HOOGSTANDJE OP ETNA examens Actuele economie] bij havo Shell boekje uit de boekenkast en 4 cent korting vert: DE STEM Niet afwachte ZATERDAG 7 ME11983 PAGINü ■PAGINA TWEE Lavastroom van richting doen veranderen f Bombarderen Veertien miljoen Lang ScfooC&tdenfyoeé LBO HAD HET NIET OP DE GEMUILKORFDE BEER ZATERDAG 7 MEI GELDERLAND VOOR GINJAAR Lubbers houdt vol: Van Agt naar Brabant DE STEM COi T5 DAGBLAD WOR ZUDWEST-hEOERLAND Jaargang 123 Nr. 20.121 Uitgave Uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie Drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie L. Leijendekker H. Coumans Breda - Hoofdkantoor Spinveld 55 Postadres: Postbus 3229 4800 MB Breda Telefoon: voor directe verbinding zie onder betreffende afdeling Algemeen nr. 076-236911 Telex: 54176 Kantooruren ma. t.m. vr. van 8.15-17.00 uur Bankrelaties Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447 NCBrek. 230301584 Rabc rek. 101053738 Handelsregister 27420 Centrale redactie Breda Nieuwsdienst 076-236883 Stadsredactie 076-236880 Sportredactie 076-236884 Lezersservice Inlichtingen over Stemreizen en promotie: 076-236911 Fotoservice: 076-236573 Abonnementen Betaling 076-236347 20,49 per maand 61,15 per kwartaal 238,00 perjaar Postabonnementen met toeslag Nieuwe abonnees: opgave bij elk rayonkantoor en servicepunt. Ook telefonisch of d.m.v. bon in de krant. Bezorgklachten Voor telefonische meldingen zie onder betreffend rayonkantoor. Rubriek 't Kleintje Opgave 076-236538, 236381 236244 tot 17.00 uur 2 dagen voor plaatsing Grote advertenties Algemene informatie over mogelijkheden en tarieven: 076-236881 Regionale informatie: alle kantoren Postadres: postbus 3229, 4800 MB Breda Afsluittijd adv.: 09.00 uur één dag voor plaatsing; maandagkrant vrijdag 12.00 uur in Breda Overlijdensberichten 076-236442. Buiten kantooruren ma. t/m vr. van 19.00-20.30 uur en zo. van 18.30-21.30 uur 076-236394/236911 Debiteurenadministratie Advertenties 076-236227 Rayonkantoren Bergen op Zoom Zuivelstraat 26, 4611 PJ Tel. (alle afd.) 01640-36850 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Breda - Stadskantoor Nwe. Ginnekenstraat 414811' NN. Abonnementen 076- 236322. Overige afd. 236326. Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Bezorgklachten 076-236888 ma. t/m vr. 8.15- 18.00 uur, za. 8.15-17.00 uur Etten-Leur Markt 28, 4875 CE Tel. (alle afd.) 01608-21550 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Goes Klokstraat 14461 JK Tel. (alle afd.) 01100-28030 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Hulst Steenstraat 14, 4561 AS Tel. (alle afd.) 01140-13751 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Oosterhout Arendstraat 14, 4901 JK Tel. abonn. en adv. 01620-54957 Tel. redactie 01620-51800 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Roosendaal Molenstraat 45, 4701 JN Tel. (alle afd.) 01650-37150 Kantooruren ma. t/m vr. van 8.15-17.00 uur Terneuzen Nieuwstraat 9, 4531 CV Tel. (alle afd.) 01150-17920 Kantooruren ma t/m vr. van 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur Vllsslngen Torenstraat 4381 ET Tel. (alle afd.) 01184-19910 Kantooruren ma t/m vr. van 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur I Door onze correspondent Cees Manders ROME - Italië is bezig op zijn 1 weersbarstigste vulkaan, de Etna op 3 Sicilië, een civiel-technisch hoog st standje te verrichten. Dezer dagen is een gigantische operatie van start gegaan om enkele dorpen en steden 1 te vrijwaren tegen het gevaar door de oprukkende lava te worden ver- zwolgen. 5 Besloten is om de lava-rivier, vlak 3 onder de krater waaruit zij ont- 3 springt, op 2.250 meter hoogte, een 3 andere richting op te sturen, waar ze geen kwaad meer kan doen. Hier- voor moet een nieuwe bedding voor de lavastroom worden gegraven, voorzien van dijken. Als dit eenmaal gebeurd is, zal met springstof tussen de oude en de nieuwe bedding een gat worden geslagen waardoor de lava haar nieuwe, ongevaarlijke weg omlaag zal moeten vervolgen. Voor deze oplossing van het lava- E probleem is, omdat de andere oplos- 5 singen, het bombarderen van de g krater of de ontruiming van de be ll dreigde steden, niet uitvoerbaar zijn gebleken. Twijfel bestaat er over de 1 haalbaarheid van de oplossing die nu gekozen is, want de risico's en de praktische moeilijkheden zijn enorm. 3 De komende dagen moeten 50 5 vrachtwagens over een speciaal 5 aangelegde weg ruim 90.000 ton ma- teriaal van zeeniveau naar 2.250 me- ter hoogte vervoeren. Ruim 40 bull- dozers zullen in een bodem van ver- harde lava de nieuwe bedding voor de lavastroom moeten graven. Voor 3 de dijken is 50.000 ton zand nodig, 5 iets wat op die hoogte niet te vinden is, en wat dus van beneden moet i worden aangevoerd. Tankauto's zullen af en aan rijden om water naar boven te brengen, nodig voor de afkoeling van de lava waarin de springstof zal worden aangebracht. Volgens de Italiaanse technici kan het hele karwei in acht dagen geklaard worden, als er onaf gebroken gewerkt wordt. Het aanbrengen van de springla dingen is het gevaarlijkste onder deel van de hele operatie, en dat hebben de Italianen nu juist aan een vreemdeling uitbesteed: aan een Zweed, de internationaal erkende dynamietexpert Albersten. De Zweed heeft nog nooit met dynamiet gewerkt bij een lavastroom die een temperatuur van duizend graden Celsius bereikt. Maar hij is optimis tisch over de goede afloop. In elk ge val heeft hij, als hij het dynamiet heeft ontstoken 30 seconden de tijd om zich uit de voeten te maken. Lukt hem dat niet dan gaat hij met de la va de lucht in. De hele ondernemning kost de Ita liaanse staat 14 miljoen gulden, een bedrag dat moet worden opgeteld bij de 100 miljoen gulden schade die de Etna nu al heeft aangericht. De Ita lianen zijn zich bewust van het unie ke van wat ze op de Etna aan het doen zijn, want kranten, radio, en tv falen nooit erop te wijzen dat de ope- ratie-Etna nog niet eerder in de ge schiedenis van de vulkanologie is uitgevoerd. Elke poging, op Hawaii, op IJsland en in Japan om lava met kunstmatige middelen een andere richting in te leiden, is mislukt. „Wij gaan nu geschiedenis maken", zei een radio-reporter opgewonden. Haast is daarbij wel geboden, want de lava rukt met groot machts vertoon op naar de dorpen en de HET EERSTE 'slachtoffer' van de Etna was het eindstation van een kabelbaan. - fotoupi diepte. Boven aan de krater is de snelheid 3 meter per seconde, en be neden 20, 30 meter per dag. Het ene (illegaal gebouwde) buitenhuis na het andere verdwijnt onder de enor me aardkluit-in-beweging. Geleerden kunnen de toekomst niet voorspellen, maar wijzen er wel op dat de Etna-erupties in de ge schiedenis altijd heel lang hebben geduurd, van een maand tot een jaar. Dat de berg er nog niets voor voelt in te slapen heeft een ontplof fing in een van de kraters en de top aangetoond. In de stad Catania, be neden op zeeniveau, kon de vul- kaanas van de straat worden ge raapt. LANGZAAM maar zeker ver- divijnt dit pension onder de hete lava. - foto af 3 llllilllllIIIIIIIIIIIIIIIlllllll Gevierde zangeres In het figuur dienen woor den van vier letters te wor den ingevuld. De woorden overlappen elkaar met één letter. De laatste letter van een woord is dus tevens de eerste letter van het volgen de woord. Horizontaal: 1. bergplaats - deel van een trap, 3. hete vulkaanstof, 4. gevierde zan geres, 6. vreemd - overschot, 8. prachtig - hetzelfde, 10. morsdoekje - roofdier, 11. omlaag - groot ongeluk, 13. omroepvereniging - kle dingstuk15. proef - slagin strument, 17. uniek, 18. harde vrucht, 19. eerste mens - vruchtbaarmakende stof. Verticaal: 1. rustig - rede lijk wezen, 2. paradijs - Europeaan, 3. rivier in Rus land, 5. vierkante kantzuil, 6. walm - eerste moordenaar, 7. woorden - plaats in Gelder land, 8. bloem - drukkende zorg, 9. zuivelprodukt - ge bogen haakje, 11. ontken ning - ambtskleed, 12. ziekte - kampeergerei, 14. koffie huis, 16. windrichting. JSOO '91 '3/1)3 fl '}U3}-)S3d Zl 'vBoj - jdiu 'ti 'uimyf - jfjaui e 'jsoj - jóaiu g juai - jddj l 'umyi - 3(00z 9 'ajuv g uaq f 'zoon - uapg z 'suaiu - vu;mt I 'ÜaA isaui - utvpv gr '}oou g[ 'Biua 21 'woxi - jsai gj 'jsaa -A.H3N 'EI 'dom - iaau n Uaaq - qvjs oi 'uiapi - ioow g 'JS33 - 3DD3 9 'Vclip 'D.1DJ f '333) - JSD3J XOH .fiUlSSOjdO Letterkunde: Lees onderstaand ge dicht een paar maal aandachtig door en beantwoord dan de vragen. OverPIJNzingen Wijdbeens wankelend aan hun moeders hand waggelt de de toekomst van Nederland Stijf beens steunend op mijn wandelstok strompelt Neerlands future shock Ships that pass in the night of time, caught in this little cripples' rhyme. fbUOTMU Waarom denk je spelt de dichter het woord Overpeinzing met een lange ij? Is hij ge slaagd voor zijn LAVO-diploma met een onvoldoende voor Nederlands? In regel 2 van het tweede couplet spreekt hij van: mijn wandelstok. Moet dat niet zijn: zijn wandelstok. Neerlands future shock steunt op zijn wandelstok? Wat wordt bedoeld, met future shock? Wat bedoelt de dichter met: the night of time? Het Engels voor kreupelrijm is: doggerel. Had de dichter ook een voldoende voor Engels op zijn eind examen? Cripples' is het meervoud van cripple's. Getuigt ook dit week van des dichters onvoldoende kennis van Engels of steekt er soms weer wat achter? P.S. As de dood voor dit soort vragen was ik in examendagen, maar nu IK het ben die de vragen stel bevalt me dit soort kwellen wel. fkrUOTKOt m. A.W.8. HENDRIKS (38) is met ingang van 15 mei be noemd tot directeur wetge ving juridische en bestuur lijke zaken en loco-secreta- ris-generaal bij het minis terie van financiën. Hij volgt in deze functies PR. DRS. JJLZH. VAN DER ROEL op, die met ingang van dezelf de datum in verband met zijn pensionering het mi nisterie van financien gaat verlaten. Door Frits Stommels en Jan Hooyman Actueel, van een redelijk ni veau en voldoende toegespitst op inzicht was gisteren het ha vo-examen economie. Opval lend was de voortgezette ver mindering van het ingrediënt wiskunde daarin. De eerste opgave over belas tingen was een kwestie van grafiek lezen en rekenwerk met elasticiteiten: beslist niet te moeilijk. De tweede opgave over het financieringstekort vroeg naar een bekende theo rie, gemakkelijk te berekenen met indexcijfers. De derde opgave over de EEG combineerde kennis met inzicht in de internationale problematiek: actueel in ver band met de recente koerscor recties. De vierde opgave ten slotte over de collectieve en particuliere sector was de moeilijkste. Het grootste deel was rekenwerk, maar ook het economisch inzicht werd ge test. Het havo-examen scheikun de was van goed gehalte met - naast enkele heel eenvoudige opgaven - enkele nogal pittige onderdelen. Die gemerkte op gaven leverden het dubbele aantal punten op. Jammer was alleen dat van die 11 moeilijke onderdelen er vier voorkwa men in één opgave, die daar door waarschijnlijk in haar geheel de mist is ingegaan. VWO Het vwo-werk scheikunde was zeker niet moeilijk. Ditmaal geen onbekende onderwerpen zoals vroeger vaak het geval teas. De vier vraagstukken gin gen voornamelijk in op twee onderdelen van de stof. Dit maakte het werk veel te eenijzidig wat op dit niveau zeker niet nodig is. Originali teit ontbrak in de opgaven. Conclusie: goed te doen, ook voor de minder sterke leerlin gen. Engels voor het vivo bestond uit enkele leuke gevarieerde teksten met een heldere be toogtrant. Vanwege de filosofi sche betoogtrant mochten het echte vwo-teksten worden ge noemd. De vragen waren be slist niet te moeilijk. Mavo Evenals havo en vwo had mavo in de ochtenduren scheikunde, bij mavo onderscheiden in ge- ADVERTENTIE) GOED IDEE VOOR 'T WEEKEND: U kunt nog twee maanden profiteren van de kortingcoupons uit het Shell helpt-boekje. Dus: leg dat boekje in uw auto en gebruik het. Anders krijgt u nooit alle coupons op. En dat zou zonde zijn, nietwaar Van onze redactie binnenlat DEN HAAG - Het aan schoolverlaters zal rond 1: zjjn hoogtepunt bereik] Daarna zal een daling optj den die tot ver in de jaren i gentig zal aanhouden. Deze daling wordt vrijil uitsluitehd bepaald door del 1970 ingezette geboortedalil Voor 1983 wordt verwacht, f 263.000 jongelui de schoolba ken verlaten, van wie 139.fl jongens en 124.000 meisjes. Dat staat in de 'schoolverll tersbrief', die het ministejf van Sociale Zaken en Werkj Bel deeltelijk open vragen meerkeuze vragen. Bij m»| waren de open vragen van k bekende stramien. Hier dus niets nieuws onder de t en goed voorbereide kandiil ten konden er goed mee tiil'f voeten. Bij de meerkeuzevragen ren er wel hier en daar j bleempjes, omdat enkele t gen anders waren geform| leerd dan de leerlingen wend zijn. De open vragen tii| len volgens de kandidaten ook mee, terwijl de meerki vragen moeilijk werden t ren. Bij mavo-C lag het werk qua niveau duidelijk l| ger dan het D-werk enwasit ook goed te maken. Het meti keuzewerk was soms zelfs gemakkelijk dat de fcandii:| ten het niet vertrouwden, t der gingen zoeken en daan fouten maakten. De Engelse teksten voorn vo-D waren van een bijzoi goed gehalte. Dat gold mettc me twee teksten uit de s hebbende The Observer en? Observer Magazine. Ook moeilijkheidsgraad waren 1 goed te maken. De kandidilj oordeelden dan ook: „hetrf wel mee". Lbo Het lbo (uitgezonderd het li lager middenstands ondei had hetzelfde Engelse era® als mavo-C (mavo-3). De 1(1 sten handelden over deeltijl arbeid; over alleenstam weerloze mensen die voorfl gantische bedragen worden;] gezet door tuintjesopknappj (beide teksten uit The Suf# Express); over Hercules, dei] muilkorfde beer (uit Sunt People); dubbelgeboekte slao] plaatsen in een trein Weekend) en over hachelij'l avonturen na een schipbrr.| (The Sunday Express). Over het algemeen zowel mavo- als Ibo-leerlin| de teksten aardig. Alleen l lbo had wat minder got' woorden over voor HercutaJ gemuilkorfde beer. Enkele vo-leerlingen merkten nosl dat de antwoorden ge mak*] lijk herkenbaar waren inj vier oplossingen, waaruit moest kiezen. Het Imo mocht bij kiezen uit drie mogelijkh een tekst (over 'aduertisiHl vertalen; vertalen plus W»(f beantwoorden (over 'depri mentstores') of vragen b#| woorden en zinnen afmakettJ In de ochtend had het handelskennis H. Er u«';l drie opgaven, waarbij PI vraagd werd om kennis en J zicht in de bedrijfseco sche aspecten van de handel. De kandidaten moesteeg de jaarcijfers van een neemster met een parfutn^ zaak plus salon vergeM met cijfers (verstrekt doC] Economisch Instituut W" Midden- en kleinbedrijf)1 branchegenoten. Veel cijferwerk vroeg d« gave, waarbij problemen y trent liquiditeit, rentabi]:]] en cash-flow moesten u*»»l uitgerekend uit gegeven Pi cijfers. De derde opgave Ij over een speciaalzaak in apparatuur. Volgens de leerkracht1 het werk niet te moeilijkn]J didaten vonden het v#> veel en oordeelden: w"1 makkelijk tot moeilijk. Van onze Haagse redactie DÉN HAAG - Premier Lubbers houdt vast aan zijn eerdere uitspraken dat ex-premier Van Agt de nieuwe commissaris van de koningin in Noord-Brabant wordt. Ex-VVD-minister Gin jaar zou dan commissaris in Gelderland moeten worden. Bij afwezigheid van minister Rietkerk (Bin nenlandse Zaken), die van een korte vakantie geniet, heeft het kabinet gisteren niet gesproken over deze politieke be noemingen. Omdat er hier en daar wordt getwijfeld aan het enthousiasme van Van Agt voor Den Bosch, werd gespeculeerd over de mogelijkheid dat hij, dicht bij zijn woonplaats, benoemd zou kunnen worden tot commissaris van de koningin in Gel derland. Die vacature komt eind dit jaar vrij als VVD-er .Geertsema ver trekt. Als de WD dan zou willen afzien van het handhaven van een par tijgenoot op de Gelderse post, zou het CDA Bra bant moeten opgeven, waar dan kandidaat nummer drie voor Den Bosch, ex-milieu-minis- ter Ginjaar (WD) be noemd zou worden. Nu schuift de WD hem naar voren als eerste kandi daat voor Gelderland. prij. zen DE prijzen zijn tussen half maart en half april met 0,3 gestegen. Het dalende tempo van de prijsstijgingen wordt hiermee voortgezet. Duurder werden vooral dameskleding en benzine, goedkoper werden varkensvlees en kinderkle ding. Philips PHILIPS heeft met het Ita liaanse concern Zanussi een Principe-overeenkomst voor samenwerking gesloten. TERWIJL wij ons in Nederland ui 09 redekavelen over de verdelin kenlang, nauwelijks opgemerkt d ..Hollands Hoop" in een vaste ba nomische satelliet IRAS, het ho ™nds-Amerikaans-Britse samenv cle'' in het heelal kan kijken da ]eeds - onder meer - volslagen 0 dekt. Deze week werd een nieuwi IRAS betekent natuurlijk niet d< heidsproblemen. De speurtocht i Nederlandse satelliet, door wet< succesvol omschreven, is echter 'n ons land talent voorhanden Is 1 hstrleië activiteiten te verbreder 'HAS toont tevens aan dat het, z ®'a9 van de Nederlandse Bank op 16 concentreren op het verwerver »an te blijven ruziën over de verde wordende welvaartskoek. Gebeurt dat dan niet? Er word werkt aan nieuwe technieken en Pannen klaar om extra geld te poi ndustriële projecten. Maar naast Politiek en in het bedrijfsleven, oc yeen andere oplossing kennen an geduldig wachten tot landen ue kar uit het moeras hebben getr< hot 's n'et man'er °m °nze economisch getij weer op kort ju moeten de grondslagen worde °nen door aansluiting te zoeken 'hkelingen en nieuwe organisatie tpn der ^wan heeft onlangs in Ei n op overtuigende wijze aangetc «onvoldoende aandacht bestee 1 nieuwe resp. aangepaste gesp boot zal missen. Zo mooi als eest is, wordt het nooit meer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2