„COUP DE TORCHON" Wreedheid en verlies van moraal in kolonie Vrouw en film" in Breda en Oosterhout f Prachtige familiekroniek van Ingmar Bergman RUIM 5. Zeeland en Nog maar he suikerbieten FANNY EN ALEXANDER": .OPLOSSING in onderwijs gaat omlaag Stern-man Heidemann opgepakt Merijntje VRIJDAG 27 ME11983 PAGINA GlDs it Lucky Luke: Daisy Town Suske en Wiske: Het Bretoense broertje- llUTO OF Vut-leeftijd VAN HITLER'S DAGBOEKEN T3 PHILIPPE Noiret en Isabelle Huppert in „Coup de torchon" Van onze filmredactie BREDA - Een „Vrouw Film"-weekend wordt op 3, 4 en 5 juni gehouden in het café Pommeranz, Ginnekenweg 8 in Breda. Oosterhout is van 9 tot en met 12 juni aan de beurt. Daar is de locatie het Filmhuis Oosterhout. In totaal worden in Breda elf films vertoond, waaronder „Toute une nuit" van Chantal Akerman. De Nederlandse ci- neaste Marion Bloem, van wie twee korte films worden ver toond, zal morgenavond per soonlijk aanwezig zijn. Het Pommeranz-filmcollec- tief heeft als uitgangspunt bij de samenstelling van het pro gramma gehad, dat de ver toonde films moeten aanslui ten bij de thema's, die in femi nistische kring leven of daar juist taboe zijn. Zowel qua vorm als inhoud is naar een zo breed mogelijk aanbod ge zocht met korte en lange films, speelfilms en documentaires, die door vrouwelijke cineasten zijn gemaakt. Vanavond wordt vanaf 20 uur gedraaid: „Not a pretty picture van Martha Coolidge, een documentaire speelfilm over de verkrachting van een middelbare scholiere, waarin ook gesprekken tussen regis seuse en spelers zijn verwerkt. Daarna volgt „Donna; vrou wen in verzet", een film over Italiaanse vrouwen, die zich verzet hebben tegen het fas cisme en de hen door de kerk opgelegde rolpatronen van Yvonne Scholten. Morgen (van 14 tot 23 uur) worden vertoond: „Mujeres en Armas", een documentaire van Victoria Schultz over vrouwen van het Sandinis- tisch bevrijdingsfront in Nica ragua; „Vrouwen aller lan den", een filmreportage van Mady Saks over de tweede wereldconferentie van de Ver enigde Naties over de positie van de vrouw in Kopenhagen in 1980 en twee korte films van Marion Bloem: „Nieuwsgie rig" en „Aanraken". De eerste gaat over de nieuwsgierigheid van jonge kinderen naar wat zij denken, dat sex is. De tweede behan delt de verschillen in commu nicatie en belevingswereld tussen jongens en meisjes als gevolg van een op mannelijk en vrouwelijk rolgedrag ge richte opvoeding. Voor beide films schreef Marion Bloem het scenario in samenwerking met arts-auteur Ivan Wolf- fers. Artistiek hoogtepunt van het weekend „Vrouw Film" is ongetwijfeld „Toute une Nuit" van de Belgische cineas- te Chantal Akerman (32), die vooral befaamd werd door „Jeanne Dielman", het lang durige, minimale verslag van het leven van een huisvrouw. Akerman onderscheidt zich door haar zeer persoonlijke vormgeving, waarin zij gebro ken heeft met de bestaande opvattingen over tijdsduur van handelingen, die bij haar in hun werkelijke lengte wor den getoond, waardoor ze juist veel langer lijken te duren dan in werkelijkheid. „Toute une Nuit" bestaat uit allerlei ano nieme ontmoetingen in het nachtelijk duister zonder dat een verhaal wordt verteld en vertoont gelijkenis met een choreografie van Pina Bausch. De geluidsband suggereert veel en activeert de verbeel dingskracht van de kijker. Op zondag 5 juni worden tussen 14 en 23 uur vier films gedraaid. „Dochter van de Nijl" van Hillie Molena en Joop van Wijk is een docu mentaire over het leven op het platteland van Egypte. „w wen in Turkije" van HeW Wit gaat over Turkse vroJ in Nederland. „Getting read' is een Amerikaanse film Janet Meyers) over de te' vriendschap tussen twee ge, opgroeiende meisjes geconfronteerd worden min chamelijke verandering® de eerste menstruatie. „Avskedet" (Het afecta tenslotte is een Finse s over een meisje uit de burgerij kort voor het'uitk ken van de tweede wereld» log, dat zich volledig vank milieu moet losmaken na trice te zijn geworden en lesbische verhouding te k ben gekregen. In Oosterhout begint j, „Vrouw en Film"-festiva] donderdag 9 juni in buurtt De Slotjes met „De stilte rij Christine M." van Marfe Gorris. Zaterdag 11 juniwntj „Menuet" van Lily Radema kers vertoond, naar de nové" van Louis-Paul Boon. Het tival wordt afgesloten m „Girlfriends" van de Am® kaanse Claudia Weil, films in Oosterhout om 21.00 uur. Door Marjan Mes Bertrand Tavernier is een van de allerbesten van de al wat oudere Franse filmgene ratie, die overigens ook weer te jong is om betrokken te zijn geweest bij de nouvelle vague. Hij heeft een aantal pakkende films gemaakt, die allemaal van elkaar verschilden: „Le juge et l'assassin", „Death Watch", „Une semaine des va- cances" e.a. Gemeen hebben zij, dat een achterliggende be doeling (de symboliek) zich sterk opdringt, maar toch nog al raadselachtig blijft, hoewel intrigerend. Dat is ook sterk het geval met „Coup de torchon" (op stand), een boeiende, prachtig gemaakte film, die gelijktijdig iets van een thriller, een ko medie, een psychologish dra ma en een zwarte filosofische beschouwing in zich bergt. Wat de hoofdpersoon, in drukwekkend gespeeld door Philippe Noiret, nu precies be zielt of waar hij voor staat, blijft gissen, hoewel er tal van mogelijkheden zijn. Hij is een luie, laffe Franse politiechef in een dorpje, Bourkassa, in een Afrikaanse kolonie, vlak voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog. Hijzelf ziet de vernedering van de zwarte be volking om zich heen met lede ogen aan, maar grijpt nooit in, omdat alle andere Fransen om hem heen corrupt, gemak zuchtig en gedemoraliseerd zijn. Problemen schuift hij weg met de opmerking: „Ik geef u gelijk, maar ook weer niet helemaal". Hij wordt door zijn vrouw (Stephane Audran) genegeerd, die het openlijk houdt met haar „broer" en laat zich door zijn vriendin (Isabelle Hup pert) seksueel gebruiken. Het liefst ligt hij in zijn bed, drinkt en gaat hij de contacten met zijn criminele superieuren uit de weg. In een amoreel, ver loederd wereldje kan hij zich staande houden door eindeloos compromissen te sluiten en goedhartig een dikke huid te tonen. Maar in hem broeit er wat, evenals in die onverschil lige wereld om hem heen. De prachtige eerste beelden van een zonsverduistering in de woestijn, begeleid door de dreigende, maar tevens amu sante muziek van Michel Sar de, blijken achteraf veelbete kenend te zijn geweest. De po- licier maakt een vuurtje voor een groepje in de duisternis kleumende negerkinderen. Aan het slot als ze weer op die plek zijn, richt hij een pistool op hen, doodongelukkig. In de tussenliggende tijd heeft hij zich wreed gewroken op het smerige Franse onder kruipsel, dat hij uit lafheid eerder niet durfde aan te pak ken. Hij schiet twee soute neurs van het plaatselijke bordeel in koelen bloede neer, maar ook de man van zijn vriendin, zijn geliefde bedien de en tenslotte zorgt hij er in direct voor, dat zijn vriendin zijn eigen vrouw en haar min naar neerknalt. Hij doodt niet alleen wat hij haat, maar ook waar hij van houdt en daar mee is er enige thema-over eenkomst met „Querelle" van Fassbinder. De enige, mense lijke figuur in de film is een jonge onderwijzeres, die hij hoogacht, maar met wie hij geen verhouding begint, om dat het al te laat is voor iets goed en hij zichzelf inmiddels als „dood" beschouwt na een mislukt leven in een wereld, die aan de rand van de af grond staat. Ongetwijfeld oefent Taver nier met zijn schildering van de Frans-Afrikaanse gemeen schap kritiek uit op de oude Franse kolonialisten, maar evenzeer lijkt er een lijn naar het heden te worden getrok ken, waarin geweld ook steeds meer tot de realiteit begint te behoren en de scheidslijn tus sen goed en kwaad moeilijk valt te trekken. Hoewel realis tisch uitgebeeld, blijven de gruwelen iets abstracts, waar van de betekenis pas achteraf in je bewustzijn begint door te dringen, terwijl ze op het mo ment zelf bijna komisch aan doen. Een merkwaardige film, die werd ontleend aan een boek van de Amerikaanse schrijver Jim Thompson, die verwant is aan Faulkner, maar toch vooral als auteur van ont spanningslectuur wordt gele zen. Bij hem speelde het ver haal in Zuid-Amerika. Dat koloniale alleenheersers in een vacuüm leven en op den duur, mede door gebrek aan werke lijke motivatie, totaal demora liseren - zelfs de kerk, zoals hier wordt getoond - vormt de duidelijkste betekenislaag van „Coup de torchon". De acteurs spelen zo voortreffelijk, dat het lijkt alsof zij alleen maar zichzelf zijn en helemaal niet acteren. „Coup de torchon" van Ber trand Tavernier. Cinesol 2 in Breda. Van onze .filmredactie Voor alle liefhebbers voor het werk van Ingmar Bergman moet diens lichtvoetige, maar tevens dramatische familie vertelling, „Fanny en Alexan der", een belevenis zijn. En niet alleen voor hen natuur lijk, want deze laatste, grote film van de meester is toegan kelijker dan veel vorige films van zijn hand. Thematiek uit al zijn vorig werk is er niettemin in terug te vinden. Er ligt eventueel een speelse, relativerende toon aan ten grondslag, waardoor godsdienst, sex, geweld, vrou welijk identiteitsstreven, le vensangst, dood en occultisme nooit die zware, problemati sche lading krijgen, die zij in diepgravender, vroegere films wel hadden. „Fanny en Alexander" duurt in de oorspronkelijke lengte, als televisiefilm, ruim zes uur; als bioscoopfilm is hij teruggebracht tot ruim drie uur. Hier en daar is aan de montage wel te zien, dat er in gekort is. Ook krijgen bepaal de figuren geen verdere ont wikkeling, maar dat neemt niet weg, dat het een prachti ge, kleurrijke familiekroniek is, erg mooi aangekleed, vaak spannend, ontroerend en amu sant. Hij speelt in een Zweedse provincieplaats tussen kerst mis 1907 en eind 1908. Het plaatselijke theater wordt beheerd door de welge stelde familie Ekdahl. Eigena res is de bejaarde weduwe He lena Ekdahl, die drie zoons heeft, waarvan de oudste Os car - directeur is en regisseur van het stedelijk theatergezel schap. Hij is een vriendelijke, bescheiden man, getrouwd met de actrice Emilie. Zij heb ben twee kinderen, Fanny en Alexander, van wie met name de laatste een belangrijke rol speelt in de film. Door zijn ogen en die van zijn moeder worden veel van de familiege beurtenissen bekeken. De tweede zoon is een pro fessor, die altijd zonder geld zit; een nietsnut, die zichzelf voortdurend beklaagt, terzijde gestaan door zijn onderdanige, Duitse vrouw. De jongste zoon is een bon-vivant, die niet van jonge dienstmeisjes kan af blijven, waarbij hem weinig door zijn vrouw in de weg wordt gelegd, zolang hij haar maar niet helemaal verwaar loost. Dit gezelschap en enkele an deren treft elkaar tijdens een feestelijk diner in de kersttijd, dat het eerste deel van de film beslaat. Vlak na kerstmis be gint het theater met de repeti ties van „Hamlet". Oscar, die de rol van de Geest speelt, krijgt een hartaanval en over lijdt. De kleine Alexander blijft het beeld van zijn vader in dromen en fantasien oproe pen om zich af te zetten tegen de invloed van een tweede hardvochtige vader, de luther se bisschop van het plaatsje, die zich over het gezin ont fermt en in alles het tegendeel is van Oscar. In Alexanders dromen verschijnt deze domi nee in het zwart, als de beli chaming van alle kwaad, dat Bergman al zo dikwijls ge schilderd heeft: strenge gods dienst autoritaire onderdruk king en vernedering, vooral van vrouwen en kinderen. Door een bepaalde samen loop van omstandigheden, ten dele door Alexander bewerk stelligd en door zijn moeder en het toeval uitgevoerd, komt de man om bij een brand. Het ge zin krijgt de vrijheid terug en kan zich weer het vrije thea terleven veroorloven. Het ver haal lijkt op dat van „Hamlet". Het wordt rijk voorzien van allerlei nevenplots en ieder verhaal heeft enigszins zijn eigen filmstijl en sfeer zonder aan eenheid en grote lijn te verliezen. Omdat de cineast vaak kijkt met de argeloze, maar ook scherp observerende blik van de kinderen in de familie, worden de maatschappelijke problemen en familieuitspat tingen nooit zwaar op de hand. Natuurlijk wordt er prachtig geacteerd, zoals altijd bij Bergman. De acteurs zijn bij ons minder bekend, behalve Harriet Andersson en Erland Josephson. Ewa Fröling speelt de moeder erg mooi. „Fanny en Alexander" van Ing mar Bergman. Cinesol 3 in Breda. Ingmar Bergman met de jonge acteur Bertil Guve. Grand Theater in Breda prolongeert „Gandhi", groots opgezet spektakel over de politieke hoogtepunten in het leven van de In diase leider van het geweldloos verzet. Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst bren gen „De lift", de buitengewoon spannende en huiveringwekken de thriller van Dick Maas, die binnenkort ook in Amerika wordt uitgebracht. „The verdict", de rechtbankfilm van Sidney Lumet draait r| in Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Eng land in Hulst. Cinesol 1 in Breda gaat nog steeds door met,,® sie", met Dustin Hoffman als komische travestiet. Casino 2 in Breda porlongeert „An officer and a gentlem met Richard Gere, die zich aan een vernederende training» derwerpt om officier te kunnen worden. „First Blood" metSjI vester Stallone als Vietnamveteraan is te zien in Casino 31 Breda, Luxor in Terneuzen en De Koning van Engeland! Hulst. „Fame" vol zang en dans draait deze week nog in City li Roosendaal en Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom. „Het kleins! bordeel van Texas" met Burt Reynolds en Dolly Parton is teiij in City 1 in Roosendaal, waar 's middags „The Pirate Mot» (Kristy McNichol en Christopher Atkins) draait. Clint Eastwood is met zijn oorlogsfilm „Firefox" de gastin! Nobelaer in Etten-Leur en het Ledel-theater in Oostburg. Bil non in Breda presenteert „The man who fell to earth" van VJ cholas Roeg uit 1975 met David Bowie als bewoner van ff vreemde planeet die zich op deze aarde moet redden. <SOEO, HET PUtyOZT WEL/ETS LAMGEEDAH MOOtG Hi OMDtT OPTESCHRUVEH, MAAE PEMAKNEN VERZAMELEN ZICH.. •.map ui afjnu 'uiaij uba dss? 'uojBjued do daaxjs Tqoiiaaiqoe 'deipw -oui ui 'squii ubui j.ad *squi( uijb 'aftaddo» doj 'jnapojnB daajSpueq 'Suejsauizu^ te koop 1 m/at dacht u van het resultaq Laten via een „kleintje" in De ïïilna 5 van de 10 mannen Se De Stem lezen hebben speciale helangatellino onie kleintjes" rubriek. Auto's en motoren" Uw aanbieding In die rubriek kan dus niet missen Kantoren te Breda/Berg| Ve Van onze Haagse redactie OEN HAAG - Minister Deetman (Onderwijs) wil de leeftijd van onderwij zend personeel, dat voor de vervroegde uittreding in aanmerking komt, eenmalig verlagen. In welke mate is nog niet duidelijk. Het kabinet heeft gis teren met de leeftijdver laging ingestemd. De maatregel is een nadere uitwerking en een gevolg van de 3 extra vrije da gen die het onderwijzend personeel heeft gekregen in ruil voor het afzien van de prijscompensatie. Uit een notitie van de bewindsman, die hij wil voorleggen aan de onder wijsbonden, blijkt dat hij de voorkeur geeft aan deeltijdbanen als vorm van arbeidstijdverkor ting. Vcm onze redt BREDA - Door het aanhoude van suikerbieten ver achterge: de Zeeuwse en ZuidhoUandse amper de helft uitgezaaid. Voo Volgens de Suikerunie in normaal half september van maand later kunnen beginnen, belangrijk minder zal zijn, laa trale Suiker Maatschappij web Of dat ook gevolgen heeft niet zeggen. Van onze correspondent BONN - Gerd Heidemann, de ontslagen verslaggever van! het Duitse weekblad Stern, is gearresteerd. Heidemann, die de vervalste Hitler-dagboeken aan Stern had geleverd, wordt ervan verdacht het weekblad voor vele miljoenen te hebben opgelicht. Heidemann werd in zijn woning in Hamburg aange houden. Dat gebeurde nadat de al eerder gearresteerde handelaar Konrad Kujau uit Stuttgart bekend had dat hij de dagboeken zelf had ge schreven. Kujau, die zich tegenover Heidemann uitgaf voor Fi scher, voorzag de voormalige Stern-verslaggever van de dagboeken. „Kujau heeft ge zegd dat Heidemann wist dat het om vervalsingen ging", al dus officier van justitie in Hamburg. Kujau zegt 2,3 miljoen mark voor de dagboeken te hebben gekregen. Stern heeft er via Heidemann in totaal ruim huljoen mark voor betaald. Melkoorlog: De botervloot vaart uit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18