eesten
mavo
DE DRIE WENSEN
Italy: douze Punkte
AGENDA
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
op
popspraak
Groene lente j
OPLOSSING
iATERDAG 30 APRIL 1983
T3 PAGINA GIDS 2
Koninginnedag
w
FAY LOVSKY
MEN AT WORK
MEAT LOAF
BONNIE TYLER
Suske en Wiske: Het Bretoense broertje-
Lucky Luke: Daisy Town
W4
nkt erover om 'bij te te-
eroeps militair te wor-
gewoon gemakkelijk"
ridat je dan verzekerd'
|k en in de burgermaat-
I je dat niet".
J Verberk en Canies van
ien uit Boxmeer, volgen
lot verpleegkundige. Ca-
mpen doet dat aan de
beroepsopleiding
|e) in Eindhoven en
jrerberk via de in-servi-
bij het Maasziekenhuis
IWeerepas uit Beugen
mavo werk gevonden in
se ziekenhuis. Zij houdt
hg schoon. „Na de mavo
weken thuis gezeten. Ik
mezelf gezegd: je moet
je pakken kunt. Het werk
■jtend graag. Je komt veel
fet mensen en dat ligt mij
je het op de mavo geleer-
erk niet nodig heeft zegt
zijn met die kennis. „Je
degelijk wat aan". Zij
tteling schoon in het Box-
Iziekenhuis.
ere in Boxmeer eindexa-
gegaan, zeven gingen
st en twee van hen zijn
volgen, was de betreffen-
en genoegen nemen met
18 was het de zoveelste
5 (middelbare detailhan-
(middelbaar economisch
re technische school) en 5
i, 13 zijn er redelijk te-
eveneens 2 spreken
navo-diploma voldoende
jiding en 69 zeggen tevens
ij op de mavo hebben ge-
jiet doorging, gaven daar-
ng, te ver van huis, afge-
deden dat als ver-
kiekenhuis (één), als win-
jén).
rdt ervaren hadden enke-
Idat niet doorging waren:
dat ik te oud was als de
i bij deze enquête werden
zelfstandiger laten wer-
bij de beroepskeuze', 'er
i bij de vreemde talen'.
Is: 'ik heb het idee op een
osters zijn helem&dl aan
- FOTO AUOET
ganisatie heeft geen be-
die druktemakerij. Wij
goed overleg, goede ver
met de bisdommen, vooral
in Bosch. De bisdommen
r ons alles al jaren geleden
eld met het pensioen en
chil in mentaliteit tussen
jeneden en boven de rivie-
coster Melkert: „Het enige
katholieke CNV-koster-
jzen is, is dat ze nooit bij
jn terechtgekomen. Ik zal
i dat er geen kerkbesturen
iet beter zouden kunnen
lun kosters. Maar er zijn
'at christenen die niet zo
zijn".
noet toegeven dat het kos-
hard achteruit holt. Een
beroep? Wil de laatste
even het licht uitdoen?
loppenol: „Zo'n eerste jaar
lligrs lukt wel, iedereen is
thousiast. Later is dat wel
heb al menig dominee en
aren verzuchten: had ik
kostertje maar terug. Toen
og op rolletjes",
louberg Wilson: „De eerste
an spijt hoor ik allang. Er
:elijkse controle meer. Lek-
den te laat ontdekt. Maar
zullen de kosters nooit he-
[athedralen en dekenale
hion 2e nodig blijven heb-
zullen de kosters
Op een dag was ik aan het
wandelen in het bos. Opeens
stond ik stil. er zat een ko
nijntje onder een boom.
Toen rende hij weg en keek
achterom alsof hij zeggen
wilde: kom me dan achter
na! Dat deed ik. Zo af en toe
stond het konijntje stil om
op mij te wachten. Na een
kwartier lopen bleef het zit
ten voor een trap die zo hoog
was, dat ik het einde niet
kon zien. Het konijntje
wenkte me met zijn linke
roor en ik klom de trap op.
Ik liep, en liep, en liep, en....
ik had niet eens hoogtevrees.
Toen stond ik voor een
kasteel. Er stond een bordje
op met Muiderslot erop. Ik
ging naar binnen en stapte
de eerste de beste zaal in. Ik
zag rijen en rijen en nog
eens rijen mensen. Ze waren
allemaal doorzichtig. Ook
zag ik een troon die hele
maal van goud was en met
edelstenen erop. En op de
troon zat een man, met
mooie koningskleren uit de
Een mooi verhaal voor konin
ginnedag. Het gaat over ko
ning Vergeet-mij-niet en konin
gin Rozerood, geschreven
door Sophietje Konijnenbelt,
10 iaar.
17e eeuw aan, en een mooie
kroon op zijn hoofd en een
prachtige scepter in de hand.
Ook hij was doorzichtig.
Iedereen keek mij aan.
De man die blijkbaar de
koning was, zei tegen mij:
„Welkom in het geestenrijk.
Treed maar verder". Ik was
stomverbaasd. Maar ik was
helemaal niet bang. Ik be
keek mezelf of ik ook door
zichtig was - en dat was ik
niet - en liep naar de koning
toe. De koning zei: Ik ben
koning Vergeet-mij-niet, die
daar in de rij staan zijn mijn
dienaren die allemaal Ama-
rilles heten. Dit (hij wees op
het konijntje) is mijn trouwe
dienaar Sneeuwklokje en
hoe jij heet, weten we alle
maal wel".
Ik knikte. „Nu zitten we
met een probleem", ging ko
ning Vergeet-mij-niet ver
der. „Mijn vrouw, die konin
gin Rozerood heet, reed eer
gisteren op haar paard om
alle akkers te inspecteren.
Haar paard schrok ergens
van en steigerde. Dat ge
beurde zo plotseling dat ze
er af viel en haar been brak.
Nu is mijn vraag: zou jij
haar kunnen helpen?" Ik
ben een meisje dat Rachel
heet en 10 jaar is, dus ik be
greep niet wat ik zou kun
nen doen. Ik werd naar de
kamer van koningin Roze
rood gebracht. Ze keek me
vriendelijk aan. Ik vroeg
Sneeuwklokje om een stevi
ge, rechte bamboestok, ver
band en nog wat. Na veel
moeite en pijn en 5 misluk
kingen was het doorzichtige
been gespalkt.
Ik bleef een week als ere
gast logeren en toen was het
been weer beter. Daarna
werd ik bij de koning geroe
pen. Hij zei: „Jij hebt konin
gin Rozerood beter gemaakt
en daarom mag je 3 wensen
doen. Zeg maar welke". Nou
ik hoefde niet lang na te
denken. Ik koos: 1. dat ik in
het geestenrijk mocht blij
ven (want ik was toch een
wees), 2. dat ik alle dieren
kon verstaan en 3. een vurig
paard. En dat gebeurde.
Heb je gezien hoe In één week 1
tijd alles opeens groen Is ge-
worden? Hoe de vogels in de
weer zijn en hoe hard het gras s
groeit? Als je 's avonds na het 1
eten nog even bulten mag spe-
Ien, moet je eens héél stil zijn s
en naar het gefluit van de vo-
gels luisteren. Als er tenmln-
ste geen auto's door de straat
scheuren. En als de auto's j=
weg zijn en ook de vogels stil
zijn geworden, luister dan E
goed: dan kun je misschien
het gras horen groeien... Ter
ere van deze groene lente van-
daag in de Kleine Stem: Lente-
tekeningen.
JMARIJKE
re<*actiB:
brieven naar:
spinveld 55 4815 hv breda
Een prachttekening van Marijke Stoops, 9 jaar uit Etten-Leur van een clown uit het
circus. Je hebt lang moeten wachten voor hij in de krant kwam, Marijke. Hier is-ie dan. -
^rT4^^cto
ecr>
c\rr'
}:l
"jj cU
pi' e+v
fel* fb er' o \-
i>t' i i
Heb je deze haas zelf
getekend of nagetekend
Sylvie? In ieder geval
past-ie wel goed in deze
Kleine Stem van van
daag. Getekend door
Sylvie Smeets, 9 jaar,
uit Breda.
P „Dit is ons huis en een grote tuin er omheen met heel veel bloemen en planten", schrijft
Danielle de Jonge, 7 jaar, uit Teteringen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiï;
De klokken luiden.
Elly v.d. Bliek, 7 jaar,
uit Helmond.
HEBT 11 ook zo genoten van
het songfestival? Ik wel, ook
al eindigde mijn favoriet
Italië ver onderin.
Maar Italiaanse muziek
zal deze zomer toch heel wat
harten veroveren, want de
groep Matia Bazar zorgt met
de elpee Tango' voor zulke
aparte en tegelijkertijd uit
stekend in het gehoor lig
gende muziek, dat het al
heel raar moet lopen wil de
ze band niet een dikke zo
merhit krijgen in de lage
landen.
Matia Bazar (dat betekent
zoiets als winkel vol gekte,
heb ik me laten vertellen)
maakt prachtige, speelse
new wave met hier en daar
nostalgische invloeden en de
teksten en zang, hoewel voor
mij onverstaanbaar, klinken
als een klok.
'Vacanze Romane' is de
eerste single en een goed
voorbeeld van wat Matia
Bazar in huis heeft. Ook al
wijkt het met 'Tango nel
fango' wat af van de rest
van de plaat, die je ruwweg
als een kruising tussen Split
Enz en Jo Lemaire zou kun
nen karakteriseren.
Zoals gezegd zijn de tek
sten zonder kennis van de
Italiaanse taal nauwelijks te
volgen, maar ik vind dat
geen al te groot bezwaar.
Het gaat vooral om de in
druk, die de muziek maakt
en die indruk is wat mij be
treft hoogst positief.
Het klinkt allemaal heel
modern en instrumentaal is
het tot in de puntjes ver
zorgd. Bovendien is de mu
ziek inventief en gevarieerd,
zodat er nergens ook maar
zoiets als voorspelbaarheid
optreedt. Daarbij heeft de
zangeres van de groep een
prachtige stem, waarbij ver
geleken die van Kate Bush
in het niet valt.
Vergelijken we Matia Ba
zar met de al even onverst
aanbare Japanse popmu
ziek, dan klinkt Matia Bazar
rijker en verbluf fender
vooral. Matia Bazar heeft
me met deze 'Tango' te pak
ken en ik dans er lustig op
mee. Ik heb de laatste tijd
geen plaat meer gehoord, die
zoveel goede eigenschappen
van popmuziek in zich vere
nigde.
MISSCHIEN ZOU Neder
land kunnen overwegen om
volgend jaar Fay Lovsky
naar het songfestival te stu
ren. Dan scoren we in ieder
geval wat originaliteit be
treft hoog, al zal dat aan dat
gezelschap grootst gemene
delers niet besteed zijn.
Fay is met 'Origami' aan
haar tweede elpee toe en het
is er opnieuw een geworden,
die tot de allerbesten uit de
Nederlandse popgeschiede
nis behoort. Fay Lovsky
heeft als een van de weini
gen in ons land het vermo
gen om Engelse teksten te
schrijven, die precies passen
bij de melodie en bovendien
weet ze humor en gevoel in
haar teksten te stoppen op
momenten, waarop de mees
te Hollandse Engelstalige
tekstschrijvers niet verder
komen dan een oubollig
rijmwoord.
Daarnaast bezit Fay
Lovsky de kwaliteit zowat
Matia Bazar: speels en inventief.
FOTOWEA
eindredactie
wim van leest
elke muzikale stijl te kun
nen absorberen om hem het
vervolgens om te zetten in
een eigen geluid. Gevolg is
dat een plaat als 'Origami'
uiterst gevarieerd overkomt
en in vrijwel elk nummer
herinneringen oproept aan
de een of andere muzikale
grootheid.
Op grond daarvan zou je
haar kunnen verwijten, dat
ze een eigen gezicht mist,
maar dat verwijt is niet te
recht. Fay beheerst de mu
ziek namelijk dusdanig, dat
ze ermee kan spelen en het
resultaat varieert van goed
tot uitstekend. In vergelij
king met Gruppo Sportivo,
bij wie je nog wel eens van
onbeschaamd jatwerk kunt
spreken, is Fay Lovsky
creatiever en ze is minder
uit op goedkoop effectbejag.
Als je 'Origami' naast
haar vorige elpee 'Confetti'
legt, dan zie je, dat Fay met
sprongen vooruit is gegaan.
Het geluid is voller gewor
den, de arrangementen zijn
beter uitgewerkt en in num
mers als 'Columbus Avenue',
'California daze' en het
schitterende Joni Mitchell-
achtige 'Tiger' wordt ook in
ternationaal gezien pop van
de bovenste plank gerpesen-
teerd.
MEN AT Work kun je op
Pinkpop zien en voor mij zal
dat dan aanleiding zijn om
me sanitair te gaan ontspan
nen en om de inwendige
mens te versterken. Want
wat de groep op de nieuwe
elpee 'Cargo' voorschotelt,
zet mij niet bepaald aan
reikhalzend uit te zien naar
dat optreden.
Liet de vorige elpee 'Busi
ness as usual' met name op
kant 1 nog een forse dosis
lekkere zomerse popmuziek
horen, 'Cargo' is voor 95 pro
cent het-ene-oor-iri-het-an-
dere-oor-uit-muziek. Het
klinkt wel leuk, maar het
blijft je, ook na meerdere
keren draaien, niet bij.
'Cargo' mist elke climax
en kabbelt voort in welis
waar prettige, maar nergens
overrompelende lichtge
wicht-pop. Op grond van
'Business as usual' leek het
dat Men at Work leveran
cier ging worden van vrij
blijvende pop met een hoge
amusementswaarde, maar
dat is er met 'Cargo' niet van
gekomen. Het is allemaal al
te vrijblijvend en het maakt
niet meer los dan een
lichtjes meetikken met de
voeten. Echt dansen is er
niet bij.
MEAT LOAF is een tijdje
geleden failliet gegaan en de
nieuwe elpee 'Midnight at
the lost and found' moet
hem weer boven Jan Modaal
helpen. Dat zal wel lukken,
al zal Meat Loaf zeker hier
nooit meer de status berei
ken, die hij met 'Bat out of
heil' op slag veroverde.
'Midnight at the lost and
found' laat Meat Loaf horen
zonder 'brein' Jim Steinman
en wat Meat Loaf betreft is
dat een terechte stap ge
weest. De vorige, nog door
Steinman geconcipieerde el
pee 'Dead Ringer' flopte
grandioos en terecht, want
zelden zijn er platen geweest
met meer onnozele bombast.
Meat probeert het nu on
der produktionele leiding
van Tom Dowd en met een
begeleidingsband, waarin
Springsteen-drummer Max
Weinberg de bekendste fi
guur is. Het songmateriaal
is nieuw en in het van Meat
Loaf bekende gespierde, iet
wat pathetische rockidioom.
Enige uitzondering daarop
vormt de Chuck Berry-klas-
sieker 'Promised land', die in
deze uitvoering meer doet
denken aan Les Humphries
dan aan Chuck Berry.
'Midnight at the lost and
found' klinkt beter en min
der pompeus dan de Stein-
man-produkties, maar echt
wakker hoef je er niet van te
liggen.
JIM STEINMAN op zijn
beurt probeert het dit keer
met Bonnie Tyler en hij
slaagt er wederom in een
dikke hit te scoren. 'Total
eclipse of the heart' doet het
als single erg goed en zal de
elpee 'Faster than the speed
of night', waarvan het num
mer afkomstig is, zeker in
zijn kielzog meeslepen.
Blij hoeft de liefhebber
van progressieve pop daar
mee niet te zijn, want 'Fas
ter than the speed of night'
herbergt niets dat aanlei
ding zou kunnen zijn om de
ze plaat onverwijld aan te
schaffen. De single is goed,
maar daarmee heb je het
wel gehad. De rest van het
materiaal, inclusief een
overbodige cover van Cree-
dence 'Have you ever seen
the rain', 'Tears' van Fran-
kie Miller en 'Going through
the motions' van Ian Hunter,
spreekt in Bonnie's uitvoe
ring niet tot de verbeelding.
Als gedoodverfde vrou
welijke Rod Stewart weet
Bonnie bovendien met haar
stem niet meer te doen dan
hees en voorspelbaar uitha
len. Steinman's produktie is
navenant.
Wim van Leest
Undertones, 30 april in Eindho
ven (Effenaar)
Linton Kwesi Johnson, 30 april
in Middelburg (Toorenvliet)
Rush, 3 mei in Rotterdam (Ahoy)
Joan Armatrading, 7 mei in Rot
terdam (Ahoy)
Flock of Seagulls, 7 mei in Rot
terdam (Arena)
Lochem-festival met o.a. Kreu-
ners, Goede Doel en Undertones,
12 mei in Lochem
Tears for fears, 14 mei in Rotter
dam (Arena)
Belle Stars, 13 mei in Rotterdam
(Arena)
Pinkpop met TC Matic, Fun Boy
Three, Nena, Men at Work, Gary
Moore, Simple Minds en Doe
maar, 23 mei in Geleen (Sport
park)
Al Jarreau, 28 mei in Rotterdam
(Ahoy)
Weather Report, 31 mei in Den
Haag (Congresgebouw)
Supertramp, 8 juni in Amster
dam (Olympisch stadion)
Crosby, Stills and Nash, 12 juni
in Leiden (Groenoordhal)
Dire Straits, 13 juni in Den
Bosch (Maaspoort) en 16 juni in
Rotterdam (Ahoy)
Steve Winwood, 15 juni in Den
Haag (Congresgebouw) en 16 ju
ni in Nijmegen (Vereeniging)
David Bowie, 25 en 26 juni in
Rotterdam (Feijenoord-stadion)
Nits, 7 mei in Oud Gastel ('t
Veerke)
'Strpeo 'uappiui Sa/A 'lap
-uosjiuii annStj 'japuosiqaaj 'sjipaj qacuq
'jua; 'A SuqTrqs 's;qoaj ;ua) -a )uequaAoq
'pueqpjooq 'uappiui Sjaq 'squq qcqs;uax