Fransen doen heel
over
de eigen popmuziek
ma mtinsit
Ondertussen in Frankrijk: Sapho
ommij
55
WOENSDAG 25 ME11983
55
NEDERLANDSE
I
NEDERLAND 2
PROGRAMMA'S
NEDERLAND 1
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 2
BELGIE FRANS 1
BELGIE FRANS 2
DUITSLAND 2
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
DUITSLAND 3
BELGIE NED 1
DUITSLAND 1
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
BUITENLANDSE
PROGRAMMA'S
BELGIE NED 1
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
„nPMSDAG 25 ME11983
DUITSLAND 3
PU
„Ik heb de voorzichtige hoop dat we aan het
begin staan van een nieuwe periode, waarin,
wordt gebouwd aan een nieuwe maatschappij
"binnen de bestaande orde"
Roel van Duyn
Door Wim van Leest
POPMUZIEK KOMT tegenwoordig overal
vandaan. Kon je een paar jaar geleden de
nieuwe ontwikkelingen nog volgen door je
blik op Amerika en vooral op Groot-Brit-
tannië gericht te houden, vandaag de dag is
dat wel even anders.
België is sinds een paar
jaar mede toonaangevend en
West-Duitsland ging via de
Neue Deutsche Welle en nu
Nena, Peter Schilling en
BAP ook meedoen. Het suc
ces van Nederlandse groe
pen blijft vooralsnog, op een
enkele uitzondering na, be
perkt tot het eigen land.
Ook elders in Europa
komt ineens volop originele
popmuziek te voorschijn.
Italiaanse en Spaanse groe
pen timmeren stevig aan de
weg, maar Frankrijk heeft
op dit moment de grootste
troef in handen in de per
soon van Sapho.
Sapho heeft dan ook veel
mee. Ze onderscheidt zich
van de doorsnee Frangaise
door haar extravagante
uiterlijk, ze heeft een ge
schoolde stem en haar muzi
kale aanpak (jazzy new wa
ve met Noordafrikaanse in
vloeden) is origineel genoeg
om een publiek aan zich te
binden. Haar laatste twee
platen, de mini-elpee 'Pas
sage d'enfer' en 'Barbarie',
onderscheiden zich door
sterke teksten, indringende
melodieën en prachtige
zang, die zo nu en dan herin
neringen oproept aan de glo
riedagen van het Franse
chanson.
Schrijfster
Daarnaast is Sapho ook
een carrière als schrijfster
begonnen. Haar eerste boek
'Douce violence' is haar re
laas van een jaar leven in
New York en inmiddels is ze
aan een tweede boek bezig.
Met Sapho doet Frankrijk
voor het eerst van zich spre
ken op het gebied van de
progressieve pop. Reden ge
noeg om eens met Sapho te
gaan praten over de stand
van zaken in Frankrijk op
dit moment en over haar
carrière. Ik sprak Sapho vo
rige week naar haar eerste
concert hier, dat ze gaf in de
Melkweg in Amsterdam.
Franse popmuziek is nog
steeds een ondergeschoven
kindje. De muziekpers staat
er nog in de kinderschoenen
en als er al eens iets ge
schreven wordt dan gaat het
uitsluitend over Ameri
kaanse en Engelse groepen.
Want hoe links Frankrijk
ook mag zijn, met uitzonde
ring van de filmindustrie
gaat het culturele leven ge
bukt onder een Anglo-Ame
rikaanse overheersing. Wat
uit het de States komt is
goed. Sapho weet daarover
mee te praten.
Marokko
Sapho werd geboren in
Marokko uit een Franse va
der en een Marokkaans-
joodse moeder en ze woonde
daar tot haar vijftiende jaar.
Vervolgens verhuisde het
gezin naar Frankrijk en Sa
pho werd naar een Zwitser
se kostschool gestuurd.
Sapho: „Dat was in 1968
en ik heb alles wat er in mei
van dat jaar in Parijs ge
beurde gemist. Toen ik van
school kwam heb ik eerst
geprobeerd actrice te wor
den. Maar ik kwam er al
gauw achter, dat het toneel
een mannenwereld] e is. De
stukken worden geschreven
door mannen en al watje als
jong. meisje kon spelen, wa
ren verlegen typetjes, die op
een geliefde zaten te wach
ten of een hoer. En geen van
beide rollen vond ik op me
zelf van toepassing. Vanuit
het toneel ben ik in de mu-
Sapho: „Franrijk heeft wel degelijk iets te bieden.
ziek geraakt. Na wat erva
ringen in Frankrijk ben ik
een jaar naar New York ge
gaan en heb daar in allerlei
clubs gespeeld met Ameri
kaanse muzikanten. Een
maal terug uit Amerika ben
ik begonnen met platen ma
ken. Met de elpee 'Passage
d'enfer' heb ik mijn draai
gevonden. Ik probeer mu
ziek te maken, waarin mijn
culturele achtergronden
verweven zijn en op mijn
nieuwe elpee 'Barbarie' ben
ik daar weer een stuk verder
mee gekomen. Ik beschouw
mezelf als een soort journa
list. Subjectief en werkend
met beeldspraak, maar ook
iemand, die als getuige op
treedt. Soms protesterend,
soms politiek, soms emotio
neel. Rock is voor mij een
manier van leven, zoals voor
anderen een godsdienstige
overtuiging dat is."
De eerste twee elpees van
Sapho zijn nogal punky. Te
genwoordig houdt ze zich
bezig met melodieuzere,
soms jazzachtige muziek,
waarin het ritme uit Marok
ko duidelijk hoorbaar is.
Sapho: „Dat punkachtige
van die eerste platen was
een gevolg van mijn verblijf
in New York. Het leven daar
is zo agressief, dat het in de
muziek doorwerkt. Daarna
begon die punk me al snel te
vervelen. Je word als muzi
kant beter en je hebt meer
ideeën. Ik was moe van al
die imitatie van Engelse en
Amerikaanse rockmuziek
door Franse musici. Ik had
het idee om de muziek van
binnenuit te veranderen.
Een eigen soort muziek te
smeden uit die smeltkroes
van invloeden die er in
Frankrijk en met name in
Parijs is. Daarbij komt dat
de popmuziek de laatste ja
ren rijker is geworden, meer
open voor allerlei invloeden
en er kan ineens veel meer."
„Wat Frankrijk betreft is
er een nieuwe generatie ge
komen, die langzaamaan be
sef krijgt voor het feit dat er
ook in Frankrijk goede mu
zikanten rondlopen. Voor
dien was er geen enkel zelf
vertrouwen en werd er zelfs
heel neerbuigend over Fran
se popmuziek gedaan in
eigen land. Dat gebeurt nog
wel en de kritiek is dan
vreemd genoeg veel extre
mer dan bij vergelijkbare
buitenlandse muziek het ge
val is. Er is nu een begin van
een beweging zichtbaar met
4, 5 groepen, die originele
muziek maken. En het is nog
maar een heel pril begin,
waarvan ik hoop dat het
sterk genoeg zal zijn. Als het
groter wordt dan zal het te
gen de verdrukking door de
media in zijn, want noch de
radio noch de pers besteden
aandacht aan onze muziek.
Er heerst nog steeds de men
taliteit, dat alles wat in
Frankrijk zelf gemaakt
wordt fout is, terwijl wat uit
het buitenland komt goed
zou zijn."
Openhartig
Sapho zegt dat laatste als
of ze een hekel heeft aan die
Amerikaanse muziek. Pra
ten met Sapho is praten met
iemand, die het hart op de
tong heeft. Net als bij andere
Zuideuropeanen is elke ge
reserveerdheid haar vreemd
en is openhartigheid het cre
do.
Sapho: „Ik heb geen hekel
aan die muziek, maar eerder
aan de manier van leven
daar en ook hier in Europa.
Dat zal wel komen door
mijn Marokkaanse jeugd.
Maatschappelijk succes doet
me niets. Ik wil datgene
doen, waarvan ik hou en
vooral wil ik leven. Ik heb
daarbij voor muziek geko
zen, omdat ik geloof dat je
met cultuur meer kunt ver
anderen dan met politiek.
Geld is voor mij niet belang
rijk. Ik heb nooit veel gehad
en ik kan met heel weinig
rond komen. In Amerika is
dat anders. Die samenleving
is op geld gebaseerd en
daardoor keihard. In mijn
boek 'Douce violence' be
schrijf ik een jaar leven in
New York. Bij ons in Frank
rijk kijkt iedereen op naar
Amerika en iedereen is ge
fascineerd door New York.
raiiiiiiiiiliHHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiw
19.12]
Van gewest
tot gewest
15.55
Savasch
De Duitse jeugdfilm 'Sa
vasch' van Klaus Werner
behandelt de problematiek
van de Turkse gastarbeiders
in de Bondsrepubliek. De
vader van de Turkse jongen
Savasch krijgt van de auto
riteiten de opdracht om met
zijn gezin naar Turkije te
rug te keren. De familie
woont al tien jaar illegaal in
West-Berlijn. De kleine Sa
vasch is de enige, die dit niet
accepteert. Hij wil proberen
de autoriteiten op andere
gedachten te brengen.
In een oude boerderij in Em-
men heeft de heer Ritmees
ter de meest uiteenlopende
electrische artikelen opge
slagen, die samen het Elec-
triciteitsmuseum vormen.
'Van gewest tot gewest'
maakte vorig jaar van dit
niet officieel bestaande mu
seum een reportage, die
vanavond herhaald wordt.
De boerderij van de heer
Ritmeester is niet geschikt
als museum, zodat hij nog
steeds op zoek is naar een
passende ruimte. Regelma
tig echter worden zijn voor
werpen op beurzen en ten
toonstellingen gebruikt, zo
dat een groot aantal mensen
zijn verzameling kunnen
zien.
18.55
SWALK
De Engelsen schrijven onder
hun brieven dikwijls Sealed
with a loving kiss (Bezegeld
met een liefhebbende kus),
oftewel SWALK. Dit is de
titel van een nieuwe jeugd
serie, waarmee de IKON
vanavond begint. Hierin
draait alles om de dertienja
rige Amanda, die dol is op
het lezen van beeldroman
netjes. Ze laat zich zelfs zo
door haar fantasie meesle
pen, dat ze zichzelf soms in
zo'n beeldroman waant.
Rond haar ouders en haar
zusje Katherine heerst een
geheimzinnige sfeer, die ze
niet kan doorgronden, zodat
ze zich tot een soort 'Lieve
Lita' wendt.
22.00
Het korte
spel
20.28
Een
gebaar
De jonge filmer Joost Ran-
zijn heeft zich door al het
geharrewar rond de Stopera,
het nieuwe stadhuis-opera
gebouw van Amsterdam, la
ten inspireren tot het maken
van de tragi-komische
speelfilm 'Storm in de Stop
era'. Een architect (Peer
Mascini) heeft na veel vij
ven en zessen een ontwerp
voor een stadhuis-muziek
theater weten te maken. Blij
dat ook zijn opdrachtgevers
eindelijk tevreden zijn staat
hij in de bouwput, waar het
werk begonnen is. Ineens
begint hij zich dan af te vra
gen, of hij niet iets ontwor
pen heeft, dat misschien een
enorm misbaksel zal blijken
te zijn.
In het Amsterdamse Carré
zijn op 16 en 17 mei jl. twee
liefdadigheidsvoorstellingen
gegeven ten bate van Am
nesty International onder
het motto 'Een gebaar'. In
een ruim drie-en-een-half
uur durende uitzending (de
opnamen liepen sterk uit)
brengt de VPRO een samen
vatting van deze twee
avonden. Hieraan werkten
vijfentwintig artiesten be
langeloos mee, uitgenodigd
door Freek de Jonge, Wim
de Bie en Kees van Kooten,
die zelf ook diverse malen
optraden. Onder hen: Doe
Maar, Herman van Veen,
Fay Lovski, Herman Brood
en Adèle Bloemendaal. Ri-
nus Ferdinandusse zorgde
voor de presentatie.
Fay Lovksy in „Een
gebaar". -fotoanp
NOS
09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
10.00 Schooltelevisie.
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
15.00 Pensioen in zicht (2).
KRO
15.30 De Flintstones.
Tekenfilm voor de jeugd.
15.55 Savasch. Duitse
speelfilm over Turkse jongen
in Berlijn. E3
TELEAC
18.25 Een kwart eeuw
ruimtevaart (9).
IKON
18.55 SWALK (Sealed with a
loving kiss). Engelse
jeugdserie.
19.21Kenmerk. Actualiteiten.
NOS
19.46 Socutera. Filmpje van de
Stichting Amref-Nederland.
20.00 Journaal.
VPRO
20.28 Een gebaar.
Samenvatting gala-avond ten
bate van Amnesty
International. Q
NOS
00.15 TELEAC. Cursus
Ergonomie.
00.40 Journaal.
00.50 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.30 Sesamstraat.
18.45 Jeugdjournaal.
19.00 Journaal.
19.12 Politieke partijen.
Zendtijd voor de VVD.
19.22 Van gewest tot gewest.
Regionale nieuwsrubriek.
20.10 Studio sport extra
voetbal. Rechtstreeks verslag
Europa Cup I finale HSV-
Juventus.
22.00 Het korte spel. 'Storm in
de Stopera'. Film van Joost
Ranzijn.
22.30 Journaal.
22.45 Den Haag vandaag.
Parlementaire rubriek
23.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
jeugdserie.
18.00 Appie. Tekenfilmserie.
18.05 Belfi en Lillibit (8).
Tekenfilmserie.
18.25 Funnies. Korte
tekenfilm.
18.35 Denken en doen. Sport
en spelprogramma voor de
jeugd.
19.00 Waard om te weten.
Culturele agenda voor de
jeugd.
19.10 Tussen staf en mijter.
Programma van de KTRO.
19.40 Mededelingen.
19.45 Nieuws en
sportberichten.
20.10 Voetbal: HSV-Juventus.
Tijdens de rust om 21.00 u.
Mini mikro makro.
22.15 Het gerucht.
Kunstprogramma.
23.00 Journaal. Aansluitend:
Coda (poëzie).
23.20 Televox. Enkel voor de
Belgen in Duitsland.
19.00 Tij drover:
Bloemschikken.
19.10 Nieuwtjes uit
Uhlenbusch. Duitse
jeugdserie.
19.40 Mededelingen. Met:
Overzicht programma's.
19.45 Koningin Elisabeth
wedstrijd voor piano 1983.
Rechtstreekse reportage.
16.00 Cine, Bede et Cie.
Jeugdprogramma.
17.25 Plein jeu. Gevarieerd
programma.
19.08 Ce soir. Actualiteiten.
19.25 Flash minute papillon.
19.30 Journaal.
20.00 Sports 2. Met o.a.de
voetbalwedstrijd HSV-
Juventus.
22.45 Journaal.
18.05 La chute des aigles (The
fall of eagles). Engelse serie.
19.00 La pensée et les hommes.
19.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
20.00 Koningin Elisabeth
wedstrijd voor piano 1983.
11.35 Mozaïek.
12.05 Elkaar begrijpen, met
elkaar leven.
12.10 Monitor.
12.55 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
13.15 Videotext voor iedereen.
15.40 Videotext voor iedereen.
16.10 Journaal.
16.15 Expedities in het
dierenrijk.
17.00 De speelhoek.
Spelprogramma voor de jeugd.
17.50 Journaal.
18.00 Actualiteiten.
18.25 Christian en Christiane.
19.00 Stefan Karwowskis
ervaringen.
20.00 Journaal.
20.15 Tokyo 264-4000. Tv-film.
Cl
21.45 Titels, theses,
temperamenten. Culturele
rubriek.
22.30 Achtergrondinformatie
15.25 Enorm in vorm. Aerobic
oefeningen. Herhaling.
15.40 Videotext voor iedereen.
15.57 Overzicht programma's.
16.00 Journaal.
16.04 Anderland.
Kinderprogramma.
Aansluitend: Journaal.
16.35 Kiwi - Avonturen in
Nieuw-Zeeland.
Avonturenserie.
17.00 Journaal.
17.15 Tele-magazine.
17.53 Rokende colts
(Gunsmoke). Amerikaanse
westernserie.
18.25 Rokende colts. Tweede
deel.
18.57 ZDF-Uw programma.
19.00 Journaal.
19.30 Balans. Economische
rubriek.
20.05 Voetbal. HSV-Juventus.
22.00 Woensdaglotto.
22.05 Welke arbeid heeft de
mens nodig? Over
computertechnologie en
arbeidsplaatsen.
22.35 Apropos film. Nieuws uit
de filmwereld.
23.20 Van de ene dag op de
andere. Tv-spel. I
00.50 Journaal:
7.02 (VOO) Bart van Leeuwen - 9.03
Muziek terwijl u werkt - 10.30
Kletskop - 12.03 Will wil wel - 14.03
Jukebox - 15.03 Toeters bellen -
15.30 Kinderrubriek: Mijn idool -
16.30 'Apekool' - 17.02 (EO) Onder
weg - 18.06 Actualiteiten - 18.30 Be
richtgeving over het zendingswerk
- 18.40 Jessica: verhaal van Hesba
Stretton - 18.50 Kleuterprogramma
- 19.02 Van U wil ik zingen - 19.25
De bijbel open - 19.45 Jongerenpro
gramma - 20.03 (NOS) Langs de
lij n - 23.02 Met het oog op morgen -
0.02 (NCRV) Volgspot - 1.02 Metro
polis - 2.02 Nachtexpress - 6.09
Vandaag donderdag.
17.00 Take it easy (3, deel 1).
Herhaling.
17.25 Jukebox. Met: The
Stranglers, Yazoo en Frank
Oliver.
17.30 Het koraaleiland.
Australisch-Engelse
08.10 Schooltelevisie.
09.25 Sesamstraat:
10.00 Journaal.
10.03 Huwelijke voor de
rechtbank. Herhaling.
18.30 Sesamstraat.
19.00 Het actuele uurtje.
20.00 Journaal.
20.15 Op woensdag in
Informatie en amusement.
21.45 Verslaggever
buitenland. Madagaskar.
22.15 Merry-go-round. Franse
film van Jacques Rivette
(1978). n
00.50 Journaal.
7.20 (VARA) De wekkerradio - 8.33
De reactie-telefoon - 8.40 Consu
menteninformatie - 9.05 Gymnas
tiek voor de vrouw - 9.15 De werk
bank - 9.33 Teleac - 10.03 Schoolra
dio - 10.23 Vrouwen-agenda - 10.33
Hoor haar! - 11.33 Leef-tijd genoeg
- 12.16 Overheidsvoorlichting -
12.26 Actualiteiten - 13.10 Informa
tie over uw kind - 13.50 Reactie-te
lefoon - 14.00 De schuurpapier -
14.33 (NOS) Zo kan het ook; over
rollenpatronen - 15.32 NOS-we-
reldwijzer - 16.00 Wat een taal -
16.30 (NCRV) Studio 55 - 17.36 Ac
tualiteiten - 18.20 Politieke partij
en - 18.30 Humanistisch Verbond -
19.00 Leesoefeningen in de bijbel -
19.15 Zingen bij het boek Genesis -
19.30 Theologische etherleergang -
20.03 Leger des Heilskwartier -
20.18 De wereld zingt Gods lof -
21.00 In het midden van je leven:
herkenbare problemen vanaf je
45ste - 21.30 Even het hoofd bij het
nieuws - 21.40 (NOS) NOS-service
voor Molukkers - 22.10 Radio-
volksuniversiteit - 22.40 Oorzaken
en gevolgen van politieke en eco
nomische verwikkelingen - 23.00
Literama-woensdag.
7.02 (KRO) Manneke Pop - 8.34 Pa
raplu - 10.34 Weg met de genera
tie-kloof - 12.34 Vraag en antwoord
- 13.30 Weeshuis van de hits - 14.34
K-rock - 16.34 Nieuws-box - 18.03
(NOS) De avondspits - 19.02 (KRO)
Krachtvoer - 21.02 Demo - 22.02
Rocktempel.
7.02 (NCRV) Het levende woord -
7.10 Preludium - 8.05 Platennieuws
- 8.45 Musica Sacra - 9.15 Onder de
hoogtezon - 10.00 Orkestpalet -
12.00 Divertimento - 13.05 Werken
van Mozart (1) - 13.30 (AVRO) Sin-
fonia concertante in Es gr.t. KV 9
(Mozart) - 14.00 David en Jona
than. Muzikale tragedie van Char-
pentier - 16.15 Romantische ka
mermuziek - 17.00 Overname Hil
versum 2 - 20.00 (AVRO) Gran fies
ta America Latina.
22.15
Het
gerucht
Het kunstprogramma van
Ludo Bekkers 'Het gerucht'
omvat vanavond twee on
derwerpen. Het eerste met
de titel 'Het verlossende
woord' gaat over poëzie en
de strijd om het vrije woord,
waaraan Simon Vinkenoog,
Johnny van Dooren, Jules
Deelder, Diana Ozon, Johan
Loos en Lannoy meewerken.
In het tweede gedeelte
wordt aandacht besteedt
aan een tentoonstelling van
Rebecca Horn, die bestaat
uit projectie van films, die
zij zelf ontwierp en regis
seerde.
20.15
Tokyo
264-4000
Naar het idee van de Duitse
tv-correspondent in Japan,
Peter Krebs, ontstond de
film 'Tokyo 264-4000'. Hij
zag op de Japanse televisie
een uitzending, waarin men
probeert vermiste personen
terug naar hun gezin te
brengen. In zijn film staat
voor een huis in Sagamihara
een bestelwagen te wachten,
waarin een team van de
NTV, de Nippon Television
Network, zit samen met de
vrouw Noriko Sato. Ze heeft
's middags in het program
ma van de NTV haar man
Yoshiako gesmeekt om te
rug te komen. Tamotsu Yos-
hizawa, eigenaar van een
bouwonderneming, heeft die
uitzending gezien en weet
dat de man van Noriko bij
hem werkt, al is het onder
een andere naam. Hij brengt
de NTV op de hoogte. De ca-
meralui willen een confron
tatie tussen Noriko en Yos
hiako arrangeren. De laatste
liet zijn zwangere vrouw in
de steek uit angst voor zijn
verantwoordelijkheden en
zijn schuldeisers.
23.20
Van de
ene dag
Het tv-spel van Wolfgang
Becker 'Van de ene dag op
de andere' werd reeds eerder
uitgezonden. De hoofdper-
Iedereen wilde dan ook alles
van me weten toen ik terug
kwam. Ik heb met mijn boek
geprobeerd dat ideaal pro.
beren te ontmythologise-
ren."
Piaff
In de moderne popmuziek
die Sapho op haar platen
laat horen, klinkt bij vlagen
ook iets door van het tradi
tionele Franse chanson.
Sapho: „Het chanson is
een erfenis, die je niet onbe
nut kunt laten. Ik ben een i|
grote bewonderaar van
Edith Piaff en ik doe dan l|
ook een nummer van haar i|
op het podium. Ze had
zangeres iets realistisch, dat jl
je maar zelden aantreft. Je
kunt beter zo'n traditie ge
bruiken, dan klakkeloos na
spelen, wat in Amerika en
Engeland al honderden ma
len is voorgekauwd. Daar
zijn zij veel beter in en jij j
bent dan min of meer over- I
bodig. Juist het originele j
element in je muziek maakt
dat er in Engeland en Ame
rika en ook in een land als
Japan waardering is voor je j
muziek. Omdat ze iets te ho
ren krijgen dat ze nog niet
eerder tot vervelens toe g
hoord hebben."
Sapho is geen persoon van j|
grote idealen.
Sapho: „Alles is voor ver
betering vatbaar. Ik wil me
gewoon blijven ontwikkelen
zoals het nu gaat en mijn
muziek uitdiepen. Een onaf
hankelijk muzikant blijven
ook. Succes op grote schaal
houdt een gevaar in, wantje
wordt dan al gauw door je
platenmaatschappij in een
bepaalde richting gestuwd.
Je moet sterk zijn om dan
'nee' te kunnen zeggen. Ik,
hoop, dat er een doorbraak
komt voor de progressieve
Franse muziek. Ze hebben
nu gezien, dat een Frans
meisje het kan, dat ze kan
spelen in New York en op
eigen kracht platen kan ma
ken. Ze willen er eindelijk
aan, dat Frankrijk zelf wel
degelijk iets te bieden
heeft."
soon, Karl Horbach, is een
ambtenaar, die met zijn
vrouw Lydia en zijn zoontje
Benni een rustig leven leidt.
Op een dag wordt een over
moedige duik in onbekend
water hem fataal. Hij komt
zo ongelukkig terecht, dat
hij voor de rest van zijn le
ven verlamd zal zijn. Met
verbeten energie en dikwijls
bijna vertwijfeld probeert
hij zich op zijn nieuwe le
venssituatie in te stellen.
Slechts met de voorzichtige
en begripvolle hulp van zijn
vrouw lukt het hem tenslot
te een zekere gelatenheid op
te brengen.
anuit
Door Henk Egbers
Ik speel niet voor Nederla
speel voor publiek. Tie 3 is g
lerheids-theatergroep. Opzet
gereld-theater te maken". Di
gisseur Edsel Samson, die me
spelers bewijst daarmee een
»p weg te zijn. -
Hun nieuwe stuk „Meester Leve|
lida - op tekst en muziek van Rub
s een intrigerende produktie, ge
juidamerikaanse cultuur.
J Vanuit hun standplaats Arnhem
aO voorstellingen in Nederland, sper
eens op uitnodiging in Keulen ed
»aan dan een maand of vier op to
'lexico, Venezuela en de Antillen.JI
raken ze samen hun vierde stuk, I
ug in Nederland weer met iets nieij
)p 28 mei zijn ze te zien in Theater!
chouwburg, Breda, dat lage toeg^
jeeft.
„In de Derde Wereld is geen theaj
reinig podiumkunst. Daarom zoeka
.iieuwe dingen, die wortelen in de
ke Derde Wereld zelf", aldus Edsel. l[
Cegie studeerde aan de toneelschool i
lam zou je kunnen veronderstelh
-h westerse opleiding deze intentk
zou staan. „Na Amsterdam ben ik al
van het cultureel centrum in Curag;
ozig geweest met ontwikkelingsthr
iet bestuur wilde Shakespeare, Bet
ra bal in plaats van Zuidamerikaan
Je beslissingen rond het cultuurbe
jiteindelijk niet in de Antillen, maai
Jand (o.a. via de Sticusa). Evenals
ganger Tone Brulin, kreeg ik na dri
contract niet verlengd.
Toen ben ik teruggegaan naar
Dm met behulp van workshops het
Dp de Antillen begon voort te zette
ran bijvoorbeeld Grotowski en Bro
stage) was ik begonnen met taaksi
chaam en stem hebben daarbij eei
Jnze groep bestaat in opzet uit
verschillende nationaliteiten; heef
lern met daarnaast ad hoe samei
Ie maken ieder jaar één produk1
vesterse theaterconventies. Van
sant schuilt er gevaar voor ons in
van folklorisme met onze eigen ouc
Ie proberen uit te gaan van wat
|leeft in de derde wereld, in de wete
leaterwetten niet universeel zijn.
stuk Droom op Apenberg (van Dei
lit Trinidad) was een typisch Caraï
iet een sterke mate van directhf
rote gebaar. Dit nieuwe stuk is vee
vat betekent dat het precieuser en
[Aanvulling
Tie 3, het Theater van de Der
Ispeelde ook op de sociale academi
Idaal Breda. Docent Paul Bartels
Istencils over de Derde Wereld-pr
llijfelijk aanvulling nodig hebben.
I,.Meester Leven" voelt hij zichzelf ir
Ivan Marquez. „Meester Leven" spee
leen Latijns-Amerikaanse stadswijl
jspel van leven en dood zich concenti
ICarmelo en Manuela. Een periode
Ijaar (1920-1970).
Een emotioneel, lichamelijk geb
Isten die tot stomheid slaan en muz:
Mcky Luke: Daisy
Maria Schneider ii
„Merry-go-round".
- FOTOANP
De Franse regisseur Jacques
Rivette wordt als een alche
mist op het gebied van de ci
nema beschouwd. Zijn fil
men zijn vrij chaotisch,
doordat hij het ruwe mate
riaal van de film niet onder
geschikt maakt aan het ver
haal. Dit wekt nog al eens de
irritatie van de toeschou
wers op. In New York en
Rome krijgen een man. Ben
(Joe Dallesandro), en een
vrouw, Léo (Maria Schnei
der), die elkaar niet kennen,
een uitnodiging om naar Pa
rijs te komen. Het geval wil.
dat Bens vriendin Elisabeth,
een zuster van Léo, plotse
ling verdwenen is, waar
schijnlijk gekidnapt. Beiden
volgen haar spoor en raken
bij een samenzwering be
trokken.
■S1!.
t-
typie Happie Als A
aÊPr £//7~ C 557"OOEIE TIP
SyJf ^-iJaft S7Ki#&ZEt*f