EL
Onderzoek
fietsenzwendel
vordert
F orumbij eenkomst
Middelburg over
sector-democratie
Nog onzekerheden
rond Zeeuws
aandeel in KMS
J. Steketee verlaat de
rijksverkeersinspectie
lentsreis
270.- p.p.
de 4in1 krant
PSTEM
:lpot"
a
voorde
Directeur Pröpper van De Schelde:
lMBER trio
ilbar
che spelhal
>rbol"
e Linde
of te Zande
.EVUE en PALM
„VERDERE VERDIEPING
WESTERSCHELDE
ABSOLUTE NOODZAAK"
IIOSA
Axel
otmoeders tijd
t", zonder spijt
Izaak
n - vogels
>digdheden
Axel
1308
.BOT
Axel
auto's
ifeesten
CIALE BIERBAR
't VAT
m 22.00 uur ver-
Göteborg.
sterdam dinsdag-
r.
al appartemen-
Boekdus snel.
ichtingen kunt u
170.05.
1
WOENSDAG
25 MEI 1983
li
ie bon in en geef
reisburo, bank of
'm ook inzenden
Line, Postbus
005 AE A'dam.
UN
Antwerpse havenschepen:
„Politieke besluitvorming voldoet niet
VERZETSKR UIS BIJ AFSCHEID
Axel heeft
werkgroep
mensen met
uitkering.
Bouw atoom
schuilkelder
Middelburg
kan doorgaan
A59
sns reservering gesloten
avondje uit
Kloosterzande
oorten buitenlands bier
aronder
<ans laat ik mij niet
veer voor mij een
t en een appartement
en voorf 1080-
kdatum: 1/6-8/6-
assagiers:
neren en de rekening
gezonden naar:
ff
VANZEELAND
T20 PAGINA ZEELAND 1
Nu moeten we
het waarmaken"
- J
DEN HAAG - De RSV bestaat niet meer. De
~S" van De Schelde is eruit. Het Zeeuwse be
drijf is zelfstandig en vandaag of morgen moet
ook die vervelende „s" van surséance definitief
tot het verleden gaan behoren.
Nu moet de Koninklijke Maatschappij De Schelde
jan bewijzen dat het als zelfstandige onderneming,
niet minimaal 3300 man werknemers, inderdaad een
winstgevende toekomst heeft. De prognoses zijn gun
stig. „Nu moeten we het gaan waar maken", zegt
KMS-directeur Pröpper.
Gisteren konden op het mi
nisterie van Economische Za
ken dan eindelijk de handte
keningen worden gezet onder
liet „slot-akkoord". De Schelde
verliet de RSV. Een afscheid
met gemengde gevoelens.
Het is een opluchting dat
De Schelde is veilig gesteld,
maar onder in mijn hart voel
ik toch de teleurstelling dat dit
heeft moeten gebeuren", zei
ESV-topman Van Rijn, de op
volger van ir. Stikker. Hij was
de eerste om KMS-directeur
Pröpper de hand te schudden,
toen de handtekeningen gezet
waren. Pröpper kan nu intern
aan de slag om het overle
vingsplan uit te voeren en de
KMS weer gezond op de rails
Ie zetten.
Pröpper: „Ik ben blij voor
de KMS. Dit biedt een basis
om uit surséance te komen. Ik
ook gelukkig dat het tot
een aandelen-transactie is ge-
tomen (en dus niet tot een ac-
iva-transactie oftewel faillis
sement), waarbij erg veel geld
van de overheid is gemoeid.
Daaruit blijkt wel dat er veel
vertouwen is in onze bedrijfs-
iemeenschap. Dat moeten we
nu waarmaken, om dat ver
trouwen niet te beschamen".
Dat vertrouwen in De
Schelde is er inderdaad steeds
geweest, niet alleen in Zeeland
of bij de RSV-top, maar ook op
het ministerie van Economi
sche Zaken. De KMS had door
de jaren heen bewezen gezond
te draaien en als de RSV-moe-
der niet zoveel geld had opge
slokt (onder meer voor de ko-
lengraver en het Algerije-
dan zouden er zoveel
problemen niet ontstaan zijn.
Toch waren er wrijfpunten
tussen het ministerie en de
KMS, die zich weerspiegelen
i" het gisteren getekende ak
koord.
in feit zijn er twee stichtin-
ffl, die de aandelen van het
«staande Schelde-concern
gaan beheren. Er is de „Haag-
B" stichting, die luistert naar
naam Stichting Marine en
Industriële Belangen Vlissin-
g«i. Geen Zeeland, maar Vlis-
p®gen: dus niet Middelburg
w Gieterij) en ook niet
:®VM. Die twee bedrijven, die
Ml als honderd procent doch-
N gewoon onder de centrale
KMS-top blijven vallen, heb-
i«n hun KMS-voortbestaan te
[anken aan de „Zeeuwse"
hchting, die 39 van de 50
jrZEM-miljoenen in het (afge-
Pnkt) handhaven van die
™ce bedrijven steekt. Minis-
l5.van Aardenne had De Gie-
nigenlijk liever gesloten
P he RSVM ondergebracht
«men met Verolme IJssel-
|tionde.
De Zeeuwse Gedeputeerde
arbé is dan ook gelukkig met
P resultaat: „We hebben als
l-Vincie onze nek uitgesto-
Van een onzer verslaggever!
ANTWERPEN - „Verdere
verdieping van de Wester-
schelde is absoluut noodza
kelijk; daartoe dient het
Belgisch-Nederlands over
leg tot een goed einde ge
bracht te worden".
Dat zei de Antwerpse ha
venschepen, mr. Jan Huyg-
hebaert, eergisteren bij de
aanbieding van de havenbe
groting 1983. Ook de uitbouw
van de radarketen langs de
Schelde blijft op het Ant
werpse prioriteitenlijstje
staan.
De havenschepen vertel-
de, dat er op dit ogenblik
met man en macht wordt
gewerkt aan de opstelling
van radarinstallaties in de
haven zelf. In het afgelopen
jaar liepen 128 zeeschepen
met een draagvermogen van
gemiddeld 122.700 ton de ha
ven van Antwerpen binnen.
Huyghebaert liet er geen
twijfel over bestaan dat van
het concurrentievermogen
van de haven van Antwer
pen heel veel afhangt. Aan
investeringen die nodig zijn
om de infrastructuur te ver
beteren zal absolute priori
teit worden gegeven.
De haven leed in het voor
bije jaar een verlies van
ruim 442 miljoen frank. In
voorgaande jaren schom
melden de verliezen tussen
750 en 930 miljoen frank.
Bepaalde verkeersstro
men verzwakken (zoals de
verscheping van staal) an
dere (zoals die van fruit) ne
men toe. In het afgelopen
jaar werden minder granen,
maar meer kolen, petroleum
en meststoffen behandeld in
Antwerpen.
ken. Dat hebben we graag ge
daan. Om de werkgelegenheid
te handhaven en omdat we.
vertrouwen in het bedrijf heb
ben. We hebben destijd vier
voorwaarden gesteld aan onze
hulpverlening en hebben bijna
alles bereikt. Ik ben dan ook
best tevreden".
Ook de door de rechtbank
benoemde bewindvoerder
Meeter is tevreden met het be
reikt resultaat, al had hij ge
hoopt dat het allemaal iets
sneller mogelijk was geweest.
Meeter: „De „S" heeft RSV
verlaten. En ik geloof dat bij
deze transactie krediteuren
noch werknemers daar enige
schade bij ondervonden heb
ben".
Hoeveel werknemers nu
precies hun baan verliezen bij
KMS is nog niet zeker. Top
ambtenaar drs. H. Leliveld zei
dat „zeker 3300 man" hun baan
behouden, maar er zijn ook
andere aantallen in omloop en
daarbij speelt natuurlijk voor
al een rol of de KMS erin
slaagt export-orders voor de
marine-werf aan te trekken,
zodat het dreigende ontslag in
augustus (bijna honderd man)
van de baan kan. En ook over
de ketelbouw blijft er voorlo
pig nog onduidelijkheid be
staan.
Ondanks alle ellende sloot
Leliveld, namens minister
Van Aardenne, ze KMS-zaak
af met de woorden dat het
„een moeizaam en kostbaar
gebeuren is geweest en dat we
nu hopen dat De Schelde een
bloeiende onderneming mag
worden".
Omdat de RSV-zaak en de
KMS-ontslagen te triest zijn
om zo'n te waterlating met
champagne te besprenkelen,
dronken de verzamelde heren
er maar een sober kopje koffie
op. Om daarna snel aan de
slag te gaan.
Een deel van de fietsenvoorraad
Van een onzer verslaggevers
AXEL - De rijkspolitie in
Axel is de afgelopen dagen
een goede stap verder geko
men met het onderzoek naar
een zwendel met fietsen in
Zeeuws-Vlaanderen.
Nadat vorige week opko
per R.C. uit Terneuzen, die
bekende ruim 50 fietsen te
hebben gestolen, is gehoord,
zijn inmiddels 4 andere ver
dachten aangehouden en
verhoord.
Het zijn de 14-ja-
rige I.A. uit Terneuzen, de
18-jarige Y.S. uit Terneuzen
en twee jeugdige Axelaars
K.Y. (15 jaar) en A.Y. (18
jaar). Zij hebben bekend 15
fietsen te hebben gestolen.
Alle verdachten zijn al weer
op vrije voeten.
Zoals gemeld nam de
rijkspolitie vorige week, in
samenwerking met de ge
meentepolitie Terneuzen,
ruim 150 fietsen van opkoper
R.C. in beslag. Uit onderzoek
moet nog blijken welk ge
deelte ervan is gestolen.
„Het is een heidens karwei
en het wordt nog groter", al
dus een woordvoerder van
de politie gistermiddag.
Donderdag 26 mei wordt
van 12 uur 's middags tot 8
uur 's avonds kijkdag ge
houden in de voormalige
werkplaats van de gemeente
Axel aan de Singelweg,
- FOTOWIM KOOYMAN
waar de voorraad fietsen
voorlopig is gestald. Mensen
die in 1982 en '83 hun fiets
zijn kwijtgeraakt en aangif
te hebben gedaan, kunnen
dan zien of hun eigendom
daarbij is. Mensen die nog
geen aangifte hebben ge
daan kunnen dat ter plekke
doen.
\„Wie denkt goedkoop
aan een fiets te komen, komt
bedrogen uit", aldus de poli
tiewoordvoerder. Vermeen
de eigenaren moeten kun
nen aantonen dat zij de ech
te bezitter zijn. Gevraagd
wordt ondermeer naar bij
zondere kenmerken van de
fiets. De politie hoopt met de
kijkdag te kunnen bewijzen
dat het gros inderdaad uit
diefstal afkomstig is.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De (Nederlandse) maatschappij is
slechts voor de helft democratisch georganiseerd. Het
huidige systeem van politieke besluitvorming mag
dan wel het best denkbare zijn, dat neemt niet weg
dat allerlei sectoren (bijvoorbeeld de energiesector en
andere produktieketens) in de maatschappij hun
eigen leven lijden. Soms zijn zelfs grote meerderheden
van de bevolking niet in staat om greep op die secto
ren te krijgen. Er dient dan ook een aanvullend sys
teem ontwikkeld te worden waarbij sprake is van de
mocratisering binnen de verschillende sectoren.
Dat is het uitgangspunt van
een openbare forumbijeen
komst die aanstaande zater
dag wordt gehouden in zaai
De Brasserie, Lange Delft 10 te
Middelburg. De bijeenkomst
wordt georganiseerd door de
vereniging „Vrienden en
Vriendinnen van het Rijn-
Schelde-Instituut" (RSI), een
Zeeuwse vrijwilligersorgani
satie die zich bezighoudt met
wetenschappelijk onderzoek
ten behoeve van actiegroepen,
werknemersorganisaties en
dergelijke.
De vereniging is pas opge
richt om het RSI financiële
ondersteuning te bieden. Ze
heeft al een 70-tal leden. Tij
dens de forumbijeenkomst zal
voorzitter dr. ir. Jan Goedman
van het RSI ideeën aandragen
om tot „sector-democratie" te
komen. Hij zal daarbij de be
sluitvorming in de energiesec
tor als voorbeeld nemen.
Goedman ziet de brede maat
schappelijke discussie over het
energiebeleid als een eerste,
maar niet werkbare, aanzet
tot democratisering van sec
torontwikkelingen.
Beleidsmedewerker Dick de
Graaf van de FNV zal pleiten
voor meer zeggenschap van
arbeiders over produktiesys-
temen. Op beide inleidingen
zal gereageerd worden door
een forum, bestaande uit Da
vid de Leeuw, voorzitter van
de ondernemingsraad van de
KMS, prof. dr. Hannes de
Graaf, emeritus hoogleraar
ethiek, en dr. Sicco Parma, di
recteur van een milieu-onder
zoeksinstituut.
De bijeenkomst begint za
terdag om 14.00 uur en wordt
om 13.30 uur voorafgegaan
door de eerste jaarvergade
ring van de Vrienden en
Vriendinnen van het RSI.
VOOR ZUIDWEST NEDERl ANin
lettoren
j'Jerneuzen, Hulst en Goes.
I».en en telefoonnum-
I toppagina2.
«actie
geuzen: Rein van der
m (editie-chef). Jan Jan-
||j,i chef), Frank Dey,
"te Schipper, Cor de
e' (foto). Ton Koomen
""O Hulst: Eugène Ver-
'aten. Goes: Gé van Bei-
Middelburg: Henk Post
testburg: Co Meertens.
'tepunten
Werzande: mevr. Neve,
Jtexanderstr. 4, 01148-
tentie-expl.
"acteur Zeeland: C.
1 KO nr^nn
Me-
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Rond het Zeeuws aandeel in de ver
zelfstandiging van de af te slanken KMS-groep be
staan nog verschillende onzekerheden.
Bij de toezegging dat Zee
land 50 miljoen uit het PZEM-
kapitaal in de KMS-groep zal
stoppen moest CDA-gedepu-
teerde R. Barbé (economische
zaken) gisteren voorbehouden
maken. Immers, de hele ope
ratie moet -vrijdag- nog door
de Zeeuwse staten en de
PZEM-aandeelhouders (pro
vincie en gemeenten) worden
goedgekeurd. Gezien de hou
ding die de staten tot nu toe
zal geen problemen van bete
kenis opleveren.
Anders is het gesteld met de
gemeentebesturen, die elk af-:
zonderlij k over hun deelname
aan de operatie (totaal 17 mil
joen) beslissen. Duidelijk is
dat de meeste loyaal zullen
meewerken. Maar er zijn er
ook die hun aandeel in de ope
ratie in eigen zak dreigen te
steken. Vooral de kleine ge
meenten voelen zich buiten
spel gezet omdat zij niet recht
streeks vertegenwoordigd zijn
in de gisteren onder voorbe
houd opgerichte Stichting
voor Economische Ontwikke
ling Zeeland, die het Zeeuws
KMS-geld moet gaan beheren.
Zo vindt Borsele dat de
■ii i i- - -i v nu !rf- ï-
Zeeuwse gemeenten in de ge
legenheid gesteld moeten wor
den om hun bijdragen niet aan
de stichting over te maken,
maar er zelf KMS-aandelen
voor te kopen. Een ander ge
luid komt uit Hontenisse. Daar
voelt de financiële raadscom
missie er niets voor om
PZEM-geld naar de KMS te
sluizen en wordt er voor ge
pleit om in de plaats daarvan
de PZEM-tarieven te verla
gen.
Gedeputeerde R. Barbé wei
gerde gisteren duidelijk te
maken welke problemen kun
nen ontstaan wanneer een
aantal gemeenten niet mee zou
doen.
Gedeputeerde Staten van
Zeeland hebben inmiddels al
een gebaar naar de gemeenten
gemaakt. Aanvankelijk zou
het bestuur van de beherende
stichting bestaan uit zeven
provincievertegenwoordigers
(GS) en vier gemeentelijke
(Vlissingen, Middelburg, Goes,
Terneuzen). GS zijn nu bereid
een vijfde gemeentelijke ver
tegenwoordiger toe te laten,
aan te wijzen door de afdeling
Zeeland van de Vereniging
van Nederlandse Gemeenten.
Door Gé van Berkel
GOES - Na bijna 45 dienst
jaren bij het rijk, waarvan
38 jaar bij de rijksverkeers
inspectie, gaat J. Steketee,
rijkshoofdcontroleur van
het verkeer in het district
Zuid-West-Nederland, op 4
juni met pensioen. Die dag
zal hem het verzetskruis
1940-1945 worden uitgereikt,
een onderscheiding die hem
ten deel is gevallen wegens
zijn activiteiten als koerier
tijdens de Duitse bezetting.
Ondermeer verrichtte
Steketee koeriersdiensten
bij het transport van geal
lieerde vliegers die boven
Zeeland omlaag waren ge
haald. „Hoewel dat verzets
kruis in feite niets te maken
heeft met mijn loopbaan bij
de rijksverkeersinspectie
beschouw ik die onderschei
ding toch als het hoogtepunt
van mijn afscheid", zegt de
64-jarige Steketee.
Na eerst enkele jaren
dienst te hebben gedaan bij
de marechaussee maakte hij
van februari 1944 tot maart
1945 deel uit van de gemeen
tepolitie in Goes. „Ik was
toen al met hart en ziel een
verkeersman. Maar de Goe-
se politie was in die tijd te
klein om een verkeersafde-
ling op te zetten. Toen ik dan
ook de kans kreeg om bij de
rijksverkeersinspectie te ko
men heb ik die met beide
handen altijd van een leien
_dakje is gegaan".
Steketee denkt onder an
dere terug aan de moeilijk
heden bij de toewijzing van
de schaarse legervoertuigen
aan vervoersbedrijven na de
bevrijding en het ontbreken
van een wettelijke basis bij
het autogoederenvervoer.
„In die jaren liep het bo
vendien met de werktijden
voor particuliere chauf
feurs. „Hoe vaak gebeurt het
niet dat mensen in de va
kantie in één ruk naar
Spanje of nog verder rijden
en dan oververmoeid achter
het stuur zitten met alle ge
volgen vandien. Maar je
kunt moeilijk alle particu
liere auto's uitrusten met
een tachometer. Die controle
is in de praktijk ondoenlijk".
Begrip
De heer J. Steketee: „Verzetskruis is hoogtepunt van
mijn afscheid
van beroepsvervoerders de
spuigaten uit. Mede doordat
het toenmalige rijtijdenbe
sluit tal van hiaten kende.
De invoering van de tacho
meter betekende dan ook
een enorme verbetering. Die
registreet alles. Dat wil ook
weer niet zeggen dat er geen
overtredingen van het rijtij
denbesluit meer gebeuren.
Die doen zich nog steeds re
gelmatig voor. Onze contro
leurs op de weg constateren
- FOTO WILLEM MIERAS
dat dagelijks, maar aan de
andere kant werkt de con
trole van de rijksverkeers
inspectie beslist preventief
en dat is een belangrijke
factor bij het voorkomen
van overtredingen".
Steketee geeft grif toe dat
wat voor beroepsvervoer
ders geldt met betrekking
tot de maximale rijtijd van
vier uur achtereen zonder
rustpauze eigenlijk ook van
toepassing zou moeten zijn
De scheidende hoofdcon
troleur van de rijksver
keersinspectie zegt begrip te
hebben voor de moeilijke si
tuatie waarin tal van ver
voersbedrijven, zeker in de
ze tijd, verkeren. „Er wor
den enorme kapitalen in het
beroepsvervoer geïnves
teerd en die moeten er op de
een of andere manier ook
uitkomen. Bij mijn werk heb
ik er altijd naar gestreefd
geval voor geval te beoorde
len en aan de praktijk te
toetsen. Wie er echter be
wust op uit is de wet te ont
duiken (en dat heb je door je
ervaring gauw genoeg door)
hoeft niet op een pardon te
rekenen".
Het afscheid van Steketee
op 4 juni vindt plaats in res
taurant-motel Biezelinge in
Kapelle-Biezelinge en wel
tussen 15 en 17 uur. Tevoren
zal hem het verzetskruis
worden overhandigd.
AXEL - Sinds kort bestaat er
in de gemeente Axel een voor
lopige werkgroep van uitke
ringsgerechtigden. Deze FNV
werkgroep treedt donderdag
voor het eerst naar buiten met
een discussie-avond.
Doel van de werkgroep is,
activiteiten te gaan ontwikke
len voor mensen die een uitke
ring genieten. Deze activitei
ten zullen niet alleen op het.
ontspannende vlak liggen.
Om echter te weten te ko
men of er aan een dergelijke
werkgroep in de gemeente
Axel behoefte is, houdt men op
donderdag 26 mei vanaf 19.30
uur een speciale avond in ge
meenschapscentrum De Halle
te Axel.
Maris van Leeuwen, dis
trictsbestuurder van het FNV,
zal als discussieleider optre
den. Onderwerp is de sociale
wetgeving in Nederland. Hier
bij gaat men in op de rechten
en plichten en op de bezuini
gingen. Ook zal men kijken of
er. bestaansmogelijkheden zijn
voor een definitieve werk
groep uitkeringsgerechtigden
in de gemeente Axel.
DEN HAAG - De bouw van de
grote parkeergarage, annex
atoomschuilkelder in Middel
burg kan voorlopig volgens
plan worden voortgezet.
Dat heeft de afdeling Recht
spraak van de Raad van State
bepaald na een beroep van de
Stichting Samenwerkingsver
band Stop Atoomschuilkelder
Middelburg, die de bouw van
de kelder ziet als een uitnodi
ging voor een nucleair conflict.
De stichting wilde de bouw
activiteiten geschorst zien in
afwachting van een definitie
ve uitspraak van de Raad van
State, omdat de gemeente bij
een snelle voltooiing van de
kelder in het Geeregebied toch
geen voordeel zou hebben.
De gemeente heeft dat be
streden door te wijzen op het
risico dat ze in dat geval een
subsidie van 8,5 ton van minis
ter Rietkerk (Binnenlandse
Zaken) misloopt. Dat was ook
voor de Raad van State aan
leiding pp*- t cL - '-\g
niet toe4
I