Van Bredase reukwerken naar Hankse machines
N
T J E S
WAAR
NAAR
TOE?
Dempingskracht stabilisator tot2000 kg
Hyundai Steller
komt in de herfst
LPG-tank
Autoradio
in kluis
Winterhand
KORT
NIEUWS
Vanette
ook met
diesel
motor
Mazda's en Honda's duurder
Caravan RAI
opnieuw in
voorjaar
i/öEÖiö&oél!
OP WEG
Smits/Van Tetrode
Roestplekje
CORK heeft vakantie
Lang weekend
Biervliet
Jazz
Vlaggetjes
Kleine Aarde
Fietsen
Caravan op
de helling
ireede
ïnde
icky Luke: Daisy
Prettig weei
VRIJDAG 13 ME11983
T4
EINDREDAKTIE LEON KRljul
Ford bestelwagen na twintig
jaar rust weer de weg op
a Door Ton Roks
3 MEESTAL moeten ze naar
S het rijk der fabelen verwe
lf zen worden, de verhalen aan
a de borreltafel over oude kar-
3 ren, na tientallen jaren ge-
E dwongen stilstand ontdekt in
a een vervallen boerenschuur.
Maar niettemin wordt er
a toch zo heel af en toe wel
1 eens een dergelijke vondst
gedaan.
S Zoals laatst in een loods in
Breda. Daar stond in een
hoekje een Ford Thames be-
5 stelwagen van 1958 oud en
eenzaam te zijn, totdat bij
toeval de Hankenaar Kees
van de Water er zijn oog op
5 liet vallen. Dezelfde avond
liep de Ford, met 69000 origi-
3 nele kilometers op de teller,
jf weer.
5 Wie goed oplet zal de
3 schicht binnenkort op de weg
3 kunnen zien, want Van de
a Water is van plan het voer-
5 tuig, dat in vrijwel vlekkelo-
ze staat verkeert, dagelijks
5 als servicewagen te gebrui-
3 ken voor zijn bedrijfje. De
3 Hankenaar handelt in en
3 verhuurt machines voor de
metaal- en houtbewerking.
3 Voor Bredenaars met een
goed geheugen kan het te-
genkomen van de Ford een
H weerzien betekenen. De wa-
gen, met kenteken RS-79-44,
5 was namelijk van 1958 tot
1962 als bestelwagen in ge-
bruik bij de Bredase parfu-
meriezaak Smits/Van Tetro-
3 de, gevestigd op de Grote
a Markt.
5 Van het type Ford Thames
jf rijden er in Engeland nog
3 tientallen, maar de besteluit-
3 voering is intussen zeldzaam
3 geworden. De wagen heeft
3 een motor met een inhoud
3 van 1172 cc (een zij klepper),
en een bak met drie versnel
lingen vooruit, waarvan de
twee en drie gesynchroni
seerd. Het motortje levert
een vermogen van 36 pk bij
4500 toeren per minuut en
weet het wagentje een snel
heid van rond de 75 kilome
ter per uur te geven. Van de
Water's exemplaar werd in
maart '57 in de Engelse Ford
fabriek gebouwd en kwam
op 25 september 1958 op de
weg, geleverd door dealer
Tigchelaar. In '62 is er voor
het laatst met de wagen ge
reden, zo blijkt uit door-
smeerkaartje aan de stuur-
kolom.
Kees van de Water deed
zijn ontdekking toen hij, met
het verzoek om even te mo
gen telefoneren, bij een olie
handel aan het Hazepad in
Breda binnenstapte. Daar
stond de Ford, onder het stof
en op verweerde banden,
maar in ieder geval droog en
warm. Na korte onderhande
lingen was Van de Water de
eigenaar, voor niet meer dan
de prijs van een goede brom
fiets. „Er zat helemaal niets
vast; zelfs de remmen niet",
zegt Kees van de Water.
Inmiddels is hij achter de
historie van de Ford. „De
parfumeriezaak heeft tot in
'62 met de auto gereden. Toen
liepen de verkopen wat terug
en is de wagen in het maga
zijn gezet, voor het geval het
weer drukker zou worden.
Toen de zaken weer goed
gingen, was de Ford zeven
jaar oud. Een overjarig mo
del dus en er werd een ande
re gekocht. Sindsdien is het
voertuig stil blijven staan.
Als erfstuk is het uiteinde
lijk in de loods aan het Haze
pad terechtgekomen. De wa
gen heeft meer dan twintig
jaar stilgestaan", aldus de
nieuwe eigenaar.
De Ford had slechts één
klein roestplekje: in de bak
waar de accu staat. Verder
hoefde er door Van de Water
niet gesleuteld te worden.
Wel moest er, om de Ford
weer een pronkstuk te ma
ken, nieuwe lak op. Van de
Water: „De Ford bestelwa
gen werd toendertijd zonder
lak, in de grondverf dus, ge
leverd. Die kleur heeft de
wagen al die tijd gehouden.
Maar via een bevriende
schilder heb ik lak uit die
tijd opgescharreld, groene,
en die zit er nu op. Tot op he
den heeft het me niet meer
dan 600 gulden gekost om de
wagen rijklaar te krijgen".
KEES van de Water bij
zijn nieuwe service-wagen.
Interessant is te lezen hoe
Ford indertijd in een folder
dit type aanprees: „De
nieuwe 400 kg Ford bestel
wagen met een laadvolume
van 1,88 m3 mag door zijn
schitterende eigenschap
pen een gelukkige aan
winst heten voor elk be
drijf, dat lichte goederen
snel en veilig moet vervoe
ren. Daarbij heeft deze Ford
bestelwagen een uiterst
voorname lijn en een zeer
aantrekkelijke uitvoering,
die de wagen bestempelt
tot een waardige represen
tant van zelfs de meest ex
clusieve firma.
MM
DE FIRMA Brink uit Staphorst heeft een stabilisator ontwik
keld, die vrij ongecompliceerd is en vrijwel geen onderhoud
vereist. Deze friktie-stabilisator, welke in Nederland en Duits
land is goedgekeurd, heeft een dempingskracht tot liefst 2000
kg. Alle normale rij- en wegeigenschappen van de caravan
combinatie blijven, ook als de stabilisator is aangebracht, ge
handhaafd: oplooprem blijft functionneren, scherpe draaien
zijn mogelijk en bij achteruitrijden hoeft men de stabilisator
niet te ontkoppelen.
Voor een bruto-adviesprijs van ruim onder de 300.-, wordt
dit belangrijke hulpstuk voor veilig caravanrijden bij de acces-
soiresafdeling van grossiers in auto-onderdelen en caravanver
kooppunten, op de markt gebracht.
De friktie-stabilisator heeft een royale hefboom, zodat het in
stellen weinig kracht vraagt. Door de hefboom op te tillen is hij
in elke stand te plaatsen.
BIJ HET Zuid Koreaanse
merk Hyundai wordt in juni
een begin gemaakt met de
produktie van een nieuwe
middenklasser, de Stellar.
Deze wagen komt in eigen
land in de plaats van de daar
nog altijd geproduceerde Cor
tina. Het nieuwe model, dat
ontworpen is door de Italiaan
Giorgio Giugiaro, komt in de
loop van de herfst in Neder
land.
Volgend jaar komt Hyuan-
dai opnieuw met een aanvul
ling in het programma. Onder
de codenaam „X-Car" wordt
op dit moment nog volop ge
werkt aan het model dat met
voorwielaandrijving door het
leven zal gaan.
VOORUITLOPEND op de
wettelijke bepaling dat auto-
gas-installaties na 1 juli uit
gerust moeten zijn met een
„automatische 80% vullings
graad-begrenzer", worden al
le Vialle autogassystemen al
geleverd met een dergelijke
aanvulling.
Gelijktijdig met
deze maatregel, zijn er nog
wat verbeteringen aan het
systeem aangebracht. De
nieuwe tanks zijn veel ge
makkelijker van buitenaf te
vullen, terwijl een vernuftig
systeem er voor zorgt dat bij
de meeste auto's de normale
benzine-meter dienst kan
doen als inhoudsmeter voor de
LPG-tank (80% „vol"). Tan
ken met aangezet contact sis
niet meer mogelijk. Deze yer-
anderingen brengen een prijs
stijging van ƒ60.- met zich
mee.
AUTORADIO'S zijn een ge
liefd object voor dieven.
Holland Java BV te Alk
maar heeft hier iets opgevon-
den: een kluisje. Vóór de radio
wordt -als men de auto ver
laat- een stevige metalen kap
aangebracht, welke met een
sleutel aan de basisplaat
wordt vastgezet.
Hierdoor is de radio niet al
leen uit het zicht verdwenen,
maar tevens vergrendeld. De
„Auto Blind" heeft de volgen
de afmetingen 190x60x70 mm
en kost rond 90.-.
STEEDS meer Nederlanders
maken tijdens de maanden
oktober tot eind maart/begin
april, gebruik van winterhan
den.
Wanneer men de normale
banden weer om de velgen
laat leggen of de banden met
velg en al gaat verwisselen,
dan verdient het wel aanbeve
ling om de winterhanden ex
tra verzorgd de 'zomerslaap'
in te sturen.
De volgende tips: spoel de
banden met schoon water af,
droog ze goed en bewaar ze op
een koele, droge en donkere
plaats. Banden die nog om de
velg zitten, kunnen liggend,
staand (niet schuin) of aan de
wand worden bewaard.
Banden zonder velg kunnen
het best staand worden be
waard.
Het rijden op winterhanden
in de zomermaanden, kan een
kostbare zaak zijn. Winter
handen slijten, omdat de sa
menstelling van het rubber
totaal anders is, bij een hoge
temperatuur vrij snel. Het
loopvlak van een winterhand
wordt namelijk in de zomer te
snel warm.
■k 's Werelds grootste automo
bielfabrikanten zorgden in
1982 voor de volgende produk-
tiecijfers in de personenwa
gensector: Japan 6.886.866;
Amerika 5.096.359; West Duits
land 3.761.436; Frankrijk
2.777.125; Italië 1.297.351; Span
je 927.558 en Groot Brittanië
887.679.
Mazda-rijders kunnen gratis
de Pinksterraces op het circuit
van Zandvoort bezoeken. Op
vertoon van een geldig Neder
lands kentekenbewijs van een
Mazda, ongeacht bouwjaar of
type, krijgt men bij een spe
ciale kassa twee gratis kaarten
voor alle tribunes en het duin
terrein.
General Motors blijft het in
Europa goed doen. In het eerste
kwartaal van 1983 ivaren de
verkopen 7,6 procent hoger
dan het vorige hoogste cijfer in
1979 en bedroegen in totaal
310.800 auto's.
Yamaha Motor gaat dit jaar
de produktie van motorfietsen
aanzienlijk verlagen. Werden
er vorig jaar nog 2,2 miljoen
stuks geproduceerd, dit jaar zal
men niet hoger uitkomen dan
1,8 miljoen motorfietsen.
Yamaha is na Honda de groot
ste fabrikant van Japan.
Het gaat slecht met de ver
koop van motorfietsen in ons
land. Tijdens het eerste kwar
taal van 1983 werden slechts
2287 motoren verkocht, tegen
over 4152 in de vergelijkbare
periode van 1982; een daling
met 44 procent.
Mitsubishi is in Nederland
op de markt gekomen met
trucks met een toelaatbaar to
taalgewicht van 3500 of 60000
kg. Het gaat om de Canters FB
35 en FE 36; beide trucks be
schikken over dieselmotoren.
De FB 35 (prijs chassis/kabine
f22.495.-) heeft een 2,3 liter
motor met een vermogen van
67 pk; de FE 60 (prijs chassis
kabine f 29.760.-) beschikt over
een 3,3 liter diesel met een ma
ximum vermogen van 87 pk.
DE NISSAN VANETTE, hier als gesloten bestelwagen met
hoog dak, heeft de dïeslemotor uit de Datsun Bluebird.
DE KLEINSTE bestelwagen
van Nissan, de Vanette, heeft
de dieselmotor van de Datsun
Bluebird gekregen.
Deze 1952cc krachtbron le
vert een maximaal vermogen
van 59 pk met een koppel van
116 Nm (11.8 kgm). De motor is
standaard gecombineerd met
een 5-versnellingsbak.
Volgens de fabriek ver
bruikt de Vanette bij 90 km/u
contant slechts 6,5 liter diesel
voor 100 km: 1 op 15,3. Doordat
de vijfde versnelling ëen dui
delijke overdrive is, wordt het
geluidsniveau van de kracht
bron bij hoge kruisnelheid te
ruggedrongen.
Met standaard hoog dak
kost de Vanette diesel
15800.-. In augustus komt
ook een uitvoering met een
laag dak. Deze uitvoering gaat
15.350.- kosten; met een ben
zinemotor 12.850.-. De diesel
is leverbaar als bestelwagen
met zijramen, als 5-persoons
dubbele cabine met grijs ken
teken en als 5-persoons combi
en als 8-persoons minibus of
taxi.
De wijzigingen in het inte
rieur en aan de carrosserie
van de Vanette-diesel, worden
later dit jaar ook doorgevoerd
bij de benzine modellen.
DE JAPANSE merken Honda
en Mazda hebben met ingang
van 1 mei de prijzen van per
sonenwagens moeten verho
gen.
Bij Honda komen de prijs
stijgingen van alle typen bijna
allemaal op rond 500.- te lig
gen. De goedkoopste Civic
kost nu ƒ15.795.-; de goed
koopste Quintet ƒ21.695.- en
voor 21995.- is de Accord ge
prijsd. De Prelude's zijn het
HET GROTE succes van de
Caravan Camping RAI '83,
die in januari liefst 116.805 be
zoekers trok, heeft er toegeleid
dat de organisatoren definitief
afscheid hebben genomen van
de traditionele periode (eind
van het jaar). De Caravan
Camping Rai '84 staat van
donderdag 23 tot en met
maandag 27 februari op de
agenda.
sterkst in prijs gestegen. Voor
het eerste model, de Prelude
Special, moet men ƒ25.495.-
op tafel leggen.
Mazda heeft een aantal mo
dellen in de kort geleden geïn
troduceerde „626"-serie met
enkele honderden guldens in
prijs moeten verhogen. De
goedkoopste „626" de DX met
een 1.6 liter motor en een 4
versnellingsbak, is ongewij
zigd in prijs gebleven:
18.995.-. De overige modellen
hebben een prijsstijging tus
sen 400.- en 600.-. De goed
koopste Hatchback heeft nu
een prijs van ƒ21.995.- en de
2-deurs coupé ƒ21.595.-. De
prijzen van de „323"-serie, de
„929"-serie en de sportieve
RX-7 zijn ongewijzigd.
Op de officiële prijslijst van
Mazda komen zowel in de
„323-" als in de „626"-serie nog
een aantal wagens voor uit het
modeljaar 1982. De prijsvoor
delen van deze wagens
schommelen tussen de ƒ500.-
en ƒ1.500.-. Zo kost b.v. de
Mazda 323 4-deurs met 1.3 liter
motor en een 5 versnellings
bak i.p.v. ƒ18.285.- nu
ƒ16.895.-.
Voor heel veel mensen is het thans
lang weekend. Er zullen dus nogal
wat mensen zijn die al lang onder
weg zijn of hebben bepaald wat ze
met deze dagen gaan doen. Maar
goed, voor degenen, die thuis zijn
gebleven in afwachting van wat
beter weer - of gewoon omdat ze
niet wisten wat te doen - volgt
hieronder een serie mogelijkheden
om er toch nog een dagje tussen
uit te wippen.
Hoewel de verklaring van de naam
Biervliet nog steeds in nevelen is
gehuld kan worden vastgesteld,
dat in ieder geval tijdens dit lange
Hemelvaartsweekend het bier in
overvloed zal vlieten. Nu immers
wordt het 800-jarig bestaan van dit
Zeeuwsvlaamse stadje gevierd.
Biervliet is in Nederland bekend
geworden door Willem Beukels-
zoon, die het 'haring-kaken' heeft
uitgevonden. Maar de geschiede-
DOOR HANS LUTZ
BIERVLIET heeft een geweldige naam als het gaat om
feesten met een historisch karakter. Zoals blijkt uit deze
foto van de Geuzenfeesten in 1977. - foto archief de stek
nis vertelt nog veel meer aardige
dingen over deze plaats, die zo
vaak toneel van veldslagen is ge
weest. Zo heeft Jacoba van Beie
ren zich in Biervliet met Jan van
Brabant verloofd. Deze hoogte
punten in de geschiedenis vormen
het thema van de grote historis
optocht, die zaterdagmiddag oi|
twee uur door Biervliet zal trek)
De optocht is de bekroning
drie dagen feestelijke activiteit»!
die een bezoek meer dan recht
vaardigen.
Hoewel er al enorm veel geschre
ven is over het Bredase jazzfesti
val, dat thans wordt gehouden,
toch nog even een geheugen
steuntje. Tot en met zondag staat
Breda bol van de oude-stijl-jazz.
Prima muziek, prima sfeertje. En
trekt U zich niets aan van de enke
le kakkineuze snob, die u tegen
komt en die de diepere betekenis
van de muziek gaat uitleggen. Het
Bredase jazzfestival is er gewoon
om in een bepaalde entourage
veel onbezorgd plezier te hebben.
ders en hun bemanning nemen
aan de titelstrijd deel. Iedere dag I
tijdens dit lange Hemelvaartwe»|
einde zijn er tussen 8 en 18 iwï
van activiteiten. Tussen 15 en1?|
uur zijn er vandaag en morgem
monstraties ballonvaren metai'-l
sluitend wedstrijdvluchten.
Vlaggetjesdag verbind ik altijd met
Scheveningen en nieuwe haring.
Maar ja, de Noordzee-haring is er
nagenoeg niet meer en die heel
speciale smaak van nieuwe (groe
ne) haring, die je vroeger maar in
een paar maanden kon proeven,
kun je nu dankzij de nieuwe be
waarmethodes het hele jaar door
proeven. Dus het is geen wonder,
dat Vlaggetjesdag ook elders
wordt gehouden. Bij voorbeeld in
Drimmelen, waar zaterdag en zon
dag de vlaggetjesdagen worden
gehouden ter gelegenheid van de
opening van hetvaarseizoen.
Hobbymarkt, oude ambachten,
veel muziek, waterskiën, admiraal-
zeilen, zelfs een raketlancering
spelen zich af tegen het décor van
de gepavoiseerde schepen.
Helvoirt
Voor de zesde maal wordt het Hel-
voirts Weekend gehouden. Dat is
gisteren al begonnen overigens.
Een kindermiddag, een zeskamp,
een markt, een country-festival en
een veetentoonstelling zijn zo wat
hoogtepunten van dit festijn.
Ja ja, de Kleine Aarde bestaat nog
steeds. Nu de rage van het macro
biotisch leven een beetje is be
koeld en de modieuze semi-fana-
ten al lang weer aan de hambur
ger, de biefstuk en de patat-mét
zitten zijn de serieuze volgelingen
overgebleven. Zijn manifesteren
zich zondag met een Energie
markt. Energie en werkgelegen
heid is het thema, waarop een se
rie activiteiten is gebaseerd. Geïn
teresseerden kunnen er de hele
dag terecht.
Asperges
Het is weer de tijd van de asper
ges. En aangezien Noord- en Mid
den-Limburg Nederlands belang
rijkste aspergegebied zijn heeft de
VW een serie aspergeroutes uit
gezet, die vertrekken vanuit Roer
mond, Weert of Venlo. Bij de VVV-
i-kantoren kan men een brochure
met de routebeschrijvingen afha
len.
Ballonvaren
Lochem in de Gelderse Achter
hoek viert groot feest ter gelegen
heid van het 750-jarig bestaan.
Een van de meest spectaculaire
programma-onderdelên is het Ne
derlands Kampioenschap Ballon
varen. Een kleine 20 ballonvaar-
Zelfs voor automobilisten kantel
geen kwaad af en toe iets te te
over fietsen: dat zijn die dingen;
twee wielen, die altijd hinderlijk
rechtdoor rijden als jij net met«|
auto rechtsaf wilt. Honderdduire
den mensen in Nederland get»|
ken bij tijd en wijle de fiets; ook
automobilisten, die merken dalai
een beetje hijgerig zijn gewordefj
en die hebben bedacht, dateer
half uurtje fietsen (als het nietftl
gent, niet te hard waait en als hel
effe kan de zon lekker schijnt)»
goed voor de gezondheid is. Nüi|
voor deze categorie fietsers,
voor de échte sportievelingenor-
ganiseert zaterdag de Wieier
niging Ede de tweede Tour del
ce, een schitterende fietstocht
over de Veluwe. Men kan kiezen
uit vier afstanden: 40,90,150ol
230 kilometer. Heus, het is maar
één dag.
Opa's en oma's
Een bericht, dat niets met dit
weekeinde de maken heeft, maïi
alles met een uitje. De WV Oisïj
wijk viert dit jaar het 75-jarig be- f
staan. En ter gelegenheid daarvs'j
worden alle opa's en oma's, C'
juni 75 jaar geworden met hun
partner én hun kleinkinderen vi'l
lagere school-leeftijd uitgeno#|
voor een gratis dagje Oisterwp T
Dat zal gehouden worden op®]
derdag 4 augustus. De VW Om
wijk weet natuurlijk niet om wiet)
gaat. Vandaar deze oproep aan
degenen die 17 juni 75 jaarwor-J
den een briefkaartje te sturen nr
VW Oisterwijk, De Lind 57,5"
HT Oisterwijk met daarop naams)
adres van de jarige en het aantal I
andere deelnemers. Als zich dujj
zend deelnemers hebben c.
(dus opa's, oma's en kteinkinde-1
ren) dan sluit de inschrijving.
11.10AG 13 ME11983
wven
ver ei
Door Marjan Mes
k:„ net de Nederlandse speel
lij „De Lift" heeft gezien en
arna gebruik van een lift
maken, zal zich toch even
denken voor hij de stap
aKt. Het speelfilmdebuut
0jck Maas (32) presteert
Uom een ontregelde lift tot
l'H angstaanjagend object te
'ken, dat de kijker de adem
[de keel stokt. „De Lift" is
in ook de eerste echte Neder-
pdse thriller van allure. Het
isisgegeven is heel gering,
aar de geraffineerde wijze
karop het -compleet met
ackeffecten- is verwerkt, is
jjwel perfect.
roducent Matthijs van
kjningen kan er heel wat
fn verwachten, in tegenstel-
L tot van het andere, door
m gefinancierde debuut,
en zaak van leven of dood",
George Schouten, dat een
„laakte flop is geworden.
Jide films zijn in heel korte
en voor weinig geld (7,5
f) gemaakt. In „De Lift" zijn
fettemin enkele „speciale ef-
iten" gebruikt, die we tot
hg toe voornamelijk in Ame-
Vaanse thrillers en griezel-
j tegenkwamen.
Ie hebben te maken met een
lar gruwelijke scènes, waar-
[de, een eigen leven leidende,
t een man onthooft en enke
anderen verplettert, en ten-
litte de boosdoener achter de
gelukken met haar inmid-
lls gebroken kabel ophangt,
lift bevindt zich in een
at flatgebouw met een ho
en kantooruimtes, temid-
van twee andere liften, die
[h ook onafhankelijk van
bediening aan het bewe-
i zetten. De openingsscènes
|n meteen al veelbelovend:
Vee beschonken paren wor- h I
i opgesloten in de uitvallen- g
I lift en raken bedwelmd bij
Drek aan zuurstof, nadat
stel nog even een num-
[rtje heeft gemaakt. tl
3e volgende dag wordt de )j
bnteur van de fabriek, die de
i heeft geleverd, er bij ge-
öld. Deze Felix Adelaar,
en een beetje grimmig
|ipeeld door Huub Stapel,
geen defecten ontdekken,
jiar als er een nachtwaker
erard Thoolen) met zijn
)EKENBOEKEN BOE i|
OEKENBOEKENBOEKENE
VBOEKENSOgXSItBO
DaSVBOEKENBOEKEr
1 Tweede Ronde. Tijdschrift
or literatuur. Lente 1983.
tgeverij Bert Bakker B.V.
A's 10,-. stl
p lentenummer van dit (\J
pmaal per jaar in bundel- rè
[tm verschijnend literair lil
schrift bevat een melange
Nederlandse reisverhalen al
.vervolgens rcchl-uil" in een1 siiry
rijden als heh verkeer dit-ioelacK'
Laai- hef verkeer'geen "slinger^
rechruil- wegrijden na ner scnui«
maken van een "slinger" heef!
beter effekh). Door de
"slinger" daall-dc invloed van de te'""»