TIPT 'M R VD beducht voor speelfilm over Ben Korsten Zoeken naar evenwicht tussen mens en techniek Shell boekje uit de kmntenbak en 4 cent korting halen. te kunst* te keur Kokon Bloemen Abstract u LOSS IU C Immendorf INTERNA TI ON AAL SYMPOSIUM DESIGN 2003IN BREDA Experiment Suske en WiskeHet Bretoense broertje Boes ■lEBduteeiuei ui ;eS oi 'pueq ui jauq 'g 'jaqanuiAV sep g 'o;ns uba pjoqieds 'i 'sBffsod Suqinjs -9 'apBi ubb douij Q 'apoqisod uba aiuij V 'b ja^st 'sfqoaj puBj^Bp z 'IBBd-quBt ui duiBfi LnENSPAG 11 ME11983 T3 PAGINA GIDS 2 joggingpak meteen flinke ider andere in navy met grijs of js, maat 76(55.-1. Jörg Immendorf: café puitschland Gut. Van Abbe- iseum, Eindhoven. Open: dagelijks van 10 (zondags 13) tot uur. jjet verrassende van deze Immendorf-expositie is zijn materiaalgebruik. Hij maakte linoleumsneden op ongewoon grote formaten. Daarmee speelde hij op een manier, die nieuwe dimen sies geeft aan zijn bekende persiflerende benadering van sociaal-maatschappelij - ke thema's. Zijn café Duits land bestaat uit tien lino's van 180x230 centimeter. Vanuit dezelfde iconografie heeft hij op telkens anders geschilderde onderlagen de zelfde platen afgedrukt. In de sneden zelf zijn soms on dergeschikte veranderingen aangebracht. De varianten ontstaan vooral door de drukgangen te wisselen, om te keren en spiegelbeelden toe te passen. Zijn reeks café Deutsch- land, waarmee hij al jaren commentaar levert op het verdeelde en kapitalistische Duitsland, heeft met deze grote lino's uit de meest re cente periode een interes sante toevoeging gekregen. Het is alsof zijn toch al stripachtige getuigenissen in deze techniek overtuigender zijn dan in zijn puur neo-ex- pressionistische manier van schilderen; althans voor mij. De mozaïekachtige composi ties op deze bladen hebben een grotere coherentie, sa menballing. Met name de ldeurvariaties maken dat hetzelfde beeld telkens, vooral psychologisch, ande re invalshoeken krijgt. De totale reeks ademt een in drukwekkende atmosfeer. Het Punk-gehalte van zijn reageren op de heden daagse samenleving in het Duitse gebied (inclusief het kunstgebeuren) verwijst zo wel naar een ouderwetse de gelijkheid als een benau wende agressiviteit, zodat hij naar mijn gevoel de dui vel met Beëlzebub aan het uitdrijven is. HENK EGBERS Groepstentoonstelling. Galerie Kokon, Stations straat 38/40 Tilburg: Open: dinsdag tot en met zaterdag van 12-17 uur en zondag van 14-17 uur tot 26 mei). Galerie Kokon is van de Nieuwlandstraat verhuisd naar de Stationsstraat in Tilburg. Een zeer grote ruimte, die helder is inge- Immendorf: „Erbe" (van Abbe). J tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS J\ richt en waarin veel moge lijk zal zijn. Resy Reynen kan hier haar inventiviteit nieuwe vorm geven. De openingstentoonstel ling bevat werk van tien kunstenaars, die in het ver leden allen met Kokon iets van doen hebben gehad. Ze is niet zo verrassend en ik miste enkele gerenommeer de namen, die toch ook tot „de stal" van Kokon gere kend kunnen worden. Hans Luiken is een van de krachtigste op deze exposi tie. In zijn pastels wordt de zachte pigment geënt op de strakke linotechniek, waar mee hij jaren is bezig ge weest. De oliedoeken van Jaap Hillenius mogen er zijn in de afdeling broderie van de hedendaagse schilder kunst, een kick krijg je er niet van. Het grafische werk van Roger Raveel overtuigt veel meer. Verder is er werk van An thony Benjamin, Leo van Steensel, Hans Landsaat, Koo Stroo, Jan Lemmens en Joris van Grinsven. Een ga lerie om eens binnen te lo pen. Er is veel te zien. H.E. Aquarellen van Corry van Dam-Slager. Museum Slager, Choorstraat 16 in Den Bosch. Geopend: dinsdag tot en met vrijdag 14-17 uur, tweede pinksterdag, eerste weekein de iedere maand 14-17 uur. Tot 1 augustus. In het Museum Slager, ge wijd aan een hele Bossche kunstenaarsdynastie, wordt ditmaal speciale aandacht besteed aan het werk van Corry Slager (1883-1927), een van de dochters van de grondlegger van het schil dersgeslacht, P.M. Slager, aan wie de voorlaatste ten toonstelling was gewijd. Al jong had zij een voor liefde voor gekweekte bloe men en in haar korte leven heeft zij zich voornamelijk op het aquarelleren van bloemenstillevens toegelegd, waarin zij niet zelden op merkelijke resultaten be reikte. Door haar huwelijk met een ingenieur van de Staatsspoorwegen, ir. L.G. van Dam, komt zij in Neder- landsch-Indië terecht, waar zij bloemen en landschappen schildert en tentoonstelt, maar toch steeds naar haar eigen land blijft verlangen. Voor „een grijs regendagje in Den Bosch", schreef ze vanuit Bandoeng, zou ze de prachtige natuur van Indië graag inruilen. Het echtpaar verhuist van de ene standplaats naar de andere en Corry legt ook haar landschapsindrukken veelvuldig vast, maar ze verdraagt het klimaat slecht en tijdens een verlof in 1923 geniet ze volop van het „rus tige koele landschap" in de omgeving van Vught. Na een langdurig ziekbed over lijdt zij in Indië op 44-jarige leeftijd. De expositie toont een selectie van 31 romanti sche en impressionistische bladen van deze aquarellis- te. M.M. Hugo du Chateau, schilde rijen. Kunsthandel Lambert Tegenbosch, Krugerstraat 48, Heusden aan de Maas. Open van dinsdag tot en met zater dag 14-18 uur. Tot 9 juni. Hoe abstract kun je realisti sche onderwerpen weerge ven, of hoe dicht bij de wer kelijkheid ligt de abstractie? Intrigerende vragen voor een beeldend kunstenaar. Hugo du Chateau is er gedu rende zijn zeventien jaar lange loopbaan als teke naar/schilder mee bezig ge weest. In de serie schilderij en waar het hier om gaat, komt deze vraagstelling dui delijk naar voren. De Belg Du Chateau werd uitgeno digd met nog drie andere Belgische kunstenaars deel te nemen aan de Biënnale in Sao Paolo. Hij maakte er de ze schilderijen voor. Dat houdt in dat dit werk representatief is voor wat er op het ogenblik op schilder kunstig gebied in België ge beurt. De schilderijen wor den gebracht onder de titel „Abstracte schilderijen van een hyperrealist". De werk wijze, benadering- van het materiaal, en het uiteinde lijk resultaat zijn echter zo veel meer abstract dan rea listisch, dat het welhaast een gezocht woordenspel lijkt het werk een dergelijke titel mee te geven. De acht doeken zijn ge schilderd volgens hetzelfde principe: horizontale en ver ticale lijnen kruisen elkaar regelmatig en veelvuldig, zodat er ongeveer vierkante rasters ontstaan. Deze ras ters zijn licht van kleur, meestal wit geschilderd. Ze lijken boven het doek te zweven. Door middel van schaduwpartijen, net onder de rasters, is dit effect tot stand gebracht. In de open hokjes tussen de rasters „zweven" eveneens kleur- elementen, spatten of kron kelige streepjes. Uit de beschrijving blijkt het dubbele karakter van dit werk. Het werken met scha duwpartijen lijkt het realis tische element te verhogen, terwijl het kleur- en lijnspel op zuiverige abstractie duidt. Toch is dit werk dat geen verwarring schept. Het schilderkunstige en dus ab stracte overheerst. Werk dat zowel vragen doet stellen als ze beantwoordt, maar dat in visueel opzicht fris, zelfs sprankelend overkomt. L.R. AMSTERDAM (ANP)- De Rijks Voorlichtings Dienst (RVD) heeft filmproducer Hans Klap telefonisch gevraagd met de grootste spoed na dere informatie over zijn nieuwe speelfilm „De mannetjesmaker" te geven. Voor deze film laat Klap zich inspireren door wat bekend is ge worden over politiek adviseur Ben Korsten, die bekende KVP-politici in de jaren zestig pu- bliciteitsadviezen gaf. De RVD wilde volgens Klap ten behoeve van het kabinetsberaad we ten welke personages in de film voorkomen en wie welke rol speelt. „De mannetjesmaker" wordt grotendeels gesubsidieerd door het ministerie van welzijn, Door Henk Egbers Kunstacademie St.-Joost en De Beyerd huren op 18 mei, gedurende één uur een satel liet. Daarmee wordt ingehaakt op een PTT-experiment dat onlangs is begonnen. Op deze manier wordt een teleconfe- rentie gehouden over compu teranimatie. Een zeer passend besluit van het Symposium Design 2003, dat in de stads schouwburg van Breda plaatsvindt. Daarvoor bestaat grote internationale belang stelling. St.-Joost-directeur Jacques Peeters en Willem Oomen van De Beyerd, die de dagelijkse leiding van dit symposium hebben, zijn enthousiast over dit „voor een stad als Breda uniek gebeuren". „Er gebeurt veel op het gebied van compu ter-toepassing in de vormge ving. Je hoeft niet als een blind paard achter iedere ont wikkeling aan te lopen. Maar het is wel van belang dat stu denten, docenten, de beroeps wereld en iedere geïnteres seerde burger op het gebied van communicatie en over drachtstechnieken open staan en bijblijven op dit gebied. De tentoonstelling Total Design in De Beyerd is een goede aan leiding geweest voor dit sym posium." Men is erin geslaagd ver maarde deskundigen aan te trekken. Gene Youngblood uit Californië, die aan het begin het algemene denkkader voor deze dag uitzet, wordt gezien als een soort nieuwe MacLu- han op het gebied van de elek tronische kunst en technolo gie; een autoriteit betreffende computer/videomedia. Toch zegt Jan Begeer, sta gecoördinator van St.-Joost: „Ik denk dat een flinke scheut ironie bij de grafische vorm geving, bij de aankondiging van deze lezingendag, onmis- baar is. De digitale engel, die ik als boodschapper op de uit nodiging gezet heb, geeft mede aan dat de klassieke verwor venheden van het vak van ontwerpen niet weg zijn te denken." De tentoonstelling 20 jaar TD in De Beyerd (die vanuit het hele land druk bezocht wordt) laat zien dat er in die tijd heel wat ontwikkelingen hebben plaatsgevonden op ge bied van vormgeving van „boodschappen" aan het volk. Hoe zal het over 20 jaar zijn? Daarom kreeg dit Symposium als titel Design 2003. Er is nog al een kritiek op de kunstaca demies, met name op de afde ling publiciteit en grafische vormgeving, dat deze achter de ontwikkelingen aan zouden aanlopen. Nu is een academie, enkel uit financieel oogpunt al, niet in staat om telkens maar weer de nieuwste gea vanceerde apparatuur aan te schaffen. De directeur van St.- Joost is van mening dat beel dend kunst onderwijs wel én niet beroepsonderwijs is. De studenten dienen uitgerust te worden met een mentaliteit en kennis van zaken waarmee ze de beroepspraktijk aankun nen, maar het gaat niet aan om aan de leiband van de in dustrie te lopen. Via stages kunnen zij vertrouwd raken met de technische snufjes van deze tijd. De ontwikkeling in tekst verwerking, vormgeving van letterbeelden voor elektroni sche toepassing en andere communicatiemedia wordt be handeld door Matthew Carter uit Londen. Perry King van Olivetti Design te Milaan komt een voordracht houdefi over ontwerpfilosofie en de toekomst. Ir. Erik Jansen van de TH Delft vertelt, in samen werking met Paul Mijksenaar en Rens Holslag, hoe compu ters ingeschakeld kunnen worden bij het ontwerpen en visualiseren van ontwerpen voor grafische en ruimtelijke vormgeving. Van de moderne techniek wordt vervolgens gebruik ge maakt door in het kader van het European Video Conferen ce Experiment, waaraan de PTT sedert 1 april 11 mee werkt, een Teleconference op te zetten. Op het toneel van de schouwburg staat dan een scherm van 4 x 12 meter. Daarop zijn tegelijk de vier deelnemers in Londen en de vier deelnemers voor het scherm in Breda te zien. Van uit het thema „The New Elec tronic Living and Working Space and its Effect on the Film-and-Video-designer" zal onder meer gediscussieerd worden over filmanimatie technieken, zoals bijvoorbeeld toegepast in de Walt Disney- produktie TRON. Via de OTS (Orbital Test Satellite: huur ƒ2000,- per uur) komen vanuit Engeland de volgende ontwerpers bin nen: Annibel Jankei, Cucum ber Studio; Bill Mather, The Moving Picture Company; Martin Lambie Nairn, Lambie Nairn Ltd. en dr. John Vince, Middelsex Polytechnic. De Ne derlandse deelnemers waren nog niet bekend; wel is zeker dat Tom Klinkowstein de lei ding heeft. Deze Amerikaanse docent aan St.-Joost (die wis selend woont in Amsterdam en San Francisco) zal tijdens het symposium een desbetref fende installatie inrichten in de Bredase schouwburg. Prof. Wim Crouwel van Delft zal de afsluitende voor dracht houden, waarin hij zal ingaan op het omgaan met computertechnieken. Het wordt verder niet uitgesloten geacht dat 's avonds nog de film TRON (Disney) getoond kan worden. Tot op de ochtend van het Symposium zelf zijn er nog toegangskaarten ver krijgbaar. De deelnemerskos- ten bedragen 125,- en voor studenten 25,-. De organisatoren beklemto nen nog eens, dat je enerzijds niet onderuit kunt aan de snelle ontwikkeling van aller lei technieken, waarmee bood schappen de wereld ingeslin- gerd worden, maar dat op dit symposium vooral aandacht geschonken wordt aan de be heersing daarvan. De mens staat niet in dienst van de techniek, maar moet leren er zó gebruik van te maken, dat hij er zélf bij overeind blijft. Het Symposium is ook geen efficiency-beurs, maar een po ging om zelfstandig in de pas te blijven met een aantal tech nische ontwikkelingen, die de informatiekanalen in onze wereld proberen te beheersen. (ADVERTENTIE) GOED IDEE VOOR HEMELVAART; U kunt nog zeven weken profiteren van de kortingcoupons uit het Shell helpt-boekje. Dus: leg dat boekje in uw auto en gebruik het. Anders krijgt u nooit alle coupons op. En dat zou zonde zijn, nietwaar? volksgezondheid en cultuur. De VARA partici peert in de film, verleent faciliteiten en zal hem tezijnertijd op tv uitzenden nadat de film in de bioscoop heeft gedraaid. Klap zei nogal verrast te zijn geweest door het telefoontje. „De RVD is al een jaar in het bezit van het scenario. Dat is normaal omdat het een film is die met subsidie wordt gemaakt maar al die nadere informatie vind ik wel typ- sich. Ik heb de gevraagde lijst ter beschikking gesteld en niks meer gehoord." Hoofddirecteur mr.M.J.D. van der voet van de RVD heeft gisteren ontkend dat de door de RVD gevraagde informatie bestemd is voor het kabinetsberaad. Klap begint volgende week met de opnamen. De film volgt een man genaamd Ben Mertens, die pr-adviseur is van politici en zakenlieden. Die vermenging van politiek en zakenleven leidt tot zijn ondergang. „Mertens wordt ver malen door krachten die hij had willen die nen", aldus de omschrijving van Klap. Mertens wordt ziek. Artsen behandelen hem met morfine waar hij vervolgens aan ver slaafd raakt. Grote bedragen moet hij deze artsen betalen om aan zijn drug te komen. Me vrouw Mertens stelt alles in het werk om haar man een ontwenningskuur te laten volgen. De artsen werken dit tegen uit eigen financieel belang. De politici laten hun adviseur vallen op het moment dat hij onder invloed van morfine in een interview uit de school klapt. Na de dood van haar man probeert mevrouw Mertens de officier van justitie een onderzoek te laten in stellen naar de handelwijze van de artsen. Dit gaat in de doofpot omdat de artsen zich beroe pen op hun medisch ambtgeheim. Gerard Thoolen speelt de rol van Ben Mer tens. Verder spelen mee: Kitty Courbois, Petra Laseur, Henk van Ulsen, Carol van Herwijnen. (Ui m ót toverstaf) Tdstio'n hou \m ntrlyn tmje.n <ttten itaj jff wSfr (tiet ion óoudtn (M'M! Utetiivaar ^~Lsttr W

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17