de4in1krant" Geen rondweg m Zaamslag' Hoechst steekt tien miljoen in energiebesparing 'Schulden Jeugd en Muziek niet overnemen' Nieuwe stichting helpt bedrijven Veel publiek bij 'intocht bevrijders'in Middelburg de Stem Nieuwe haven in Sloegebied beste oplossing )E STEM VRIJDAG 6 ME11983 Eerste daad: PZEM- geld naar De Schelde Woningbouw Zeeland nog verder terug MIDDELBURG - De directie van de Provin ciale Zeeuwse Energie Maatschappij blijft er bij dat rechtstreekse aanvoer van kolen voor de om te bouwen centrale in Borssele het beste kan plaatsvinden via een nieuwe insteekhaven in het Vlissings Sloegebied. hovinciebestuur: Sloehaven Verschil Flexibiliteit Zeeuws initiatief voor vredesactie Bevrijdingsdag feestelijk gevierd Reserve veerboten Vlissingen/ Breskens uit de vaart Gewonde bij steekpartij in Terneuzen CDA-GEDEPUTEERDE: A54 RENAULT 16 TL, 1976, t.e.a.b., 01612-6570. RENAULT 18 TL 1980, 8750.-. Autobedr. Ewijk, Kadedijk 59a, Fijnaart. Tel' 01686-2836. RENAULT 4 GTL, eind '79, 5400.- met voll. keurings rapport. Tel. 076-614147, RENAULT 5 i.z.g.st., bj. '76, nw. accu, pr. banden, norm, bodemversn. Vr.pr 2150.-. Tel. 076-223951 RENAULT 5 GTL bj. '76. Pr n.o.t.k. Tel. 076- 412003. RENAULT 5 TL, i.z.g.st. km. st. 30.000. Bj. eind '80 Vr. pr. 8250,-. T.b 01652-7518. I» ER DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND U VAN ZEELAND T18 PAGINA ZEELAND 1 Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De Stich ting voor Economische Ont wikkeling Zeeland gaat die nen als 'vehikel' om de vrij te maken 50 miljoen gulden uit het PZEM-kapitaal naar de Koninklijke Maatschap pij De Schelde te sluizen. Uit de statuten van deze nieuwe stichting blijkt ove rigens dat ze in de toekomst ook kan worden gebruikt om financiële steun aan an dere bedrijven te verlenen. Dat geld zal dan binnen moeten komen „door erfstel ling, legaat, schenking, sub sidies of op enigerlei andere wijze". Een en ander blijkt uit een voorstel waarin aan de Zeeuwse staten (als groot aandeelhouders van de PZEM) wordt gevraagd om de formele wegen te openen voor de Zeeuwse 'reddings operatie' ten behoeve van de KMS. Zoals gemeld is het de bedoeling dat de 50 miljoen gulden eerst wordt uitge keerd aan de aandeelhou ders van de PZEM (provin cie en gemeenten). Van hen wordt verwacht dat ze hun uitkering meteen aan de stichting overmaken. Wat de provincie betreft gaat het om een bedrag van 34 miljoen gulden. De overi ge 16 miljoen komt in han den van de verschillende ge meenten. Gezien het positie ve resultaat van een infor mele bespreking verwach ten gedeputeerde staten dat de gemeenten ook aan de constructie zullen meewer ken. Om de uitkering aan de aandeelhouders mogelijk te maken is ook nog een wijzi ging nodig van de PZEM- statuten. Die maken het mo menteel namelijk niet mo gelijk dat jaarlijks meer di vidend wordt uitgekeerd dan twee procent boven de gemiddelde rentevoet. De Stichting voor Econo mische Ontwikkeling Zee land zal worden bestuurd door leden van Gedeputeer de Staten. Verder mogen de colleges van burgemeester en wethouders van de ge meenten Vlissingen, Middel burg, Terneuzen en Goes elk een bestuurslid benoemen. 'ZEM: kolenaanvoer iet via Terneuzen onbetwiste klasse izine op 14,9 kilometer 3 ligt bij 166 km per iden! superieure veringeven nog meer Peugeofs diesel), lak dus snel 'n proefrit ijzigingen voorbehouden. de carrosserie tegen door- j ook eens naar onze gunstige Van onze parlementaire redacteur pEN HAAG - De woningbouw n Zeeland, die toch al niet op ten hoog peil lag, zakt nog herder in. Dat blijkt uit nieu we cijfers van het Centraal pureau voor de Statistiek. j Tot en met januari van dit laar werden in Zeeland, gere gend over twaalf maanden, |8"9 woningen voltooid en 1529 In aanbouw genomen. Dat was Respectievelijk 11 en 27% min- |er dan in de voorafgaande waalf maanden. In aanbouw faren eind januari 1558 wo- Ijingen. Dat was 19% minder fan eind j anuari vorig j aar. Van een onzer verslaggevers De PZEM vindt Terneuzen minder geschikt. Dat blijkt uit een brief van PZEM-directeur M. Dalebout aan de aandeelhouders (pro vincie en gemeenten). Hij noemt zo'n nieuwe haven, waarvoor inmiddels al een naam is bedacht: de Kalootha- ven, de meest economische en. meest aantrekkelijke oplos-1 sing. Daarmee houdt de PZEM- directie de deur gesloten voor aanvoer per zelflossend bin nenschip vanuit de kolenter- minal in Terneuzen, een mo- Van een onzer verslaggevers ËMMSLAG/MIDDELBURG - De kans dat er ooit N afzonderlijke rondweg om Zaamslag zal worden aangelegd is nihil. De provincie Zeeland, die die klus fP zich zou moeten nemen, ziet er zeker in de eerstko mende tien jaar geen kans toe. I 3e enige mogelijkheid om fïamslag van het vele door- laande verkeer te ontlasten is fa aanleg van de nieuwe rijks- [e6 Driewegen-Terhole, die f .ange tijd in de pen zit. I Dat blijkt uit een brief van P aan de statencommissie foor verkeer en waterstaat, VOOR ZUIDWEST NEDERLAND fatoren Ferneuzen, Hulst en Goes, fessen en telefoonnum- ""Sop pagina 2. «actie [geuzen: Rein van der (editie-chef), Jan Jan- ln (Plv. chef), Frank Dey, I™ de Schipper, Cor de er (foto), Ton Koomen |™rt). Hulst: Eugène Ver- St, G°es: Gé van Ber il Middelburg: Henk Post- I s Oostburg: Co Meertens. '°epunten '°sterzande: mevr. Neve, jj5^exanderstr. 4, 01148- "wtentle-expl. facteur Zeeland: C. Privé 01150-95839. Me- geschreven naar aanleiding van een recent gesprek tussen gedeputeerde J. de Voogd en de werkgroep Veilig Zaam slag. In dat gesprek gaf De Voogd al te kennen dat de pro vincie weinig kan doen voor een veiliger Zaamslag. Een rondweg is volgens het provinciebestuur niet haal baar. Landschappelijk en landbouwkundig zou zo'n pro ject veel schade aanrichten en de uitbreidingsmogelijkheden van het dorp ernstig beperken. Bovendien is een rondweg zo kostbaar dat aanleg tenminste tien jaar op zich zou moeten laten wachten. De rondweg is overigens niet het enige punt dat de werkgroep Veilig Zaamslag, ingesteld na een dodelijk on geval in de dorpskern, destijds in Middelburg aan de orde stelde. Om voetgangers en fietsers veiliger de drukke weg te kunnen laten overste ken, wil men een tunneltje on der de weg. Om die wens te verwezen lijken heeft de provincie de Zaamslagse groep echter moe ten doorverwijzen naar het gemeentebestuur van Terneu zen als wegbeheerder binnen de bebouwde kom. Raadsleden op excursie in het dorp waren onder de indruk van de ge vaarlijke situatie, maar heb ben nog geen geld uitgetrok ken voor een tunneltje. gelijkheid die door het betrok ken gemeentebestuur nadruk kelijk onder de aandacht is ge bracht. De PZEM heeft de voor- en nadelen van beide mogelijk heden nog eens laten nareke nen door het ingenieursbureau Estel Technical Services te IJ- muiden en het Raadgevend Ingenieursbureau Lievense te Breda. Aanvoer via de Sloehaven zou jaarlijks twee tot drie mil joen gulden goedkoper zijn dan aanvoer via Terneuzen. Daarbij gaat men er vanuit dat gebruik wordt gemaakt van zeeschepen tot maximaal 60.000 ton. Grotere schepen kunnen in Terneuzen name lijk niet worden gelost. Dat is wel het geval in de Sloehaven. Daar denkt men schepen van 80.000 ton te kunnen ontvan gen, later zelf schepen van 130.000 tot 150.000 ton. Met het gebruik van dit soort schepen valt het verschil extra in het nadeel van Terneuzen uit. Het verschil wordt dan nog eens vergroot met enkele gul dens per ton. Als de centrale in Borssele is omgebouwd, zal jaarlijks meer dan 800.000 ton kolen nodig zijn. De PZEM-di- rectie wijst er en passant op dat een verdere uitbreiding van het kolengestookte ver mogen in Borssele met 600 MW niet uitgesloten is. In die si tuatie heeft men jaarlijks twee miljoen ton kolen nodig. Dan wordt het verschil tussen Ter neuzen en de Sloehaven nog groter. Er wordt verder op gewezen dat het gebruik van zeer grote schepen de flexibiliteit van aanvoer voor kolengestookte centrales in Nederland ver groot omdat deze schepen een deel van hun lading elders in Nederland, bijvoorbeeld Rot terdam, kunnen lossen. Ook om deze reden kiest men voor het Sloegebied. Bij al deze cijfers is er ove rigens geen rekening mee ge houden dat de aanleg van de nieuwe insteekhaven in het Sloegebied zo'n 28 miljoen gul den kost. De PZEM vindt ech ter dat deze kosten door het havenschap Vlissingen gedra gen moeten worden. Zoals be kend is het havenschap naar stig naar het benodigde geld op zoek. VLISSINGEN (ANP) - De dames Reagan en Andro pov, de echtgenotes van respectievelijk de Ameri kaanse en Russische presi dent, ontvangen de komen de weken brieven van moeders en grootmoeders uit een groot aantal West- europese landen. Dat is al thans de bedoeling van een actie, die uitgaat van Vrouwen voor Vrede. Volgens initiatiefneem ster Han Siepman uit Co- lij nsplaat is het de bedoe ling dat moeders en groot moeders brieven met foto's van hun kinderen en kleinkinderen sturen naar de echtgenotes van de Amerikaanse en Russische president. Daarin vragen de vrouwen hun al hun in vloed aan te wenden om hun echtgenoten ervan te overtuigen dat er nu ein delijk definitief vrede op aarde dient te komen. „Wij mogen als be schaafde mensen niet lan ger denken in termen van vernietiging. In de historie van de mensheid is er te' veel geleden en het is nu meer dan genoeg. Laat on ze en uw kinderen op deze wereld mogen leven in ge luk en vrijheid, zonder angst, elkaar respecterend als beschaafde mensen. Daarvoor zijn wij hier op aarde", aldus de brief. Van onze correspondent VLISSINGEN - Het chemische bedrijf Hoechst Hol land in Vlissingen-Oost gaat begin oktober tien mil joen gulden besteden aan de ombouw van haar DMT- dt fabriek, waar een grondstof voor polyester wori vaardigd. ver- Het bedrijf hoopt met deze investering een energiebespa ring te bereiken van tien mil joen kubieke meter aardgas per jaar, zodat de investering in enkele jaren terugverdiend wordt, aldus ir. H. van Heel, directeur van de Hoechst-ves- tiging. De ombouw maakt het mogelijk om afvalgassen van de DMT-fabriek terug te voe ren naar het energiecircuit binnen het bedrijf, waardoor de forse besparingen worden bereikt. Hoechst heeft de afgelopen vijf jaar door ingrijpende energiebesparingen al 40 mil joen gulden minder aan ener gie betaald. Het verlies van de Hoechst Holland-groep, dat in 1981 nog 15 miljoen gulden be droeg, werd vorig jaar omge zet in een winst van 14,8 mil joen. „Als we niet zo ingrij pend bespaard hadden op energie dan hadden wij met een negatief saldo van rond de 25 miljoen gulden te maken gekregen", aldus Van Heel. Er wordt bij Hoechst Hol land een efficiency-onderzoek verricht door twintig speciaal daarvoor vrijgemaakte werk nemers en het organisatiebu reau McKinsey. Ir. Van Heel verwacht dat de uitkomst van dit reorganisatie-onderzoek niet tot ontslagen zal leiden onder de 957 personeelsleden bij de Hoechst-vestiging in Vlissingen. Over de andere vestigingen kon hij geen me dedeling doen. KEEP them Rolling. Niet alle voertuigen die meere den tijdens de 'intocht van de bevrijders' in Middel burg deden deze naam van de organiserende vereni ging eer aan. Zoals deze jeep die ondanks verwoede po gingen niet meer aan de praat te krijgen was. - FOTO WILLEM MIERAS DE ZEEUWSE commissaris van de koningin onstak in Middelburg het 'bevrijdingsvuur'. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Een rij en dikke mensenmassa be leefde gisteren in het cen trum van Middelburg nog eens de feestelijke intocht van de bevrijders tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aan hen trok een feestelij ke stoet voorbij van tien tallen authentieke pant ser- en amfibievoertuigen, trucks, jeeps en motorfiet sen. Tegelijkertijd dropte een formatie Engelse 'Har- vard'-vliegtuigen een la ding brood boven de hoof den van de menigte. Het gebeuren, onderdeel van de Middelburgse be vrijdingsfestiviteiten, kwam tot stand dank zij de medewerking van de vere niging Keep Them Rolling (hou ze aan de gang), die zich bezighoudt met de restauratie en instandhou ding van legervoertuigen uit de jaren 1940-45. In de voertuigen, die het straatbeeld in het Middel burgse centrum de hele dag bleven beheersen, re den kinderen en oud-ver zetsstrijders uit het Zeeuwse mee. Voor het stadhuis op de Grote Markt ontstak de commissaris der koningin, dr. C. Boertien, ondertus sen het 'bevrijdingsvuur'. De drukte op het plein, waar zich ook nog de we kelijkse donderdagmarkt afspeelde, was zo groot dat de massa deze handeling nauwelijks opmerkte. Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN - De veerboten Prinses Irene en Prinses Ju liana, die bij extra drukte worden ingezet op de verbin ding Vlissingen-Breskens, zijn momenteel niet bruikbaar. In dat verband zijn proble men tijdens de toeristische drukte op Hemelvaartsdag niet uitgesloten. Men ver wacht dat de Prinses Irene met Pinksteren weer beschik baar zal zijn. De Prines Irene heeft pro blemen met de voortstuwings generatoren en wordt momen teel gerepareerd bij de werf Scheldepoort in Vlissingen- Oost. De Prinses Juliana kan niet worden ingezet vanwege reparaties aan de walinrich- ting. De Provinciale Stoomboot diensten adviseren voor de oversteek over de Wester- schelde op drukke dagen zo veel mogelijk gebruik te ma ken van de veerdienst Krui- ningen- Perkpolder. Van onze correspondent TERNEUZEN - Bij een steek partij woensdagnacht in een woning aan het Wilgenplant soen te Terneuzen, liep de Ter- neuzenaar C. H. een slagader lijke bloeding op aan het lin kerbeen. Hij moest worden overgebracht naar het Juliana ziekenhuis in zijn woonplaats. De dader W. R uit Terneu zen is nog spoorloos. Aanlei ding tot het gevecht was ver moedelijk het feit dat beide mannen naar de gunst van een vrouw dongen. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De afhande ling van de 252.000 gulden schuld bij Jeugd en Muziek Zeeland lijkt niet zonder poli tieke troebelen te gaan verlo pen. Gedeputeerde Staten van Zeeland blijken niet unaniem in hun voorstel om het bestuur van Jeugd en Muziek de kans te geven probleemloos uit de schulden te geraken. CDA-gedeputeerde J. Ven- tevogel (financiën) vindt het namelijk niet genoeg dat ver dere subsidiëring van Jeugd en Muziek wordt gestaakt. Hij verzet zich tegen het voorstel van zijn collega's om het grootste deel van de schuld voor rekening van de provin cie te nemen. Hij staat wel achter de poging van het colle ge om het jaarlijks Festival Nieuwe Muziek te redden door de organisatie ervan en een maximale subsidie van 100.000 gulden bij de Zeeuwse Cultu rele Raad onder te brengen. Deze manoeuvre moet gezien worden als een tijdelijke maatregel om dit jaar in ieder geval een deel van het festival door te laten gaan. Dat blijkt uit het officiële stuk over de afhandeling van het Jeugd en Muziek-debêcle dat deze maand nog door de Zeeuwse staten behandeld wordt. Aan de oplossing die Gede puteerde Staten voor het schuldenvraagstuk hebben aangedragen wordt meege werkt door het ministerie van WVC. Dit „gezien het grote be lang dat het ministerie toekent aan de kunstvernieuwende ac tiviteiten en de waarde van het festival". Het ministerie heeft er ondermeer mee inge stemd dat de provincie 136.000 gulden van de rijksbijdragere ling voor kunstuitingen in Zeeland gebruikt om de schul den af te lossen. Van de gemeente Middel burg wordt een bijdrage van 50.000 gulden verwacht. Van de schuld blijft dan nog een bedrag over van 66.000 gulden die eveneens voor rekening van de provincie komt. De provincie houdt er rekening mee dat dit bedrag nog op kan lopen tot 80.000 gulden omdat zich nog enkele kleine schuld eisers kunnen melden. De provincie heeft verder nog een vordering van zo'n 75.000 gulden op Jeugd en Mu ziek. Het is de bedoeling om die kwijt te schelden. Zoals ge meld wil men dat de manager van Jeugd en Muziek dit jaar in ieder geval nog betrokken blijft bij de organisatie van het Festival Nieuwe Muziek. „Hoewel ook de manager van Jeugd en Muziek verwij ten zijn te maken over het ge voerde beleid in het verleden zijn wij van mening dat de verantwoordelijkheid in eer ste instantie ligt bij het be stuur dat onvoldoende maat regelen heeft genomen om de manager in zijn functie te be schermen. Aan de inhoudelij ke kwaliteiten van de mana ger wordt door niemand ge twijfeld", aldus GS. Voor de salaris-, overhead- en andere kosten van de manager wil men dit jaar dan ook een be drag van 131.000 gulden op de provinciebegroting laten staan.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 11