eesten mavo DE DRIE WENSEN Italy: douze Punkte AGENDA ONTDEK DE VERSCHILLEN op popspraak Groene lente j OPLOSSING iATERDAG 30 APRIL 1983 T3 PAGINA GIDS 2 Koninginnedag w FAY LOVSKY MEN AT WORK MEAT LOAF BONNIE TYLER Suske en Wiske: Het Bretoense broertje- Lucky Luke: Daisy Town W4 nkt erover om 'bij te te- eroeps militair te wor- gewoon gemakkelijk" ridat je dan verzekerd' |k en in de burgermaat- I je dat niet". J Verberk en Canies van ien uit Boxmeer, volgen lot verpleegkundige. Ca- mpen doet dat aan de beroepsopleiding |e) in Eindhoven en jrerberk via de in-servi- bij het Maasziekenhuis IWeerepas uit Beugen mavo werk gevonden in se ziekenhuis. Zij houdt hg schoon. „Na de mavo weken thuis gezeten. Ik mezelf gezegd: je moet je pakken kunt. Het werk ■jtend graag. Je komt veel fet mensen en dat ligt mij je het op de mavo geleer- erk niet nodig heeft zegt zijn met die kennis. „Je degelijk wat aan". Zij tteling schoon in het Box- Iziekenhuis. ere in Boxmeer eindexa- gegaan, zeven gingen st en twee van hen zijn volgen, was de betreffen- en genoegen nemen met 18 was het de zoveelste 5 (middelbare detailhan- (middelbaar economisch re technische school) en 5 i, 13 zijn er redelijk te- eveneens 2 spreken navo-diploma voldoende jiding en 69 zeggen tevens ij op de mavo hebben ge- jiet doorging, gaven daar- ng, te ver van huis, afge- deden dat als ver- kiekenhuis (één), als win- jén). rdt ervaren hadden enke- Idat niet doorging waren: dat ik te oud was als de i bij deze enquête werden zelfstandiger laten wer- bij de beroepskeuze', 'er i bij de vreemde talen'. Is: 'ik heb het idee op een osters zijn helem&dl aan - FOTO AUOET ganisatie heeft geen be- die druktemakerij. Wij goed overleg, goede ver met de bisdommen, vooral in Bosch. De bisdommen r ons alles al jaren geleden eld met het pensioen en chil in mentaliteit tussen jeneden en boven de rivie- coster Melkert: „Het enige katholieke CNV-koster- jzen is, is dat ze nooit bij jn terechtgekomen. Ik zal i dat er geen kerkbesturen iet beter zouden kunnen lun kosters. Maar er zijn 'at christenen die niet zo zijn". noet toegeven dat het kos- hard achteruit holt. Een beroep? Wil de laatste even het licht uitdoen? loppenol: „Zo'n eerste jaar lligrs lukt wel, iedereen is thousiast. Later is dat wel heb al menig dominee en aren verzuchten: had ik kostertje maar terug. Toen og op rolletjes", louberg Wilson: „De eerste an spijt hoor ik allang. Er :elijkse controle meer. Lek- den te laat ontdekt. Maar zullen de kosters nooit he- [athedralen en dekenale hion 2e nodig blijven heb- zullen de kosters Op een dag was ik aan het wandelen in het bos. Opeens stond ik stil. er zat een ko nijntje onder een boom. Toen rende hij weg en keek achterom alsof hij zeggen wilde: kom me dan achter na! Dat deed ik. Zo af en toe stond het konijntje stil om op mij te wachten. Na een kwartier lopen bleef het zit ten voor een trap die zo hoog was, dat ik het einde niet kon zien. Het konijntje wenkte me met zijn linke roor en ik klom de trap op. Ik liep, en liep, en liep, en.... ik had niet eens hoogtevrees. Toen stond ik voor een kasteel. Er stond een bordje op met Muiderslot erop. Ik ging naar binnen en stapte de eerste de beste zaal in. Ik zag rijen en rijen en nog eens rijen mensen. Ze waren allemaal doorzichtig. Ook zag ik een troon die hele maal van goud was en met edelstenen erop. En op de troon zat een man, met mooie koningskleren uit de Een mooi verhaal voor konin ginnedag. Het gaat over ko ning Vergeet-mij-niet en konin gin Rozerood, geschreven door Sophietje Konijnenbelt, 10 iaar. 17e eeuw aan, en een mooie kroon op zijn hoofd en een prachtige scepter in de hand. Ook hij was doorzichtig. Iedereen keek mij aan. De man die blijkbaar de koning was, zei tegen mij: „Welkom in het geestenrijk. Treed maar verder". Ik was stomverbaasd. Maar ik was helemaal niet bang. Ik be keek mezelf of ik ook door zichtig was - en dat was ik niet - en liep naar de koning toe. De koning zei: Ik ben koning Vergeet-mij-niet, die daar in de rij staan zijn mijn dienaren die allemaal Ama- rilles heten. Dit (hij wees op het konijntje) is mijn trouwe dienaar Sneeuwklokje en hoe jij heet, weten we alle maal wel". Ik knikte. „Nu zitten we met een probleem", ging ko ning Vergeet-mij-niet ver der. „Mijn vrouw, die konin gin Rozerood heet, reed eer gisteren op haar paard om alle akkers te inspecteren. Haar paard schrok ergens van en steigerde. Dat ge beurde zo plotseling dat ze er af viel en haar been brak. Nu is mijn vraag: zou jij haar kunnen helpen?" Ik ben een meisje dat Rachel heet en 10 jaar is, dus ik be greep niet wat ik zou kun nen doen. Ik werd naar de kamer van koningin Roze rood gebracht. Ze keek me vriendelijk aan. Ik vroeg Sneeuwklokje om een stevi ge, rechte bamboestok, ver band en nog wat. Na veel moeite en pijn en 5 misluk kingen was het doorzichtige been gespalkt. Ik bleef een week als ere gast logeren en toen was het been weer beter. Daarna werd ik bij de koning geroe pen. Hij zei: „Jij hebt konin gin Rozerood beter gemaakt en daarom mag je 3 wensen doen. Zeg maar welke". Nou ik hoefde niet lang na te denken. Ik koos: 1. dat ik in het geestenrijk mocht blij ven (want ik was toch een wees), 2. dat ik alle dieren kon verstaan en 3. een vurig paard. En dat gebeurde. Heb je gezien hoe In één week 1 tijd alles opeens groen Is ge- worden? Hoe de vogels in de weer zijn en hoe hard het gras s groeit? Als je 's avonds na het 1 eten nog even bulten mag spe- Ien, moet je eens héél stil zijn s en naar het gefluit van de vo- gels luisteren. Als er tenmln- ste geen auto's door de straat scheuren. En als de auto's j= weg zijn en ook de vogels stil zijn geworden, luister dan E goed: dan kun je misschien het gras horen groeien... Ter ere van deze groene lente van- daag in de Kleine Stem: Lente- tekeningen. JMARIJKE re<*actiB: brieven naar: spinveld 55 4815 hv breda Een prachttekening van Marijke Stoops, 9 jaar uit Etten-Leur van een clown uit het circus. Je hebt lang moeten wachten voor hij in de krant kwam, Marijke. Hier is-ie dan. - ^rT4^^cto ecr> c\rr' }:l "jj cU pi' e+v fel* fb er' o \- i>t' i i Heb je deze haas zelf getekend of nagetekend Sylvie? In ieder geval past-ie wel goed in deze Kleine Stem van van daag. Getekend door Sylvie Smeets, 9 jaar, uit Breda. P „Dit is ons huis en een grote tuin er omheen met heel veel bloemen en planten", schrijft Danielle de Jonge, 7 jaar, uit Teteringen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiï; De klokken luiden. Elly v.d. Bliek, 7 jaar, uit Helmond. HEBT 11 ook zo genoten van het songfestival? Ik wel, ook al eindigde mijn favoriet Italië ver onderin. Maar Italiaanse muziek zal deze zomer toch heel wat harten veroveren, want de groep Matia Bazar zorgt met de elpee Tango' voor zulke aparte en tegelijkertijd uit stekend in het gehoor lig gende muziek, dat het al heel raar moet lopen wil de ze band niet een dikke zo merhit krijgen in de lage landen. Matia Bazar (dat betekent zoiets als winkel vol gekte, heb ik me laten vertellen) maakt prachtige, speelse new wave met hier en daar nostalgische invloeden en de teksten en zang, hoewel voor mij onverstaanbaar, klinken als een klok. 'Vacanze Romane' is de eerste single en een goed voorbeeld van wat Matia Bazar in huis heeft. Ook al wijkt het met 'Tango nel fango' wat af van de rest van de plaat, die je ruwweg als een kruising tussen Split Enz en Jo Lemaire zou kun nen karakteriseren. Zoals gezegd zijn de tek sten zonder kennis van de Italiaanse taal nauwelijks te volgen, maar ik vind dat geen al te groot bezwaar. Het gaat vooral om de in druk, die de muziek maakt en die indruk is wat mij be treft hoogst positief. Het klinkt allemaal heel modern en instrumentaal is het tot in de puntjes ver zorgd. Bovendien is de mu ziek inventief en gevarieerd, zodat er nergens ook maar zoiets als voorspelbaarheid optreedt. Daarbij heeft de zangeres van de groep een prachtige stem, waarbij ver geleken die van Kate Bush in het niet valt. Vergelijken we Matia Ba zar met de al even onverst aanbare Japanse popmu ziek, dan klinkt Matia Bazar rijker en verbluf fender vooral. Matia Bazar heeft me met deze 'Tango' te pak ken en ik dans er lustig op mee. Ik heb de laatste tijd geen plaat meer gehoord, die zoveel goede eigenschappen van popmuziek in zich vere nigde. MISSCHIEN ZOU Neder land kunnen overwegen om volgend jaar Fay Lovsky naar het songfestival te stu ren. Dan scoren we in ieder geval wat originaliteit be treft hoog, al zal dat aan dat gezelschap grootst gemene delers niet besteed zijn. Fay is met 'Origami' aan haar tweede elpee toe en het is er opnieuw een geworden, die tot de allerbesten uit de Nederlandse popgeschiede nis behoort. Fay Lovsky heeft als een van de weini gen in ons land het vermo gen om Engelse teksten te schrijven, die precies passen bij de melodie en bovendien weet ze humor en gevoel in haar teksten te stoppen op momenten, waarop de mees te Hollandse Engelstalige tekstschrijvers niet verder komen dan een oubollig rijmwoord. Daarnaast bezit Fay Lovsky de kwaliteit zowat Matia Bazar: speels en inventief. FOTOWEA eindredactie wim van leest elke muzikale stijl te kun nen absorberen om hem het vervolgens om te zetten in een eigen geluid. Gevolg is dat een plaat als 'Origami' uiterst gevarieerd overkomt en in vrijwel elk nummer herinneringen oproept aan de een of andere muzikale grootheid. Op grond daarvan zou je haar kunnen verwijten, dat ze een eigen gezicht mist, maar dat verwijt is niet te recht. Fay beheerst de mu ziek namelijk dusdanig, dat ze ermee kan spelen en het resultaat varieert van goed tot uitstekend. In vergelij king met Gruppo Sportivo, bij wie je nog wel eens van onbeschaamd jatwerk kunt spreken, is Fay Lovsky creatiever en ze is minder uit op goedkoop effectbejag. Als je 'Origami' naast haar vorige elpee 'Confetti' legt, dan zie je, dat Fay met sprongen vooruit is gegaan. Het geluid is voller gewor den, de arrangementen zijn beter uitgewerkt en in num mers als 'Columbus Avenue', 'California daze' en het schitterende Joni Mitchell- achtige 'Tiger' wordt ook in ternationaal gezien pop van de bovenste plank gerpesen- teerd. MEN AT Work kun je op Pinkpop zien en voor mij zal dat dan aanleiding zijn om me sanitair te gaan ontspan nen en om de inwendige mens te versterken. Want wat de groep op de nieuwe elpee 'Cargo' voorschotelt, zet mij niet bepaald aan reikhalzend uit te zien naar dat optreden. Liet de vorige elpee 'Busi ness as usual' met name op kant 1 nog een forse dosis lekkere zomerse popmuziek horen, 'Cargo' is voor 95 pro cent het-ene-oor-iri-het-an- dere-oor-uit-muziek. Het klinkt wel leuk, maar het blijft je, ook na meerdere keren draaien, niet bij. 'Cargo' mist elke climax en kabbelt voort in welis waar prettige, maar nergens overrompelende lichtge wicht-pop. Op grond van 'Business as usual' leek het dat Men at Work leveran cier ging worden van vrij blijvende pop met een hoge amusementswaarde, maar dat is er met 'Cargo' niet van gekomen. Het is allemaal al te vrijblijvend en het maakt niet meer los dan een lichtjes meetikken met de voeten. Echt dansen is er niet bij. MEAT LOAF is een tijdje geleden failliet gegaan en de nieuwe elpee 'Midnight at the lost and found' moet hem weer boven Jan Modaal helpen. Dat zal wel lukken, al zal Meat Loaf zeker hier nooit meer de status berei ken, die hij met 'Bat out of heil' op slag veroverde. 'Midnight at the lost and found' laat Meat Loaf horen zonder 'brein' Jim Steinman en wat Meat Loaf betreft is dat een terechte stap ge weest. De vorige, nog door Steinman geconcipieerde el pee 'Dead Ringer' flopte grandioos en terecht, want zelden zijn er platen geweest met meer onnozele bombast. Meat probeert het nu on der produktionele leiding van Tom Dowd en met een begeleidingsband, waarin Springsteen-drummer Max Weinberg de bekendste fi guur is. Het songmateriaal is nieuw en in het van Meat Loaf bekende gespierde, iet wat pathetische rockidioom. Enige uitzondering daarop vormt de Chuck Berry-klas- sieker 'Promised land', die in deze uitvoering meer doet denken aan Les Humphries dan aan Chuck Berry. 'Midnight at the lost and found' klinkt beter en min der pompeus dan de Stein- man-produkties, maar echt wakker hoef je er niet van te liggen. JIM STEINMAN op zijn beurt probeert het dit keer met Bonnie Tyler en hij slaagt er wederom in een dikke hit te scoren. 'Total eclipse of the heart' doet het als single erg goed en zal de elpee 'Faster than the speed of night', waarvan het num mer afkomstig is, zeker in zijn kielzog meeslepen. Blij hoeft de liefhebber van progressieve pop daar mee niet te zijn, want 'Fas ter than the speed of night' herbergt niets dat aanlei ding zou kunnen zijn om de ze plaat onverwijld aan te schaffen. De single is goed, maar daarmee heb je het wel gehad. De rest van het materiaal, inclusief een overbodige cover van Cree- dence 'Have you ever seen the rain', 'Tears' van Fran- kie Miller en 'Going through the motions' van Ian Hunter, spreekt in Bonnie's uitvoe ring niet tot de verbeelding. Als gedoodverfde vrou welijke Rod Stewart weet Bonnie bovendien met haar stem niet meer te doen dan hees en voorspelbaar uitha len. Steinman's produktie is navenant. Wim van Leest Undertones, 30 april in Eindho ven (Effenaar) Linton Kwesi Johnson, 30 april in Middelburg (Toorenvliet) Rush, 3 mei in Rotterdam (Ahoy) Joan Armatrading, 7 mei in Rot terdam (Ahoy) Flock of Seagulls, 7 mei in Rot terdam (Arena) Lochem-festival met o.a. Kreu- ners, Goede Doel en Undertones, 12 mei in Lochem Tears for fears, 14 mei in Rotter dam (Arena) Belle Stars, 13 mei in Rotterdam (Arena) Pinkpop met TC Matic, Fun Boy Three, Nena, Men at Work, Gary Moore, Simple Minds en Doe maar, 23 mei in Geleen (Sport park) Al Jarreau, 28 mei in Rotterdam (Ahoy) Weather Report, 31 mei in Den Haag (Congresgebouw) Supertramp, 8 juni in Amster dam (Olympisch stadion) Crosby, Stills and Nash, 12 juni in Leiden (Groenoordhal) Dire Straits, 13 juni in Den Bosch (Maaspoort) en 16 juni in Rotterdam (Ahoy) Steve Winwood, 15 juni in Den Haag (Congresgebouw) en 16 ju ni in Nijmegen (Vereeniging) David Bowie, 25 en 26 juni in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Nits, 7 mei in Oud Gastel ('t Veerke) 'Strpeo 'uappiui Sa/A 'lap -uosjiuii annStj 'japuosiqaaj 'sjipaj qacuq 'jua; 'A SuqTrqs 's;qoaj ;ua) -a )uequaAoq 'pueqpjooq 'uappiui Sjaq 'squq qcqs;uax

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 27