun
alles verwoestende
werking of althans het
risico daarvan nooit
worden gebruikt. Dit
geldt zowel voor een
eerste aanval als voor
een vergelding na een
aanval van de tegen
partij met kernwa
pens.
Kernwapens achter
de hand houden om
daarmee af te schrik
ken mag slechts tijde
lijk en voorlopig, als
een fase in een proces
van voorschrijdende
ontwapening en naar
werkelijke vrede.
Dat is de kern van de
langverwachte en zojuist
verschenen brief van de Ne
derlandse bisschoppen 'Vre
de en Gerechtigheid' over de
kernbewapening.
De aanvaarding van het
bezit van kernwapens ter
afschrikking - 'een ethisch
paradoxale situatie' zeggen
de bisschoppen - wordt door
hen gemotiveerd met het ar
gument, dat het afschrik
kingssysteem niet ineens of
eenzijdig kan worden afge
schaft. Dat zou gevaren met
zich mee brengen. „Ook een
abrupte ingreep in het af-
schrikkingsevenwicht moet
op zijn morele geoorloofd
heid beoordeeld worden",
zeggen de bisschoppen.
Grenzen
Maar die afschrikkking
heeft wel haar grenzen. „Zij
mag zich niet uitstrekken tot
de steeds verdere ontwikke
lingen en uitbreiding van
middelen tot afschrikking,
die geen statische maar een
ontstellend dynamische rea
liteit is en tot een catastrofe
leidt indien de afschrikking
faalt. De voorlopige aan
vaarding van de afschrik
kingsfunctie beperkt zich tot
het niveau van kernbewape
ning dat voor afschrikking
voldoende is.
Functies van de kernbe-
Kardinaal Wille brands
wapening die de afschrik
king te boven gaan, zoals die
van oorlogsvoorbereiding of
van politiek pressiemiddel,
die de wapenwedloop steeds
weer opjagen, dienen afge
wezen te worden", aldus de
bisschoppen.
Nieuw
Tegen deze achtergrond
herhalen zij de waarschu
wing uit hun brief aan de
ministerraad van februari
1978 tegen de inzet van de
neutronenbom. Zij verwij
zen ook naar hun brief van
december 1979 aan de Twee
de Kamer over de nieuwe
generatie kernwapens voor
de middellange afstand. Zij
zeggen ook dat "velen in
Europa zich terecht bezorgd
maken over de mogelijke
plaatsing of uitbreiding van
deze wapens in Oost- en
West-Europa".
Ook werkgelegenheid en
economische belangen vor
men volgens de bisschoppen
geen motief voor verdere
opvoering van de bewape
ning, zoals paus Johannes
- foto anp
Paulus II bij monde van zijn
staatssecretaris kardinaal
Casaroli aan de VN heeft la
ten weten een jaar geleden.
Deze pauselijke vertegen
woordiger heeft de regerin
gen ook aangeraden reke
ning te houden met wat er
bij hun volk leeft. Niet al
leen bij de vredesbewegin
gen, maar in steeds bredere
kring groeit de bewustwor
ding van de gevaren die met
een kernbewapening zijn
verbonden.
Overigens betreft de be
zorgdheid van de bisschop
pen niet alleen de kernwa
pens, maar ook andere wa
pens zoals de chemische en
biologische die mens en na
tuur vernietigen. Ook een
versterking van de conven
tionele bewapening is in on
ze tijd slechts onder bepaal
de voorwaarden aanvaard
baar. Zij vergroot de kans op
een kernoorlog.
Ontwapening
Wapenbeheersing, wa
penvermindering en tenslot
te ontwapening markeren
de weg naar een werkelijke
vrede. Daartoe kunnen, om
vertrouwen te wekken, eer
ste stappen aan één kant no
dig zijn, stappen die overi
gens nog geen eenzijdige
ontwapening betekenen.
Over de aard, omvang,
tijdstip en doelmatigheid
van zulke eerste stappen
spreken de Nederlandse bis
schoppen zich niet uit. Zij
geven dus geen oordeel over
de bekende IKV-campagne,
maar spreken wel hun
waardering uit voor de be
wustwording in brede kring
die daardoor op gang is ge
bracht.
De bisschoppen wijzen op
de noodzaak van een ge
zagsorgaan op wereldni
veau, uitgerust met voldoen
de bevoegdheid en middelen,
ter voorkoming van oorlog
en ter bevordering van de
vrede. Voor overleving van
de mensheid zijn onderhan
delingen en een dialoog no
dig. Daartoe is allereerst een
mentaliteitsverandering no
dig, niet alleen van de sta
ten, maar ook bij de afzon
derlijke mensen.
Vooral het streven naar
altijd méér op het terrein
van welvaart en nationale
macht, moet onder kritiek
worden gesteld. „Om zich te
herstellen moet de samenle
ving terug naar de grond-
normen van eerbied voor het
leven, zinvol werk, behoud
van de natuur en verhoging
van de kansen op ontwikke
ling voor de armsten en
meest behoeftigen De
angst voor de verschrikkin
gen van een oorlog is geen
toereikende motivatie voor
vrede", aldus de bisschoppen
in hun brief over de kernbe
wapening.
In het voorwoord op hun
brief die 47 pagina's telt,
zeggen de bisschoppen dat
zij willen helpen tot een dui
delijker plaatsbepaling te
komen in deze problematiek.
Zij hebben de katholieke ge
loofsgemeenschap geraad
pleegd en bisschoppenconfe
renties in het buitenland.
HET bestaan van het afschrikkingsssyteem stelt mensen
voor een ethisch paradoxale situatie. De volkeren moeten de
afschrikking afschaffen maar dat kan niet ineens of eenzij
dig gebeuren omdat een zo snelle demontage gevaren met
zich meebrengt. Ook aan abrupte ingreep in het afschrik
kingseven wicht moet op zijn morele geoorloogdheid beoor
deeld worden.
Ontwapening, onttakeling van het afschrikkingssysteem
zal een voorzichtig gevoerd proces moeten zijn en vraagt dat
gewapende conflicten op andere wijze, door werkelijk inter
nationaal onderling begrip en rechtvardigheid, worden
voorkomen. Het proces dient gedreven te worden door de
diepe overtuiging dat het bestaan van het afschrikkingssys
teem iets is waar geen mens zich bij neer mag leggen.
De aanvarading van het bezit van kernwapens in hun af
schrikkende intentie kan slechts een tijdelijke en voorlopige
zijn, een fase in een proces van voortschrijdende ontwape
ning en naar werkelijke vrede. Die aanvaarding heeft haar
grenzen en mag zich niet uitstrekken tot de steeds verdere
ontwikkelingen en uitbreiding van middelen tot afschrik
king, die geen statische maar een ontstellend dynamische
realiteit is en tot een catastrofe leidt indien de afschrikking
faalt. De voorlopige aanvaarding van de afschrikkingsfunc
tie beperkt zich tot het niveau van kernbewapening dat voor
afschrikking voldoende is.
WIJ ZIJN ons ervan bewust dat over de kernbewapening
ook binnen de katholieke Kerk onder de gelovigen geen een.
heid van opvatting bestaat, en dat we evenmin bij alle facet,
ten van de kernwapenproblematiek kunnen teruggrijpen o»
een duidelijk geformuleerde kerkelijke leer. Soms zal oit
ethisch oordeel dan ook de geldigheid en het bindend karak.
ter hebben van algemeen kerkelijke leer en soms zijn onze
gedachten meer te beschouwen als morele beoordelingen
door afzonderlijke personen en groepen die in de Kerk me
de dienst van de leiding zij n belast.
DE nieuwe generatie van zogenaamde middellange a
stands- of Eurostrategische wapens vormt voor velen e
duidelijk voorbeeld van het vergroten van het risico l
daadwerkelijke inzet van kernwapens. De enorme, nogI
steeds groeiende omvang van de kernwapenvoorraden e
hun verspreiding verhogen bovendien de kans op het gt
bruik bij vergissting of door verkeerde berekening in perio-1
den van politieke en militaire spanningen. Het risico is ech-1
ter groot dat ieder gebruik van kernwapens, ook als het bë
perkt bedoeld is, escaleert tot een complete kernoorlog.
HET Tweede Vaticaans Concilie heeft in Gaudium et S
verklaard: „Elke oorlogshandeling die zonder onderscheid is
gericht op de verwoesting van hele steden of grote gebieden I
met hun inwoners, is een misdaad jegens God en de mens I
zelf, die met kracht en zonder aarzelen veroordeeld dient te I
worden".
Het is duidelijk dat deze veroordeling van toepassing is op I
het gebied van kernwapens tegen steden en bevolkingscen-1
tra. Zij geldt zowel voor een „eerste gebruik" als voor een I
„tweede gebruik", dat wil zeggen dat ook een vergeldings-1
aanval op bevolkingscentra als reactie op een voorafgaand I
nucleair bombardement door de tegenstander onder de vet-1
oordeling valt. Vergelding op bevolkingscentra zou onder
zulke omstandigheden geen enkel rationeel of moreel doel f
dienen; het zou een pure wraakactie zijn.
Het beperkte gebruik van kernwapens dat niet direct te
gen de burgerbevolking maar tegen militaire of industriële
doelen gericht is, is in het conciliedocument buiten beschou
wing gebleven. Het reeds vermelde rapport van de Pauselij
ke Academie van wetenschappen over de gevolgen van
kernwapens stelt: „Zelfs indien een kernaanval alleen op
militaire installaties is gericht, zijn de gevolgen voor het be
trokken land in zijn geheel verwoestend. En wel omdat mili
taire installaties in de regel niet geconentreerd zijn op enke
le punten, maar wijd verspreid. Bijgevolg zouden veel kern
wapens tot ontploffing komen. Bovendien zou het stralings
effect tengevolge van wind en vermenging van de atmosfeer
grote aantallen mensen doden en uitgestrekte gebieden be
smetten. De medische voorzieningen van geen enkel land
zouden in staat zijn de overlevenden te verzorgen".
Vanwege deze gevolgen is daarom naar onze overtuiging
het nemen van de risico's van de daadwerkelijke inzet vat
kernwapens die de verwoesting van hele steden en grote ge
bieden met hun inwoners met zich meebrengen, niet te
rechtvaardigen. Uit deze afwijzing van de inzet van kern
wapens vloeit voort dat kernwapens niet zodanig in een de
fensiesysteem opgenomen zouden mogen zijn dat het inzet
ten ervan in geval van oorlog onvermijdelijk wordt en tot
totale oorlog leidt. Een op zichzelf gerechtvaardigde verde
diging van recht en vrijheid mag niet gebaseerd zijn op mid
delen die buiten proportie zijn en daarom niet te rechtvaar
digen. Wij pleiten voor internationale overeenkomsten, die
de inzet van kernwapens verbieden.
OM vertrouwen te wekken en elkaar duidelijk te maken dat
het werkelijk om ontwapening begonnen is en niet om ver
zwakking van de tegenpartijkan het nodig zij n van een van
beide zijden eerste stappen te zetten op de weg naar wapen
beheersing en wapenvermindering. We hebben -deze eerste
stappen in onze verklaring van 13 januari 1976 reeds in over
weging gegeven.
Dergelijke stappen worden genomen met de bedoeling dat
de tegenpartij dit op de juiste wijze verstaat en er met een
vergelijkbare stap op antwoordt en de situatie niet uitbuit
voor het behoud of het verwerven van bewapeningsover-
wicht.
Het zou niet realistisch zijn te vergeten dat met het gege
ven vertrouwen risico's gemoeid zijn met dergelijke eerste
stappen. Maar het voortwoekeren van wantrouwen, het
voortduren van de bewapeningswedloop en het uitblijven
van resultaten bij ontwapeningsonderhandelingen zijn een
groter risico. De dringende noodzaak de wapenwedloop te
beheersen vereist niet aan één kant, maar aan beide kanten
de bereidheid stappen te zetten, vertrouwen te geven en te
beantwoorden. Bereidheid tot het zetten van eerste stappen
betekent dan ook niet een eenzijdige ontwapening.
Op christenen rust de plicht ook in het politieke handelen
een begin te maken met nieuwe verhoudingen. Terwijl men
sen zelf initiërend optreden, moeten zij bovendien creatie!
weten om te gaan met initiatieven van de tegenpartij.
Over aard, omvang, tijdstip en effectivitiet van eerste
stappen willen wij ons niet uitspreken. Tot een keuze uit de
suggesties voor eerste vertrouwen-wekkende stappen die de
laatste tijd naar voren zijn gebracht, achten wij ons niet
competent. Het komt aan personen die politieke verant
woordelijkheid dragen toe te beoordelen welke stappen tot
het beoogde doel kunnen leiden. Wij dringen wel aan op het
actief zoeken naar mogelijkheden voor dergelijke stappen
die dan vervolgens ook daadwerkelijk in praktijk moeten
worden gebracht.
„GEACHT bestuur," zo
stond er boven de brief van
het dissidente CDA- Kamer
lid Stef Dijkman aan het
fractiebestuur. „Beste Stef,"
zo stond er boven het ant
woord. Vlak boven de aan
hef van beide brieven: „Ter
vertrouwelijke kennisna
me". Beide brieven werden
de afgelopen week onder
hands verspreid.
Deze week is de stoom
even van de ketel, want
Dijkman mag dan de laatste
tijd bepaald onhandig heb
ben geopereerd, hij is nu in
elk geval zo verstandig zich
niet verder van zijn fractie
te isoleren.
„Ik wacht maar even tot
na het Zuid Afrika-debat,"
zei hij de afgelopen week
rond middernacht bij een
betoging voor de Zuidafri-
kaanse ambassade. Hij en
Scholten getuigden daar als
enigen van het CDA van het
protest van de hele Kamer
tegen de executie van drie
leden van de verboden ver-
gedaan - al heeft hij er dan
alvorens te knielen de pers
bijgehaald.
Dijkman
zetsorganisatie African Na
tional Congress.
Maar misschien waren ze
ook afgevaardigd omdat zij
van de hele fractie het beste
weten hoe het voelt om te
worden opgeknoopt.
Ook Dijkman heeft dat
niet voor zijn plezier laten
doen, zijn masochistische
neigingen zijn wat dat be
treft minder sterk dan wei
eeens wordt aangenomen.
Dat blijkt uit de correspon
dentie, die natuurlijk niet
voor niks is uitgelekt, en die
een verhelderend licht
werpt op de hele affaire-
Dijkman.
Want wat blijkt?
a) Dijkman heeft van het
begin af aan de politieke
koers van de partij IN de
fractie aan de orde gesteld;
b) alweer dringt hij uitvoe
rig aan, compleet met voor
beelden, op een fundamen
tele discussie in de fractie
over een reeks principiële
zaken;
c) hij maakt andermaal dui
delijk dat hij zich heeft ge
houden en zal houden aan
regeerakkoord, programma
en uitgangspunten van het
CDA en d) hij doet aan het
slot van zijn brief een over
duidelijke handreiking naar
de fractie om de problemen
te overbruggen.
Een zondaar kan dus nau
welijks dieper in het stof
knielen dan Dijkman heeft
EN HOE heeft daarop nu het
fractiebestuur gereageerd?
Zoals al gezegd, met „Beste
Stef". Maar wat daarna
volgt is minder vriendelijk.
„Je reactie is niet wat we
meenden te mogen ver
wachten", zo staat er tame
lijk arrogant, en: „Uit je
brief krijgt het fractiebe
stuur de indruk, dat je het
niet als je primaire taak ziet
publiekelijk fractiestand
punten uit te dragen, maar
opvattingen van jezelf." Op
die manier eenzijdig ruimte
claimen kan niet, vindt het
fractiebestuur, dat vorige
week door Faber in een ta
melijk overbodige bui als
„niet meer dan een admini
stratief orgaan" werd aan
geduid. En dan volgt de be
kende conclusie: Dijkman
mag niet meer namens het
CDA praten en moet zelf
maar zeggen hoe hij dan de
toekomst ziet.
Geen woord over de door
Dijkman aangesneden en nu
al door Scholten, Faber, Bui-
kema en Aantjes benadruk
te principiële meningsver
schillen. Geen woord over de
stelling van Dijkman, dat
hij zich steeds binnen het
keurslijf van programma,
uitgangspunten en regeer
akkoord heeft bewogen.
Geen woord over het feit
dat ex-loyalist Beinema, lid
van het fractiebestuur, te
gen publicatie van de brief
stemde. En dan nog een aar
digheidje: het fractiebe
stuur, dat Dijkman een
overdaad aan publiciteit
verwijt, heeft zelf zijn brief
in de publiciteit gebracht.
Dijkman: „We zouden al
leen een samenvatting ge
ven, zoals ik heb gedaan.
Maar het bestuur heeft dat
wat ruim geïnterpreteerd:
het heeft zijn hele brief ge
publiceerd behalve de aan
hef „Beste Stef". Dat hadden
ze dan ook nog wel bekend
mogen maken".
Vandaag over een week
wordt in de Kamer het Zuid
Afrika-debat gehouden. Het
regeerakkoord is daarover
duidelijk, en een deel van de
fractie is ook vastbesloten
daaraan vast te houden.
De Vries kan zijn briefjes
met „Beste vast
klaarleggen.
„ALS JE geraakt wordt door
emoties ga je verkeerde be
slissingen nemen".
Minister Elco Brinkman
(WVC).
'IN DE luwte' zou hij gaan
werken, en in de luwte hééft
hij gewerkt - zozeer dat een
fractiegenoot van hem in de
fractie voorstelde „nu maar
eens een bloemetje naar de
zieke te sturen".
Niet zonder gevoel voor
realiteit schreef Van Agt vo
rige week aan Kamervoor
zitter Dolman zich ervan be
wust te zijn „dat ik u in de
korte tijd dat ik lid van de
Kamer was niet bijster heb
kunnen boeien noch ver
moeien".
En dat was nog een un
derstatement: zolang hij in
de Kamer zat heeft Van Agt
niet eenmaal het woord ge
voerd in een plenaire of
commissievergadering. Een
ander teken .Van zijn con
stante afwezigheid was zijn
uitpuilende postbakje, dat
(door een secretaresse?) net
was leeggehaald voordat een
Stemfotograaf deze luiheid
kon visualiseren.
Donderdag neemt Van
Agt afscheid van de Kamer.
Hopelijk heeft Den Bosch al
een groot formaat postbak
klaarstaan.
DE TWEEDE Kamer behan
delt deze week een flink
aantal onderwerpen, dat
Nederlanders in de porte
monnee raakt. Eerst moet
eindelijk het laatste kwastje
gaan over de regeling van
fiscale aftrek voor schilder
werk aan het eigen huis
Dan moet de slag om de kin-
derbijslag worden gestre
den. Gaan ouders er een hal'
of een heel procent op ach
teruit? Minder wordt het i"
ieder geval.
Dat laatste geldt ook voor
de sociale uitkeringen. De
Tweede Kamer zal def
week akkoord gaan met
bevriezing van het bruto-
minimumloon en de daar
aan gekoppelde uitkering®
Dat betekent dat de bruto-
bedragen na 1 juli hetzeli®
blijven als nu (sinds 1 Ja'
nuari 1983). Door alle ptf"
mie-operaties is dat netto
wel minder.
Beter nieuws is er voor
zelfstandigen. De Kamer i
deze week akkoord ga
met een wetsvoorstel
zelfstandigen al op 55 jarig
leeftijd de kans geeft 1"®
onderneming langzaa®
maar zeker aan de kinder®
over te dragen zonder gr°~
belasting-afdracht. Nu ka»
die „fiscaal geruisloze" opoj
ratie pas op het 65ste jaar e
in één keer plaatsvinden
Vooral voor winkeliers e
boeren is dat weer eens g®1'
stig nieuws.
i oNDEN - Roy Jenkins treedt
i .i« leider van de Sociaalde
mocratische Partij (SDP). Hij
aakte dit maandag in Lon-
bekend.
Als zijn opvolger beval hij
navid Owen aan. De 62-jarige
r kins was de kandidaat
r r het premierschap van de
klliantie van Sociaaldemocra
ten en Liberalen in de verkie
zingen van vorige week. De
G:
en
PARIJS/ DEN HAAG - Drie
als nonnen verklede Ar
gentijnse vrouwen zijn
zondagavond met 29 kilo
cocaine op het Parijse
vliegveld Charles de Gaulle
aangehouden.
De vrouwen die uit Bo
gota kwamen stonden op
het punt in Parijs over te
stappen op een KLM-vlieg-
tuig naar Schiphol. Zij
hadden de cocaine onder
hun habijt verborgen. Vol
gens de Franse politie heeft
het spul een waarde van
dertig miljoen franc (onge
veer 10 miljoen gulden).
De Franse politie die wist
dat er vrouwen verkleed als
IAMASCUS - Syrië is bereid de
ezoek van de Amerikaanse mini
jeorge Shultz, maar niet ter besp
ver het akkoord dat Israel met
ing van zijn troepen uit dat land
Dit hebben welingelichte
yrische kringen maandag
leegedeeld.
Naar aanleiding van berich-
n dat Shultz eind deze
laand een nieuwe tournee
oor het Midden-Oosten zal
laken herinnerden zij aan de
ierhaalde Syrische afwijzing
an de door bemiddeling van
ihultz bereikte overeenkomst.
Uit Israel, waar premier
lenachem Begin steeds meer
nder druk komt te staan om-
at er in Libanon al 500 doden
nder de Israëlische militairen
ielen sedert de invasie van 6
mi vorig jaar, is gemeld dat
e kwestie van een terugtrek-
ung op veiliger posities in de
omende maand met de VS zal
'orden besproken. Naar het
lad Maariv maandag he
chtte wordt minister Shultz
ogin juli in Jeruzalem ver
acht. Aansluitend daaraan
jiderneemt premier Begin
|jn lang geleden aangekon-
tgde bezoek aan Washington.
Dij die besprekingen zou
loeten worden opgelost hoe
o Israëlische troepen de ge-
aarlij kste stellingen zouden
unnen ontruimen zonder dat
yrische eenheden of Pales-
jnse strijders deze overne-
len.
De minister van defensie,
S0sle Arens, en andere minis-
"rs 'n de Libanon-commissie
n et kabinet willen nog de-
*eek bijeenkomen om con
té plannen over een troe-
enverplaatsing vooral in het
ti ë,elYan tiet Shouf-gebergte
dden-Libanon op te stel
en.
j Libanese regering zou de
staande problemen in het
den-Oosten op een nieuwe
bische top ter sprake wil-
brengen. Libanon zou
bij denken aan gezamen-
'nspanningen van de se-
an'nG China's sterke
en L,eng Xiaoping, zal wor-
e Lkozen tot voorzitter van
"mm, U^e "tilRaire staats-
"Jmissie.
ooevt„8eef.t hem zowel de
id(. i„ Puttie in de partij als
Dit '^'"hiërarchie.
'aakt1SJTlaandag bekend ge-
hine.se ,2°r,gj^ ingelichte
De ,zeëslieden.
kandidaat voor de
ipuhn Yan President van de
Cï n v1S de '8-jarige eco-
ieei do v. nian- D't is for-
aatn>v, gste P°st. maar het
louter ceremonië-
iQvpr ie zpnder enige contro-
strijdkrachten.