MS ROUTE
NIEUWTJES
Auto's uit België
minder goedkoop
RIJSKLASSE VAN ROND
20.000.- AAN DE KOP
Drie ouwetjes
„Life-Saver"
Veel informatie
over onderhoud
van caravan
KORT
NIEUWS
vencentrum
WE WAARSCHUWEN DE MENSEN WEL WAAR ZE AAN BEGINNEN"
OUITSLAND 2
^DUITSLAND 3
OP WEG
lage prijs
Nou ja,
Drums en majoretten
Utrecht
Zwart kruit
Vlaggetjesdag
Maritiem
Schaalmodellen
Prettig weekeinde
BENT U
IN HET
U/EEK. END
NIET THUIS
lijdt aan een zacht-
V'
améris, kunsthandelaar
|2 PAGINA GIDS 1
|IE)
f onze zondagse
\en 15.30 uur.
keuze uit
soep, warme
indse kaas en
\erts.
'{ijnf 65,- p.p.
\e wenst.
A
3* 1
:)istcrwijk, 04242 -1 90 06
(1874-1963), Sjaan de Jong
Witoon Kruijsen (1898-1977),
te Pessers (1899), Sjef van
Wietse Hendrik Setz (1932)
|c medewerker van het cen-
I zijn werk zien van 10 sep-
j f .'.i wW wSI
J.15 j Derrick
schroothandelaar heeft
lijk van ene Bernhard
lz in een loods op een ver
in fabrieksterrein ont-
t. Volgens hoofdinspec-
r Derrick is de misdaad
t het werk van een enke-
5. Alles wijst erop, dat er
wrede wijze een soort te
il ts telling heeft plaatsge
lden. Tijdens het onder-
k duikt plotseling een
■emd figuur op, die voor-
ift boeken over oude te-
rgegane fabrieken te
rijven.
23.05
De grote
blonde.
het vervolg op 'De grote
nde met de zwarte
toen' zien we de violist
angois (Pierre Richard)
ug, die verliefd is op de
lermooie agente Christine
ireille Darc). En ze beant-
ordt zijn gevoelens ook
Intussen is in Parijs
Imbrai ervan overtuigd,
1 Toulouse de eerzuchtige
lonel Milan liet vermoor-
22.15
Trots en
vooroordeel
vijfdelige tv-film naar
roman van Jane Austen
ride and prejudice', waar
in vanavond de eerste af-
vering te zien is, speelt aan
it einde van de 18de eeuw
de hogere landelijke mid-
nklasse van Engeland. In
it huis van de familie Ben-
it heerst grote agitatie,
ant op het aangrenzende
ndgoed komt een nieuwe
ïurder te wonen,
r.Bingley. Hij is jong, rijk
ongetrouwd en de Ben-
its hebben vijf dochters,
eneens ongetrouwd. D*
rie werd gemaakt door
:hrijf8ter Fay Weldon.
laten in de hel). - fotovoo
qi.IDAG 27 ME11983
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Door Jan van Zuilen
tuAf AANVANKELIJK
It meer dan een grap leek
volkswagenimporteur
Pon duurt ondertussen al
m iwr: De Kever is terug
ie automarkt Sinds mei
!Lt jaar de SUver Bug le-
Lbaar werd, zijn er ln Ne
erland 2000 nieuwe Kevers
vtrkocht. Als de belangstel-
U», voor het van voor de
Dorlog daterende wagentje
byj(t zoals die het afgelopen
hu is geweest gaat Pon er
„et door, zo verzekerde des-
«vraagde een woordvoer-
itr van de Volkswagenlm-
porteur.
Pon stopte m de loop van
(977 na dertig jaar met de
verkoop van de Kever -al-
leen de cabrioletuitvoering
is nog enkele jaren op spe-
ciale bestelling leverbaar
geweest. Vanaf 1947 ver
kocht Pon in die dertig jaar
590.000 Kevers (de wereld
productie is al over de twin-
üg miljoen). De Kever van
nu komt niet meer uit
Wolfsburg, maar uit de
Volkswagenfabriek in Me
xico, Ze worden per schip
vervoerd, als retourvracht
voor een transport Duitse
Volkswagens naar Midden-
Amerika. Op die manier is
de Kever in Duitsland zelf
ook nooit helemaal wegge
weest.
De herintroductie in Ne
derland werd ingeluid met
de Silver Bug, genoemd naar
rijn zilverkleurige metallic
lak. De Silver Bug was zeer
royaal met accessoires uit
gevoerd en kostte bijna
veertien mille. Daarna
kwam de eveneens royaal
jeklede Jeans Bug met
spijkerbroekenstofbekle-
ding. Thans staat er weer
een gewone Kever in de
showroom, weliswaar nog
meteen in het oog springend
fris signaalkleurtje. De prijs
is tot onder de tienduizend
gulden gezakt. Volgens de
pr-functionaris van Pon
mag die prijsdaling niet
worden uitgelegd als een po-
tot uitverkoop na een
tanende rage. De lage prijs
Kever laat zich niet
van de weg branden
is enerzijds terug te vinden
in de kale uitvoering en an
derzijds het gevolg van de
hoge inflatie in Mexico.
2000 verkochte Kevers in
een jaar tijd is op een totaal
van 48.000 verkochte Volks
wagens en Audi's niet veel,
maar Pon vindt het wel
mooi meegenomen. „Kijk, zo
lang er nog mensen zijn die
persé een Kever willen rij
den, zouden wij wel gek zijn
als we die niet leveren", al
dus Pons' pr-man.
Maar van de andere kant
kun je net zo goed stellen dat
200 verkochte Kevers veel is.
Het wagentje is van een ho
peloos verouderd concept,
begrijpelijk natuurlijk,
want het is nog steeds het
zelfde ontwerp dat Ferdi
nand Porsche in de jaren
dertig voor Hitier op de te
kentafel zette. Daarom kan
de Kever op geen enkele ma
nier, behalve met zijn prijs
dan, concurreren met de
compacte voorwielaandrij
vers die tegenwoordig de po
pulaire klasse vormen. Bij
voorbeeld met zijn eigen op
volger: de Golf. De klachten
zijn bekend: Met de motor
en aandrijving op de achter
wielen is de Kever een dweil
op de weg en bijzonder ge
voelig voor zijwind, de
luchtgekoelde boxermotor is
veel te dorstig in relatie tot
de prestaties, de binnen
ruimte is krap, het motorla
waai dat van een houtzage
rij en 's winters heeft de be
stuurder koude voeten om
dat de verwarming alleen de
achterbank verwarmt, kort
om het comfort van een
zeepkist op wielen. Er tegen
DE „Oer-Kever", zoals die door Ferdinand Porsche
in de late jaren dertig werd ontworpen en gebouwd.
- fotoarchief de stem
over stond zijn degelijkheid,
zijn lange levensduur en
(daardoor) zijn hoge inruil.
Kevers van tien jaar en
ouder, die nog bij bosjes
rond rijden, zijn er het be
wijs van. En het kan zo hard
niet vrezen of ze starten al
bij de eerste draai aan de
contactsleutel.
Zo'n twintig jaar geleden
werden de gebreken van de
Kever nog niet als zodanig
ervaren. Dat kwam pas la
ter, toen duidelijk werd dat
Volkswagen door het ver
koopsucces van de Kever in
slaap was gesukkeld en dat
diezelfde auto het concern
op de rand van de afgrond
had gebracht. Maar tot dan
hadden ook andere kleine
auto's de motor en aandrij
ving op de achteras: de Re
nault Dauhpine, later ook
nog de Renaults 8 en 10, de
NSU Prinz, de Fiats 500, 600
en 850, zelfs is er nog een
BMW 750 geweest met een
luchtgekoeld tweecylin-
dertje achterin. Al deze
auto's zijn verdwenen, de
Simca 1000 als laatste. Ze
zullen ook nooit meer terug
keren. Des te vreemder is
het dat er toch weer, welis
waar een kleine, markt is
voor de Kever. Anders ge
zegd, dat er nog 2000 mensen
zo gek zijn om zo'n verou
derd wagenije te kopen. In
hun hart zullen importeur
en dealer er net zo over,
maar zij zijn uiteraard de
laatsten om hun klanten
openlijk ontoerekeningsvat
baar te verklaren.
Wie zijn de Keverrijders
van de jaren tachtig? Op de
ze vraag blijkt geen duide
lijk antwoord te krijgen. De
pr-man van Pon: „Als je dan
toch een grootste gemene
deler wilt hebben: Het zijn
óf oudere mensen óf hele
jonge mensen die nu een Ke
ver kopen. Bij de ouderen
gaat het dan vooral om
mensen die vroeger ook Ke
ver reden en het wagentje
om zijn betrouwbaarheid
kopen. Jongeren komen
vooral op de prijs af".
Nostalgische overwegingen
spelen volgens Pon veel
minder dan verwacht.
De dealers, die directere
contacten met autokopers
hebben dan Pon, signaleren
evenmin uitgesproken Ke
vertypes, tenminste ook
geen andere dan of jonge of
oude. Garage de Warande,
VAG-dealer in Bergen op
Zoom verkocht haar eerste
Mexicaanse Kever aan een
vrouw van ver in de zeven
tig. „Dan zou je denken dat
zo'n mensje haar hele leven
Kever heeft gereden, maar
niks hoor; het was haar eer
ste. Voordien had ze altijd
Simca gereden", aldus een
verkoper van deze garage.
Wat de jongere kopers be
treft signaleert hij nog wel
enige lijn. „Een beetje alter
natieve types toch wel, men
sen die je vroeger in een
Eend zag rijden".
Overigens is de Warande
niet zo gelukkig met de co-
me-back van de Kever. „Ze
ker nu er een prijskaartje
van onder de tien mille aan
hangt, kunnen wij er geen
spat aan verdienen. Boven
dien, omdat het ding hele
maal uit Mexico moet ko
men zit het veel meer dan
normaal onder het vet.
Daardoor kost ons het afle
veren ook handen vol geld".
Autokar uit Steenbergen
daarentegen, ziet meer
brood in de nieuwe Kever.
Deze VAG-dealer maakte
met zijn eerste Silver Bug
een trouwe klant uit Klun-
dert dolgelukkig. Verkoop
leider J. Dietvorst: „Dat was
iemand die z'n hele leven
Kever had gereden. In 1973
had hij bij ons z'n laatste ge
kocht. Hij had er zich al min
of meer mee verzoend dat
het afgelopen zou zijn, tot
dat dan die nieuwe serie
kwam".
Autokar en de meeste an
dere VAG-dealers beschou
wen de Kever vooral als een
aardige binnenkomer door
zijn scherp concurrende
prijs. Dietvorst weer: „Het is
ons al meerdere malen ge
beurd dat we mensen bin
nenkregen die in een Kever
waren geïnteresseerd maar
met een Golf of Polo weg
gingen". Dat komt ook om
dat Dietvorst kandidaat Ke
verkopers wel van te voren
waarschuwt waar ze aan
beginnen. „Ook al omdat we
al spijtoptanten hebben ge
had die hun Kever na een
paar maanden weer inruil
den. Daarom vraag ik altijd
waarom mensen speciaal
een Kever willen hebben.
Als ze dat alleen om de prijs
is te doen en ze komen in
pakweg een Fiatje voorrij
den, dan wijs ik ze er wel op
dat de Kever in vergelijking
met hun oude auto een weg-
ligging van niks heeft. Zulke
mensen zijn vaak veel meer
gebaat bij een jonge occa
sion".
Verkoopleider T. van Til
burg van Van Tilburg-Bas-
tianen (Breda en Etten-
Leur) wenst de Keverkopers
van nu te bestempelen als
mensen die een auto puur en
alleen beschouwen als ver
voermiddel. Ook meent hij
dat de kever vooral wordt
gekocht als tweede auto.
„Als je niet zwaar tilt aan de
rij capaciteiten en je rijdt er
ook niet zoveel mee, dan zit
je met zo'n Kever goed. Per
slot van rekening is het een
oerdegelijke wagen met ge
garandeerd een hoge rest
waarde".
Dat laatste staat Van Til
burg ook wel aan. Het gros
van de nu nieuw verkochte
Kevers komt immers in de
loop der jaren allicht wel
weer een keer terug. En de
handel in tweedehands Ke
vers is nog steeds een lucra
tieve en bestendige (kijk
naar de gemiddelde levens
duur) zaak.
STERDAM - De Nederlandse automobilist is het afgelopen
ide prijsklasse tussen 19.000.- en 22.000.- trouw gebleven.
Werden in de jaren 1979 en 1980 in ons land de meeste auto's
whtin het prijssegment tussen 13.000.- en 14.500.-, in 1981
de grootste groep van de Nederlandse automobilisten (17,88
wnt van alle verkopen dat jaar) voor het eerst voor een auto
rondde 20..000.-. Vorig jaar werd het aandeel in dezecate-
rie nog groter en liep op tot 19,62 procent.
De Verkopen van nieuwe personen- en combinatiewagens zijn
Ijens de RAI alsvolgt in percentages onder te verdelen:
f19.000.—22.000.- met 19,62 procent
117.500.—19.000.- met 15,47 procent
f 16.000.17500.- met 15,05 procent
ƒ14.500.16.000.- met 10,33 procent
(31.000.-en meer met 7,28 procent
6,37 procent
6,16 procent
3,61 procent
3,08 procent
Westduitse auto bleef ook in 1982 het meest gevraagd in
Wand. Van het totaal aantal verkochte wagens (406.774) na-
»de Westduitse fabrikanten 40,99 procent voor hun rekening;
PM werd tweede met een marktaandeel van 22,36 procent en
iraa volgden Frankrijk (19,85 procent), Italië (6,49 procent) en
Wand (3,23 procent).
De handel in gebruikte auto's, steeg in 1982 tot recordhoogte,
'exacte cijfer is nog wel niet bekend, maar de maandstatis-
Verkeer en Vervoer houdt rekening met een verkoopcijfer
1.750.000 in de sector van gebruikte wagens. Het record
•dop 1.677.000 en dateerde uit het jaar 1979. In 1981 hadden in
"11.596.000 gebruikte wagens een andere eigenaar gekregen.
ƒ25.000.—28.000.- met
ƒ13.000.—14.500.- met
(11.500.—13.000.- met
ƒ10.000—11.500.- met
ZO WERKT de „Life-
Saver", net als het mesje
waarmee die vacuum-
gezogen pakken koffie
mee worden opengesne
den. -foto lsi
Sinds de invoering van
het verplichte gebruik
van de veiligheidsgordels
is het aantal verkeerson
gevallen met ernstige af
loop gedaald. Er zijn toch
nog steeds mensen die
zich niet lekker voelen in
de gordel en die vooral
bang zijn dat de sluiting
bij een flinke klap ver
vormt, waardoor hij niet
meer open kan. Ook moe
ten hulpverleners af en
toe de nodige toeren uit
halen om een bewuste
loos geraakt slachtoffer
van buiten uit de gordel
de bevrijden.
Life-Saver Internatio
nal heeft in die situatie
een gat in de markt ont
dekt waar attent op inge
sprongen is. De firma
heeft een vlijmscherp
mesje in de handel ge
bracht dat goed be
schermd is in een kunst
stof houder zit. Het kan
binnen bereik van zowel
de bestuurder als van
eventuele hulpverleners
worden vastgezet, terwijl
een sticker aan de bui
tenkant van de auto at
tendeert op de „Life-Sa-
ver".
Inlichtingen over ver
kooppunten bij Bryant E.
de Graaf, Postbus 564,
3235 AG Rockanje, Tel.
01883-12475
DEN HAAG - De laatste tijd
heeft de politie op diverse
plaatsen in ons land nogal wat
caravan-combinaties gecon
troleerd.
Tijdens die inspecties werd
duidelijk dat in het algemeen
de toestand van de caravans
niet al te best was. Heel wat
gecontroleerde combinaties
kregen de opdracht om snel
wat te laten doen aan b.v.
remmen, vering, koppeling,
banden, verlichting en/of gas-
aansluitingen.
De komende weken gaat de
politie door met deze z.g. pre
ventieve controles.
Bij de afdeling caravanbe-
drijven van de Bovag kan men
gratis de Caravangids aanvra
gen. Adres: Postbus 441, 2280
AK Rijswijk. Andere adressen
voor gratis informatie: Veilig
Verkeer Nederland, Postbus
287, 1200 AG Hilversum; de
brochure „Kamperen in tent
en caravan" van het Veilig
heidsinstituut, Postbus 5665,
1007 AR Amsterdam. Bij de
kantoren van de ANWB kan
men ook terecht voor het gra
tis inlichtingenblad „Caravan
allerlei". Daarnaast geeft het
mei-nummer van de Kampeer
Caravankampioen de nodi
ge informatie over het onder
houd van de caravan.
HET drietal dat op deze foto is vereeuwigd, telt samen
meer dan 120 jaar. De Amsterdammer J. Outjes is al 86, hij
heeft al 64 jaar zijn rijbewijs en hij heeft in die 64 jaar nog
nooit een ongeluk veroorzaakt. De bejaarde automobilist
rijdt al 22 jaar in een en dezelfde Messerschmidt driewieler,
waarin zijn eveneens bejaarde poedel Sylvia (14 jaar oud)
dagelijks nog steeds ongeveer 100 kilometer mee mag rijden
over de wegen van de Randstad. De heer Outjes (What's in a
name?) wil zijn cockpit op drie wielen voor geen goud kwijt.
Verzamelaars van Messerschmidts boden hem al meer dan
12.000,- gulden handje contantje, maar ze vingen bot
„Geluk is niet te koop", aldus de heer Outjes.
- foto anp
Westfalia heeft een com
pleet nieuwe serie bedrijf s~
aanhangwagens gelanceerd.
Het model '88 heeft een
nieuwe „kreukelzone" V-
dissel, welke gecombineerd
is met het reeds langer ge
bruikte Campact AS sys
teem. De gewichtsklasse van
de wagens ligt tussen 600 en
1500 kg; de prijzen vanaf
1.500.- (600 kg ongeremd)
en ƒ2.000.- (750 kg onge
remd).
De Fiat Uno wordt in
Europa erg goed verkocht.
Sinds 1 januari van dit jaar
zijn reeds 80.000 wagens van
dit type uit de fabriekspoor-
ten gereden. Over niet al te
lange tijd is een turbo versie
in het Uno-programma te
verwachten.
De ANWB heeft in het ka
der van het 100-jarig be-
staan een overzichtskaart
uitgebracht van de belang
rijkste fiets- en bromfiets-
verbindingen in ons land. De
op de kaart aangegeven ver
bindingen zijn voorzien van
kilometerafstanden. De
kaart, welke op de ANWB-
kantoren gratis wordt ver
strekt, kan zowel in de re
creatieve als de toeristische
sector gebruikt worden.
Een nieuwe vorm van
reis- en kredietservice is
ontwikkeld door de onaf
hankelijke hulpverlenings-
orginsatie Schade Alarm
Service SAS te Arnhem.
Niet alleen geeft deze hulp-
brief recht op hulp en bij
stand in het buitenland
(rond bestuurder of voer
tuig), ook kan een onvoor
zien tekort aan geld worden
opgelost. In contant geld kan
men over een bedrag van
maximaal 1.000.— beschik
ken. Het geld wordt in nood
gevallen telegrafisch over
gemaakt naar een bank in
de buurt van de hulpvrager.
Peugeot heeft vorig jaar
weer een aanzienlijk verlies
geleden: tussen 2,1 en 2,2
miljard Franse francs. In
1981 was het verlies ruim 2
miljard francs; in 1980
kwam men 1,5 miljard
francs tekort.
De produktie van de Ja
panse autoindustrie is in
maart naar recordhoogte
gestegen: 1.049.731 stuks.
We zullen maar niet meer zeuren
over het weer. Maar pet blijft het.
Desondanks toch een aantal mo
gelijkheden om er in het weekein
de op uit te trekken.
Negentien groepen nemen deel
aan een wedstrijd van Britse en
Nederlandse drumkorpsen zater
dag van 10.30 tot 19.30 uur in het
sportpark aan de Irislaan in Vlis-
singen.
Lieftallige meisjes zetten zon
dag tussen 9 en 20 uur hun beste
beentje voor tijdens een majoret
ten festival is Leysdream in Roo
sendaal.
En de Vrijthof in Maastricht is
zaterdag plaats van samenkomst
voor een internationaal drum
band- en majorettenconcours.
Aanvang: 13 uur.
In Utrecht voltrekt zich zaterdag 's
middags en 's avonds een binnen
stadfestival met een alternatieve
kunstmarkt, straattheater en optre
dens van dans- en muziekgroe
pen.
Limburg
Amateurtoneel-, -theater-, -muziek
en -dansgezelschappen uit de
provincie Luik, Belgisch en Neder
lands Limburg en de regio Aken
brengen zondag van 11 tot 17.30
uur een non-stopprogramma tij
dens een cultuurbeurs in kasteel
Hoensbroek in Zuid-Limburg.
Iets aparts: sportvereniging De
Graafschap houdt op vrijdag, za
terdag en zondag (respectievelijk
van 15 tot 18,10 tot 18 en 12 tot 18
uur) op de Gorsselse Heide in Eef-
de (bij Zutphen) een internationale
schietwedstrijd in 'western stijl'
voor zwart-kruitwapens.
Scheveningen viert zaterdag 'vlag
getjesdag'. De vissersvloot ligt dan
gepavoiseerd in de haven en op
de wal voltrekt zich tussen 11 en
17.30 uur een gevarieerd pro
gramma met onder andere de
monstraties van oude vissers-
handwerken, volksdansen, een
straatvoetbaltoernooi en veel mu
ziek.
In het kader van de manifestatie
'Rotterdam Maritiem' zijn in het
weekend marineschepen te be
zichtigen aan de Parkkade. Zater
dag zijn daar verder vorktruck-
wedstrijden (13 tot 17 uur) en een
taptoe door de Marinierskapel van
de Koninklijke Marine (21 uur).
Trouwens, Rotterdam zal zaterdag
helemaal gonzen van activiteiten:
dan wordt namelijk de 'binnen
stadsdag' gehouden. Op tal van
plaatsen zijn er politieke discus
sies, straattoneel, muziekoptreden
en noem maar op.
Lentefeest
De Dunne Bierkade en het Groe-
newegje in Den Haag vieren vrij
dagavond en zaterdag hun zeven
de 'lentefeest'. Ook dit jaar liggen
in de gracht cude zeilschepen af
gemeerd, komen handwerkslie
den, standwerkers, muziekensem-
DOOR HANS LUTZ
bles en majorettes in actie en is er
vuurwerk.
>h
Zaterdag beginnen in het Militaire
Luchtvaartmuseum in Soesterberg
de nationale kampioenschappen
vliegtuig schaalmodellen. De
werkstukken zijn tot en met 4 juni
in het museum te bezichtigen
(maandags tot en met zaterdags
van 10 tot 16 uur).
Rubberboten
Zondag wordt in Drimmelen een
bijzonder watersportevenement
gehouden. Acht fabrikanten-im
porteurs van opblaasbare kano's,
roei- en zeilboten organiseren
daar hun Eerste Nationale Rub-
berbotendag. Het is de bedoeling,
dat het publiek de hele dag lang
de tentoongestelde modellen naar
hartelust mag testen.
Badseizoen
In Noordwijk wordt zaterdag op
grootscheepse wijze het badsei
zoen I983 geopend. Dat zal gebeu
ren door een presentatie en de
monstratie van alle zich op het
strand en op zee manifesterende
verenigingen en organisaties. Het
evenement begint om 12 uur.
TIPS TER VOORKOMINS VAN MISDAAD-
ZetUéen briefje op Haafladders,stoelen
dedeurdatuafwe. |etc. uit de tuin ate u
zig bent of met uakant ie.l afwezig bent
Vertel de buren dal u
weg bent en vraag
hun op te letten.
Sluit niet alleen de
deuren en ramen
goed maar let voor.
al op bovenlichten
en w.c..ramen.
Let op het verwijde! -
ren van trektouw. I Leg sièutels NIET
tjea etc.van deur. londerdedeurmat.de»
jrwideteenriotenjgjaatajate^^
Van een onzer verslaggevers
BREDA - Het prijsverschil
tussen Nederlandse en Belgi
sche auto's is kleiner gewor
den. Zelf een auto importeren
kan lonen, maar is niet meer
wat het is geweest.
Tot een jaar geleden kon
men twee tot drie duizend gul
den verdienen op een zelf ge-
importeerde middenklas auto.
De verdiensten zijn inmiddels
teruggelopen tot een a twee
duizend gulden. Om die winst
te kunnen opstrijken moet
men een berg formulieren
doorworstelen en heel wat
ambtenaren langslopen.
De moeite van het zelf im
porteren laat zich misschien
duidelijk maken aan de hand
van een cijfer. Volgens de RAI
in Amsterdam zijn er in het
eerste kwartaal van 1983 lan
delijk buiten de normale ka
nalen 1700 auto's geïmpor
teerd. Deze komen overigens
.niet alleen uit België. De RAI
registreert totalen. De auto's
kunnen uit elk land over de
grens zijn gekomen.
Zou het een kleine moeite
zijn enkele duizenden te ver
dienen, dan was het zelf geïm
porteerde deel groter. Op een
totaal van 350.000 nieuwe
auto's per jaar in Nederland
betekent een zeven duizend
niet veel.
Voor wie toch de moeite wil
nemen heeft de Consumenten
bond een onderzoek naar de
prijsverschillen met België in
gesteld. In de juni-aflevering
van de Consumentengids
staan de verschillen afge
drukt. De bond is bij het on
derzoek ook aan de weet geko
men, dat de service van som
mige Belgische leveranciers
ver gaat. Er zijn er bij die het
afwerken van de papierwinkel
op zich nemen en de nieuwe
auto bij de Nederlandse klant
voor de deur afleveren.
Of de service ook geldt voor
wagens, die zo'n vijf tot negen
honderd gulden goedkoper
zijn dan hier vermeldt het
verhaal niet. De vijf tot negen
honderd gulden winst wordt
gemaakt op de kleine midden
klasser, die het meest op de
wegen wordt gezien.
De duurdere auto's geven
grotere prijsverschillen te
zien. Zo'n drie tot vijf duizend
gulden is te verdienen op
auto's, waar de meesten uit
sluitend van kunnen dromen.
Het is de vraag of aanschaf-
fers van een heel dure auto de
moeite nemen om zelf tot im
porteren over te gaan. Op de
aanschafprijs maakt de winst
dan niet veel uit.