Schuttersgilden meer dan nostalgisch vlagvertoon? ONTDEK DE VERSCHILLEN Aantekeningen van de concentratiekampen 'iiiiTiiTrrf OPLOSSING j Onderzoek INSDAG 3 ME11983 .45 ).30 I Alfons Ising I over schutters- gilden werd fraai boek \uske en WiskeHet Bretoense broertjem Lucky Luke: Daisy Town. ppie Happie Als Aerobic Robot. Boes. -■ d T3 PAGINA GIDS 2 naar huis gaandan er beter balletles, Freek de Jonge PAGINA GIDS li e andere werkelijkheid van Marquez i, die er geweest zijn, de ns en Roosevelts en de u's van deze wereld. De guys', die hun ideaal zenlij kt hebben. Die da- ang, dat voorbij je eigen ringen gaan -of je die angepraat zijn of inge- spreekt me erg aan. Ik ider Bruce Springsteen 1 om dat aspect en niet om zijn muzikale wa- ten. Bruce heeft ook et slecht ging steeds zijn /oor ogen gehad en is nillimeter van zijn lijn eken om dat doel te be- i. Ik zou willen dat mij k lukte, maar dat is niet ivoudig in het Amerika andaag de dag. Het is aig business', nog groter 5 hier in Europa denkt t is. Er is ontzettend veel nee gemoeid en dat geld het resultaat. De mu tt Amerika is veelal op- ikkig en aan de veilige sn het is uiterst moeilijk ernieuwend, creatief of iek puur bezig te zijn.1 >r relaties slaag je er niet1 te komen. Succes is alles alt in Amerika. Je waar- jr de muziek wordt afge- aan de hoeveelheid sue-1 de je hebt en pas als je svol bent, kun je bij veel an respect afdwingen." i jij succes willen heb- tle Steven: „Ja, want het je de vrijheid om te blij-l /erken, om na deze plaatl /olgende te maken. Een nweg is er niet, het Ame-' nse systeem verhinder :eds net quite te spelen,] is niet geïnteresseerd geld aken in iets, dat nauwe-| winst oplevert. Boven- is succes voor mij een be-| dat je communiceert mei ren, dat er iets overkoml vat je op je platen vertelt] in feite zijn wij het pro-] n niet en het publiek ooi Het is wat daar tussenin] )e platenmaatschappij idio vooral. Als je niet ge-] id wordt, krijg je niet di i om door te breken. Live rt het geen enkel probleer )an slagen we er voortdu- 1 in om met het publiek municeren. Dan ben ind met een band, die ziet arlijk mogelijk geeft." Door Henk Egbers jr js inmiddels al zo'n tiental boeken van Gabriel iarcia Marquez in het Nederlands vertaald. Zowel jr de Marquez-lezers als voor degenen, die nog ]nnis met hem moeten maken is het boek „De geur m Guave" (Uitg. Meulenhoff 24,50) een goed boek achtergrondinformatie of als introductie. Het be lt autobiografische gesprekken en notities door Pli- ioMendoza met Gabriel Carcia Marquez. Het is vooral de Caribische .00 Doorn roosje het kinderprogramma t de ARD een tweedeli- sprookjesfilm over 'nroosje uit, waarvan weede deel op 4 mei a.s, t. Het verhaal is bekend. Teugde in het Rozenko- rijk is groot als er een sesje geboren wordt, :e vreugde wordt over- duwd door de boze spelling van Melanie, de er van de koningin. Op 17de jaar zal prinses l zich prikken, waardoor n het hele kasteel in een e slaap verzinkt. De lijfwacht lentaliteit/cultuur, die Mar- aan de hand van zijn iken, duidelijk maakt. Een lattier van leven in deze leltkroes van culturen die Bk even aantrekkelijk als jwarrend is; die voor 75 locent haaks staat op Euro pe geschiedenis van het iribisch gebied zit vol magie, in magie die daarheen is ge acht door negerslaven uit frika, maar ook door Zweed- Hollandse en Engelse zee- ivers. De menselijke synthe- en de contrasten die er in it Caribische gebied zijn zie nergens anders ter wereld". Marquez gaat in dit boek fcvoorbeeld in op zijn vriend - iap met Fidel Castro en ge- iraal Omar Torijos, over zijn ivattingen over volksdemo- itie. Het „Caribische gevoel m medeplichtigheid en sa- nzwering", gevoed vanuit koloniale slaventijd. Men- izza: „Ik heb altijd het idee iad dat zijn vriendshcap it Fidel Castro voor een it deel voortkomt uit de :iale manier om de werke- jkheid te bekijken. Als je ju met dezelfde starheid be- louwt als zo veel Europese [tellectuelen doen is Garcia irquez politiek niet gemak- ilijk te begrijpen". Garcia vertelt over het ont- ianvan zijn boeken. Hoe uit ontmoeting van zijn moe- irmet een oude vriendin zijn ]rste roman ontstond. Dat hij roman niet anders ziet dan een poëtische omzetting in de werkelijkheid: „De mdst'die mij in staat stelde inderd jaar eenzaamheid te irijven, was eenvoudig de mdst van een realiteit, de namelijk, gezien zonder beperkingen die rationalis es stalinisten van alle tij- haar proberen op te leg- zodat het hem minder ite kostte haar te begrij- lilarquez bevrijdde zich van |l engagement met de directe jlitieke realiteit. Fantasie fidt hij verwerpelijk. „Kin nen houden ook niet van ntasie. Waar ze natuurlijk van houden is van ver- ielding". De journalistiek, bruit hij stamt heeft hem fleerd stevigheid aan zijn Ihalen te geven. Graham ieene leerde hem de tropen ontcijferen. „Dank zij deze jethode kun je het hele raad- van de tropen terugbren- tot de geur van een rotte ave". Hij bewondert Con ti, Saint Exupery, Virginia olf, Neruda, Kafka en vele iere auteurs. Maar hij bleef (zichzelf lijken. |Beroemd is hij niet ineens "orden. Eenmaal beroemd [schermt hij zichzelf tegen p. „De dag dat Gabriel in elfde hotels kon gaan loge ais de Latijns-Ameri- lanse bourgeoisie en in de- me restaurants zeekreeften fn en even goede of beter BOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKEMOEKEm ENBOEKEN&OSXSTtBOi gQEmVBOEKENBOEKEN dan zij de juiste temperatuur van wijnen kende, zetten ze hun deuren voor hem open en hadden nu nergens meer be zwaar tegen, zelfs niet tegen de oude linkse ideeën van de schrijver van „Honderd jaar eenzaamheid" of zijn sympa thie en voor Fidel Castro". Over vrouwen: „Ik geloof dat vrouwen de wereld drij vende houden, zorgen dat hij niet uit elkaar valt, terwijl mannen de historie proberen voort te stuwen". Interessante dingen zegt hij ook over het machismo en de samenhang tussen macht en liefde. Zijn passie voor het leven, zijn ty pische Caribische kijk op het leven, die de rationeel logische benadering van onze cultuur passeert, en de manier waarop daaruit zijn boeken zijn ont staan komen in dit boek inte ressant naar voren. Gabriel Garcia Marquez. BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKEXBOEKENBOEKENBOEK ENBOEKENSOSXETtBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE „Zo ben je daar", door Tineke Wibaut-Guilonard. Uitgeverij Ploegsma te Amsterdam. Prijs f27,50. Rond de dagen dat Nederland de bezetting en bevrijding en de vele doden, die ze tot gevolg hadden, herdenkt, plegen uit gevers klaar te staan met boe ken, die de herinnering aan de gebeurtenissen tussen '40 - '45 levendig moeten houden. In dat kader moeten zeker ook de kampervaringen van Tineke Wibaut - Guilonard worden geplaatst, neergelegd in haar boek „Zo ben je daar". Het heeft, zo vertelt de schrijfster, 27 jaar geduurd voordat zij ertoe kon komen haar verzameling vergeelde, vanuit concentratiekampen meegesmokkelde „werkbrief- jes" volgekrabbeld met teke ningetjes en notities, tevoor schijn te halen en de herinne ringen, die ze opriepen, aan het papier toe te vertrouwen. De herinneringen waren zo talrijk en veelomvattend, dat er een selectieve keus moest worden gemaakt uit alles wat rond haar arrestatie in sep tember '43, haar verblijf in de gevangenis, de transporten, de concentratiekampen, de be- i Afil J ;ze aflevering van de se- ,Der Aufpasser" krijgt lur in zijn café bezoek twee mannen. Arthur et dat het een grap is, als in zijn stamkroeg een >od van twee heren ;t: 4000 pond voor een Een voorschot van 500 1 doet hem van gedach- teranderen. Moord aholl IllltlllllllllllllIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIllIIIIIlllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllIllllllllllllllllllliIllllllllllllllllllIllllllllIllllll i BOEKENBOEKENBC I BOEKENBOEKEmOWEl enboekengosksub I BOEm/BOEKENBOEKI Door Henk Egbers I „Het opvallend tekort aan een grondige kennis van gil- dezaken, was voor mij een uitdaging om een poging te ondernemen de historisch 1 gefundeerde tradities te achterhalen en zo goed mo- gelijk te leren begrijpen", aldus Alfons Ising, die van zijn onderzoek een fraai boek maakte: „Brabantse schuttersgilden, vroeger en 1 nu" (uitg. De Lijster). Het is 1 een standaardwerk gewor- I den, dat vanuit historische documentaties „wil afreke- nen met de te veel verbreide opvatting, dat het uiterlijk vlagvertoon en het schieten voldoende zijn om zich een gilde te noemen". Ising stelt zich overigens bescheiden op en noemt dit boek geen eindpunt, maar slechts een begin voor ver der onderzoek. Het boek be- staat uit vijf delen: de ge schiedenis; vergelijking tus sen vroeger en nu; gilde-ac tiviteiten in historisch per spectief; gildebezittingen en bijlagen. Vroeger vervulden de gilden in de gemeenschap de functies van weerbaar heidskorps, politie en brandweer. Later werden het liefhebbersgilden (broe derschappen), die voor de gemeentelijke overheden hun waarden verloren. Er is nu een bezinning gaande. Uit de slotbeschouwing van het boek valt niet op te ma ken dat men daar wezenlijk verder mee gekomen is. Wel worden de vragen gesteld, die nodig zijn. Maar of de gilden op dit moment verder zijn dan nostalgisch historie bedrijven, is niet duidelijk. Oost- en Midden-Brabant tellen aanmerkelijk meer gilden dan de Baronie en het Markiezaat. Hier bestaan nog gilden in Alphen, Hoo- gerheide, Rijsbergen, Etten- Leur, Oudenbosch, Rijsber gen, Terheijden, Teteringen, Klein Zundert en Wernhout. Aan de hand van talrijke fo to's schetst Ising het ont staan van de gilden tijdens de opkomst van een stads cultuur, de samenhang met de broederschappen en be roepsgilden. De auteur neemt Vlaams Brabant er ook bij en beschrijft de gil den onder het Bourgondi sche vaandel en die van Leuven. Aan de hand van volks feesten in de 15e en 16e eeuw en de manier waarop wa pens gehanteerd werden wordt de geschiedenis nog verder uitgediept. Ising draagt veel feiten en feitjes mee, maar van een echte greep op de historie zelf is nog weinig sprake, want dan zal de historische context waarbinnen het gildewezen zich afspeelde, meer aan de orde moeten komen. In deel 2 (vergelijkingen tussen vroeger en nu) komt aardig het sociaal functione ren van het gilde aan het or de. Over de manier waarop men lid werd van een gilde, over de organisatievorm, de vendelier, de trom de koning en andere onderdelen wordt informatie gegeven, die het maatschappelijk opereren van de gilden goed toelicht. Interessant is daarbij bij voorbeeld de discussie rond de schietcompetitie op dit moment; het daarmee sa menhangende koning/kei zerschap en de functie van het vogelschieten. Als deze discussie tot in zijn uiterste consequenties wordt door gezet, kom je aan de ham vraag toe: zijn de schutters gilden alleen nog maar his torische/nostalgische gezel ligheidsverenigingen, of kunnen ze maatschappelijk nog een echte functie heb ben, die méér is dan een ke relsclub, die af en toe achter moeders pappot weg willen? De band van de gilden met de (r.-k.) kerk en hun optreden bij kerkelijke ge beurtenissen, levert onder meer voor deel 3 de nodige stof. De vendelgroet aan de autoriteiten en het offeren aan Bacchus speelden daar bij een grote rol. Maar het calvinisme en de opkomst van de muziekmachines heeft heel wat afgedaan aan het oorspronkelijke karak ter van de gilden. Wel wordt opgemerkt als winst in deze eeuw, dat de betrokkenheid van de vrouw bij het gilde steeds groter is geworden, die de mannen-onder-el- kaar-sfeer zou hebben door broken. Gilden zijn rijk (geweest) en bezaten behalve landerij en ook veel zilverwerk. Laat staan archiefstukken. Het beheer en onderhoud daar van krijgen praktische aan dacht. „In de gildegeschiede- Elk gilde heeft zijn eigen wapen. - FOTO UIT „BRABANTSE SCHUTTERSGILDEN" nis is het zijn altijd veel be langrijker geweest dan het hebben", merkt Ising op. En hij hoopt dat zijn boek dui delijk heeft gemaakt dat er een heel grote afstand be staat tussen gildefeest en hartverwarmende vereni gingsvriendschap. Brabant se schuttersgilden, vroeger en nu," is een mooi kijk- en leesboek met een historisch en enigszins actueel karak ter. Bewonderaars van dit verschijnsel zullen er plezier aan beleven. ïliiiiiuiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiuiiiiiiiiiniiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiniiiiiiTiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiT Een van de tekeningen die in het concentratiekamp werden gemaakt. (Uit „Zo ben je daar; kampervarin gen"). vrijding daaruit en de weg te rug naar huis in juni '45, op nieuw ging leven. Haar herin neringen kregen gestalte in de beschrijving van haar erva ringen met een groot aantal „geweldige" vrouwen, met wie Tineke Wibaut - Guilonard intensief haar lot deelde. Haar arrestatie op 17' sep tember '43 was een direct ge volg van de betrekkingen die zij onderhield met de verzets groep CS 6, waarvan op 1 ok tober '43 negentien mannen in de duinen bij Overveen zijn gefusilleerd. Via de beruchte SD aan de Euterpestraat in Amsterdam kwam zij eerst in het kamp Vught terecht, waar zij het overbekende „bunker drama" overleefde en werk zaam was aan de „knijpkat ten-band" van Philips. Met haar lotgenoten deelde zij de ellende van het transport dat uitmondde in een verblijf in verschillende Duitse concen tratiekampen tot uiteindelijk in Salzwedel de bevrijding kwam. In al die kampen „wa ren wij nummers, geen men sen, slechts arbeidsmateriaal". De herinneringen hebben gestalte gekregen in korte ver haaltjes, waarin een of meer vrouwen, „die vriendinnen werden", hun solidariteit en moed, centraal staan. Op de veel te lange weg naar huis kwam de schrijfster ook in Breda terecht. Bij „oom Jaap en de geweldig lieve, dikke, moederlijke tante Coba aan de Cavaleriestraat", waar ze „ponden tegelijk aankwam". De in het boek opgenomen notities en tekeningen uit de kampen, vooral die, welke Atie Stiegenbeek van Heuke- lom na haar thuiskomst in 1945 maakte, maken het boek van Tineke Wibaut - Guilo nard tot een boeiend docu ment, dat zeker ouderen, die het allemaal hebben meebe leefd, zal aanspreken. Maar ook jongeren, die willen weten wat er gebeurd is in die don kere jaren. Temeer waar het de schrijfster niet in de eerste plaats is begonnen om emoties los te maken, maar veel meer „om feiten vast te leggen". Sw. s Jane Marple (Margaret herford) wordt in plaats haar overleden oom be tid als lid van de raad toezicht van het mari- tpleidingsschip 'Battle s'. Tijdens een vergade- van deze raad aak' seling mr. Ffolly-Hard" ke in elkaar, voordat hu gelegenheid heeft gehad iets belangrijks mee te sn over zijn inspectiereis ie 'Battledore'. Een hart- ival oordeelt men, maat s Marple is ervan over- ;d, dat er vergif in het 1 is. Gassman in „Bet - FOTO ARCHIEF DE STEM mg lm pis d 1" 7^1 iflggTMi...., ..--"""/Jé/u/dG',, •sqqoaj aunqix) 'sexS do qej 'siqoax Sooqaqa Raape ;uej(uaAoq 'indsset 'ueui uba paoq Raape qjiqs 'uappiui apax) aqsxapuo 'squq qe( 'pueq ut xaidej

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15