Woonwagengezinnen voelen
zich niet veilig in Goes
OPPOSITIEPARTIJEN WOEDEND
Carillon krijgt
plaats in Eede
Krakkemikkige tanker leeggepompt
Verbeter informatie
over wachttijden
hij veerverbinding
Statenleden: gedeputeerde
mag niet overstag gaan
2.39
3.28
13.98
4.98
1.29
9.75
u 6.98
12.98
11.48
0.49
0.98
1.59
1.99
0.95
149
1.25
1.25
1.59
1.76
2.25
de 4in1 krant
DE STEM
DE STEM
STATENCOMMISSIE:
SCEPSIS ROND VERENOVERLEG
PROVINCIE WIL CENTRUM IN REIMERSWAAL
Nieuw plan Aardenburg:
rs, Maxi, 9.75
ken,
S/-50,
ettes,
t-60
krs,
fosfaat- Z 39
jel N.W.H. of»1**"
bont, fijn
500 ml. m aa
ismiddel, C QQ
ihinewas
belegen, 8.28
rig)
0 gr.
5 kilo,
stuks,
uillon
pot
ants
ka
imelk,
rge-
im
st, 90 gr.
3 repen,
tr.
emardusplein 24
Overdamstraat 26
N, Spuistraat 78
DINSDAG
17 ME11983
T18 PAGINA ZEELAND 1
DEN HAAG - De regeringsfracties CDA en
VVD hebben het kabinet gisteren groen licht
gegeven voor een nieuw, minder restrictief
LPG-beleid.
Regenval leidt
tot langere
ophokperiode
Zeeuwse duiven
Dubbeldekker,
T
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
II
ff
VAN ZEELAND
Van onze Haagse redactie
pEN HAAG - Twee woonwa
gengezinnen uit Goes voelen
gich niet langer veilig in deze
gemeente.
„In de autohandel op het
centrum is een zo moordende
concurrentie ontstaan, dat
verschillende families zich al
hebben bewapend. Daarom
willen we zo snel mogelijk
weg", aldus deze beide fami
lies, Huiskes en Reijerse, voor
de afdeling Rechtspraak van
de Raad van State in Den
Haag.
De beide families gingen in
beroep na weigeringen van
achtereenvolgens de gemeente
Reimerswaal en GS van Zee
land, hen een standplaats in
deze gemeente toe te wijzen.
Huiskes had geen voorkeur
voor een bepaalde kern, Reij
erse vroeg een standplaats in overigens niet, want de Raad
Krabbendijke aan. van State vindt dat de ge-
Die standplaatsen krijgen ze meente en de provincie die te
recht hebben geweigerd. De
woonwagenwet voorziet al
leen in een ontheffing als goe
de standplaatsen elders ont
breken of er met de betrokken
gemeente een aantoonbare
binding bestaat. Geen van bei
de families voldoet aan zelfs
maar één van die voorwaar
den.
Overigens vindt de provin
cie Zeeland dat de gemeente
Reimerswaal nu wel snel
werk moet maken van de aan
leg van één of meer eigen
woonwagencentra. GS hebben
dat bij de behandeling van
beide beroepschriften bena
drukt.
Kabinet krij gt groen
licht voor LPG-beleid
AARDENBURG - Het is vrijwel zeker dat het Aar-
denburgse college van B en W eind deze maand de ge
meenteraad zal voorstellen het carillon „Ons Natio
naal Monument" een plaatsje te geven in Eede.
Overeenkomstig de wens
van schenker Pieter de Boer
zal het klokkenspel dan wor
den neergezet bij het gedenk
teken, dat de plaats aangeeft
waar koningin Wilhelmina in
1944 voor het eerst na de oor
log weer Nederlands grondge
bied betrad.
Het nieuwe plan, afkomstig
van WD-wethouder J. de
Ridder en gesteund door diens
CDA-college R. van de Wijnc-
kel zal vandaag tijdens het
Aardenburgse B en W-overleg
worden besproken.
Volgens wethouder De Rid
der zou de voorkeur van De
Boer voor Eede al sinds de
overdracht van het carillon in
1979 bij de gemeente bekend
zijn geweest „Maar het is af
gewimpeld, omdat er vanuit
de dorpsbevolking bezwaren
zouden zijn geuit over te ver-
Van onze parlementaire redacteur
Dat bleek tijdens een zeven uur lang mondeling
overleg met staatssecretaris Scherpenhuizen (Verkeer
en Waterstaat) en minister Winsemius (Ruimtelijke
Ordening en Milieubeheer).
De oppositie, woedend over
deze vrij plotselinge koerswij
ziging, diende een aantal mo
ties in die verlangen dat het
kabinetsbeleid voorlopig
wordt 'bevroren' totdat alle
studies over de gevaren van
aan- en afvoer van LPG zijn
afgerond.
Staatssecretaris Scherpen
huizen liet in het debat duide
lijk doorklinken, dat er met
het kabinet niet meer te pra
ten valt over handhaving van
de maximum-doorvoer per
binnenschip naar de afnemers.
Onder het eerste kabinet-Van
Agt werd die doorvoer afge
grendeld op 500.000 ton per
jaar vanuit het Nederlandse
Westerscheldegebied. Inmid
dels, aldus Scherpenhuizen, is
duidelijk dat afvoer per bin
nenschip veel veiliger is dan
tot nu toe werd aangenomen,
zeker als nog extra-eisen aan
de gastankers worden gesteld.
PvdA-woordvoerder De Vis
ser noemde dat „een draai van
180 graden", Lambers (D'66)
zei bang te zijn dat het in de
Delta nu echt „prijsschieten"
wordt. Daarbij sloten Beckers
(PPR) en Willems (PSP) zich
aan. „Er is wel eens gezegd dat
de marge voor beleid voeren
gering is, maar dit kabinet
permitteert zich toch radicale
koerswijzigingen. Wil de
staatssecretaris echt wachten
tot het eerste ongeluk gebeurd
is?" aldus de PSP-er. En Bec
kers: „Dit kabinet maakt een
knieval voor het bedrijfsleven.
En de noodzakelijke beslissin
gen worden maar even door
net parlement gedrukt. On
verantwoord".
Scherpenhuizen verweerde
zich tegen deze frontale aan
val door te wijzen op de zorg
jne het kabinet heeft voor de
belabberde economische si
tuatie. „Dat is geen knieval
roaken, dat is: onze concurren
tiepositie veilig stellen. leder
en in deze Kamer weet hoe
snel de LPG-industrie in Bel
li16 zich ontwikkeld heeft. Dat
™inet heeft de wezenlijke
■^dreiging onderkend voor de
door Nederlandse bedrijven
opgebouwde concurrentiepo
sitie".
De bewindsman benadrukte
dat het kabinet nu alles op al
les zal zetten de binnensche
pen, die de functie van de door
het kabinet Van Agt-I ver
langde buisleiding overnemen,
zo veilig mogelijk te maken.
Later wordt dan nog bekeken
of ook de boord/boord-over-
slag kan worden geschrapt,
maar voordat daartoe kan
worden besloten, zijn eerst
aanvullende veiligheidsstu
dies nodig.
Veel steun kreeg Scherpen
huizen van zijn partijgenoot
Te Veldhuis, die onderstreepte
dat vorige kabinetten te voor
zichtig zijn geweest in hun
LPG-beleid. „Achteraf blijkt
dat we met de LPG-aanlan-
ding minder risico's lopen dan
door overstromingsgevaar".
Ook Lansink (CDA) onder
kende dat, maar hij was het
met zijn coalitiegenoot oneens
dat nu ook de Noodwet LPG
(bedoeld ter overbrugging van
de periode dat er geen inte
graal LPG-beleid is) nu maar
moet worden geschrapt. „Dat
ding in de ijskast en niets an
ders ervoor in de plaats, dat
kan niet".
Scherpenhuizen gaf na veel
aandrang uit de Kamer toe dat
het kabinet afgeronde voor
stellen nog dit jaar (oktober/
november) op tafel zal leggen.
De brandweer van Halsteren bezig met het overpompen van de orthoxyleen over uit de krakkemikkige tanker Zephir
THOLEN - Onder toeziend
oog van het korps controleurs
gevaarlijke stoffen, rijkspoli
tie te water en burgemeester
Baerends van Thoien heeft de
brandweer van Halsteren gis
termorgen ongeveer 350 ton
orthoxyleen overgepompt uit
de krakkemikkige tanker Ze
phir, die donderdagavond in
de viuchthaven onder Thoien
aan de ketting werd gelegd.
Bij een controle ontdekte de
RP te water donderdag liefst
vijftig gebreken aan de schuit
Tegen de Belgische eigenaar
en de Franse schipper is pro
ces-verbaal opgemaakt we
gens overtreding van de Wet
op het Vervoer van Gevaarlij
ke Stoffen.
Het duurde gisteren onge
veer vier uur voordat de che
micaliën waren overgepompt
naar de binnenvaarttanker
Ovaa, die ze verder transpor
teerde naar de eindbestem
ming Rotterdam.
De Scheepvaartinspectie
heeft het scheepscertificaat
van de Zephir ingetrokken.
Pas als het schip na reparatie
op een werf in het Belgiscge
Boom opnieuw op deugdelijk
heid is getoetst en goedge-
- FOTO WILLEM MIERAS
keurd, mag het weer gevaar
lijke stoffen vervoeren.
Volgens een woordvoerder
van de RP te Water in Vlissin-
gen was de Zephir zo slecht
onderhouden dat als het om
een auto was gegaan, het pre
dikaat 'miskoop van de
maand' niet zou misstaan.
wachten geluidsoverlast", al
dus De Ridder.
„In het hele carillon-dossier
ben ik echter geen enkel stuk
tegengekomen dat dit beves
tigt, wat inhoudt dat er in
Eede nooit een officiële hoor
zitting over deze zaak is ge
houden".
De voorkeur van Pieter de
Boer voor plaatsing bij het ge
denkteken is en gevolg van het
feit dat het cariRon is opge
dragen aan koningin Wilhel
mina. De grootste klok draagt
dan ook de beeltenis van de
vorstin.
Wethouder Van de Wijnckel
was aanvankelijk voorstander
van het vorig jaar door die
raad genomen principe-he
sluit, het carillon voor bijra
twee ton te laten restaurere
en op te hangen in de St. Baa
storen. „Maar ik ben reali
genoeg om te erkennen dat e<
dergelijke operatie momente
veel te duur is voor Aardei
burg", zegt de wethouder. ,J
zijn nu andere prioriteiten di
voorrang verdienen, zoals d>
restauratie van de toren van
St Kruis en van de Kaai-
poort". Van de Wijnckel ver
wacht dan ook dat de gemeen
teraad een voorstel om het ca
rillon in Eede te plaatsen una
niem zal steunen.
Overigens is de uitvoering
van een dergelijk plan wel af
hankelijk van de uitslag van
het kort geding, dat Pieter de
Boer zal aanspannen tegen
Aardenburg om teruggave
van het carillon af te dwingen.
Zoals gemeld voelt de hoog
bejaarde Fries zich door het
gemeentebestuur „belazerd",
omdat er de afgelopen vier
jaar nog niets positiefs met het
geschonken klokkenspel is ge
daan.
GOES - De Gewestelijke Raad
voor Zeeland van het land
bouwschap heeft de gemeen
tebesturen geadviseerd de op
hokperiode voor duiven te
verlengen. Dit in verband met
de vele regenval, waardoor
stagnatie is ontstaan bij de
voorjaarswerkzaamheden in
de akkerbouw.
Vooral de inzaai van erwten
heeft nog niet of nauwelijks
plaatsgevonden. Om te voor
komen dat de erwten, wan
neer ze eenmaal ingezaaid
zijn, door de duiven worden
weggepikt, zijn de postduiven-
houdersverenigingen akkoord
gegaan met een verlenging
van de ophokperiode tot 11 ju
ni. De aanvankelijk geadvi
seerde ophokperiode zou op 21
mei aflopen.
gCjAAP VOOFI ZUPWEST-reOERLAfP
Kantoren
in Terneuzen, Hulst en Goes.
Adressen en telefoonnum
mers op pagina 2.
Jsrneuzen: Rein van der
nelm (editie-chef), Jan Jan-
ser> (plv. chef), Frank Dey,
oau' de Schipper, Cor de
°oer (foto), Ton Koomen
(sport). Hulst: Eugène Ver
beten. Goes: Gé van Ber-
*el. Middelburg: Henk Post-
"1a- Oostburg: Co Meertens.
Servicepunten
erzande: mevr. Neve,
I^AIexanderstr. 4, 01148-
Kd*ertentle-expl.
inspecteur Zeeland: C. Me-
nu. privé 01150-95839.
van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De Zeeuwse
statencommissie voor water
staat en verkeer heeft gisteren
aangedrongen op verbetering
van informatie over files bij
de veerverbinding Vlissingen-
Breskens.
Aanleiding daartoe vorm
den de problemen die deze zo
mer verwacht worden nu de
kleine aanleginrichtingen in
onbruik zijn geraakt. Op He
melvaartsdag en in het afgelo
pen weekeinde kregen veel ge
bruikers van het veer daarvan
al een voorproefje. Bij grote
drukte kunnen momenteel na
melijk geen reserveboten wa
ren ingezet, omdat deze wor
den gerepareerd. Een van de
reserveboten, de prinses Irene,
is donderdagmiddag waar
schijnlijk weer klaar voor ge
bruik. Verwacht wordt dat de
kleine aanleginrichtingen pas
na augustus gerepareerd zul
len zijn.
Het PvdA-statenlid G. de
Vries-Hommes was de afgelo
pen dagen een van de slachtof
fers van de problemen met de
veerverbinding. Ze had twee
uur moeten wachten voor ze
een boot op kon. Ze pleitte er
voor om de situatie onder aan
dacht te brengen van minister
Smit-Kroes, die op de veerver-
bindingen wil gaan bezuini
gen. „Als er al zulke proble
men ontstaan wanneer er één
boot uitvalt, hoe moet dat dan
straks?" Tijdens het opon
thoud had ze geconstateerd
dat veel wachtenden totaal
niet geïnformeerd waren over
wat zich nu precies voordeed.
Ze pleitte daarom voor een be
tere informatievoorziening op
de veerpleinen. Daarvoor was
gisteren echter niet zo gauw
een goede oplossing voor han
den.
Wel bleek dat er inmiddels
al gewerkt wordt aan haar
suggestie om langs de Zeeuw
se invalswegen aan te geven
hoe de situatie er bij Vlissin-
gen-Breskens voorstaat Bij
grote drukte zal de wegge
bruikers op die manier wor
den aangegeven dat het veer
Kruiningen-Perkpolder een
uitwijkmogelijkheid biedt.
Het WD-statenlid J. Honne-
keij pleitte er voor de Hilver-
sumse radiozenders meer in te
schakelen. „Zijn er elders in
Nederland files van drie kilo
meter dan wordt dat iedere
drie kwartier via de radio om
geroepen. Maar zijn er proble
men in Vlissingen, dan hoor je
niets".
r
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Bij de
Zeeuwse Staten leeft enige
vrees dat het dagelijks be
stuur van de provincie te snel
overstag zal gaan voor de be-
zuinigingseisen die minister
Smit-Kroes voor de Wester-
scheldeveren op tafel heeft ge
legd. Dat bleek gisteren in de
statencommissie voor water
staat en verkeer.
De verantwoordelijke gede
puteerde J. de Voogd (WD)
moest nog eens beloven dat hij
niet teveel water bij de toch al
zure wijn zal doen tijdens de
contacten met zijn veelbespro
ken partijgenote Smit-Kroes.
Met name de woordvoerders
van CDA en RPF/GPV con
stateerden dat er geen enkele
reden is tot j uichen over de re
sultaten van een „informeel
gesprek" dat inmiddels heeft
plaatsgevonden tussen de mi
nister en de gedeputeerde.
Th. Baert (CDA): „De minis
ter is nu dan wel bereid tot
overleg, maar haar dictaat
blijft daarbij op tafel". Zoals
bekend wil Smit-Kroes de
rijksbijdrage voor de veren
bevriezen op het huidige peil
(36 miljoen per jaar) en acht ze
een verlaging in de verdere
toekomst niet onmogelijk. Ge
deputeerde De Voogd bena
drukte gisteren: „Het is duide
lijk dat de minister niet echt
veel meer geld op tafel kan
leggen". Hij zei dat Smit-
Kroes door CDA-minister Ru-
ding (Financiën) op bevriezing
van de rijksbijdrage is vastge
pind maar voegde eraan toe:
„Ik heb me er nog niet bij
neergelegd".
Volgens de gedeputeerde
zijn er wel zeven verschillende
benaderingswijzen mogelijk
voor de vaststelling van de
uiteindelijke rijksbijdrage.
Bovendien zijn er in zijn ogen
ook mogelijkheden tot discus
sie over de koster van de veer-
verbindingen. Laert drukte de
gedeputeerde op het hart om
niet met alternatieven te ko
men die telkens een beetje
verder in de richting van het
Rijk gaan. „Daar hebben we al
slechte ervaringen genoeg
mee", zo liet hij weten.
Het WD-statenlid J. Hen-
nekeij daarentegen bepleitte
voorzichtig te zijn „met ons
steeds weigerachtig opstellen"
ten aanzien van de ministerië
le voorstellen. Hij zei dat het
provinciebestuur mee moet
werken aan reëel overleg,
maar kreeg voor de voeten ge
worpen dat eerst maar moet
blijken of de minister daartoe
zelf wel bereid is.
De onzekerheid over de
rijksbijdrage vertraagt onder
tussen de voorbereidingen
voor de bouw van de nieuwe
dubbeldeks veerboot. Het rijk
is nu volgens de gedeputeerde
bereid om het werk te laten
aanbesteden maar houdt vast
aan een tiental eisen, die to
taal zo'n vier vijf miljoen
aan bezuinigingen moeten op
leveren. Tot de eisen behoren
een minder groot motorver
mogen en een geringere vaar-
snelheid dan Zeeland noodza
kelijk acht.
Om die reden heeft de pro
vincie volgens de gedeputeer
de nog tijd nodig voor beraad.
Hij zei dat het Rijk minder
zwaar aan de eisen voor de
dubbeldekker zal tillen wan
neer Zeeland instemt met een
vast niveau van de rijksbij
drage voor de veren, al dan
niet aangepast aan de inflatie.
Logisch, zo werd gereageerd
want dan zal het verschil van
vier vijf miljoen gulden uit
eindelijk door Zeeland betaald
worden. Ondertussen ligt men
met de procedure voor de
bouw van de dubbeldekker al
vijf maanden achter op het
schema.
T