De procedure
Wandelt
u-s.
mm* mi
Commissie
voorzitter
C. Kleisterlee:
Overlegorgaan
Nationaal Park
is aparte
studie waard"
-DINSDAG 26 APRIL 1983 BEÊ
T43
EXTRA
ïuske en Wiske: Hel
JPpie Happie Als
OP WEG NAAR DE STA TUS
NATIONAAL PARK
door Ton Roks
EEN VAN de belangrijke problemen waarvoor
de Commissie Nationale Parken staat, is het
vinden van een constructie voor het overlegor
gaan. Daarin moeten alle betrokken instanties
zitting krijgen om hun activiteiten op elkaar
en op het Nationaal Park af te stemmen. Voor
De Biesbosch is dat bijzonder gecompliceerd
vanwege het grote aantal betrokkenen, alle
maal met eigen taken en bevoegdheden in het
gebied.
oe mnlsnmino.
hinds statical a
hut waar jullie d
\hunm ioorm
wmroiiwt villen jullicy Oaanoo
«JrocrtK ran ktiamiltehe1 stal vai
en natuurbescherming, beide tegenpolen krijgen inspraak, maar commissievoorzitter Kleisterlee rekent ze niet tot de groep waarmee hij beslist overeenstemming moete bereiken.
I - FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN
■l' r.
*--m
$f
DINSDAG 26 APRIL 1983
1
DE BIESBOSCH een nationaal park? Hamvraag is
hoe het gebied ingericht en beheerd moet wor
den om als zodanig te kunnen functioneren. In
deze serie laten we personen aan het woord, die
nauw bij de aanwijzing betrokken zijn en ieder
een eigen visie hebben op het gebied als toekom
stig nationaal park.
Bij wijze van inleiding schetste de Enschedese
hoogleraar en Biesbosch-deskundige professor
les Zonneveld vorige week in onze weekendbijla
ge hoe uniek het gebied is en hoe er naar zijn
mening mee omgesprongen moet worden.
Over de haken en ogen bij de voorbereiding is
vandaag aan het woord de heer C.F. Kleisterlee,
oud-vicevoorzitter van de Tweede Kamer. Hij is
voorzitter van de Commissie Nationale Parken.
De serie wordt volgende week vervolgd met
een interview met ir. E. Stapelveld, consulent
voor de natuurbescherming in deze provincie.
Watersport...
C. Kleisterlee
hebben van ons de beschik
king gekregen over de globale
inrichtings- en beheersvisie.
Als we alle betrokkenen, be
langhebbenden en geïnteres
seerden gehoord en nog eens
gehoord hebben moet er uit
eindelijk een eind-advies aan
de minister uitkomen. In dat
eind-advies trachten we een
algemene consensus te berei
ken. We gaan net zo lang door
met afwegen en overleg, totdat
we er van overtuigd zijn dat
het voorliggende advies het
meest redelijke en best bereik
bare is. We proberen zo min
mogelijk ruimte te laten tus
sen de opvattingen, die bij alle
partijen heersen, en het ad
vies". „Als de minister het
eind-advies heeft, stuurt hij
alle betrokkenen een brief om
zich van hun instemming te
vergewissen. Als zij de minis
ter hebben laten weten dat ze
zich in het advies kunnen vin
den, binden ze zich de uit
gangspunten uit het advies te
hanteren en zich voor het wel
slagen van het Nationaal Park
in te zetten. Een zo groot mo
gelijke consensus zal dus het
bindmiddel van het overlegor
gaan moeten zijn. Als ooit een
beroep wordt gedaan op rede
lijkheid en overleg, dan is het
hier".
Overheidsbeleid
Professor Zonneveld stelde
zich vorige week zaterdag in
deze krant de vraag of de
dienst Domeinen, die zich naar
zijn mening niet altijd veel
aan natuurbehoud gelegen
laat liggen, zich voor het Na
tionale Park zal willen inzet
ten.
Kleisterlee: „Alle betrokke-
Velen beslissen over
toekomst Biesbosch
„Eigenlijk is dat overlegor
gaan een aparte studie waard.
Voor De Biesbosch ligt dat
zeer ingewikkeld. Ook wat dat
betreft is dat gebied uniek",
zegt de heer C. Kleisterlee,
voorzitter van de Commissie
Nationale Parken.
„Tot de direct betrokkenen
behoren vijf gemeenten, twee
provincies, twee waterschap
pen, twee recreatieschappen
en de eigenaren en beheerders
van de gronden in De Bies
bosch: Staatsbosbeheer, Do
meinen en een aantal particu
lieren. Met hen moeten we in
ieder geval tot overeenstem
ming komen. Niet alleen over
het overlegorgaan, maar ook
over inrichting en beheer van
het gebied. Natuurlijk stellen
we alles in het werk om ons op
de hoogte te stellen van de me
ningen en inzichten van de be
langhebbenden: de organisa
ties van bijvoorbeeld water
sporters en natuurbescher
mers. En we proberen daar zo
veel mogelijk rekening mee te
houden. In de inspraakronden
komt de kring van geïnteres
seerden aan bod. Die behoort
niet tot de groep waarmee we
beslist tot overeenstemming
moeten komen".
klinkende munt beschikbaar
komt, bestemd voor het uit de
weg ruimen van alle hinder
nissen. Uit het betoog van
Kleisterlee valt te beluisteren
dat daarop niet gerekend hoeft
te worden.
„Het overlegorgaan zal het
belangrijkste instrument zijn,
dat de betrokkenen meekrij
gen om tot een gedetailleerd
inrichtings- en beheersplan te
komen en het Nationaal Park
tot een succes te maken. Het
rijk zal uit de pot Nationale
Parken alleen maar middelen
verschaffen voor kosten die
rechtstreeks voortvloeien uit
de aanwijzing tot Nationaal
Park. Dat wil niet zeggen dat
er niet méér middelen ter be
schikking kunnen komen.
Maar niet uit die pot; er zijn
ook nog andere, langer be
staande regelingen. De inspec
teur voor Natuurbehoud en
Openluchtrecreatie, de man
die ook in het overlegorgaan
komt te zitten, zal een pleitbe
zorger in Den Haag moeten
zijn, een man die probeert te
bereiken dat er meer gelden
voor De Biesbosch beschik
baar komen, waar dat beslist
nodig is om het Nationaal
Park gestalte te geven".
Partijdigheid
Het overlegorgaan zal vol
gens Kleisterlee in elk geval
een onafhankelijk voorzitter
krijgen, aangewezen door het
Ministerie van Landbouw en
Visserij in Den Haag. „Het
overleg mag beslist niet stuk
lopen op verwijten van partij
digheid aan het adres van de
voorzitter. Je moet die onaf
hankelijke voorzitter ook zien
als een uitgestoken hand van
de minister, als een duidelijk
bewijs van zijn betrokken
heid".
De Commissie Nationale
Parken heeft nog geen idee
hoe het overlegorgaan er pre
cies uit zal komen te zien. „We
willen de zaak in ieder geval
als één geheel benaderen. Dus
geen scheidslijn door het ge
bied. Het is dus heel belang
rijk dat beide provincies in het
overlegorgaan zitten en in een
belangrijke mate invloed uit
oefenen. Naar mijn indruk
moet het geen constructie
worden, waarin het rijk een
groot aandeel heeft. Zo'n over
legorgaan wordt een unieke
aangelegenheid. Vroeger
werkten publiekrechtelijke en
privaatrechtelijke instanties
min of meer los van elkaar. De
een zag te laat wat de ander
ging doen. Nu komen ze, be
stuurders en eigenaren, voor
het eerst rond één tafel te zit
ten, moeten ze met elkaar re
kening houden en hun gedrag
afstemmen op de status Natio
naal Park".
Bezoekerscentrum
Zodra de aanwijzing een
feit is zal het rijk een eenmali
ge bijdrage van circa een mil
joen gulden geven, bestemd
voor investeringen in beweg
wijzering en de aanleg van
steigers en paden. Voorts zal
er jaarlijks op een half miljoen
gulden uit de staatskas gere
kend mogen worden. Kleister
lee: „Dat geld is bestemd voor
de exploitatie van het bezoe
kerscentrum, voor wat extra
beheer en onderhoud en een
beetje extra toezicht, of liever
begeleiding. Ook voor voor-
lichtings- en educatieve pro
jecten, folders, dia's en klank
beelden".
Is het de bedoeling het over
legorgaan een wettelijke
grondslag te geven, zodat de
betrokkenen de plicht hebben
zich voor het Nationaal Park
in te spannen?
„Neen, dat beslist niet. Een
wettelijke grondslag voor het
beheren van de nationale par
ken is in Nederland een onbe
gonnen zaak. Overheden leve
ren niet graag bevoegdheden
in. Dat is wel gebleken toen de
herindeling van de provincies
ter discussie stond en aan de
weerstand tegen een vierde
bestuurslaag".
Vrijwilligheid
Dan zal het overlegorgaan
dus op basis van vrijwilligheid
moeten functioneren?
Pleitbezorger
Rond De Biesbosch bestaat
de indruk dat na de aanwij
zing tot Nationaal Park veel
„Inderdaad. Een zekere
vorm van vrijwilligheid zal
een rol blijven spelen. Vrijwil
ligheid, maar geen vrijblij
vendheid. Alle betrokkenen
DE MOGELIJKHEID om De Biesbosch tot Nationaal
Park aan te wijzen wordt op dit moment onderzocht door
de Commissie Nationale Parken. Deze moet de minister
van Landbouw en Visserij adviseren om wel of niet tot
aanwijzing over te gaan. Tevens moet de Commissie de
minister laten weten hoe het gebied als Nationaal Park in
grote lijnen ingericht en beheerd zal moeten worden.
De Commissie Nationale Parken heeft Staatsbosbeheer
-vanwege de daar aanwezige deskundigheid- gevraagd
enig vooronderzoek te doen. Resultaat daarvan is het
„Globale Inrichtings- en Beheersplan". Op de inhoud
daarvan komen we nog terug.
Dit rapport is toegezonden aan 26 personen en instan
ties. Voor 15 mei moeten zij allemaal gereageerd hebben,
maar er is intussen al om uitstel gevraagd. Aan de hand
van alle reacties tracht de Commissie een ontwerp te ma
ken voor een advies aan de minister. De bevolking kan
intussen kennisnemen van een krant met algemene in
formatie over de procedure, die de Commissie eind april
laat verspreiden.
Als het eerste ontwerp klaar is, wendt de Commissie
zich opnieuw tot degenen die gereageerd hebben, met het
verzoek om commentaar.
Als zij hun commentaar gegeven hebben, heeft de
Commissie alle direct betrokkenen, belanghebbenden en
verdere geïnteresseerden gehoord. Met hun opmerkingen
in het achterhoofd buigt de Commissie zich nogmaals
over het ontwerp om het eventueel bij te stellen en aan te
vullen. Als dat werk voltooid is, heeft de Commissie een
concept-eindadvies voor zich. Dat gaat naar de betrokken
overheden, eigenaren of beheerders en wordt voor de be
volking ter inzage gelegd in openbare gebouwen. Vanaf
dat moment hebben dus ook de geïnteresseerden gelegen
heid hun mening te geven, ondermeer via informatie
avonden. Er zal dan ook een tweede krant uitkomen met
informatie over het advies.
Met al het commentaar dat daaruit voortkomt, maakt
de Commissie een eind-advies. Dat gaat naar de minister
en is een openbaar stuk.
Als het advies positief is en de minister het al of niet
gewijzigd overneemt, zal hij zich wenden tot de betrok
ken eigenaren, beheerders en bestuurders om zich van
hun instemming te vergewissen. Waarschijnlijk zijn we
dan in het najaar van 1984.
Als zij van hun instemming blijk hebben gegeven, zal
de minister een datum bepalen met ingang waarvan De
Biesbosch Nationaal Park in oprichting is. Het overlegor
gaan, waarin alle betrokken overheden, eigenaars en be
stuurders zitting hebben, zal dan tegelijkertijd moeten
gaan functioneren.
nen binden zich, door aan de
minister hun instemming met
het eind-advies te betuigen, de
uitgangspunten uit het advies
te hanteren. Dat geldt natuur
lijk ook voor Domeinen. De
aanwijzing tot Nationaal Park
is bovendien overheidsbeleid
Iedereen zal dat moeten res
pecteren".
Tijdens een wandeltocht hee
Door Harry Janssen
Iedere wandeling, of het nu
een blokje om is in de stad of
een tocht van vele uren door
de vrije natuur, is en blijft
een avontuur. Iedere wan
deling is een ontdekkings
tocht, waarop de wandelaar
dingen tegenkomt die nieuw
en onverwacht zijn. 'Een
vliegende kraai vangt altijd
wat' is in deze zin een veel
zeggend spreekwoord.
Wandelen gaat hoe langer
hoe meer tot de vaste ele
menten van vrije tijdsbeste
ding horen. De mensen heb
ben (soms tegen hun zin) de
beschikking over steeds
meer vrije tijd. Dat heeft ge
volgen voor vormen van re
creatie.
Toeristische deskundigen
hebben voorspeld dat de
mensen in toenemende mate
gaan kiezen voor kortere
vakanties in eigen land, voor
eenvoudige dag- en weeken
drecreatie in de eigen omge
ving.
Maar voor veel mensen
blijkt wandelen nog steeds
iets geheimzinnigs te heb
ben. „Er zijn twee soorten
wandelaars", zei Sietzo
Dijkhuizen deze week bij de
presentatie van zijn boek
'Op stap in eigen land'. „Veel
mensen zijn nog steeds echt
bang om te verdwalen. Zij
voelen zich onzeker in de
natuur. En er zijn mensen
die inderdaad in staat zijn
om te verdwalen al sla je om
i