De procedure Wandelt u-s. mm* mi Commissie voorzitter C. Kleisterlee: Overlegorgaan Nationaal Park is aparte studie waard" -DINSDAG 26 APRIL 1983 BEÊ T43 EXTRA ïuske en Wiske: Hel JPpie Happie Als OP WEG NAAR DE STA TUS NATIONAAL PARK door Ton Roks EEN VAN de belangrijke problemen waarvoor de Commissie Nationale Parken staat, is het vinden van een constructie voor het overlegor gaan. Daarin moeten alle betrokken instanties zitting krijgen om hun activiteiten op elkaar en op het Nationaal Park af te stemmen. Voor De Biesbosch is dat bijzonder gecompliceerd vanwege het grote aantal betrokkenen, alle maal met eigen taken en bevoegdheden in het gebied. oe mnlsnmino. hinds statical a hut waar jullie d \hunm ioorm wmroiiwt villen jullicy Oaanoo «JrocrtK ran ktiamiltehe1 stal vai en natuurbescherming, beide tegenpolen krijgen inspraak, maar commissievoorzitter Kleisterlee rekent ze niet tot de groep waarmee hij beslist overeenstemming moete bereiken. I - FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN ■l' r. *--m $f DINSDAG 26 APRIL 1983 1 DE BIESBOSCH een nationaal park? Hamvraag is hoe het gebied ingericht en beheerd moet wor den om als zodanig te kunnen functioneren. In deze serie laten we personen aan het woord, die nauw bij de aanwijzing betrokken zijn en ieder een eigen visie hebben op het gebied als toekom stig nationaal park. Bij wijze van inleiding schetste de Enschedese hoogleraar en Biesbosch-deskundige professor les Zonneveld vorige week in onze weekendbijla ge hoe uniek het gebied is en hoe er naar zijn mening mee omgesprongen moet worden. Over de haken en ogen bij de voorbereiding is vandaag aan het woord de heer C.F. Kleisterlee, oud-vicevoorzitter van de Tweede Kamer. Hij is voorzitter van de Commissie Nationale Parken. De serie wordt volgende week vervolgd met een interview met ir. E. Stapelveld, consulent voor de natuurbescherming in deze provincie. Watersport... C. Kleisterlee hebben van ons de beschik king gekregen over de globale inrichtings- en beheersvisie. Als we alle betrokkenen, be langhebbenden en geïnteres seerden gehoord en nog eens gehoord hebben moet er uit eindelijk een eind-advies aan de minister uitkomen. In dat eind-advies trachten we een algemene consensus te berei ken. We gaan net zo lang door met afwegen en overleg, totdat we er van overtuigd zijn dat het voorliggende advies het meest redelijke en best bereik bare is. We proberen zo min mogelijk ruimte te laten tus sen de opvattingen, die bij alle partijen heersen, en het ad vies". „Als de minister het eind-advies heeft, stuurt hij alle betrokkenen een brief om zich van hun instemming te vergewissen. Als zij de minis ter hebben laten weten dat ze zich in het advies kunnen vin den, binden ze zich de uit gangspunten uit het advies te hanteren en zich voor het wel slagen van het Nationaal Park in te zetten. Een zo groot mo gelijke consensus zal dus het bindmiddel van het overlegor gaan moeten zijn. Als ooit een beroep wordt gedaan op rede lijkheid en overleg, dan is het hier". Overheidsbeleid Professor Zonneveld stelde zich vorige week zaterdag in deze krant de vraag of de dienst Domeinen, die zich naar zijn mening niet altijd veel aan natuurbehoud gelegen laat liggen, zich voor het Na tionale Park zal willen inzet ten. Kleisterlee: „Alle betrokke- Velen beslissen over toekomst Biesbosch „Eigenlijk is dat overlegor gaan een aparte studie waard. Voor De Biesbosch ligt dat zeer ingewikkeld. Ook wat dat betreft is dat gebied uniek", zegt de heer C. Kleisterlee, voorzitter van de Commissie Nationale Parken. „Tot de direct betrokkenen behoren vijf gemeenten, twee provincies, twee waterschap pen, twee recreatieschappen en de eigenaren en beheerders van de gronden in De Bies bosch: Staatsbosbeheer, Do meinen en een aantal particu lieren. Met hen moeten we in ieder geval tot overeenstem ming komen. Niet alleen over het overlegorgaan, maar ook over inrichting en beheer van het gebied. Natuurlijk stellen we alles in het werk om ons op de hoogte te stellen van de me ningen en inzichten van de be langhebbenden: de organisa ties van bijvoorbeeld water sporters en natuurbescher mers. En we proberen daar zo veel mogelijk rekening mee te houden. In de inspraakronden komt de kring van geïnteres seerden aan bod. Die behoort niet tot de groep waarmee we beslist tot overeenstemming moeten komen". klinkende munt beschikbaar komt, bestemd voor het uit de weg ruimen van alle hinder nissen. Uit het betoog van Kleisterlee valt te beluisteren dat daarop niet gerekend hoeft te worden. „Het overlegorgaan zal het belangrijkste instrument zijn, dat de betrokkenen meekrij gen om tot een gedetailleerd inrichtings- en beheersplan te komen en het Nationaal Park tot een succes te maken. Het rijk zal uit de pot Nationale Parken alleen maar middelen verschaffen voor kosten die rechtstreeks voortvloeien uit de aanwijzing tot Nationaal Park. Dat wil niet zeggen dat er niet méér middelen ter be schikking kunnen komen. Maar niet uit die pot; er zijn ook nog andere, langer be staande regelingen. De inspec teur voor Natuurbehoud en Openluchtrecreatie, de man die ook in het overlegorgaan komt te zitten, zal een pleitbe zorger in Den Haag moeten zijn, een man die probeert te bereiken dat er meer gelden voor De Biesbosch beschik baar komen, waar dat beslist nodig is om het Nationaal Park gestalte te geven". Partijdigheid Het overlegorgaan zal vol gens Kleisterlee in elk geval een onafhankelijk voorzitter krijgen, aangewezen door het Ministerie van Landbouw en Visserij in Den Haag. „Het overleg mag beslist niet stuk lopen op verwijten van partij digheid aan het adres van de voorzitter. Je moet die onaf hankelijke voorzitter ook zien als een uitgestoken hand van de minister, als een duidelijk bewijs van zijn betrokken heid". De Commissie Nationale Parken heeft nog geen idee hoe het overlegorgaan er pre cies uit zal komen te zien. „We willen de zaak in ieder geval als één geheel benaderen. Dus geen scheidslijn door het ge bied. Het is dus heel belang rijk dat beide provincies in het overlegorgaan zitten en in een belangrijke mate invloed uit oefenen. Naar mijn indruk moet het geen constructie worden, waarin het rijk een groot aandeel heeft. Zo'n over legorgaan wordt een unieke aangelegenheid. Vroeger werkten publiekrechtelijke en privaatrechtelijke instanties min of meer los van elkaar. De een zag te laat wat de ander ging doen. Nu komen ze, be stuurders en eigenaren, voor het eerst rond één tafel te zit ten, moeten ze met elkaar re kening houden en hun gedrag afstemmen op de status Natio naal Park". Bezoekerscentrum Zodra de aanwijzing een feit is zal het rijk een eenmali ge bijdrage van circa een mil joen gulden geven, bestemd voor investeringen in beweg wijzering en de aanleg van steigers en paden. Voorts zal er jaarlijks op een half miljoen gulden uit de staatskas gere kend mogen worden. Kleister lee: „Dat geld is bestemd voor de exploitatie van het bezoe kerscentrum, voor wat extra beheer en onderhoud en een beetje extra toezicht, of liever begeleiding. Ook voor voor- lichtings- en educatieve pro jecten, folders, dia's en klank beelden". Is het de bedoeling het over legorgaan een wettelijke grondslag te geven, zodat de betrokkenen de plicht hebben zich voor het Nationaal Park in te spannen? „Neen, dat beslist niet. Een wettelijke grondslag voor het beheren van de nationale par ken is in Nederland een onbe gonnen zaak. Overheden leve ren niet graag bevoegdheden in. Dat is wel gebleken toen de herindeling van de provincies ter discussie stond en aan de weerstand tegen een vierde bestuurslaag". Vrijwilligheid Dan zal het overlegorgaan dus op basis van vrijwilligheid moeten functioneren? Pleitbezorger Rond De Biesbosch bestaat de indruk dat na de aanwij zing tot Nationaal Park veel „Inderdaad. Een zekere vorm van vrijwilligheid zal een rol blijven spelen. Vrijwil ligheid, maar geen vrijblij vendheid. Alle betrokkenen DE MOGELIJKHEID om De Biesbosch tot Nationaal Park aan te wijzen wordt op dit moment onderzocht door de Commissie Nationale Parken. Deze moet de minister van Landbouw en Visserij adviseren om wel of niet tot aanwijzing over te gaan. Tevens moet de Commissie de minister laten weten hoe het gebied als Nationaal Park in grote lijnen ingericht en beheerd zal moeten worden. De Commissie Nationale Parken heeft Staatsbosbeheer -vanwege de daar aanwezige deskundigheid- gevraagd enig vooronderzoek te doen. Resultaat daarvan is het „Globale Inrichtings- en Beheersplan". Op de inhoud daarvan komen we nog terug. Dit rapport is toegezonden aan 26 personen en instan ties. Voor 15 mei moeten zij allemaal gereageerd hebben, maar er is intussen al om uitstel gevraagd. Aan de hand van alle reacties tracht de Commissie een ontwerp te ma ken voor een advies aan de minister. De bevolking kan intussen kennisnemen van een krant met algemene in formatie over de procedure, die de Commissie eind april laat verspreiden. Als het eerste ontwerp klaar is, wendt de Commissie zich opnieuw tot degenen die gereageerd hebben, met het verzoek om commentaar. Als zij hun commentaar gegeven hebben, heeft de Commissie alle direct betrokkenen, belanghebbenden en verdere geïnteresseerden gehoord. Met hun opmerkingen in het achterhoofd buigt de Commissie zich nogmaals over het ontwerp om het eventueel bij te stellen en aan te vullen. Als dat werk voltooid is, heeft de Commissie een concept-eindadvies voor zich. Dat gaat naar de betrokken overheden, eigenaren of beheerders en wordt voor de be volking ter inzage gelegd in openbare gebouwen. Vanaf dat moment hebben dus ook de geïnteresseerden gelegen heid hun mening te geven, ondermeer via informatie avonden. Er zal dan ook een tweede krant uitkomen met informatie over het advies. Met al het commentaar dat daaruit voortkomt, maakt de Commissie een eind-advies. Dat gaat naar de minister en is een openbaar stuk. Als het advies positief is en de minister het al of niet gewijzigd overneemt, zal hij zich wenden tot de betrok ken eigenaren, beheerders en bestuurders om zich van hun instemming te vergewissen. Waarschijnlijk zijn we dan in het najaar van 1984. Als zij van hun instemming blijk hebben gegeven, zal de minister een datum bepalen met ingang waarvan De Biesbosch Nationaal Park in oprichting is. Het overlegor gaan, waarin alle betrokken overheden, eigenaars en be stuurders zitting hebben, zal dan tegelijkertijd moeten gaan functioneren. nen binden zich, door aan de minister hun instemming met het eind-advies te betuigen, de uitgangspunten uit het advies te hanteren. Dat geldt natuur lijk ook voor Domeinen. De aanwijzing tot Nationaal Park is bovendien overheidsbeleid Iedereen zal dat moeten res pecteren". Tijdens een wandeltocht hee Door Harry Janssen Iedere wandeling, of het nu een blokje om is in de stad of een tocht van vele uren door de vrije natuur, is en blijft een avontuur. Iedere wan deling is een ontdekkings tocht, waarop de wandelaar dingen tegenkomt die nieuw en onverwacht zijn. 'Een vliegende kraai vangt altijd wat' is in deze zin een veel zeggend spreekwoord. Wandelen gaat hoe langer hoe meer tot de vaste ele menten van vrije tijdsbeste ding horen. De mensen heb ben (soms tegen hun zin) de beschikking over steeds meer vrije tijd. Dat heeft ge volgen voor vormen van re creatie. Toeristische deskundigen hebben voorspeld dat de mensen in toenemende mate gaan kiezen voor kortere vakanties in eigen land, voor eenvoudige dag- en weeken drecreatie in de eigen omge ving. Maar voor veel mensen blijkt wandelen nog steeds iets geheimzinnigs te heb ben. „Er zijn twee soorten wandelaars", zei Sietzo Dijkhuizen deze week bij de presentatie van zijn boek 'Op stap in eigen land'. „Veel mensen zijn nog steeds echt bang om te verdwalen. Zij voelen zich onzeker in de natuur. En er zijn mensen die inderdaad in staat zijn om te verdwalen al sla je om i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16