Van Bredase reukwerken naar Hankse machines N T J E S WAAR NAAR TOE? Dempingskracht stabilisator tot2000 kg Hyundai Steller komt in de herfst LPG-tank Autoradio in kluis Winterhand KORT NIEUWS Vanette ook met diesel motor Mazda's en Honda's duurder Caravan RAI opnieuw in voorjaar i/öEÖiö&oél! OP WEG Smits/Van Tetrode Roestplekje CORK heeft vakantie Lang weekend Biervliet Jazz Vlaggetjes Kleine Aarde Fietsen Caravan op de helling ireede ïnde icky Luke: Daisy Prettig weei VRIJDAG 13 ME11983 T4 EINDREDAKTIE LEON KRljul Ford bestelwagen na twintig jaar rust weer de weg op a Door Ton Roks 3 MEESTAL moeten ze naar S het rijk der fabelen verwe lf zen worden, de verhalen aan a de borreltafel over oude kar- 3 ren, na tientallen jaren ge- E dwongen stilstand ontdekt in a een vervallen boerenschuur. Maar niettemin wordt er a toch zo heel af en toe wel 1 eens een dergelijke vondst gedaan. S Zoals laatst in een loods in Breda. Daar stond in een hoekje een Ford Thames be- 5 stelwagen van 1958 oud en eenzaam te zijn, totdat bij toeval de Hankenaar Kees van de Water er zijn oog op 5 liet vallen. Dezelfde avond liep de Ford, met 69000 origi- 3 nele kilometers op de teller, jf weer. 5 Wie goed oplet zal de 3 schicht binnenkort op de weg 3 kunnen zien, want Van de a Water is van plan het voer- 5 tuig, dat in vrijwel vlekkelo- ze staat verkeert, dagelijks 5 als servicewagen te gebrui- 3 ken voor zijn bedrijfje. De 3 Hankenaar handelt in en 3 verhuurt machines voor de metaal- en houtbewerking. 3 Voor Bredenaars met een goed geheugen kan het te- genkomen van de Ford een H weerzien betekenen. De wa- gen, met kenteken RS-79-44, 5 was namelijk van 1958 tot 1962 als bestelwagen in ge- bruik bij de Bredase parfu- meriezaak Smits/Van Tetro- 3 de, gevestigd op de Grote a Markt. 5 Van het type Ford Thames jf rijden er in Engeland nog 3 tientallen, maar de besteluit- 3 voering is intussen zeldzaam 3 geworden. De wagen heeft 3 een motor met een inhoud 3 van 1172 cc (een zij klepper), en een bak met drie versnel lingen vooruit, waarvan de twee en drie gesynchroni seerd. Het motortje levert een vermogen van 36 pk bij 4500 toeren per minuut en weet het wagentje een snel heid van rond de 75 kilome ter per uur te geven. Van de Water's exemplaar werd in maart '57 in de Engelse Ford fabriek gebouwd en kwam op 25 september 1958 op de weg, geleverd door dealer Tigchelaar. In '62 is er voor het laatst met de wagen ge reden, zo blijkt uit door- smeerkaartje aan de stuur- kolom. Kees van de Water deed zijn ontdekking toen hij, met het verzoek om even te mo gen telefoneren, bij een olie handel aan het Hazepad in Breda binnenstapte. Daar stond de Ford, onder het stof en op verweerde banden, maar in ieder geval droog en warm. Na korte onderhande lingen was Van de Water de eigenaar, voor niet meer dan de prijs van een goede brom fiets. „Er zat helemaal niets vast; zelfs de remmen niet", zegt Kees van de Water. Inmiddels is hij achter de historie van de Ford. „De parfumeriezaak heeft tot in '62 met de auto gereden. Toen liepen de verkopen wat terug en is de wagen in het maga zijn gezet, voor het geval het weer drukker zou worden. Toen de zaken weer goed gingen, was de Ford zeven jaar oud. Een overjarig mo del dus en er werd een ande re gekocht. Sindsdien is het voertuig stil blijven staan. Als erfstuk is het uiteinde lijk in de loods aan het Haze pad terechtgekomen. De wa gen heeft meer dan twintig jaar stilgestaan", aldus de nieuwe eigenaar. De Ford had slechts één klein roestplekje: in de bak waar de accu staat. Verder hoefde er door Van de Water niet gesleuteld te worden. Wel moest er, om de Ford weer een pronkstuk te ma ken, nieuwe lak op. Van de Water: „De Ford bestelwa gen werd toendertijd zonder lak, in de grondverf dus, ge leverd. Die kleur heeft de wagen al die tijd gehouden. Maar via een bevriende schilder heb ik lak uit die tijd opgescharreld, groene, en die zit er nu op. Tot op he den heeft het me niet meer dan 600 gulden gekost om de wagen rijklaar te krijgen". KEES van de Water bij zijn nieuwe service-wagen. Interessant is te lezen hoe Ford indertijd in een folder dit type aanprees: „De nieuwe 400 kg Ford bestel wagen met een laadvolume van 1,88 m3 mag door zijn schitterende eigenschap pen een gelukkige aan winst heten voor elk be drijf, dat lichte goederen snel en veilig moet vervoe ren. Daarbij heeft deze Ford bestelwagen een uiterst voorname lijn en een zeer aantrekkelijke uitvoering, die de wagen bestempelt tot een waardige represen tant van zelfs de meest ex clusieve firma. MM DE FIRMA Brink uit Staphorst heeft een stabilisator ontwik keld, die vrij ongecompliceerd is en vrijwel geen onderhoud vereist. Deze friktie-stabilisator, welke in Nederland en Duits land is goedgekeurd, heeft een dempingskracht tot liefst 2000 kg. Alle normale rij- en wegeigenschappen van de caravan combinatie blijven, ook als de stabilisator is aangebracht, ge handhaafd: oplooprem blijft functionneren, scherpe draaien zijn mogelijk en bij achteruitrijden hoeft men de stabilisator niet te ontkoppelen. Voor een bruto-adviesprijs van ruim onder de 300.-, wordt dit belangrijke hulpstuk voor veilig caravanrijden bij de acces- soiresafdeling van grossiers in auto-onderdelen en caravanver kooppunten, op de markt gebracht. De friktie-stabilisator heeft een royale hefboom, zodat het in stellen weinig kracht vraagt. Door de hefboom op te tillen is hij in elke stand te plaatsen. BIJ HET Zuid Koreaanse merk Hyundai wordt in juni een begin gemaakt met de produktie van een nieuwe middenklasser, de Stellar. Deze wagen komt in eigen land in de plaats van de daar nog altijd geproduceerde Cor tina. Het nieuwe model, dat ontworpen is door de Italiaan Giorgio Giugiaro, komt in de loop van de herfst in Neder land. Volgend jaar komt Hyuan- dai opnieuw met een aanvul ling in het programma. Onder de codenaam „X-Car" wordt op dit moment nog volop ge werkt aan het model dat met voorwielaandrijving door het leven zal gaan. VOORUITLOPEND op de wettelijke bepaling dat auto- gas-installaties na 1 juli uit gerust moeten zijn met een „automatische 80% vullings graad-begrenzer", worden al le Vialle autogassystemen al geleverd met een dergelijke aanvulling. Gelijktijdig met deze maatregel, zijn er nog wat verbeteringen aan het systeem aangebracht. De nieuwe tanks zijn veel ge makkelijker van buitenaf te vullen, terwijl een vernuftig systeem er voor zorgt dat bij de meeste auto's de normale benzine-meter dienst kan doen als inhoudsmeter voor de LPG-tank (80% „vol"). Tan ken met aangezet contact sis niet meer mogelijk. Deze yer- anderingen brengen een prijs stijging van ƒ60.- met zich mee. AUTORADIO'S zijn een ge liefd object voor dieven. Holland Java BV te Alk maar heeft hier iets opgevon- den: een kluisje. Vóór de radio wordt -als men de auto ver laat- een stevige metalen kap aangebracht, welke met een sleutel aan de basisplaat wordt vastgezet. Hierdoor is de radio niet al leen uit het zicht verdwenen, maar tevens vergrendeld. De „Auto Blind" heeft de volgen de afmetingen 190x60x70 mm en kost rond 90.-. STEEDS meer Nederlanders maken tijdens de maanden oktober tot eind maart/begin april, gebruik van winterhan den. Wanneer men de normale banden weer om de velgen laat leggen of de banden met velg en al gaat verwisselen, dan verdient het wel aanbeve ling om de winterhanden ex tra verzorgd de 'zomerslaap' in te sturen. De volgende tips: spoel de banden met schoon water af, droog ze goed en bewaar ze op een koele, droge en donkere plaats. Banden die nog om de velg zitten, kunnen liggend, staand (niet schuin) of aan de wand worden bewaard. Banden zonder velg kunnen het best staand worden be waard. Het rijden op winterhanden in de zomermaanden, kan een kostbare zaak zijn. Winter handen slijten, omdat de sa menstelling van het rubber totaal anders is, bij een hoge temperatuur vrij snel. Het loopvlak van een winterhand wordt namelijk in de zomer te snel warm. ■k 's Werelds grootste automo bielfabrikanten zorgden in 1982 voor de volgende produk- tiecijfers in de personenwa gensector: Japan 6.886.866; Amerika 5.096.359; West Duits land 3.761.436; Frankrijk 2.777.125; Italië 1.297.351; Span je 927.558 en Groot Brittanië 887.679. Mazda-rijders kunnen gratis de Pinksterraces op het circuit van Zandvoort bezoeken. Op vertoon van een geldig Neder lands kentekenbewijs van een Mazda, ongeacht bouwjaar of type, krijgt men bij een spe ciale kassa twee gratis kaarten voor alle tribunes en het duin terrein. General Motors blijft het in Europa goed doen. In het eerste kwartaal van 1983 ivaren de verkopen 7,6 procent hoger dan het vorige hoogste cijfer in 1979 en bedroegen in totaal 310.800 auto's. Yamaha Motor gaat dit jaar de produktie van motorfietsen aanzienlijk verlagen. Werden er vorig jaar nog 2,2 miljoen stuks geproduceerd, dit jaar zal men niet hoger uitkomen dan 1,8 miljoen motorfietsen. Yamaha is na Honda de groot ste fabrikant van Japan. Het gaat slecht met de ver koop van motorfietsen in ons land. Tijdens het eerste kwar taal van 1983 werden slechts 2287 motoren verkocht, tegen over 4152 in de vergelijkbare periode van 1982; een daling met 44 procent. Mitsubishi is in Nederland op de markt gekomen met trucks met een toelaatbaar to taalgewicht van 3500 of 60000 kg. Het gaat om de Canters FB 35 en FE 36; beide trucks be schikken over dieselmotoren. De FB 35 (prijs chassis/kabine f22.495.-) heeft een 2,3 liter motor met een vermogen van 67 pk; de FE 60 (prijs chassis kabine f 29.760.-) beschikt over een 3,3 liter diesel met een ma ximum vermogen van 87 pk. DE NISSAN VANETTE, hier als gesloten bestelwagen met hoog dak, heeft de dïeslemotor uit de Datsun Bluebird. DE KLEINSTE bestelwagen van Nissan, de Vanette, heeft de dieselmotor van de Datsun Bluebird gekregen. Deze 1952cc krachtbron le vert een maximaal vermogen van 59 pk met een koppel van 116 Nm (11.8 kgm). De motor is standaard gecombineerd met een 5-versnellingsbak. Volgens de fabriek ver bruikt de Vanette bij 90 km/u contant slechts 6,5 liter diesel voor 100 km: 1 op 15,3. Doordat de vijfde versnelling ëen dui delijke overdrive is, wordt het geluidsniveau van de kracht bron bij hoge kruisnelheid te ruggedrongen. Met standaard hoog dak kost de Vanette diesel 15800.-. In augustus komt ook een uitvoering met een laag dak. Deze uitvoering gaat 15.350.- kosten; met een ben zinemotor 12.850.-. De diesel is leverbaar als bestelwagen met zijramen, als 5-persoons dubbele cabine met grijs ken teken en als 5-persoons combi en als 8-persoons minibus of taxi. De wijzigingen in het inte rieur en aan de carrosserie van de Vanette-diesel, worden later dit jaar ook doorgevoerd bij de benzine modellen. DE JAPANSE merken Honda en Mazda hebben met ingang van 1 mei de prijzen van per sonenwagens moeten verho gen. Bij Honda komen de prijs stijgingen van alle typen bijna allemaal op rond 500.- te lig gen. De goedkoopste Civic kost nu ƒ15.795.-; de goed koopste Quintet ƒ21.695.- en voor 21995.- is de Accord ge prijsd. De Prelude's zijn het HET GROTE succes van de Caravan Camping RAI '83, die in januari liefst 116.805 be zoekers trok, heeft er toegeleid dat de organisatoren definitief afscheid hebben genomen van de traditionele periode (eind van het jaar). De Caravan Camping Rai '84 staat van donderdag 23 tot en met maandag 27 februari op de agenda. sterkst in prijs gestegen. Voor het eerste model, de Prelude Special, moet men ƒ25.495.- op tafel leggen. Mazda heeft een aantal mo dellen in de kort geleden geïn troduceerde „626"-serie met enkele honderden guldens in prijs moeten verhogen. De goedkoopste „626" de DX met een 1.6 liter motor en een 4 versnellingsbak, is ongewij zigd in prijs gebleven: 18.995.-. De overige modellen hebben een prijsstijging tus sen 400.- en 600.-. De goed koopste Hatchback heeft nu een prijs van ƒ21.995.- en de 2-deurs coupé ƒ21.595.-. De prijzen van de „323"-serie, de „929"-serie en de sportieve RX-7 zijn ongewijzigd. Op de officiële prijslijst van Mazda komen zowel in de „323-" als in de „626"-serie nog een aantal wagens voor uit het modeljaar 1982. De prijsvoor delen van deze wagens schommelen tussen de ƒ500.- en ƒ1.500.-. Zo kost b.v. de Mazda 323 4-deurs met 1.3 liter motor en een 5 versnellings bak i.p.v. ƒ18.285.- nu ƒ16.895.-. Voor heel veel mensen is het thans lang weekend. Er zullen dus nogal wat mensen zijn die al lang onder weg zijn of hebben bepaald wat ze met deze dagen gaan doen. Maar goed, voor degenen, die thuis zijn gebleven in afwachting van wat beter weer - of gewoon omdat ze niet wisten wat te doen - volgt hieronder een serie mogelijkheden om er toch nog een dagje tussen uit te wippen. Hoewel de verklaring van de naam Biervliet nog steeds in nevelen is gehuld kan worden vastgesteld, dat in ieder geval tijdens dit lange Hemelvaartsweekend het bier in overvloed zal vlieten. Nu immers wordt het 800-jarig bestaan van dit Zeeuwsvlaamse stadje gevierd. Biervliet is in Nederland bekend geworden door Willem Beukels- zoon, die het 'haring-kaken' heeft uitgevonden. Maar de geschiede- DOOR HANS LUTZ BIERVLIET heeft een geweldige naam als het gaat om feesten met een historisch karakter. Zoals blijkt uit deze foto van de Geuzenfeesten in 1977. - foto archief de stek nis vertelt nog veel meer aardige dingen over deze plaats, die zo vaak toneel van veldslagen is ge weest. Zo heeft Jacoba van Beie ren zich in Biervliet met Jan van Brabant verloofd. Deze hoogte punten in de geschiedenis vormen het thema van de grote historis optocht, die zaterdagmiddag oi| twee uur door Biervliet zal trek) De optocht is de bekroning drie dagen feestelijke activiteit»! die een bezoek meer dan recht vaardigen. Hoewel er al enorm veel geschre ven is over het Bredase jazzfesti val, dat thans wordt gehouden, toch nog even een geheugen steuntje. Tot en met zondag staat Breda bol van de oude-stijl-jazz. Prima muziek, prima sfeertje. En trekt U zich niets aan van de enke le kakkineuze snob, die u tegen komt en die de diepere betekenis van de muziek gaat uitleggen. Het Bredase jazzfestival is er gewoon om in een bepaalde entourage veel onbezorgd plezier te hebben. ders en hun bemanning nemen aan de titelstrijd deel. Iedere dag I tijdens dit lange Hemelvaartwe»| einde zijn er tussen 8 en 18 iwï van activiteiten. Tussen 15 en1?| uur zijn er vandaag en morgem monstraties ballonvaren metai'-l sluitend wedstrijdvluchten. Vlaggetjesdag verbind ik altijd met Scheveningen en nieuwe haring. Maar ja, de Noordzee-haring is er nagenoeg niet meer en die heel speciale smaak van nieuwe (groe ne) haring, die je vroeger maar in een paar maanden kon proeven, kun je nu dankzij de nieuwe be waarmethodes het hele jaar door proeven. Dus het is geen wonder, dat Vlaggetjesdag ook elders wordt gehouden. Bij voorbeeld in Drimmelen, waar zaterdag en zon dag de vlaggetjesdagen worden gehouden ter gelegenheid van de opening van hetvaarseizoen. Hobbymarkt, oude ambachten, veel muziek, waterskiën, admiraal- zeilen, zelfs een raketlancering spelen zich af tegen het décor van de gepavoiseerde schepen. Helvoirt Voor de zesde maal wordt het Hel- voirts Weekend gehouden. Dat is gisteren al begonnen overigens. Een kindermiddag, een zeskamp, een markt, een country-festival en een veetentoonstelling zijn zo wat hoogtepunten van dit festijn. Ja ja, de Kleine Aarde bestaat nog steeds. Nu de rage van het macro biotisch leven een beetje is be koeld en de modieuze semi-fana- ten al lang weer aan de hambur ger, de biefstuk en de patat-mét zitten zijn de serieuze volgelingen overgebleven. Zijn manifesteren zich zondag met een Energie markt. Energie en werkgelegen heid is het thema, waarop een se rie activiteiten is gebaseerd. Geïn teresseerden kunnen er de hele dag terecht. Asperges Het is weer de tijd van de asper ges. En aangezien Noord- en Mid den-Limburg Nederlands belang rijkste aspergegebied zijn heeft de VW een serie aspergeroutes uit gezet, die vertrekken vanuit Roer mond, Weert of Venlo. Bij de VVV- i-kantoren kan men een brochure met de routebeschrijvingen afha len. Ballonvaren Lochem in de Gelderse Achter hoek viert groot feest ter gelegen heid van het 750-jarig bestaan. Een van de meest spectaculaire programma-onderdelên is het Ne derlands Kampioenschap Ballon varen. Een kleine 20 ballonvaar- Zelfs voor automobilisten kantel geen kwaad af en toe iets te te over fietsen: dat zijn die dingen; twee wielen, die altijd hinderlijk rechtdoor rijden als jij net met«| auto rechtsaf wilt. Honderdduire den mensen in Nederland get»| ken bij tijd en wijle de fiets; ook automobilisten, die merken dalai een beetje hijgerig zijn gewordefj en die hebben bedacht, dateer half uurtje fietsen (als het nietftl gent, niet te hard waait en als hel effe kan de zon lekker schijnt)» goed voor de gezondheid is. Nüi| voor deze categorie fietsers, voor de échte sportievelingenor- ganiseert zaterdag de Wieier niging Ede de tweede Tour del ce, een schitterende fietstocht over de Veluwe. Men kan kiezen uit vier afstanden: 40,90,150ol 230 kilometer. Heus, het is maar één dag. Opa's en oma's Een bericht, dat niets met dit weekeinde de maken heeft, maïi alles met een uitje. De WV Oisïj wijk viert dit jaar het 75-jarig be- f staan. En ter gelegenheid daarvs'j worden alle opa's en oma's, C' juni 75 jaar geworden met hun partner én hun kleinkinderen vi'l lagere school-leeftijd uitgeno#| voor een gratis dagje Oisterwp T Dat zal gehouden worden op®] derdag 4 augustus. De VW Om wijk weet natuurlijk niet om wiet) gaat. Vandaar deze oproep aan degenen die 17 juni 75 jaarwor-J den een briefkaartje te sturen nr VW Oisterwijk, De Lind 57,5" HT Oisterwijk met daarop naams) adres van de jarige en het aantal I andere deelnemers. Als zich dujj zend deelnemers hebben c. (dus opa's, oma's en kteinkinde-1 ren) dan sluit de inschrijving. 11.10AG 13 ME11983 wven ver ei Door Marjan Mes k:„ net de Nederlandse speel lij „De Lift" heeft gezien en arna gebruik van een lift maken, zal zich toch even denken voor hij de stap aKt. Het speelfilmdebuut 0jck Maas (32) presteert Uom een ontregelde lift tot l'H angstaanjagend object te 'ken, dat de kijker de adem [de keel stokt. „De Lift" is in ook de eerste echte Neder- pdse thriller van allure. Het isisgegeven is heel gering, aar de geraffineerde wijze karop het -compleet met ackeffecten- is verwerkt, is jjwel perfect. roducent Matthijs van kjningen kan er heel wat fn verwachten, in tegenstel- L tot van het andere, door m gefinancierde debuut, en zaak van leven of dood", George Schouten, dat een „laakte flop is geworden. Jide films zijn in heel korte en voor weinig geld (7,5 f) gemaakt. In „De Lift" zijn fettemin enkele „speciale ef- iten" gebruikt, die we tot hg toe voornamelijk in Ame- Vaanse thrillers en griezel- j tegenkwamen. Ie hebben te maken met een lar gruwelijke scènes, waar- [de, een eigen leven leidende, t een man onthooft en enke anderen verplettert, en ten- litte de boosdoener achter de gelukken met haar inmid- lls gebroken kabel ophangt, lift bevindt zich in een at flatgebouw met een ho en kantooruimtes, temid- van twee andere liften, die [h ook onafhankelijk van bediening aan het bewe- i zetten. De openingsscènes |n meteen al veelbelovend: Vee beschonken paren wor- h I i opgesloten in de uitvallen- g I lift en raken bedwelmd bij Drek aan zuurstof, nadat stel nog even een num- [rtje heeft gemaakt. tl 3e volgende dag wordt de )j bnteur van de fabriek, die de i heeft geleverd, er bij ge- öld. Deze Felix Adelaar, en een beetje grimmig |ipeeld door Huub Stapel, geen defecten ontdekken, jiar als er een nachtwaker erard Thoolen) met zijn )EKENBOEKEN BOE i| OEKENBOEKENBOEKENE VBOEKENSOgXSItBO DaSVBOEKENBOEKEr 1 Tweede Ronde. Tijdschrift or literatuur. Lente 1983. tgeverij Bert Bakker B.V. A's 10,-. stl p lentenummer van dit (\J pmaal per jaar in bundel- rè [tm verschijnend literair lil schrift bevat een melange Nederlandse reisverhalen al .vervolgens rcchl-uil" in een1 siiry rijden als heh verkeer dit-ioelacK' Laai- hef verkeer'geen "slinger^ rechruil- wegrijden na ner scnui« maken van een "slinger" heef! beter effekh). Door de "slinger" daall-dc invloed van de te'""»

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18