KANS OP VREDE ZEER KLEIN Nacht van Schmelzer ijlt nog steeds na bij lintjesregen Onwil beheerst Europa Verandering op til in Praag RECHTSE '1 Kernwapen betrouwbaï middel tot Bank leert mensen geen eerlijkheid Reagan wil „bi voortuin" niet i DONDERDAG 28 APRIL 1983 ACHTERGROND Contanten Tegenslagen Grimmig Geheim Kleine kans Rabo-directeur over zwart geld Gevoelens Sanering Vrolijk MACHTSSTRIJD OM PREMIERSCHAP Broederhulp nONDERPAG 28 APRIL 1983 DUITSE BISSCHOPPEN Door Pand Hirst AMMAN - De oorlog tussen Iran en Irak die inmiddels al weer tweeëneenhalf jaar aan de gang is, heeft zich ontwik keld tot een uitputtingsslag waarbij Iran steeds iets ster ker is dan zijn tegenstander. Bij kleinschalige offensie ven boeken de Iraanse troe pen altijd enige terreinwinst, zij het niet veel, maar dat is nog niet eens het belangrijk ste. Veel belangrijker dan die paar kilometer terreinwinst is het feit dat deze langzame, uitputtende, schijnbaar ein deloze vorm van oorlogvoe ren veel meer in het nadeel werkt van Irak dan van Iran. In militair opzicht heeft Irak van meet af aan een achterstand gehad, want het beschikt over slechts eender de van het aantal troepen dat Iran kan inzetten. Ook psy chologisch begon Irak in het nadeel, daar moreel en moti vatie van de Iraakse troepen lang zo groot niet waren als van hun tegenstanders. En nu heeft de lange duur van de oorlog Irak er nog een probleem bijgegeven: de strijd drukt loodzwaar op 's lands financiën en economie. Dit probleem wordt met de dag dramatischer en zou wel eens doorslaggevend kunnen zijn voor de afloop van de oorlog. President Saddam Hoessein van Irak heeft con tanten nodig en niet alleen om de oorlog te kunnen beta len. Altijd heeft hij geld no dig gehad om zich in het za del te houden. Geld om de economische ontwikkeling en de sociale voorzieningen Saddam Hoessei- n...Altijd geld nodig gehad... - fotoanp te financieren en geld om het enorme onderdrukkings- en spionage-apparaat in stand te houden. Toen Irak in september 1980 Iran binnenviel, was het de bedoeling van Hoessein om de Irakezen een pijnloze en triomfantelijke overwin ning te bezorgen. Er zouden niet alleen boter en kanon nen komen, er zou meer bo ter komen dan ooit tevoren. Dus de markt werd over spoeld met kippen uit Brazi lië, dassen van Pierre Cardin en auto's uit Japan, allemaal voor de gezinnen van de 'martelaren'. Voor de Irakezen bleef het front aanvankelijk ver weg, hoewel het leger al van begin af aan op veel grotere moei lijkheden stuitte dan het had verwacht. Op hun kleurente levisie thuis konden de men sen zien hoe 'de overwinning' tot stand kwam. De beleids makers gingen door met het opstellen van omvangrijke economische ontwikkelings- Oorlog met Iran fataal voor Iraakse economie programma's en het voorbe reiden van de conferentie van niet-gebonden landen waar Saddam Hoessein moest worden geheiligd als een van de toonaangevende leiders op het wereldtoneel. Maar de tegenslagen volg den elkaar op en nu doet Hoessein volgens wellinge- lichte Irakezen weer hetzelf de als hij al zo vaak heeft ge daan: zijn adviseurs de schuld geven van rampzalige besluiten waarvoor hij, als enige die besluiten kan ne men, verantwoordelijk is. De adviseurs hebben mij mis leid, zegt hij nu, over de mo gelijkheden om het land ka nonnen én boter te geven. Taha Ramadan Jazrawi, vice-premier en bevelhebber over de volksmilitia, zei on langs dat de inkomsten dit jaar dertig procent lager zouden zijn dan vorig jaar (kennelijk omdat de Arabi sche landen minder bijdra gen dan vroeger) en dat ne gentig procent daarvan zou worden uitgegeven aan de oorlog. Het is duidelijk dat een dergelijke verdeling van het beschikbare geld niet lang kan duren. Jazrawi, een van Saddams meest meedogenlo ze beulen, weet weinig af van economie en zijn toespraak was waarschijnlijk bedoeld om te schokken. Toch is de werkelijkheid grimmig genoeg. De Iraakse regering doet erg terughou dend over de financiële si tuatie waarin het land ver keert, maar uit een onlangs verschenen, betrouwbaar rapport van de in Bazel ge vestigde Bank van Interna tionale Vestigingen blijkt dat Iraks activa in het buiten land, inclusief de VS, in de eerste helft van 1982 met ge middeld 1037 miljoen dollar per maand waren teruggelo pen en op 30 juni nog maar 9235 miljoen dollar bedroe gen. Ook de reserves zouden zijn teruggelopen tot vier miljard dollar. Betrouwbare bronnen zeggen dat Irak mo menteel 2,5 miljard dollar per maand uitgeeft, dus re gelrecht afstuurt op een fail lissement. De inkomsten uit olie zijn niet meer voldoende om het land te laten draaien. Hoeveel olie Irak na an derhalf jaar oorlog nog pro duceert, is een groot geheim. Hoewel Irak na Saoedi-Ara- bië de tweede olieproduce rende natie was in het Mid den-Oosten, voert het op dit moment waarschijnlijk niet meer dan 600.000 vaten olie per dag uit als gevolg van de verwoesting van de Golfter- minals en de sluiting van de trans-Syrische pijplijn die alleen al goed was voor een opbrengst van 500.000 dollar per maand. Dat de situatie nijpend is, blijkt wel uiit het feit dat Irak, dat tot voor kort werd beschouwd als de volmaakte handelspartner, nu probeert uitstel van betaling te krij gen en over de aflossing van bestaande schulden opnieuw in onderhandeling wil tre den. Dit heeft de internatio nale bankwereld die mo menteel in Irak even grote belangen heeft als destijds in Iran, de schrik op het lijf ge jaagd. Zozeer zelfs dat de staatsbank Rafidain in no vember bij Europese en Ara bische banken een lening wilde afsluiten van 500 mil joen dollar, ze de grootste moeite had dat voor elkaar te krijgen. Dat Irak zo'n lening wilde afsluiten is op zichzelf al een schokkend gegeven en toont aan hoe penibel de si tuatie is. Want naar Iraakse maatstaven is 500 miljoen dollar een schijntje. En er zijn veel meer on heilspellende tekens. Irak probeert momenteel alle be talingen uit te stellen die het zich politiek kan veroorlo ven. Het Zuidkpreaanse be drijf Hyundai bijvoorbeeld kan voorlopig naar zijn cen ten fluiten en Mitsubishi en twee andere Japanse gigan ten zijn benaderd voor een herziening van het beta lingsschema voor 1983 en 1984. Tenzij er een wonder ge beurt, zijn er nu nog maar twee dingen die Irak van een bankroet kunnen redden: meer geld van de Arabische broederlanden of een beëin diging van de oorlog. Over hoeveel Saoedi-Arabië en de andere Golfstaten al aan Irak hebben gegeven lopen de meningen uiteen, maar schattingen variëren tussen de 25 en 47 miljard dollar. Maar hoe bang de Golfstaten ook zijn voor een Iraanse overwinning, ze vragen zich nu toch wel af wat voor zin het heeft om goed geld naar kwaad geld te gooien. Trou, wens, met de daling van olieprijzen en produktiecs, fers zitten zelfs de superrijk oliestaten momenteel verle. gen om contanten. De enige andere oplossin» voor Irak is een einde mali,, aan de oorlog. Maar de grot, vastberadenheid van ayatol. lah Khomeiny om Saddat, Hoessein ten val te brenget maakt de kans dat dat beurt, erg klein. Daar kom bij dat de economische voor. uitzichten voor Iran gunstiger zijn geworden Voor het eerst sinds de revo. lutie trekt de Iraanse econo. mie weer aan. De inkomsten uit olie schommelen rondde twee miljard dollar maand en de financiële re serves die eens een gevaar, lijk dieptepunt hadden bè. reikt, groeien weer. De 'Islamitische troepen hebben altijd geweten a; oorlog ontberingen en opot feringen betekende en voor Iran is deze oorlog tot dusva betrekkelijk goedkoop weest. Telkens als zij eer paar kilometers terreinwi® boeken moet Irak weer mil. joenen uitgeven aan het leg. gen van nieuwe mijnen en het treffen van andere ver dedigingsmaatregelen. Jr waartoe? In de beginfase van Irans jongste offensief zou den Iraanse vrijwilligers op Suzuki-motorfietsen eer Iraaks mijnenveld zijn door gereden om zo een doorga:,: te creëren voor de Iraanse aanvalstroepen. Copyright The Guardian/ft Stem Door Peter Kamps „De bank is er niet om men sen eerlijkheid in te hame ren" en „zolang het geld nog in Nederland is, kunnen we er tenminste nog van leven". Uitspraken van niemand minder dan van F.M. Joos- ten, directeur van de Lim burgse Rabobank-organisa- tie. „Een incident is het, meer niet. Bovendien is nog niets bewezen. Maar het is na tuurlijk niet aangenaam". Joosteh blijft erg nuchter onder de storm die in het Limburgse bankwereldje is opgestoken, nadat de FIOD enkele weken geleden de di recteur van de Rabobank in Maastricht van zijn bed lichtte. Hij wordt ervan ver dacht betrokken te zijn ge weest bij een zwart geld-af- faire. Het verschijnsel is ook niet nieuw binnen het Rabo- bank-bolwerk, benadrukt Joosten. Zwart geld is in de ogen van Joosten niks bijzonders in onze samenleving. „Het is een wijdvertakt maatschap pelijk probleem. Iedereen maakt er zich wel eens schuldig aan, vermoed ik. Denk aan de mensen die hun tuinman zo betalen of aan de mensen die hun kennis, die automonteur is, vragen om even een nieuwe uitlaat on der de auto te hangen". Volgens Joosten is het ook niet de taak van een bank om zich daar druk over te maken. „Wij kennen alleen 'wit' geld. Als hier iemand met een handtas vol geld binnenstapt, dan vragen wij niet aan die man waar hij dat vandaan heeft. Alleen als hij zelf zegt dat het 'zwart' geld is, dan luidt de instructie aan het personeel dat het bedrag niet mag worden aangenomen". Men sluit dus de ogen voor de herkomst van het geld? Joosten: „Wat moet je dan anders doen. Geen enkele bank loopt graag een ton mis. De taak van een bank is niet mensen eerlijkheid bij te brengen." Joosten wil geen direct oordeel uitspreken over de klopjacht die de FIOD sinds kort heeft geopend op zwart geld. Dat doet hij wel als het gaat om de effecten van dit optreden. ;,NMB-topman Batenburg heeft onlangs be cijferd dat er de afgelopen tijd voor bijna ƒ3.5 miljard aan Nederlands kapitaal naar het buitenland is ver dwenen. Dat is vermoedelijk allemaal zwart geld, dat mensen opgenomen hebben om in veiligheid te brengen voor de fiscus eraan komt. Dat is jammer, want zolang het geld hier was, kon er tenminste nog mee gewerkt worden. Die kapitaalvlucht levert bovendien ook voor de overheid problemen op, om dat daardoor de kapitaal markt in Nederland afneemt en de rente onder druk komt te staan. We merken zelfs dat mensen uit angst voor de belasting hun geld weer thuis in de oude sok stop pen". DEN HAAG(ANP) - De 'Nacht van Schmelzer' (van 13 op 14 oktober 1986),waar bij het kabinet-Cals/Vonde- ling ten val werd gebracht, is thans nog van invloed op het decoratiebeleid. Vergevorderde kabinets voorstellen uit die tijd tot in grijpende wijziging van dat lintjesregenbeleid - onder meer de afschaffing van de deze week weer uit te reiken Oranje-Nassau-eremedailles - bleven namelijk onafge werkt liggen. De voorgenomen afschaf fing van de gouden, zilveren en bronzen plakken werd ge motiveerd met het argument, dat zulks noodzakelijk was „ter aanpassing aan de ge wijzigde maatschappelijke verhoudingen en opvattin gen". Er werd op gewezen, dat het onderscheid tussen leden van de orde van Oran- je-Ngssau en de begiftiging met een eremedaille „veelal slechts is gebaseerd op ver schil in maatschappelijke positie, een onderscheid dat niet langer kan worden ge handhaafd". Onder leiding van de vroe gere minister-president De Jong werd de draad weer op gepakt. Opnieuw werd be sloten tot afschaffing van de eremedailles. Het is echter tot nu toe een besluit-op-pa- pier gebleven. Bij de achtereenvolgende beslissingen van de minis terraad werd - zo blijkt - zeer ernstig rekening gehou den met de gevoelens van (grote) teleurstelling bij die landgenoten aan wie in het verleden een eremedaille was toegekend. Immers: de simpele afschaffing van de eremedailles - zonder accep tabele vervanging - zou een grote groep Nederlanders te kort doen zo niet kwetsen, was de redenering. De kritiek van met name Buitenlandse Zaken houdt ten nauwste verband met het gebruik tot toekenning (op grote schaal) van koninklijke onderscheidingen bij staats bezoeken. Zowel de Kansela rij der Nederlandse Orden als de in 1963 ingestelde com missie ter advisering van de regering van het koninkrijk In 1965 werd het 150-jarig bestaan van de Militaire Willemsorde gevierd. Per slot van rekening is een uniform zonder decoraties geen uniform, vindt Defensie. - foto archief de stem over het decoratiestelsel (in de wandeling naar haar voorzitter de commissie- Houben genoemd) wijzen dat gebruik af als zijnde 'een uit was van het decoratiewezen'. De bezwaren van Defensie tegen vereenvoudiging van het decoratiestelsel zijn on der te brengen in één zin: een militair uniform zonder on derscheidingen is geen uni form. De herziening van het de coratiestelsel is - sinds een kwart eeuw - voor de achter eenvolgende regeringen voorwerp van aanhoudende zorg. De eerder genoemde kanselarij heeft zich afge vraagd, of het stelsel nog wel van deze tijd is en of er niet sprake is van 'ontsporing'. In het rapport van de kan selarij wordt gememoreerd, dat vrouwen in de regel voor dezelfde soort verdiensten lager worden gedecoreerd dan mannen en dat er bij de lintjesregen stellig groepen worden vergeten. De com- missie-Houben meent dat de misschien wel overdreven kritiek op het decoratiestel sel toch het wezenlijke weer geeft van hetgeen met be trekking tot het decoratie wezen in ons volk leeft. De commissie, ingesteld in 1963 en rapporterend in 1965, heeft in het bijzonder kritiek op het automatisme bij de toekenning van onderschei dingen. Een automatisme dat tot nagenoeg volledige ver starring heeft geleid. De commissie-Houben re kent voorts ook af met de be staande richtlijnen voor het verlenen van onderscheidin gen - een soort 'spoorboekje', waaruit in het bijzonder ambtenaren van rijk, pro vincie en gemeente kunnen aflezen wanneer zij voor de 'knoopgatsvulling' in aan merking komen. Kritiek is er ook op het feit, dat de voorschriften niet op alle departementen op de zelfde wijze worden toege past. Tenslotte wordt de be staande 'decoratiecommissie' - een onderdeel van de mi nisterraad - bekritiseerd. In de stukken wordt de samen stelling van de commissie (bestaande uit de ministers van Buitenlandse Zaken,van Defensie en van Economi sche Zaken) 'hoogst merk waardig' genoemd, temeer waar de meest bij het deco ratiebeleid betrokken be windsman (de minister van Binnenlandse Zaken) niet in de commissie is opgenomen. De oplossing van alle aan het decoratiebeleid verbon den vraagstukken ligt thans in handen van alweer een commissie: de door de vroe gere minister Van Thijn (Binnelandse Zaken) inge stelde werkgroep-Portheine, die dit jaar over de herzie ning van het decoratiestelsel moet adviseren. Door onze correspondent Aad Jongbloed LUXEMBURG - Men mag langzamerhand rustig de vraag stellen of Europa wel werkelijk één economische gemeenschap wil worden. Nu het elan van de eerste tientallen jaren er af is, wordt de besluitvorming binnen de Europese Ge meenschap niet alleen tra ger, het heeft er zelfs alle schijn van dat de EG voor veel lidstaten een fagade is, waarachter de eigen lands- politiek zich onbekommerd kan afspelen. Droevig nieuw voorbeeld was deze week de kwestie van het Europese staal. In de loop van 1980 constateerde de Europese Commissie, het dagblijks bestuur van de Gemeenschap, dat de staal industrie zich dramatisch ontwikkelde. De Commissie wees erop dat er beoorde lingsfouten gemaakt waren wat betreft de vraag naar staal in Europa en in de we reld. Dat resulteerde in een gigantische overproduktie, die er toe zou leiden dat de prijzen dusdanig zouden zakken dat de complete staalindustrie in de rode cij fers zou belanden. Het ge volg daarvan zou weer zijn dat tal van bedrijven failliet zouden gaan en dat daar door zeker een miljoen Europeanen hun baan zou den verliezen. Nu al zijn 250.000 arbeiders uit de Europese staalindustrie werkloos. In juni 1981 ging de Raad van Ministers akkoord met een saneringsplan, waarbij de totale staalproduktie met 30 tot 35 miljoen ton zou moeten afnemen. Daartoe zouden de meest verouderde en oneconomische installa ties gesloten moeten worden, zouden bedrijven met de grootste verliezen dicht moeten en zou het afgelopen moeten zijn met het ver strekken van hoge subsidies. Voor bedrijven met levens- Mr. F. Andriessen- .Nauwelijks de helf gesaneerd.- fotoanp I SiHf vatbaarheid zouden de lid staten, na toestemming van de Commissie, nog een een malige subsidie mogen ver strekken. De plannen, zo gingen de ministers ak koord, zouden voor 30 sep tember 1982 bij de Commis sie op tafel liggen. De Nederlandse commis saris, mr. Frans Andriessen, constateerde deze week in Luxemburg echter dat al leen Nederland, Ierland, De nemarken en Luxemburg tot dusver hun plannen had den ingediend en dat hij weinig tot niets had gehoord van Groot-Brittannië, West- Duitsland, Frankrijk, Bel gië, Italië en Griekenland. Niettemin wist de Britse mi nister van Economische Za ken deze week in Luxem burg te verklaren dat zijn land al meer dan genoeg had gesaneerd en wilde de Duit se vertegenwoordiger kwijt dat zijn land met het terug dringen van de produktie met 13 miljoen ton (bij de Commissie is slechts 4,3 mil joen ton bekend) bovenma tig zijn best had gedaan. Men sloeg elkaar dus vro lijk met cijfers en onbewe zen feiten om de oren, maar Andriessen kon slechts con stateren dat een eenvoudig rekensommetje hem leerde dat er nog nauwelijks dan de helft van de overprF duktie gesaneerd leek. De achtergrond is vrij simpel. In landen met een omvangrijke staalproduktis maakt men liever grote be dragen naar noodlijdende industrieën over dan men de politieke beslissing neemt de bedrijven te slui ten en mensen de straat op te sturen. Aardig voorbeeld daarvan is België, dat al. vanaf 1980 bezig is de gigant Cockerill-Sambre te saneren, maar verder dan plannen maken komt met niet. De sanering zou leiden, tot ontslag van 10.000 men sen, maar inmiddels staat het bedrijf aan de rand vat de afgrond. Een faillisse ment is niet denkbeeldig er, dan zouden er minstens 22.000 mensen op straat men. In feite betekent het de lidstaten weigeren over de eigen grens, dus Euro pees, te denken. Maar zelis het meest Europees georiën teerde land, Nederland voelt er weinig voor de pro duktie verder terug te bren gen dan de tot dusver bt- reikte 8 procent ofwel 676, ton. Minister Van Aardennt is nu geneigd achterover tt gaan zitten. „Ik wil weieen; weten hoe de plannen in de andere landen er voor staan", zei hij, „ik voeler niets voor rendabele bedrij ven af te breken als elders onrendabele bedrijven in stand gehouden worden." Dat Van Aardenne weinig voelt voor initiatieven zij hem, objectief bezien, verge ven. Nederland heeft slotte zijn plan op tijd ii diend en saneer* Maar andere landen blijven wachten, terwijl zij hun in dustrieën met kunstgrepen in stand houden, betekeni dat Europa hun geen snars kan schelen en dat zij tó hemd nog steeds nader ach ten dan de rok. Europa is daarmee nog verre weg het doel dat 25 jaar gele gesteld werd: een economi sche gemeenschap. Door Michael Simmons PRAAG - Afgaande op de geruchten die in Praag de ronde doen, is Lubomir Strougal, de man die al ruim 13 jaar premier is van Tsje- choslowakije, ernstig ziek en treedt hij niet meer op als regeringsleider. Als dit waar is en Strougal inderdaad van het politiek toneel ver dwijnt, is de kans groot dat Tsjechoslowakije aan de vooravond staat van de meest ingrijpende politieke reorganisatie sinds de ver wijdering van Alexander Dubcek. De 58-jarige Strougal gold als een van Dubcek's felste' kritici en is onder wijlen president Novotny, die in 1967 voor Dubcek het veld moest ruimen, enkele jaren minister van Binnenlandse Zaken geweest. Hoge amb tenaren in Praag zeggen in vertrouwen dat Strougal, hoewel hij een fantasie-ar me premier is geweest, die de economische teruggang geen halt heeft weten toe te roepen, nooit vraagtekens heeft gezet bij de aard of de gevolgen van de door de Sovjet-Unie geleide invasie van Warschau Pact-troepen in augustus 1968. Een handjevol mogelijke opvolgers, onder wie drie vi ce-premiers die tevens lid zijn van het communistisch partij presidium, zijn nu ver wikkeld in een bittere op- volgingsstrijd. Dit politieke gekonkel zal een zware tol eisen van de 70-jarige presi dent Husak. Sinds hij Dub cek opvolgde als partijleider heeft Husak zich altijd op de achtergrond gehouden, maar is hij voor het volk aanvaardbaar gebleven. Dit heeft hij niet bereikt door economische hervormingen door te voeren, zoals Kadar na 1956 in Hongarije heeft gedaan, maar door de Tsje chische bevolking materieel comfort te geven en telkens precies het juiste te zeggen over de Russen. De dissiden- tengroep Charta '77 en een paar afvallige priesters zijn de grootste doorns in zijn oog geweest. Een man die tijdens een lange en actieve carrière in de partij hiërarchie met tus senpozen heeft gestreefd naar het nationale leider schap, is de 65-jarige Vasil Bilak die volgens de verha len in de eerste dagen van 1968 Moskou zou hebben op gebeld met een dringend verzoek om 'broederhulp'. Maar recente berichten uit Praag wekken de indruk dat hij op een zijspoor is gezet en niet veel kans meer maakt. Veel van zijn werk wordt op het moment kennelijk ge daan door Jan Fojtik, een conservatieve intellectueel en voormalig hoofdredac teur van de partij krant Ru- de Pravo. Hij heeft nauw sa mengewerkt met Bilak en is een van de voornaamste ideologen van het Centraal Comité. April lijkt voor de Tsje chen ook de maand voor veranderingen. Het was in april 1968 dat het Aktiepro- gramma van de Communis tische Partij werd gepubli ceerd dat uiteindelijk resul teerde in de veel bekendere Praagse lente. In april het jaar daarop vroeg Dubcek het Centraal Comité om hem van zijn functie te ontheffen en weer een jaar daarna werd hij in het voorjaar uit de partij gestoten. Vasil Bilak zei onlangs tijdens een bijeenkomst in Oost-berlijn ter gelegenheid van de 100ste sterfdag van Karl Marx dat het socialis me zich niet zonder proble men en tegenstellingen had ontwikkeld. „Het gaat ge paard met vergissingen en menselijke fouten", zei hij. Lubomir Strougal in betere tijden. - fotoap In navolging van de Sow- jet-Unie wordt momenteel ook in Tsjechoslowakije veel aandacht besteed aan die fouten. Net als Andropov houden ook Tsjechische par tijfunctionarissen tot Husak aan toe toespraken over de noodzaak van meer discipli ne op het werk en het uit bannen van corruptie. Ova al in het land worden verg! deringen gehouden om achter te komen waar® vergaderingen in de fabrie ken zo slecht worden be zocht, partijleden zo weinig doen om de economie uit slop te halen en officiële vakbondsleden (de meeste van hen zijn partijlede»1 niet de moeite nemen o® vergaderingen met de direc tie bij te wonen. De stemming in de par" heeft momenteel veel we! van de sfeer die de voorbode vormde van zuiveringen andere partijen. Oudere partijleden zouden nu op roepen tot de 'strenge straf voor collega's wier gedrag „ingaat tegen de norm® van de partij-discipline het belang van de staat." Het valt echter nog te be zien of er veel zal gebeurt» voor juni. In die maan" wordt er in Tsjechoslowa kije een grote international' vredesdemonstratie gebe den waarvoor naar verlui® ook de paus zou zijn uitge nodigd. Copyright The Guardian Relle onru Van onze redactie buitenland PARIJS - In Frank rijk heerste gisteren grote onrust. Parijs werd opgeschrikt door rellen van studenten, waartegen de politie hard optrad. De demonstranten gooiden stenen naar poli tiewagens, die stonden opgesteld bij het gebouw van de nationale verga dering. Er zouden enkele studenten zijn gewond. De studenten begonnen de demonstratie op de Place de la Concorde en gingen vandaar over de Seine naar het parle mentsgebouw, waar zij door een politiekordon braken. Op een tiental Franse uni- versite: staking toogd 1 verand wijs. V dicijner tuur st facultei lijkheic ringspl voerd. de pre onnodij voerd. Onze Frankr meldde rust or een dre lutie' d keerde brengei De prikkel ging, d< de stuc van de BONN - De Duitse bisschoppen hebben genomen tegen de kernbewapening. Afscl wapens is op den duur geen betrouwbaar j te voorkomen, aldus de Duitse bisschop] wachte brief over de vrede. Met hun brief, die de titel draagt 'Gerechtigheid brengt vrede', zitten de Duitse bis schoppen op één lijn met hun collega's in de Verenigde Sta ten en de DDR. In één opzicht gaan de Duitse bisschoppen nog verder dan de Ameri kaanse, zei kardinaal Joseph Höffner gisteren bij de pre sentatie van de brief. De Ame rikaanse bisschoppen spreken sich ook uit over het gebruik van atoomwapens. Daarbij wijzen zij op de 'leer van de gerechtvaardigde oorlog'. De Duitse bisschoppen reppen in het geheel niet over het ge- aruik van kernwapens. „Want principieel en moreel is dat niet te rechtvaardigen", aldus üöffner. De bisschoppen erkennen dat de atoomwapens moeilijk van de ene dag op de andere uit de wereld te helpen zullen cijn. Op weg naar een kern- wapenvrije wereld is het nu- deaire oorlogstuig alleen nog een tijdlang te aanvaarden als ie politieke en militaire lei ders daadwerkelijk aan kun nen torn verhindi bewaper zo laag bracht bij de k middelei den of zi vergema De bis het west sche we aan de c „een vo geestelij tatie. Hc se tusse naar he worden.' De vr< kent dal Bondsre verzette: van n kruis- e het naja nadrukk antwoor kunnen oriënter zelf tot men." WASHINGTON De VS kunnen de „br voortuin woedt" niet langer negeren. Dat heeft de Amerikaanse president Re tort voor zijn toespraak tot het Congres ov nka-politiek. Reagan ontkende dat zijn regering van [rij pen in dit gebied. Hij zei verder dat hij teun die hij aan el Salvador wil geven (6 hen te slepen. Een commissie uit het Huis van Afgev ler<,f j °p c'e dag de helft van dit steunpl >ond die commissie een aantal voorwaard* ?egang voor het Rode Kruis tot El Salvac te, een nieuw onderzoek naar de dood van jonnen en de benoeming van een speciale he gaat onderhandelen over open en vrije

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4