Mes in uitkeringen: schade alleen zelf te berekenen
Wanneer werkt plan kabinet?
Mitterrand woedend
om raket-verklaring
op economische top
DAMASi
Economi
«syrssssVfc
Middenschool
in
vriesvak VVD?
Haags
Hoogstandje
Haastige
spoed
Van Den Broek:
meer
mevrouwen
De macht van
het kleine
Haags
hoogstandje
Agenda
DINSDAG 31 ME11983
ACHTERGROND
paginJ
Reagan drukt anti-Sovjetcommuniqué door 'Williamsburg'
rHNSPAG 31 ME1198
tel aviv/beiroet
Zaak V.d. Lubbe
definitief
niet heropend
T11
Werkloze en WAO-er:
klap komt hard aan
Door Miok Salet
HOEVEEL gulden gaat
een werkloze er op ach
teruit? En een WAO-er?
Het kabinet weet wel hoe
veel miljard er bezuinigd
wordt als het mes straks in
de uitkeringen gaat. Ook is
bekend dat de hogere uitke
ringen er honderden guldens
per maand op achteruit
gaan. Maar hoe groot de
schade precies is, kan men
zel.f het beste berekenen.
Hoe werken de plannen met
de sociale zekerheid, die het
kabinet vorige week presen
teerde, door in de portemon
nee?
Wie nu werkloos wordt,
krijgt een half jaar WW. Die
uitkering is tachtig procent
van het laatst-verdiende
loon. Daarna heeft men twee
jaar recht op WWV en dat is
75 procent van wat men ver
diende. Al met al heeft een
werkloze dus 2,5 jaar recht
op een werkloosheidsuitke
ring die afhankelijk is van
het verdiende loon.
Dat wordt anders: hoe
langer men gewerkt 'heeft,
des te langer ook het recht
op een uitkering.
Zelf zal iedereen wel we
ten hoe lang men gewerkt
heeft. De overheid weet dat
niet. Daar wordt geen admi
nistratie van bijgehouden.
En bij gebrek aan deze gege
vens over individueel ar
beidsverleden, wil het kabi
net maar gaan kijken naar
de leeftijd van een werkloze.
Hoe hoger de leeftijd, des te
langer krijgt men een werk
loosheidsuitkering (WW en
WWV samen). Wie jonger is
dan 23 jaar krijgt een half
jaar lang een werkloos
heidsuitkering en dat gaat
zo verder:
23-29:1 jaar
30-34:1,5 jaar
35-39: 2 jaar
40-44:2,5 jaar
45-49: 3 jaar
50-54: 3,5 jaar
55-59:4 jaar
60-plus: 5 jaar
Voor werklozen onder de
23 jaar is dat eigenlijk geen
nieuws, omdat ze na 1 juli
alleen nog maar recht op een
half jaar WW hebben en
niet meer op twee jaar lang
WWV (de door de Tweede
Kamer aangebrachte cor
rectie dat jonge werklozen
die meer dan 2,5 jaar ge
werkt hebben toch nog 1
jaar WWV krijgen is maar
tijdelijk). Uit de tabel blijkt
dat niet alleen jongeren kor
ter een werkloosheidsuitke
ring krijgen: werklozen tot
40 jaar gaan er op achteruit.
Dat systeem van leeftij
den is niet perfect. In het al
gemeen stijgt het aantal ge
werkte jaren met de leeftijd.
Maar in de praktijk kan dat
verschillen. De een gaat im-
Lou de Graaf. - fotoanp
mers eerder werken dan de
ander. Daarom wil het kabi
net nog wel uitzonderings
regels maken. Die moeten
vrouwen, die een tijd lang
aan huis gebonden zijn op de
kinderen te verzorgen, be
voordelen. En mensen die
lang naar school (universi
teit) gegaan zijn, benadelen.
Juichen
Het systeem, dat al in 1985
voor iedereen (oude en nieu
we gevallen) ingevoerd
wordt, moet ooit eens wor
den vervangen door een sys
teem waar écht gekeken
wordt naar het arbeidsver
leden. Nu is er eigenlijk
maar één groep die kan jui
chen bij de verandering. Dat
zijn de vrouwen die nu geen
recht op WWV hebben (ten
zij ze kostwinner zijn), maar
in 1985 gelijke rechten krij
gen.
Hoeveel krijgt een werk
loze straks? In ieder geval
minder dan nu: nog maar
zestig tot zeventig procent
van het laatst-verdiende
loon. En dat nog niet eens
voor de hele periode. Hoe
werkt dat systeem?
Wie het minimumloon
(bruto ƒ2.048,80 per maand)
verdiende, krijgt een werk
loosheidsuitkering van 70
procent. Boven het mini
mum-loon wordt de „glij
dende schaal" ingevoerd.
Dat betekent dat het uitke
ringspercentage daalt naar
mate het loon hoger was. De
laagst-betaalden krijgen
dus 70 procent, terwijl de
hoogst betaalden met een
maximum van bruto 68.120
per jaar, want dat is het ma
ximum premieplichtige
loon, maar 60 procent krij
gen.
Voor de inkomens daar
tussen is er een eenvoudige
manier om te bereken hoe
veel ze aan werkloosheids
uitkering krijgen: van alles
wat men meer verdiende
dan het wettelijk minimum
loon, krijgt men maar 50
procent. Dus men krijgt een
uitkering van 70 procent van
het bruto minimumloon plus
vijftig cent van iedere gul
den die men bruto meer dan
het minimumloon verdien
de. Die regel geldt tot de
grens van 68.120, want voor
iedere gulden daarboven
krijgt men geen cent uitke
ring.
Bijstand
Als voorbeeld. Iemand
met een bruto-minimum-
loon inclusief vakantie-toe
slag 2.203) krijgt een bru-
to-uitkering van 70 procent
en dat is 1.549. Iemand met
een modaal loon 3.045)
krijgt dus 1.549 plus de
helft van het verschil tussen
verdiende loon (ƒ3.045) en
minimum 2.203), oftewel
de helft van 842. De bruto-
uitkering voor modaal is dus
1.549 plus 421 is 1.970.
Dat is 64,7 procent van het
laatst-verdiende loon.
Daarmee zijn we er nog
niet. Die berekende uitke
ringen gelden slechts het
eerste half jaar en gaan
daarna omlaag. Waarom?
Na de werkloosheidsuitke
ring komt men terecht in de
bijstand en tussen die twee
uitkeringen zit een groot fi
nancieel verschil. Om die
klap in het inkomen niet in
één keer te laten komen (en
omdat het veel aan bezuini
gingen oplevert, geeft het
kabinet toe), worden de
werkloosheidsuitkeringen
langzaam maar zeker min
der „afgebouwd".
Ook daarvoor is een ezels
bruggetje: het verschil tus
sen werkloosheidsuitkering
en bijstandsuitkering moet
men delen door het aantal
halve jaren dat men (gezien
de leeftijd) recht op een uit
kering heeft. De uitkomst
trekt men ieder half jaar af
van de werkloosheidsuitke
ring.
Een verzonnen reken
voorbeeld. Een 39-jarige
werkloze krijgt een uitke
ring van 1.800 (70% van zijn
loon) en de bijstandsuitke
ring voor zijn geval is 1.000.
Gezien zijn leeftijd heeft de
werkloze twee jaar recht op
een uitkering. Hij deelt dan
het verschil tussen uitkering
1.800) en bijstand 1.000)
door vier (2 jaar is vier halve
jaren) en dat is dus ƒ200.
Ieder half jaar neemt zijn
uitkering met dat bedrag af.
Hij begint dus met 1.800,
krijgt een half jaar later nog
maar 1.600, weer een half
jaar later 1.400 en zo daalt
hij langzaam tot het niveau
van de bijstand.
Vangnet
Voor de duidelijkheid: een
bijstandsuitkering voor een
alleenstaande is 70 procent
van het netto miniumloon,
voor alleenstaande ouders is
dat 90 en voor gezinnen 100
dus precies het netto mi
nimumloon en nu is dat in
de bijstand: 1.447,05 per
maand.
Die laatste gegevens zijn
ook noodzakelijk voor het
laatste regeltje van de nieu
we werkloosheidsuitkering:
de gezinstoeslag. Als een
werkloze een leefeenheid
heeft te onderhouden
(meestal een werkende va
der met een gezin en niet-
werkende vrouw) dan heeft
hij recht op een gezinstoe-
Als we alle bijgaande regels in de computer van het minis
terie van Sociale Zaken stoppen rolt daar de volgende tabel
uit. Die geeft eerst het bruto loon (tussen haakjes netto) inclu
sief vakantie-toeslag. Dan de huidige 80-procents WW-uitke-
ring (in feite inclusief gezinstoeslag) en daarna de netto-uitke
ring als die is teruggebracht tot 70% met een glijdende schaal
tot 60%. Eerst met gezinstoeslag (en tussen haakjes zonder
gezinstoeslag.)
Huidige loonUitkering
Bruto (netto)nu netto
Uitkering
netto straks
2203
2284
2393
2501
261 oa
2719 a
2828
3045
3263
3480
3698
3915
4133
4350
4785
5220
5655
5699
1543)
1583),
1631).
1677).
1725).
1771).
1817).
1911).
1996).
2092).
2192).
2291).
2389).
2488).
2684).
2861).
3034).
3054).
1521
1521
1521
1521
1521
1521
1549.
1624.
1700.
1773.
1848
1917.
1985.
2063.
2222.
2381
2538.
2554
ƒ1521
ƒ1521
ƒ1521
ƒ1521
1521
ƒ1521
ƒ1521
.ƒ1521
•ƒ1521
■ƒ1521
1565 a
ƒ1611 a
1657 a
1703 a
1797a
1890a
1973 a
1982a
1140)
1165)
1200)
1233)
1266)
1299)
1334)
1400)
1462)
1515)
1565)
1611)
1657)
1703)
1797)
1890)
1973)
1982)
Bij die berekeningen moeten wel enkele kanttekeningen gezet
worden. Ten eerste is het slechts de uitkering die het eerste half
jaar wordt uitbetaald (daarna begint de afbouw naar bijstandsni
veau) en ten tweede komen de veranderingen er alleen zo uit te
zien als alle kabinetsplannen van vandaag op morgen worden in
gevoerd.
Dat is dus niet zo. In feite werken alle maatregelen, die stap
voor stap moeten worden doorgevoerd, pas helemaal in 1986. En
dan is de berekening veel te rooskleurig, want er is geen reke
ning gehouden me* allerlei maatregelen die nog voor de deur
staan: premie-verhogingen, verlaging van lonen en uitkeringen
door arbeidstijdverkorting en een verlaging van de sociale mini
ma die het kabinet onontkoombaar noemt.
DE EERSTE stap van de bezuinigingen wil het kabinet op 1 januari van het volgende jaar zetten. Dan
krijgen nieuwe WW-ers en WAO-ers nog maar 70% van hun verdiende loon. Mensen die al een WW-
of WAO-uitkering hebben, gaan terug van 80% naar 75%, Alle WWV-uitkeringen worden terugge
bracht van 75% naar 70% van het laatst-verdiende loon, terwijl men boven het minimum extra moet
inleveren door een „glijdende schftal" tot 65%.
Op 1 januari 1985 wordt de WAO-uitkering ook voor mensen die deze al hebben, verminderd tot
70% en wordt bij WW en WAO een "glijdende schaal" tot 65% ingevoerd. De glijdende schaal in de
WWV wordt dan 60%. Dat jaar verdwijnt ook de werkloosheid uit de WAO. Voor deels arbeidsge-
schikten komen er overgangsmaatregelen om die financiële klap op te vangen.
In 1985 wordt de werkloosheidsuitkering afhankelijk van de leeftijd. Alle vrouwelijke werknemers
krijgen daar ook recht op (in feite recht op WWV die ze nu niet krijgen als ze geen kostwinner zijn).
Dat jaar wordt ook begonnen met het „afbouwen" met half jaarlijkse stapjes van de werkloosheids
uitkering naar bijstandsniveau.
Op 1 januari 1986 wordt een punt gezet achter de operatie met het verder invoeren van glijdende
schalen in WW en WAO tot 60%.
slag als de uitkering onder
het bijstandsniveau duikt.
De werkloze (man of
vrouw) krijgt' er voor iedere
gulden die de werkloos
heidsuitkering lager is dan
het bijstandsniveau voor ge
zinnen (dus 1.447,05 per
maand) een gulden bij. In
feite krijgt een werkloze dus
minimaal een bedrag dat
gelijk is aan een bijstands
uitkering. Door de snelle
„afbouw" van de werkloos
heidsuitkeringen is dat van
belang voor alle mensen
men een bruto inkomen tot
bijna 4.000 per maand.
Dan de bijstand: het zoge
naamde „vangnet" van de
sociale zekerheid. De bij
stand blijft werken volgens
de huidige regels. Er is en
blijft dus geen individueel
recht op een uitkering. Ofte
wel: man en vrouw worden
niet onafhankelijk behan
deld en bij de betaling van
een bijstandsuitkering blijft
men kijken of er meerdere
inkomens in een huishouden
zijn en of er vermogen aan-
wezig is, zoals een eigen huis
(dat ook in de toekomst „op
gegeten" zal moeten worden.
Op die regel is één uitzon
dering: een werkloze (man
of vrouw) houdt na de werk
loosheidsuitkering één jaar
lang individueel recht op
een bijstanduitkering van 70
procent van het netto mini
mumloon (dat is dus de bij
stand voor een alleenstaan
de: 1.012,95). In feite wordt
een werkloze het eerste jaar
na afloop van de werkloos
heidsuitkering financieel
gelijk behandeld als andere
mensen in de bijstand, al
leen hoeft men dat eerste
jaar niet te voldoen aan de
algemen geldende regels.
Dat wil het kabinet doen om
werklozen een jaar lang te
laten wennen aan het lagere
uitkeringsniveau (de bij
stand is het sociale mini
mum) en in de praktijk is die
periode bedoeld om over te
schakelen op een soberder
levenswijze, goedkoper gaan
wonen enzovoorts.
Tot slot de WAO. Ook daar
gaan de uitkeringspercenta
ges omlaag en wordt de
„glijdende schaal" inge
voerd. Daarbij wordt onder
scheid gemaakt tussen het
arbeidsgeschikte en het ar
beidsongeschikte deel van
de WAO. Voor het arbeids
geschikte deel (de verborgen
werkloosheid, die misschien
wel de helft van de WAO
betreft) wordt de WAO-er
voortaan net als de andere
werklozen behandeld en
krijgt men dus maar een be
perkte uitkering, gevolgd
door de bijstand. Voor het
overige deel, de medische
arbeidsongeschiktheid,
houdt men recht op een uit
kering (van 60 tot 70 procent
van het loon) die voorlopig
tot het 65ste jaar gegaran
deerd is.
Geen garantie
Dat laatste is geen harde
garantie. Weliswaar zegt het
kabinet dat het deze kabi
netsperiode geen einde wil
maken aan de onbeperkte
betaling van de WAO voor
medische arbeidsonge
schiktheid. Maar in de nota
aan de Sociaal Economische
Raad over de reorganisatie
van de sociale zekerheid,
staat letterlijk „dat een der
gelijke structuur op langere
termijn echter wel door het
kabinet beoogd wordt." Dat
zou betekenen dat een
WAO-uitkering voor medi
sche arbeidsongeschiktheid
na 1986 in enkele jaren
wordt afgebouwd tot AAW-
niveau. Die AAW-uitkering
houdt men dan wel tot aan
het 65ste jaar. Dan volgt de
AOW.
Door de individueel ver
schillende percentages ar
beidsongeschiktheid is het
moeilijk om een globale be
rekening te maken voor de
inkomensachteruitgang
voor WAO-ers. Wie echter
weet dat meer dan de helft
van de bezuinigingsoperatie
van het kabinet bij de WAO
gehaald wordt, snapt dat het
ook hier over gevoelige in
komensachteruitgang gaat.
Mitterrand en Reagan in Williamsburg. - fotosp
Door Mare de Koninck
TOT WOEDE van de
Franse president Mit-
terrrand heeft VS-presi-
dent Reagan de deelne
mers aan de economis-
sche wereldtop in het
Amerikaanse Williams
burg gisteren gedwongen
een krachtige anti-Rus
sische verklaring over de
kernbewapening te on
derschrijven.
In deze verklaring van de
leiders van de zeven belang
rijkste democratische indus
trielanden (de VS, Canada,
Japan, Frankrijk, Engeland,
West-Duitsland en Italië)
staat ondermeer dat deze
landen „voldoende militaire
kracht zullen handhaven om
elke aanval af te slaan en el-
ke dreiging te weerstaan" en
dat daartoe aangewezen
NAVO-landen de plaatsing
per eind 1983 van nieuwe
Amerikaanse kernraketten
zullen laten doorgaan indien
tevoren in Genève geen wa
penbeperking-akkoord met
de Sovjet-Unie is gesloten.
Bovendien zegt het com
muniqué van de zeven, in
clusief Japan, dat „de veilig
heid van onze landen on
deelbaar is en op wereld
schaal moet worden be
schouwd".
Deze verklaring is opge
steld door VS-minister van
Buitenlandse Zaken George
Shultz, op basis van de notu
len die president Reagan
heeft gemaakt van de op
merkingen van de zeven re
geringsleiders over de Oost-
West-verhouding, tijdens
het openingsdiner (zater
dagavond jl) in Williams
burg. Na afloop van dat di
ner liet Reagan als voorzit
ter van de economische we
reldtop zijn collega-rege
ringchefs weten, dat zij zich
moesten voorbereiden op
een speciale militair-strate
gische paragraaf in het ge
meenschappelijk slotcom
muniqué.
De mededeling kwam als
een verrassing voor Reagans
gasten en stuitte vooral op
verzet bij de Franse presi
dent Francois Mitterrand.
Deze was het als fervent
supporter van Reagans de
fensiebeleid wei eens met de
strekking en de toon van de
waarschuwing aan het
Kremlin, maar verzette zich
tegen de dreiging dat de we
reldtop over economische
problemen voornamelijk in
het teken van het bewape
ningsvraagstuk zou komen
te staan.
Mitterrand was immers
naar Williamsburg gekomen
om zijn socialistisch econo
misch beleid in eigen land te
verdedigen en de problemen
die hij met dat beleid heeft
toe te schrijven aan Ameri
kaanse onwil om de renteta
rieven in de VS en de ruil
waarde van de dollar om
laag te brengen.
De Franse president
zwichtte tenslotte voor Rea
gans argument, dat Mitter-
rands gedachten over de re
latie tot Moskou toch op elk
moment de moeite van het
openbaar maken waard zijn
en dat de Westerse leiders,
„in het jaar van de Eurora
ketten bijeen", nu eenmaal
niet over het wapenbeheer-
singsvraagstuk kunnen
zwijgen.
Maar Mitterrand wist te
bedingen dat het militaire
hoofdstuk niet in de slot
verklaring (die pas gister
avond uitkwam) zou worden'
opgenomen, maar maandag
morgen reeds zou worden
gepubliceerd. Zulks om te
verhinderen dat in de slot-
publiciteit rond de top in
Williamsburg het Franse
economie-standpunt - en
met name de roep van Parijs
om een wereldconferentie
ter stabilisering van de wis
selkoersen - zou verzinken
in de media-aandacht voor
de bewapeningsverklaring.
Mitterrand stuurde ook
zijn minister van Buiten
landse Zaken Claude Cheys-
son naar de pers om de
Franse reserve jegens Rea
gans anti-Sovjetverklaring
toe te lichten. Volgens
Cheysson dreigde de econo
mische wereldtop van
slechts zeven landen daar
door „een soort super-NA-
VO" te worden, versluiert de
verklaring het feit, dat
Frankrijk geen deel uit
maakt van de militaire NA-
VO-organisatie, en is Japan
al helemaal niet betrokken
„nST-BERLIJN - De voor
malige SS-officier Heinz
„arth heeft maandag voor een
lihtbank in Oost-Berlijn na-
£re bijzonderheden gegeven
„ver de moord op de 642 inwo
ei,» van het Franse dorp Ora-
Sour sur Glane in juni 1944.
Verleden week had hij al be
kend dat hij aan de moordpar-
tijdens de eerste dagen van het
„roces nauwelijks enige emo
tie toonde, brak maandag in
tranen uit toen hij vertelde
hoe een eenheid onder zijn lei
ding 20 dorpelingen had dood-
bij het NAVO-besluit
1979 om Pershing- en kruis-1
raketten in West-Europa 1
plaatsen.
De Franse minister g;
toe, dat nu voor het eerst een I
schriftelijke verklaring vat
een aantal NAVO-landen
over veiligheidsvraagstuk
ken is uitgegeven, ook dooi
Japan formeel is onder
schreven. „Maar wij zullen I
in geen geval accepteren dal
het NAVO-gebied, militair
noch politiek, wordt uitge-1
breid", aldus Cheysson.
De achtergrond van de
Japanse betrokkenheid
de 'NAVO-verklaring' is de I
in Williamsburg door pre
mier Nakasone benadrukte
vrees, dat een wapenbeper-
kingsakkoord met de Sov
jet-Unie ten koste kan gaan
van de veiligheid in het Ver-1
re Oosten, omdat de Russen
hun uit Europa weg te halen
SS 20-raketten zouden kun
nen overbrengen naar Azia
tisch Rusland.
Cheysson maakte ook dui-1
delijk, dat hijzelf en Mitter-1
rand nog tal van verfijnin
gen hadden aangebracht in
het aanvankelijke ontwerp
van de Williamsburg-ver-
klaring, waarvoor de aante
keningen van presidenl
Reagan blijkbaar een erg
ongenuanceerde bron had
den gevormd.
In de bewapenings-ver-
klaring van de economische
wereldtop staat ondermeer
nog: „Pogingen om ver
deeldheid te zaaien in het
westen door voor te stellen
de eigen afschrikkings
machten van landen als
Frankrijk en Engeland inde
onderhandelingen tussen de
VS en de Sovjet-Unie te be
trekken, zullen mislukken"
Verder wordt Rusland op
geroepen om de ernstige
compromisvoorstellen van
het Westen inzake midden-
afstands- en lange afstands
wapens met constructieve
voorstellen te beantwoor
den. Het communiqué begint
met de uitspraak: „Als lei
ders van onze zeven naties is
het onze eerste plicht om de
vrijheid en de rechtvaardig
heid waarop onze democra
tieën zijn gevestigd, te ver
dedigen".
ED NIJPELS gooide tegen het
einde van de afgelopen kabi
netsformatie plots de kreet
„weg met de middenschool" in
de politieke arena. Wie dacht
dat een stuntje -was, blijkt nu
bedrogen uit te komen. De
WD is van plan hoog spel te
spelen om de middenschool op
afstand te houden.
CDA-Minister Wim Deel
man is een warm voorstander
van deze door de socialist Wim
van Kemenade bedachte on
derwijsvorm, maar zijn WD-
staatssecretaris Nel Ginjaar is
falicant tegen. En deze onvere
nigbaarheid van gedachten,
die nu nog is begrensd door de
muren van het departement
van Onderwijs, zou de komen
de weken en maanden nog wel
eens tot heftige politieke bot
singen kunnen leiden.
Van Nel Ginjaar moet trou
wens nog even gezegd worden
dat ze in de zeer korte periode
van het kabinet Van Agt II niet
afwijzend reageerde toen mi
nister Van Kemenade de mid
denschoolplannen wijzigde
door er een flinke portie indi
viduele ontplooiingsmogelijk
heden in te stoppen. Ginjaar
noemde die koerswijziging
toen een „hele verbetering" en
in de kranten verschenen kop
pen dat de WD de midden
school accepteerde.
Daar zal ze nu niet graag
meer aan herinnerd willen
worden, want sinds die tijd
hebben de liberalen hun ge
voelens anti-middenschool
die zij als een eenheidsworst
zien) nog flink verdiept.
In de Tweede Kamer is het
jonge WD-kamerlid Franssen
de drijvende kracht achter het
WD-standpunt. Franssen, tot
aan de vorige verkiezingen de
persoonlijke medewerker van
Nel Ginjaar, zegt: „Nee, de
middenschool hoeft niet in de
prullenbak".
Maar wel mogen deze re
geerperiode géén besluiten
vallen die het voortgezet on
derwijs dichterbij brengen. De
middenschool in de ijskast in
de hoop op een vriesdood, zoge
zegd.
„NEEM een Nederlander zijn
chagrijn af. Wat houd je dan
over?"(Een zichzelf beantwoor
dende vraag van CDA-fractie-
voorzitter dr. Bert de Vries).
NOG even en het is 1 juli. Dan
worden weer tal van nieuwe
bezuinigingsmaatregelen van
kracht. De kinderbijslagen
gaan omlaag met een half pro
cent, het minimumloon en de
daaraan gekoppelde sociale
uitkeringen worden bevroren
en blijven dus bruto hetzelfde,
de minimum-jeugdlonen gaan
gemiddeld met tien procent
omlaag enzovoorts.
Heel Nederland is globaal al
op de hoogte van die maatrege
len, maar de wetsontwerpen
om een en ander precies te re
gelen zijn nog niet bij de
Tweede Kamer ingediend. Dat
betekent dat het parlement de
ze verstrekkende maatregelen
straks in enorme haast moet
behandelen. Dat is niet bevor
derlijk voor de zorgvuldigheid.
PSP-Kamerlid Wilbert Wil-
lems kaartte de zaak bij zijn
collega's in de Tweede Kamer
aan, maar vond bij de rege
ringspartijen CDA en WD
niet meer dan een welwillende
oor. Want als de ivetsontwer-
pen niet snel behandeld wor
den, dan valt er grote gaten in
de bezuinigingsplannen van
het kabinet-Lubbers.
De oppositie en Kamer
voorzitter Dolman geven Wil-
lems echter wel gelijk. Dolman
vindt dat het kabinet de wets
voorstellen gewoon eerder op
de rails had moeten zetten. Hij
is niet van plan om Kamerle
den in juni minder lang aan
het woord te laten bij de be
handeling van de reeks wets
ontwerpen die nog op de agen
da staan.
Dat zou kunnen betekenen
dat het parlement voor 1 juli
(daarna gaat de Kamer met va
kantie) geen tijd heeft om be
paalde bezuinigingsvoorstellen
te behandelen, zodat die ook
niet op 1 juli van kracht kun
nen worden. Dolman: Het ka
binet weet dat. We moeten nu
maar kijken ivaar het schip
strandt".
Voor de Tweede Kamer, die
de laatste maanden regelmatig
een vrijwel lege vergader
agenda heeft, valt de haast ove
rigens nog mee in vergelijking
met de Eerste Kamer. Die velt
pas een oordeel over wetsont
werpen als de Tweede kamer
die gefiateerd heeft. Dat is dus
echt gekkenwerk en het wordt
nog spannend om te zien welk
wetsontwerp de race tegen de
parlementaire klok verliest.
Lastig voor Lubbers, maar leuk
voor degenen die het slachtof
fer txin zo'n voorstel zouden
worden.
HET valt niet mee, het minis
terschap. Heb je net in twee
continenten orde op zaken ge
steld, en dan word je nog niet
eens terug thuis alweer lastig
gevallen met de vraag, waarom
in de Gids van het Departe
ment van Buitenlandse Zaken
1983 ongetrouwde vrouwen
nog steeds mejuffrouw heten.
In 1983! Schande, vond ook Su
zanne Bischoff van Heems-
kerek, die er overigens zelf als
mevrouw in staat.
Van de Broek liet er geen
gras over groeien, en vorige
week al arriveerde zijn ant
woord bij de griffier van de
Eerste Kamer. Kort samenge
vat: tot en met dit jaar heten
alle getrouwde BZ-vrouwen
mevrouw en alle ongetrouwde
mejuffrouw, tenzij betrokke
nen zelf anders wilden. Maar
volgend jaar worden ze alle
maal mevrouw, tenzij ze zelf
anders willen.
Bischoff had ook nog begre
pen dat de aanduiding mejuf
frouw boven een bepaalde rang
verviel, maar dat is volgens
Van den Broek niet zo. Het
aantal mevrouwen zou anders
volgend jaar wellicht nog ster
ker zijn toegenomen.
toekomst zijn partijraad niet
langer op zaterdag houden,
maar op een door-de-weekse
dag. Voorzitter Bukman kon
digde dat afgelopen weekend
aan, nadat tot zijn verbijste
ring een resolutie die hij net
had omarmd, met 32/27 werd
verworpen.
Die resolutie had betrekking
op de solo-acties van dissidente
Kamerleden en partijbestuur
ders. De hele dag ivas de stem
ming flink anti-dissident en
pro-resolitie, maar toen het op
stemmen aankwam waren er
van de 300 congresgangers
maar 60 meer over. En dan
misreken je je makkelijk, zoals
Bukman tot zijn schade moest
ondervinden.
Voor Scholten en Dijkman
moet het een geruststellende
gedachte zijn te weten dat hun
aanhang het moeilijkst van
haar stoel is weg te branden.
Maarzij roepen al langer dat ze
niet voor niks het betere deel
van het CDA vertegenwoordi
gen.
poot uit". (Minister RudM
-jaarinkomen bijna twee ton-
tegen zijn vrouw bij een pro'15
broodmaaltijd van het CDA).
HET CDA gaat misschien in de „DRAAI ze maar een flinke
OOK deze week is de agendo
van de Tweede kamer betrek
kelijk leeg. Toch worden erin-
kele belangrijke zaken behan
deld: de eigen bijdragen vocn
mensen die in een AWBZ-t*j'
stelling worden verpleegd, <>l
afronding van de conflict)"
over het fiscaal aftrekbaar ma-
ken van het schilderwerk aaj
het eigen huis en ook komen dt
twee-verdieners te weten OFs
vanaf 1 juli nu wel of niet et-
tra belasting moeten gaanbe-
talen. Zo niet, wat wordt do'-
de alternatieve bezuinigen)
(zeker f150miljoen) om^eVZ.
keringen aan de echte mil'*®
te kunnen betalen. Dat W'
kan wellicht worden opgehel
derd door minister Ruding ff*'
nanciën) die in de Eerste Ka
mer aan de tand gevoeld word
over het financiële beleid W"
het kabinet.
Van onze reda
maandag via vice-prei
waarschuwd dat het n
vanaf zijn gebied en di
strijders zal laten ope
troepen in Libanon.
Syrië heeft gisteren 1<
voorwaarden bereid te zi,
raelisch-Libanees akkoorc
De tol van aanslagen op Is
raëlische soldaten in Libanon
stijgt nog steeds. Het totale
aantal doden sinds de invasie
in Libanon van 6 juni is 488
personen. Intussen zijn er in
totaal ruim 2.700 Israëlische
soldaten gewond geraakt. Sy
rië beschikt ook over de moge
lijkheden om guerrillastrij
ders in te schakelen.
Tegelijk met de Israëlische
waarschuwing aan Syrië
kwam er maandag een aan
wijzing dat Syrië onder voor
waarden bereid zou zijn zijn
afwijzende houding tegenover
het Israelisch-Libanese ak
koord te herzien. Anderzijds
verklaarde de Libanese pre
mier Shafiq al-Wazzan in een
interview dat zijn regering
Arabische hulp zal inroepen of
een volksbevrijdingsoorlog zal
beginnen als Israel zich niet
terugtrekt van Libanees
grondgebied.
De Syrische bereidheid om
ook weer met de VS te gaan
praten zou afhangen van een
aantal voorwaarden. Als de
vijf .voorwaarden noemden de
bladen in Beiroet in de eerste
plaats dat het Israelisch-Liba
nese akkoord alleen beëindi
ging van de staat van oorlog
Vervolg van pagina 1
Zonder ooit verplichtende uit
spraken te doen, zeggen de ze
ven leiders van de geïndus
trialiseerde wereld in hun
slotverklaring ondermeer nog
dat het beleid van inflatlebe-
strijding voorrang moet blij
ven houden en dat begrotings
tekorten evenals rentevoeten
omlaag moeten worden ge
bracht
De verwijzingen naar de be
grotingstekorten en de rente
tarieven staan op aandrang
van president Reagan in twee
verschillende - zij het elkaar
opvolgende - zinnen, omdat de
Amerikanen het Europese
verwijt verwerpen dat begro
tingstekort en hoge rente
rechtstreeks met elkaar te
maken hebben. Op de Ameri
kaanse rijksbegroting 1984
wordt een tekort verwacht
van 550 miljard dollar. De le-
mngen die de regering daar
door moet aangaan, stuwen
volgens de Europeanen de
rente op, hetgeen Europees in-
vesteringsgeld naar de Vere-
mgde Staten trekt.
..De belofte van Reagan om
ajn eigen begrotingstekort te
verlagen, wordt in Amerika
a"i „vooral voor binnenlandse
Politieke consumptie bestemd"
beschouwd. De Amerikaanse
President verkeert op dit mo
ment in een hevig begrotings-
ybnflict met het Congres (par
ament) dat belastingverho
og wil ter verkleining van
Abt budgettekort. Reagan ech-
zoekt de oplossing uitslui-
in vermindering van de
Van onze
redactie buitenland
KARLSRUHE - Het Hoog
gerechtshof in het West-
duitse Karlsruhe heeft gis-
•eren besloten het proces
jegen de Nederlander Ma-
«nus van der Lubbe niet te
heropenen.
Van der Lubbe werd in
1933 terechtgesteld omdal
"et het Duitse parlements
gebouw in Berlijn in branc