N T J E S CORKS ROUTE Alfa Romeo vernieuwt Alfetta Stijging verkoop motoren Prijzen van Duitse auto's gestegen „Speed-control": automatische piloot Nieuw verkeersbord Vingerhoed bespaart brandstof KORT NIEUWS VRIJDAG 20 ME11983 OP WEG Heffing Zozo, lala Taart gooien Goede oude tijd Schutters Folklore Lente na 65 Poëtisch pad Beekse Bergen )uske en WiskeHet T Sinksenfoor Een 'Sinksen'weei ie Happie Als At T4 EINDREPAKTIE LEON KRIJNEN door Mathieu Kothuis i MIDDELBURG BREDA - Afwachtend maar desalnie- temin erg enthousiast over een onverwachte nieuwe in komstenbron reageerden verschillende Zeeuwse en Westbrabantse gemeenten deze week op een plan van de gemeente Dordrecht waar mee de boete-opbrengst van het foutparkeren niet meer naar het rijk maar naar de gemeenten vloeit. „Een ex traatje dat wij in deze moei lijke bezuinigingstijd erg goed kunnen gebruiken", al dus een Westbrabantse be stuurder. Volgens een aantal gemeenten in Zuidwest-Ne derland kan de extra-op brengst voor een grotere ge meente met dit plan toch al gauw oplopen tot enkele tienduizenden guldens per jaar. Extra geld uit de zak ken van de automobilist die er dan ook zeker niet beter op zal worden. Waar komt dit Dordse plan nu precies op neer? Foutparkeerders die hun auto te lang bij een parkeer- meter laten staan of sowieso ergens fout parkeren, kun nen nu in de meeste gevallen rekenen op een bon van een parkeerwachter of politie agent. Tot nu toe komt de op brengst van deze strafrech- Gemeenten ontdekken nieuwe „melkkoe": de parkeerheffing telijke boete aan het rijk toe. De gemeente Dordrecht heeft inmiddels een plan netje bedacht waarmee die' foutparkeerders geen straf rechtelijke boete wordt op gelegd, maar een gemeente lijke heffing. Die heffingen vloeien rechtsstreeks in de gemeentekas. De Vereniging van Neder landse Gemeenten (VNG) reageerde al meteen erg en thousiast op dit plan. Ook in de gemeente Middelburg reageerden B en W erg en thousiast toen daar deze week in de gemeenteraad naar werd gevraagd. Bre daas' wethouder Van Dun laat weten dat hij het Dordse plan goed gaat bestuderen. Hij noemt het een goed plan en staat er in beginsel erg positief tegenover. Het grote voordeel van een gemeentelijk heffing in ge val van foutparkeren is dat de gemeenten met die extra financiële middelen méér parkeerwachters kunnen aanstellen die op hun beurt ook weer méér bonnen kun nen uitschrijven. Bovendien kan het ambtelijk apparaat, thans overbelast met de ad ministratieve rompslomp bij de verwerking van boetes, doelmatiger werken. De gemeenteraad van Dordrecht behandelt nu bin nenkort een voorstel om de parkeerverordening zó te wijzigen dat de boetes voor foutparkeerders worden vervangen door heffingen. Na de bon krijgt de automo bilist die fout parkeert be richt thuis dat hij de heffing van veertig gulden moet be talen. Allerlei juridische bij komstigheden die aan het huidige systeem van de strafrechtelijke afhandeling te pas komen, en die voor één geval soms „35" afhandelin gen vergen (kaarten, herin neringen, huisbezoek), kun nen daarbij vervallen. Gaat de Dordse raad ak koord dan zal er koninklijke goedkeuring moeten worden aangevraagd via het minis terie van binnenlandse za ken. Een eventuele af wijzi ging moet met juridische ar gumenten worden onder bouwd. De goedkeuring kan niet worden geweigerd op grond van het feit dat het rijk er vele miljoenen op in schiet, aldus een woordvoer der van het VNG. Eind april vorig jaar kwam de VNG zelf met een voorstel aan de toemalige ministers Zeevalking (Ver keer en Waterstaat) en De Ruiter (justitie). Wie te wei- j nig betaald heeft bij een par- j keerautomaat of -meter zou j bestraft moeten kunnen j worden met een verhoogd j parkeertarief. In de praktijk I zou dit idee een soortgelijke uitwerking hebben als het j plan-Dordtrecht: de ge- i meente zou extra financiële middelen krijgen via het j verhoogde tarief. „Juridisch i is ons voorstel wat ingewik- j kelder dan dat van Dor- drecht. Er zou waarschijnlijk een wetswijziging voor nodig zijn. Het Dordse initiatief is daarom wellicht interessan ter", aldus een woordvoerder van het VNG. Interessanter dan voor de gemeenten. Het zal de automobilist om het even zijn of het geld naar het rijk of de gemeenten vloeit. Méér parkeerwachters bete kent in ieder geval een ver hoogde pakkans en dat leidt tot de conclusie dat foutpar keren vaker ongestraft zal blijven. ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM AMSTERDAM - De Alfetta van Alfa Romeo heeft een nogal ingrijpende verande ring ondergaan. Vallen aan de buitenkant onmiddellijk de nieuwe grille, de veranderde spoilers, nieuw luchtinlaten aan de onderkant van de vooruit, gewijzigde af- zuigroosters aan de zijkant van de achteruit, de kunst stofbumpers, de nieuwe ach terlichtunits en de nu rech thoekige koplampen op, in de wagen is het aantal vernieu wingen niet minder groot. Het dashboard heeft b.v. een geheel andere, erg ge slaagde opzet gekregen. Daar naast valt het console op dat in het dak van de wagen is te vinden. Deze console, met daarin bedieningsorganen voor licht en b.v. zijramen, loopt door tot boven de ach terpassagiers. Het principe van het consule in het dak leidt er toe, mede omdat het instrumentarium van een Al fetta erg uitgebreid is, dat men zich werkelijk in de cock pit van een vliegtuig waant. De schakelaars voor de ach terpassagiers kunnen worden AMSTERDAM - In het eerste kwartaal van dit jaar zijn de motorfiets verkopen (in ver gelijken met dezelfde periode in 1982) aanzienlijk gestegen. Werden er in de eerste 3 maanden van 1982 2287 motor fietsen verkocht, januari, fe bruari en maart 1983 leverden een verkoopcijfer van 4152 op. Honda (met 1822 stuks) bleef de belangrijkste leveranciër. Daarna volgen Suzuki (370), Kawasaki (347), Yamaha (275) en BMW (105). uitgeschakeld door de voor passagiers, wanneer er b.v. kinderen op de achterbank zitten. Alle Alfetta's zijn ook voor zien van een zeer uitvoerig 'check controle'. De bestuur der kan hiermee direct infor matie oproepen over de toe stand van de koelvloeistof, remvloeistof, ruitesproeier- vloeistof, werking van stads licht, van remlicht, van alle verklikkerlampjes, van de deursluitingen en de rem- blokslijtage. Qua techniek springen de 2.4 Turbo diesel en de 2.0 Qua- drifoglio Oro er het meest uit. De 2.4 Turbo diesel heeft een nieuwe motor met turbola ding en een cilinderinhoud van 2392cc met een vermogen van 93 pk. De topsnelheid ligt op 165 km/u, terwijl de accela- ratie (kilometer met staande start in 35 sec) de prestatie van een Berlina met benzine motor benadert. Spektaculair kan de ont wikkeling bij de twee liter motor van de Quadrifoglio worden genoemd. Het speciaal digitaal elektronisch regelsys teem van benzine injectie en ontsteking, is aangevuld met een variabele nokkenas ti ming. Dit systeem regelt de stand van de inlaatnokkenas al naar gelang de rij-omstan digheden en de behoefte van de motor. Hierdoor krijgt men al bij lage toerentallen een grote trekkracht, terwijl het benzineverbruik wordt ver minderd. Bij constante snelheid van 90 km/u is het verbruik nu ge zakt naar 6,3 liter per 100 km (was 6,6), bij 120 km/u 8,5 (was 8,9) en in stadsverkeer 9,6 liter per 100 km (was 12,6). Dat komt neer op een gemiddelde besparing van 23,8 procent. Voor de nieuwe Alfetta Ille-serie gelden de volgende prijzen: Alfetta 1.6 ƒ28.990.-; Alfetta 1.8 30.990.-; Alfetta 2.0 33.990.-; Alfetta 2.0 Qua drifoglio Injektie ƒ37.990.-; Alfetta 2.4 Turbo diesel ƒ38.990.-. Het nieuwe gezicht van de Al fetta van Alfa Romeo. ~^r UTRECHT - Na Honda en Mazda, hebben nu ook Toyota, Mercedes en BMW de prijzen moeten verhogen. Bij BMW gelden voor de 3- serie de volgende prijzen: 315 ƒ22.895.-; 316 ƒ26.995.-; 318i ƒ30.995.-; 320i ƒ37.495.-; 323i ƒ42.095.-. De BMW 5-serie start met de „518" voor ƒ33.095.-; 520i ƒ41.195.-; 525e ƒ44.295.-; 525i ƒ48.095 en BMW 528i ƒ54.295.-. De goedkoopste BMW 728i kost nu 63.295.-; in de 6-serie heeft het goedkoopste model, de 628CSi, nu een prijskaartje van 86.695.-. De prijzen van de Toyota personen- en bedrijfswagens zijn met 4 procent gestegen. De goedkoopste uitvoeringen in de diverse modellen kosten thans: Starlet 1.0 Ec. 13.395.-, Corolla 1.3 ƒ15.595.-, Corolla 1.8 DX diesel 19.750.-, Tercel 1.3 ƒ16.650-, Carina 1.6 DL 18.995.-, Celica 1.6 Coupé ST ƒ23.195.-, Camry 1.8 DX ƒ23.950-, Cressida 2.0 DX ƒ25.995.-, Crown 2.2 diesel ƒ33.595.-, Supra 2.8i Twin Cam ƒ49.400.-. Bij Mercedes heeft de prijs stijging van rond 2 procent niet alleen betrekking op de personenwagens, maar ook op accessoires, terreinwagens, bedrijfswagens en onderdelen. De firma „Novus Europa" uit Rijen heeft in het verkooppro gramma een electronische „speed-control" opgenomen, die in 95% van het bestaande wagenpark kan worden inge bouwd. De „speed-control" waarmee het gasgeven elec- tronisch .wordt geregeld, is weliswaar geen nieuwe vin ding, maar toe nu toe werd de apparatuur alleen in dure wa gens toegepast. De „speed-control" van No vus Europa is geschikt voor zowel handgeschakelde auto's als automaten. De bedienings knop kan op elke door de be stuurder gewenste plaats worden gemonteerd. Vanaf een snelheid van on geveer 55 kilometer per uur kan het gasgeven met die knop worden geregeld en kan de gewenste snelheid worden vastgelegd, waarna het gaspe daal kan worden losgelaten. Met een druk op de knop naar links kan de snelheid worden vastgelegd, terwijl via een druk naar rechts de inge stelde snelheid kan worden verhoogd. Ook in heuvelachtig terrein wordt de eenmaal in gestelde snelheid gehand- Een van de mogelijkheden om de bedieningsknop in te bouwen. Hier is de knop op de console naast de versnel- lingshandle ingebouwd, maar er zijn ook versies met een instelschakelaar aan het stuur beschikbaar. Het schema van de „speed- control" zoals het systeem wordt ingebouwd. haafd. Waarnodig wordt automatisch gas bijgegeven of teruggenomen. Overmatig remmen en accelereren is er dus niet meer bij. Dat bete kent brandstofbesparing en minder vermoeidheid, terwijl men oon niet harder kan gaan rijden dan men eigenlijk zewlf in de gaten heeft. Bij het aanraken van rem- of koppelingspedaal schakelt de „speed-control" zichzelf uit. Wordt daarna weer een snelheid van ongeveer 55 kilo meter bereikt, dan is een druk op de knop voldoende om de laatst vastgelegde snelheid te hernemen. Heeft men bij het inhalen wat extra snelheid nodig dan drukt men op de knop „accele reren" om die weer los te laten als de manoeuvre achter de rug is. De auto gaat dan ver der met de oorspronkelijke snelheid. De prijs van de „speed-con trol" (ingebouwd, maar exclu sief BTW) is ƒ695,-. Men kan bij iedere merkendealer te recht voor de inbouw, maar handige automobilisten kun nen de „speed-control" ook zelf inbouwen. Bij Novus Europa, Nijver heidslaan 19 in Rijen (01612- 4291), en bij Tichelaar, Boei- meersingel 6 in Breda (076- 224400) kunnen proefritten met de „speed-control" ge maakt worden. Een met kratten volgeladen trekker voert het nieu we markeringsbord, dat straks verplicht wordt voor langzaam rijdende voertuigen. Binnenkort verschijnt in de Nederlandse Staatscourant de publicatie over een nieuw markeringsbord voor lang zaam rijdend verkeer op de openbare weg. Het bord is uit gedokterd door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in eendrachtige samenwerking met de Directie Verkeersvei ligheid. Het bord, dat aan de achter zijde van het voertuig beves tigd moet worden, heeft een typische vorm en kleur. Hier door is het voertuig dat het bord draagt vrij gemakelijk te herkennen als een langzaam rijdend voertuig. De vorm wordt bepaald door een ge lijkzijdige driehoek met afge knotte punten. De kleur van het midden deel is fluoriscerend rood (dag-herkenning), de kleur van de randen is reflecterend rood (nacht-herkenning). Het bord wordt wettelijk verplicht. De fabrikant van het nieuwe bord is Mazon b.v. in Sittard. Deze fabriek is al sinds jaren gespecialiseerd in reflecterende borden voor voertuigmarkering. Het nieu we bord wordt via een lande lijk dealernet in de handel ge bracht. ROTTERDAM - De ES-22 benzinebespaarder van Tredis BV uit Rotterdam, die al ruim een jaar geleden vanuit Frankrijk naar Nederland kwam, is een soort grote vin gerhoed vol met gaatjes. Het apparaat moet gemonteerd worden tussen het spruitstuk en de carburateur. Het benzi ne/luchtmengsel dat deze 'vergiet' passeert, krijgt nu een dermate homogeniteit dat er een hoger nuttig effect wordt bereikt en een aantal karaktertrekken van benzine inspuiting in het motorblok zijn te vinden. Door de rem ming, welke de plaatsing van ES-22 in het uitlaatspruitstuk veroorzaakt, neemt het pres tatievermogen maar gering af: 1 2 procent. Het afgelopen jaar hebben -een aantal onafhankelijk deskundigen- in ons land praktijkproeven met de ES-22 gehouden. Dit milieuvriende lijke apparaat zorgde gemid deld voor een besparing tus sen 12 en 14 procent. Testresultaten bij enkele wagens: Renault 4 12,60 pro cent besparing; Renault 16 15.50 procent, Ford Fiesta 12,32 procent, Opel Kadett 11.70 procent, Opel Ascona 12,94 procent, Citroën GS 11,80 pro- De gaatjes in de 'vinger hoed' hebben de functie om het voorbij stromend meng sel van benzine en lucht ho mogener te maken. cent, Citroën CX 2000 17,50 procent, VW Golf 12,57 pro cent, Honda Civic 17,80 pro cent en Peugeot 504 12,50 pro cent brandstofbesparing. De prijs van het apparaat bedraagt 145.- voor een één- poortscarburateur; voor een motor met een dubbele of tweetraps carburateur 275.-. Gemiddeld kan gesteld wor den dat men bij 10.000 km de prijs van ƒ145.- verdient is, terwijl kostenbesparing voor de ES-22 bij een dubbele car burateur rond de 17.000 km ligt. De caravan-industrie heeft weer de opgaande lijn te pak ken. Vorig jaar werden in ons land ruim 4900 nieuwe cara vans verkocht en dat is iets meer dan in 1981. De belang stelling voor toercaravans is het grootst: ruim de helft van het verkochte aantal. Vouw wagens namen een kwart in beslag. De rest is voor de sta caravans. De Autokampioen, één van de uitgaven van de ANWB, heeft een nieuw gezicht en een andere opzet gekregen. Het 'moderne jasje' past goed in deze tijd. Willem Leniger heeft Ido Izaaks, die volgend voor jaar 65 jaar wordt, opgevolgd als hoofdredakteur. Nissan ziet af van de bouw van een autofabriek in Groot- Brittannië als Labour de Britse parlementsverkiezingen wint. De Britse socialistische partij is van plan Engeland uit de Europese Gemeenschap te ha len. Als dat gebeurt heeft het voor Nissan geen zin meer geld in een fabriek in Engeland te steken, omdat zij dan bij de ex port van auto's van Engeland naar de EG-landen met in voerrechten te maken krijgt. Een aantal autotochten zijn te vinden in de nieuwe reisgids Sauerland. Dit boekwerkje, vol informatie over het vakantie- gebied tussen Keulen en Kas sei, is voor f 17,95 bij de ANWB te koop. ■k Binnen een kwartier staat de auto in de was. Dat is mogelijk geworden door de „Minute Wax" van Turtle Wax. Nadat de auto gewassen en afge droogd is kan men de was op de lak spuiten. Direct daarna kan het spul er weer afgeveegd worden. Prijs f 19,95. Het pinksterweekeinde staat voor de deur. Voor zeer velen zal dat reden zijn om er een of meer da gen tussenuit te gaan. We hebben van de week al gemeld, dat er een grote drukte op de wegen is te ver wachten, maar dat zal weinigen thuis houden. Anders is het met het weer: met alle voorbehoud ziet dat er niet stralend uit. Maar goed: wegen en weer zijn dan wel zozo, lala, maar genoegen aan dit lange weekeinde zullen velen toch wel beleven. Om dan maar meteen vrolijk te be ginnen: Sprundel - voor wie niet weet waar het ligt: tussen Breda en Roosendaal - beleeft in het pinksterweekeinde een niet alle daags evenement: het Nederlands kampioenschap taartgooien. De wedstrijden beginnen zaterdag, zondag en maandag om 14 uur. In het kerkdorp Merselo in Venray herleeft op tweede pinksterdag om 11 uur de goede oude tijd. De be volking steekt zich in de kleder dracht van rond de eeuwwisseling, het koetsje keert terug in het ver keer en de boer neemt weer eens de ouderwetse hulpmiddelen ter hand. Muzikanten zorgen voor ex tra vrolijkheid op de vierde 'Mer- selse Dag'. Op veel plaatsen in Limburg kan men in het pinksterweekeinde ge nieten van het bonte spektakel van een schuttersfeest en wel in Gul- DOOR HANS LUTZ en gaatjesmaker, een ouderwets schoenmaker en een tapijtknopei Voorts zijn er folkloredansgroeps en klederdrachtshows. De boerer, evenementen zoals het schaap scheren, het dorsen met de vlei, windmolendraaien, de dwerggei tenkeuring en de hondendressu» staan geprogrammeerd tussen 11 en 12.00 uur die dag. Autotron Tweede pinksterdag wordt heten drukte en herrie van jewelste in het Autotron in Drunen. Die dag is het museum het domein van de Historische Motoren en Traktoren Vereniging, die met een grote show van antieke aandrijfmotorei haar beste beentje voorzet. Het thema van de dag is „Alles werkt en beweegt". Te bezien en te 'be luisteren' tussen 10 en 17 uur. pen (maandag om 14 uur), in Hel den (zondag om 15.30 uur), in Horst (maandag om 14 uur), in Maastricht (zondag om 22 uur bij het fort St. Pieter), in Strucht, ge meente Schin op Geul (maandag om 15 uur), in Thorn (maandag om 16 uur), in Vaals (maandag om 14 uur) en in Venlo (maandag om 15 uur op de grote heide). Honderdvijftig volksdanseressen en -dansers brengen zondag van 13 tot 16.30 uur een kleurige show tijdens het Folkloristisch Dansfes- tival '83 op de Boulevard en het Gevers Deynootplein in Scheve- ningen. Azalea's Duizenden bloeiende azalea's en rhododendrons geven Boskoop in het pinksterweekeinde een extra fleurige aanblik. Men kan daarvan genieten tijdens de rondvaarten van de VW op zaterdag 21 en maandag 23 mei tussen 9 en 14.30 uur vanaf de Rozenlaan. 'Lente na 65' is de naam van een tentoonstelling van hobby-werk stukken van ouderen die van twee de pinksterdag tot en met zondag 29 mei is ingericht in stads schouwburg Concordia in Breda (zon- en feestdagen van 14 tot 17 uur, overige dagen van 10 tot 12 en 14 tot 17 uur). Schaapscheren Op pinkersterzaterdag wordt in Veere voor de zesde maal het schaapscheerders- en Zeeuws folklorefeest gehouden. Er kan aan een fietstocht worden meege daan. Voorts zijn er demonstraties van oude ambachten: een stoelen- Het Gelders Schrijverscollectief verzorgt zaterdag een bijzonder evenement. Tijdens een rondrit in open landauers zullen zij nl voor dragen uit eigen en andermans werk. Dat gebeurt tijdens een rit door Velp en Rozendaaldie om 14 uur bij het Crest Hotel in Velp begint. Bij iedere halteplaats (o* kasteel Biljoen, kasteel Roosen- dael, het huis van de dichter De Genestet8 zal worden gedecla meerd. Eerste pinksterdag worden er luchtvaartdemonstraties en roei- wedstrijden gehouden in het re creatiepark Beekse Bergen (tus sen Tilburg en Hilvarenbeek). M» kan er demonstraties parasailen, hanggliding, parachutespringen, square parasailing en aquasport- activiteiten bewonderen en de lan cering van een mini-raket volgen. De jeugd kan bovendien zelf een sprong maken van de jump-to»# Aan de roeiwedstrijden nemen zo'n tweehonderd boten in ver schillende klassen deel. oi.IPAG 20 ME11983 Door Marjan Mes Een lichtgrijze, maar nog altijd aangenaam ogende Paul Newman speelt erg mooi de hoofdrol van een aan lager wal geraakte ad- vocaat in „The Verdict" van Sidney Lumet. Hij is een eenling met waarachtig ge voel voor rechtvaardigheid in een samenzwerende, cor rupte omgeving van kerk, ziekenhuis, rechtbank en ambitieuze collega's, die hem indertijd hebben laten vallen waardoor hij werk loos is, gescheiden en aan de drank. Lumet, die veel uiteenlopen de films maakte, heeft een 1 dergelijk thema al meerdere malen gebruikt. Zijn prach tige debuutfilm, „Twelve angry men", 25 jaar geleden, waarin één jurylid het uit eindelijk won van een hele groep achterdochtige colle ga's, draaide er helemaal om. Behalve het verschil tussen zwart-wit en kleur zijn er veel overeenkomsten tussen beide films, hoewel - voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat - het debuut spannender was dan The Verdict". Maar het is ook weer een zeer gedegen opgebouwde dialoogfilm, die zich praktisch helemaal bin nen vier muren afspeelt. Daglicht wordt nauwelijks gezien en de omgeving is die van oude gebouwen met veel donker hout. De uitnemende prestaties van de acteurs, het doortimmerde scenario en de eenheid van tijd, plaats en handeling maken de film tot een „klassieker" van allure. De gebeurtenis sen worden hoofdzakelijk door de dialoog verteld en men kan daar weinig van missen om niet de draad kwijt te raken. Als Lumet een incident - het verraad van Newman's vriendin Charlotte Rampling - met een kort beeld meedeelt, ontgaat je dat gemakkelijk. Newman is als de drinkende, onzekere Frank Gal vin bij zonder treffend. In het begin van de film probeert hij als werkloze jurist op een be grafenis van een verkeers slachtoffer een cliënt te ver werven en wordt buitenge- Grand Theater in Breda prolongeert „Gandhi", groots opgezet spektakel over het leven van de be roemde Indiase voorvechter van het geweldloos verzet met een mooie titelrol van Ben Kingsley. „De lift", de buitengewoon spannende thriller met shockeffecten van Dick Maas, draait nu in Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom en Luxor in Ter- neuzen. Huub Stapel speelt een liftmonteur, die gecon fronteerd wordt met de angstaanjagende gevolgen van een op hol geslagen lift, die niet op de computerge stuurde bediening reageert omdat deze niet deugt. Daarachter zit een misdadig concern van elektronica. Cinesol in Breda en City 2 in Roosendaal gaan door met „Tootsie", met Dustin Hoffman als vrouw. Casino 2 in Breda prolongeert het Jriplm, ih lub dl voor heter vuren in, hoorOtnh niet dit ih p Fameus is de Antwerpse Sinksen foor. Belgen zeggen 'Sinksen' te gen Pinksteren en 'foor' tegen jaarmarkt en kermis. De Antwerp se pinksterkermis is een evene ment, dat weken duurt en zeer o» moeite van een bezoek waard is-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18