EL Onderzoek fietsenzwendel vordert F orumbij eenkomst Middelburg over sector-democratie Nog onzekerheden rond Zeeuws aandeel in KMS J. Steketee verlaat de rijksverkeersinspectie lentsreis 270.- p.p. de 4in1 krant PSTEM :lpot" a voorde Directeur Pröpper van De Schelde: lMBER trio ilbar che spelhal >rbol" e Linde of te Zande .EVUE en PALM „VERDERE VERDIEPING WESTERSCHELDE ABSOLUTE NOODZAAK" IIOSA Axel otmoeders tijd t", zonder spijt Izaak n - vogels >digdheden Axel 1308 .BOT Axel auto's ifeesten CIALE BIERBAR 't VAT m 22.00 uur ver- Göteborg. sterdam dinsdag- r. al appartemen- Boekdus snel. ichtingen kunt u 170.05. 1 WOENSDAG 25 MEI 1983 li ie bon in en geef reisburo, bank of 'm ook inzenden Line, Postbus 005 AE A'dam. UN Antwerpse havenschepen: „Politieke besluitvorming voldoet niet VERZETSKR UIS BIJ AFSCHEID Axel heeft werkgroep mensen met uitkering. Bouw atoom schuilkelder Middelburg kan doorgaan A59 sns reservering gesloten avondje uit Kloosterzande oorten buitenlands bier aronder <ans laat ik mij niet veer voor mij een t en een appartement en voorf 1080- kdatum: 1/6-8/6- assagiers: neren en de rekening gezonden naar: ff VANZEELAND T20 PAGINA ZEELAND 1 Nu moeten we het waarmaken" - J DEN HAAG - De RSV bestaat niet meer. De ~S" van De Schelde is eruit. Het Zeeuwse be drijf is zelfstandig en vandaag of morgen moet ook die vervelende „s" van surséance definitief tot het verleden gaan behoren. Nu moet de Koninklijke Maatschappij De Schelde jan bewijzen dat het als zelfstandige onderneming, niet minimaal 3300 man werknemers, inderdaad een winstgevende toekomst heeft. De prognoses zijn gun stig. „Nu moeten we het gaan waar maken", zegt KMS-directeur Pröpper. Gisteren konden op het mi nisterie van Economische Za ken dan eindelijk de handte keningen worden gezet onder liet „slot-akkoord". De Schelde verliet de RSV. Een afscheid met gemengde gevoelens. Het is een opluchting dat De Schelde is veilig gesteld, maar onder in mijn hart voel ik toch de teleurstelling dat dit heeft moeten gebeuren", zei ESV-topman Van Rijn, de op volger van ir. Stikker. Hij was de eerste om KMS-directeur Pröpper de hand te schudden, toen de handtekeningen gezet waren. Pröpper kan nu intern aan de slag om het overle vingsplan uit te voeren en de KMS weer gezond op de rails Ie zetten. Pröpper: „Ik ben blij voor de KMS. Dit biedt een basis om uit surséance te komen. Ik ook gelukkig dat het tot een aandelen-transactie is ge- tomen (en dus niet tot een ac- iva-transactie oftewel faillis sement), waarbij erg veel geld van de overheid is gemoeid. Daaruit blijkt wel dat er veel vertouwen is in onze bedrijfs- iemeenschap. Dat moeten we nu waarmaken, om dat ver trouwen niet te beschamen". Dat vertrouwen in De Schelde is er inderdaad steeds geweest, niet alleen in Zeeland of bij de RSV-top, maar ook op het ministerie van Economi sche Zaken. De KMS had door de jaren heen bewezen gezond te draaien en als de RSV-moe- der niet zoveel geld had opge slokt (onder meer voor de ko- lengraver en het Algerije- dan zouden er zoveel problemen niet ontstaan zijn. Toch waren er wrijfpunten tussen het ministerie en de KMS, die zich weerspiegelen i" het gisteren getekende ak koord. in feit zijn er twee stichtin- ffl, die de aandelen van het «staande Schelde-concern gaan beheren. Er is de „Haag- B" stichting, die luistert naar naam Stichting Marine en Industriële Belangen Vlissin- g«i. Geen Zeeland, maar Vlis- p®gen: dus niet Middelburg w Gieterij) en ook niet :®VM. Die twee bedrijven, die Ml als honderd procent doch- N gewoon onder de centrale KMS-top blijven vallen, heb- i«n hun KMS-voortbestaan te [anken aan de „Zeeuwse" hchting, die 39 van de 50 jrZEM-miljoenen in het (afge- Pnkt) handhaven van die ™ce bedrijven steekt. Minis- l5.van Aardenne had De Gie- nigenlijk liever gesloten P he RSVM ondergebracht «men met Verolme IJssel- |tionde. De Zeeuwse Gedeputeerde arbé is dan ook gelukkig met P resultaat: „We hebben als l-Vincie onze nek uitgesto- Van een onzer verslaggever! ANTWERPEN - „Verdere verdieping van de Wester- schelde is absoluut noodza kelijk; daartoe dient het Belgisch-Nederlands over leg tot een goed einde ge bracht te worden". Dat zei de Antwerpse ha venschepen, mr. Jan Huyg- hebaert, eergisteren bij de aanbieding van de havenbe groting 1983. Ook de uitbouw van de radarketen langs de Schelde blijft op het Ant werpse prioriteitenlijstje staan. De havenschepen vertel- de, dat er op dit ogenblik met man en macht wordt gewerkt aan de opstelling van radarinstallaties in de haven zelf. In het afgelopen jaar liepen 128 zeeschepen met een draagvermogen van gemiddeld 122.700 ton de ha ven van Antwerpen binnen. Huyghebaert liet er geen twijfel over bestaan dat van het concurrentievermogen van de haven van Antwer pen heel veel afhangt. Aan investeringen die nodig zijn om de infrastructuur te ver beteren zal absolute priori teit worden gegeven. De haven leed in het voor bije jaar een verlies van ruim 442 miljoen frank. In voorgaande jaren schom melden de verliezen tussen 750 en 930 miljoen frank. Bepaalde verkeersstro men verzwakken (zoals de verscheping van staal) an dere (zoals die van fruit) ne men toe. In het afgelopen jaar werden minder granen, maar meer kolen, petroleum en meststoffen behandeld in Antwerpen. ken. Dat hebben we graag ge daan. Om de werkgelegenheid te handhaven en omdat we. vertrouwen in het bedrijf heb ben. We hebben destijd vier voorwaarden gesteld aan onze hulpverlening en hebben bijna alles bereikt. Ik ben dan ook best tevreden". Ook de door de rechtbank benoemde bewindvoerder Meeter is tevreden met het be reikt resultaat, al had hij ge hoopt dat het allemaal iets sneller mogelijk was geweest. Meeter: „De „S" heeft RSV verlaten. En ik geloof dat bij deze transactie krediteuren noch werknemers daar enige schade bij ondervonden heb ben". Hoeveel werknemers nu precies hun baan verliezen bij KMS is nog niet zeker. Top ambtenaar drs. H. Leliveld zei dat „zeker 3300 man" hun baan behouden, maar er zijn ook andere aantallen in omloop en daarbij speelt natuurlijk voor al een rol of de KMS erin slaagt export-orders voor de marine-werf aan te trekken, zodat het dreigende ontslag in augustus (bijna honderd man) van de baan kan. En ook over de ketelbouw blijft er voorlo pig nog onduidelijkheid be staan. Ondanks alle ellende sloot Leliveld, namens minister Van Aardenne, ze KMS-zaak af met de woorden dat het „een moeizaam en kostbaar gebeuren is geweest en dat we nu hopen dat De Schelde een bloeiende onderneming mag worden". Omdat de RSV-zaak en de KMS-ontslagen te triest zijn om zo'n te waterlating met champagne te besprenkelen, dronken de verzamelde heren er maar een sober kopje koffie op. Om daarna snel aan de slag te gaan. Een deel van de fietsenvoorraad Van een onzer verslaggevers AXEL - De rijkspolitie in Axel is de afgelopen dagen een goede stap verder geko men met het onderzoek naar een zwendel met fietsen in Zeeuws-Vlaanderen. Nadat vorige week opko per R.C. uit Terneuzen, die bekende ruim 50 fietsen te hebben gestolen, is gehoord, zijn inmiddels 4 andere ver dachten aangehouden en verhoord. Het zijn de 14-ja- rige I.A. uit Terneuzen, de 18-jarige Y.S. uit Terneuzen en twee jeugdige Axelaars K.Y. (15 jaar) en A.Y. (18 jaar). Zij hebben bekend 15 fietsen te hebben gestolen. Alle verdachten zijn al weer op vrije voeten. Zoals gemeld nam de rijkspolitie vorige week, in samenwerking met de ge meentepolitie Terneuzen, ruim 150 fietsen van opkoper R.C. in beslag. Uit onderzoek moet nog blijken welk ge deelte ervan is gestolen. „Het is een heidens karwei en het wordt nog groter", al dus een woordvoerder van de politie gistermiddag. Donderdag 26 mei wordt van 12 uur 's middags tot 8 uur 's avonds kijkdag ge houden in de voormalige werkplaats van de gemeente Axel aan de Singelweg, - FOTOWIM KOOYMAN waar de voorraad fietsen voorlopig is gestald. Mensen die in 1982 en '83 hun fiets zijn kwijtgeraakt en aangif te hebben gedaan, kunnen dan zien of hun eigendom daarbij is. Mensen die nog geen aangifte hebben ge daan kunnen dat ter plekke doen. \„Wie denkt goedkoop aan een fiets te komen, komt bedrogen uit", aldus de poli tiewoordvoerder. Vermeen de eigenaren moeten kun nen aantonen dat zij de ech te bezitter zijn. Gevraagd wordt ondermeer naar bij zondere kenmerken van de fiets. De politie hoopt met de kijkdag te kunnen bewijzen dat het gros inderdaad uit diefstal afkomstig is. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De (Nederlandse) maatschappij is slechts voor de helft democratisch georganiseerd. Het huidige systeem van politieke besluitvorming mag dan wel het best denkbare zijn, dat neemt niet weg dat allerlei sectoren (bijvoorbeeld de energiesector en andere produktieketens) in de maatschappij hun eigen leven lijden. Soms zijn zelfs grote meerderheden van de bevolking niet in staat om greep op die secto ren te krijgen. Er dient dan ook een aanvullend sys teem ontwikkeld te worden waarbij sprake is van de mocratisering binnen de verschillende sectoren. Dat is het uitgangspunt van een openbare forumbijeen komst die aanstaande zater dag wordt gehouden in zaai De Brasserie, Lange Delft 10 te Middelburg. De bijeenkomst wordt georganiseerd door de vereniging „Vrienden en Vriendinnen van het Rijn- Schelde-Instituut" (RSI), een Zeeuwse vrijwilligersorgani satie die zich bezighoudt met wetenschappelijk onderzoek ten behoeve van actiegroepen, werknemersorganisaties en dergelijke. De vereniging is pas opge richt om het RSI financiële ondersteuning te bieden. Ze heeft al een 70-tal leden. Tij dens de forumbijeenkomst zal voorzitter dr. ir. Jan Goedman van het RSI ideeën aandragen om tot „sector-democratie" te komen. Hij zal daarbij de be sluitvorming in de energiesec tor als voorbeeld nemen. Goedman ziet de brede maat schappelijke discussie over het energiebeleid als een eerste, maar niet werkbare, aanzet tot democratisering van sec torontwikkelingen. Beleidsmedewerker Dick de Graaf van de FNV zal pleiten voor meer zeggenschap van arbeiders over produktiesys- temen. Op beide inleidingen zal gereageerd worden door een forum, bestaande uit Da vid de Leeuw, voorzitter van de ondernemingsraad van de KMS, prof. dr. Hannes de Graaf, emeritus hoogleraar ethiek, en dr. Sicco Parma, di recteur van een milieu-onder zoeksinstituut. De bijeenkomst begint za terdag om 14.00 uur en wordt om 13.30 uur voorafgegaan door de eerste jaarvergade ring van de Vrienden en Vriendinnen van het RSI. VOOR ZUIDWEST NEDERl ANin lettoren j'Jerneuzen, Hulst en Goes. I».en en telefoonnum- I toppagina2. «actie geuzen: Rein van der m (editie-chef). Jan Jan- ||j,i chef), Frank Dey, "te Schipper, Cor de e' (foto). Ton Koomen ""O Hulst: Eugène Ver- 'aten. Goes: Gé van Bei- Middelburg: Henk Post testburg: Co Meertens. 'tepunten Werzande: mevr. Neve, Jtexanderstr. 4, 01148- tentie-expl. "acteur Zeeland: C. 1 KO nr^nn Me- Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Rond het Zeeuws aandeel in de ver zelfstandiging van de af te slanken KMS-groep be staan nog verschillende onzekerheden. Bij de toezegging dat Zee land 50 miljoen uit het PZEM- kapitaal in de KMS-groep zal stoppen moest CDA-gedepu- teerde R. Barbé (economische zaken) gisteren voorbehouden maken. Immers, de hele ope ratie moet -vrijdag- nog door de Zeeuwse staten en de PZEM-aandeelhouders (pro vincie en gemeenten) worden goedgekeurd. Gezien de hou ding die de staten tot nu toe zal geen problemen van bete kenis opleveren. Anders is het gesteld met de gemeentebesturen, die elk af-: zonderlij k over hun deelname aan de operatie (totaal 17 mil joen) beslissen. Duidelijk is dat de meeste loyaal zullen meewerken. Maar er zijn er ook die hun aandeel in de ope ratie in eigen zak dreigen te steken. Vooral de kleine ge meenten voelen zich buiten spel gezet omdat zij niet recht streeks vertegenwoordigd zijn in de gisteren onder voorbe houd opgerichte Stichting voor Economische Ontwikke ling Zeeland, die het Zeeuws KMS-geld moet gaan beheren. Zo vindt Borsele dat de ■ii i i- - -i v nu !rf- ï- Zeeuwse gemeenten in de ge legenheid gesteld moeten wor den om hun bijdragen niet aan de stichting over te maken, maar er zelf KMS-aandelen voor te kopen. Een ander ge luid komt uit Hontenisse. Daar voelt de financiële raadscom missie er niets voor om PZEM-geld naar de KMS te sluizen en wordt er voor ge pleit om in de plaats daarvan de PZEM-tarieven te verla gen. Gedeputeerde R. Barbé wei gerde gisteren duidelijk te maken welke problemen kun nen ontstaan wanneer een aantal gemeenten niet mee zou doen. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben inmiddels al een gebaar naar de gemeenten gemaakt. Aanvankelijk zou het bestuur van de beherende stichting bestaan uit zeven provincievertegenwoordigers (GS) en vier gemeentelijke (Vlissingen, Middelburg, Goes, Terneuzen). GS zijn nu bereid een vijfde gemeentelijke ver tegenwoordiger toe te laten, aan te wijzen door de afdeling Zeeland van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Door Gé van Berkel GOES - Na bijna 45 dienst jaren bij het rijk, waarvan 38 jaar bij de rijksverkeers inspectie, gaat J. Steketee, rijkshoofdcontroleur van het verkeer in het district Zuid-West-Nederland, op 4 juni met pensioen. Die dag zal hem het verzetskruis 1940-1945 worden uitgereikt, een onderscheiding die hem ten deel is gevallen wegens zijn activiteiten als koerier tijdens de Duitse bezetting. Ondermeer verrichtte Steketee koeriersdiensten bij het transport van geal lieerde vliegers die boven Zeeland omlaag waren ge haald. „Hoewel dat verzets kruis in feite niets te maken heeft met mijn loopbaan bij de rijksverkeersinspectie beschouw ik die onderschei ding toch als het hoogtepunt van mijn afscheid", zegt de 64-jarige Steketee. Na eerst enkele jaren dienst te hebben gedaan bij de marechaussee maakte hij van februari 1944 tot maart 1945 deel uit van de gemeen tepolitie in Goes. „Ik was toen al met hart en ziel een verkeersman. Maar de Goe- se politie was in die tijd te klein om een verkeersafde- ling op te zetten. Toen ik dan ook de kans kreeg om bij de rijksverkeersinspectie te ko men heb ik die met beide handen altijd van een leien _dakje is gegaan". Steketee denkt onder an dere terug aan de moeilijk heden bij de toewijzing van de schaarse legervoertuigen aan vervoersbedrijven na de bevrijding en het ontbreken van een wettelijke basis bij het autogoederenvervoer. „In die jaren liep het bo vendien met de werktijden voor particuliere chauf feurs. „Hoe vaak gebeurt het niet dat mensen in de va kantie in één ruk naar Spanje of nog verder rijden en dan oververmoeid achter het stuur zitten met alle ge volgen vandien. Maar je kunt moeilijk alle particu liere auto's uitrusten met een tachometer. Die controle is in de praktijk ondoenlijk". Begrip De heer J. Steketee: „Verzetskruis is hoogtepunt van mijn afscheid van beroepsvervoerders de spuigaten uit. Mede doordat het toenmalige rijtijdenbe sluit tal van hiaten kende. De invoering van de tacho meter betekende dan ook een enorme verbetering. Die registreet alles. Dat wil ook weer niet zeggen dat er geen overtredingen van het rijtij denbesluit meer gebeuren. Die doen zich nog steeds re gelmatig voor. Onze contro leurs op de weg constateren - FOTO WILLEM MIERAS dat dagelijks, maar aan de andere kant werkt de con trole van de rijksverkeers inspectie beslist preventief en dat is een belangrijke factor bij het voorkomen van overtredingen". Steketee geeft grif toe dat wat voor beroepsvervoer ders geldt met betrekking tot de maximale rijtijd van vier uur achtereen zonder rustpauze eigenlijk ook van toepassing zou moeten zijn De scheidende hoofdcon troleur van de rijksver keersinspectie zegt begrip te hebben voor de moeilijke si tuatie waarin tal van ver voersbedrijven, zeker in de ze tijd, verkeren. „Er wor den enorme kapitalen in het beroepsvervoer geïnves teerd en die moeten er op de een of andere manier ook uitkomen. Bij mijn werk heb ik er altijd naar gestreefd geval voor geval te beoorde len en aan de praktijk te toetsen. Wie er echter be wust op uit is de wet te ont duiken (en dat heb je door je ervaring gauw genoeg door) hoeft niet op een pardon te rekenen". Het afscheid van Steketee op 4 juni vindt plaats in res taurant-motel Biezelinge in Kapelle-Biezelinge en wel tussen 15 en 17 uur. Tevoren zal hem het verzetskruis worden overhandigd. AXEL - Sinds kort bestaat er in de gemeente Axel een voor lopige werkgroep van uitke ringsgerechtigden. Deze FNV werkgroep treedt donderdag voor het eerst naar buiten met een discussie-avond. Doel van de werkgroep is, activiteiten te gaan ontwikke len voor mensen die een uitke ring genieten. Deze activitei ten zullen niet alleen op het. ontspannende vlak liggen. Om echter te weten te ko men of er aan een dergelijke werkgroep in de gemeente Axel behoefte is, houdt men op donderdag 26 mei vanaf 19.30 uur een speciale avond in ge meenschapscentrum De Halle te Axel. Maris van Leeuwen, dis trictsbestuurder van het FNV, zal als discussieleider optre den. Onderwerp is de sociale wetgeving in Nederland. Hier bij gaat men in op de rechten en plichten en op de bezuini gingen. Ook zal men kijken of er. bestaansmogelijkheden zijn voor een definitieve werk groep uitkeringsgerechtigden in de gemeente Axel. DEN HAAG - De bouw van de grote parkeergarage, annex atoomschuilkelder in Middel burg kan voorlopig volgens plan worden voortgezet. Dat heeft de afdeling Recht spraak van de Raad van State bepaald na een beroep van de Stichting Samenwerkingsver band Stop Atoomschuilkelder Middelburg, die de bouw van de kelder ziet als een uitnodi ging voor een nucleair conflict. De stichting wilde de bouw activiteiten geschorst zien in afwachting van een definitie ve uitspraak van de Raad van State, omdat de gemeente bij een snelle voltooiing van de kelder in het Geeregebied toch geen voordeel zou hebben. De gemeente heeft dat be streden door te wijzen op het risico dat ze in dat geval een subsidie van 8,5 ton van minis ter Rietkerk (Binnenlandse Zaken) misloopt. Dat was ook voor de Raad van State aan leiding pp*- t cL - '-\g niet toe4 I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 11