1S3B Heldenboek over Gandhi uw omgeving. ABN Bank a 59. 36.95 es! ONTDEK DE bij: Schilderen Minnaert Carrell maakt reclame ABN SPAARDEPOSITO MET MAANDRENTE NU DE ZEKERHEID VAN EEN EXTRA INKOMEN, ELKE MAAND! TBURG jEND Grafiek j Voor bedragen van f 25.000- en meer, voor 6 jaar vast. Voor bedragen van f15.000,- tot f 25.000,- en voor kortere termijnen gelden andere tarieven. De ABN Bank geeft nu een hoogst aantrekkelijke rente, juist op deze bijzondere spaarvorm, waarmee u elke maand kunt rekenen op een extra inkomen. Het rentebedrag wordt maandelijks bijgeschreven op uw bank- of girorekening. Uw inleg staat gedurende de gekozen loop tijd vast. Bij overlijden is het tegoed direct beschikbaar. ABN Spaar- deposito met Maandrente. Vraag informatie bij het ABN-kantoor in Laat geld voor u werken. [nstoel cky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: Het Bretoense broertje OPLOSSIN a H hqAG 7 JUN11983 T3 PAGINA GIDS 2 ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiii^ 0.1 atelier Kené Tazé uit Parijs; iiernationaal Exlibriscentrum, Niklaas Open: alle weekda- van 14-11 uur en alle zonda- "van 10-13 en 15-18 uur (tot 20 anil «et Internationaal Exlibris- ontrum te Sint Niklaas de laatste jaren bij ,erhaling getoond tentoon- jjlüngen te kunnen inrich- 'n met een heel eigen en exclusief karakter, die men jders tevergeefs zal zoeken, {stuurlijk zijn het, in over stemming met het ka rakter van het Exlibriscen trum, exposities gewijd aan de grafische kunst. Toonde men vorig jaar het ,,erk van een aantal kunste- laar, gegroepeerd rond de ïest'duitse grafiekdrukke rij van H. Katelhön, thans wordt de schijnwerper ge richt op het grafisch atelier van René Tazé te Parijs waaromheen zich een pléja- de van Franse graveurs en ■tsers geschaard heeft. Als drukker van koper gravures begon hij in 1969 djn opleiding in het atelier l^blanc; hij raakte er ver- jouwd met de toentertijd «lgevraagde kleurendruk, maar voelde zich minstens evenzeer aangetrokken tot iet drukken in zwart-wit. Van 1975 af werkte hij twee iaar lang op het atelier van Pierre en Aldo Cromme- lynck, de drukkers voor Pi- :asso, om zich in 1978 zelf- itandig te vestigen in de Rue Hittorf. Zijn ideaal is de perfecte zwart-wit druk, die hij in jamenwerking met de kun stenaar, die hem de gewen de nuanceringen kan aan- luiden, realiseert. Een voor- teur heeft hij ook voor een n de negentiende eeuw dik- door Redon toegepaste techniek met zeer dun Chi- lees oplegpapier dat bij de ifdruk in het zwaardere pa lier wordt geperst. Dat René [azé zich in de loop der ja- :en tot een meester-drukker leeft weten te ontwikkelen «wijzen de prenten van de vijfentwintig meest jonge tunstenaars die regelmatig lun platen aan hem toever trouwen. Ze zijn afkomstig uit Pa- ijs en uit de Franse provin- :ie, zowel van het mannelijk ils vrouwelijk geslacht, naar wat zij allen gemeen lebben is een mystiek-fan- astische visie op leven en verkelijkheid, waarbij het ilair-obscur, gekruiste en larallelle lijnen en vage ichtpartijen een belangrijke spelen. Juist hier weet toé sublieme resulaten te lereiken. Hoogtepunten qua artis- ieke kwaliteit van het werk in qua afdruk vormen het werk van Yves Doarée uit Sretagne, van Maurice Frey, Soêl Marsualt, Francis Moc- relen T. Donatella. Een ten- YVAN THEYS: Melancholisch portret van Monique (1975). toonstelling kortom die geen enkele liefhebber van gra fiek in het algemeen en van de moeilijke kunst van de gravure in het bijzonder mag missen. WILLEM ENZINCK Peinture, peinture; zeven Vlaamse schilders. Vlaams Cul tureel Centrum, de Brakke Grond, Nes, Amsterdam. Open: dagelijks, behalve op maandag, van 10-17 uur. (tot en met 30 ju li). Dat het schilderen (de liefde voor de verf, de kwast en het gebaar) weer een van de gangmakers binnen de actuele beeldende kunst is, mag geen nieuws heten. Alle wilden, nieuwe-expressio- nisten en soortgelijk be noemden hebben dat al en kele jaren duidelijk ge maakt. Deze Vlamingen la ten met een Franse titel we ten, dat ook zij 'het' schilde ren in hun vaandel hebben geschreven. De Vlaamse wilden? Het is geen groep. Het zijn zeven individualis ten, die telkens op hun eigen manier ontstuimig en wel overwogen reageren. Het betreft drie generaties schil ders, maar dat moet je we ten, want te zien is dat nau welijks. Centraal uitgangspunt blijkt geweest te zijn de Ne derlandse Vlaming Jan Cox, die in 1980 overleden is, na dat hij de trijogie 'De mar telgang' voltooid had. Heel gevoelige symbolen in be heerst emotionele toetsen en scherpe kleuren, zoals de Vlaming zegt. Veel zonniger zijn de fijn geschilderde ly rische doeken van Maurice Wyckaert. Poëzie, die mij bekoort. Esthetiek? Ja, maar niet van het lege gebaar. Een gerenommeerde Jan Burs- sens is er met doeken uit het eind van de jaren zestig. Dramatische tekens van menselijke ontwrichting, waartussen één merkwaar dig gevoelig doek met een teer teken. Fred Bervoets is een ver teller. Hij schrijft met de kwast grillige cartoonachti ge schilderijen, die nacht merries vol menselijke emo ties en frustraties over je heen laten komen. Yvan Theys lijkt als twee drup pels water op Freij mouth, maar de werkelijkheid is omgekeerd. De gestyleerde dramatiek van Theys heeft school gemaakt. Philippe Vandenberghe, met zijn zwaar geaccentueerde hoe kige vormen, is de meest na drukkelijke in het gezel schap en daardoor, althans op mij, de minst indruk ma kende. Indrukwekkend vind ik wel de navrante vergan kelijkheid, zoals Godfried Vervisch laat ervaren in zijn mannen en vrouwen; ge durfde theatraliteit die ner gens over de schreef gaat. Een boeiende tentoonstel ling, voorzien van een aardi ge catalogus, waarin van de afgebeelde schilderijen in kleur bijna geen enkele (be halve die van Cox) op de tentoonstelling aanwezig is. Na 1 oktober is deze ten toonstelling te zien in het Markiezenhof in Bergen op Zoom. HENK EGBERS Frans Minnaert, Kunstforum Schelderode; open: alle dagen van 14-17 u. behalve dinsdag (tot 1 juli) De nieuwe expositie van ga lerie Kunstforum te Schel derode nabij Gent is gewijd aan het werk van de Vlaam se schilder Frans Minnaert, in 1929 geboren te Idegem. In de aanvang van zijn 3 carrière stond hij duidelijk 3 onder invloed van het 3 Vlaamse expressionisme 3 van vóór de laatste wereld- 3 oorlog, maar vrij spoedig 3 ging hij zelfstandige wegen 3 en kwam na een periode van 3 sterke abstractie tot een ge- heel eigen uitdrukkingswij- 5 ze die men het best zou kun- E= nen karakteriseren als vi- s sionaire schilderkunst, waarin de mens centraal 3 staat. 3 Dat hij hiertoe kwam was 3 mede te danken aan een lan- 3 ger verblijf bij de Bosjes- 3 mensen in de Kalahariwoes- tijn, waar hij met het leven van de primitieve mens en met een groots en visionair landschap in aanraking 3 kwam en met een daarop 3 volgende intensieve studie 3 van Oosterse filosofie, die 3 hem de relativiteit van men- sen en dingen deed inzien. Ongeveer terzelfer tijd hield M Minnaert zich ook bezig met s de Chinese en Japanse schil- 3 derkunst uit de elfde tot veertiende eeuw; het gevolg 3 daarvan was dat ook zijn 3 schildertechniek een ingrij- pende verandering onder- ging. Het resultaat van deze 3 zich over jaren uitstrekken- 3 de ontwikkeling zijn de fi- p guurstukken, voornamelijk koppen, waaruit deze expo- sitie van werk uit de laatste 3 tijd bestaat. Gestalten van 3 mensen, van wezens, half 3 dier, half mens, gedefor- 3 meerde koppen zoals ze al- 3 leen in angstvisioenen kun- 3 nen verschijnen, met uiterst j= dunne zwarte penseelstre- ken op ongeprepareerd grauwbruin schilderslinnen. Een enkele maal is er sprake 3 van een werkelijk portret, 3 zoals hier van enkele vrou- 3 wen bij voorbeeld maar va- ker laat de uitbeelding geen twijfel over het feit hoe ne- gatief de schilder tegenover 3 het fenomeen mens staat. Het werk van Frans Min- 3 naert dwingt technisch be- wondering af en stemt in- E houdelijk tot nadenken. Dat onderstreept voldoende de betekenis ervan. WILLEM ENZINCK ■iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiimiimiiiiimiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiifiniiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiifitimmiiiiiiiiiiififiiiiiiiiiiiini- Door onze RTV-redactie ÏLEN - Rudi Carrell staat voor het eerst sinds zeven jaar op de planken voor een zaal met publiek. De voorstelling Uj geeft blijft overigens beperkt tot het maken van reclame "speeiale produkten. Het publiek bestaat vooral uit oudere :s, ekomende tijd zal Rudi Carrell meerdere van dit soort ver- P-voorstellingen geven. Hij wil op deze manier nieuwe grap- pen uitproberen, die hij in zijn nieuwe televisie-show wil bren gen. De tweede reden waarom Rudi zich in de reclame heeft ge stort, is het feit dat hij geld nodig heeft. Hij is bezig met het schrijven van een filmscenario en hij wil film zelf produceren. Door Anton Theunissen Er was niets heiligs aan Ma- handas Karamcband Gandhi, ook al wordt hij door tallozen als zodanig vereerd. Hij was een sluwe politicus, zelfs een op macht beluste politicus. Dat is geen veroordeling van de man, maar een feit, dat in het romantische heldenboek 'Ghandi' van de Indiase schrijver en meditatiedeskun- dige Eknath Easwaran niet ontkend wordt. Gandhi's kracht lag niet in het gebruik van fysieke mid delen, maar gebruikte een paar nieuwe trucs om zijn po litieke doel (de Britse onder drukker verdrijven) te berei ken: geweldloosheid en liefde. De „indrukwekkende kleine man met de grote oren en de blote benen" maakte de Brit ten horendol met zijn elegante vastberadenheid waarmee hij het Britse gezag probeerde te saboteren. Tegen Gandhi's geweldloze non-coöperatie kon niemand op, zelfs dieren konden niet aan zijn uitstraling ontkomen.. Het verhaal gaat dat Gandhi eens een groep dorpelingen toesprak, toen tot grote ont steltenis van iedereen een gifslang, de gevaarlijke cobra, het podium naderde waar Gandhi zat. Het dier kronkel de zich tegen diens blote been op maar Gandhi bleef zo rus tig zitten dat de slang zich ont spande en, zonder hem aan te Mahandas Karamchand Gandhi: sluwe en op macht hels te politicus. - FOTO ARCHIEF DE STEM vallen, weer in het struikge was kroop. Romantiek genoeg over de man in dit boek, maar daar gaat het eigenlijk niet in de eerste plaats over. Wel over de spirituele kracht van de Gandhi en de innerlijke en uiterlijke bronnen waaruit hij die kracht putte. De schrijver duikt diep in de Bhagavad Gita, de heilige In diase geschriften, die Gandhi „mijn moeder" noemde. Op de Gita berustte volgens Gandhi zijn bestaan en de door hem aangehangen geweldloosheid. In het overigens zeer leesba re boek vindt men gedegen uiteenzettingen over twee van Gandhi's kernbegrippen: Ahimsa (geweldloosheid) en satyagraha (het hardnekkig vasthouden aan de waarheid). Het boek van de Indiase schrijver verschijnt op het moment, dat in Nederland het filmepos van Attenborough over Gandhi in de bioscoop draait. Het boek 'Gandhi' geeft een goed inzicht in de man, maar wie niets van Gandhi's leven weet, raakt het spoor nog als een bijster. Een heldenboek brengt zel den relativeringen aan en je vraagt je wel eens af, of zulke boeken de man Gandhi niet eerder ontluisteren en mytho logiseren in plaats van hem in een juiste historische context te plaatsen. Want laten we nuchter blijven: de geweld loosheid van Gandhi overwon niet het geweld. Het is waar schijnlijk zelfs nauweliks af genomen door Gandhi. Je hoeft maar in Gandhi's vader land (de recente bloedbaden in Assam) te blijven om dat feit te staven. 'Gandhi' door Eknath Easwaran. Uitgave: Sirius en Siderius, Den Haag. Prijs: 32,50. (ADVERTENTIE) 8V2% 'm-i 4.21 WQ/r CkS Jw/(S ut uauajs 01 'sjqoaa paoq 6 'squq aqaapeiqaS 8 'anap daaaSpueq i 'pjoqqedsjaiqDE 9 ';ad UEA dapj s 'cqne ui Suqqz j, 'sjqaaj jaaued -anap g 'sqqoaa aapnoqós g 'squq duiejdoq 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23