ONTDEK DE VERSCHILLEN IT Villi' te kunst' Sahel Dukkers en Lucebert Galeriedee i/nENSDAG 27 APRIL 1983 HEB Wanhopige getuigenis Aandacht voor onderdrukte kunstenaars ISuske en Wiske: Het Bretoense broertje Lucky Luke: Daisy Town OPLOSSING T3 T2 Dorado de hoofd™ op hol brengt, sft echter andere al haar doodzieke wie ze genezin. eeft het kind van rijke man, die ten heeft en zjjn eer probeert te loor zijn wettige adellijk huwelijk iten. Sibilla (Eve reert om aan gey >or een schilder in ra, die een verhou- met deze dochter -minnaar. 2 wil helemaal niet 2t de aangewezen Sibilla sluit het een rendez-vous nbra op, zodat het ir verlovingsfeest ia geeft zij haar ran het vluchtende n het door de moe schilder te laten angerand door een lijft gedesillusio- er en pleegt zelf. i realistische scène, vele andere opvalt •essieve beeldtaal, geraffineerde be- compositie. Een res toont muzikan- nsers in ritmische waarbij Gaillard andoende muziek ifonie-orkest werd angevuld met piano, ndoline, twee har- Dt slagwerk. De mu it o.a. uit Andalusi- i's, zigeunerdansen, Zarzuela-muziek 'evallen illustreert [muziek wat buiten plaatsvindt, waar- ïuziek een contrast toonde vormt, ^rangois Gaillard ïgaafd pianist, com- dirigent met een het exotische. Voor ihreef hij de parti- r ronder ook They fugitive van Alber- nti. Verder voor re- s Mélies, Flornoy en j was een excentrie- s en componist, die nkele stroming kon gedeeld. Carneval spel van Theodor rereidt een echt- feestje voor. De jn vrouw komen, lelangrijk bezoek Plotseling komt er ontje: de moeder vrouw heeft een 1 gehad. Wat moet aar doen? Naar e en de chef afzeg- door de promotie- ar gaat? Nee, de ;ert de zaak te ba- en stelt zijn 'ust. De chef rijdt ;r wordt opnieuw man luistert ge- reageert met: verbonden en tekker uit de tele- feestje moet sla- 'Photo Cie' en 'Marcel' produceerde Jean- ard samen met An- Miéville een aan- waarin Godard diverse mensen woord liet komen .1 beroep. Mensen, anders nooit op de ontmoet, werkloze :sses, professionele n, een filmama- wiskundige en een rden door Godard ingende vragen be- a'Photo Cie'is het fotograaf, die over k praat en 'Marcel iteurfilmer. Door Marjan Mes Dik in de verf gezette, minitieus geschilderde doeken met op de ver beelding werkende voor stellingen trekken mo menteel de aandacht in het Museum Boymans te Rotterdam. Het betreft een overzichtstentoon stelling van olieverven van de in Amerika wer kende, Engelse schilder Malcolm Morley. Veel meer dan de'echte'Ame rikanen David Salle en Julian Schnabel weet hij gegevens uit de kunstge schiedenis, eigen jeugd herinneringen en moder ne trauma's samen te voegen tot hallucineren de beelden, die op de fan tasie van de toeschouwer werken. Morley is thans vijftig en heeft in dertig jaar een oeu vre opgebouwd, dat zich praktisch geheel in het bezit van particulieren bevindt. Niettemin wordt in Rotter dam een overzicht gegeven van olieverven uit de perio de 1965-1982, waarin de ont wikkeling van foto-grafisch realisme naar een persoon lijk soort expressiviteit tot uitdrukking komt. Geboren in Londen, waar hij ook de bombardementen van de Duitsers meemaakte, werd Morley al vroeg gefasci neerd door de zee en sche- pen, terwijl hij een buiten gewone gevoeligheid aan de dag legde voor de (oorlogs) rampen die de moderne mens bedreigen. Hij studeerde op verschil lende kunstinstituten in Londen en werd aanvanke lijk beïnvloed door het ab stract expressionisme van onder anderen Willem de Kooning. In 1958 vestigde hij zich in New York, een stad, die hij voor korte perioden verwisselde voor Toronto, Berlijn en Florida. Rond 1965 begon Morley zich toe te leggen op het schilderen van zijn oude liefde, grote passa giersschepen, die er op een afstand uitzien als kolossale kleurenfoto's, maar in wer kelijkheid heel nauwkeurig werden opgebouwd uit mi ni tieuze vlakjes verf. Morley wilde natuurlijk niet alleen maar oceaansto mers en havens imiteren, maar de aandacht vestigen op de functie van reproduk- ties en de manier waarop zij de waar neming van de mo derne mens beïnvloeden. Op de tentoonstelling hangt bij voorbeeld ook een geschil derde reproduktie van een schilderij van Vermeer, waarvan de oorspronkelijke afmetingen sterk zijn opge- j blazen. Het is onmiddellijk her kenbaar, 'lijkt' precies, maar is toch anders omdat alles gratis groter is. Wie mocht denken, dat eigentijdse schilders niet meer tot een klassieke schildertechniek in staat zijn, krijgt hier het wonderlijke bewijs van het tegendeel, hoewel dat onge twijfeld Morley's opzet niet is geweest. De realistische beelden heeft hij voor een Overzichtsexpositie werk Malcolm Morley wezige ruimte. Frits Schremmer, opgeleid als goudsmid en begonnen als ontwerper en maker van sculpturale sieraden, stelt sculptures tentoon van ko per, brons, verchroomd en verguld koper en vernikkeld staal. Verder zijn aanwezig wandkleden van Fien Ca meron en buitenobjecten van Kees Buckens. „Age of Catastrophe", schilderij uit 1976 van Malcolm Morley. Bij Boymans Rotterdam. deel ontleend aan ansicht kaarten, die hem als kind al boeiden. Het thema ansichtkaart als middel om een stuk wer kelijkheid in grote oplage te reproduceren, wordt ook in een latere periode nog ge bruikt als onderdeel van collage-achtige schilderijen met meerdere betekenisla gen. In het begin van de ja ren zeventig ontstaan ge compliceerde voorstellingen, waarin opgedane ervarin gen met de oude Europese cultuur worden verwerkt, maar ook jeugdherinnerin gen en de angst voor trein en vliegtuigongelukken, die als een gemeenschappelijke angst van de moderne mens het werk betekenis geven. Paradijselijke landschap pen worden gecombineerd met deze moderne gruwelen, symbolen uit oude en mo derne culturen worden er gelijktijdig ook in verwerkt en zo ontstaat een voorstel ling, die in de beste gevallen een beroep doet op het on derbewustzijn. De schilde rijen uit de jaren zeventig staan schildertechnisch ge zien onder invloed van het impressionisme, vooral van het pointillisme van Seurat. Ze zijn heel dik van verf- huid, maar toch heel ver fijnd van structuur en kleurvermenging. Schitterend complex van materie en voorstelling is het doek „Untitled Souve- te keur tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS nirs, Europe" uit 1973. „The ultimate anxiety" uit 1979 is een wonderbaarlijke mélan ge van Jeroen Bosch en Ca- naletto (het decor is Vene tië). Middenover het haven gezicht vol angstaanjagende figuren ontspoort een trein. Morley weet zijn historische voorbeelden en citaten meer dan veel andere, nieuwe ex pressionisten op te nemen in een persoonlijke stijl. Meer recent werk wordt steeds frisser en stralender van kleur en kennelijk on der invloed van het actuele expressionisme groter van gebaar. Landschappen met koeien wijken dan weer sterk af van het soms ge zochte symbolisme bij veel collega's. Schilderijen van Malcolm Morley. Museum Boymans van Beuningen in Rotter dam. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag 10-17 uur, zondag 11-17 uur. Tot 5 juni. Olieverven van Ed Dukkers en gouaches en tekeningen van Lucebert. Galerie De Ganzerik, De Lind 41 in Oisterwijk. Geopend: woensdag tot en met zondag 13.30-17.30. Tot 16 mei. Recente olieverfschilde rijen van de schilder, teke naar en graficus Ed Dukker doen op hun 'toernee' langs een aantal galeries ter gele genheid van de 60ste ver jaardag van de kunstenaar ook Oisterwijk aan. On danks de grote eigenheid van de gestileerde figuren, de sterk constrasterende kleuren en afgemeten con touren doen de recente olie verven van Dukkers, die nooit aan de weg timmerde, maar stilletjes zijn eigen gang ging, denken aan Bart van der Leek. Menselijke vormen en on derdelen van interieur of voorwerpen vloeien zodanig in elkaar over, dat zij een soort machinerie vormen, die aan kubisme en De Stijl herinnert. Toch is er een an- - FOTO JANNES LINGERS derssoortige kwetsbaarheid van vorm en kleurgebruik (veel roze, paars, rood, zwart en bruin), waarschijnlijk omdat intuïtie en erotiek en geen ideologische principes de voedingsbodem zijn. In de kelder van de gale rie hangen zwart-witteke- ningen en felgekleurde gouaches van Lucebert uit 1981 en '82; agressieve mens beesten in groteske situaties en houdingen met de onver woestbare spontaniteit van Cobra. Sommige gouaches hebben een collage-achtige gelaagdheid en zijn zeer smakelijk van materiaalge bruik en coloriet. Sterk zin- tuigelijk werk, waarvan af te lezen is, dat het gemaakt wordt door een kunstenaar met veel temperament en een grote produktiviteit. Po litieke strekking ontbreekt in deze serie. M.M. Sculpturen van Frits Schre- mer. Galeriedee, Elftweg 2 in Raamsdonksveer. Ge opend: vrijdag, zaterdag en zondag 12-17 uur. Tot 31 mei. West-Brabant heeft er weer een nieuwe galerie bij, gevestigd in het meubelate lier Ludo van Well. Dimp Nelemans wil er werk van bekend en onbekend talent tentoonstellen, dat aansluit bij de woonsfeer van de aan- „Sahel", foto's van Willem Diepraam. Museum voor Land- en Volkenkunde, Wil lemskade 25 in Rotterdam. Geopend: Dinsdag tot en met zaterdag 10-17 uur, zon dag 11-17 uur. Tot 6 juni. Willem Diepraam behoort tot de weinige Nederlandse fotojournalisten (hij werkt onder andere voor VN en NCR), die niet zonder meer informatie verschaffen met hun foto's, maar daaraan ook een kunstzinnige meer waarde weten te verlenen, die moeilijk uit te leggen valt. Als fotojournalist is hij buitengewoon betrokken bij zijn onderwerp, in dit geval de omstandigheden waaron der mensen moeten leven in de door steeds grotere droogte bedreigde landen ten zuiden van de zich uit breidende Sahara, de zoge naamde Sahel-landen. De foto's, die hij tijdens zijn reizen naar dit gebied gemaakt heeft, spreken niet alleen boekdelen over de aangetroffen situatie, maar zijn daarnaast prachtig van compositie en 'kleur'. Ze om vatten alle nuances tussen diepzwart, grijs en wit. Diepraam weet, zonder dat het storend is, een afschu welijke realiteit te verbin den met esthetiek. Hij is er ook niet op uit geweest om alleen hongerenden te regi streren, maar heeft vooral het gewone dagelijkse leven vastgelegd en daar hoort bijvoorbeeld ook de merk waardige architectuur van een moskee in Mali bij en een zandstorm, die alles in een waas hult. Aangrijpend zijn foto's van sterk verma gerde runderen, die pogen hun dorst te lessen. M.M. BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKEABOEKEiVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK' ENBOEKENg0£-Z£7fBOEKENBO EKEN BOEKEN BOEmaOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE 'Verlies je honger niet' door Marianne Herzog. Uitgave: Het Wereldvenster, Unie boek BV Bussum. Prijs f27,50. HET is stil geworden rond de Rote Armee Fraktion in hetbuurland West-Duits- land sinds de belangrijkste figuren van deze terreuror ganisatie achter de tralies zijn beland. Maar de jacht is nog altijd niet gesloten. Ma rianne Herzog is een van de vrouwen, wier foto destijds prijkte op de opsporingsbil jetten omdat zij er van werd verdacht contacten te on derhouden met leden van de RAF en deel te hebben geno men aan een actie (een over val op een bank). Van 1971 tot 1973, waar van veertien maanden cellu lair, heeft zij, op vage ver denkingen en aanwijzingen, in preventieve hechtenis ge zeten in verschillende ge vangenissen (Anrath, Keu- len-Ossendorf, Hamburg, Mainz en Frankfurt). Op 17 december '73 kwam zij op vrije voeten, werd vrijge sproken van de roofoverval, maar tot twee jaar en drie maanden met aftrek veroor deeld wegens medeplichtig heid aan de roof, valsheid in geschrifte en lidmaatschap van een verboden organisa tie. Marianne Herzog heeft, geestelijk en lichamelijk, er varen wat het betekent langzaam maar zeker los te worden geweekt uit het le ven en vervreemd te raken van de mensen die haar lief waren. „Ik ben, als alle men sen van wie het gezicht op opsporingsbiljetten gestaan heeft, jarenlang verminkt geweest". Bitter constateert de nu 43-jarige Marianne Herzog op een andere plaats in haar boek: „Nog steeds kan ik in dit land, dat van postkan toor tot de kleinste dorps kroeg met opsporingsbiljet ten bezaaid is, zelfs niet de geschiedenis van een vriendschap, van een liefde over mijn lippen krijgen". Haar boek duidt er niet op, dat de wonden zijn geheeld. Integendeel. Het is een wanhopige getuigenis van een diep teleurgestelde vrouw, een hartgrondige af wijzing van de gevestigde orde in haar land, waarin „het verzet (het beste in de mens) vervolgd wordt zodra het daar waar we leven en werken de kop opsteekt". Geen prettig verhaal, maar misschien nuttig voor de ve len, die gauw klaar staan om de activiteiten van organi saties als de RAF zonder meer te veroordelen. Sw. (ADVERTENTIE) Maak dit zinnetje at en stuur 't voor 15 juni in voldoende gefrankeerde enveloppe naar Friskwis, Postbus 236, 8901 BA Leeuwarden, met twee platgedrukte doppen van Rivella of E10 flessen. U mag zo vaak meedoen als u wilt. Vergeet uw naam en adres niet. Prijzen; 150 cheques ter waarde van f 50,-goed voor een bezoek aan een schoonheidsspecialiste. Een deskundige jury beloont de origineelste inzendingen. Prijswinnaars ontvangen uiterlijk 4 weken na de sluitdatum-persoonlijk bericht. een paar apart met héél weinig calorietjes Van onze kunstredactie ROTTERDAM - AIDA (Asso ciation Internationale de De fence des Artistes) houdt van 29 april tot en met 8 mei in Rotterdam een culturele ma nifestatie. Opzet is aandacht te vragen voor onderdrukte kun stenaars in de wereld. Onge veer driehonderd professione le kunstenaars op gebied van muziek, dans, theater, beel dende kunst, letteren en film hebben spontaan en belange loos hun medewerking toege zegd. Op de lijst van medewer kers staan onder anderen: Theo Olof, Reinbert de Leeuw, Vera Beths, Het Nederlands Blazersensemble, trio Dick Visser, Misja Mengelberg, Maarten Altena Kwartet, Rob van Reijn, Ro theater, Mar griet Eshuijs, Bram Vermeu len, Palmeira, Nationaal Bal let, Simon Vinkenoog, Judith Herzberg, Nora Kretz en vele anderen. De voorstellingen vinden plaats in een dozijn theaters en andere centra van cultuur. In het Centrum Beeldende Kunst exposeert de Tsjechi sche fotograaf Ivan Kyncl, die onder meer aandacht schenkt aan de Tsjechische toneel schrijver Vaclav Havel. Op di verse podia wordt zijn eenak ter Protest gespeeld. Verboden Tsjechische rockgroepen krij gen op 8 mei in De Doelen aan dacht van Herman Brood en Margriet Eshuijs. De Rotterdamse schouw burg vraagt aandacht voor de meer dan 100 verdwenen Ar gentijnse kunstenaars. Een hoogtepunt van de Aida-week zal de Tango-avond zijn, waarop Theo van Boven spreekt, het Nationaal Ballet optreedt en Argentijnse tan go-musici in ballingschap spe len. In de Doelen vindt een première plaats van muziek geschreven in de gevangenis door de Urugayaanse compo nist Baladan. AIDA-Nederland is geves tigd aan de Passeerdersgracht 32 te Amsterdam (tel. 020- 271232), waar gedetailleerde informatie over deze week en de achtergronden van deze or ganisatie te krijgen zijn. |[fi l kfrte Luc Godard 'Photo Cie' en l'. - FOTO ARCHIEF 06 STEM •sqqoaj joo8 'jueqizniu uaoqas 'jueqiznui jeeq 'sqqoaa ind 'ufipaoS do 8ez8iz 'jueqtznui dooujqaqoueui 'uCizoquieej uappiui 'piood uaAoq 'jeeiapuEAv jboa 'squq queqiznui sef

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19