Resultaat van droombeeld en diepgaand rouwproces I „Iedere tekening is eigenlijk een zelfportret" ONTDEK DE VERSCHILLEN aSBISM WOEN 8 JU STEM ETSEN VAN ERIC VISSER TE ZIEN IN TILBURG DINSDAG 7 JUN11983 T3 PAGINA Gltv In het Frans EXPOSITIE CHRISTA MAATJENS IN ROOSENDAAL SPAARDEPOSrrO-S, MAANDRINTE SPAARBRJEVEN bamcbrjeven Een goede vriend met geld Lucky Luke: De Daltons In De Blizzard Suske en Wiske: Het Bretoense broertje 0É STEM VAN DINSD 14.00 uur fakkeldra< buite Ontsteking door burgeme aan het begin (Axelse Kunstmarkt Kerks Politiedemons over inbraakpreve Fietscross 's avonds orr Demonstrat dancing in c Taptoe o| drumband in Koe Appie Happie Als Aerobic Robot. Boes g. Door Marjan Mes „Om meer adem, lucht te krij gen, ben ik naar Parijs ver trokken. Ik lig met een zeil boot in een zijkanaal van de Seine, vlakbij de Place de la Bastille, het echte Parijs zon- dgr toeristen. Daar werk ik aan een serie gouaches, Lau- des des Paques, over het op- standsfeest. Dat heeft alles te maken met mijn acceptatie van het heden en is een afre kening met het spookbeeld van het verleden. In de afgelo pen periode wilde ik de dood niet uit de weg gaan. Ik heb hem recht in het gezicht gezien en het verdriet verwerkt in de serie etsen, „Poème pour un ami". De 39-jarige schilder-grafi cus Eric Visser exposeert deze prachtige etsen met reminis centies aan oude Egyptische en Europese culturen bij Gale rie Kokon in Tilburg, nadat ze eerder in onder andere Rotter dam en Groningen waren ge ëxposeerd. Ze vertonen veel verwantschap met vroeger, vooral abstract werk met ar chitectonische elementen, maar hebben een zeer speciale achtergrond. Visser maakte een rouwproces door, waarvan de serie een „veralgemeniseer de" weerslag is, verliet het be krompen Hendrik-Ido Am bacht, waar hij met zijn, in middels uit zijn leven verdwe nen, vrouw woonde en trok zich terug in een wereldstad om zijn kunstenaarschap te vernieuwen. „In november '81, vertelt hij, „kreeg ik een hallucinatie, een droombeeld, dat me vreselijk fascineerde, omdat het zo reëel was. Ik probeerde de beelden uit mijn droom, die achteraf visionair en symbolisch bleek, vast te leggen. Het was een beeld van een 19e eeuwse Franse koloniale nederzetting, gesitueerd aan de Amerikaan se Oostkust, langs de weg tus sen Kennedy Airport en New York City. Ik ben daar nog nooit geweest, maar had me er wel, omdat ik in Amerika geïnteresseerd ben, voorstel lingen van gemaakt. In die droom kwam vooral het beeld van een neo-klassiek gebouw de fabriek naar voren, die voordat hij in gebruik geno men was, al in verval was ge raakt. Ik begon eraan te wer ken en wilde de kijker con fronteren met de schoonheid van de nutteloosheid. De serie moest „The American Facto ry" heten. Tot januari 1982 had ik ook al teksten voor deze et sen gemaakt". „In februari 1982", aldus Eric Visser, „was plotseling mijn beste vriend verdwenen, de man met wie ik alles be sprak en die net als Theo van Gogh bij zijn broer Vincent, volledig betrokken was bij wat ik deed. Hij bleek ver dronken in een binnenmeer van een uiterwaard. Ik heb hem met eigen handen begra ven en wist nauwelijks nog hoe ik verder moest na de be grafenis. We hadden een heel intensieve, geestelijke band. Hij was blij als mijn werk lukte en maakte zich zorgen als ik er niet uit kwam". „We hadden geen homosek suele verhouding, zoals wel is Ets uit de serie „Poème pour un ami". gesuggereerd, maar in zekere zin betekenden wij meer voor elkaar dan mijn vrouw en ik. Mijn vrouw heeft het tenmin ste ook zo opgevat en heeft me daarom verlaten. Enkele we ken na de begrafenis wilde ik verder met mijn serie over de gedroomde fabriek, waar ik met mijn vriend ook veel over had gepraat. Ik kwam tot de conclusie, dat die droom mij in symbolen had verteld wat me te wachten zou staan. Een jaar later had ik trouwens nog zo'n hallucinatie, over mijn eigen rouwproces, en die werk ik nu dus in Parijs uit". „Ik heb alles vernietigd en ben helemaal opnieuw begon nen", aldus Eric Visser. „Ik heb heel bewust mijn eigen leed veralgemeniseerd, omdat radeloosheid en eenzaamheid natuurlijk gevoelens zijn, die iedereen doormaakt en kent. Belangrijk voor mij is, dat de kijker er zijn eigen verhaal in kan ontdekken, want leed is dan wel universeel, maar kan alleen puur subjectief worden ervaren. Zo'n toegevoegde tekst als „Ik schrijf jouw naam in de zoom van mijn jas"... daar mag iedereen zijn eigen conclusie uit trekken". „De fabriek, waarvan frag menten in de etsen te herken nen zijn, is achteraf het sym bool gebleken van de te vroeg gestorven vriend. Door die in grijpende ervaringen is dit werk surreëler dan vroeger werk, maar landschap en ar chitectuur zijn belangrijke elementen gebleven. De stu diereis, die ik indertijd naar de Balkan gemaakt heb, is er in vloed op blijven uitoefenen". „Vandaar het goud van iko- nen en de Griekse motieven. Ik heb de teksten in het Frans geschreven, omdat het in die droom om een Franse kolome ging". De etsen van Eric Visser kennen een grote kleuren- en structuurrijkdom, het resul taat van de combinatie van hoog- en diepdruk in één prent. „Vanuit mijn basiskennis van de techniek", vertelt hij, i«* m- lililllllliiilllllllllllllllllllllilllllillilllIIMIIIIIIIIIIIIIIÜIIIilllllllillll Door Henk Egbers „Mijn werk is stiller gewor den. Toch zijn er intensieve dingen gebeurd. Juist daar om misschien'. Want het werk heeft ook met mezelf te maken. Zoals die zweven de rok op die aquarel 'Mon pauvre amour' Het verlan gen naar vrijheid". Christa Maatjens, in 1953 geboren in Roosendaal, vertelt over haar werk, dat tot 27 juni te zien is in het Tongerlohuys in Roosendaal. Ze heeft een blank atelier in het gebouw van het alou de Pictura in Dordrecht. Het werk, dat wacht op de ezel, is teer; kleur en licht. De sfeer van haar werk doet me denken aan die bij de kun stenaar Jaap Schlee. Tot mijn verrassing blijkt hij zijn atelier te hebben naast dat van Christa. Terecht kan ik hem daarom citeren. Hij schreef het voorwoord bij de aardige catalogus (ƒ5.-). „In de beslotenheid van haar atelier treedt Christa Maatjens op als een voyeuse die ons door middel van haar tekeningen mee laat kijken. Maar kijken we wel mee? Laat de kunstenares die intimiteit eigenlijk wel toe? Zijn wij immers niet buitenstaanders?" Nu denk ik dat „voyeuse" in dit verband een te nega tief geladen woord is. Zij legt typische psychische mo menten vast bij mensen in hun verkeer met zichzelf of anderen; of dingen die min of meer symbolisch daar naar verwijzen. De kans is daarom groot dat de kijker zich eerder betrapt voelt in zijn eigen gevoel, dan dat hij êen buitenstaander is die in timiteit schendt. Natuurlijk vertelt Christa in haar werk ook over zichzelf. Zelf denkt ze dat haar passie voor tekenen ont staan is in de vijfde klas van de lagere school te Roosen daal (waar ze aan de Kade geboren werd). Dat was tij dens de Boomplantdag. Ze wilde naar de academie, maar haar ouders zagen Christa Maatjens bij een van haar werkstukken. - foto de stem/dick de 80er daarin geen brood. Daarom studeerde ze drie jaar voor een tekenacte (onderwijs) in Tilburg. „Ik knapte af op meetkunde en psychologie". Daarna volgden drie jaar kunstacademie St. Joost in Breda, waar Jan Sleper en nog één jaar Peter Oosterbos haar docenten waren. In 1977 deed ze eindexamen. Grafiek. Een tijdlang heeft ze toen gewerkt in een oud huisje onder Nispen. Met haar et- spers. Met de natuur buiten. Bomen, vogels, zichzelf als deel daarvan. Zinken platen en papier. De spanning van de overdracht. Lithografie (steendruk) kwam erbij. Zelfs het breken van een steen werd soms een artis tieke uitdaging. Ze was in middels verhuisd naar Dor drecht, waar ze nu voorzit ster is van de grafische werkplaats. Ze vindt deze stad een fijn klimaat hebben voor kunstenaars. Er kwam kleur in de gra fiek. „Dat ik ben begonnen met tekenen had als aanlei ding, dat ik op mijn verjaar dag, twee jaar geleden, een doosje kleurpotloden kreeg. Ik begon slapers (mensen die liggen te slapen) te tekenen. Het werd een hele serie. Dat past bij me. Ik houd van de stilte. En het licht daarbij, aldus Christa. Veel van die tekeningen neigen naar het anecdoti- sche, naar het verhaal. Te gelijk overstijgen ze dat ele ment, omdat er iets anders tastbaar wordt. Hoewel ze vroeger een hekel had aan het vak psychologie, zijn het juist bepaalde moeilijk te omschrijven psychologische momenten in dat verhaal, de ervaring dat er iets met die mensen gebeurt, die de kracht van haar tekeningen bepalen. „Ik houd ervan als de din gen neigen naar het abstrac te", zegt Christa. Kleur en compositie worden dan be palend. Heel sterk wordt dat tot uitdrukking gebracht in een slaper, die gereduceerd werd tot een stuk rug met een hand erop. Een typische vorm van tedere monumen taliteit. Een tijdlang is ze met rokken bezig geweest; zwevende tekens van vrou welijkheid. Op de ezel staat een blad met een versleten markies temidden van teer groen. Contrasten met de natuur. Leven en verganke lijkheid. Composities groeien meestal vanuit één punt en niet vanuit een vooropgezet plan. „Ik schilder alles wat ik de moeite waard vind. Een gezicht waarvan ik houd en dat ik dreig te verliezen. Ja, ik maak vaak portretten. Ik kan dat niet van mensen die ik niet kan uitstaan. Een paar keer per jaar maak ik zelfportretten, omdat ik over een jaar of tien wil zien hoe ik me toen zag". Inmid dels is het woord 'schilderen' binnengeslopen. Dat was de YOlgendg fase, die in het ver lengde van het tekenen lag. Ze gaat daarbij heel eigenzinnig om met de aquareltechniek. Ze ge bruikt heel vaak de verf bij na puur. Ze weet dat het „niet mag". Gouache vindt ze vreselijk materiaal. „Dan maar olieverf. Maar ik ben te ongeduldig voor dit mate- riaal. Heb geen geduld om het te laten drogen. Daarom ga ik nu zo met aquarel om". Ze bewijst dat het 'kunnen' hier het 'mogen' de baas is. „Eigenlijk is iedere teke ning een zelfportret", zegt Christa. Het portret van een kunstenares, die nog steeds verwonderd naar het leven kijkt. Wie zich nog kan ver wonderen is in staat te leven en kunst te maken. (ADVERTENTIE) 9,25 Procent PerCent, 1 jaar vast 5,50% 2 jaar vast 6,25% 3 jaar vast 7% 4 jaar vast 8,25% 5 jaar vast 8,25% 6 jaar vast 8,25% Minimum-inleg f L000,-. Rente jaarlijks ter beschikking op stortingsdatum. 5 jaar vast 8,25% (eff. 8,57%) 10 jaar vast 8,25% (e£f. 8,57%) Minimum-inleg f10.000,-. SPAARREKENING MET OPZEGTERMIJN Stijgrenterekening 3,75%-8% Max looptijd 5 jaar. Opneembaar met 1 maand opzegtermijn. DIRECT OPVRAAGBAAR Giraal sparen 7% Direct beschikbaar met 1,50% re tourrente over opgenomen bedrag. Stortingen/opnamen via bank- of postrekening. Spaartrouwrekening 5,25% Direct opneembaar met 1% retour rente over opgenomen bedrag. Minimum-rente 4% Stortingen/opnamen ook mogelijk via bank- of postrekening Rentepercentages gaan in per 1-6-83. Wijzigingen voorbehouden. 1 jaar vast 2 jaar vast 3 jaar vast 4 jaar vast 5 jaar vast 6 jaar vast 5,50% 6,25% 7% 8,25% 8,25% 8,25% Coupures: f1.000-, f2.500,-, f5.000,-, f 10.000,-. Rente op basis samen gestelde interest. Spaarbrieven 8% (eff. rendement per 6-6-1983 9,24%) Verkrijgbaar in coupures van f 1.000,- en f5.000,-. Looptijd ca. 5 'M jaar, waarna u de spaarbrieven kunt verzilveren en de rente ontvangt. Tussentijdse verkoop via de beurs mogelijk STIJGSPAARBRIEVEN Na 2 jaar 6,25% Na 3 jaar 7% Na 4 jaar 7,50% Na 5 jaar 8% Coupures: f1.000,-, f5.000,-, f10.000,-. Na 2 jaar inwisselbaar; rente op basis samengestelde interest. Bankbrieven 8% (eff. rendement per 1-6-1983 8,63%) Bankbrieven 10% (eff. rendement per 6-6-1983 9,25%) Verkrijgbaar in coupures van f 1000,- en f 5.000,-. Looptijd maximaal 8 jaar. Rente wordt jaar lijks uitgekeerd via coupons. Tussentijdse verkoop via de beurs mogelijk SPAARREKENINGEN MET OPZEGGING EN MAANDELIJKS VRIJ BEDRAG Spaarrekening 1 mnd. 3,75% Vrij opneembaar f 5.000,-. Termijnrekening3 mnd. 4% Vrij opneembaar f2.500,-. Beleggingsrekening 6 mnd. 4,25% Vrij opneembaar f 2.500,-. Beleggingsrekening 12 mnd. 4,50% Vrij opneembaar f2.500,-. Bekggmgsrekening 24 mnd. 6,25% Vrij opneembaar f 2.500,-. Beleggingsrekening 36 mnd. 6,50% Vrij opneembaar f 2.500,-. Amsterdam (020-64 3011), Breda (076-22 58 44), Den Haag (070-46 92 07), Eindhoven (040-44 77 25), VHeitogenbosch (073-15 34 61), Hilversum (035-4 86 41), Nijmegen (080-22 64 55), Roosendaal (01650-4 09 70), Rotterdam (010-33 25 44), Sittard (04490-2 26 00), Tilburg (013-3515 55), Utrecht (030-33 25 35), Vught (073-5616 62), Waalwijk (04160-3 58 25), Zaanstad (075-2142 IJ), Zwolle (038-22 46 44). VEEN STJ?AFGEIV)N 0EA//S EEGENS //V 7BW3... nappv sierviQAv TO "foti- HAPPV BlCTVPAV ïto vwo, J HAPPV ©iETi»r»Av, oiwuz AoCAWW- Eric Visser. - foto-sarchiefoeJ „stel ik me zo experinj mogelijk op. Ik probeer a iets van wat er al aan n lijkheden bestaat te verar, ren en uit te breiden. J ben ik voortdurend op naar het meest optimale drukkingsmiddel. Voor 1 prent maak ik 25 a dertig schillende etsplaten". Jj pour un ami", 18 ets® 2 Eric Visser, aangevuld 1 andere etsen en schilderije,| Galerie Kokon, Stationsstrnil 40 in Tilburg. Geopend: dtaWj en met zaterdag 12-17 uur 14-17 uur. Tot 26 juni. Wilt u hiervan profiteren, dan is dit het moment. Umaakt het bedrag over op onze bankgiro 22.51.75.002 of postgiro 1117570, met vermelding van dedooru Entoor van uw keuze. Uiteraard kunt u ook terecht bij de kas van onze kantoren. F. van Lanschot Bankiers. Sinds 1737, Hoge Steenweg 29,5211JN 's-Hertogen- bosch. Viditel 711. Voor informatie of hel adres van ons dichtstbijzijnde spaaragenl- schap kunt u bellen 073-15 34 61, of een van onderstaande telefoonnummers. ZlETU WEL KSOLOHEL', t IS'MAAI? ÖÖEP DAT AP-Ml LES- jm ubui UBA ;aipuBUi uba ijbb^s "jaiaoads 'h 's^uii u< 's^uii jadumq 'uaAoqsiqoaj ja;s.ioq japuo sei&iaiBAv 'jnrqsoinB 'puoq uba l!fl|

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16