Fransen doen heel over de eigen popmuziek ma mtinsit Ondertussen in Frankrijk: Sapho ommij 55 WOENSDAG 25 ME11983 55 NEDERLANDSE I NEDERLAND 2 PROGRAMMA'S NEDERLAND 1 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 1 BELGIE FRANS 2 DUITSLAND 2 HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 DUITSLAND 3 BELGIE NED 1 DUITSLAND 1 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 BUITENLANDSE PROGRAMMA'S BELGIE NED 1 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 „nPMSDAG 25 ME11983 DUITSLAND 3 PU „Ik heb de voorzichtige hoop dat we aan het begin staan van een nieuwe periode, waarin, wordt gebouwd aan een nieuwe maatschappij "binnen de bestaande orde" Roel van Duyn Door Wim van Leest POPMUZIEK KOMT tegenwoordig overal vandaan. Kon je een paar jaar geleden de nieuwe ontwikkelingen nog volgen door je blik op Amerika en vooral op Groot-Brit- tannië gericht te houden, vandaag de dag is dat wel even anders. België is sinds een paar jaar mede toonaangevend en West-Duitsland ging via de Neue Deutsche Welle en nu Nena, Peter Schilling en BAP ook meedoen. Het suc ces van Nederlandse groe pen blijft vooralsnog, op een enkele uitzondering na, be perkt tot het eigen land. Ook elders in Europa komt ineens volop originele popmuziek te voorschijn. Italiaanse en Spaanse groe pen timmeren stevig aan de weg, maar Frankrijk heeft op dit moment de grootste troef in handen in de per soon van Sapho. Sapho heeft dan ook veel mee. Ze onderscheidt zich van de doorsnee Frangaise door haar extravagante uiterlijk, ze heeft een ge schoolde stem en haar muzi kale aanpak (jazzy new wa ve met Noordafrikaanse in vloeden) is origineel genoeg om een publiek aan zich te binden. Haar laatste twee platen, de mini-elpee 'Pas sage d'enfer' en 'Barbarie', onderscheiden zich door sterke teksten, indringende melodieën en prachtige zang, die zo nu en dan herin neringen oproept aan de glo riedagen van het Franse chanson. Schrijfster Daarnaast is Sapho ook een carrière als schrijfster begonnen. Haar eerste boek 'Douce violence' is haar re laas van een jaar leven in New York en inmiddels is ze aan een tweede boek bezig. Met Sapho doet Frankrijk voor het eerst van zich spre ken op het gebied van de progressieve pop. Reden ge noeg om eens met Sapho te gaan praten over de stand van zaken in Frankrijk op dit moment en over haar carrière. Ik sprak Sapho vo rige week naar haar eerste concert hier, dat ze gaf in de Melkweg in Amsterdam. Franse popmuziek is nog steeds een ondergeschoven kindje. De muziekpers staat er nog in de kinderschoenen en als er al eens iets ge schreven wordt dan gaat het uitsluitend over Ameri kaanse en Engelse groepen. Want hoe links Frankrijk ook mag zijn, met uitzonde ring van de filmindustrie gaat het culturele leven ge bukt onder een Anglo-Ame rikaanse overheersing. Wat uit het de States komt is goed. Sapho weet daarover mee te praten. Marokko Sapho werd geboren in Marokko uit een Franse va der en een Marokkaans- joodse moeder en ze woonde daar tot haar vijftiende jaar. Vervolgens verhuisde het gezin naar Frankrijk en Sa pho werd naar een Zwitser se kostschool gestuurd. Sapho: „Dat was in 1968 en ik heb alles wat er in mei van dat jaar in Parijs ge beurde gemist. Toen ik van school kwam heb ik eerst geprobeerd actrice te wor den. Maar ik kwam er al gauw achter, dat het toneel een mannenwereld] e is. De stukken worden geschreven door mannen en al watje als jong. meisje kon spelen, wa ren verlegen typetjes, die op een geliefde zaten te wach ten of een hoer. En geen van beide rollen vond ik op me zelf van toepassing. Vanuit het toneel ben ik in de mu- Sapho: „Franrijk heeft wel degelijk iets te bieden. ziek geraakt. Na wat erva ringen in Frankrijk ben ik een jaar naar New York ge gaan en heb daar in allerlei clubs gespeeld met Ameri kaanse muzikanten. Een maal terug uit Amerika ben ik begonnen met platen ma ken. Met de elpee 'Passage d'enfer' heb ik mijn draai gevonden. Ik probeer mu ziek te maken, waarin mijn culturele achtergronden verweven zijn en op mijn nieuwe elpee 'Barbarie' ben ik daar weer een stuk verder mee gekomen. Ik beschouw mezelf als een soort journa list. Subjectief en werkend met beeldspraak, maar ook iemand, die als getuige op treedt. Soms protesterend, soms politiek, soms emotio neel. Rock is voor mij een manier van leven, zoals voor anderen een godsdienstige overtuiging dat is." De eerste twee elpees van Sapho zijn nogal punky. Te genwoordig houdt ze zich bezig met melodieuzere, soms jazzachtige muziek, waarin het ritme uit Marok ko duidelijk hoorbaar is. Sapho: „Dat punkachtige van die eerste platen was een gevolg van mijn verblijf in New York. Het leven daar is zo agressief, dat het in de muziek doorwerkt. Daarna begon die punk me al snel te vervelen. Je word als muzi kant beter en je hebt meer ideeën. Ik was moe van al die imitatie van Engelse en Amerikaanse rockmuziek door Franse musici. Ik had het idee om de muziek van binnenuit te veranderen. Een eigen soort muziek te smeden uit die smeltkroes van invloeden die er in Frankrijk en met name in Parijs is. Daarbij komt dat de popmuziek de laatste ja ren rijker is geworden, meer open voor allerlei invloeden en er kan ineens veel meer." „Wat Frankrijk betreft is er een nieuwe generatie ge komen, die langzaamaan be sef krijgt voor het feit dat er ook in Frankrijk goede mu zikanten rondlopen. Voor dien was er geen enkel zelf vertrouwen en werd er zelfs heel neerbuigend over Fran se popmuziek gedaan in eigen land. Dat gebeurt nog wel en de kritiek is dan vreemd genoeg veel extre mer dan bij vergelijkbare buitenlandse muziek het ge val is. Er is nu een begin van een beweging zichtbaar met 4, 5 groepen, die originele muziek maken. En het is nog maar een heel pril begin, waarvan ik hoop dat het sterk genoeg zal zijn. Als het groter wordt dan zal het te gen de verdrukking door de media in zijn, want noch de radio noch de pers besteden aandacht aan onze muziek. Er heerst nog steeds de men taliteit, dat alles wat in Frankrijk zelf gemaakt wordt fout is, terwijl wat uit het buitenland komt goed zou zijn." Openhartig Sapho zegt dat laatste als of ze een hekel heeft aan die Amerikaanse muziek. Pra ten met Sapho is praten met iemand, die het hart op de tong heeft. Net als bij andere Zuideuropeanen is elke ge reserveerdheid haar vreemd en is openhartigheid het cre do. Sapho: „Ik heb geen hekel aan die muziek, maar eerder aan de manier van leven daar en ook hier in Europa. Dat zal wel komen door mijn Marokkaanse jeugd. Maatschappelijk succes doet me niets. Ik wil datgene doen, waarvan ik hou en vooral wil ik leven. Ik heb daarbij voor muziek geko zen, omdat ik geloof dat je met cultuur meer kunt ver anderen dan met politiek. Geld is voor mij niet belang rijk. Ik heb nooit veel gehad en ik kan met heel weinig rond komen. In Amerika is dat anders. Die samenleving is op geld gebaseerd en daardoor keihard. In mijn boek 'Douce violence' be schrijf ik een jaar leven in New York. Bij ons in Frank rijk kijkt iedereen op naar Amerika en iedereen is ge fascineerd door New York. raiiiiiiiiiliHHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw 19.12] Van gewest tot gewest 15.55 Savasch De Duitse jeugdfilm 'Sa vasch' van Klaus Werner behandelt de problematiek van de Turkse gastarbeiders in de Bondsrepubliek. De vader van de Turkse jongen Savasch krijgt van de auto riteiten de opdracht om met zijn gezin naar Turkije te rug te keren. De familie woont al tien jaar illegaal in West-Berlijn. De kleine Sa vasch is de enige, die dit niet accepteert. Hij wil proberen de autoriteiten op andere gedachten te brengen. In een oude boerderij in Em- men heeft de heer Ritmees ter de meest uiteenlopende electrische artikelen opge slagen, die samen het Elec- triciteitsmuseum vormen. 'Van gewest tot gewest' maakte vorig jaar van dit niet officieel bestaande mu seum een reportage, die vanavond herhaald wordt. De boerderij van de heer Ritmeester is niet geschikt als museum, zodat hij nog steeds op zoek is naar een passende ruimte. Regelma tig echter worden zijn voor werpen op beurzen en ten toonstellingen gebruikt, zo dat een groot aantal mensen zijn verzameling kunnen zien. 18.55 SWALK De Engelsen schrijven onder hun brieven dikwijls Sealed with a loving kiss (Bezegeld met een liefhebbende kus), oftewel SWALK. Dit is de titel van een nieuwe jeugd serie, waarmee de IKON vanavond begint. Hierin draait alles om de dertienja rige Amanda, die dol is op het lezen van beeldroman netjes. Ze laat zich zelfs zo door haar fantasie meesle pen, dat ze zichzelf soms in zo'n beeldroman waant. Rond haar ouders en haar zusje Katherine heerst een geheimzinnige sfeer, die ze niet kan doorgronden, zodat ze zich tot een soort 'Lieve Lita' wendt. 22.00 Het korte spel 20.28 Een gebaar De jonge filmer Joost Ran- zijn heeft zich door al het geharrewar rond de Stopera, het nieuwe stadhuis-opera gebouw van Amsterdam, la ten inspireren tot het maken van de tragi-komische speelfilm 'Storm in de Stop era'. Een architect (Peer Mascini) heeft na veel vij ven en zessen een ontwerp voor een stadhuis-muziek theater weten te maken. Blij dat ook zijn opdrachtgevers eindelijk tevreden zijn staat hij in de bouwput, waar het werk begonnen is. Ineens begint hij zich dan af te vra gen, of hij niet iets ontwor pen heeft, dat misschien een enorm misbaksel zal blijken te zijn. In het Amsterdamse Carré zijn op 16 en 17 mei jl. twee liefdadigheidsvoorstellingen gegeven ten bate van Am nesty International onder het motto 'Een gebaar'. In een ruim drie-en-een-half uur durende uitzending (de opnamen liepen sterk uit) brengt de VPRO een samen vatting van deze twee avonden. Hieraan werkten vijfentwintig artiesten be langeloos mee, uitgenodigd door Freek de Jonge, Wim de Bie en Kees van Kooten, die zelf ook diverse malen optraden. Onder hen: Doe Maar, Herman van Veen, Fay Lovski, Herman Brood en Adèle Bloemendaal. Ri- nus Ferdinandusse zorgde voor de presentatie. Fay Lovksy in „Een gebaar". -fotoanp NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 10.00 Schooltelevisie. 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 15.00 Pensioen in zicht (2). KRO 15.30 De Flintstones. Tekenfilm voor de jeugd. 15.55 Savasch. Duitse speelfilm over Turkse jongen in Berlijn. E3 TELEAC 18.25 Een kwart eeuw ruimtevaart (9). IKON 18.55 SWALK (Sealed with a loving kiss). Engelse jeugdserie. 19.21Kenmerk. Actualiteiten. NOS 19.46 Socutera. Filmpje van de Stichting Amref-Nederland. 20.00 Journaal. VPRO 20.28 Een gebaar. Samenvatting gala-avond ten bate van Amnesty International. Q NOS 00.15 TELEAC. Cursus Ergonomie. 00.40 Journaal. 00.50 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.30 Sesamstraat. 18.45 Jeugdjournaal. 19.00 Journaal. 19.12 Politieke partijen. Zendtijd voor de VVD. 19.22 Van gewest tot gewest. Regionale nieuwsrubriek. 20.10 Studio sport extra voetbal. Rechtstreeks verslag Europa Cup I finale HSV- Juventus. 22.00 Het korte spel. 'Storm in de Stopera'. Film van Joost Ranzijn. 22.30 Journaal. 22.45 Den Haag vandaag. Parlementaire rubriek 23.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. jeugdserie. 18.00 Appie. Tekenfilmserie. 18.05 Belfi en Lillibit (8). Tekenfilmserie. 18.25 Funnies. Korte tekenfilm. 18.35 Denken en doen. Sport en spelprogramma voor de jeugd. 19.00 Waard om te weten. Culturele agenda voor de jeugd. 19.10 Tussen staf en mijter. Programma van de KTRO. 19.40 Mededelingen. 19.45 Nieuws en sportberichten. 20.10 Voetbal: HSV-Juventus. Tijdens de rust om 21.00 u. Mini mikro makro. 22.15 Het gerucht. Kunstprogramma. 23.00 Journaal. Aansluitend: Coda (poëzie). 23.20 Televox. Enkel voor de Belgen in Duitsland. 19.00 Tij drover: Bloemschikken. 19.10 Nieuwtjes uit Uhlenbusch. Duitse jeugdserie. 19.40 Mededelingen. Met: Overzicht programma's. 19.45 Koningin Elisabeth wedstrijd voor piano 1983. Rechtstreekse reportage. 16.00 Cine, Bede et Cie. Jeugdprogramma. 17.25 Plein jeu. Gevarieerd programma. 19.08 Ce soir. Actualiteiten. 19.25 Flash minute papillon. 19.30 Journaal. 20.00 Sports 2. Met o.a.de voetbalwedstrijd HSV- Juventus. 22.45 Journaal. 18.05 La chute des aigles (The fall of eagles). Engelse serie. 19.00 La pensée et les hommes. 19.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 20.00 Koningin Elisabeth wedstrijd voor piano 1983. 11.35 Mozaïek. 12.05 Elkaar begrijpen, met elkaar leven. 12.10 Monitor. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15 Videotext voor iedereen. 15.40 Videotext voor iedereen. 16.10 Journaal. 16.15 Expedities in het dierenrijk. 17.00 De speelhoek. Spelprogramma voor de jeugd. 17.50 Journaal. 18.00 Actualiteiten. 18.25 Christian en Christiane. 19.00 Stefan Karwowskis ervaringen. 20.00 Journaal. 20.15 Tokyo 264-4000. Tv-film. Cl 21.45 Titels, theses, temperamenten. Culturele rubriek. 22.30 Achtergrondinformatie 15.25 Enorm in vorm. Aerobic oefeningen. Herhaling. 15.40 Videotext voor iedereen. 15.57 Overzicht programma's. 16.00 Journaal. 16.04 Anderland. Kinderprogramma. Aansluitend: Journaal. 16.35 Kiwi - Avonturen in Nieuw-Zeeland. Avonturenserie. 17.00 Journaal. 17.15 Tele-magazine. 17.53 Rokende colts (Gunsmoke). Amerikaanse westernserie. 18.25 Rokende colts. Tweede deel. 18.57 ZDF-Uw programma. 19.00 Journaal. 19.30 Balans. Economische rubriek. 20.05 Voetbal. HSV-Juventus. 22.00 Woensdaglotto. 22.05 Welke arbeid heeft de mens nodig? Over computertechnologie en arbeidsplaatsen. 22.35 Apropos film. Nieuws uit de filmwereld. 23.20 Van de ene dag op de andere. Tv-spel. I 00.50 Journaal: 7.02 (VOO) Bart van Leeuwen - 9.03 Muziek terwijl u werkt - 10.30 Kletskop - 12.03 Will wil wel - 14.03 Jukebox - 15.03 Toeters bellen - 15.30 Kinderrubriek: Mijn idool - 16.30 'Apekool' - 17.02 (EO) Onder weg - 18.06 Actualiteiten - 18.30 Be richtgeving over het zendingswerk - 18.40 Jessica: verhaal van Hesba Stretton - 18.50 Kleuterprogramma - 19.02 Van U wil ik zingen - 19.25 De bijbel open - 19.45 Jongerenpro gramma - 20.03 (NOS) Langs de lij n - 23.02 Met het oog op morgen - 0.02 (NCRV) Volgspot - 1.02 Metro polis - 2.02 Nachtexpress - 6.09 Vandaag donderdag. 17.00 Take it easy (3, deel 1). Herhaling. 17.25 Jukebox. Met: The Stranglers, Yazoo en Frank Oliver. 17.30 Het koraaleiland. Australisch-Engelse 08.10 Schooltelevisie. 09.25 Sesamstraat: 10.00 Journaal. 10.03 Huwelijke voor de rechtbank. Herhaling. 18.30 Sesamstraat. 19.00 Het actuele uurtje. 20.00 Journaal. 20.15 Op woensdag in Informatie en amusement. 21.45 Verslaggever buitenland. Madagaskar. 22.15 Merry-go-round. Franse film van Jacques Rivette (1978). n 00.50 Journaal. 7.20 (VARA) De wekkerradio - 8.33 De reactie-telefoon - 8.40 Consu menteninformatie - 9.05 Gymnas tiek voor de vrouw - 9.15 De werk bank - 9.33 Teleac - 10.03 Schoolra dio - 10.23 Vrouwen-agenda - 10.33 Hoor haar! - 11.33 Leef-tijd genoeg - 12.16 Overheidsvoorlichting - 12.26 Actualiteiten - 13.10 Informa tie over uw kind - 13.50 Reactie-te lefoon - 14.00 De schuurpapier - 14.33 (NOS) Zo kan het ook; over rollenpatronen - 15.32 NOS-we- reldwijzer - 16.00 Wat een taal - 16.30 (NCRV) Studio 55 - 17.36 Ac tualiteiten - 18.20 Politieke partij en - 18.30 Humanistisch Verbond - 19.00 Leesoefeningen in de bijbel - 19.15 Zingen bij het boek Genesis - 19.30 Theologische etherleergang - 20.03 Leger des Heilskwartier - 20.18 De wereld zingt Gods lof - 21.00 In het midden van je leven: herkenbare problemen vanaf je 45ste - 21.30 Even het hoofd bij het nieuws - 21.40 (NOS) NOS-service voor Molukkers - 22.10 Radio- volksuniversiteit - 22.40 Oorzaken en gevolgen van politieke en eco nomische verwikkelingen - 23.00 Literama-woensdag. 7.02 (KRO) Manneke Pop - 8.34 Pa raplu - 10.34 Weg met de genera tie-kloof - 12.34 Vraag en antwoord - 13.30 Weeshuis van de hits - 14.34 K-rock - 16.34 Nieuws-box - 18.03 (NOS) De avondspits - 19.02 (KRO) Krachtvoer - 21.02 Demo - 22.02 Rocktempel. 7.02 (NCRV) Het levende woord - 7.10 Preludium - 8.05 Platennieuws - 8.45 Musica Sacra - 9.15 Onder de hoogtezon - 10.00 Orkestpalet - 12.00 Divertimento - 13.05 Werken van Mozart (1) - 13.30 (AVRO) Sin- fonia concertante in Es gr.t. KV 9 (Mozart) - 14.00 David en Jona than. Muzikale tragedie van Char- pentier - 16.15 Romantische ka mermuziek - 17.00 Overname Hil versum 2 - 20.00 (AVRO) Gran fies ta America Latina. 22.15 Het gerucht Het kunstprogramma van Ludo Bekkers 'Het gerucht' omvat vanavond twee on derwerpen. Het eerste met de titel 'Het verlossende woord' gaat over poëzie en de strijd om het vrije woord, waaraan Simon Vinkenoog, Johnny van Dooren, Jules Deelder, Diana Ozon, Johan Loos en Lannoy meewerken. In het tweede gedeelte wordt aandacht besteedt aan een tentoonstelling van Rebecca Horn, die bestaat uit projectie van films, die zij zelf ontwierp en regis seerde. 20.15 Tokyo 264-4000 Naar het idee van de Duitse tv-correspondent in Japan, Peter Krebs, ontstond de film 'Tokyo 264-4000'. Hij zag op de Japanse televisie een uitzending, waarin men probeert vermiste personen terug naar hun gezin te brengen. In zijn film staat voor een huis in Sagamihara een bestelwagen te wachten, waarin een team van de NTV, de Nippon Television Network, zit samen met de vrouw Noriko Sato. Ze heeft 's middags in het program ma van de NTV haar man Yoshiako gesmeekt om te rug te komen. Tamotsu Yos- hizawa, eigenaar van een bouwonderneming, heeft die uitzending gezien en weet dat de man van Noriko bij hem werkt, al is het onder een andere naam. Hij brengt de NTV op de hoogte. De ca- meralui willen een confron tatie tussen Noriko en Yos hiako arrangeren. De laatste liet zijn zwangere vrouw in de steek uit angst voor zijn verantwoordelijkheden en zijn schuldeisers. 23.20 Van de ene dag Het tv-spel van Wolfgang Becker 'Van de ene dag op de andere' werd reeds eerder uitgezonden. De hoofdper- Iedereen wilde dan ook alles van me weten toen ik terug kwam. Ik heb met mijn boek geprobeerd dat ideaal pro. beren te ontmythologise- ren." Piaff In de moderne popmuziek die Sapho op haar platen laat horen, klinkt bij vlagen ook iets door van het tradi tionele Franse chanson. Sapho: „Het chanson is een erfenis, die je niet onbe nut kunt laten. Ik ben een i| grote bewonderaar van Edith Piaff en ik doe dan l| ook een nummer van haar i| op het podium. Ze had zangeres iets realistisch, dat jl je maar zelden aantreft. Je kunt beter zo'n traditie ge bruiken, dan klakkeloos na spelen, wat in Amerika en Engeland al honderden ma len is voorgekauwd. Daar zijn zij veel beter in en jij j bent dan min of meer over- I bodig. Juist het originele j element in je muziek maakt dat er in Engeland en Ame rika en ook in een land als Japan waardering is voor je j muziek. Omdat ze iets te ho ren krijgen dat ze nog niet eerder tot vervelens toe g hoord hebben." Sapho is geen persoon van j| grote idealen. Sapho: „Alles is voor ver betering vatbaar. Ik wil me gewoon blijven ontwikkelen zoals het nu gaat en mijn muziek uitdiepen. Een onaf hankelijk muzikant blijven ook. Succes op grote schaal houdt een gevaar in, wantje wordt dan al gauw door je platenmaatschappij in een bepaalde richting gestuwd. Je moet sterk zijn om dan 'nee' te kunnen zeggen. Ik, hoop, dat er een doorbraak komt voor de progressieve Franse muziek. Ze hebben nu gezien, dat een Frans meisje het kan, dat ze kan spelen in New York en op eigen kracht platen kan ma ken. Ze willen er eindelijk aan, dat Frankrijk zelf wel degelijk iets te bieden heeft." soon, Karl Horbach, is een ambtenaar, die met zijn vrouw Lydia en zijn zoontje Benni een rustig leven leidt. Op een dag wordt een over moedige duik in onbekend water hem fataal. Hij komt zo ongelukkig terecht, dat hij voor de rest van zijn le ven verlamd zal zijn. Met verbeten energie en dikwijls bijna vertwijfeld probeert hij zich op zijn nieuwe le venssituatie in te stellen. Slechts met de voorzichtige en begripvolle hulp van zijn vrouw lukt het hem tenslot te een zekere gelatenheid op te brengen. anuit Door Henk Egbers Ik speel niet voor Nederla speel voor publiek. Tie 3 is g lerheids-theatergroep. Opzet gereld-theater te maken". Di gisseur Edsel Samson, die me spelers bewijst daarmee een »p weg te zijn. - Hun nieuwe stuk „Meester Leve| lida - op tekst en muziek van Rub s een intrigerende produktie, ge juidamerikaanse cultuur. J Vanuit hun standplaats Arnhem aO voorstellingen in Nederland, sper eens op uitnodiging in Keulen ed »aan dan een maand of vier op to 'lexico, Venezuela en de Antillen.JI raken ze samen hun vierde stuk, I ug in Nederland weer met iets nieij )p 28 mei zijn ze te zien in Theater! chouwburg, Breda, dat lage toeg^ jeeft. „In de Derde Wereld is geen theaj reinig podiumkunst. Daarom zoeka .iieuwe dingen, die wortelen in de ke Derde Wereld zelf", aldus Edsel. l[ Cegie studeerde aan de toneelschool i lam zou je kunnen veronderstelh -h westerse opleiding deze intentk zou staan. „Na Amsterdam ben ik al van het cultureel centrum in Curag; ozig geweest met ontwikkelingsthr iet bestuur wilde Shakespeare, Bet ra bal in plaats van Zuidamerikaan Je beslissingen rond het cultuurbe jiteindelijk niet in de Antillen, maai Jand (o.a. via de Sticusa). Evenals ganger Tone Brulin, kreeg ik na dri contract niet verlengd. Toen ben ik teruggegaan naar Dm met behulp van workshops het Dp de Antillen begon voort te zette ran bijvoorbeeld Grotowski en Bro stage) was ik begonnen met taaksi chaam en stem hebben daarbij eei Jnze groep bestaat in opzet uit verschillende nationaliteiten; heef lern met daarnaast ad hoe samei Ie maken ieder jaar één produk1 vesterse theaterconventies. Van sant schuilt er gevaar voor ons in van folklorisme met onze eigen ouc Ie proberen uit te gaan van wat |leeft in de derde wereld, in de wete leaterwetten niet universeel zijn. stuk Droom op Apenberg (van Dei lit Trinidad) was een typisch Caraï iet een sterke mate van directhf rote gebaar. Dit nieuwe stuk is vee vat betekent dat het precieuser en [Aanvulling Tie 3, het Theater van de Der Ispeelde ook op de sociale academi Idaal Breda. Docent Paul Bartels Istencils over de Derde Wereld-pr llijfelijk aanvulling nodig hebben. I,.Meester Leven" voelt hij zichzelf ir Ivan Marquez. „Meester Leven" spee leen Latijns-Amerikaanse stadswijl jspel van leven en dood zich concenti ICarmelo en Manuela. Een periode Ijaar (1920-1970). Een emotioneel, lichamelijk geb Isten die tot stomheid slaan en muz: Mcky Luke: Daisy Maria Schneider ii „Merry-go-round". - FOTOANP De Franse regisseur Jacques Rivette wordt als een alche mist op het gebied van de ci nema beschouwd. Zijn fil men zijn vrij chaotisch, doordat hij het ruwe mate riaal van de film niet onder geschikt maakt aan het ver haal. Dit wekt nog al eens de irritatie van de toeschou wers op. In New York en Rome krijgen een man. Ben (Joe Dallesandro), en een vrouw, Léo (Maria Schnei der), die elkaar niet kennen, een uitnodiging om naar Pa rijs te komen. Het geval wil. dat Bens vriendin Elisabeth, een zuster van Léo, plotse ling verdwenen is, waar schijnlijk gekidnapt. Beiden volgen haar spoor en raken bij een samenzwering be trokken. ■S1!. t- typie Happie Als A aÊPr £//7~ C 557"OOEIE TIP SyJf ^-iJaft S7Ki#&ZEt*f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16