Woonwagengezinnen voelen zich niet veilig in Goes OPPOSITIEPARTIJEN WOEDEND Carillon krijgt plaats in Eede Krakkemikkige tanker leeggepompt Verbeter informatie over wachttijden hij veerverbinding Statenleden: gedeputeerde mag niet overstag gaan 2.39 3.28 13.98 4.98 1.29 9.75 u 6.98 12.98 11.48 0.49 0.98 1.59 1.99 0.95 149 1.25 1.25 1.59 1.76 2.25 de 4in1 krant DE STEM DE STEM STATENCOMMISSIE: SCEPSIS ROND VERENOVERLEG PROVINCIE WIL CENTRUM IN REIMERSWAAL Nieuw plan Aardenburg: rs, Maxi, 9.75 ken, S/-50, ettes, t-60 krs, fosfaat- Z 39 jel N.W.H. of»1**" bont, fijn 500 ml. m aa ismiddel, C QQ ihinewas belegen, 8.28 rig) 0 gr. 5 kilo, stuks, uillon pot ants ka imelk, rge- im st, 90 gr. 3 repen, tr. emardusplein 24 Overdamstraat 26 N, Spuistraat 78 DINSDAG 17 ME11983 T18 PAGINA ZEELAND 1 DEN HAAG - De regeringsfracties CDA en VVD hebben het kabinet gisteren groen licht gegeven voor een nieuw, minder restrictief LPG-beleid. Regenval leidt tot langere ophokperiode Zeeuwse duiven Dubbeldekker, T DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND II ff VAN ZEELAND Van onze Haagse redactie pEN HAAG - Twee woonwa gengezinnen uit Goes voelen gich niet langer veilig in deze gemeente. „In de autohandel op het centrum is een zo moordende concurrentie ontstaan, dat verschillende families zich al hebben bewapend. Daarom willen we zo snel mogelijk weg", aldus deze beide fami lies, Huiskes en Reijerse, voor de afdeling Rechtspraak van de Raad van State in Den Haag. De beide families gingen in beroep na weigeringen van achtereenvolgens de gemeente Reimerswaal en GS van Zee land, hen een standplaats in deze gemeente toe te wijzen. Huiskes had geen voorkeur voor een bepaalde kern, Reij erse vroeg een standplaats in overigens niet, want de Raad Krabbendijke aan. van State vindt dat de ge- Die standplaatsen krijgen ze meente en de provincie die te recht hebben geweigerd. De woonwagenwet voorziet al leen in een ontheffing als goe de standplaatsen elders ont breken of er met de betrokken gemeente een aantoonbare binding bestaat. Geen van bei de families voldoet aan zelfs maar één van die voorwaar den. Overigens vindt de provin cie Zeeland dat de gemeente Reimerswaal nu wel snel werk moet maken van de aan leg van één of meer eigen woonwagencentra. GS hebben dat bij de behandeling van beide beroepschriften bena drukt. Kabinet krij gt groen licht voor LPG-beleid AARDENBURG - Het is vrijwel zeker dat het Aar- denburgse college van B en W eind deze maand de ge meenteraad zal voorstellen het carillon „Ons Natio naal Monument" een plaatsje te geven in Eede. Overeenkomstig de wens van schenker Pieter de Boer zal het klokkenspel dan wor den neergezet bij het gedenk teken, dat de plaats aangeeft waar koningin Wilhelmina in 1944 voor het eerst na de oor log weer Nederlands grondge bied betrad. Het nieuwe plan, afkomstig van WD-wethouder J. de Ridder en gesteund door diens CDA-college R. van de Wijnc- kel zal vandaag tijdens het Aardenburgse B en W-overleg worden besproken. Volgens wethouder De Rid der zou de voorkeur van De Boer voor Eede al sinds de overdracht van het carillon in 1979 bij de gemeente bekend zijn geweest „Maar het is af gewimpeld, omdat er vanuit de dorpsbevolking bezwaren zouden zijn geuit over te ver- Van onze parlementaire redacteur Dat bleek tijdens een zeven uur lang mondeling overleg met staatssecretaris Scherpenhuizen (Verkeer en Waterstaat) en minister Winsemius (Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer). De oppositie, woedend over deze vrij plotselinge koerswij ziging, diende een aantal mo ties in die verlangen dat het kabinetsbeleid voorlopig wordt 'bevroren' totdat alle studies over de gevaren van aan- en afvoer van LPG zijn afgerond. Staatssecretaris Scherpen huizen liet in het debat duide lijk doorklinken, dat er met het kabinet niet meer te pra ten valt over handhaving van de maximum-doorvoer per binnenschip naar de afnemers. Onder het eerste kabinet-Van Agt werd die doorvoer afge grendeld op 500.000 ton per jaar vanuit het Nederlandse Westerscheldegebied. Inmid dels, aldus Scherpenhuizen, is duidelijk dat afvoer per bin nenschip veel veiliger is dan tot nu toe werd aangenomen, zeker als nog extra-eisen aan de gastankers worden gesteld. PvdA-woordvoerder De Vis ser noemde dat „een draai van 180 graden", Lambers (D'66) zei bang te zijn dat het in de Delta nu echt „prijsschieten" wordt. Daarbij sloten Beckers (PPR) en Willems (PSP) zich aan. „Er is wel eens gezegd dat de marge voor beleid voeren gering is, maar dit kabinet permitteert zich toch radicale koerswijzigingen. Wil de staatssecretaris echt wachten tot het eerste ongeluk gebeurd is?" aldus de PSP-er. En Bec kers: „Dit kabinet maakt een knieval voor het bedrijfsleven. En de noodzakelijke beslissin gen worden maar even door net parlement gedrukt. On verantwoord". Scherpenhuizen verweerde zich tegen deze frontale aan val door te wijzen op de zorg jne het kabinet heeft voor de belabberde economische si tuatie. „Dat is geen knieval roaken, dat is: onze concurren tiepositie veilig stellen. leder en in deze Kamer weet hoe snel de LPG-industrie in Bel li16 zich ontwikkeld heeft. Dat ™inet heeft de wezenlijke ■^dreiging onderkend voor de door Nederlandse bedrijven opgebouwde concurrentiepo sitie". De bewindsman benadrukte dat het kabinet nu alles op al les zal zetten de binnensche pen, die de functie van de door het kabinet Van Agt-I ver langde buisleiding overnemen, zo veilig mogelijk te maken. Later wordt dan nog bekeken of ook de boord/boord-over- slag kan worden geschrapt, maar voordat daartoe kan worden besloten, zijn eerst aanvullende veiligheidsstu dies nodig. Veel steun kreeg Scherpen huizen van zijn partijgenoot Te Veldhuis, die onderstreepte dat vorige kabinetten te voor zichtig zijn geweest in hun LPG-beleid. „Achteraf blijkt dat we met de LPG-aanlan- ding minder risico's lopen dan door overstromingsgevaar". Ook Lansink (CDA) onder kende dat, maar hij was het met zijn coalitiegenoot oneens dat nu ook de Noodwet LPG (bedoeld ter overbrugging van de periode dat er geen inte graal LPG-beleid is) nu maar moet worden geschrapt. „Dat ding in de ijskast en niets an ders ervoor in de plaats, dat kan niet". Scherpenhuizen gaf na veel aandrang uit de Kamer toe dat het kabinet afgeronde voor stellen nog dit jaar (oktober/ november) op tafel zal leggen. De brandweer van Halsteren bezig met het overpompen van de orthoxyleen over uit de krakkemikkige tanker Zephir THOLEN - Onder toeziend oog van het korps controleurs gevaarlijke stoffen, rijkspoli tie te water en burgemeester Baerends van Thoien heeft de brandweer van Halsteren gis termorgen ongeveer 350 ton orthoxyleen overgepompt uit de krakkemikkige tanker Ze phir, die donderdagavond in de viuchthaven onder Thoien aan de ketting werd gelegd. Bij een controle ontdekte de RP te water donderdag liefst vijftig gebreken aan de schuit Tegen de Belgische eigenaar en de Franse schipper is pro ces-verbaal opgemaakt we gens overtreding van de Wet op het Vervoer van Gevaarlij ke Stoffen. Het duurde gisteren onge veer vier uur voordat de che micaliën waren overgepompt naar de binnenvaarttanker Ovaa, die ze verder transpor teerde naar de eindbestem ming Rotterdam. De Scheepvaartinspectie heeft het scheepscertificaat van de Zephir ingetrokken. Pas als het schip na reparatie op een werf in het Belgiscge Boom opnieuw op deugdelijk heid is getoetst en goedge- - FOTO WILLEM MIERAS keurd, mag het weer gevaar lijke stoffen vervoeren. Volgens een woordvoerder van de RP te Water in Vlissin- gen was de Zephir zo slecht onderhouden dat als het om een auto was gegaan, het pre dikaat 'miskoop van de maand' niet zou misstaan. wachten geluidsoverlast", al dus De Ridder. „In het hele carillon-dossier ben ik echter geen enkel stuk tegengekomen dat dit beves tigt, wat inhoudt dat er in Eede nooit een officiële hoor zitting over deze zaak is ge houden". De voorkeur van Pieter de Boer voor plaatsing bij het ge denkteken is en gevolg van het feit dat het cariRon is opge dragen aan koningin Wilhel mina. De grootste klok draagt dan ook de beeltenis van de vorstin. Wethouder Van de Wijnckel was aanvankelijk voorstander van het vorig jaar door die raad genomen principe-he sluit, het carillon voor bijra twee ton te laten restaurere en op te hangen in de St. Baa storen. „Maar ik ben reali genoeg om te erkennen dat e< dergelijke operatie momente veel te duur is voor Aardei burg", zegt de wethouder. ,J zijn nu andere prioriteiten di voorrang verdienen, zoals d> restauratie van de toren van St Kruis en van de Kaai- poort". Van de Wijnckel ver wacht dan ook dat de gemeen teraad een voorstel om het ca rillon in Eede te plaatsen una niem zal steunen. Overigens is de uitvoering van een dergelijk plan wel af hankelijk van de uitslag van het kort geding, dat Pieter de Boer zal aanspannen tegen Aardenburg om teruggave van het carillon af te dwingen. Zoals gemeld voelt de hoog bejaarde Fries zich door het gemeentebestuur „belazerd", omdat er de afgelopen vier jaar nog niets positiefs met het geschonken klokkenspel is ge daan. GOES - De Gewestelijke Raad voor Zeeland van het land bouwschap heeft de gemeen tebesturen geadviseerd de op hokperiode voor duiven te verlengen. Dit in verband met de vele regenval, waardoor stagnatie is ontstaan bij de voorjaarswerkzaamheden in de akkerbouw. Vooral de inzaai van erwten heeft nog niet of nauwelijks plaatsgevonden. Om te voor komen dat de erwten, wan neer ze eenmaal ingezaaid zijn, door de duiven worden weggepikt, zijn de postduiven- houdersverenigingen akkoord gegaan met een verlenging van de ophokperiode tot 11 ju ni. De aanvankelijk geadvi seerde ophokperiode zou op 21 mei aflopen. gCjAAP VOOFI ZUPWEST-reOERLAfP Kantoren in Terneuzen, Hulst en Goes. Adressen en telefoonnum mers op pagina 2. Jsrneuzen: Rein van der nelm (editie-chef), Jan Jan- ser> (plv. chef), Frank Dey, oau' de Schipper, Cor de °oer (foto), Ton Koomen (sport). Hulst: Eugène Ver beten. Goes: Gé van Ber- *el. Middelburg: Henk Post- "1a- Oostburg: Co Meertens. Servicepunten erzande: mevr. Neve, I^AIexanderstr. 4, 01148- Kd*ertentle-expl. inspecteur Zeeland: C. Me- nu. privé 01150-95839. van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De Zeeuwse statencommissie voor water staat en verkeer heeft gisteren aangedrongen op verbetering van informatie over files bij de veerverbinding Vlissingen- Breskens. Aanleiding daartoe vorm den de problemen die deze zo mer verwacht worden nu de kleine aanleginrichtingen in onbruik zijn geraakt. Op He melvaartsdag en in het afgelo pen weekeinde kregen veel ge bruikers van het veer daarvan al een voorproefje. Bij grote drukte kunnen momenteel na melijk geen reserveboten wa ren ingezet, omdat deze wor den gerepareerd. Een van de reserveboten, de prinses Irene, is donderdagmiddag waar schijnlijk weer klaar voor ge bruik. Verwacht wordt dat de kleine aanleginrichtingen pas na augustus gerepareerd zul len zijn. Het PvdA-statenlid G. de Vries-Hommes was de afgelo pen dagen een van de slachtof fers van de problemen met de veerverbinding. Ze had twee uur moeten wachten voor ze een boot op kon. Ze pleitte er voor om de situatie onder aan dacht te brengen van minister Smit-Kroes, die op de veerver- bindingen wil gaan bezuini gen. „Als er al zulke proble men ontstaan wanneer er één boot uitvalt, hoe moet dat dan straks?" Tijdens het opon thoud had ze geconstateerd dat veel wachtenden totaal niet geïnformeerd waren over wat zich nu precies voordeed. Ze pleitte daarom voor een be tere informatievoorziening op de veerpleinen. Daarvoor was gisteren echter niet zo gauw een goede oplossing voor han den. Wel bleek dat er inmiddels al gewerkt wordt aan haar suggestie om langs de Zeeuw se invalswegen aan te geven hoe de situatie er bij Vlissin- gen-Breskens voorstaat Bij grote drukte zal de wegge bruikers op die manier wor den aangegeven dat het veer Kruiningen-Perkpolder een uitwijkmogelijkheid biedt. Het WD-statenlid J. Honne- keij pleitte er voor de Hilver- sumse radiozenders meer in te schakelen. „Zijn er elders in Nederland files van drie kilo meter dan wordt dat iedere drie kwartier via de radio om geroepen. Maar zijn er proble men in Vlissingen, dan hoor je niets". r Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Bij de Zeeuwse Staten leeft enige vrees dat het dagelijks be stuur van de provincie te snel overstag zal gaan voor de be- zuinigingseisen die minister Smit-Kroes voor de Wester- scheldeveren op tafel heeft ge legd. Dat bleek gisteren in de statencommissie voor water staat en verkeer. De verantwoordelijke gede puteerde J. de Voogd (WD) moest nog eens beloven dat hij niet teveel water bij de toch al zure wijn zal doen tijdens de contacten met zijn veelbespro ken partijgenote Smit-Kroes. Met name de woordvoerders van CDA en RPF/GPV con stateerden dat er geen enkele reden is tot j uichen over de re sultaten van een „informeel gesprek" dat inmiddels heeft plaatsgevonden tussen de mi nister en de gedeputeerde. Th. Baert (CDA): „De minis ter is nu dan wel bereid tot overleg, maar haar dictaat blijft daarbij op tafel". Zoals bekend wil Smit-Kroes de rijksbijdrage voor de veren bevriezen op het huidige peil (36 miljoen per jaar) en acht ze een verlaging in de verdere toekomst niet onmogelijk. Ge deputeerde De Voogd bena drukte gisteren: „Het is duide lijk dat de minister niet echt veel meer geld op tafel kan leggen". Hij zei dat Smit- Kroes door CDA-minister Ru- ding (Financiën) op bevriezing van de rijksbijdrage is vastge pind maar voegde eraan toe: „Ik heb me er nog niet bij neergelegd". Volgens de gedeputeerde zijn er wel zeven verschillende benaderingswijzen mogelijk voor de vaststelling van de uiteindelijke rijksbijdrage. Bovendien zijn er in zijn ogen ook mogelijkheden tot discus sie over de koster van de veer- verbindingen. Laert drukte de gedeputeerde op het hart om niet met alternatieven te ko men die telkens een beetje verder in de richting van het Rijk gaan. „Daar hebben we al slechte ervaringen genoeg mee", zo liet hij weten. Het WD-statenlid J. Hen- nekeij daarentegen bepleitte voorzichtig te zijn „met ons steeds weigerachtig opstellen" ten aanzien van de ministerië le voorstellen. Hij zei dat het provinciebestuur mee moet werken aan reëel overleg, maar kreeg voor de voeten ge worpen dat eerst maar moet blijken of de minister daartoe zelf wel bereid is. De onzekerheid over de rijksbijdrage vertraagt onder tussen de voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe dubbeldeks veerboot. Het rijk is nu volgens de gedeputeerde bereid om het werk te laten aanbesteden maar houdt vast aan een tiental eisen, die to taal zo'n vier vijf miljoen aan bezuinigingen moeten op leveren. Tot de eisen behoren een minder groot motorver mogen en een geringere vaar- snelheid dan Zeeland noodza kelijk acht. Om die reden heeft de pro vincie volgens de gedeputeer de nog tijd nodig voor beraad. Hij zei dat het Rijk minder zwaar aan de eisen voor de dubbeldekker zal tillen wan neer Zeeland instemt met een vast niveau van de rijksbij drage voor de veren, al dan niet aangepast aan de inflatie. Logisch, zo werd gereageerd want dan zal het verschil van vier vijf miljoen gulden uit eindelijk door Zeeland betaald worden. Ondertussen ligt men met de procedure voor de bouw van de dubbeldekker al vijf maanden achter op het schema. T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 9