Meimaand Mariamaand: de bedevaart bloeit weer A High noon ZATERDAG 14 ME11983 W21 JVloRGEN TREKT voor de dertigste keer de bedevaart van militairen en oud militairen naar Onze Lieve Vrouw van Handel, een van de oudste vaderlandse bedevaartsoorden. Pastoor M. Vogels verwacht deze zomer zeker meer dan 100.000 mensen. Groepen en vooral individuelen. En veel, veel jongeren, heeft hij met voldoening gecontateerd. m stolp Buikwond Zekerheid Te voet Grebbeberg 7ATERDAG 14 ME119 iIJN NAAMwa leidde een concer ligt begraven in J< puitser die 1.200 jc redde? Wie wt \iridustrieel, die me strooide in de very c MERIKA maakt Het feest van de bri Al lang niet mee grootste hangbrug altijd het bouwwei van zijn soortgenot spreekt van de filmregisseurs, de v andere dromen t »ll 1M«iihMMÜ Door Wim Kuipers Gekomen is de lieve mei, en op het veld een bloemensprei Een Marialied uit het Rijke Roomse Leven. Bomvolle ker ken lieten het mei-in-mei-uit schallen. Dat is voorbij: de bloemensprei wordt rigoureus doodgespoten, de kerken zijn leger dan de tribunes in de eredivisie. Maar - een klein wonder - de Ma riaverering is terug. Mei is weer Ma riamaand. Midden in het nuchtere ik- tijdperk bloeit het verschijnsel bede vaart luisterrijk op. Onverwacht, uit de lucht gevallen. Vooral Maria-oor- den worden weer overstroomd door pelgrims. Elke meimiddag vlamt een triomf boog van kaarsen voor het genade beeld. Handel in Oost-Brabant leeft als in barre tijden. In het onzekere jaar 1792, toen de Napoleontische le gers opmarcheer den, trok Handel 17.000 pelgrims. Een bijzonder aan tal voor die tijd. Maar wat zoeken de mensen er nu? Rechts in de door de Roermondse bouwmeester Jos Cuypers gerestau reerde kerk be- vindt zich een ka pel. Kaarsen, bloemen en twee ber- kestammen verdringen het eenvoudi ge, een halve el hoge houten Maria beeld. Toch heeft Handel aan dit wonder baarlijke beeld zijn bestaan te dan ken. Omstreeks 1220 - zo vertelt de le gende - vond een scheper uit het na burige Bakel op de hei 'op enen doren stock' een Mariabeeldje. Het stelde de Madonna met Kind voor. Er ontstond een spontane verering, en toen kond gedaan werd van de eerste wonderen, wilden boeren uit de buurt er een ka pel stichten. Dat leverde nieuwe wonderen op. Toen de boeren met een kar stenen en hout naar de voorgenomen vesti gingsplaats reden, weigerden de os sen daar te stoppen. Goddelijk ingrij pen deed hen een eind verder sjokken, tot daar waar nu de kerk staat. Later werd langs de weg tussen Gemert en Handel de Ossenkapel gebouwd, als herinnering aan het wonder. De bouw begon, en op een dag kwa men de nijvere kapelbouwers zonder water te zitten. Geen nood: Maria liet er een bron ontspringen. Midden op de droge hei. Volgens de overlevering waste ze zelfs de kleertjes van haar kind in het immer stromende water, en hing die te drogen op de doorn struik. JAN van den Acker uit Gemert, directeur van een textielweverij, met het vaandel van de Bedevaart van Militairen en Oud-Mi litairen. Deze struik is eeuwenlang gekoes terd, hij stond onder een glazen stolp om te voorkomen dat er takjes van gesneden werden, maar even voor het zevende eeuwfeest gaf hij de geest. Het wonderbaarlij ke water is er nog wel. Pelgrims drin ken het om gene zing te vinden. Er zijn dan ook een reeks wonderen te melden die in Han del geschied zou den zijn. Het oudste dat ondanks veel branden bewaard is, dateert van 1603. De Bossche kleuter Arnold van Goch (4) had al meer dan een maand klem- mond. Hij kon niet eten, de doktoren stonden machteloos en de hongerdood dreigde. Maar tante Johanna uit Gemert beloofde „De mensen zijn het beu, al dat moderne gedoe O.L.V. van Handel het gewicht van haar neefje in linnen, was, zilver en goud wanneer het wicht genezen zou. Dat gebeurde. Tientallen blinden, lammen en kreu pelen volgden. Op een schilderij in de kerk biedt de achtjarige Hendrik An- tonij Peeters uit Helmond zijn kruk ken aan Maria aan: 'Kreupel zijnde Aan beide Voete' werd hij op de feest dag van Maria Geboorte 1698 'Te Handel Subiet Genesen', zo meldt de tekst op het schilderij Een Gemertse missionaris die een fles met het wonderbaarlijke water mee nam, heelde hiermee op de Gilbert- eilanden (midden in de Stille Oceaan, halverwege tussen Nieuw-Guinea en Hawai) een gutsende buikwond. Uiteraard leverden deze genezingen de nodige dankbaarheidsbetuigingen op. Zilveren armen en benen, harten, krukken: de bekende ex-voto's. Ex- voto betekent: uit gelofte. Halverwe ge de jaren zestig, toen geloof, gods vrucht en bedevaarten al danig kwakkelden, verdwenen deze uiter lijkheden. Pastoor Marinus Vogels preekte soberheid. Het hielp niet. De belangstelling snel de achteruit. „Ik vergeleek het met een ernstige zieke" zegt nu de nu rus tende pastoor: „haalt hij het of niet? We hebben erover gedacht om er he lemaal mee op te houden." Nu is de zieke weer kerngezond. Pas toor Vogels (73) straalt mee. „Ik denk dat de mensen het beu zijn, al dat mo derne gedoe" meent hij. „Ze zien geen resultaat. Mensen hebben behoefte aan een gesprek. Hier kunnen ze pra ten. Met Iemand die ze niet kunnen zien, maar die wel luistert. Weet je wat ze vroeger zeiden? Durf te gelo ven als een Bretonse boerin. Dat doen ze hier. Gewoon, en verder geen gefi losofeer." Er zijn meer verklaringen voor de op leving van bedevaarten en Mariave rering. Onzekerheid over de toe komst, oorlogsdreiging. Bedevaart gangers reppen daar niet meteen over. Ze wijzen liever naar vroeger. Toen het makkelijker en goed gelo ven was. Het lijkt of ze zich enigszins schamen voor hun devotie. Wie op be devaart gaat, roept dat kennelijk niet luid van de daken. Voor de huidige pastoor, Martinus Vogels, een neef van voorganger Ma rinus, kwam de opleving niet onver wacht. „Dat voelde je aankomen. Je proefde bepaalde behoeften aan ge borgen zijn, de mensen zoeken troost en zekerheid. Die zullen ze hier dan wel vinden. Ik merk dat sterk. Je krijgt het niet meteen te horen. Maar als je langer met iemand praat, komt het eruit. Angst, ziekte. De misinten- ties vertellen hetzelfde." Gedegen onderzoek naar de motieven om ter bedevaart te gaan, over de heropleving, ontbreekt. Maar daar komt verandering in. Pastoor Vogels krijgt geregeld geleerde telefoontjes: godsdienstsociologen en theologen hebben de gewone gelovige en diens volksreligiositeit ontdekt. „Een beetje zwart-wit wellicht, maar we krijgen mensen mee die de rest van het jaar geen kerk van binnen zien." Een uitspraak van Harrie Arts (62), secretaris van de Broederschap der Handelse Processie te Valkens- waard. Hij kent Handel als zijn broekzak. Loopt er eind juni voor de veertig-en-zoveelste keer heen. In derdaad: loopt, want Valkenswaard gaat te t?oet naar Handel. „We weten absoluut zeker dat we sinds 1768 gaan" zegt Arts met enige trots, „maar waarschijnlijk veel lan ger. En het stopt nu nooit meer. De bejaarden, zal ik maar zeggen, we hebben mensen van boven de tachtig, die gaan door tot ze niet meer kun nen, en er lopen steeds meer jongeren mee. Meer dan de helft is beneden de dertig." Valkenswaard maakt van Handel een compleet weekend. Vertrek om zes uur in de zaterdagmorgen. Er wordt in Handel overnacht. Vroeger ge beurde dat bij boeren. Nu zijn er en kele hotels, er zijn bedevaartgangers die van opa op vader op zoon bij de zelfde families in Handel slapen, en er wordt gekampeerd. Gewoon langs de weg of in het processiepark. Offi cieel kan dat niet, maar de bedevaart van Valkenswaard is bijna heilig. Als de pelgrims zondagavond terug komen, loopt half Valkenswaard te hoop. Arts: „We hebben evenveel be langstelling als de carnavalsoptocht. Het is een soort hulde. De kerkklok ken luiden op volle kracht, en dan zie ik veel mensen iets wegslikken." Een enkele reis van Valkenswaard naar Handel is 38 kilometer. Niet iedereen loopt. Ouderen kunnen een deel van de tocht - of helemaal - mee maken op een van de wagens die de stoet besluiten. Ouderwetse boeren wagens en rijtuigen. Vorig jaar wa ren er veertien. Volgens Arts zijn er boeren die speciaal voor Handel een paard aangehouden hebben. „Want je kunt die draf- of springgevallen niet inspannen. Die kunnen niet langzaam lopen, is mij verteld." Harmonie UNA (Uitspanning Na Ar beid) speelt Marialiederen in mars tempo. Dat werkt verkwikkend, vindt Arts. „Als je bijna niet meer kunt, en de muziek begint, dan krijg je duiste re krachten, en je loopt weer verder." De oud-strijders lopen niet meer. In het begin gebeurde dat wel nog, de luttele kilometers van Gemert naar Handel. Maar toen ook deze bede vaart een dieptepunt bereikte, en er een armzalig kluitje van een militair of twintig liep, riep voorzitter Van den Acker van het bedevaartscomité: „Dit is anti-reclame: we gaan voor taan per auto." Jan van den Acker (53) is de initia tiefnemer van deze bedevaart. Hij was bestuurslid van de afdeling Ge- LANGS de weg van Gemert naar Handel staan zogeheten „keskes" (kastjes): kapelletjes die de Zeven Smarten van Maria uitbeelden. Fa milie en buurtbewoners hielden er vroeger voor een zieke een noveen. - FOTO'S JACQ. PEETERS mert van de Nederlandse Bond van Oud-Strijders en Dragers van het Mobilisatiekruis. „Het was lente '53, na de Watersnood herinner ik me, toen we het idee kregen om naar Handel te gaan uit dankbaarheid voor een behouden thuiskomst uit de oorlog. Indië kwam er snel bij." Hoofdmoot vormen overigens mensen die in Limburg, Brabant en op de Grebbeberg gevochten hebben in de meidagen '40. Voor velen van hen is Handel een reünie. Herinneringen ophalen aan oorlog en bezetting. Sinds tien jaar wordt de bedevaart opgeluisterd door gilden in vol or naat. De voor een deel stramme Oud-Strij ders hebben inmiddels ook een vijf tien coupletten tellend lied, gedicht door Marinus van der Heijden (64) uit Mill. Een lied van een jonge soldaat die gemobiliseerd wordt. Hij komt in Mill te liggen. In de morgen van de tiende mei davert een gepantserde trein tjokvol Duitsers bij Gennep Ne derland binnen. Bij Mill botst hij op enkele versperringen en valt in het zogeheten Defensiekanaal. Er volgt een gevecht. Het vergaat onze soldaat slecht: Hij roept in doodsstrijd om zijn Moeder, en zijn hand zoekt in zijn zak, tot hij de rozenkrans gevonden heeft in zijn soldatenpak Marinus van der Heijden: „Er zijn toen 31 Nederlanders gesneuveld. Ik heb van de vroegere pastoor Rath hier, die overleden is, meer dan eens gehoord dat verschillende van die jongens gevonden werden met de ro zenkrans in de hand. Daarom heb ik dit gedicht gemaakt." De ongeveer negenhonderd deelne mers aan de bedevaart komen uit heel Brabant, en Noord- en Midden- Limburg. Actieve militairen zijn er niet of nauwelijks bij, zegt Van den Acker met een beetje spijt. Het lijkt logisch, want wat moet een knaap die nu in dienst is tussen de mannen van zestig, zeventig? Toch wil het comité jongeren opwekken mee te gaan. Hoe is nog de vraag. Maar het is Valkens waard toch ook gelukt? Door Bert van Velzen Ik sta niet bekend als een heli Maar toen ik iemand berstens vol gerst dwars door mijn voordeur heen hoorde zeggen dat hij eens uitvoerig zou gaar. I sassen, ben ik kwaad naar bui- ten getreden om hem te be zweren zijn rits op te halen en op te lazeren. Fout! Mensen met inzicht en gezag wezen op de gevaren waaraan ik me hai blootgesteld. Een pak naar de stomerij, een bek vol nieuwe kronen, met een beetje pech verfijnde neuro-chirurgie. Ik had timide achter die dikke plank moeten blijven staan met bonzend hart wachtend totdat het geklater zou zijn opgehouden en de voetstap des boosdoeners zou zijn wegge storven in de nacht, om dan pas de schade te bezien. Een deur natter, maar nog recht van lijf en leden en met een iets verder ingedeukte ziel. Politie-psycholoog Denkers heeft een hele discussie op gang gebracht over de vraag o'l het nog wel deugdzaam is om zó vredelievend en geweldloos te zijn, dat intimidatie door milieumollers (dat zijn onder andere vandalen, geweldple gers, tasjesdieven en zwartrij ders) wordt geslikt als een hinderlijk natuurverschijnsel zoals een overmaat aan regen en veel te weinig zon. Of ver goelijkt, gezien de sociale wantoestanden die anti-so ciaal gedrag zouden verklaren De man die zwart rijdt in de Amsterdamse tram doet dat ongestraft als hij een vuistje balt en vraagt of meneer de controleur misschien een dreun voor zijn porum wil hebben. Als je ziet dat erop straat iemand wordt afgetuijdl of beroofd, dan moet je niets doen. Als iemand zijn hond midden op het trottoir o/ioan delpad een walmende stink- hoop laat zitten draaien be hoor je daar niets van te zeg gen. De vraag: kan die hond niet een beetje opschuiven m| zijn handel wordt maar al te vaak met een scheldpartij of bedreiging met geweld beam-1 woord. Denkers, die voorzichtig ver teld heeft, dat mensen een beetje agressiever op agressie mogen reageren (een knaap die de boodschappen steelt w\ een bejaarde mag best een schop onderzijn kont krijger, ontmoet straffe kritiek. Die komt voornamelijk van be zorgde lieden die denken dal zijn advies zal leiden tot een escalatie van geweld in de sa menleving, de eruptie van em Nederlandse gunslinger-cul- tuur en een dagelijks High Noon op het Vrijthof. Ik geloof er niets van. Er is geen sprake van een betvape- ningswedloop van strijdluch- tige Amerikaanse burgers, ft meeste burgers zijn daar na melijk helemaal niet strijd lustig, maar bang. Een handig straatrover hoeft geen schiet ijzer meer voor de dag te hak' om snel aan een horloge o/et«| bundel bankbiljetten te ko men, want maar al te vaak is het 'verzoek' om horloge en portefeuille ten geschenke tl geven al ruim voldoende. Als iemand in een als gevaar lijk bekend staande buurt mt:| een ouderwets scheermes zijt, nagels staat in te korten endt I voorbijgangers staande houd! met het verzoek om geld voor de bejaardenclub, wel, dan ai bij Uncle Sam al snel onder handeld worden over de hoot- te van de bijdrage of men nu echt wil geven of niet. Dat is de prijs die de timide burger betaalt, een soort van verzeke ringspremie tegen het risico om in elkaar geslagen te wor den. We worden niet bedreig' door High Noon en reïncarna ties van Billy the Kid of W]/"| Erp, maar door een beklem ming van de psyche, waard®' het mogelijk wordt dat een oud vrouwtje in Delft onder grote belangstelling ver drinkt. We zullen gaan leren straat terreur de rug toe te keren.H(-\ zal, zoals een jaar of 15 gelette'-1 in New York is gebeurd, nwt'j lijk worden dat een weerlott vrouw door iemand op zijn gemak kan worden vermoor: terwijl dozijnen mensen da getuige van zijn. We zullen niets doen, want we mogen geen eigen rechter spelen, ff' mogen geen racistische vuil' spuiter de bus meer uitschop pen en straks zitten we te af plaudiseren als er iemand wordt verkracht. Dat is althans in Amerika kortgeleden gebeurd, waar mensen geleerd hebben zich nergens meer mee te be moeien. En zo te vrezen, data zonder revolver onder hun hoofdkussen niet meer kun nen slapen. Ik denk dat Den kers gelijk heeft. We moeten een beetje van ons afbijten Een straatterrorist pakke me' bij voldoende mankracht, W het nekvel en men geve hem een pak slaag. Dat is niet QCt» maar wel juist. I hi ff Wit Door Gerard Oscar Schindler verbeten eenmai gen de nazi-staat die hem zijn he kostte. Bijna vei Schindler oktobe klein appartemei trum van Frankf Hij zou nooit mee hebben gekregen die de Australische sch Kenealy niet in 1980 ee Angeles was binnenj nieuwe aktetas te kop Leo Page hoort dat Ks is, doet hij hem „een aan de hand. Page, v naam Pfefferberg i Schindler-j oden. Kenealy's boek, twee jaar onderzoek, in Amerika en in het i in Nederland uit. Het goede Duitser. Als nazi-beulen de Polen gaan deportere nietigingskamp Ausc het geteisterde land vluchtheuvel. De plek nog enige hoop kunn de Deutsche Email (DEF). De fabriek, gel ge Herr Direktór Scl kau, maakt potten en vechtende Duitsers as Uiterst gewiekst en n eigen leven slaagt 1.200 joodse persom schermen van de bc doods. Als een eerbew der noemen de overli Door Mare de K De Brooklyn Brug gratieuze als mons gevaarte tussen M (het eiland dat ooit Amsterdam heette lyn (het New York dat ooit Breukelen gaat zijn 100-ste vt tegemoet. De 24-st staande is de grote de 1056 meters weg een eeuw hoog bov River hangen, zuil ornaat de ontelbar gers paraderen. En brug zal dit histori Amerika met expo ziek, vlagvertoon werk de hoogste ee aan de bovenmensi prestatie van welw Het zal bijna zijn zoals dag in 1883. Honderddii sen hadden zich op beid zaméld. De rivier lag be stoomboten, die hun sch luidden en hun hoorns c lieten loeien. Overal wa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 14