Merklappen als historische prentenboeken Een beeldverhaal over jazzmuziek VERSCH1LL EN Nfe jpj| HONGAARSE JONGEREN TUSSEN WAL EN SCHIP BIJDAG 6 ME11983 PAGINA GIDS 2 inks en ichts in de autobaan EXPOSITIE IN STEDELIJK MUSEUM BREDA wske en Wiske: Het Bretoense broertje Lucky Luke: Daisy Town Pppie Happie Als Aerobic Robot Prettig weekeinde Boes C 'C 1Tt-J I Wrz j' gaKKSSJR I 20 0n,d" ~E> 1 (§Mnnj 'im -M~ <tb 20 Mnd" ""v.. 0PL0SSIHG T3 DOOR HANS LUTZ Afhankelijk van het weer zul- hete-luchtballonnen worden jelaten. sekse Bergen 'Ën de tijd stond stil' Door Marjan Mes peter Gothar behoort tot de belangrijkste, jongere Hongaarse cineasten. Zijn film „En de tijd stond stil" is een impressionistisch ver slag uit het leven van enkele Hongaarse tieners, hun ouders en leraren zonder een bepaald verhaal, maar ook zonder een duidelijk politie ke strekking. Toch speelt de politieke achtergrond de meest door slaggevende rol en zitten er bepaalde opmerkingen en situaties in de film, die voor niet-Hongaren niet allemaal even begrijpelijk zijn. De Nederlandse vertaling lijkt me ook niet steeds erg ade quaat, maar het kan ook zijn, dat er moeilijk Neder landse equivalenten voor bepaalde begrippen te vin denzijn. „En de tijd stond stil" (Me- géll az idö) begint met docu mentaire zwart-witbeelden van de Russchische onder- dukking van de Hongaarse opstand in 1956. De bij het verzet betrokken vader van Gabor en Dini vlucht naar Amerika en laat zijn vrouw Eva en zijn twee zoons ach ter. Als het beeld in kleur overgaat, is het 1963. De jon gens zitten op een school, die streng de nieuwe politieke richting ondersteunt. Een le raar met oude, christelijke opvattingen over maat schappij en seksualiteit wordt ontslagen en maakt plaats voor een intelligente communiste, die er wel op gebrand is om de leerlingen tot kritisch denken aan te zetten. Haar man is als oud- verzetsstrijder (de film blijft daar en over andere zaken onduidelijk) het slachtoffer van het nieuwe regiem. Net als een vroegere vriend van de vader van Dini en Gabor, Scène uit „En de tijd stond stil die na gevangenisstraf, in trekt bi het gezin. Hij weet zich echter zo aan te passen, dat hij toch weer geaccep teerd wordt en een goede be trekking krijgt, waardoor Gabor hoopt, dat hij toch nog medicijnen zal kunnen gaan studeren, iets wat door het verleden van zijn eigen, gevluchte vader onmogelijk is. Dini heeft de gebruikelij ke problemen met de puber teit, verliefdheid en zijn houding ten opzichte van de volwassenen. Hij en zijn vrienden hou den zich, zonder veel idealen of hoop op een aantrekkelij ke toekomst, bezig met dan sen en feestjes, die in het te ken staan van Amerikaanse popmuziek (Presley, Johnny Ray) en coca cola, die als drug wordt beschouwd. Dini volgt de raad van zijn schoonvader op om zo min mogelijk op te vallen en geen kritiek te hebben op het systeem. Hij houdt voor taan zijn mond op school en maakt de lelijke lerares wijs, dat hij verliefd op haar is en bedrijft ook nog de lief de met haar. Samen met een vriend en een vriendinnetje wil Dini naar Joegoslavië vluchten, maar ze komen niet verder dan het Balaton- meer. De film eindigt weer in zwart-wit met nogal on geloofwaardige scènes, waarin de verdwenen vader is teruggekeerd en het vriendinnetje inmiddels ge trouwd en moeder is, terwijl Dini haar, dronken en pis send tegen een muur, gade slaat. Bijna de hele film speelt zich af in het half-duister in een miezerige, armoedige omgeving. Gothar heeft daar ongetwijfeld zijn be doelingen mee gehad. De tophits uit de jaren zestig worden wat geforceerd ge bruikt. De jongeren acteren erg goed, maar het blijft een vage film ondanks sterke scènes van een onnadrukke lijke overtuigingskracht. „En de tijd stond stil" van Peter Gothar. Cinésol 2 in Breda. Van een onzer verslaggevers Er blijkt nog altijd veel be langstelling te bestaan voor merklappen, vooral uit eigen streek. In „De vier Quartie- ren", particulier museum in Oirschot (achter de kerk) zijn merklappen verzameld uit het Oost-Brabantse gebied rond om Oirschot. Het museum is opgericht in 1972 door de heren H. van den Bergh-Lap en W. Knippen berg en bezit een zeer uitge breide verzameling histori sche gebruiksvoorwerpen en volkskunst. Een van de rede nen van het succes van deze tentoontstelling is de formule die voor de inrichting werd gekozen en de buitengewoon smakelijke manier waarop de heer Van den Bergh de rond leiding verzorgd. Hij heeft een open oor voor elke toevoeging aan de informatie die hij geeft en maakt dankbaar gebruik van de oude herinnering die bij de wat oudere bezoekers en bezoeksters naar boven boven komen. Iets wat veelvuldig ge beurt, bij het zien van zoveel aandoenlijk huisvlijt. Het vervaardigen van een merklap was vroeger een bij uitstek vrouwelijke aangele genheid. Op school kregen jonge meisjes een lap stof die ze volgens een vaststaand schema moesten volborduren. Hoofdzaak was daarbij, het nuttige van deze bezigheid niet uit het oog te verliezen: het was een oefenlap. Het aan gename, het mooie borduren kwam pas wanneer deze proe ve van bekwaamheid met goed gevolg was afgelegd. Overal in Europa zijn proef- lappen gemaakt sinds de 16e eeuw. Op het eerste gezicht lijkt het dan ook merkwaardig dat in de Meierij deze hand werken pas in de 19e eeuw op duiken. De historische verkla ring is echter simpel: dit ge bied dat van oudsher tot de ge neraliteitslanden behoorde was door vrouw Fortuna over geslagen. De eeuwenlange ar moede van het slavenleven dat de keuterboertjes leidden, had geenszins geleid tot vrijetijds besteding. Zo er al vrije tijd was, materiaal om op en mee te borduren was er in ieder ge val niet. Een merklap uit 1830 met bloemmotieven en een duiventil. BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKESBOEKENBOEKENBOEK ENBOEKENSOSKSHBOEKENBOZ K EN BOEKEN BOEKENBOZXEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE Toen in het begin van de 19e de godsdienstvrijheid in Bra- eeuw, mede onder invloed van bant, de nonnenorden scholen bezoekers aan het Safaripark de Beekse Bergen kan in het volg onder leiding van een is' zijn tocht in de auto maken, is een bijzondere gids: er is gesproken begeleiding ge- akt van 1 uur, die in de zeven elingen gedurende de 7 kilome lange tocht in het safaripark il interessante informatie geeft, n kan het cassettebandje voor lulden kopen. Thuis kunnen ïolieren, die geen onderwerp nnen verzinnen voor een reekbeurt er ook nog handig ge- pik van maken. Men moet na- rlijk wel een cassette in de auto bben T IS een bekend feit dat niet lereen gelukkig is met hetgeen motels en restaurants langs de sstduitse autobanen te bieden ven. Niet alleen zijn de prijzen vaak og, ook op kwaliteit/ service t nogwel eens het e.e.a. aan te rken. in de onmiddellijke nabijheid deze autosnelwegen, zijn vaak ortreffelijke restaurants te vin- i. De prijzen voor het overnach- in deze hotels, liggen vaak een k lager (soms wel 40 procent) in de motels aan de snelwe- Daarnaast komt het ook nog ak voor, dat men in de directe igeving van een dergelijk res- irant of hotel, ook een benzine- tion aantreft, waar men voor ïzienlijk minder geld kan tan- pm een overzicht te krijgen van diverse mogelijkheden linksen :hts an de autobanen, is ook dit weer het boekje „Links- lechts der Autobahn" versche lt de gids (bij alle ANWB kanto- te koop voor 8,25) is het tota- )uitse autobanen net in circa 5U ecten onderverdeeld, leder tra- is op twee manieren in beeld iracht. Op de linker bladzijden rdt aangegeven via welke uitrit- men goede hotels en restau- ts kan bereiken en op welke at- ïd ze liggen. Daarnaast ook een categorie-indeling en pnj' van overnachtingen. Op de iterbladzijden worden nog w® ienswaardigheden in de omg6" j genoemd. Grand Theater in Breda prolongeert Gandhi", het soms aangrijpende spekta kel over het leven van de profeet van het geweldloos verzet door Richard Atten- borough. Ben Kingsley draagt de hele film door zijn I voortreffelijke titelrol. Casino 1 in Breda prolon- I geert „An officer and a gent leman" met een goed spelen de en sexy Richard Gere als een jongen uit het volk, die het tdoor een keiharde mili taire opleiding tot officier brengt. Een melodrama met rechtse, conventionele op vattingen, maar wel meesle- pend. Cinesol 3 in Breda en Ci- I riem'actueel 3 in Bergen op Zoom prolongeren „Tootsie" met Dustin Hoffman in tra vestie. Casino 2 in Breda brengt naast „Force Five", een misdaadfilm van Walter Graumann uit 1975, als nachtfilm die andere traves tie-film „VictocVictoria" van Blake Edwards. Het is een kostelijke komedie met een serieuze ondertoon over een vrouw (Julie Andrews), die zich vermomt als een man die als vrouw in een nachtclub optreedt. Casino 3 in Breda gaat op nieuw verder met „First Blood" met Sylvester Stallo ne als een gewelddadige oud-Vietnam-soldaat. „E.T." van Steven Spielberg is nog te zien in City 1 in Roosen daal en Ledel Theater in Oostburg. Cinesol 1 in Breda gaat door met "Fame", met zang en dans van jonge ar tiesten, waarop later de tv- serie werd gebaseerd. De Vlaamse film „De Vla schaard" van Jan Gruyaert, naar het boek van Stijn Streuvels, is deze week te zien in City in Roosendaal. De pretentieloze film „The Pirate Movie" met Kristy McNichol draait in Cine- m'actueel 2 in Bergen op Zoom. „Aas der azen" met Jean-Paul Belmondo kan nog bekeken worden in De Koning van Engeland in Hulst. De spectaculaire science- fiction-film „Tron" komt deze week binnen in Luxor in Terneuzen en De Koning in Hulst. Roxy 1 in Bergen op Zoom komt terug met „The Exorcist", de bekende griezelfilm van William Friedkin met Linda Blair als een bezeten meisje. Tot en met 29 mei exposeert de stichting „Jazz Tentoon" covers van bladmuziek van Herman Oppeneer onder de titel „Bladmuziek - een beeld verhaal over jazzmuziek op papier". De expositie is inge richt op de benedenverdieping van het Stedelijk Museum op de Grote Markt in Breda. De expositie werd geopend door Wim van Eyle, voorzitter van het Nationaal Jazzarchief, en een kwartet bestaande uit Willem Breuker,Joep Peeters, Herman Oppeneer en Leo Sluymers. De tentoonstelling verloopt chronologisch: te beginnen bij „Georgia Campmeeting" en met als eindpunt Breukers „Two tangos" uit 1972. Sommi ge covers zijn alleen al de moeite waard vanwege de te keningen. Zo vonden we het vermoedelijke prototype van Kapitein Rob, de zwoele schil dering van „Avalon" en vooral een vroeg werkje van Maarten Toonder voor de cover van „Ome Keesjes Radiotune". De cover van Tigerrag (toen nog voor pianosolo) neemt ons mee terug naar het Sjors en Sjimmie-denken. Maar het verhaal achter de covers is zo mogelijk nog boeiender. Zo kreeg de Amsterdamsche Ne gerdans nog de toevoeging „burlesk" mee, en we zien het mobilisatieliedje „Het regi ment marcheert weer" van het illustere duo Johnny and Jo nes. Het was misschien aardig geweest om bij voorbeeld aan de hand van de Ellington- covers enig inzicht te geven in de complexe wereld van de auteursrechten. Irving Mills, die op bijna alle Ellington- covers genoemd wordt als co auteur, (en in de toelichting Een van de affiches op „Jazz Tentoon". als „componist") kon in wer kelijkheid geen noot lezen. FvD in dit gebied stichtten, werd eindelijk de sfeer en de gele genheid geschapen de zolang geknechte eigen cultuur tot ontwikkeling te brengen. En nu ontstonden ook de eerste merklappen, heel eenvoudig, rode kruissteekjes op witte af telbare katoen. Mooie randjes maar ook nuttige stopsels. Langzaam breidde zich het aresenaal van motieven dat in de rest van Europa in welva render streken allerlei ont wikkelingen had doorge maakt, ook hier uit. Zo half 19e eeuw blijkt uit de verzameling, is ook in dit gebied de welstand uitgebreid maar ook de armoede is geble ven. De merklap wordt een plaatjesboek waaruit valt af te lezen wie en wat de maaktster is. De welgestelde dames drukken zich bij voorkeur uit in rijk materiaal en gaan op en met zijde borduren. Ze hebben meer vrije tijd, kunnen zich meer bekwamen en gaan inge wikkelder technieken dan de kruissteek beoefenen. De „eenvoudige" vrouwen- /hieisjes breiden ook hun re- pertoir uit maar doen dat door op hun merklap in symbolen een stuk geschiedenis, dat voor henzelf belangrijk is, weer te geven. En zo zijn we op dit mo ment in staat het levensver haal van een twaalfjarig meisje van honderdvijf tig jaar geleden te lezen via de toen in gebruik zijnde symbolen, waarvan er een deel in relatie met de katholieke religie staan. Oeroude symbolen als levensbomen - voor de af komst -, pauwen - welstand -, harp - cultuur -, huis - gebor genheid -, schip - huwelijks boot -, paradijsvogel - geze gend huwelijk -, doen uitvoe rig genoeg mededeling over het wel en wee van de Oost- Brabantse mens in de 19e eeuw om een kijkje te gaan nemen in „De vier. Quartie- ren". De tentoonstelling loopt zeker nog tot half mei en de openingtijden zijn dinsdag tot en met zondag van 14-17 uur. HIAAR DAN OOK GBEN EEN. me 2ES keer TIEN, CW5 ..'S EFTE KOKEW WW JEST/S 4«SS©V.7 •uiooqSeis uba se 'uaAoq uaaqs 'oqne auiajq jaduinq 'aptaSuof qau 'squq 3ue3ui 'queq -fiz nequiaojq 'sqqoaj oqne snau do 'uauuiq oine jaduinq 'ueui uba ;ad 'sqqoaa jaqsooa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19