praten met Mies Bouhuys De Div: de verrundering voorbij popspraak iCHTER DE BERG Meneer Hazewind. Tijd voor Kattekwaad AGENDA (NIEUWLICHTERS IN NEDERLANDSTALIGE POP OPLOSSING W4 T3 PAGINA GIDS 2 Buitenbeentjes Grootstedelijk Snelweg Verrundering licaps meen Wiske: Het Bretoense broertje- Lucky Luke: Daisy Town Vwd in ddtniet IT Jti mi net tutaunr (Bit Yiuftidi viatai)(Joe. Wste nut [nwton netdtio id \)atm din.he1 [ten, lit ly—J y-*f-( If- Boes pe Happie Als Aerobic Robot ItTERPAG 14 ME11983 i i i n „mm JIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIillll>HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIItlllllllllllllllllllllllllllllllllMIIIIII|llllllllllllllllll>Il lilies Bouhuys is al heel lang lichrijfeter. Op haar 18e ■schreef ze een gedichten- bundel waar ze meteen een Iprijs voor kreeg. Daarna is lie blijven schrijven, vooral |voor kinderen: Gedichten, [verhalen, musicals en to neelstukken. Ze is dol op I„elten en heeft een hele la- L m0oi stem. Ze trouwde de ■dichter Ed Hoornik. Toen nog bijna niemand geloofde nat er met de Joden zou liaan gebeuren, schreef hij |r ai over. Het gebeurde en j Hoornik heeft zelf in het Concentratiekamp Dachau liezeten. Hij is in 1970 over- den. H Sdfe&S iet eerst toegepast roerden als behandelingscentrum iiroopinstallatie, waar alle er zonder prikkeltjes, en Spal iorgde weer voor een opleving. as na de Tweede Wereldoorlog| n van een kassucces spreken! in productie in 1945 vanl 26 liter via 77.898.380 liter in| ar ruim 370.000.000 liter vorig] at een exportbedrag opleverde] m een miljard gulden, ederland willen we nog wel| aagtekens zetten bij de heilza-J ■king van bronwater. Maar in waar men bronnen kent,| men ze vaak als ware le-| ers. Het is nou ook niet onge-l lat Belgische artsen hun pa-f een drink- en badkuur in Spal irijven voor de meest uiteenlo-j kwalen. Maar voor de niet-ge-l gaat een Spa-tje er ook wel in,| het alleen maar ten verdun-' m de whisky. ico's _;on pas met Johnson en werd voorgezet door Nixon en nu Hoewel de CIA over ultra-1 e apparatuur beschikte, wasl rat van dienst veelal in het be- ïwekkend. De CIA blunderde j sen in Cuba, maar ook in het en Verre Oosten. Pas later] e dienst haar stiel beter ge- i Je zou kunnen zeggen dat Mies Bouhuys op zijn ma nier verder is gegaan. Ge nieten van het leven, maar niet net doen alsof er geen rottigheid is. Ze spant zich bijvoorbeeld erg in voor de Argentijnse „dwaze moe ders". Deze moeders demon streren iedere week op een groot plein in Buenos Aires. Ze dragen witte hoofddoek jes, daraan kun je ze her kennen. Ze vragen de rege ring waar hun kinderen zijn gebleven, want in Argenti nië kunnen mensen zomaar verdwijnen. „Lastige" mensen omdat ze zeggen wat ze denken over arm en rijk bijv. Een aantal Nederlandse vrou wen, waaronder Mies Bou huys, heeft SAAM opgericht (Steun Aan Argentijnse Moeders). Moeten jullie dit weten? Ja, vindt mevrouw Bouhuys. Kinderen zijn niet dom, ze weten best dat we niet altijd aardig zijn voor elkaar. Met kinderen kun je over alles praten, over fijne en over rotte dingen. Daar om worden in deze Kleine Stem een paar boeken van haar besproken. A.s. woensdag (18 mei) om 2 uur is Mies Bouhuys in de brieven naar spinveld 55 4815hvbreda bibliotheek in Breda. Dan kunnen jullie écht met haar praten. Het is gratis en je krijgt appelsap, want van praten krijg je dorst. Kom je ook? jen prachtig boek met [prachtige tekeningen is |„Achter de berg". Mies Bou- [huys heeft de twaalf verha- i in dit boek geschreven, bie verhalen gaan over kin deren en mensen uit Portu gal, Turkije, Marokko en de jKaapverdische Eilanden en [over het verschil dat er is ssen die landen en de lan denwaar jij en ik wonen. Sommige van die kinde ren uit de derdewereldlan den komen bij ons terecht, in |de stad en in de straat, maar dikwijls blijven ze heel lang Leemden. Misschien wor den ze minder vreemd als je wat meer van hun landen afweet en van de verhalen die ze elkaar vertellen 's avonds bij 'n vuurtje of op wacht bij de geiten, zoals achter op het boek staat. Verschillende tekenaars maakten illustraties bij de verhalen, net zo kleurig als de landen waar de verhalen over gaan. Vanaf 9 jaar. Ook f ij n om voor te lezen. Achter de berg - Uitgeverij Holland. Jammer genoeg bijna uitverkocht. Hier en daar nog wel te krijgen, zé ker in de bieb. Een gedicht van Mies Bouhuys Meneer Hazewind... Wat heeft hij een haast! Hij rent door de straten, hij hijgt en hij raast: als ik te laat ben, zit ik ernaast. Gauw....' Meneer Hazewind... vliegt over het plein, zo hard als een auto, zo hard als een trein: laat me erdoor, ik moet ergens zijn. Gauw...! Meneer Hazewind... Bij dag en bij nacht, door de week en op zondag, altijd op jacht. Geen tijd dat hij kijkt, geen tijd dat hij lacht. Ach...! Meneer Hazewind... Waar moet dat toch heen? riepen de mensen. En toen kwam die steen, toen viel hij, toen lag hij, toen brak hij zijn been. Au...! Meneer Hazewind... in een tuinstoel van riet onder de bomen. Hij lacht en geniet omdat hij nu eindelijk alles weerziet. Hè...! Meneer Hazewind... als een bij in een bloem: schommelen...schommelen... zoeme zoem zoem... Uit: „Kinderversjes". Hier zie je de poezen Pirn en Pom van Mies Bouhuys, fttekend door Fiep Westendorp. Over de poezen Pim en Pom Ken je deze poezen? Dit zijn Pim en Pom. Pim is rood met streepjes en een beetje dom. Pom is wijs en deftif en als roet zo zwart. Pom loopt als een heertje, Pim loopt altijd hard. Zo begint een grappig boekje van Mies Bouhuys. Het heet I.Tijd voor kattekwaad" en het gaat over twee poezen: Pim tnPom. Er staan niet alleen versjes in, maar ook verhaaltjes ta een heleboel héle leukte tekeningen van Fiep Westen- tap, die je vast wel kent van de boeken van Annie M.G. Schmidt. Pim en Pom bestaan écht, het zijn de poezen van Mies Bouhuys zélf, dus wie kan daar beter over vertellen. Nog veel meer over de poezen en hun kattekwaad kun je le zen in de dikke Pim- en Pomnibus. Ook leuk om voor te leze boor kinderen van vijf tot acht jaar ongeveer. |ïïjó voor Kattekwaad, uitgeverij Querido, 14,90. De Pim- |cnPomnibus, uitgeverij Querido, 20,50. niiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiui Deze tekening van Carlos Barrades staat bij het ver haal „De meeuw", dat speelt in Portugal in „Achter de berg". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirê ÜJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII De Div v.l.n.r: Rob Dingemans (gitaar), Niek van Slobbe (gitaar), Mare de Reus (bas), Art Zaager(zang en sax) en Peter de Wolf (drums) eindredactie wim van leest Door Henk Boot HOOGERHEIDE - „Met groepen als Doe Maar of Het Goede Doel zouden we niet in één programma willen staan. Die Nederlandstalige scene trekt voor ons een heel verkeerd soort publiek". Rob Dingemans (25) van De Div uit Delft draait er niet om- 1 heen. Waar menig aanstor- mend talent kwijlt van een E uitgekiende plugging op Hilversum 3 of Toppop, houdt de vijfmansformatie uit Delft eigenzinnig de pas in. E Bewakening van de eigen E muzikale identiteit is voor E de in Hoogerheide geboren E Dingemans en zijn kornui- S ten belangrijker dan popu- lariteit. „Het gaat ons niet om de hoeveelheid mensen die onze muziek goed vindt, maar om de aard van de mensen" zo zegt de Div-gi- E tarist. „Ik speel voor de op- E tredens, het is leuk om 300 E jongeren van de straat te houden. Ik heb er geen zin in om beroemd te worden, dan wordt je ook niet langer als 2 persoon benaderd, maar als 2 jongen in een bandje". Veel goede woorden heeft 1 Rob Dingemans voor zijn musicerende taalgenoten in de popmuziek dan ook niet E over. Op dit front kunnen enkel de groepen Nasmak en 2 TC Matic hem bekoren. 2 Waar romantiek in een goed in het gehoor liggend ska- of reggaedeuntje gegoten E wordt, haakt De Div af. Hun in de moerstaal gezongen 2 abstracte teksten zijn al bij- 5 na net zulke buitenbeentjes in de nederpop als hun be- klemmende muziek. E „De kunst is om het niet in S platvoerse mededelingen te 2 laten vervallen. We hebben een stuk muziek met tekst, de muziek vertelt het ver haal, de tekst kan vaag blij- ven.We werken met ab stracte begrippen, we zingen niet van ik hou van jou en de lucht is blauw en als we het wel zouden doen, gebeurt dat op een heel absurdisti sche manier. Als tegenpool". Onder het motto: goede wijn verkoopt zichzelf houdt De Div de promotie zowel beperkt als in eigen hand. Van De Div kom je dan ook geen schreeuwend dure ad vertenties in de popbladen tegen. Een tweekolommertje in muziekkrant Oor met te lefoonnummer volstaat. En hun muzikale afscheidingen zijn in eigen beheer door een onbetekenend maatschap pijtje dat Plexus heet op vi nyl geperst. Met de 12-inch-single „Stap voor Stap" en de elpee „Europa is hier" leverde de Div twee opmerkelijke pro- dukten af. Aantrekkelijk ge noeg voor een optreden in het VPRO-teevee-program- ma Hotel Suburbia waar nieuwlichters in de muziek voor het voetlicht worden gehaald. „Grootstedelijke muziek", zo poogt Dingemans de sfeer van De Div te omschrijven. Scherpe gitaarklanken, dreigende ritmes en een broeierige sax kleuren de Div-composities. Met zijn naar het Duits neigende stemgeluid voert zanger Art Zaaijer die spanning nog op, zeker als hij de woorden al even staccato uitstoot als de bijtende hoekige riffs van het gitaarduo Dingemans- Van Slobbe. Drummer Peter de Wolf en bassist Mare de Reus vervolmaken de hecti sche sound van de Div. „Ik ben zelfs het geluid van een snelweg mooi gaan vinden. Voor iemand uit een brinkdorpje misschien niet te begrijpen, maar toch heeft dat monotone wel iets", zegt Dingemans die uitgekeken is op lange soli. „Alles is wat dat betreft al uitgeprobeerd door anderen. Bij ons treedt niemand op de voorgrond, de Div is een col lectief. We zoeken naar iets nieuws, ook al is dat over een aantal jaren ook weer gemeengoed". Op het ene moment lijkt elke menselijke warmte in de staalharde klanken van De Div zoek, op het andere moment slaat die verkilling om in een benauwd gevoel, dat paradoxaal genoeg fas cineert. Vervreemding, leegte, iso lement als gevolg van voort schrijdende technologie en een bureaucratiserende sa menleving vormen telkens terugkerende elementen in de teksten. Soms zijn die wat pretentieus, quasi-intellec- tueel ook, maar het ontbre ken van simpele rijmsche ma's, voor de hand liggende klaagzangen over verloren of onbereikbare liefdes of prekerige boodschappen vormen een voldoende te genwicht. Zo diagnostiseert de Div ook muzikaal het schrik beeld van de verrundering van de mens in het post-in- dustriële tijdperk. Een bik kelharde samenleving waarin geen plaats is voor goedkope nostalgie en zach te heelmeesters om het 1984- syndroom te overleven, maar waaraan mensen zich op creatieve wijze moeten aanpassen om te ontkomen aan anonimiteit, apathie, kuddegeest en kadaverdisci- pine. Voor een volgende elpee hopen Dingemans en co op medewerking van producer Jean-Marie Aerts van TC Matic. „We hebben hem onze elpee gestuurd. Met een briefje erbij, dat als hij de produktie had gedaan het er misschien allemaal een stuk beter had opgestaan". Tears for fears, 14 mei in Rotter dam (Arena) Pinkpop met TC Matic, Fun Boy Three, Nena, Men at Work, Gary Moore, Simple Minds en Doe maar, 23 mei in Geleen (Sport park) AI Jarreau, 28 mei in Rotterdam (Ahoy) Weather Report, 31 mei in Den Haag (Congresgebouw) Supertramp en Mink DeVllie, 8 juni in Amsterdam (Olympisch stadion) Crosby, Stills and Nash, 12 juni in Leiden (Groenoordhal) Dire Straits, 13 juni in Den Bosch (Maaspoort) en 16 juni in Rotterdam (Ahoy) Steve Winwood, 15 juni in Den i Haag (Congresgebouw) en 16 ju- ni in Nijmegen (Vereeniging) i David Bowie, 25 en 26 juni in i Rotterdam (Feijenoord-stadion) John McLaughlin, Paco de Lucia i en Al DIMeola, 16 juni in Den i Haag (Congresgebouw) i Tuxedo Moon, 27 mei in Rotter dam (Parkzicht) Robert Palmer, 17 mei in Utrecht (Vredenburg) Rod Stewart, Joe Cocker en Nor maal, lOjuni in Rotterdam (Feij enoord-stadion) Little River Band, 25 mei in Den Haag (Congresgebouw) en 26 mei in Utrecht (Vredenburg) Carlsberg, 22 mei in Oud Gastel ('t Veerke) van de handicaps van de CIA e in eigen huis met concurren- aken heeft, zoals de eerder ge- ;n veel meer ervaren FBI e", vergeten de NSA, National Se- Agency, een superduur deco- >paraat. Ook valt de lucnt- met haar gigantische moge- sn van super-vliegtuigen eten niet onder haar toezicht j de onderzeevloot met een pa- san elektronica aan boord Wj icht is slechts verantwoording] g aan de marine die haar M'j •gen liever doorgeeft aan a' m aan de gehate CIA. Tension Amerika nog de DIA, de Ue'j rntelligence Agendy, ook w le instelling die niet altijd ge' >erd is van de CIA. ,i allerbeste spionnen zijn ni ran vlees en bloed. MilitaV] -systemen zijn dermate verl at ze vanuit honderden k» hoogte het verschil tussen j en een haas kunnen regis\J uimte-camera's volgens troej vegingen over de hele aardioo rd en KH-1KKH is Keyho«j gat) seinen hun bevindingen I m van elektronische impms 1 a Aarde, waar een computer ito's van maakt, tussen kennen de Kosmos- a-satellieten. Deze spion» 1 zich niet alleen op bee i, maar ook op warmte en a L gnalen. Ze kunnen zelfs dw I en laag zand kijken naar .ie gen rivier. Het tijdperk van arische spion Cicero die i» I met een mini-camera gehei j n fotografeerde, lijkt toel ad passé. Zonder van zUnj! n.j omen kan een officier in .1 •g in Amerika zien of die n de Oekraïne zijn schoe j ;epoetst. En als we alles van 'eten, zou er dan vrede zijn- FVl/ll I'V/ piiW/asffn IJfüMff (jdlom tJK last I [mt nut laüm,Witt WonZ"^ CsëeEüS'b 'pcó/z 1 &pcrr/=>c&l fcjT.UMAR/VAAX - - - OOK BCtfr&M f/£T &7&P/OM /Z£//<M41Z£*JD /xoAts DarA&er) I C//T- 1 •S3(ui( uiooqSejs do '01 'SijUii uauags "6 'sg-qoaj ginj do uiqS "8 taaqjod uba qau 'L 'ueui ueA dCidsqaoaq 9 'sjqoaa lajini g 'ueui uba aapnoqos 'uaagsjooqos qn qooj 'jaqjod uba gad -g 'uiooq§e[s uba sy

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17