even
iger.
Orkesten uit vijf
landen op concours
tdia
AGENDA
Actie van artiesten voor
onderdrukte kunstbroeders
Boekje open over het
blauw van Yves Klein
Interjazzo
Westerse
video
bedreigt
Russen
ifiNDERDAG 21 APRIL 1983
vlagnoliaslips
idige 2-stuks
verpakking,
Kid Thomas in New Orleans Special
heefteen merk: j
,Jazz O
Maniacs"
bij RTCB
„Jazz Old
Maniacs"
in Dongen
Ti
Workshop
concert
Tien jaar
Marquistown
Jazzband
iske en Wiske: Het Bretoense broertje.
Lucky Luke: Daisy Town
T3 PAGINA GIDS 2
ÏSS3
I IIet internationale concours
I heeft dit jaar wat wijzigin-
I een ondergaan. Nu slechts
I fén voorronde en een finale.
I oe eerste schifting heeft nu
I jl plaats gehad door een se-
1 lectie via bandopnames. Zo
,ijn er tien orkesten overge-
I bleven, die vrijdagmiddag
I in stadsschouwburg Concor-
I jja gaan uitmaken wie zon
dag in de finale komt.
I De deelnemers aan het
I concours zijn: The Bay City
I Stompers (Zweden), The Hot
I Shots (Duitsland), The River
I city Jazzmen (Engeland),
I Traditional Jazz Gang (Did.)
I The Hot Frogs (Zw.) Captain
I Cook's Jazzband (Denemar-
I hen), Henning Paur's New
I Orleans Wanderers (Did) en
I uit Nederland The New Or-
I leans Blackboots, The Dixie
I Town Jazzband en de The
I Phoenix Seven. Deelnemers
I uit vijf landen, waarmee het
I internationale karakter van
I het concours maar weer
I eens onderstreept is.
Enkele orkesten zien we
I; voor de tweede of zelfs derde
1 keer.De Engelse formatie
I River City Jazzmen werd in
X981 derde en in 1982 tweede.
Nu wil het orkest de serie
I voortzetten met een eerste
I plaats. Henning Paur kwam
I vorig jaar tot een vierde
1 plaats. De overige acht staan
I voor het eerst in Breda op de
I planken.
Stond de vrijdagavond
voorgaande jaren toch altijd
duidelijk in het teken van
De Onward N.O. Jazzband uit Engeland.
het dansen onder het motto
'At the Jazz Band Ball', deze
keer heeft de organisatie een
noodgreep toe moeten pas
sen om de danslustigen toch
nog aan hun trekken te laten
komen. In de kroegentocht
zijn namelijk zeven dansca-
fé's opgenomen. Dat zijn het
Congres, de Ploeg, de Gr-
aanbeurs, Cordial, Stads
schouwburg, Fiesta en Ri-
che.
In het New Orleans Cen
trum in het Congres aan de
Boschstraat speelt zich vrij
dagmiddag de New Orleans
Special af. Dan treden op:
Cotton City Jazzband, Rudy
Balliu Society Serenaders
met Kid Thomas, Onward
New Orleans Jazzband uit
Engeland. Met name ten
aanzien van Kid Thomas
zijn de verwachtingen hoog
gespannen.
ïdia-wmkeher:
In 1979 won de Hamburgse
I formatie 'Jazz O Maniacs'
E het concours van het Oude
[Stijl Festival Breda. Zater
dagavond komt dit orkest
onder leiding van cornettist
Roland Pilz weer naar Bre-
voor een concert in de
I RTCB. Opvallend was enke
lejaren terug de rol van kla-
jrinettist-saxofonist Gerd
Schimansky. De formatie
brengt zwarte jazz uit de ja-
I ren twintig.
I Vrijwel een naamgenoot
van bovenstaande formatie,
maar de 'O' is hier niet voor
[niets 'Old' geworden. Het
gaat hier inderdaad om oud
gedienden, die al sinds het
midden van de veertiger ja
ren jazz maken. Zondagmid
dag zit deze midden-bra-
bantse formatie bij de Jazz-
stichting Bourbon Street in
La Borrne Chère te Dongen.
New Orleans jazz zonder
concessies is het doel waar
naar de groep streeft.
ÜARaWI'STOWrV j
M mp -n
The Marquistown Jazzband in feesttenue.
39-HULST
1-12165
fij „De Zon"
Na 9 workshops bij Mo
dern Jazz Breda is een
workshop orkest geboren,
dat aanstaande zondag zijn
première-concert geeft in 't
Hijgend Hert. De musici zul
len hun nieuw verworven
kennis gezamelijk ten geho
re brengen. Nu al zijnjnusici
en begeleiders enthousast
over de kwaliteit van» de af
gelopen workshops.
Zaterdagavond viert de
Marquistown Jazzband uit
Bergen op Zoom groot feest.
Tien jaar geleden werd deze
formatie opgericht en in dat
decennium verwierf deze
groep zich regionale be
kendheid. Voor een belang
rijk deel is dat te danken
aan de concerten op Tweede
Kerstdag met bekende gast-
solisten. De formatie bestaat
uit Dion van Eekelen -bas
en leider, Frans van broek
hoven - piano, Nol Leys -
cornet, Peter van Huffel -
drums, Hans van Nispen -
trombone, Kees Huygens -
rieten en vocals en Lauran
van Oers op banjo.
Van 20.00 tot 21.30 uur houdt
deze formatie receptie in het
Zwijnshoofd. Daarna is er
een open avond, waarop ook
de eerste gastsoliste, Tosca
Peeters zal optreden.
DONDERDAG 21 april
Breda: Louis d'Or, Ginne-
kenweg (22.00) Dou De Wijs.
Bergen op Zoom: De Hemel,
Moergrebstr. (21.30) Trio
Debbie Poryes.Antwerpen:
Jazzclub September, Hoofd-
kerkstr. 7 (21.00) Trio Hein
van der Geyn
Amsterdam: BIM-huis Oude
Schans (21.30) Nieuw Rotter
dams Peil.
VRIJDAG 22 april
Baarle Nassau: 't Plushok,
Bredaseweg 4 (21.30).
Rotterdam: Harbour Jazz
club, Weena 221 (21.30) Revi
val Jazzband.
Antwerpen: Jazzclub Sep
tember, Hoofdkerkstr. 7
(21.00) Jacqueline Renard
met Trio Van Poll.
Amsterdam: BIM-huis Oude
Schans (21.30) Art Rhodes
Trio.
ZATERDAG 23 april
Breda: RTCB, zaal De
Vrachtwagen, Ginneken-
markt (21.30) Jazz O'Maniacs
(D).
Bergen op Zoom: Zwijns
hoofd, Moeregrebstr. (20.00)
Viering 10-jarig bestaan
Marquistown Jazzband.
Middelburg: Conc. en Geh
oorzaal (21.00) Limehouse
Jazzband.
Rotterdam: Harbour Jazz
club, Weena 221 (21.30) River-
boat Jazzband.
Antwerpen: Jazzclub Sep
tember, Hoofdkerkstr. 7
(21.00) Braziliaanse jazz van
Batida.
Amsterdam: BIM-huis, Oude
Schans (21.30) Osterreich Re
gional.
ZONDAG 24 april
Breda: MJB, 't Hijgend Hert,
Pasbaan 7 (15.00) Workshop
uitvoering.
RTCB, De Vrachtwagen,
Ginnekenmarkt (15.00) Jam
session olv Piet van Tienen.
Etten-Leur: Het Carrillon,
Markt (15.00).
Dongen: La Bonne Chère,
Hoge Ham (14.30) Jazz Old
Maniacs NO Band.
MAANDAG 25 april
Breda: De Vrachtwagen,
Ginnekenmarkt (21.00) South
Point Big Band.
Etten-Leur: Zaal Arnouts,
Markt (20.00) Tee Wee's Big
Band.
Antwerpen: Jazzclub Sep
tember, Hoofdkerkstr. 7
(21.00) Harry Sacksioni.
Middelburg: Het Koper Gal
joen (20.00) Jazzavond.
WOENSDAG 27 april
Breda: Th. v.d. Molen, Gin-
nekenweg (21.00) live jazz.
EINDREDACTIE
EDO SAUREN
De Chinese dichter
en uitgever Wei Jing
Sheng, die veroordeeld
is tot dwangarbeid.
Juan Gadea Bala-
dan, de gearresteerde
Uruguayaanse compi-
nist, van wie in de
Doelen in Rotterdam
muziek gespeeld
WOrdt. - FOTO'S AIDA.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM -Van vrijdag 29 april tot en
met zondag 8 mei zal Rotterdan in het teken
staan van „Kunstenaars voor vrijheid voor
kunstenaars". Ruim 300 bekende artiesten uit
binnen- en buitenland doen belangeloos mee
aan een manifestatie waarmee de aandacht
wordt gevstigd op de situatie van onderdrukte
en verdwenen kunstenaars.
De openingsattractie is een tentoonstelling
van foto's van de Tsjechische fotograaf Ivan
Kyncl in het Centrum Beelden Kunst. Kyncl is
naar Engeland uitgeweken en slaagde erin ne
gatieven van zijn in beslag genomen foto's de
grens over te smokkelen. Hij maakte foto's in
Tsjechische gevangenissen en tijdens de 1 mei
viering. Op de tentoonstelling wordt aandacht
geschonken aan de Tsjechische toneelschrijver
Vaclav Havel, van wie het „Protest" wordt op
gevoerd door Bram van der Vlugt en Roel Vis
ser.
Op het programma staan verder het Roha
Dansorkest, Hans Dulfer kwartet, Instant
Composers Pool, Maarten Altena Kwartet,
Reinbert de Leeuw, Theo OlofVera Beths, Ne
derlands Blazersensemble, Herman Brood and
his Wild Romance, Margriet Eshuys, Drs. P.,
Bram Vermeulen, Simon Vinkenoog, Judith
Herzberg en Bert Schierbeek.
Verder zijn het Nationaal Ballet, het Werk
centrum Dans, de Haagse Comedie, RO Thea
ter, Rob van Reijn en Das Studiotheater uit
München te bewonderen in diverse theaters in
Rotterdam, waaronder de Doelen, de Schouw
burg en het theater Zuidplein. De presentatie
is in handen van Theo van Boven, Nora Kretz,
Leontien Ceulemans, Ila Ramdame en ande
ren.
De Rotterdamse Schouwburg zal de hele
week in het teken staan van de meer dan 100
verdwenen Argentijnse kunstenaars. Er wordt
opgetreden door Argentijse tango-musici die
als balling in Frankrijk wonen. In de Doelen
vindt de première plaats van muziek die in de
gevangenis is geschreven door de Uru
guayaanse componist Baladan.
De manifestatie wordt georganiseerd door
de AIDA, Association Internationale de Défen-
se des Artistes, een internationale organisatie
die in 1979 werd opgericht door Ariane
Mnouchkine, leidster van het Théatre du So-
leil, en de filmer Claude Lelouch. Aanleiding
was de bedreiging van kunstenaars in Tsje-
choslowakije en Zuid-Amerika. De AIDA
adopteert kunstenaars, wanneer „een reële
mogelijkheid bestaat dat haar activiteiten bij
dragen aan de vrijlating of opheffing van de
repressie die deze kunstenaars ondergaan".
Onder de kunstenaars die in de afgelopen
jaren door de acties van AIDA hun vrijheid
herkregen, bevinden zich de Zuidafrikaanse
schrijver Breyten Breystenbach en de Uru-
gayaanse painiste Alba Gonzales Souza. Ande
re geadopteerde kunstenaars bevinbden zich
nog in gevangenschap, zoals de Chinese dich
ter en uitgever Wei Jing Sheng en de Tsjechi
sche toneelschrijver Vaclav Havel, die in ja
nuari naar een ziekenhuis werd overgebracht
en componist Juan Gadea Baladan uit Uru
guay.
MOSKOU (AP) -De video
revolutie heeft de Sovjet-
Unie bereikt en overspoelt
een zwarte markt met cas
settes van verboden wes
terse pornografie en gru-
welfilms. De Russische
pers waarschuwt de lezer
dat het kijken naar de ver
boden films kan leiden tot
depressiviteit of opneming
in een psychiatrisch zie
kenhuis.
Zo erkende de Soviets-
kaya Rossiya, het dagblad
van het Centrale Comitee
van de communistische
partij, onlangs dat de auto
riteiten de opkomst van
het video-medium vrezen,
omdat het de Russische
kijkers op betrekkelijk ge
makkelijke wijze in staat
stelt thuis westerse films
te zien.
De regering censureert
alle films, toneelstukken,
boeken, muziek en andere
cultuuruitingen. Westerse
films met opgewonden
sexscenes, bloedige moor
den en spookhuizen wor
den gewoonlijk niet toege
laten. De eni
ge westerse films die aan
de gewone Russische bur
ger worden getoond, zijn
wat de regering beschouwt
als ideologisch veilige pro
ducties die kritiek uitoefe
nen op de westerse maat
schappij, of onschuldige
komedies en kinderfilms
als „Lassie".
De Sovietskaya Rossiya
deed het relaas van een
vrouw die na het zien van
gruwelfilms in een psy
chiatrisch ziekenhuis be
landde. Verder werden
niet nader genoemde des
kundigen geciteerd die
aanvoeren dat films als
„De groene baretten" of
„Frankenstein" „ver
schrikkelijk, gruwelijk en
depressief" zijn.
Door Marjan Mes
Yves KLein (1928-1962) is
een Franse kunstenaar, die
wereldberoemd werd door
monochrome schilderijen
van een adembenemend
blauw, dat hij zelf „Interna
tional Klein Blue" (1KB)
noemde. De massa-media
bereikte hij vooral door een
soort happenings waarbij
hij naakte vrouwen met verf
insmeerde en hen daarna
over op de grond liggend
schilderslinnen sleurde.
Klein schilderde behalve
doeken ook een aantal voor
werpen blauw, maar dat
zijn vergeleken bij de schil
derijen met hun indringende
symboliek van oneindigheid
eigenlijk maar grapjes.
Het boekje „Het Pape
gaaienmuseum" met de on
dertitel „De Blauwe pape
gaai van Yves Klein" lijkt
me ook een grap. Het werd
geschreven door de Nij
meegse kunstenaarauteur
H. van Boxtel en zeer fraai
uitgegeven door de Bredase
uitgeverij Papieren Tijger.
Van Boxtel spreekt van een
„immaterieel theaterstuk".
Nu lijkt een theaterstuk mij
altijd immaterieel, maar het
is goed voorstelbaar, dat één
acteur het voordraagt in een
blauwe ruimte.
Uit een veelheid van korte
citaten en eigen opmerkin
gen over het werken, de
ideeën van Yves Klein ont
staat een beeld van diens
kunst. Maar Van Boxtel
heeft kennelijk iets met pa
pegaaien en moest zonodig
beschrijven waarom Klein
nooit een papegaai blauw
heeft overgeschilderd en
nooit papegaaien in zijn
oeuvre verwerkt heeft; een
weinig zinvolle bezigheid,
ook al is het „onderzoek"
wellicht slechts ironisch be
doeld.
„Is Klein de papegaaien
vergeten?", vraagt Van
Boxtel zich af, terwijl hij
veronderstelt, dat een kun
stenaar, die het Aards Para
dijs verbeeldt heel goed pa
pegaaien had kunnen ge
bruiken, zoals bijvoorbeeld
Breugel, Rubens, Jeroen
Bosch en zelfs Van Saenre-
dam en Jan Luyken deden.
Van Boxtel kent de kunst
historie en Klein goed. Hij
had zich daar beter toe kun
nen beperken, want wat
schiet een Klein-liefhebber
op met de opmerking, dat
een „blauwe papegaai zo gek
nog niet is in het oeuvre van
Klein"?
In ieder geval komt die
geïnteresseerde veel aan de
weet over het fysische
blauw van Klein, dat even
volmaakt is als de blauwe
lucht van Nice en dat de toe
schouwer een moment een
kosmisch gevoel kan geven.
Binnenkort verschijnen bij
de Papieren Tijger (postbus
2599 in Breda) ook nog afle
veringen over Arman, de
Franse kunstenaar, die op
stapelingen van afgedankte
gebruiksvoorwerpen maak
te, over Tony Cragg en Mar
cel Broodthaers. Het is niet
te hopen, dat er zonodig ont
brekende papegaaien in hun
werk moeten worden gecon
stateerd. Het Klein-boekje
verschijnt overigens op een
moment, dat in Het Parijse
Centre Pompidou (tot 25
mei) een tentoonstelling is
gewijd aan het meditatieve
werk van Yves Klein.
■uqaq do 'jous 'uBuuaaMpuBjq set do 'uaAoq
j, Jawai 'rappel 'sjbbi 'ubbjj( uba ;uBi)japuo
'smq ut map 'ojne uba j(uS 's^up Mnoqao