te kunstl te keur Intrigerend Menselijk Malta Geladen Teer tdsel Samson en zijn Derde Wereld theater Tie 3 DUITSLAND 3 ï)i Dromen icky Luke: Daisy Town Wé/Mi Suske en Wiske: Het Bretoense broertje- hoop dat we aan het owe periode, waarin, lieuwe maatschappij Roel van Duyn een wilde dan ook alles s ne weten toen ik terug a. Ik heb met mijn boek I |>beerd dat ideaal pr0- te ontmythologise- ff pe moderne popmuziek Kapho op haar platen horen, klinkt bij vlagen Iets door van het tradi- |le Franse chanson. Iho: „Het chanson is Tfenis, die je niet onbe- |unt laten. Ik ben een bewonderaar van Piaff en ik doe dan len nummer van haar It podium. Ze had als Ires iets realistisch, dat lar zelden aantreft. Je [beter zo'n traditie ge en, dan klakkeloos na- wat in Amerika en land al honderden ma fs voorgekauwd. Daar pij veel beter in en jij dan min of meer over- Juist het originele fnt in je muziek maakt in Engeland en Ame- ën ook in een land als i waardering is voor je fek. Omdat ze iets te ho- Icrijgen dat ze nog niet yr tot vervelens toe ge ld hebben." Ipho is geen persoon van V idealen, pho: „Alles is voor ver- Jing vatbaar. Ik wil me |on blijven ontwikkelen het nu gaat en mijn ek uitdiepen. Een onaf- |elijk muzikant blijven Succes op grote schaal een gevaar in, want je |t dan al gauw door je imaatschappij in een ëlde richting gestuwd, loet sterk zijn om dan te kunnen zeggen. Ik, dat er een doorbraak voor de progressieve jse muziek. Ze hebben gezien, dat een Frans Je het kan, dat ze kan |n in New York en op J kracht platen kan ma- JZe willen er eindelijk Idat Frankrijk zelf wel lijk iets te bieden Heel realistisch omhoog kijken vanuit de goot" nFNSDAG 25 ME11983 T3 PAGINA GIDS 2 iiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii- Karl Horbach, is een btenaar, die met zijn uw Lydia en zijn zoontje ni een rustig leven leidt, een dag wordt een over- ■edige duik in onbekend ter hem fataal. Hij komt ongelukkig terecht, dat voor de rest van zijn le- verlamd zal zijn. Met rbeten energie en dikwijls na vertwijfeld probeert zich op zijn nieuwe le ssituatie in te stellen, •chts met de voorzichtige begripvolle hulp van zijn >uw lukt het hem tenslot- ïen zekere gelatenheid op rengen. Door Henk Egbers Ik speel niet voor Nederlanders. Ik peel voor publiek. Tie 3 is geen min- erheids-theatergroep. Opzet is Derde Vereld-theater te maken". Dit zegt re- jsseur Edsel Samson, die met zijn vijf pelers bewijst daarmee een flink stuk ,p weg te zijn. - Hun nieuwe stuk „Meester Leven"/Maestra ïida - op tekst en muziek van Rubén Blades - een intrigerende produktie, geënt op een iuidamerikaanse cultuur. vanuit hun standplaats Arnhem brengen ze 0 voorstellingen in Nederland, spelen vervol- ens op uitnodiging in Keulen en Parijs en !aan dan een maand of vier op tournee door lexico, Venezuela en de Antillen. Onderweg i ze samen hun vierde stuk, zodat ze te ug in Nederland weer met iets nieuws komen, jp28 mei zijn ze te zien in Theater Achterom, ichouwburg, Breda, dat lage toegangsprijzen leeft. ,In de Derde Wereld is geen theatertraditie; icinig podiumkunst. Daarom zoeken wij naar lieuwe dingen, die wortelen in de cultuur van Ie Derde Wereld zelf", aldus Edsel. Omdat hij >gje studeerde aan de toneelschool in Amster- am zou je kunnen veronderstellen dat die och westerse opleiding deze intentie in de weg instaan. „Na Amsterdam ben ik ais regisseur an het cultureel centrum in Curasao drie jaar geweest met ontwikkelingstheater. Maar iet bestuur wilde Shakespeare, Becket en Ar- in plaats van Zuidamerikaanse cultuur. )e beslissingen rond het cultuurbeleid vallen liteindelijk niet in de Antillen, maar in Neder- md (o.a. via de Sticusa). Evenals mijn voor langer Tone Brulin, kreeg ik na drie jaar mijn ontract niet verlengd. Toen ben ik teruggegaan naar Nederland met behulp van workshops het werk, dat Ik p de Antillen begon voort te zetten. Op basis ran bijvoorbeeld Grotowski en Brooks (empty was ik begonnen met taakstukken. Li- ihaam en stem hebben daarbij een grote rol. )nze groep bestaat in opzet uit spelers van lerschillende nationaliteiten; heeft een vaste ;ern met daarnaast ad hoe samenstellingen. Je maken ieder jaar één produktie, los van resterse theaterconventies. Van de andere ant schuilt er gevaar voor ons in het plegen an folklorisme met onze eigen oude culturen. Ie proberen uit te gaan van wat er actueel in de derde wereld, in de wetenschap dat keaterwetten niet universeel zijn. Ons vorige luk Droom op Apenberg (van Derek Walcott lit Trinidad) was een typisch Caraïbisch werk «et een sterke mate van directheid via het irotegebaar. Dit nieuwe stuk is veel Latijnser; «at betekent dat het precieuser en poëtischer Aanvulling Tie 3, het Theater van de Derde Wereld, ipeelde ook op de sociale academie Marken- iaal Breda. Docent Paul Bartels vindt dat lencils over de Derde Wereld-problematiek ijfelijk aanvulling nodig hebben. Bij dit stuk Meester Leven" voelt hij zichzelf in de wereld «iMarquez. „Meester Leven" speelt zich af in Latijns-Amerikaanse stadswijk, waar het pel van leven en dood zich concentreert tussen örmelo en Manuela. Een periode van vijftig «ar (1920-1970). Een emotioneel, lichamelijk gebeuren, tek- tadie tot stomheid slaan en muziek, (Salsa), Repetitiefoto van „Meester Leven".» - foto tie 3 die talen spreekt. Een mozaïek/collage van schijnbaar ongecoördineerde gebeurtenissen, maar als het leven gebundeld in een associa tieve ordening. Vaak een veelvoudig scenisch optreden, dat hallucinerend werkt als één groot filmisch tafereel. Westerse categorieën zitten in mijn kop om een Derde Wereldgebeu ren te vangen. Maar het gaat duidelijk om een andere vorm van lichamelijkheid, emotie, rit me, omgaan met tekst, klank en muziek. Rea lisme en symboliek duikelen door elkaar. Er wordt - in onze ogen - op een acrobati sche manier gedanst. Zitade Ley, die de cho reografie doet, heeft zelf daarbij het belang rijkste aandeel. Maar ook Helen Martina, de dochter van de minister-president op Curasao, die Manuela speelt, zet een letterlijk en figuur lijk gespierde rol op de planken. Er speelt een jongen uit Nederland mee. Dat is alleen al goed om te zien hoe verschillend mensen uit onze cultuur anders in het lijf zitten als mensen uit het Caraïbische gebied. Wij hebben een li chaam, zij zijn een lichaam. De mannenrollen worden gespeeld door Sylvien Naar, Rignald Prade en Fonz Janssen. In hen worden de slot regels van het stuk voelbaar: „De tijd weet van geen ophouden. Ik ga door de tijd te achtervol gen. Zo leerde ik jou beminnen". Edsel Samsom zegt na afloop (anderhalf uur spel aan één stuk): „Centraal staan voor mij ten eerste het tastbaar maken van bestaande tegenstellingen in de Derde Wereld en ten tweede het heel realistisch omhoog kijken vanuit de goot. De manier waarop wij ermee omgaan werkt vaak vervreemdend. Er zijn geen raakpunten met de maatschappij hier. Wij zijn ook niet op zoek naar de schuldvraag; niet in het verleden en niet in deze maatschap pij. Dat is niet van belang. We zijn voortdu rend bezig om heel actueel te reageren, vanuit het nu, op dingen die thans gebeuren in de Derde Wereld. Daarom groeit een voorstellling ook telkens; geen enkele uitvoering is hetzelf de. We spelen Meester Leven in grote en kleine zalen. Wie er nog meer informatie over wil weten kan rustig contact met me zoeken (Mo lensteen 7; 6852 BW Huissen; tel. 085-254693 of 3405-4082). En Edsel voegt er nog aan toe: „In geen en kele voorstelling zoeken wij naar een bevesti ging. We zijn steeds op zoek naar...." Sculpturen van Peter van de Locht en tekeningen en grafiek, „Orte und Texte", van Wolfgang Schmitz. Galerie Resy Muijsers, Nieuwlandstraat 22 in Tilburg. Geopend: woensdag tot en met zaterdag 12-17 uur. Toet 12 juni. De 36-jarige Van de-Locht, in Duitsland geboren en op geleid in goud- en zilvers meden en beeldhouwen, is sinds 1969 in Nederland ge vestigd, waar hij ook nog een studie elektronische muziek volgde. Als docent is hij verbonden aan de kunst academie van Arnhem en Amersfoort. Hij is een kun stenaar, die zorgvuldig vak manschap verbindt met een intellectueel-filosofische houding. Zijn houten objecten, die merendeels voorontwerpen zijn voor grote beelden in steen, zijn mede bepaald door bepaalde vaststaande getalsmatige verhoudingen. Binnen één sculptuur wordt vloeiende, organische vorm verbonden, als contrast maar ook als eenheid, met bijna technische aandoende geometrie. Bij enkele beel- den wordt voor ieder onder deel een eigen houtsoort ge bruikt; rozeachtig tegenover blank bijvoorbeeld. Visueel en technisch zijn deze houtsculpturen van een grote gaafheid (ze zijn per fect gedraaid en gepolijst). Ze bezitten een intrigerende raadselachtigheid, die ver groot wordt door de vleugjes kleur, die soms zijn aange bracht. De 48-jarige Wolfgang Schmitz, docent aan de kunstacademie van Bremen, nam in '77 deel aan de Doku- menta in Kassei en expo seerde sinds 1972 veelvuldig in Duitsland en het buiten land. Hij tekent met zwart potlood en krijt stedelijke landschappen en interieurs, met een krachtige, grafische areeertechniek. De bladen zijn fragmentarisch opge bouwd; stadsgezichten en interieurs met uitzicht naar buiten zijn op onderdelen geanalyseerd en opnieuw samen gevoegd, waarbij sommige fragmenten ab stract zijn. Schmitz wordt geïntri geerd door de werking van het licht, perspectief en de compositie en refereert soms letterlijk aan Vermeer. Juist zijn meest abstracte bladen zijn van een fascinerende clair-obscur, altijd in zwart wit. Er wordt ook van colla getechniek gebruik ge maakt, waardoor de materie een extra beeldende kwali teit krijgt. Grafiek is even eens aanwezig. Hoewel veel traditioneler heeft het werk van Schmitz enige verwant schap met dat van Jan Dib- bets. De bijgevoegde tekst- krabbels duiden op bepaalde technische, maar ook ge voelsmatige ervaringen. MARJAN MES Werk van Norbert Attard (in Nuenen). werk (liho's) en schilderijen. Natuur en architectuur zijn daarbij zijn uitganspunten. Uit die gegevens groeien merkwaardige natuur-cul- tuur-landschappen, die een verre verwantschap met Escher oproepen. Bij de li tho's gaat hij soms tot elf drukgangen; in enkele ge vallen wordt irisdruk toege past. Zeer persoonlijk werk. Marijke Cosse maakt plastiëkjes van erg klein formaat (tien centimeter), die toch een zekere monu mentaliteit verraden. Zelf zegt ze ervan: „Mijn ideaal is, een heel eenvoudige, maar toch herkenbare vorm te vinden, die de abstractie raakt. Zo monumentaal mo gelijk, zelfs als het onder werp een kind is en het beeldje heel klein is". Ad van den Brink, grafiek en schilderijen; Peter Tredgett, plastieken. Kunst Onder de To ren, Torenpassage, Breda. Open: maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag van 13-17 uur.(tot 9 ju ni). De oud Oosterhout stam mende Ad van den Brink (38) is intens bezig met men sen en hun relaties. Commu nicatie en eenzaamheid. Zijn grafiekbladen zijn opge bouwd uit symbolische en anecdotische taferelen, die in hun schijnbare eenvoud een sterke zeggingskracht hebben. Sober van kleur, wat abstraherend van vorm vertellen zij in een beelden de taal, die bijna iedereen moet aanspreken. Toch is er geen sprake van concessies in dit verband. Zijn oliever ven verraden een grafische invloed, zodat de monumen taal opgebouwde vlakken vaak bijna een twee dimen sionale indruk maken. Het gaat daarbij om dezelfde thema's. Aangenaam om naar te kijken. De engelse Peter Tredgett, die in Gouda werkt, maakte in brons gegoten „organi sche, abstracte vormen" zo als dat wat al te gemakke lijk heet. Het zijn vormen die een grote gevoeligheid verraden; die te maken heb ben met oervormen in het leven zelf. Dat wordt meer gedaan en zijn werk is niet verrassend nieuw maar binnen deze context van een aangename gaafheid. Ze la ten zien hoe teder monu mentaliteit ook kan zijn. H.E. Norbert Attard, schilderijen en litho's en Marijke Cosse, klein- plastieken. Het Weefhuis, Lucas van Hauthemlaan 1, Nuenen. Open: vrijdag,zaterdag en zon dag van 14-17 uur. (tot en met 5 juni) Attard komt van Malta, waar hij atrchitectuur stu deerde. Behalve architec tuur maakt hij grafisch Gerrit van der Ven schilderij en. Galerie Marquis, Nieuwen- dijk 15, Viissingen. Open van woensdag tot en met zaterdag van 13.30-17.30 uur, zondag van 14.00-17.00 uur (tot en met 5 juni) De reisbeurs die Gerrit van der Ven in 1982 door CRM werd toegewezen, heeft hem drie maanden Indonesië op geleverd. De artistieke neer slag van deze reis vormt de tentoonstelling. Van der Ven, die voornamelijk land schappen schilderde, werd op zijn reis vooral getroffen door de overweldigende hoeveelheid alledaagse din gen. Het waren niet de grote culturele monumenten die hem aanspraken, maar de bloemen, planten en vruch ten In hun tropische over daad vormden vooral mate riaal voor nieuwe schilderij en. In een collage van foto's en geschreven tekst vertelt de schilder hoe hij tot het uiteindelijk resultaat is ge komen. De rechtstreekse confrontatie met vormen en detail hebben een enorme -serie foto's opgeleverd, die voor Van der Ven uitgangs punt voor de grote figuratie ve schilderijen zijn gewor den. tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS Het zjjn merkwaardige geladen composities van ge wone dingen in een landsch appelijke omgeving. Het is echter niet zo dat deze twee zaken in harmonie met el kaar een doek vullen. Daar voor zijn de vorm ver hou dingen te zeer met elkaar in strijd. De elementen van het silleven zijn of veel te groot of veel te klein in verhou ding tot het landschappelijk deel. Daardoor ontstaat een vervreemdende werking. Deze werking wordt nog sterker door de techniek die Van der Ven gebruikt; door een zeer dunne gladde ver flaag krijgen de vormen een gesloten karakter. De broeierige hitte van de tropen is de zelfs op een stormachtige dag aan de Zeeuwse kust waarneem baar. Dat heeft Gerrit van der Ven vooral met zijn pal let bewerkstelligd. Diepe donkere groenen, gloeiende goudkleurige roses geven de doeken een ongrijpbare sfeer, die misschien het bes te met magisch kan worden aangeduid. Want ondanks de heldere vormtaal van de tot eenvoudige structuren herleide „herkenbare din gen" heeft dit werk een moeilijk te doorgronden ka rakter, waarbij mediteren beter past dan observeren. LIA ROOSE Jan Verschoof, aquarellen. Ge meentehuis Hilvarenbeek. Open: maandag tot en met vrij dag van 10-12 en 14-16 uur; za terdag dicht; zondag van 14-16 uur (tot en met 19 juni) Jan Verschoof uit Dorst zegt voor de aandrang van velen bezweken te zijn en stelt zijn werk nu tentoon. Hij schil dert en tekent vanaf zijn 'jonge jaren en volgde lessen bij Jacques Prince in Mid delburg, Cor Kievit en Char les Kemper in Rotterdam en thans nog bij Koji Ogura in Den Bosch. Zijn aquarellen bevatten landschappen. Heel teder, met dunne horizonnen en veel aandacht voor wolken en veldpartijen. Hoe meer hij abstraheert hoe beter niet alleen de opbouw van het vlak is, maar je krijgt dan het gevoel dat er met het gegeven iets gebeurt. Vaak blijft hij nog steken en in het wat brave en anecdo tische waarmee nauwelijks iets aan de hand is. Verschoof maakt hele mooie prenten van takken en bloemen, die het als illu straties in natuurboeken goed zouden doen. Maar zijn bloemstillevens zijn inhou delijk nogal zwak. Een en kele keer denkt hij wat mo- numentaler, zoals bij een rij palen, die weerspiegelen in het water. Goed blad. Maar het fijnste vind ik toch die hele tere doorschijnende partijen, die laten vermoe den dat ze uit wolken en landschap geboren zijn. HENK EGBERS BOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKEmOlKEm ENBOEKENGOSKS-nBO. BOEm/BÖEKEMBOÈKEN Elsie Sechrist. Dromen duiden. De visie van Edgar Cayce en an deren op de wonderlijke spiegel van de geest. Voorwoord door Hugh Lynn Cayce. Uitg. Ankh- Hermes. Deventer, 1983. 264 p. Prijs 32,50. In de Verenigde Staten leefde eens een man die begiftigd was met mediamieke gaven. Hij heette Edgar Cayce en werd geboren in 1877 te Hop- kinsville, Kentucky. Deze man hoefde, als hij in trance was, slechts de naam en de plaats te weten van enig persoon op aarde, of hij kon een gedetailleerde diagnose geven van de lichamelijke en geestelijke toestand van ge noemde persoon. Die informatie kwam vol gens hem uit het onbewuste van de persoon in kwestie, waarmee hij, Cayce, in contact kon treden terwijl hij sliep. De informatie die hij verstrekte in die onbewuste staat werd 'Readings' genoemd. 14.253 van die mediamieke Readings zijn opgetekend en vormen, vol gens aanhangers van de 'Sla pende profeet' een schat van informatie voor de droomdui ding. Volgens Cayce bestaat er een collectief onbewuste. Hij zag dat universele onderbe wuste als een brede rivier van gedachten, door het oneindige stromend, gevoed door de to tale activiteit van de mens vanaf zijn ontstaan. Hij ging ervan uit dat deze rivier voor elk individu toe gankelijk is, mits hij bereid is zijn mediamieke of spiritisti sche mogelijkheden met vol doende inzet en geduld te ont wikkelen. Wie nu nog niet in lachen is uitgebarsten, zal het boek ze ker interessant vinden en erin vinden beschouwingen over alle mogelijke droom-inhou- den, waarover overigens al menig boek is volgeschreven. De hoofdstuktitels geven een indicatie: Weerspiegeling van de toe komst in de spiegel van je geest. Zakelijke begeleiding door middel van dromen. De betekenis van gezichten en ge laatstrekken in dromen. Dromen over gezondheid en ziekte in dromen. Auto's als symbolen. Seksdromen. Hui zen en gebouwen. Kleding, schoenen, handschoenen, han den en voeten. Geld, juwelen en andere waardevolle zaken. Het kruis en andere sprituele symbolen. Relgieuze verschij ningen. Levenslessen door middel van dromen. De natuur in dromen. Vogels. Dieren. In- sekten en het zeeleven. Dro men over de dood. Kleuren, getallen, tijd, mandala's en doolhoven. Er zal voor dergelijke „ver klarende" droomboeken altijd wel een markt blijven. En al bladerend kom je heus wel aardige droom-interpretaties tegen. HJt. BOEKENBOEKENBOEÏ BOEKENBOEKEmmsmf. ENBOEKENSOS^SftBOL BOEKENBOEKENBOEKENI Maria Schneider in Merry-go-round - FOTO ANP Franse regisseur Jacques vette wordt als een aiche- st op het gebied van de ci- ma beschouwd. Zijn f'l" zijn vrij chaotisch, ordat hij het ruwe mate- lal van de film niet onder schikt maakt aan het ver- tal. Dit wekt nog al eens de ritatie van de toeschou- ers op. In New York en ime krijgen een man, Ben »e Dallesandro), en een jouw, Léo (Maria Schnei- r), die elkaar niet kennen, n uitnodiging om naar P®" is te komen. Het geval WiL it Bens vriendin Elisabeth, n zuster van Léo, plotse- ig verdwenen is, waar- hijnlijk gekidnapt. Beiden lgen haar spoor en raken een samenzwering be" okken. uiooq uba jjer 'anni do dei uiooq 'sjqoaa sneu 'set uee doouq 'rqdBjed douq 'queq jueqjajqoE 'stqaaj qtnjqs 'sjqoaj paoq 'jfueq uba joo-j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17