de4in1krant"
Geen rondweg
m Zaamslag'
Hoechst steekt
tien miljoen in
energiebesparing
'Schulden Jeugd
en Muziek
niet overnemen'
Nieuwe stichting
helpt bedrijven
Veel publiek bij 'intocht
bevrijders'in Middelburg
de Stem
Nieuwe haven in Sloegebied beste oplossing
)E STEM
VRIJDAG 6 ME11983
Eerste daad: PZEM-
geld naar De Schelde
Woningbouw
Zeeland nog
verder terug
MIDDELBURG - De directie van de Provin
ciale Zeeuwse Energie Maatschappij blijft er
bij dat rechtstreekse aanvoer van kolen voor
de om te bouwen centrale in Borssele het beste
kan plaatsvinden via een nieuwe insteekhaven
in het Vlissings Sloegebied.
hovinciebestuur:
Sloehaven
Verschil
Flexibiliteit
Zeeuws
initiatief
voor
vredesactie
Bevrijdingsdag feestelijk gevierd
Reserve
veerboten
Vlissingen/
Breskens
uit de vaart
Gewonde bij
steekpartij
in Terneuzen
CDA-GEDEPUTEERDE:
A54
RENAULT 16 TL, 1976,
t.e.a.b., 01612-6570.
RENAULT 18 TL 1980,
8750.-. Autobedr. Ewijk,
Kadedijk 59a, Fijnaart. Tel'
01686-2836.
RENAULT 4 GTL, eind '79,
5400.- met voll. keurings
rapport. Tel. 076-614147,
RENAULT 5 i.z.g.st., bj.
'76, nw. accu, pr. banden,
norm, bodemversn. Vr.pr
2150.-. Tel. 076-223951
RENAULT 5 GTL bj. '76.
Pr n.o.t.k. Tel. 076-
412003.
RENAULT 5 TL, i.z.g.st.
km. st. 30.000. Bj. eind '80
Vr. pr. 8250,-. T.b
01652-7518.
I»
ER
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
U
VAN ZEELAND
T18 PAGINA ZEELAND 1
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De Stich
ting voor Economische Ont
wikkeling Zeeland gaat die
nen als 'vehikel' om de vrij
te maken 50 miljoen gulden
uit het PZEM-kapitaal naar
de Koninklijke Maatschap
pij De Schelde te sluizen.
Uit de statuten van deze
nieuwe stichting blijkt ove
rigens dat ze in de toekomst
ook kan worden gebruikt
om financiële steun aan an
dere bedrijven te verlenen.
Dat geld zal dan binnen
moeten komen „door erfstel
ling, legaat, schenking, sub
sidies of op enigerlei andere
wijze".
Een en ander blijkt uit een
voorstel waarin aan de
Zeeuwse staten (als groot
aandeelhouders van de
PZEM) wordt gevraagd om
de formele wegen te openen
voor de Zeeuwse 'reddings
operatie' ten behoeve van de
KMS. Zoals gemeld is het de
bedoeling dat de 50 miljoen
gulden eerst wordt uitge
keerd aan de aandeelhou
ders van de PZEM (provin
cie en gemeenten).
Van hen wordt verwacht
dat ze hun uitkering meteen
aan de stichting overmaken.
Wat de provincie betreft
gaat het om een bedrag van
34 miljoen gulden. De overi
ge 16 miljoen komt in han
den van de verschillende ge
meenten. Gezien het positie
ve resultaat van een infor
mele bespreking verwach
ten gedeputeerde staten dat
de gemeenten ook aan de
constructie zullen meewer
ken.
Om de uitkering aan de
aandeelhouders mogelijk te
maken is ook nog een wijzi
ging nodig van de PZEM-
statuten. Die maken het mo
menteel namelijk niet mo
gelijk dat jaarlijks meer di
vidend wordt uitgekeerd
dan twee procent boven de
gemiddelde rentevoet.
De Stichting voor Econo
mische Ontwikkeling Zee
land zal worden bestuurd
door leden van Gedeputeer
de Staten. Verder mogen de
colleges van burgemeester
en wethouders van de ge
meenten Vlissingen, Middel
burg, Terneuzen en Goes elk
een bestuurslid benoemen.
'ZEM: kolenaanvoer
iet via Terneuzen
onbetwiste klasse
izine op 14,9 kilometer
3 ligt bij 166 km per
iden!
superieure veringeven
nog meer Peugeofs
diesel),
lak dus snel 'n proefrit
ijzigingen voorbehouden.
de carrosserie tegen door-
j ook eens naar onze gunstige
Van onze parlementaire
redacteur
pEN HAAG - De woningbouw
n Zeeland, die toch al niet op
ten hoog peil lag, zakt nog
herder in. Dat blijkt uit nieu
we cijfers van het Centraal
pureau voor de Statistiek.
j Tot en met januari van dit
laar werden in Zeeland, gere
gend over twaalf maanden,
|8"9 woningen voltooid en 1529
In aanbouw genomen. Dat was
Respectievelijk 11 en 27% min-
|er dan in de voorafgaande
waalf maanden. In aanbouw
faren eind januari 1558 wo-
Ijingen. Dat was 19% minder
fan eind j anuari vorig j aar.
Van een onzer verslaggevers
De PZEM vindt Terneuzen minder geschikt.
Dat blijkt uit een brief van
PZEM-directeur M. Dalebout
aan de aandeelhouders (pro
vincie en gemeenten). Hij
noemt zo'n nieuwe haven,
waarvoor inmiddels al een
naam is bedacht: de Kalootha-
ven, de meest economische en.
meest aantrekkelijke oplos-1
sing.
Daarmee houdt de PZEM-
directie de deur gesloten voor
aanvoer per zelflossend bin
nenschip vanuit de kolenter-
minal in Terneuzen, een mo-
Van een onzer verslaggevers
ËMMSLAG/MIDDELBURG - De kans dat er ooit
N afzonderlijke rondweg om Zaamslag zal worden
aangelegd is nihil. De provincie Zeeland, die die klus
fP zich zou moeten nemen, ziet er zeker in de eerstko
mende tien jaar geen kans toe.
I 3e enige mogelijkheid om
fïamslag van het vele door-
laande verkeer te ontlasten is
fa aanleg van de nieuwe rijks-
[e6 Driewegen-Terhole, die
f .ange tijd in de pen zit.
I Dat blijkt uit een brief van
P aan de statencommissie
foor verkeer en waterstaat,
VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
fatoren
Ferneuzen, Hulst en Goes,
fessen en telefoonnum-
""Sop pagina 2.
«actie
[geuzen: Rein van der
(editie-chef), Jan Jan-
ln (Plv. chef), Frank Dey,
I™ de Schipper, Cor de
er (foto), Ton Koomen
|™rt). Hulst: Eugène Ver-
St, G°es: Gé van Ber
il Middelburg: Henk Post-
I s Oostburg: Co Meertens.
'°epunten
'°sterzande: mevr. Neve,
jj5^exanderstr. 4, 01148-
"wtentle-expl.
facteur Zeeland: C.
Privé 01150-95839.
Me-
geschreven naar aanleiding
van een recent gesprek tussen
gedeputeerde J. de Voogd en
de werkgroep Veilig Zaam
slag. In dat gesprek gaf De
Voogd al te kennen dat de pro
vincie weinig kan doen voor
een veiliger Zaamslag.
Een rondweg is volgens het
provinciebestuur niet haal
baar. Landschappelijk en
landbouwkundig zou zo'n pro
ject veel schade aanrichten en
de uitbreidingsmogelijkheden
van het dorp ernstig beperken.
Bovendien is een rondweg zo
kostbaar dat aanleg tenminste
tien jaar op zich zou moeten
laten wachten.
De rondweg is overigens
niet het enige punt dat de
werkgroep Veilig Zaamslag,
ingesteld na een dodelijk on
geval in de dorpskern, destijds
in Middelburg aan de orde
stelde. Om voetgangers en
fietsers veiliger de drukke
weg te kunnen laten overste
ken, wil men een tunneltje on
der de weg.
Om die wens te verwezen
lijken heeft de provincie de
Zaamslagse groep echter moe
ten doorverwijzen naar het
gemeentebestuur van Terneu
zen als wegbeheerder binnen
de bebouwde kom. Raadsleden
op excursie in het dorp waren
onder de indruk van de ge
vaarlijke situatie, maar heb
ben nog geen geld uitgetrok
ken voor een tunneltje.
gelijkheid die door het betrok
ken gemeentebestuur nadruk
kelijk onder de aandacht is ge
bracht.
De PZEM heeft de voor- en
nadelen van beide mogelijk
heden nog eens laten nareke
nen door het ingenieursbureau
Estel Technical Services te IJ-
muiden en het Raadgevend
Ingenieursbureau Lievense te
Breda.
Aanvoer via de Sloehaven
zou jaarlijks twee tot drie mil
joen gulden goedkoper zijn
dan aanvoer via Terneuzen.
Daarbij gaat men er vanuit
dat gebruik wordt gemaakt
van zeeschepen tot maximaal
60.000 ton. Grotere schepen
kunnen in Terneuzen name
lijk niet worden gelost. Dat is
wel het geval in de Sloehaven.
Daar denkt men schepen van
80.000 ton te kunnen ontvan
gen, later zelf schepen van
130.000 tot 150.000 ton. Met het
gebruik van dit soort schepen
valt het verschil extra in het
nadeel van Terneuzen uit.
Het verschil wordt dan nog
eens vergroot met enkele gul
dens per ton. Als de centrale in
Borssele is omgebouwd, zal
jaarlijks meer dan 800.000 ton
kolen nodig zijn. De PZEM-di-
rectie wijst er en passant op
dat een verdere uitbreiding
van het kolengestookte ver
mogen in Borssele met 600 MW
niet uitgesloten is. In die si
tuatie heeft men jaarlijks twee
miljoen ton kolen nodig. Dan
wordt het verschil tussen Ter
neuzen en de Sloehaven nog
groter.
Er wordt verder op gewezen
dat het gebruik van zeer grote
schepen de flexibiliteit van
aanvoer voor kolengestookte
centrales in Nederland ver
groot omdat deze schepen een
deel van hun lading elders in
Nederland, bijvoorbeeld Rot
terdam, kunnen lossen. Ook
om deze reden kiest men voor
het Sloegebied.
Bij al deze cijfers is er ove
rigens geen rekening mee ge
houden dat de aanleg van de
nieuwe insteekhaven in het
Sloegebied zo'n 28 miljoen gul
den kost. De PZEM vindt ech
ter dat deze kosten door het
havenschap Vlissingen gedra
gen moeten worden. Zoals be
kend is het havenschap naar
stig naar het benodigde geld
op zoek.
VLISSINGEN (ANP) - De
dames Reagan en Andro
pov, de echtgenotes van
respectievelijk de Ameri
kaanse en Russische presi
dent, ontvangen de komen
de weken brieven van
moeders en grootmoeders
uit een groot aantal West-
europese landen. Dat is al
thans de bedoeling van een
actie, die uitgaat van
Vrouwen voor Vrede.
Volgens initiatiefneem
ster Han Siepman uit Co-
lij nsplaat is het de bedoe
ling dat moeders en groot
moeders brieven met foto's
van hun kinderen en
kleinkinderen sturen naar
de echtgenotes van de
Amerikaanse en Russische
president. Daarin vragen
de vrouwen hun al hun in
vloed aan te wenden om
hun echtgenoten ervan te
overtuigen dat er nu ein
delijk definitief vrede op
aarde dient te komen.
„Wij mogen als be
schaafde mensen niet lan
ger denken in termen van
vernietiging. In de historie
van de mensheid is er te'
veel geleden en het is nu
meer dan genoeg. Laat on
ze en uw kinderen op deze
wereld mogen leven in ge
luk en vrijheid, zonder
angst, elkaar respecterend
als beschaafde mensen.
Daarvoor zijn wij hier op
aarde", aldus de brief.
Van onze correspondent
VLISSINGEN - Het chemische bedrijf Hoechst Hol
land in Vlissingen-Oost gaat begin oktober tien mil
joen gulden besteden aan de ombouw van haar DMT-
dt
fabriek, waar een grondstof voor polyester wori
vaardigd.
ver-
Het bedrijf hoopt met deze
investering een energiebespa
ring te bereiken van tien mil
joen kubieke meter aardgas
per jaar, zodat de investering
in enkele jaren terugverdiend
wordt, aldus ir. H. van Heel,
directeur van de Hoechst-ves-
tiging. De ombouw maakt het
mogelijk om afvalgassen van
de DMT-fabriek terug te voe
ren naar het energiecircuit
binnen het bedrijf, waardoor
de forse besparingen worden
bereikt.
Hoechst heeft de afgelopen
vijf jaar door ingrijpende
energiebesparingen al 40 mil
joen gulden minder aan ener
gie betaald. Het verlies van de
Hoechst Holland-groep, dat in
1981 nog 15 miljoen gulden be
droeg, werd vorig jaar omge
zet in een winst van 14,8 mil
joen. „Als we niet zo ingrij
pend bespaard hadden op
energie dan hadden wij met
een negatief saldo van rond de
25 miljoen gulden te maken
gekregen", aldus Van Heel.
Er wordt bij Hoechst Hol
land een efficiency-onderzoek
verricht door twintig speciaal
daarvoor vrijgemaakte werk
nemers en het organisatiebu
reau McKinsey. Ir. Van Heel
verwacht dat de uitkomst van
dit reorganisatie-onderzoek
niet tot ontslagen zal leiden
onder de 957 personeelsleden
bij de Hoechst-vestiging in
Vlissingen. Over de andere
vestigingen kon hij geen me
dedeling doen.
KEEP them Rolling. Niet alle voertuigen die meere
den tijdens de 'intocht van de bevrijders' in Middel
burg deden deze naam van de organiserende vereni
ging eer aan. Zoals deze jeep die ondanks verwoede po
gingen niet meer aan de praat te krijgen was.
- FOTO WILLEM MIERAS
DE ZEEUWSE commissaris van de koningin onstak
in Middelburg het 'bevrijdingsvuur'.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Een rij
en dikke mensenmassa be
leefde gisteren in het cen
trum van Middelburg nog
eens de feestelijke intocht
van de bevrijders tijdens
de Tweede Wereldoorlog.
Aan hen trok een feestelij
ke stoet voorbij van tien
tallen authentieke pant
ser- en amfibievoertuigen,
trucks, jeeps en motorfiet
sen. Tegelijkertijd dropte
een formatie Engelse 'Har-
vard'-vliegtuigen een la
ding brood boven de hoof
den van de menigte.
Het gebeuren, onderdeel
van de Middelburgse be
vrijdingsfestiviteiten,
kwam tot stand dank zij de
medewerking van de vere
niging Keep Them Rolling
(hou ze aan de gang), die
zich bezighoudt met de
restauratie en instandhou
ding van legervoertuigen
uit de jaren 1940-45.
In de voertuigen, die het
straatbeeld in het Middel
burgse centrum de hele
dag bleven beheersen, re
den kinderen en oud-ver
zetsstrijders uit het
Zeeuwse mee.
Voor het stadhuis op de
Grote Markt ontstak de
commissaris der koningin,
dr. C. Boertien, ondertus
sen het 'bevrijdingsvuur'.
De drukte op het plein,
waar zich ook nog de we
kelijkse donderdagmarkt
afspeelde, was zo groot dat
de massa deze handeling
nauwelijks opmerkte.
Van een onzer verslaggevers
VLISSINGEN - De veerboten
Prinses Irene en Prinses Ju
liana, die bij extra drukte
worden ingezet op de verbin
ding Vlissingen-Breskens, zijn
momenteel niet bruikbaar.
In dat verband zijn proble
men tijdens de toeristische
drukte op Hemelvaartsdag
niet uitgesloten. Men ver
wacht dat de Prinses Irene
met Pinksteren weer beschik
baar zal zijn.
De Prines Irene heeft pro
blemen met de voortstuwings
generatoren en wordt momen
teel gerepareerd bij de werf
Scheldepoort in Vlissingen-
Oost. De Prinses Juliana kan
niet worden ingezet vanwege
reparaties aan de walinrich-
ting.
De Provinciale Stoomboot
diensten adviseren voor de
oversteek over de Wester-
schelde op drukke dagen zo
veel mogelijk gebruik te ma
ken van de veerdienst Krui-
ningen- Perkpolder.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Bij een steek
partij woensdagnacht in een
woning aan het Wilgenplant
soen te Terneuzen, liep de Ter-
neuzenaar C. H. een slagader
lijke bloeding op aan het lin
kerbeen. Hij moest worden
overgebracht naar het Juliana
ziekenhuis in zijn woonplaats.
De dader W. R uit Terneu
zen is nog spoorloos. Aanlei
ding tot het gevecht was ver
moedelijk het feit dat beide
mannen naar de gunst van een
vrouw dongen.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De afhande
ling van de 252.000 gulden
schuld bij Jeugd en Muziek
Zeeland lijkt niet zonder poli
tieke troebelen te gaan verlo
pen.
Gedeputeerde Staten van
Zeeland blijken niet unaniem
in hun voorstel om het bestuur
van Jeugd en Muziek de kans
te geven probleemloos uit de
schulden te geraken.
CDA-gedeputeerde J. Ven-
tevogel (financiën) vindt het
namelijk niet genoeg dat ver
dere subsidiëring van Jeugd
en Muziek wordt gestaakt. Hij
verzet zich tegen het voorstel
van zijn collega's om het
grootste deel van de schuld
voor rekening van de provin
cie te nemen. Hij staat wel
achter de poging van het colle
ge om het jaarlijks Festival
Nieuwe Muziek te redden door
de organisatie ervan en een
maximale subsidie van 100.000
gulden bij de Zeeuwse Cultu
rele Raad onder te brengen.
Deze manoeuvre moet gezien
worden als een tijdelijke
maatregel om dit jaar in ieder
geval een deel van het festival
door te laten gaan.
Dat blijkt uit het officiële
stuk over de afhandeling van
het Jeugd en Muziek-debêcle
dat deze maand nog door de
Zeeuwse staten behandeld
wordt.
Aan de oplossing die Gede
puteerde Staten voor het
schuldenvraagstuk hebben
aangedragen wordt meege
werkt door het ministerie van
WVC. Dit „gezien het grote be
lang dat het ministerie toekent
aan de kunstvernieuwende ac
tiviteiten en de waarde van
het festival". Het ministerie
heeft er ondermeer mee inge
stemd dat de provincie 136.000
gulden van de rijksbijdragere
ling voor kunstuitingen in
Zeeland gebruikt om de schul
den af te lossen.
Van de gemeente Middel
burg wordt een bijdrage van
50.000 gulden verwacht. Van
de schuld blijft dan nog een
bedrag over van 66.000 gulden
die eveneens voor rekening
van de provincie komt. De
provincie houdt er rekening
mee dat dit bedrag nog op kan
lopen tot 80.000 gulden omdat
zich nog enkele kleine schuld
eisers kunnen melden.
De provincie heeft verder
nog een vordering van zo'n
75.000 gulden op Jeugd en Mu
ziek. Het is de bedoeling om
die kwijt te schelden. Zoals ge
meld wil men dat de manager
van Jeugd en Muziek dit jaar
in ieder geval nog betrokken
blijft bij de organisatie van
het Festival Nieuwe Muziek.
„Hoewel ook de manager
van Jeugd en Muziek verwij
ten zijn te maken over het ge
voerde beleid in het verleden
zijn wij van mening dat de
verantwoordelijkheid in eer
ste instantie ligt bij het be
stuur dat onvoldoende maat
regelen heeft genomen om de
manager in zijn functie te be
schermen. Aan de inhoudelij
ke kwaliteiten van de mana
ger wordt door niemand ge
twijfeld", aldus GS. Voor de
salaris-, overhead- en andere
kosten van de manager wil
men dit jaar dan ook een be
drag van 131.000 gulden op de
provinciebegroting laten
staan.