Mag dat allemaal? ATD Vierde Wereld krijgt steun van Emmaus-groep Methode heeft kans van één op vijf Ik ben de gelukkigste A ZATERDAG 30 APRIL 1983 W3 Gereformeerd Hervormd Is vrouw ter wereld", zei Nancy Tilton eind maart na de geboorte van haar reageerbuis-tweeling Heather en Jean. De baby's kwamen ter wereld in een ziekenhuis in New York. Binnenkort is het bij ons zover. Dan zal de eerste Nederlandse baby het licht zien, die werd verwekt in een laboratorium. onbevruchte eicel in de moeder bevruchting buiten de moeder(„reageerbuis") bevruchte eicel terug in de moeder Overbekend Kind kopen TD De Vierde Wereld stuurde onlangs via deze krant en via brieven een noodkreet de wereld in. Breda had namelijk besloten de beweging geen subsidie meer te verlenen. De Emmaus-communauteit in Langeweg besloot hulp te bieden. Ui Moeilijk De kern I DR BERT VAN VELZEN t in de regen aan het ter van de kastelein, die door dit sap tot in pst van hun merg pij- n aangetast, spreken liet zelden met zwarte heid over: de maag erbij als wapperende in de wind; je kunt ijker krom slaan in de de longen piepen als muizen en het hart als een castagnet in een i o-orkest. t de pil verguld in het •donker met de goud- die getooid is met zijn \heldere witte manchet uwelen slok uit de vier- knuppel De taal van de is heroïsch - lyrischka- n grijs en vunzig in van vier en de evenzeer als gevreesde Haagse \ijter- thans in een ma- van alcohol onder de zoden - placht tevre- mediteren over de ving van orde en tucht ■en klappie in het bekkie trekkie aan het nekkie'. I is vaak niet al te zorg- een biertje is niet zel- n hele sloot. •rt mensen die de kroeg ■lengstuk van de huiska- bben verheven, ook, •en wazige blik gericht op vaziger verten, uitreke- tze, in de loop der ja- oor de kastelein hebben zend. Ze hebben er toch al een nette auto heenge- t, of de vernieuwing van bui gefinancierd, of een g huisje omgezet in eufo- katers, proost, prut, de i. Erg veel woonruimte volgens mij niet aan genot zijn opgeofferd, it zelfs met een rampzalige van 600 gulden per duurt het meer dan 20 'oordat men een woning nderhalve ton in de somloop heeft gebracht. I zelfs als het regent kan ijn geld beter investeren nuttigs, zoals een tuin- ter met kruiwagen, dan n melancholieke middag n café. Maar, zult u tegen- •n, het is er toch leuk? Ik het tegen te spreken. Het te dat ik me uit een kroeg ■ner-het moet ten tijde e Koreaanse oorlog zijn est -is dat iemand dwars het glas van de deur naar n stapte en daarna be lt en onbeschadigd om [pilsjes vroeg, e heugelijke evenemen ten meer gegrepen uit ijk van het surrealistische :t vreeswekkend banale itingen van luimige leut. Viggo een radio uit zijn iflat had geworpen, kon pas een beetje lachen alleen de radio zwaar ge- in de straat bleek te lig- hater, toen hij zich in zijn tje vervoegde bij de Vere- Naties, wilden zijn \nden hem niet meer ken- Thans is hij uitgedroogd Onverdraagzaam, leuk zouden de alcoholi- wandelingen van Dylan mas in New York langs de ■gen van Third Avenue geweest? Hij is niet oud orden en gelukkig is hij t geweest. Grace, die haar verborg in een holle boom en woeste tuin, trouwens niet. En was de man die jaar lang tegen dubbel ta- drcmk om uit de schuld te ken nu zo happy Een t van grimmige tevreden- is het hoogste wat hij ooit ft weten te bereiken. Dat toen hij het schuim uit snor veegde, vaststelde dat •.iets meer stond en ver zen om nooit meer weerom omen. e's zijn eigenlijk alleen r goed voor mensen die nig drinken en die komen jaan wanneer ze ivillen. De erikaanse geleerde George lliant zegt in een zojuist Harvard University Press schenen studie dat matige akers vaak heel wat beter uial zijn aangepast dan ge lonthouders. Om over de te sloebers maar te zwijgen. Carmiggelt zijn aan de kruk vergroeide kroeg- nsen nooit echt vrolijk, ar veelal tragisch, herfst- tig en verslagen. Hoe leuk was in die bruine kroegen het gouden licht en hun nbere, zwijgzame filosofen ter de tapkast laat hij door bejaarde man zeggen met verdovende duidelijkheid: wou dat ik naar huis wou." <it leuke kroegverhalen zijn denk ik niet. Maar buiten in regen is het ook niet alles. £ii Door Jan Hooyman Een reageerbuisbaby is het resultaat van een bevruch ting buiten het lichaam van de moeder. De grote vraag is: mag dat? Van de kerken heeft al leen de rooms-katholieke kerk een officieel stand punt. Volgens haar is ver wekking van menselijk le ven buiten het lichaam van de moeder ethisch onaan vaardbaar. Dat standpunl is een gevolg van haar op vatting dat de sexualiteit als voortplantingsdaad hei lig en onaantastbaar is. El ke ingreep in die daad, of dat nu is om de voortplan ting af te remmen of om haar te stimuleren, is ver boden. Maar de bekendste ka tholieke medisch-ethicus in ons land, prof. dr. Paul Sporken van de universiteit van Maastricht, vindt dat de kerk niet zonder meer de biologische orde mag ver eenzelvigen met de ethische orde. Hoe vaak en op hoe veel manieren wordt niet elke dag ingegrepen in de biologische orde? Al die in grepen kun je toch zo maar niet ethisch onaanvaard baar noemen! Volgens Sporken is de ethische vraag deze: wordt bij een buiten-baarmoeder- lij ke bevruchting de mens waardigheid van de voort plantingsdaad aangetast? Die vraag kun je princi pieel niet zonder meer met 'ja' beantwoorden. Het ethi sche karakter hangt af van de hele constellatie van de concrete daad. Daarin speelt (naast de onmoge lijkheid van een natuurlij ke bevruchting) onder an dere de vraag mee: zullen de ouders het gebeuren evenwichtig kunnen ver werken? Sporken is niet blind voor de risico's van manipulatie met het menselijk voort- plantingsmateriaal bij deze methode van kunstmatige bevruchting. Maar die risi co's zijn op zichzelf geen re den de daad zelf op voor hand te veroordelen. Ze zijn wel een ernstige waarschu wing dat hier grote zorg vuldigheid geboden is. Zijn gereformeerde colle ga-ethicus H. Kuitert van de VU in Amsterdam, heeft in het tijdschrift Medisch Contact van 15 april jl. be toogd dat hij geen enkel moreel bezwaar ziet tegen bevruchting buiten de baarmoeder om daarmee een vrouw aan de gewenste zwangerschap te helpen. De bevruchte eicel (embryo) wordt hier niet gedegra deerd tot louter middel, maar blijft volledig doel in zichzelf. Kuitert stelt wel strenge voorwaarden aan experi menten met de menselijke 'reserve-embryo's', die door de techniek van de buiten- baarmoederlij ke bevruch ting kunnen worden ver kregen. Zulke experimen ten zijn volgens hem alleen maar toelaatbaar als zij voldoen aan vier voorwaar den: zij moeten beperkt blijven tot observeren (er naar kijken, maar er verder afblijven), zij moeten ook in tijdsduur beperkt blijven, ze moeten dienstig gemaakt kunnen worden aan de in planting waarmee de arts bezig is en de aanstaande vader en moeder moeten het goedvinden. De hervormde ethica mevr. dr. Helène Terborgh- Dupuis heeft evenmin pro blemen met bevruchting buiten de baarmoeder om daarmee een vrouw aan zwangerschap te helpen. Ethisch maakt die methode geen verschil met andere vormen van kunstmatige bevruchting. Zij vraagt zich wel af of in de gezondheids zorg niet andere prioritei ten moeten worden gesteld, bijvoorbeeld de geriatrie (zorg voor de ouderdom)? Wat betreft experimen ten met 'reserve-embryo's' sluit zij zich aan bij de op vatting van professor Kui tert. Humanisten (zo laat het Humanistisch Verbond des gevraagd weten) gaan uit van het menselijk zelfbe schikkingsrecht. Er zijn vanuit humanistisch oog punt geen hogere wetten die zouden verbieden dat wij de menselijke vrijheid vergroten. Grotere vrijheid, bij voorbeeld door toegenomen wetenschappelijke kennis en technisch vermogen, be tekent tegelijkertijd echter ook een grotere verant woordelijkheid. Groei van wetenschap en techniek is geen doel op zichzelf, maar dient altijd ondergeschikt te blijven aan de menselijke waardigheid. Daarom dienen experi menten met reageerbuisba by's omringd te worden met de nodige zorgvuldigheid. Voorkomen dient te worden dat toekomstig menselijk leven onnodig in de waag schaal wordt gelegd. Derge lijke experimenten zijn daarom alleen dan gerecht vaardigd als zij kunnen bij dragen aan de verbetering van het menselijk bestaan, en dienen bij voorkeur be geleid te worden door le vensbeschouwelijk pluri form samengestelde me- disch-ethische commissies. Ml Eerste Nederlandse reageerbuisbaby is 1 S S" Door Dane Verhey In al bijna een tiental landen was de medische wereld onze dokters in het Academisch Ziekenhuis Dijkzigt in Rot terdam voor. Daar, met Enge land voorop, zagen de medici hun inspanningen om kinde ren buiten het moederlichaam te verwekken, al veel eerder bekroond met een geslaagde zwangerschap. Het lukte om vrouwen, die door een ver stopping in de eileider ge dwongen kinderloos moesten blijven, op deze manier aan een eigen baby te helpen. De naam van de eerste Nederland se reageerbuisbaby (RBB) zullen we, als het aan de moeder ligt, nooit ken nen. Deze vrouw wil als het enigszins mogelijk is, geen enkele publiciteit en haar kind in alle rust en stilte laten opgroeien. Ze krijgt wat dat betreft de steun van het medisch team onder leiding van de gynaecoloog dr. Alber- da die samen met professor Zeilma ker en mevr. dr. Van Gent het rea geerbuisproject in de Maasstad uit voert. „Alle publiciteit rond het reageer buisproject heeft verwachtingen ge kweekt, waaraan we niet kunnen la ten voldoen", vertelt dr. Alberda. „Na berichten dat de eerste proeven met bevruchting van de eicel buiten het moederlichaam om waren gelukt, werden we overvallen door honder den aanvragen of het mogelijk was um met deze methode geholpen te worden". op komst „Binnen enkele dagen hadden we toen al een wachtlijst met daarop tweehonderd vrouwen. We konden niet meer doen dan die vrouwen uit te nodigen voor gesprekken en tests en ze op die lijst te zetten". Op dit moment, ruim een half jaar later, staan op die wachtlijst al bijna vierhonderd vrouwen. „Stuk voor stuk gevallen die we met onze metho de dolgelukkig zouden maken. Voor velen zelfs de laatste kans omdat ze een jaartje ouder worden en de RBB- methode als hun laatste kans zien". „Het gaat hierbij telkens weer om vrouwen die door een verstopping in een van de eileiders geen kinderen meer konden krijgen en die met de huidige techniek dus best kunnen worden geholpen. Künnen, en wel vanwege het volgende: de hele opera tie heeft nu, anno 1983, een kans van slagen van een op vijf. Gezien de ernst van het probleem een heel goe de kans dus, maar het probleem schuilt 'm in die vijf". „Bedenk je dat een enkele behan deling vijfduizend gulden kost, dan zie je het probleem voor massale toe passing van deze methode: een enkele zwangerschap kan zo'n 25.000 tot 35.000 gulden gaan kosten. De capaci teit is op dit moment verschrikkelijk beperkt, terwijl duizenden vrouwen in Nederland met deze methode ge holpen kunnen worden", zegt dr. Al berda. Deze eerste Nederlandse RBB- moeder leefde tot voor een jaar gele den in de veronderstelling dat ze waarschijnlijk nooit kinderen zou krijgen. Ook bij haar was het voor een rijpe eicel niet mogelijk de tocht naar de baarmoeder te maken. Een probleem dat overbekend is en waar honderdduizenden vrouwen over de gehele wereld last van heb ben. Om deze medische hindernis te nemen, begon in 1965 in Engeland het onderzoek en proeven om de be- - TEKENING JOEP DE BEKKER vruchting van de eicel buiten het moederlichaam te laten plaatsvinden. In theorie best uitvoerbaar ware het niet dat rekening moest worden ge houden met het samenspel van de na tuur en het moederlijk lichaam. De ingreep, zo was men het al gauw eens, was aan handen en voeten ge bonden door de tijd. Doel was laparo scopic, een medische term voor hel opvangen van een rijpe eicel in het moederlichaam. Dit voordat de eicel in de verstopte eileider werd afgele verd. Hierna beoordeelden de specialis ten de eicel en werd deze twee dagen apart gezet voor rijping. Vervolgens werd de eicel in contact gebracht met zaadcellen, waarna bevruchting moest volgen. Ging dat allemaal, dan kreeg de eicel kans zich enkele dagen te delen, zodat een vier- of achtcellig embryo ontstond, dat geschikt was om weer terug te worden geplaats in de baarmoeder. Succes was dan nog niet verzekerd. De grote vraag was of het lichaam de embryo nog zou accepteren. De baar moeder zou op het moment dat de eicel buiten het lichaam was al een signaal van ontbinding hebben kun nen krijgen. De eicel houdt normaal gesproken op zijn weg door de eilei der het signaal tegen dat de eierstok naar de baarmoeder stuurt. Dat signaal was voor de baarmoe der het teken dat er geen eicel te ver wachten viel. De eicel, die na de be vruchting weer was ingeplant, moest dat signaal tegenhouden als het nog niet gegeven was, zodat de baarmoe der zich verder kon ontwikkelen en zwangerschap mogelijk zou zijn. Lukte dit dan konden baarmoeder en eicel zich verder ontwikkelen en zag men het begin van een zwangerschap, hetgeen zou betekenen dat iedereen op den duur aan de beurt zou moeten komen. De vraag wie de kosten van de be handeling moet betalen, heeft ervoor gezorgd dat de komst van de eerste Nederlandse reageerbuisbaby lang op zich heeft laten wachten. De kosten van kunstmatige bevruchting kun nen sterk uiteenlopen. Zoals gezegd per keer zo'n 5000 gulden. In het bui tenland bleek al snel dat de ingreep verscheidene malen moest worden herhaald, omdat de bevruchting mis lukte of de baarmoeder de eicel niet meer accepteerde. Het vraagstuk van de kosten heeft srvoor gezorgd, dat de specialisten vorig jaar hun werk enige tijd moes ten onderbreken. De inplant van het bevruchte eicelletje bleef achterwege. De particuliere ziekenfondsen lieten toen weten, kunstmatige bevruchting in hun pakket op te willen nemen. De ziekenfondsraad zei toen al dat een en ander nog moest worden bestudeerd. De ziekenfondsraad zegt nog altijd geen besluit te hebben genomen om dat moeilijk valt vast te stellen hoe veel vrouwen met de betrokken me thode willen worden geholpen. Zo lang, hierover geen duidelijkheid is zal geen advies aan de regering wor den uitgebracht en zal de geldkraan gesloten blijven. Het Academisch Ziekenhuis in Rotterdam is inmiddels op eigen voet verder gegaan en heeft besloten de kosten zelf te betalen. Die komen vol gens dr. Alberda uit de pot research. In een tijd dat mensen bereid zijn Dm naar Zuid-Amerika te gaan om er aen kind te kopen voor zo'n tiendui zend gulden, kun je concluderen, dat mensen het geld voor de reageerbuis baby zelf op tafel willen leggen. Dr. Alberda geeft als reactie dat „je niet van de mensen kunt verlangen dat ze zoveel geld op tafel leggen, ter wijl ze daarvoor wellicht niets terug krijgen die eerste keer". Terwijl de experimenten met de reageerbuismethode nu al bijna vijf tien jaar duren, zijn over de hele we reld niet meer dan 150 baby's buiten de natuur om verwekt. Volgens dr. Alberda zal dat over enkele jaren zeer zeker veranderen. Britse artsen, zo weet hij te melden, hebben inmiddels een eenvoudigere en goedkopere methode ontwikkeld voor de bevruchting. Enkele maan den geleden werd een meisje geboren na het gebruik van een geheel nieuwe techniek bij de bevruchting. De eicel was maar zes uur buiten het lichaam van de moeder geweest. De eicel werd, vergezeld van zaadcel len, zo snel mogelijk in de baarmoe der geplaatst, waardoor de kans op mislukking kleiner werd, omdat de baarmoeder hierdoor vëël minder kans loopt al in een staat van afbraak te zijn. Het succes van die methode is echter nog gering. Volgens dr. Alberda komt het re gelmatig voor dat vrouwen die al verscheidene kinderen hadden gekre gen alsnog een verstopping in de eileider hadden gekregen en alleen nog maar een kind kunnen krijgen met de RBB-methode. Op de vraag of het dan niet eerlij ker zou zijn om gezien de beperkte mogelijkheden vooral vrouwen die helemaal geen kinderen hebben, te helpen, antwoordt de dokter dat dat misschien wel zo zal zijn, maar dat hij geen recht heeft te beslissen wie wel of niet met de methode zal wor den geholpen. De eerste reageerbuisbaby viert binnenkort alweer haar vierde ver jaardag. De Nederlandse baby zal binnenkort het levenslicht aanschou wen. Binnen afzienbare tijd zullen jaarlijks dertig tot veertig vrouwen met de reageerbuismethode kunnen worden geholpen, maar of ooit de wachtlijst bij het Academisch Zie kenhuis in Rotterdam zal verdwijnen valt te betwijfelen. Volgens dr. Alberda komen duizen den vrouwen in aanmerking, maar kunnen er niet meer dan enkele tien tallen worden geholpen. Dat betekent volgens hem veel teleurstellingen zo lang over de financiën geen duide lijkheid bestaat. Door Toon Kloet BREDA - Op twee zaterdag middagen, 14 en 28 mei, van 2 tot 4 uur is de ATD Vierde Wereldbeweging uit Breda heel nadrukkelijk aanwezig op de wekelijkse markt in tweede handsgoederen van de Emmaus-communauteit in Langeweg. Ze staat er dan met een informatie stand. Maar dat is niet alles. Als steun aan de Vierde Wereldbeweging biedt Emmaus de opbrengst van de markt van die twee zaterdagen aan. Voor de Vierde Wereldbeweging betekent dat twee vliegen in één klap. Ze zit heel dringend op financiële steun te wachten, maar minstens even dringend op andersoortige daadwerkelijke solidariteit. En voor dat laatste is iedere mogelijkheid om informatie uit te dragen er één. Een voorlichtingsstand op de altijd nog druk bezochte markten van Emmaus dus zeker ook. Hoe komen twee 'instituten' als de Vierde Wereldbeweging, een solidari teitsbeweging van en met de aller armsten, en de Emmaus-communau teit zo bij elkaar? Kortgeleden zond de ATD Vierde Wereld via een publi catie in deze krant en via brieven aan vrienden en bekenden een hulpkreet uit. De gemeenteraad van Breda be sloot op 10 februari van dit jaar de beweging niet langer te subsidiëren. En daar sta je dan. Het enige wat je dan nog kunt doen is een beroep doen Dp zoveel mogelijk 'buitenstaanders'. De Emmaus-communauteit pikte dat op. „Maar eigenlijk snapten we niet zoveel van doelstellingen en werk van de ATD", zegt Willemien van de Emmausgroep. „We hebben dus eerst om meer informatie ge vraagd en toen we die eenmaal had den ontdekten we een beetje ver wantschap in eikaars geschiedenis". De Emmaus-communauteit is ove rigens niet de enige die op de nood- kreet heeft gereageerd. Ook een groep religieuzen uit Oudenbosch en enkele particulieren uit Oosterhout en Breda hebben steun en aandacht voor de Vierde Wereld toegezegd. Hoewel de ATD Vierde Wereldbe weging, in Frankrijk ontstaan, maar internationaal uitgegroeid, al bijna tien jaar in Breda werkt, is het voor veel mensen nog een onbegrepen, moeilijke zaak. En toch zijn doel en werk in vier woorden neer te schrij ven: solidariteit met de allerarmsten. Maar de twee vaste krachten in Bre da, Ann Pancras en Hyacint van Delft, sinds enige tijd in een eigen Vierde Wereldhuis aan de Haagweg 261 in Breda, komen tijd tekort om dat uit te leggen. Bijvoorbeeld dat het gaat om de allerarmsten in onze eigen westerse samenleving, in onze eigen stadswijken. Dat is de Vierde Wereld. En dat solidariteit iets meer is dan geld toesteken. De armoede waar het in de Vierde Wereld om gaat is meer dan 'alleen maar' financiële armoede. Het gaat vooral ook om culturele ar moede. Ann Pancras: „Mensen die door armoede van generatie op gene ratie uitgestoten zijn door de samen leving, nergens meer stem hebben". Nu wijkt de situatie in ons land af van elders doordat overheid en parti culier initiatief al veel aan sociale en maatschappelijke noden doen. Daar om kan de Vierde Wereldbeweging hier gemakkelijker tot de kern van het werk komen. Hyacint: „In verge lijking met maatschappelijk werk en buurt- en wijkopbouwwerk hebben wij heel wat anders te bieden. De vor ming van een eigen identiteit. De mensen met wie wij werken in soli dariteit met elkaar trots maken op hun eigen geschiedenis". Is de geschiedenis van uitsluiting en achterstelling, van onvermogen, van kinderen die 'geplaatst' worden, van analfabetisme iets om trots op te zijn? Hyacint: „Wel het generaties lang blijven vechten voor je waardigheid als mens. Als van een moeder twee kinderen in een inrichting zijn ge plaatst omdat haar gezegd werd dat zij de verantwoordelijkheid niet kon dragen en bij het derde weigert zij plaatsing omdat ze voelt dat ze die verantwoordelijkheid wél aan kan, dan is er iets gebeurd. Dan is er afge rekend met een stukje verleden". In het verleden was het gebruike lijk, dat de Emmaus-communauteit de opbrengst van de wekelijkse markten in tweede hands goederen bestemde voor Derde Wereldprojec ten. Toen de groep het voormalige ca- pucijnenklooster in Langeweg kon kopen was het geld een tijd lang daarvoor nodig. Nu de financiële af wikkeling van die koop achter de rug is komen weer andere noden in beeld. De Vierde Wereldbeweging, die door de 'Emmaüsgangers' als zodanig werd herkend, profiteert daar nu

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 25