WAAR NAAR TOE? Klassieke dialoogfilm rond gesjochten jurist GELUKKIG ZIJN WANNEER JE ALLES VERLOREN HEBT Verhalen van Jan Siebelink PREMIÈRE IN BREDA VAN DAMES EN HEREN Amerikanen kopen De lift |fotron ëtisch pad ekse Bergen THE VERDICT Man met ervaring «sfce en Wiske: Het Bretoense broertje. Lucky Luke: Daisy Town nksenfoor Een prettig Sinksen 'weekeinde tAKTIE LEONKRIJNEN ftl üLét.mv.'UliS^. OR HANS LUT2 latjesmaker, een ouderwetse 'anmaker en een tapijtknoper Is zijn er folkloredansgroepen iderdrachtshows. De boeren- jmenten zoals het schaap- len, het dorsen met de vlei, nolendraaien, de dwerggeï- uring en de hondendressuur geprogrammeerd tussen 11 |.00 uur die dag. ide pinksterdag wordt het en te en herrie van jewelste in .utotron in Drunen. Die dag is iruseum het domein van de rische Motoren en Traktoren niging, die met een grote J van antieke aandrijfmotoren (beste beentje voorzet. Het a van de dag is „Alles werkt sweegt". Te bezien en te 'be- Jren'tussen 10 en 17 uur. '■f5 - 1» Gelders Schrijverscollectief orgt zaterdag een bijzonder lement. Tijdens een rondrit in landauers zullen zij nl voor- en uit eigen en andermans Dat gebeurt tijdens een rit Velp en Rozendaaldie om ur bij het Crest Hotel in Velp nt. Bij iedere halteplaats (o.m. eel Biljoen, kasteel Roosen- het huis van de dichter De estet8 zal worden gedecla- rd. te pinksterdag worden er itvaartdemonstraties en roei- strijden gehouden in het re- atiepark Beekse Bergen (tus- Tilburg en Hilvarenbeek). Men er demonstraties parasailen, Iggliding, parachutespringen, are parasailing en aquasport- viteiten bewonderen en de lan- ng van een mini-raket volgen- eugd kan bovendien zelf een ong maken van de jump-tower. de roeiwedstrijden nemen i tweehonderd boten in ver mende klassen deel. IPAQ 20 ME11983 PAGINA GIDS 2 Door Marjan Mes Een lichtgrijze, maar nog ,tijd aangenaam ogende p U1 Newman speelt erg „ooi de hoofdrol van een »»n lager wal geraakte ad vocaat in „The Verdict" van Wney Lumet. Hij is een eenling met waarachtig ge joel voor rechtvaardigheid een samenzwerende, cor rupte omgeving van kerk, riekenhuis, rechtbank en ambitieuze collega's, die i-eni indertijd hebben laten •allen waardoor hij werk loos is, gescheiden en aan de drank. Lumet, die veel uiteenlopen de films maakte, heeft een dergelijk thema al meerdere malen gebruikt. Zijn prach tige debuutfilm, „Twelve angry men", 25 jaar geleden, waarin één jurylid het uit eindelijk won van een hele p-oep achterdochtige colle- 's, draaide er helemaal om. Behalve het verschil tussen zwart-wit en kleur zijn er veel overeenkomsten tussen beide films, hoewel - voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat - het debuut spannender was dan The Verdict". Maar het is Jok weer een zeer gedegen opgebouwde dialoogfilm, die zich praktisch helemaal bin nen vier muren afspeelt. Daglicht wordt nauwelijks gezien en de omgeving is die van oude gebouwen met veel donker hout. De uitnemende prestaties van de acteurs, het doortimmerde scenario en de eenheid van tijd, plaats en handeling maken de film tot een „klassieker" van allure. De gebeurtenis sen worden hoofdzakelijk door de dialoog verteld en men kan daar weinig van missen om niet de draad kwijt te raken. Als Lumet een incident - het verraad van Newman's vriendin Charlotte Rampling - met een kort beeld meedeelt, ontgaat je dat gemakkelijk. Newman is als de drinkende, onzekere Frank Galvin bij zonder treffend. In het begin van de film probeert hij als werkloze jurist op een be grafenis van een verkeers slachtoffer een cliënt te ver werven en wordt buitenge er 99 Jack Warden en Paul Newman (rechts) in „The Verdict". ziekenhuis overeind te hou den. Zij bieden de familie 21.000 dollar aan als afkoop som, waarvan eenderde be stemd is voor de advocaat. Galvin weigert nadat hij de invalide vrouw in het zie kenhuis heeft gefotogra feerd en bij hem de restan ten van zijn rechtvaardig heidsgevoel zijn opgeflik kerd. Hij wil er een proces van laten komen, terwijl al les hem tegenzit. Niet op de laatste plaats overigens om zich eindelijk weer te kun nen bewijzen als jurist. Zijn collega helpt hem bij het na lopen van oude bewijsstuk ken en het opkrikken van zijn ego. In de rechtszaal gaat hij meermalen af, om dat hij over onvoldoende in formatie beschikt, zijn oude vaardigheid ten dele kwijt is en zijn opponent uitermate gehaaid. Maar hij vindt zijn smeten. In zijn stamcafé bij de flipperkast ontdoet hij zich van zijn laatste geld en zorgen, ontmoet hij een zor gelijke ex-advocate, die hem aanvankelijk lijkt te steu nen, en regelmatig een oude re collega, die hem af en toe aan een zaak helpt (Jack Warden). Ditmaal is dit een opnieuw aangekaarte medi sche affaire, waarbij een zwangere vrouw na een fout met de narcose in een katho liek diocesaan ziekenhuis gereduceerd is tot een vege terend wrak. Haar familie wil schadevergoeding. De bisschop en de geslepen zie kenhuisadvocaat (James Mason) bewerken de pers om de goede naam van het grote troef, nadat een ande re getuige met de noorder zon is verdwenen, in een in tegere verpleegster, die ge tuigt, dat zij indertijd een fout van de narcose-specia- list verzwegen heeft. De zie kenhuisverdediger weet nog een slinkse weg te vinden om de president deze getui genis te laten afwijzen, maar uiteindelijk blijkt de jury gewonnen voor Gal- vin's visie op de zaak, nadat deze in plaats van een plei dooi een toespraak over ge loof en gerechtigheid heeft gehouden. De gerechtigheid moet bij Lumet wel altijd winnen en of dat, de cor- rumptieve elementen in aanmerking genomen, wei helemaal op z'n plaats is, kan worden aangevochten. „The Verdict" van Sidney Lumet. Cinésol 2 in Breda. IIIIIIIIIminimumMinimummiinnnmmmmiimmmmm BOEKENBOEKENBOEJ BOEKENBOEKENÜOEMfiB1 ENBOEKENSÓS-XS-HBOl BOEKHVBOEKENBOEKEN Door Henk Egbers „Het geheel zou navrant zijn en baden in een stemming van teder maar onontkoombaar verval, als het zachte van de zomerhibiscus". Deze zin uit het verhaal „Niets te vieren" vind ik zo karakteristiek voor JAN SIEBELINK, die als Huysmans adept steeds ge boeid blijft door het samen gaan van bloei en verval, schoonheid en verdorvenheid, liefde en haat. In zijn nieuwe verhalenbundel: Koning Cop- heta en het bedelmeisje (uitg. Meulenhoff 34,50) heeft hij acht keer, vanuit die stem ming, laten zien wat dat kan betekenen als mensen met el kaar verkeren. Het titel - en openingsver haal zit zo knap in elkaar en wordt zo literair gebracht, dat Jan Siebelink en als het ware zijn visitekaartje mee afgeeft. Maar daardoor vind ik tege lijk dat het klassieke thema van de versmade liefde wat maniëristisch in elkaar steekt en verwoord wordt. „De ge beurtenissen zijn niet te ver- Jan Siebelink. - foto archief de stem. woorden, zijn te onmenselijk voor de handeling die het menselijk bewustzijn bepaalt: Het Woord" is een tekenend citaat in dit verband. En voor de hierboven gesignaleerde sfeer: „Hij schreef: Ik ben ge lukkig. Zoals je gelukkig kunt zijn wanneer je alles verloren hebt". Heel rechtstreeks en roe rend vind ik verhalen als „How High the Moon" en „Niets te vieren". „Waarom moest ik het verhaal schrijven over Wim Baars, die ik voor de tweede keer had weggebracht voor opname", vraagt hij zich af in Niets te vieren. Getuigt het niet van een verdacht BOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKENBOEKETSB ENBOEKEN-SOSKS-HBO BOEKENBOEKENBOEJ L.H.Wiener. Man met erva ring. Uitg. Bert Bakker. 1983. 175 p. Prijs 19,50. „Tot nog toe heb ik een leven geleid, dat weinig aanleiding geeft het te boek te stellen", luidt de eerste zin van het eer ste verhaal in de verhalen bundel „Man met ervaring" van L.H.Wiener. Gezien deze openings-ont- boezeming moet men de titel van het boek dus ironisch op vatten. En ironie is ook de on derstroom van alle verhalen en verhaaltjes in deze bundel, die Wiener blijkens de onder schriften heeft geschreven tussen 1966 en 1972, „Ik ben ook nog leraar. Me- schrij verschap? „Ha, komt hij zó aan z'n onderwerpen. „Als pasmunt geeft hij z'n minieme avonturen door! Zijn kracht ligt zeker in de exploratie van andermans gevoelens!". Waar zou een schrijver an ders zijn gegevens vandaan halen? Bladen als Privé explo reren andermans gevoelens om van bepaalde dagbladen nog maar te zwijgen. Wat dat betreft zitten we op het ogen blik vaak in de sfeer van mis bruik van de zogenaamde vrijheid van drukpers. Dan wordt vrijheid onvrijheid. De kracht van Siebelink ligt in de exploratie (als je dat negatief geladen woord wilt handha ven) van het thema; niet van die bepaalde mens. Je hebt wel het gevoel dat hij schrift over geschiedenissen die hem zeer nabij zijn en niet verzonnen. Maar ze worden „kunst" (om vanuit de beeldende kunst te spreken) omdat er met de ge gevens iets gebeurt; omdat ze gaan ruiken naar leven en niet naar sensatie. In het verhaal How High the Moon gaat over het oud worden van mensen over het negeren en accepte ren daarvan; over schijn en nieuwe werkelijkheid. Heel actueel ervaarbaar. Maar dan ook weer; „Ik had in de achttiende eeuw willen neer Wiener dus. Ik heb dan altijd een overhemd aan met een goed geknoopte stropdas; mijn stem is luid en je kunt niets aan me zien". Zo begint een ander verhaal. In alle verhalen is de hoofd persoon („ik") een man met twee levens; een uiterlijk en een innerlijk, en om dat inner lijke leven gaat het natuurlijk. Elke uiterlijke gebeurtenis moet zijn plaatsje krijgen in een verhaal, en die geestelijke bezigheid deelt de auteur ons leven. Scherp bewust van de afgronden en toch heel licht in het leven staan. Helderziend en blind. Als op sommige schilderijen van Fragonard", lees je in „Gebakje in Rococo". De tegelijk verkrachtende - en bindende liefde in dat verhaal illustreert weer dat spel van tegenstellingen, die uiterste kanten van het leven, waarin Jan Siebelink zich verlustigt. Hij doet dat ook met de taal. Het literair - gelikte wisselt met passages die gortdroog - wat Nouveau-Roman achtig - zijn; bloemrijk en exact, teder en banaal. In Eiland van Ca lypso worden de gevoelens tussen drie mensen (man/ vrouw/broer) op een bijna thrillerachtige manier uitge werkt. De verhalen, die in deze bundel bijeengebracht zijn verschenen eerder in bladen als Intermediar, Buzzletin, Hollands Maandblad etc., ter wijl „Het eindexamen" een voorstudie is van zijn roman „En joeg de vissen door het staande koren". De korte ver halen, die Siebelink schrijft, zijn meestal verrassend, om dat wat schijnbaar dagelijks gebeurt en zo gewoon lijkt door hem zo direct ervaarbaar gemaakt wordt door „het Woord". Ja, toch. mede, alsmede zijn geheime seksuele verlangens en lang durig cafébezoek. We zien een man die zich met moeite in de werkelijk heid staande houdt (en die denkt dat het leven geheel om hem draait) en die voortdu rend in zijn verbeelding leeft als een constante veilige wijk plaats. Diepgaand is het nergens, dit verslag van een leven als eenling, maar onderhoudend is het wel. H.R. Grand Theater in Breda prolongeert „Gandhi", s opgezet spektakel over het leven van de be roemde Indiase voorvechter van het geweldloos verzet met een mooie titelrol van BenKingsley. De lift", de buitengewoon spannende thriller met shockeffecten van Dick Maas, draait nu in Casino 1 in Breda, Roxy I in Bergen Zoom en Luxor in Ter- neuzen. Huub Stapel speelt een liftmonteur, die gecon fronteerd wordt met de angstaanjagende gevolgen een op hol geslagen lift, lie niet op de computerge- sluurde bediening reageert omdat deze niet deugt. Daarachter zit een misdadig toncem van elektronica. Cinesol in Breda en City 2 in Roosendaal gaan door pt „Tootsie", met Dustin Hoffman als vrouw. Casino 1 in Breda prolongeert het meeslepende melodrama „An officer and a gentle man" met Richard Gere als een gewone jongen, die het door een keiharde lichame lijke training en geestelijke indoctrinatie tot officier brengt. Casino 3 in Breda vertoont nog steeds „First Blood" met Sylvester Stallone als agres sieve Vietnam-veteraan. „De gendarme in paniek", de laatste klucht van Louis de Funès, is deze week te zien in City 1 in Roosendaal, Ci- nem'actueel 3 in Bergen op Zoom, Luxor in Terneuzen en De Koning van Engeland in Hulst. „Fame", de film van Alan Parker die model stond voor de tv-serie, draait in Cine- m'actueel 2 in Bergen op Zoom. Glint Eastwood is als communisten-bestrijder te zien in de avonturenfilm „Firefox" in het Ledel Thea ter in Oostburg. „De laatste jaren van mijn jeugd" van Norbert Kuckelman, over een jeug dige delinquent die de onge lijke strijd met het systeem aangaat, is te zien in Pom- meranz in Breda. Van onze kunstredactie BREDA - Het in deze contreien weinig bekende thea tergroepje Dames Heren geeft vanavond de première van zijn derde produktie, „Russisch Verlangen", in het Theater Achterom van de Bredase Stadsschouwburg. Het stuk speelt zich af in de kleedkamer van een Ne derlandse dansgezelschap, dat zich al jaren bezighoudt met het verzorgen van Russische avonden. De verhoudin gen binnen de groep veranderen als men besluit om voor taan alles uit te spreken. Het heimelijk verlangen naar een andere levenstijl is groot en er wordt gedroomd van het romantische Rusland van Zjivago en Poesjkin, „met veel bont en snor, waar mensen jaren kunnen leven op en van onuitgesproken liefde, waar afscheid nemen een dag mag duren, waar wanhoop groot kan zijn en waar ieder woord in een bed van poëzie wordt gelegd". Wouter Stips heeft het geregisseerd. Het wordt gespeeld door Marja Vaags, Gerda v.d. Pol en Martine van Os. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM- Het gaat er serieus naar uitzien dat de film „De lift" van Dick Maas de eerste Nederlandse film met internationaal commer cieel succes wordt. De Ameri kaanse filmmaatschappij Warner Bros heeft deze week de wereldwijde verspreidings rechten van „De lift" gekocht en lanceert de film binnenkort in Amerika. Het is nog nooit eerder voorgekomen dat een van de grote filmmaatschappijen in de VS een Nederlandse film aankocht. De overeenkomst Regisseur Dick Maas (links) en hoofdrolspeler Huub Stapel bij hun terugkeer op Schiphol, nagenietend van het succes in Cannes. - foto anp. geeft Warner Bros ook de rechten van de videoverkoop en vertoningen via de tv. „De lift" is het debuut van de jonge Nederlandse regis seur Dick Maas. Producent Matthiijs van Heijningen pre senteerde de „eerste Neder landse horror-film" tijdens het filmfestival in Cannes en daar bleek de belangstelling enorm te zijn. neus is de Antwerpse Sinksen* r. Belgen zeggen 'Sinksen te- i Pinksteren en 'foor' tegen markt en kermis. De Antwerp- jinksterkermis is een evene nt, dat weken duurt en zeer oe eite van een bezoek waard is. •set uba J3A3J 'japuosppai Map 'poog uba puej 'inn;i;sui japuo 'uappiui uarROM 'uappiui Saw. 'uaoqos 'sppaj yjood Tue^uaAoq 'MnoqaS uba jnap 'squti jro/A-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19