MS ROUTE NIEUWTJES Auto's uit België minder goedkoop RIJSKLASSE VAN ROND 20.000.- AAN DE KOP Drie ouwetjes „Life-Saver" Veel informatie over onderhoud van caravan KORT NIEUWS vencentrum WE WAARSCHUWEN DE MENSEN WEL WAAR ZE AAN BEGINNEN" OUITSLAND 2 ^DUITSLAND 3 OP WEG lage prijs Nou ja, Drums en majoretten Utrecht Zwart kruit Vlaggetjesdag Maritiem Schaalmodellen Prettig weekeinde BENT U IN HET U/EEK. END NIET THUIS lijdt aan een zacht- V' améris, kunsthandelaar |2 PAGINA GIDS 1 |IE) f onze zondagse \en 15.30 uur. keuze uit soep, warme indse kaas en \erts. '{ijnf 65,- p.p. \e wenst. A 3* 1 :)istcrwijk, 04242 -1 90 06 (1874-1963), Sjaan de Jong Witoon Kruijsen (1898-1977), te Pessers (1899), Sjef van Wietse Hendrik Setz (1932) |c medewerker van het cen- I zijn werk zien van 10 sep- j f .'.i wW wSI J.15 j Derrick schroothandelaar heeft lijk van ene Bernhard lz in een loods op een ver in fabrieksterrein ont- t. Volgens hoofdinspec- r Derrick is de misdaad t het werk van een enke- 5. Alles wijst erop, dat er wrede wijze een soort te il ts telling heeft plaatsge lden. Tijdens het onder- k duikt plotseling een ■emd figuur op, die voor- ift boeken over oude te- rgegane fabrieken te rijven. 23.05 De grote blonde. het vervolg op 'De grote nde met de zwarte toen' zien we de violist angois (Pierre Richard) ug, die verliefd is op de lermooie agente Christine ireille Darc). En ze beant- ordt zijn gevoelens ook Intussen is in Parijs Imbrai ervan overtuigd, 1 Toulouse de eerzuchtige lonel Milan liet vermoor- 22.15 Trots en vooroordeel vijfdelige tv-film naar roman van Jane Austen ride and prejudice', waar in vanavond de eerste af- vering te zien is, speelt aan it einde van de 18de eeuw de hogere landelijke mid- nklasse van Engeland. In it huis van de familie Ben- it heerst grote agitatie, ant op het aangrenzende ndgoed komt een nieuwe ïurder te wonen, r.Bingley. Hij is jong, rijk ongetrouwd en de Ben- its hebben vijf dochters, eneens ongetrouwd. D* rie werd gemaakt door :hrijf8ter Fay Weldon. laten in de hel). - fotovoo qi.IDAG 27 ME11983 T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN Door Jan van Zuilen tuAf AANVANKELIJK It meer dan een grap leek volkswagenimporteur Pon duurt ondertussen al m iwr: De Kever is terug ie automarkt Sinds mei !Lt jaar de SUver Bug le- Lbaar werd, zijn er ln Ne erland 2000 nieuwe Kevers vtrkocht. Als de belangstel- U», voor het van voor de Dorlog daterende wagentje byj(t zoals die het afgelopen hu is geweest gaat Pon er „et door, zo verzekerde des- «vraagde een woordvoer- itr van de Volkswagenlm- porteur. Pon stopte m de loop van (977 na dertig jaar met de verkoop van de Kever -al- leen de cabrioletuitvoering is nog enkele jaren op spe- ciale bestelling leverbaar geweest. Vanaf 1947 ver kocht Pon in die dertig jaar 590.000 Kevers (de wereld productie is al over de twin- üg miljoen). De Kever van nu komt niet meer uit Wolfsburg, maar uit de Volkswagenfabriek in Me xico, Ze worden per schip vervoerd, als retourvracht voor een transport Duitse Volkswagens naar Midden- Amerika. Op die manier is de Kever in Duitsland zelf ook nooit helemaal wegge weest. De herintroductie in Ne derland werd ingeluid met de Silver Bug, genoemd naar rijn zilverkleurige metallic lak. De Silver Bug was zeer royaal met accessoires uit gevoerd en kostte bijna veertien mille. Daarna kwam de eveneens royaal jeklede Jeans Bug met spijkerbroekenstofbekle- ding. Thans staat er weer een gewone Kever in de showroom, weliswaar nog meteen in het oog springend fris signaalkleurtje. De prijs is tot onder de tienduizend gulden gezakt. Volgens de pr-functionaris van Pon mag die prijsdaling niet worden uitgelegd als een po- tot uitverkoop na een tanende rage. De lage prijs Kever laat zich niet van de weg branden is enerzijds terug te vinden in de kale uitvoering en an derzijds het gevolg van de hoge inflatie in Mexico. 2000 verkochte Kevers in een jaar tijd is op een totaal van 48.000 verkochte Volks wagens en Audi's niet veel, maar Pon vindt het wel mooi meegenomen. „Kijk, zo lang er nog mensen zijn die persé een Kever willen rij den, zouden wij wel gek zijn als we die niet leveren", al dus Pons' pr-man. Maar van de andere kant kun je net zo goed stellen dat 200 verkochte Kevers veel is. Het wagentje is van een ho peloos verouderd concept, begrijpelijk natuurlijk, want het is nog steeds het zelfde ontwerp dat Ferdi nand Porsche in de jaren dertig voor Hitier op de te kentafel zette. Daarom kan de Kever op geen enkele ma nier, behalve met zijn prijs dan, concurreren met de compacte voorwielaandrij vers die tegenwoordig de po pulaire klasse vormen. Bij voorbeeld met zijn eigen op volger: de Golf. De klachten zijn bekend: Met de motor en aandrijving op de achter wielen is de Kever een dweil op de weg en bijzonder ge voelig voor zijwind, de luchtgekoelde boxermotor is veel te dorstig in relatie tot de prestaties, de binnen ruimte is krap, het motorla waai dat van een houtzage rij en 's winters heeft de be stuurder koude voeten om dat de verwarming alleen de achterbank verwarmt, kort om het comfort van een zeepkist op wielen. Er tegen DE „Oer-Kever", zoals die door Ferdinand Porsche in de late jaren dertig werd ontworpen en gebouwd. - fotoarchief de stem over stond zijn degelijkheid, zijn lange levensduur en (daardoor) zijn hoge inruil. Kevers van tien jaar en ouder, die nog bij bosjes rond rijden, zijn er het be wijs van. En het kan zo hard niet vrezen of ze starten al bij de eerste draai aan de contactsleutel. Zo'n twintig jaar geleden werden de gebreken van de Kever nog niet als zodanig ervaren. Dat kwam pas la ter, toen duidelijk werd dat Volkswagen door het ver koopsucces van de Kever in slaap was gesukkeld en dat diezelfde auto het concern op de rand van de afgrond had gebracht. Maar tot dan hadden ook andere kleine auto's de motor en aandrij ving op de achteras: de Re nault Dauhpine, later ook nog de Renaults 8 en 10, de NSU Prinz, de Fiats 500, 600 en 850, zelfs is er nog een BMW 750 geweest met een luchtgekoeld tweecylin- dertje achterin. Al deze auto's zijn verdwenen, de Simca 1000 als laatste. Ze zullen ook nooit meer terug keren. Des te vreemder is het dat er toch weer, welis waar een kleine, markt is voor de Kever. Anders ge zegd, dat er nog 2000 mensen zo gek zijn om zo'n verou derd wagenije te kopen. In hun hart zullen importeur en dealer er net zo over, maar zij zijn uiteraard de laatsten om hun klanten openlijk ontoerekeningsvat baar te verklaren. Wie zijn de Keverrijders van de jaren tachtig? Op de ze vraag blijkt geen duide lijk antwoord te krijgen. De pr-man van Pon: „Als je dan toch een grootste gemene deler wilt hebben: Het zijn óf oudere mensen óf hele jonge mensen die nu een Ke ver kopen. Bij de ouderen gaat het dan vooral om mensen die vroeger ook Ke ver reden en het wagentje om zijn betrouwbaarheid kopen. Jongeren komen vooral op de prijs af". Nostalgische overwegingen spelen volgens Pon veel minder dan verwacht. De dealers, die directere contacten met autokopers hebben dan Pon, signaleren evenmin uitgesproken Ke vertypes, tenminste ook geen andere dan of jonge of oude. Garage de Warande, VAG-dealer in Bergen op Zoom verkocht haar eerste Mexicaanse Kever aan een vrouw van ver in de zeven tig. „Dan zou je denken dat zo'n mensje haar hele leven Kever heeft gereden, maar niks hoor; het was haar eer ste. Voordien had ze altijd Simca gereden", aldus een verkoper van deze garage. Wat de jongere kopers be treft signaleert hij nog wel enige lijn. „Een beetje alter natieve types toch wel, men sen die je vroeger in een Eend zag rijden". Overigens is de Warande niet zo gelukkig met de co- me-back van de Kever. „Ze ker nu er een prijskaartje van onder de tien mille aan hangt, kunnen wij er geen spat aan verdienen. Boven dien, omdat het ding hele maal uit Mexico moet ko men zit het veel meer dan normaal onder het vet. Daardoor kost ons het afle veren ook handen vol geld". Autokar uit Steenbergen daarentegen, ziet meer brood in de nieuwe Kever. Deze VAG-dealer maakte met zijn eerste Silver Bug een trouwe klant uit Klun- dert dolgelukkig. Verkoop leider J. Dietvorst: „Dat was iemand die z'n hele leven Kever had gereden. In 1973 had hij bij ons z'n laatste ge kocht. Hij had er zich al min of meer mee verzoend dat het afgelopen zou zijn, tot dat dan die nieuwe serie kwam". Autokar en de meeste an dere VAG-dealers beschou wen de Kever vooral als een aardige binnenkomer door zijn scherp concurrende prijs. Dietvorst weer: „Het is ons al meerdere malen ge beurd dat we mensen bin nenkregen die in een Kever waren geïnteresseerd maar met een Golf of Polo weg gingen". Dat komt ook om dat Dietvorst kandidaat Ke verkopers wel van te voren waarschuwt waar ze aan beginnen. „Ook al omdat we al spijtoptanten hebben ge had die hun Kever na een paar maanden weer inruil den. Daarom vraag ik altijd waarom mensen speciaal een Kever willen hebben. Als ze dat alleen om de prijs is te doen en ze komen in pakweg een Fiatje voorrij den, dan wijs ik ze er wel op dat de Kever in vergelijking met hun oude auto een weg- ligging van niks heeft. Zulke mensen zijn vaak veel meer gebaat bij een jonge occa sion". Verkoopleider T. van Til burg van Van Tilburg-Bas- tianen (Breda en Etten- Leur) wenst de Keverkopers van nu te bestempelen als mensen die een auto puur en alleen beschouwen als ver voermiddel. Ook meent hij dat de kever vooral wordt gekocht als tweede auto. „Als je niet zwaar tilt aan de rij capaciteiten en je rijdt er ook niet zoveel mee, dan zit je met zo'n Kever goed. Per slot van rekening is het een oerdegelijke wagen met ge garandeerd een hoge rest waarde". Dat laatste staat Van Til burg ook wel aan. Het gros van de nu nieuw verkochte Kevers komt immers in de loop der jaren allicht wel weer een keer terug. En de handel in tweedehands Ke vers is nog steeds een lucra tieve en bestendige (kijk naar de gemiddelde levens duur) zaak. STERDAM - De Nederlandse automobilist is het afgelopen ide prijsklasse tussen 19.000.- en 22.000.- trouw gebleven. Werden in de jaren 1979 en 1980 in ons land de meeste auto's whtin het prijssegment tussen 13.000.- en 14.500.-, in 1981 de grootste groep van de Nederlandse automobilisten (17,88 wnt van alle verkopen dat jaar) voor het eerst voor een auto rondde 20..000.-. Vorig jaar werd het aandeel in dezecate- rie nog groter en liep op tot 19,62 procent. De Verkopen van nieuwe personen- en combinatiewagens zijn Ijens de RAI alsvolgt in percentages onder te verdelen: f19.000.—22.000.- met 19,62 procent 117.500.—19.000.- met 15,47 procent f 16.000.17500.- met 15,05 procent ƒ14.500.16.000.- met 10,33 procent (31.000.-en meer met 7,28 procent 6,37 procent 6,16 procent 3,61 procent 3,08 procent Westduitse auto bleef ook in 1982 het meest gevraagd in Wand. Van het totaal aantal verkochte wagens (406.774) na- »de Westduitse fabrikanten 40,99 procent voor hun rekening; PM werd tweede met een marktaandeel van 22,36 procent en iraa volgden Frankrijk (19,85 procent), Italië (6,49 procent) en Wand (3,23 procent). De handel in gebruikte auto's, steeg in 1982 tot recordhoogte, 'exacte cijfer is nog wel niet bekend, maar de maandstatis- Verkeer en Vervoer houdt rekening met een verkoopcijfer 1.750.000 in de sector van gebruikte wagens. Het record •dop 1.677.000 en dateerde uit het jaar 1979. In 1981 hadden in "11.596.000 gebruikte wagens een andere eigenaar gekregen. ƒ25.000.—28.000.- met ƒ13.000.—14.500.- met (11.500.—13.000.- met ƒ10.000—11.500.- met ZO WERKT de „Life- Saver", net als het mesje waarmee die vacuum- gezogen pakken koffie mee worden opengesne den. -foto lsi Sinds de invoering van het verplichte gebruik van de veiligheidsgordels is het aantal verkeerson gevallen met ernstige af loop gedaald. Er zijn toch nog steeds mensen die zich niet lekker voelen in de gordel en die vooral bang zijn dat de sluiting bij een flinke klap ver vormt, waardoor hij niet meer open kan. Ook moe ten hulpverleners af en toe de nodige toeren uit halen om een bewuste loos geraakt slachtoffer van buiten uit de gordel de bevrijden. Life-Saver Internatio nal heeft in die situatie een gat in de markt ont dekt waar attent op inge sprongen is. De firma heeft een vlijmscherp mesje in de handel ge bracht dat goed be schermd is in een kunst stof houder zit. Het kan binnen bereik van zowel de bestuurder als van eventuele hulpverleners worden vastgezet, terwijl een sticker aan de bui tenkant van de auto at tendeert op de „Life-Sa- ver". Inlichtingen over ver kooppunten bij Bryant E. de Graaf, Postbus 564, 3235 AG Rockanje, Tel. 01883-12475 DEN HAAG - De laatste tijd heeft de politie op diverse plaatsen in ons land nogal wat caravan-combinaties gecon troleerd. Tijdens die inspecties werd duidelijk dat in het algemeen de toestand van de caravans niet al te best was. Heel wat gecontroleerde combinaties kregen de opdracht om snel wat te laten doen aan b.v. remmen, vering, koppeling, banden, verlichting en/of gas- aansluitingen. De komende weken gaat de politie door met deze z.g. pre ventieve controles. Bij de afdeling caravanbe- drijven van de Bovag kan men gratis de Caravangids aanvra gen. Adres: Postbus 441, 2280 AK Rijswijk. Andere adressen voor gratis informatie: Veilig Verkeer Nederland, Postbus 287, 1200 AG Hilversum; de brochure „Kamperen in tent en caravan" van het Veilig heidsinstituut, Postbus 5665, 1007 AR Amsterdam. Bij de kantoren van de ANWB kan men ook terecht voor het gra tis inlichtingenblad „Caravan allerlei". Daarnaast geeft het mei-nummer van de Kampeer Caravankampioen de nodi ge informatie over het onder houd van de caravan. HET drietal dat op deze foto is vereeuwigd, telt samen meer dan 120 jaar. De Amsterdammer J. Outjes is al 86, hij heeft al 64 jaar zijn rijbewijs en hij heeft in die 64 jaar nog nooit een ongeluk veroorzaakt. De bejaarde automobilist rijdt al 22 jaar in een en dezelfde Messerschmidt driewieler, waarin zijn eveneens bejaarde poedel Sylvia (14 jaar oud) dagelijks nog steeds ongeveer 100 kilometer mee mag rijden over de wegen van de Randstad. De heer Outjes (What's in a name?) wil zijn cockpit op drie wielen voor geen goud kwijt. Verzamelaars van Messerschmidts boden hem al meer dan 12.000,- gulden handje contantje, maar ze vingen bot „Geluk is niet te koop", aldus de heer Outjes. - foto anp Westfalia heeft een com pleet nieuwe serie bedrijf s~ aanhangwagens gelanceerd. Het model '88 heeft een nieuwe „kreukelzone" V- dissel, welke gecombineerd is met het reeds langer ge bruikte Campact AS sys teem. De gewichtsklasse van de wagens ligt tussen 600 en 1500 kg; de prijzen vanaf 1.500.- (600 kg ongeremd) en ƒ2.000.- (750 kg onge remd). De Fiat Uno wordt in Europa erg goed verkocht. Sinds 1 januari van dit jaar zijn reeds 80.000 wagens van dit type uit de fabriekspoor- ten gereden. Over niet al te lange tijd is een turbo versie in het Uno-programma te verwachten. De ANWB heeft in het ka der van het 100-jarig be- staan een overzichtskaart uitgebracht van de belang rijkste fiets- en bromfiets- verbindingen in ons land. De op de kaart aangegeven ver bindingen zijn voorzien van kilometerafstanden. De kaart, welke op de ANWB- kantoren gratis wordt ver strekt, kan zowel in de re creatieve als de toeristische sector gebruikt worden. Een nieuwe vorm van reis- en kredietservice is ontwikkeld door de onaf hankelijke hulpverlenings- orginsatie Schade Alarm Service SAS te Arnhem. Niet alleen geeft deze hulp- brief recht op hulp en bij stand in het buitenland (rond bestuurder of voer tuig), ook kan een onvoor zien tekort aan geld worden opgelost. In contant geld kan men over een bedrag van maximaal 1.000.— beschik ken. Het geld wordt in nood gevallen telegrafisch over gemaakt naar een bank in de buurt van de hulpvrager. Peugeot heeft vorig jaar weer een aanzienlijk verlies geleden: tussen 2,1 en 2,2 miljard Franse francs. In 1981 was het verlies ruim 2 miljard francs; in 1980 kwam men 1,5 miljard francs tekort. De produktie van de Ja panse autoindustrie is in maart naar recordhoogte gestegen: 1.049.731 stuks. We zullen maar niet meer zeuren over het weer. Maar pet blijft het. Desondanks toch een aantal mo gelijkheden om er in het weekein de op uit te trekken. Negentien groepen nemen deel aan een wedstrijd van Britse en Nederlandse drumkorpsen zater dag van 10.30 tot 19.30 uur in het sportpark aan de Irislaan in Vlis- singen. Lieftallige meisjes zetten zon dag tussen 9 en 20 uur hun beste beentje voor tijdens een majoret ten festival is Leysdream in Roo sendaal. En de Vrijthof in Maastricht is zaterdag plaats van samenkomst voor een internationaal drum band- en majorettenconcours. Aanvang: 13 uur. In Utrecht voltrekt zich zaterdag 's middags en 's avonds een binnen stadfestival met een alternatieve kunstmarkt, straattheater en optre dens van dans- en muziekgroe pen. Limburg Amateurtoneel-, -theater-, -muziek en -dansgezelschappen uit de provincie Luik, Belgisch en Neder lands Limburg en de regio Aken brengen zondag van 11 tot 17.30 uur een non-stopprogramma tij dens een cultuurbeurs in kasteel Hoensbroek in Zuid-Limburg. Iets aparts: sportvereniging De Graafschap houdt op vrijdag, za terdag en zondag (respectievelijk van 15 tot 18,10 tot 18 en 12 tot 18 uur) op de Gorsselse Heide in Eef- de (bij Zutphen) een internationale schietwedstrijd in 'western stijl' voor zwart-kruitwapens. Scheveningen viert zaterdag 'vlag getjesdag'. De vissersvloot ligt dan gepavoiseerd in de haven en op de wal voltrekt zich tussen 11 en 17.30 uur een gevarieerd pro gramma met onder andere de monstraties van oude vissers- handwerken, volksdansen, een straatvoetbaltoernooi en veel mu ziek. In het kader van de manifestatie 'Rotterdam Maritiem' zijn in het weekend marineschepen te be zichtigen aan de Parkkade. Zater dag zijn daar verder vorktruck- wedstrijden (13 tot 17 uur) en een taptoe door de Marinierskapel van de Koninklijke Marine (21 uur). Trouwens, Rotterdam zal zaterdag helemaal gonzen van activiteiten: dan wordt namelijk de 'binnen stadsdag' gehouden. Op tal van plaatsen zijn er politieke discus sies, straattoneel, muziekoptreden en noem maar op. Lentefeest De Dunne Bierkade en het Groe- newegje in Den Haag vieren vrij dagavond en zaterdag hun zeven de 'lentefeest'. Ook dit jaar liggen in de gracht cude zeilschepen af gemeerd, komen handwerkslie den, standwerkers, muziekensem- DOOR HANS LUTZ bles en majorettes in actie en is er vuurwerk. >h Zaterdag beginnen in het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg de nationale kampioenschappen vliegtuig schaalmodellen. De werkstukken zijn tot en met 4 juni in het museum te bezichtigen (maandags tot en met zaterdags van 10 tot 16 uur). Rubberboten Zondag wordt in Drimmelen een bijzonder watersportevenement gehouden. Acht fabrikanten-im porteurs van opblaasbare kano's, roei- en zeilboten organiseren daar hun Eerste Nationale Rub- berbotendag. Het is de bedoeling, dat het publiek de hele dag lang de tentoongestelde modellen naar hartelust mag testen. Badseizoen In Noordwijk wordt zaterdag op grootscheepse wijze het badsei zoen I983 geopend. Dat zal gebeu ren door een presentatie en de monstratie van alle zich op het strand en op zee manifesterende verenigingen en organisaties. Het evenement begint om 12 uur. TIPS TER VOORKOMINS VAN MISDAAD- ZetUéen briefje op Haafladders,stoelen dedeurdatuafwe. |etc. uit de tuin ate u zig bent of met uakant ie.l afwezig bent Vertel de buren dal u weg bent en vraag hun op te letten. Sluit niet alleen de deuren en ramen goed maar let voor. al op bovenlichten en w.c..ramen. Let op het verwijde! - ren van trektouw. I Leg sièutels NIET tjea etc.van deur. londerdedeurmat.de» jrwideteenriotenjgjaatajate^^ Van een onzer verslaggevers BREDA - Het prijsverschil tussen Nederlandse en Belgi sche auto's is kleiner gewor den. Zelf een auto importeren kan lonen, maar is niet meer wat het is geweest. Tot een jaar geleden kon men twee tot drie duizend gul den verdienen op een zelf ge- importeerde middenklas auto. De verdiensten zijn inmiddels teruggelopen tot een a twee duizend gulden. Om die winst te kunnen opstrijken moet men een berg formulieren doorworstelen en heel wat ambtenaren langslopen. De moeite van het zelf im porteren laat zich misschien duidelijk maken aan de hand van een cijfer. Volgens de RAI in Amsterdam zijn er in het eerste kwartaal van 1983 lan delijk buiten de normale ka nalen 1700 auto's geïmpor teerd. Deze komen overigens .niet alleen uit België. De RAI registreert totalen. De auto's kunnen uit elk land over de grens zijn gekomen. Zou het een kleine moeite zijn enkele duizenden te ver dienen, dan was het zelf geïm porteerde deel groter. Op een totaal van 350.000 nieuwe auto's per jaar in Nederland betekent een zeven duizend niet veel. Voor wie toch de moeite wil nemen heeft de Consumenten bond een onderzoek naar de prijsverschillen met België in gesteld. In de juni-aflevering van de Consumentengids staan de verschillen afge drukt. De bond is bij het on derzoek ook aan de weet geko men, dat de service van som mige Belgische leveranciers ver gaat. Er zijn er bij die het afwerken van de papierwinkel op zich nemen en de nieuwe auto bij de Nederlandse klant voor de deur afleveren. Of de service ook geldt voor wagens, die zo'n vijf tot negen honderd gulden goedkoper zijn dan hier vermeldt het verhaal niet. De vijf tot negen honderd gulden winst wordt gemaakt op de kleine midden klasser, die het meest op de wegen wordt gezien. De duurdere auto's geven grotere prijsverschillen te zien. Zo'n drie tot vijf duizend gulden is te verdienen op auto's, waar de meesten uit sluitend van kunnen dromen. Het is de vraag of aanschaf- fers van een heel dure auto de moeite nemen om zelf tot im porteren over te gaan. Op de aanschafprijs maakt de winst dan niet veel uit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17