Mes in uitkeringen: schade alleen zelf te berekenen Wanneer werkt plan kabinet? Mitterrand woedend om raket-verklaring op economische top DAMASi Economi «syrssssVfc Middenschool in vriesvak VVD? Haags Hoogstandje Haastige spoed Van Den Broek: meer mevrouwen De macht van het kleine Haags hoogstandje Agenda DINSDAG 31 ME11983 ACHTERGROND paginJ Reagan drukt anti-Sovjetcommuniqué door 'Williamsburg' rHNSPAG 31 ME1198 tel aviv/beiroet Zaak V.d. Lubbe definitief niet heropend T11 Werkloze en WAO-er: klap komt hard aan Door Miok Salet HOEVEEL gulden gaat een werkloze er op ach teruit? En een WAO-er? Het kabinet weet wel hoe veel miljard er bezuinigd wordt als het mes straks in de uitkeringen gaat. Ook is bekend dat de hogere uitke ringen er honderden guldens per maand op achteruit gaan. Maar hoe groot de schade precies is, kan men zel.f het beste berekenen. Hoe werken de plannen met de sociale zekerheid, die het kabinet vorige week presen teerde, door in de portemon nee? Wie nu werkloos wordt, krijgt een half jaar WW. Die uitkering is tachtig procent van het laatst-verdiende loon. Daarna heeft men twee jaar recht op WWV en dat is 75 procent van wat men ver diende. Al met al heeft een werkloze dus 2,5 jaar recht op een werkloosheidsuitke ring die afhankelijk is van het verdiende loon. Dat wordt anders: hoe langer men gewerkt 'heeft, des te langer ook het recht op een uitkering. Zelf zal iedereen wel we ten hoe lang men gewerkt heeft. De overheid weet dat niet. Daar wordt geen admi nistratie van bijgehouden. En bij gebrek aan deze gege vens over individueel ar beidsverleden, wil het kabi net maar gaan kijken naar de leeftijd van een werkloze. Hoe hoger de leeftijd, des te langer krijgt men een werk loosheidsuitkering (WW en WWV samen). Wie jonger is dan 23 jaar krijgt een half jaar lang een werkloos heidsuitkering en dat gaat zo verder: 23-29:1 jaar 30-34:1,5 jaar 35-39: 2 jaar 40-44:2,5 jaar 45-49: 3 jaar 50-54: 3,5 jaar 55-59:4 jaar 60-plus: 5 jaar Voor werklozen onder de 23 jaar is dat eigenlijk geen nieuws, omdat ze na 1 juli alleen nog maar recht op een half jaar WW hebben en niet meer op twee jaar lang WWV (de door de Tweede Kamer aangebrachte cor rectie dat jonge werklozen die meer dan 2,5 jaar ge werkt hebben toch nog 1 jaar WWV krijgen is maar tijdelijk). Uit de tabel blijkt dat niet alleen jongeren kor ter een werkloosheidsuitke ring krijgen: werklozen tot 40 jaar gaan er op achteruit. Dat systeem van leeftij den is niet perfect. In het al gemeen stijgt het aantal ge werkte jaren met de leeftijd. Maar in de praktijk kan dat verschillen. De een gaat im- Lou de Graaf. - fotoanp mers eerder werken dan de ander. Daarom wil het kabi net nog wel uitzonderings regels maken. Die moeten vrouwen, die een tijd lang aan huis gebonden zijn op de kinderen te verzorgen, be voordelen. En mensen die lang naar school (universi teit) gegaan zijn, benadelen. Juichen Het systeem, dat al in 1985 voor iedereen (oude en nieu we gevallen) ingevoerd wordt, moet ooit eens wor den vervangen door een sys teem waar écht gekeken wordt naar het arbeidsver leden. Nu is er eigenlijk maar één groep die kan jui chen bij de verandering. Dat zijn de vrouwen die nu geen recht op WWV hebben (ten zij ze kostwinner zijn), maar in 1985 gelijke rechten krij gen. Hoeveel krijgt een werk loze straks? In ieder geval minder dan nu: nog maar zestig tot zeventig procent van het laatst-verdiende loon. En dat nog niet eens voor de hele periode. Hoe werkt dat systeem? Wie het minimumloon (bruto ƒ2.048,80 per maand) verdiende, krijgt een werk loosheidsuitkering van 70 procent. Boven het mini mum-loon wordt de „glij dende schaal" ingevoerd. Dat betekent dat het uitke ringspercentage daalt naar mate het loon hoger was. De laagst-betaalden krijgen dus 70 procent, terwijl de hoogst betaalden met een maximum van bruto 68.120 per jaar, want dat is het ma ximum premieplichtige loon, maar 60 procent krij gen. Voor de inkomens daar tussen is er een eenvoudige manier om te bereken hoe veel ze aan werkloosheids uitkering krijgen: van alles wat men meer verdiende dan het wettelijk minimum loon, krijgt men maar 50 procent. Dus men krijgt een uitkering van 70 procent van het bruto minimumloon plus vijftig cent van iedere gul den die men bruto meer dan het minimumloon verdien de. Die regel geldt tot de grens van 68.120, want voor iedere gulden daarboven krijgt men geen cent uitke ring. Bijstand Als voorbeeld. Iemand met een bruto-minimum- loon inclusief vakantie-toe slag 2.203) krijgt een bru- to-uitkering van 70 procent en dat is 1.549. Iemand met een modaal loon 3.045) krijgt dus 1.549 plus de helft van het verschil tussen verdiende loon (ƒ3.045) en minimum 2.203), oftewel de helft van 842. De bruto- uitkering voor modaal is dus 1.549 plus 421 is 1.970. Dat is 64,7 procent van het laatst-verdiende loon. Daarmee zijn we er nog niet. Die berekende uitke ringen gelden slechts het eerste half jaar en gaan daarna omlaag. Waarom? Na de werkloosheidsuitke ring komt men terecht in de bijstand en tussen die twee uitkeringen zit een groot fi nancieel verschil. Om die klap in het inkomen niet in één keer te laten komen (en omdat het veel aan bezuini gingen oplevert, geeft het kabinet toe), worden de werkloosheidsuitkeringen langzaam maar zeker min der „afgebouwd". Ook daarvoor is een ezels bruggetje: het verschil tus sen werkloosheidsuitkering en bijstandsuitkering moet men delen door het aantal halve jaren dat men (gezien de leeftijd) recht op een uit kering heeft. De uitkomst trekt men ieder half jaar af van de werkloosheidsuitke ring. Een verzonnen reken voorbeeld. Een 39-jarige werkloze krijgt een uitke ring van 1.800 (70% van zijn loon) en de bijstandsuitke ring voor zijn geval is 1.000. Gezien zijn leeftijd heeft de werkloze twee jaar recht op een uitkering. Hij deelt dan het verschil tussen uitkering 1.800) en bijstand 1.000) door vier (2 jaar is vier halve jaren) en dat is dus ƒ200. Ieder half jaar neemt zijn uitkering met dat bedrag af. Hij begint dus met 1.800, krijgt een half jaar later nog maar 1.600, weer een half jaar later 1.400 en zo daalt hij langzaam tot het niveau van de bijstand. Vangnet Voor de duidelijkheid: een bijstandsuitkering voor een alleenstaande is 70 procent van het netto miniumloon, voor alleenstaande ouders is dat 90 en voor gezinnen 100 dus precies het netto mi nimumloon en nu is dat in de bijstand: 1.447,05 per maand. Die laatste gegevens zijn ook noodzakelijk voor het laatste regeltje van de nieu we werkloosheidsuitkering: de gezinstoeslag. Als een werkloze een leefeenheid heeft te onderhouden (meestal een werkende va der met een gezin en niet- werkende vrouw) dan heeft hij recht op een gezinstoe- Als we alle bijgaande regels in de computer van het minis terie van Sociale Zaken stoppen rolt daar de volgende tabel uit. Die geeft eerst het bruto loon (tussen haakjes netto) inclu sief vakantie-toeslag. Dan de huidige 80-procents WW-uitke- ring (in feite inclusief gezinstoeslag) en daarna de netto-uitke ring als die is teruggebracht tot 70% met een glijdende schaal tot 60%. Eerst met gezinstoeslag (en tussen haakjes zonder gezinstoeslag.) Huidige loonUitkering Bruto (netto)nu netto Uitkering netto straks 2203 2284 2393 2501 261 oa 2719 a 2828 3045 3263 3480 3698 3915 4133 4350 4785 5220 5655 5699 1543) 1583), 1631). 1677). 1725). 1771). 1817). 1911). 1996). 2092). 2192). 2291). 2389). 2488). 2684). 2861). 3034). 3054). 1521 1521 1521 1521 1521 1521 1549. 1624. 1700. 1773. 1848 1917. 1985. 2063. 2222. 2381 2538. 2554 ƒ1521 ƒ1521 ƒ1521 ƒ1521 1521 ƒ1521 ƒ1521 .ƒ1521 •ƒ1521 ■ƒ1521 1565 a ƒ1611 a 1657 a 1703 a 1797a 1890a 1973 a 1982a 1140) 1165) 1200) 1233) 1266) 1299) 1334) 1400) 1462) 1515) 1565) 1611) 1657) 1703) 1797) 1890) 1973) 1982) Bij die berekeningen moeten wel enkele kanttekeningen gezet worden. Ten eerste is het slechts de uitkering die het eerste half jaar wordt uitbetaald (daarna begint de afbouw naar bijstandsni veau) en ten tweede komen de veranderingen er alleen zo uit te zien als alle kabinetsplannen van vandaag op morgen worden in gevoerd. Dat is dus niet zo. In feite werken alle maatregelen, die stap voor stap moeten worden doorgevoerd, pas helemaal in 1986. En dan is de berekening veel te rooskleurig, want er is geen reke ning gehouden me* allerlei maatregelen die nog voor de deur staan: premie-verhogingen, verlaging van lonen en uitkeringen door arbeidstijdverkorting en een verlaging van de sociale mini ma die het kabinet onontkoombaar noemt. DE EERSTE stap van de bezuinigingen wil het kabinet op 1 januari van het volgende jaar zetten. Dan krijgen nieuwe WW-ers en WAO-ers nog maar 70% van hun verdiende loon. Mensen die al een WW- of WAO-uitkering hebben, gaan terug van 80% naar 75%, Alle WWV-uitkeringen worden terugge bracht van 75% naar 70% van het laatst-verdiende loon, terwijl men boven het minimum extra moet inleveren door een „glijdende schftal" tot 65%. Op 1 januari 1985 wordt de WAO-uitkering ook voor mensen die deze al hebben, verminderd tot 70% en wordt bij WW en WAO een "glijdende schaal" tot 65% ingevoerd. De glijdende schaal in de WWV wordt dan 60%. Dat jaar verdwijnt ook de werkloosheid uit de WAO. Voor deels arbeidsge- schikten komen er overgangsmaatregelen om die financiële klap op te vangen. In 1985 wordt de werkloosheidsuitkering afhankelijk van de leeftijd. Alle vrouwelijke werknemers krijgen daar ook recht op (in feite recht op WWV die ze nu niet krijgen als ze geen kostwinner zijn). Dat jaar wordt ook begonnen met het „afbouwen" met half jaarlijkse stapjes van de werkloosheids uitkering naar bijstandsniveau. Op 1 januari 1986 wordt een punt gezet achter de operatie met het verder invoeren van glijdende schalen in WW en WAO tot 60%. slag als de uitkering onder het bijstandsniveau duikt. De werkloze (man of vrouw) krijgt' er voor iedere gulden die de werkloos heidsuitkering lager is dan het bijstandsniveau voor ge zinnen (dus 1.447,05 per maand) een gulden bij. In feite krijgt een werkloze dus minimaal een bedrag dat gelijk is aan een bijstands uitkering. Door de snelle „afbouw" van de werkloos heidsuitkeringen is dat van belang voor alle mensen men een bruto inkomen tot bijna 4.000 per maand. Dan de bijstand: het zoge naamde „vangnet" van de sociale zekerheid. De bij stand blijft werken volgens de huidige regels. Er is en blijft dus geen individueel recht op een uitkering. Ofte wel: man en vrouw worden niet onafhankelijk behan deld en bij de betaling van een bijstandsuitkering blijft men kijken of er meerdere inkomens in een huishouden zijn en of er vermogen aan- wezig is, zoals een eigen huis (dat ook in de toekomst „op gegeten" zal moeten worden. Op die regel is één uitzon dering: een werkloze (man of vrouw) houdt na de werk loosheidsuitkering één jaar lang individueel recht op een bijstanduitkering van 70 procent van het netto mini mumloon (dat is dus de bij stand voor een alleenstaan de: 1.012,95). In feite wordt een werkloze het eerste jaar na afloop van de werkloos heidsuitkering financieel gelijk behandeld als andere mensen in de bijstand, al leen hoeft men dat eerste jaar niet te voldoen aan de algemen geldende regels. Dat wil het kabinet doen om werklozen een jaar lang te laten wennen aan het lagere uitkeringsniveau (de bij stand is het sociale mini mum) en in de praktijk is die periode bedoeld om over te schakelen op een soberder levenswijze, goedkoper gaan wonen enzovoorts. Tot slot de WAO. Ook daar gaan de uitkeringspercenta ges omlaag en wordt de „glijdende schaal" inge voerd. Daarbij wordt onder scheid gemaakt tussen het arbeidsgeschikte en het ar beidsongeschikte deel van de WAO. Voor het arbeids geschikte deel (de verborgen werkloosheid, die misschien wel de helft van de WAO betreft) wordt de WAO-er voortaan net als de andere werklozen behandeld en krijgt men dus maar een be perkte uitkering, gevolgd door de bijstand. Voor het overige deel, de medische arbeidsongeschiktheid, houdt men recht op een uit kering (van 60 tot 70 procent van het loon) die voorlopig tot het 65ste jaar gegaran deerd is. Geen garantie Dat laatste is geen harde garantie. Weliswaar zegt het kabinet dat het deze kabi netsperiode geen einde wil maken aan de onbeperkte betaling van de WAO voor medische arbeidsonge schiktheid. Maar in de nota aan de Sociaal Economische Raad over de reorganisatie van de sociale zekerheid, staat letterlijk „dat een der gelijke structuur op langere termijn echter wel door het kabinet beoogd wordt." Dat zou betekenen dat een WAO-uitkering voor medi sche arbeidsongeschiktheid na 1986 in enkele jaren wordt afgebouwd tot AAW- niveau. Die AAW-uitkering houdt men dan wel tot aan het 65ste jaar. Dan volgt de AOW. Door de individueel ver schillende percentages ar beidsongeschiktheid is het moeilijk om een globale be rekening te maken voor de inkomensachteruitgang voor WAO-ers. Wie echter weet dat meer dan de helft van de bezuinigingsoperatie van het kabinet bij de WAO gehaald wordt, snapt dat het ook hier over gevoelige in komensachteruitgang gaat. Mitterrand en Reagan in Williamsburg. - fotosp Door Mare de Koninck TOT WOEDE van de Franse president Mit- terrrand heeft VS-presi- dent Reagan de deelne mers aan de economis- sche wereldtop in het Amerikaanse Williams burg gisteren gedwongen een krachtige anti-Rus sische verklaring over de kernbewapening te on derschrijven. In deze verklaring van de leiders van de zeven belang rijkste democratische indus trielanden (de VS, Canada, Japan, Frankrijk, Engeland, West-Duitsland en Italië) staat ondermeer dat deze landen „voldoende militaire kracht zullen handhaven om elke aanval af te slaan en el- ke dreiging te weerstaan" en dat daartoe aangewezen NAVO-landen de plaatsing per eind 1983 van nieuwe Amerikaanse kernraketten zullen laten doorgaan indien tevoren in Genève geen wa penbeperking-akkoord met de Sovjet-Unie is gesloten. Bovendien zegt het com muniqué van de zeven, in clusief Japan, dat „de veilig heid van onze landen on deelbaar is en op wereld schaal moet worden be schouwd". Deze verklaring is opge steld door VS-minister van Buitenlandse Zaken George Shultz, op basis van de notu len die president Reagan heeft gemaakt van de op merkingen van de zeven re geringsleiders over de Oost- West-verhouding, tijdens het openingsdiner (zater dagavond jl) in Williams burg. Na afloop van dat di ner liet Reagan als voorzit ter van de economische we reldtop zijn collega-rege ringchefs weten, dat zij zich moesten voorbereiden op een speciale militair-strate gische paragraaf in het ge meenschappelijk slotcom muniqué. De mededeling kwam als een verrassing voor Reagans gasten en stuitte vooral op verzet bij de Franse presi dent Francois Mitterrand. Deze was het als fervent supporter van Reagans de fensiebeleid wei eens met de strekking en de toon van de waarschuwing aan het Kremlin, maar verzette zich tegen de dreiging dat de we reldtop over economische problemen voornamelijk in het teken van het bewape ningsvraagstuk zou komen te staan. Mitterrand was immers naar Williamsburg gekomen om zijn socialistisch econo misch beleid in eigen land te verdedigen en de problemen die hij met dat beleid heeft toe te schrijven aan Ameri kaanse onwil om de renteta rieven in de VS en de ruil waarde van de dollar om laag te brengen. De Franse president zwichtte tenslotte voor Rea gans argument, dat Mitter- rands gedachten over de re latie tot Moskou toch op elk moment de moeite van het openbaar maken waard zijn en dat de Westerse leiders, „in het jaar van de Eurora ketten bijeen", nu eenmaal niet over het wapenbeheer- singsvraagstuk kunnen zwijgen. Maar Mitterrand wist te bedingen dat het militaire hoofdstuk niet in de slot verklaring (die pas gister avond uitkwam) zou worden' opgenomen, maar maandag morgen reeds zou worden gepubliceerd. Zulks om te verhinderen dat in de slot- publiciteit rond de top in Williamsburg het Franse economie-standpunt - en met name de roep van Parijs om een wereldconferentie ter stabilisering van de wis selkoersen - zou verzinken in de media-aandacht voor de bewapeningsverklaring. Mitterrand stuurde ook zijn minister van Buiten landse Zaken Claude Cheys- son naar de pers om de Franse reserve jegens Rea gans anti-Sovjetverklaring toe te lichten. Volgens Cheysson dreigde de econo mische wereldtop van slechts zeven landen daar door „een soort super-NA- VO" te worden, versluiert de verklaring het feit, dat Frankrijk geen deel uit maakt van de militaire NA- VO-organisatie, en is Japan al helemaal niet betrokken „nST-BERLIJN - De voor malige SS-officier Heinz „arth heeft maandag voor een lihtbank in Oost-Berlijn na- £re bijzonderheden gegeven „ver de moord op de 642 inwo ei,» van het Franse dorp Ora- Sour sur Glane in juni 1944. Verleden week had hij al be kend dat hij aan de moordpar- tijdens de eerste dagen van het „roces nauwelijks enige emo tie toonde, brak maandag in tranen uit toen hij vertelde hoe een eenheid onder zijn lei ding 20 dorpelingen had dood- bij het NAVO-besluit 1979 om Pershing- en kruis-1 raketten in West-Europa 1 plaatsen. De Franse minister g; toe, dat nu voor het eerst een I schriftelijke verklaring vat een aantal NAVO-landen over veiligheidsvraagstuk ken is uitgegeven, ook dooi Japan formeel is onder schreven. „Maar wij zullen I in geen geval accepteren dal het NAVO-gebied, militair noch politiek, wordt uitge-1 breid", aldus Cheysson. De achtergrond van de Japanse betrokkenheid de 'NAVO-verklaring' is de I in Williamsburg door pre mier Nakasone benadrukte vrees, dat een wapenbeper- kingsakkoord met de Sov jet-Unie ten koste kan gaan van de veiligheid in het Ver-1 re Oosten, omdat de Russen hun uit Europa weg te halen SS 20-raketten zouden kun nen overbrengen naar Azia tisch Rusland. Cheysson maakte ook dui-1 delijk, dat hijzelf en Mitter-1 rand nog tal van verfijnin gen hadden aangebracht in het aanvankelijke ontwerp van de Williamsburg-ver- klaring, waarvoor de aante keningen van presidenl Reagan blijkbaar een erg ongenuanceerde bron had den gevormd. In de bewapenings-ver- klaring van de economische wereldtop staat ondermeer nog: „Pogingen om ver deeldheid te zaaien in het westen door voor te stellen de eigen afschrikkings machten van landen als Frankrijk en Engeland inde onderhandelingen tussen de VS en de Sovjet-Unie te be trekken, zullen mislukken" Verder wordt Rusland op geroepen om de ernstige compromisvoorstellen van het Westen inzake midden- afstands- en lange afstands wapens met constructieve voorstellen te beantwoor den. Het communiqué begint met de uitspraak: „Als lei ders van onze zeven naties is het onze eerste plicht om de vrijheid en de rechtvaardig heid waarop onze democra tieën zijn gevestigd, te ver dedigen". ED NIJPELS gooide tegen het einde van de afgelopen kabi netsformatie plots de kreet „weg met de middenschool" in de politieke arena. Wie dacht dat een stuntje -was, blijkt nu bedrogen uit te komen. De WD is van plan hoog spel te spelen om de middenschool op afstand te houden. CDA-Minister Wim Deel man is een warm voorstander van deze door de socialist Wim van Kemenade bedachte on derwijsvorm, maar zijn WD- staatssecretaris Nel Ginjaar is falicant tegen. En deze onvere nigbaarheid van gedachten, die nu nog is begrensd door de muren van het departement van Onderwijs, zou de komen de weken en maanden nog wel eens tot heftige politieke bot singen kunnen leiden. Van Nel Ginjaar moet trou wens nog even gezegd worden dat ze in de zeer korte periode van het kabinet Van Agt II niet afwijzend reageerde toen mi nister Van Kemenade de mid denschoolplannen wijzigde door er een flinke portie indi viduele ontplooiingsmogelijk heden in te stoppen. Ginjaar noemde die koerswijziging toen een „hele verbetering" en in de kranten verschenen kop pen dat de WD de midden school accepteerde. Daar zal ze nu niet graag meer aan herinnerd willen worden, want sinds die tijd hebben de liberalen hun ge voelens anti-middenschool die zij als een eenheidsworst zien) nog flink verdiept. In de Tweede Kamer is het jonge WD-kamerlid Franssen de drijvende kracht achter het WD-standpunt. Franssen, tot aan de vorige verkiezingen de persoonlijke medewerker van Nel Ginjaar, zegt: „Nee, de middenschool hoeft niet in de prullenbak". Maar wel mogen deze re geerperiode géén besluiten vallen die het voortgezet on derwijs dichterbij brengen. De middenschool in de ijskast in de hoop op een vriesdood, zoge zegd. „NEEM een Nederlander zijn chagrijn af. Wat houd je dan over?"(Een zichzelf beantwoor dende vraag van CDA-fractie- voorzitter dr. Bert de Vries). NOG even en het is 1 juli. Dan worden weer tal van nieuwe bezuinigingsmaatregelen van kracht. De kinderbijslagen gaan omlaag met een half pro cent, het minimumloon en de daaraan gekoppelde sociale uitkeringen worden bevroren en blijven dus bruto hetzelfde, de minimum-jeugdlonen gaan gemiddeld met tien procent omlaag enzovoorts. Heel Nederland is globaal al op de hoogte van die maatrege len, maar de wetsontwerpen om een en ander precies te re gelen zijn nog niet bij de Tweede Kamer ingediend. Dat betekent dat het parlement de ze verstrekkende maatregelen straks in enorme haast moet behandelen. Dat is niet bevor derlijk voor de zorgvuldigheid. PSP-Kamerlid Wilbert Wil- lems kaartte de zaak bij zijn collega's in de Tweede Kamer aan, maar vond bij de rege ringspartijen CDA en WD niet meer dan een welwillende oor. Want als de ivetsontwer- pen niet snel behandeld wor den, dan valt er grote gaten in de bezuinigingsplannen van het kabinet-Lubbers. De oppositie en Kamer voorzitter Dolman geven Wil- lems echter wel gelijk. Dolman vindt dat het kabinet de wets voorstellen gewoon eerder op de rails had moeten zetten. Hij is niet van plan om Kamerle den in juni minder lang aan het woord te laten bij de be handeling van de reeks wets ontwerpen die nog op de agen da staan. Dat zou kunnen betekenen dat het parlement voor 1 juli (daarna gaat de Kamer met va kantie) geen tijd heeft om be paalde bezuinigingsvoorstellen te behandelen, zodat die ook niet op 1 juli van kracht kun nen worden. Dolman: Het ka binet weet dat. We moeten nu maar kijken ivaar het schip strandt". Voor de Tweede Kamer, die de laatste maanden regelmatig een vrijwel lege vergader agenda heeft, valt de haast ove rigens nog mee in vergelijking met de Eerste Kamer. Die velt pas een oordeel over wetsont werpen als de Tweede kamer die gefiateerd heeft. Dat is dus echt gekkenwerk en het wordt nog spannend om te zien welk wetsontwerp de race tegen de parlementaire klok verliest. Lastig voor Lubbers, maar leuk voor degenen die het slachtof fer txin zo'n voorstel zouden worden. HET valt niet mee, het minis terschap. Heb je net in twee continenten orde op zaken ge steld, en dan word je nog niet eens terug thuis alweer lastig gevallen met de vraag, waarom in de Gids van het Departe ment van Buitenlandse Zaken 1983 ongetrouwde vrouwen nog steeds mejuffrouw heten. In 1983! Schande, vond ook Su zanne Bischoff van Heems- kerek, die er overigens zelf als mevrouw in staat. Van de Broek liet er geen gras over groeien, en vorige week al arriveerde zijn ant woord bij de griffier van de Eerste Kamer. Kort samenge vat: tot en met dit jaar heten alle getrouwde BZ-vrouwen mevrouw en alle ongetrouwde mejuffrouw, tenzij betrokke nen zelf anders wilden. Maar volgend jaar worden ze alle maal mevrouw, tenzij ze zelf anders willen. Bischoff had ook nog begre pen dat de aanduiding mejuf frouw boven een bepaalde rang verviel, maar dat is volgens Van den Broek niet zo. Het aantal mevrouwen zou anders volgend jaar wellicht nog ster ker zijn toegenomen. toekomst zijn partijraad niet langer op zaterdag houden, maar op een door-de-weekse dag. Voorzitter Bukman kon digde dat afgelopen weekend aan, nadat tot zijn verbijste ring een resolutie die hij net had omarmd, met 32/27 werd verworpen. Die resolutie had betrekking op de solo-acties van dissidente Kamerleden en partijbestuur ders. De hele dag ivas de stem ming flink anti-dissident en pro-resolitie, maar toen het op stemmen aankwam waren er van de 300 congresgangers maar 60 meer over. En dan misreken je je makkelijk, zoals Bukman tot zijn schade moest ondervinden. Voor Scholten en Dijkman moet het een geruststellende gedachte zijn te weten dat hun aanhang het moeilijkst van haar stoel is weg te branden. Maarzij roepen al langer dat ze niet voor niks het betere deel van het CDA vertegenwoordi gen. poot uit". (Minister RudM -jaarinkomen bijna twee ton- tegen zijn vrouw bij een pro'15 broodmaaltijd van het CDA). HET CDA gaat misschien in de „DRAAI ze maar een flinke OOK deze week is de agendo van de Tweede kamer betrek kelijk leeg. Toch worden erin- kele belangrijke zaken behan deld: de eigen bijdragen vocn mensen die in een AWBZ-t*j' stelling worden verpleegd, <>l afronding van de conflict)" over het fiscaal aftrekbaar ma- ken van het schilderwerk aaj het eigen huis en ook komen dt twee-verdieners te weten OFs vanaf 1 juli nu wel of niet et- tra belasting moeten gaanbe- talen. Zo niet, wat wordt do'- de alternatieve bezuinigen) (zeker f150miljoen) om^eVZ. keringen aan de echte mil'*® te kunnen betalen. Dat W' kan wellicht worden opgehel derd door minister Ruding ff*' nanciën) die in de Eerste Ka mer aan de tand gevoeld word over het financiële beleid W" het kabinet. Van onze reda maandag via vice-prei waarschuwd dat het n vanaf zijn gebied en di strijders zal laten ope troepen in Libanon. Syrië heeft gisteren 1< voorwaarden bereid te zi, raelisch-Libanees akkoorc De tol van aanslagen op Is raëlische soldaten in Libanon stijgt nog steeds. Het totale aantal doden sinds de invasie in Libanon van 6 juni is 488 personen. Intussen zijn er in totaal ruim 2.700 Israëlische soldaten gewond geraakt. Sy rië beschikt ook over de moge lijkheden om guerrillastrij ders in te schakelen. Tegelijk met de Israëlische waarschuwing aan Syrië kwam er maandag een aan wijzing dat Syrië onder voor waarden bereid zou zijn zijn afwijzende houding tegenover het Israelisch-Libanese ak koord te herzien. Anderzijds verklaarde de Libanese pre mier Shafiq al-Wazzan in een interview dat zijn regering Arabische hulp zal inroepen of een volksbevrijdingsoorlog zal beginnen als Israel zich niet terugtrekt van Libanees grondgebied. De Syrische bereidheid om ook weer met de VS te gaan praten zou afhangen van een aantal voorwaarden. Als de vijf .voorwaarden noemden de bladen in Beiroet in de eerste plaats dat het Israelisch-Liba nese akkoord alleen beëindi ging van de staat van oorlog Vervolg van pagina 1 Zonder ooit verplichtende uit spraken te doen, zeggen de ze ven leiders van de geïndus trialiseerde wereld in hun slotverklaring ondermeer nog dat het beleid van inflatlebe- strijding voorrang moet blij ven houden en dat begrotings tekorten evenals rentevoeten omlaag moeten worden ge bracht De verwijzingen naar de be grotingstekorten en de rente tarieven staan op aandrang van president Reagan in twee verschillende - zij het elkaar opvolgende - zinnen, omdat de Amerikanen het Europese verwijt verwerpen dat begro tingstekort en hoge rente rechtstreeks met elkaar te maken hebben. Op de Ameri kaanse rijksbegroting 1984 wordt een tekort verwacht van 550 miljard dollar. De le- mngen die de regering daar door moet aangaan, stuwen volgens de Europeanen de rente op, hetgeen Europees in- vesteringsgeld naar de Vere- mgde Staten trekt. ..De belofte van Reagan om ajn eigen begrotingstekort te verlagen, wordt in Amerika a"i „vooral voor binnenlandse Politieke consumptie bestemd" beschouwd. De Amerikaanse President verkeert op dit mo ment in een hevig begrotings- ybnflict met het Congres (par ament) dat belastingverho og wil ter verkleining van Abt budgettekort. Reagan ech- zoekt de oplossing uitslui- in vermindering van de Van onze redactie buitenland KARLSRUHE - Het Hoog gerechtshof in het West- duitse Karlsruhe heeft gis- •eren besloten het proces jegen de Nederlander Ma- «nus van der Lubbe niet te heropenen. Van der Lubbe werd in 1933 terechtgesteld omdal "et het Duitse parlements gebouw in Berlijn in branc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4