TIPT
'M
R VD beducht voor speelfilm over Ben Korsten
Zoeken naar evenwicht
tussen mens en techniek
Shell boekje uit de kmntenbak
en 4 cent korting halen.
te kunst*
te keur
Kokon
Bloemen
Abstract
u
LOSS IU C
Immendorf
INTERNA TI ON AAL SYMPOSIUM
DESIGN 2003IN BREDA
Experiment
Suske en WiskeHet Bretoense broertje
Boes
■lEBduteeiuei ui ;eS oi
'pueq ui jauq 'g 'jaqanuiAV sep g 'o;ns
uba pjoqieds 'i 'sBffsod Suqinjs -9 'apBi
ubb douij Q 'apoqisod uba aiuij V 'b ja^st
'sfqoaj puBj^Bp z 'IBBd-quBt ui duiBfi
LnENSPAG 11 ME11983
T3 PAGINA GIDS 2
joggingpak meteen flinke
ider andere in navy met grijs of
js, maat
76(55.-1.
Jörg Immendorf: café
puitschland Gut. Van Abbe-
iseum, Eindhoven. Open:
dagelijks van 10 (zondags 13)
tot uur.
jjet verrassende van deze
Immendorf-expositie is zijn
materiaalgebruik. Hij
maakte linoleumsneden op
ongewoon grote formaten.
Daarmee speelde hij op een
manier, die nieuwe dimen
sies geeft aan zijn bekende
persiflerende benadering
van sociaal-maatschappelij -
ke thema's. Zijn café Duits
land bestaat uit tien lino's
van 180x230 centimeter.
Vanuit dezelfde iconografie
heeft hij op telkens anders
geschilderde onderlagen de
zelfde platen afgedrukt. In
de sneden zelf zijn soms on
dergeschikte veranderingen
aangebracht. De varianten
ontstaan vooral door de
drukgangen te wisselen, om
te keren en spiegelbeelden
toe te passen.
Zijn reeks café Deutsch-
land, waarmee hij al jaren
commentaar levert op het
verdeelde en kapitalistische
Duitsland, heeft met deze
grote lino's uit de meest re
cente periode een interes
sante toevoeging gekregen.
Het is alsof zijn toch al
stripachtige getuigenissen in
deze techniek overtuigender
zijn dan in zijn puur neo-ex-
pressionistische manier van
schilderen; althans voor mij.
De mozaïekachtige composi
ties op deze bladen hebben
een grotere coherentie, sa
menballing. Met name de
ldeurvariaties maken dat
hetzelfde beeld telkens,
vooral psychologisch, ande
re invalshoeken krijgt. De
totale reeks ademt een in
drukwekkende atmosfeer.
Het Punk-gehalte van
zijn reageren op de heden
daagse samenleving in het
Duitse gebied (inclusief het
kunstgebeuren) verwijst zo
wel naar een ouderwetse de
gelijkheid als een benau
wende agressiviteit, zodat
hij naar mijn gevoel de dui
vel met Beëlzebub aan het
uitdrijven is.
HENK EGBERS
Groepstentoonstelling.
Galerie Kokon, Stations
straat 38/40 Tilburg: Open:
dinsdag tot en met zaterdag
van 12-17 uur en zondag van
14-17 uur tot 26 mei).
Galerie Kokon is van de
Nieuwlandstraat verhuisd
naar de Stationsstraat in
Tilburg. Een zeer grote
ruimte, die helder is inge-
Immendorf: „Erbe" (van Abbe).
J tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS J\
richt en waarin veel moge
lijk zal zijn. Resy Reynen
kan hier haar inventiviteit
nieuwe vorm geven.
De openingstentoonstel
ling bevat werk van tien
kunstenaars, die in het ver
leden allen met Kokon iets
van doen hebben gehad. Ze
is niet zo verrassend en ik
miste enkele gerenommeer
de namen, die toch ook tot
„de stal" van Kokon gere
kend kunnen worden.
Hans Luiken is een van de
krachtigste op deze exposi
tie. In zijn pastels wordt de
zachte pigment geënt op de
strakke linotechniek, waar
mee hij jaren is bezig ge
weest. De oliedoeken van
Jaap Hillenius mogen er zijn
in de afdeling broderie van
de hedendaagse schilder
kunst, een kick krijg je er
niet van. Het grafische werk
van Roger Raveel overtuigt
veel meer.
Verder is er werk van An
thony Benjamin, Leo van
Steensel, Hans Landsaat,
Koo Stroo, Jan Lemmens en
Joris van Grinsven. Een ga
lerie om eens binnen te lo
pen. Er is veel te zien.
H.E.
Aquarellen van Corry van
Dam-Slager. Museum Slager,
Choorstraat 16 in Den Bosch.
Geopend: dinsdag tot en met
vrijdag 14-17 uur, tweede
pinksterdag, eerste weekein
de iedere maand 14-17 uur.
Tot 1 augustus.
In het Museum Slager, ge
wijd aan een hele Bossche
kunstenaarsdynastie, wordt
ditmaal speciale aandacht
besteed aan het werk van
Corry Slager (1883-1927), een
van de dochters van de
grondlegger van het schil
dersgeslacht, P.M. Slager,
aan wie de voorlaatste ten
toonstelling was gewijd.
Al jong had zij een voor
liefde voor gekweekte bloe
men en in haar korte leven
heeft zij zich voornamelijk
op het aquarelleren van
bloemenstillevens toegelegd,
waarin zij niet zelden op
merkelijke resultaten be
reikte. Door haar huwelijk
met een ingenieur van de
Staatsspoorwegen, ir. L.G.
van Dam, komt zij in Neder-
landsch-Indië terecht, waar
zij bloemen en landschappen
schildert en tentoonstelt,
maar toch steeds naar haar
eigen land blijft verlangen.
Voor „een grijs regendagje
in Den Bosch", schreef ze
vanuit Bandoeng, zou ze de
prachtige natuur van Indië
graag inruilen.
Het echtpaar verhuist van
de ene standplaats naar de
andere en Corry legt ook
haar landschapsindrukken
veelvuldig vast, maar ze
verdraagt het klimaat slecht
en tijdens een verlof in 1923
geniet ze volop van het „rus
tige koele landschap" in de
omgeving van Vught. Na
een langdurig ziekbed over
lijdt zij in Indië op 44-jarige
leeftijd. De expositie toont
een selectie van 31 romanti
sche en impressionistische
bladen van deze aquarellis-
te.
M.M.
Hugo du Chateau, schilde
rijen. Kunsthandel Lambert
Tegenbosch, Krugerstraat 48,
Heusden aan de Maas. Open
van dinsdag tot en met zater
dag 14-18 uur. Tot 9 juni.
Hoe abstract kun je realisti
sche onderwerpen weerge
ven, of hoe dicht bij de wer
kelijkheid ligt de abstractie?
Intrigerende vragen voor
een beeldend kunstenaar.
Hugo du Chateau is er gedu
rende zijn zeventien jaar
lange loopbaan als teke
naar/schilder mee bezig ge
weest. In de serie schilderij
en waar het hier om gaat,
komt deze vraagstelling dui
delijk naar voren. De Belg
Du Chateau werd uitgeno
digd met nog drie andere
Belgische kunstenaars deel
te nemen aan de Biënnale in
Sao Paolo. Hij maakte er de
ze schilderijen voor.
Dat houdt in dat dit werk
representatief is voor wat er
op het ogenblik op schilder
kunstig gebied in België ge
beurt. De schilderijen wor
den gebracht onder de titel
„Abstracte schilderijen van
een hyperrealist". De werk
wijze, benadering- van het
materiaal, en het uiteinde
lijk resultaat zijn echter zo
veel meer abstract dan rea
listisch, dat het welhaast een
gezocht woordenspel lijkt
het werk een dergelijke titel
mee te geven.
De acht doeken zijn ge
schilderd volgens hetzelfde
principe: horizontale en ver
ticale lijnen kruisen elkaar
regelmatig en veelvuldig,
zodat er ongeveer vierkante
rasters ontstaan. Deze ras
ters zijn licht van kleur,
meestal wit geschilderd. Ze
lijken boven het doek te
zweven. Door middel van
schaduwpartijen, net onder
de rasters, is dit effect tot
stand gebracht. In de open
hokjes tussen de rasters
„zweven" eveneens kleur-
elementen, spatten of kron
kelige streepjes.
Uit de beschrijving blijkt
het dubbele karakter van dit
werk. Het werken met scha
duwpartijen lijkt het realis
tische element te verhogen,
terwijl het kleur- en lijnspel
op zuiverige abstractie
duidt. Toch is dit werk dat
geen verwarring schept. Het
schilderkunstige en dus ab
stracte overheerst. Werk dat
zowel vragen doet stellen als
ze beantwoordt, maar dat in
visueel opzicht fris, zelfs
sprankelend overkomt.
L.R.
AMSTERDAM (ANP)- De Rijks Voorlichtings
Dienst (RVD) heeft filmproducer Hans Klap
telefonisch gevraagd met de grootste spoed na
dere informatie over zijn nieuwe speelfilm „De
mannetjesmaker" te geven. Voor deze film laat
Klap zich inspireren door wat bekend is ge
worden over politiek adviseur Ben Korsten,
die bekende KVP-politici in de jaren zestig pu-
bliciteitsadviezen gaf. De RVD wilde volgens
Klap ten behoeve van het kabinetsberaad we
ten welke personages in de film voorkomen en
wie welke rol speelt.
„De mannetjesmaker" wordt grotendeels
gesubsidieerd door het ministerie van welzijn,
Door Henk Egbers
Kunstacademie St.-Joost en
De Beyerd huren op 18 mei,
gedurende één uur een satel
liet. Daarmee wordt ingehaakt
op een PTT-experiment dat
onlangs is begonnen. Op deze
manier wordt een teleconfe-
rentie gehouden over compu
teranimatie. Een zeer passend
besluit van het Symposium
Design 2003, dat in de stads
schouwburg van Breda
plaatsvindt. Daarvoor bestaat
grote internationale belang
stelling.
St.-Joost-directeur Jacques
Peeters en Willem Oomen van
De Beyerd, die de dagelijkse
leiding van dit symposium
hebben, zijn enthousiast over
dit „voor een stad als Breda
uniek gebeuren". „Er gebeurt
veel op het gebied van compu
ter-toepassing in de vormge
ving. Je hoeft niet als een
blind paard achter iedere ont
wikkeling aan te lopen. Maar
het is wel van belang dat stu
denten, docenten, de beroeps
wereld en iedere geïnteres
seerde burger op het gebied
van communicatie en over
drachtstechnieken open staan
en bijblijven op dit gebied. De
tentoonstelling Total Design
in De Beyerd is een goede aan
leiding geweest voor dit sym
posium."
Men is erin geslaagd ver
maarde deskundigen aan te
trekken. Gene Youngblood uit
Californië, die aan het begin
het algemene denkkader voor
deze dag uitzet, wordt gezien
als een soort nieuwe MacLu-
han op het gebied van de elek
tronische kunst en technolo
gie; een autoriteit betreffende
computer/videomedia.
Toch zegt Jan Begeer, sta
gecoördinator van St.-Joost:
„Ik denk dat een flinke scheut
ironie bij de grafische vorm
geving, bij de aankondiging
van deze lezingendag, onmis-
baar is. De digitale engel, die
ik als boodschapper op de uit
nodiging gezet heb, geeft mede
aan dat de klassieke verwor
venheden van het vak van
ontwerpen niet weg zijn te
denken."
De tentoonstelling 20 jaar
TD in De Beyerd (die vanuit
het hele land druk bezocht
wordt) laat zien dat er in die
tijd heel wat ontwikkelingen
hebben plaatsgevonden op ge
bied van vormgeving van
„boodschappen" aan het volk.
Hoe zal het over 20 jaar zijn?
Daarom kreeg dit Symposium
als titel Design 2003. Er is nog
al een kritiek op de kunstaca
demies, met name op de afde
ling publiciteit en grafische
vormgeving, dat deze achter
de ontwikkelingen aan zouden
aanlopen. Nu is een academie,
enkel uit financieel oogpunt
al, niet in staat om telkens
maar weer de nieuwste gea
vanceerde apparatuur aan te
schaffen. De directeur van St.-
Joost is van mening dat beel
dend kunst onderwijs wel én
niet beroepsonderwijs is. De
studenten dienen uitgerust te
worden met een mentaliteit en
kennis van zaken waarmee ze
de beroepspraktijk aankun
nen, maar het gaat niet aan
om aan de leiband van de in
dustrie te lopen. Via stages
kunnen zij vertrouwd raken
met de technische snufjes van
deze tijd.
De ontwikkeling in tekst
verwerking, vormgeving van
letterbeelden voor elektroni
sche toepassing en andere
communicatiemedia wordt be
handeld door Matthew Carter
uit Londen. Perry King van
Olivetti Design te Milaan
komt een voordracht houdefi
over ontwerpfilosofie en de
toekomst. Ir. Erik Jansen van
de TH Delft vertelt, in samen
werking met Paul Mijksenaar
en Rens Holslag, hoe compu
ters ingeschakeld kunnen
worden bij het ontwerpen en
visualiseren van ontwerpen
voor grafische en ruimtelijke
vormgeving.
Van de moderne techniek
wordt vervolgens gebruik ge
maakt door in het kader van
het European Video Conferen
ce Experiment, waaraan de
PTT sedert 1 april 11 mee
werkt, een Teleconference op
te zetten. Op het toneel van de
schouwburg staat dan een
scherm van 4 x 12 meter.
Daarop zijn tegelijk de vier
deelnemers in Londen en de
vier deelnemers voor het
scherm in Breda te zien. Van
uit het thema „The New Elec
tronic Living and Working
Space and its Effect on the
Film-and-Video-designer" zal
onder meer gediscussieerd
worden over filmanimatie
technieken, zoals bijvoorbeeld
toegepast in de Walt Disney-
produktie TRON.
Via de OTS (Orbital Test
Satellite: huur ƒ2000,- per
uur) komen vanuit Engeland
de volgende ontwerpers bin
nen: Annibel Jankei, Cucum
ber Studio; Bill Mather, The
Moving Picture Company;
Martin Lambie Nairn, Lambie
Nairn Ltd. en dr. John Vince,
Middelsex Polytechnic. De Ne
derlandse deelnemers waren
nog niet bekend; wel is zeker
dat Tom Klinkowstein de lei
ding heeft. Deze Amerikaanse
docent aan St.-Joost (die wis
selend woont in Amsterdam
en San Francisco) zal tijdens
het symposium een desbetref
fende installatie inrichten in
de Bredase schouwburg.
Prof. Wim Crouwel van
Delft zal de afsluitende voor
dracht houden, waarin hij zal
ingaan op het omgaan met
computertechnieken. Het
wordt verder niet uitgesloten
geacht dat 's avonds nog de
film TRON (Disney) getoond
kan worden. Tot op de ochtend
van het Symposium zelf zijn
er nog toegangskaarten ver
krijgbaar. De deelnemerskos-
ten bedragen 125,- en voor
studenten 25,-.
De organisatoren beklemto
nen nog eens, dat je enerzijds
niet onderuit kunt aan de
snelle ontwikkeling van aller
lei technieken, waarmee bood
schappen de wereld ingeslin-
gerd worden, maar dat op dit
symposium vooral aandacht
geschonken wordt aan de be
heersing daarvan. De mens
staat niet in dienst van de
techniek, maar moet leren er
zó gebruik van te maken, dat
hij er zélf bij overeind blijft.
Het Symposium is ook geen
efficiency-beurs, maar een po
ging om zelfstandig in de pas
te blijven met een aantal tech
nische ontwikkelingen, die de
informatiekanalen in onze
wereld proberen te beheersen.
(ADVERTENTIE)
GOED IDEE VOOR HEMELVAART;
U kunt nog zeven weken
profiteren van de kortingcoupons
uit het Shell helpt-boekje.
Dus: leg dat boekje in uw
auto en gebruik het. Anders krijgt
u nooit alle coupons op.
En dat zou zonde zijn, nietwaar?
volksgezondheid en cultuur. De VARA partici
peert in de film, verleent faciliteiten en zal
hem tezijnertijd op tv uitzenden nadat de film
in de bioscoop heeft gedraaid.
Klap zei nogal verrast te zijn geweest door
het telefoontje. „De RVD is al een jaar in het
bezit van het scenario. Dat is normaal omdat
het een film is die met subsidie wordt gemaakt
maar al die nadere informatie vind ik wel typ-
sich. Ik heb de gevraagde lijst ter beschikking
gesteld en niks meer gehoord."
Hoofddirecteur mr.M.J.D. van der voet van
de RVD heeft gisteren ontkend dat de door de
RVD gevraagde informatie bestemd is voor
het kabinetsberaad.
Klap begint volgende week met de opnamen.
De film volgt een man genaamd Ben Mertens,
die pr-adviseur is van politici en zakenlieden.
Die vermenging van politiek en zakenleven
leidt tot zijn ondergang. „Mertens wordt ver
malen door krachten die hij had willen die
nen", aldus de omschrijving van Klap.
Mertens wordt ziek. Artsen behandelen hem
met morfine waar hij vervolgens aan ver
slaafd raakt. Grote bedragen moet hij deze
artsen betalen om aan zijn drug te komen. Me
vrouw Mertens stelt alles in het werk om haar
man een ontwenningskuur te laten volgen. De
artsen werken dit tegen uit eigen financieel
belang.
De politici laten hun adviseur vallen op het
moment dat hij onder invloed van morfine in
een interview uit de school klapt. Na de dood
van haar man probeert mevrouw Mertens de
officier van justitie een onderzoek te laten in
stellen naar de handelwijze van de artsen. Dit
gaat in de doofpot omdat de artsen zich beroe
pen op hun medisch ambtgeheim.
Gerard Thoolen speelt de rol van Ben Mer
tens. Verder spelen mee: Kitty Courbois, Petra
Laseur, Henk van Ulsen, Carol van Herwijnen.
(Ui m ót toverstaf) Tdstio'n hou
\m ntrlyn tmje.n <ttten itaj
jff wSfr
(tiet ion óoudtn (M'M! Utetiivaar
^~Lsttr W