even iger. Orkesten uit vijf landen op concours tdia AGENDA Actie van artiesten voor onderdrukte kunstbroeders Boekje open over het blauw van Yves Klein Interjazzo Westerse video bedreigt Russen ifiNDERDAG 21 APRIL 1983 vlagnoliaslips idige 2-stuks verpakking, Kid Thomas in New Orleans Special heefteen merk: j ,Jazz O Maniacs" bij RTCB „Jazz Old Maniacs" in Dongen Ti Workshop concert Tien jaar Marquistown Jazzband iske en Wiske: Het Bretoense broertje. Lucky Luke: Daisy Town T3 PAGINA GIDS 2 ÏSS3 I IIet internationale concours I heeft dit jaar wat wijzigin- I een ondergaan. Nu slechts I fén voorronde en een finale. I oe eerste schifting heeft nu I jl plaats gehad door een se- 1 lectie via bandopnames. Zo ,ijn er tien orkesten overge- I bleven, die vrijdagmiddag I in stadsschouwburg Concor- I jja gaan uitmaken wie zon dag in de finale komt. I De deelnemers aan het I concours zijn: The Bay City I Stompers (Zweden), The Hot I Shots (Duitsland), The River I city Jazzmen (Engeland), I Traditional Jazz Gang (Did.) I The Hot Frogs (Zw.) Captain I Cook's Jazzband (Denemar- I hen), Henning Paur's New I Orleans Wanderers (Did) en I uit Nederland The New Or- I leans Blackboots, The Dixie I Town Jazzband en de The I Phoenix Seven. Deelnemers I uit vijf landen, waarmee het I internationale karakter van I het concours maar weer I eens onderstreept is. Enkele orkesten zien we I; voor de tweede of zelfs derde 1 keer.De Engelse formatie I River City Jazzmen werd in X981 derde en in 1982 tweede. Nu wil het orkest de serie I voortzetten met een eerste I plaats. Henning Paur kwam I vorig jaar tot een vierde 1 plaats. De overige acht staan I voor het eerst in Breda op de I planken. Stond de vrijdagavond voorgaande jaren toch altijd duidelijk in het teken van De Onward N.O. Jazzband uit Engeland. het dansen onder het motto 'At the Jazz Band Ball', deze keer heeft de organisatie een noodgreep toe moeten pas sen om de danslustigen toch nog aan hun trekken te laten komen. In de kroegentocht zijn namelijk zeven dansca- fé's opgenomen. Dat zijn het Congres, de Ploeg, de Gr- aanbeurs, Cordial, Stads schouwburg, Fiesta en Ri- che. In het New Orleans Cen trum in het Congres aan de Boschstraat speelt zich vrij dagmiddag de New Orleans Special af. Dan treden op: Cotton City Jazzband, Rudy Balliu Society Serenaders met Kid Thomas, Onward New Orleans Jazzband uit Engeland. Met name ten aanzien van Kid Thomas zijn de verwachtingen hoog gespannen. ïdia-wmkeher: In 1979 won de Hamburgse I formatie 'Jazz O Maniacs' E het concours van het Oude [Stijl Festival Breda. Zater dagavond komt dit orkest onder leiding van cornettist Roland Pilz weer naar Bre- voor een concert in de I RTCB. Opvallend was enke lejaren terug de rol van kla- jrinettist-saxofonist Gerd Schimansky. De formatie brengt zwarte jazz uit de ja- I ren twintig. I Vrijwel een naamgenoot van bovenstaande formatie, maar de 'O' is hier niet voor [niets 'Old' geworden. Het gaat hier inderdaad om oud gedienden, die al sinds het midden van de veertiger ja ren jazz maken. Zondagmid dag zit deze midden-bra- bantse formatie bij de Jazz- stichting Bourbon Street in La Borrne Chère te Dongen. New Orleans jazz zonder concessies is het doel waar naar de groep streeft. ÜARaWI'STOWrV j M mp -n The Marquistown Jazzband in feesttenue. 39-HULST 1-12165 fij „De Zon" Na 9 workshops bij Mo dern Jazz Breda is een workshop orkest geboren, dat aanstaande zondag zijn première-concert geeft in 't Hijgend Hert. De musici zul len hun nieuw verworven kennis gezamelijk ten geho re brengen. Nu al zijnjnusici en begeleiders enthousast over de kwaliteit van» de af gelopen workshops. Zaterdagavond viert de Marquistown Jazzband uit Bergen op Zoom groot feest. Tien jaar geleden werd deze formatie opgericht en in dat decennium verwierf deze groep zich regionale be kendheid. Voor een belang rijk deel is dat te danken aan de concerten op Tweede Kerstdag met bekende gast- solisten. De formatie bestaat uit Dion van Eekelen -bas en leider, Frans van broek hoven - piano, Nol Leys - cornet, Peter van Huffel - drums, Hans van Nispen - trombone, Kees Huygens - rieten en vocals en Lauran van Oers op banjo. Van 20.00 tot 21.30 uur houdt deze formatie receptie in het Zwijnshoofd. Daarna is er een open avond, waarop ook de eerste gastsoliste, Tosca Peeters zal optreden. DONDERDAG 21 april Breda: Louis d'Or, Ginne- kenweg (22.00) Dou De Wijs. Bergen op Zoom: De Hemel, Moergrebstr. (21.30) Trio Debbie Poryes.Antwerpen: Jazzclub September, Hoofd- kerkstr. 7 (21.00) Trio Hein van der Geyn Amsterdam: BIM-huis Oude Schans (21.30) Nieuw Rotter dams Peil. VRIJDAG 22 april Baarle Nassau: 't Plushok, Bredaseweg 4 (21.30). Rotterdam: Harbour Jazz club, Weena 221 (21.30) Revi val Jazzband. Antwerpen: Jazzclub Sep tember, Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Jacqueline Renard met Trio Van Poll. Amsterdam: BIM-huis Oude Schans (21.30) Art Rhodes Trio. ZATERDAG 23 april Breda: RTCB, zaal De Vrachtwagen, Ginneken- markt (21.30) Jazz O'Maniacs (D). Bergen op Zoom: Zwijns hoofd, Moeregrebstr. (20.00) Viering 10-jarig bestaan Marquistown Jazzband. Middelburg: Conc. en Geh oorzaal (21.00) Limehouse Jazzband. Rotterdam: Harbour Jazz club, Weena 221 (21.30) River- boat Jazzband. Antwerpen: Jazzclub Sep tember, Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Braziliaanse jazz van Batida. Amsterdam: BIM-huis, Oude Schans (21.30) Osterreich Re gional. ZONDAG 24 april Breda: MJB, 't Hijgend Hert, Pasbaan 7 (15.00) Workshop uitvoering. RTCB, De Vrachtwagen, Ginnekenmarkt (15.00) Jam session olv Piet van Tienen. Etten-Leur: Het Carrillon, Markt (15.00). Dongen: La Bonne Chère, Hoge Ham (14.30) Jazz Old Maniacs NO Band. MAANDAG 25 april Breda: De Vrachtwagen, Ginnekenmarkt (21.00) South Point Big Band. Etten-Leur: Zaal Arnouts, Markt (20.00) Tee Wee's Big Band. Antwerpen: Jazzclub Sep tember, Hoofdkerkstr. 7 (21.00) Harry Sacksioni. Middelburg: Het Koper Gal joen (20.00) Jazzavond. WOENSDAG 27 april Breda: Th. v.d. Molen, Gin- nekenweg (21.00) live jazz. EINDREDACTIE EDO SAUREN De Chinese dichter en uitgever Wei Jing Sheng, die veroordeeld is tot dwangarbeid. Juan Gadea Bala- dan, de gearresteerde Uruguayaanse compi- nist, van wie in de Doelen in Rotterdam muziek gespeeld WOrdt. - FOTO'S AIDA. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM -Van vrijdag 29 april tot en met zondag 8 mei zal Rotterdan in het teken staan van „Kunstenaars voor vrijheid voor kunstenaars". Ruim 300 bekende artiesten uit binnen- en buitenland doen belangeloos mee aan een manifestatie waarmee de aandacht wordt gevstigd op de situatie van onderdrukte en verdwenen kunstenaars. De openingsattractie is een tentoonstelling van foto's van de Tsjechische fotograaf Ivan Kyncl in het Centrum Beelden Kunst. Kyncl is naar Engeland uitgeweken en slaagde erin ne gatieven van zijn in beslag genomen foto's de grens over te smokkelen. Hij maakte foto's in Tsjechische gevangenissen en tijdens de 1 mei viering. Op de tentoonstelling wordt aandacht geschonken aan de Tsjechische toneelschrijver Vaclav Havel, van wie het „Protest" wordt op gevoerd door Bram van der Vlugt en Roel Vis ser. Op het programma staan verder het Roha Dansorkest, Hans Dulfer kwartet, Instant Composers Pool, Maarten Altena Kwartet, Reinbert de Leeuw, Theo OlofVera Beths, Ne derlands Blazersensemble, Herman Brood and his Wild Romance, Margriet Eshuys, Drs. P., Bram Vermeulen, Simon Vinkenoog, Judith Herzberg en Bert Schierbeek. Verder zijn het Nationaal Ballet, het Werk centrum Dans, de Haagse Comedie, RO Thea ter, Rob van Reijn en Das Studiotheater uit München te bewonderen in diverse theaters in Rotterdam, waaronder de Doelen, de Schouw burg en het theater Zuidplein. De presentatie is in handen van Theo van Boven, Nora Kretz, Leontien Ceulemans, Ila Ramdame en ande ren. De Rotterdamse Schouwburg zal de hele week in het teken staan van de meer dan 100 verdwenen Argentijnse kunstenaars. Er wordt opgetreden door Argentijse tango-musici die als balling in Frankrijk wonen. In de Doelen vindt de première plaats van muziek die in de gevangenis is geschreven door de Uru guayaanse componist Baladan. De manifestatie wordt georganiseerd door de AIDA, Association Internationale de Défen- se des Artistes, een internationale organisatie die in 1979 werd opgericht door Ariane Mnouchkine, leidster van het Théatre du So- leil, en de filmer Claude Lelouch. Aanleiding was de bedreiging van kunstenaars in Tsje- choslowakije en Zuid-Amerika. De AIDA adopteert kunstenaars, wanneer „een reële mogelijkheid bestaat dat haar activiteiten bij dragen aan de vrijlating of opheffing van de repressie die deze kunstenaars ondergaan". Onder de kunstenaars die in de afgelopen jaren door de acties van AIDA hun vrijheid herkregen, bevinden zich de Zuidafrikaanse schrijver Breyten Breystenbach en de Uru- gayaanse painiste Alba Gonzales Souza. Ande re geadopteerde kunstenaars bevinbden zich nog in gevangenschap, zoals de Chinese dich ter en uitgever Wei Jing Sheng en de Tsjechi sche toneelschrijver Vaclav Havel, die in ja nuari naar een ziekenhuis werd overgebracht en componist Juan Gadea Baladan uit Uru guay. MOSKOU (AP) -De video revolutie heeft de Sovjet- Unie bereikt en overspoelt een zwarte markt met cas settes van verboden wes terse pornografie en gru- welfilms. De Russische pers waarschuwt de lezer dat het kijken naar de ver boden films kan leiden tot depressiviteit of opneming in een psychiatrisch zie kenhuis. Zo erkende de Soviets- kaya Rossiya, het dagblad van het Centrale Comitee van de communistische partij, onlangs dat de auto riteiten de opkomst van het video-medium vrezen, omdat het de Russische kijkers op betrekkelijk ge makkelijke wijze in staat stelt thuis westerse films te zien. De regering censureert alle films, toneelstukken, boeken, muziek en andere cultuuruitingen. Westerse films met opgewonden sexscenes, bloedige moor den en spookhuizen wor den gewoonlijk niet toege laten. De eni ge westerse films die aan de gewone Russische bur ger worden getoond, zijn wat de regering beschouwt als ideologisch veilige pro ducties die kritiek uitoefe nen op de westerse maat schappij, of onschuldige komedies en kinderfilms als „Lassie". De Sovietskaya Rossiya deed het relaas van een vrouw die na het zien van gruwelfilms in een psy chiatrisch ziekenhuis be landde. Verder werden niet nader genoemde des kundigen geciteerd die aanvoeren dat films als „De groene baretten" of „Frankenstein" „ver schrikkelijk, gruwelijk en depressief" zijn. Door Marjan Mes Yves KLein (1928-1962) is een Franse kunstenaar, die wereldberoemd werd door monochrome schilderijen van een adembenemend blauw, dat hij zelf „Interna tional Klein Blue" (1KB) noemde. De massa-media bereikte hij vooral door een soort happenings waarbij hij naakte vrouwen met verf insmeerde en hen daarna over op de grond liggend schilderslinnen sleurde. Klein schilderde behalve doeken ook een aantal voor werpen blauw, maar dat zijn vergeleken bij de schil derijen met hun indringende symboliek van oneindigheid eigenlijk maar grapjes. Het boekje „Het Pape gaaienmuseum" met de on dertitel „De Blauwe pape gaai van Yves Klein" lijkt me ook een grap. Het werd geschreven door de Nij meegse kunstenaarauteur H. van Boxtel en zeer fraai uitgegeven door de Bredase uitgeverij Papieren Tijger. Van Boxtel spreekt van een „immaterieel theaterstuk". Nu lijkt een theaterstuk mij altijd immaterieel, maar het is goed voorstelbaar, dat één acteur het voordraagt in een blauwe ruimte. Uit een veelheid van korte citaten en eigen opmerkin gen over het werken, de ideeën van Yves Klein ont staat een beeld van diens kunst. Maar Van Boxtel heeft kennelijk iets met pa pegaaien en moest zonodig beschrijven waarom Klein nooit een papegaai blauw heeft overgeschilderd en nooit papegaaien in zijn oeuvre verwerkt heeft; een weinig zinvolle bezigheid, ook al is het „onderzoek" wellicht slechts ironisch be doeld. „Is Klein de papegaaien vergeten?", vraagt Van Boxtel zich af, terwijl hij veronderstelt, dat een kun stenaar, die het Aards Para dijs verbeeldt heel goed pa pegaaien had kunnen ge bruiken, zoals bijvoorbeeld Breugel, Rubens, Jeroen Bosch en zelfs Van Saenre- dam en Jan Luyken deden. Van Boxtel kent de kunst historie en Klein goed. Hij had zich daar beter toe kun nen beperken, want wat schiet een Klein-liefhebber op met de opmerking, dat een „blauwe papegaai zo gek nog niet is in het oeuvre van Klein"? In ieder geval komt die geïnteresseerde veel aan de weet over het fysische blauw van Klein, dat even volmaakt is als de blauwe lucht van Nice en dat de toe schouwer een moment een kosmisch gevoel kan geven. Binnenkort verschijnen bij de Papieren Tijger (postbus 2599 in Breda) ook nog afle veringen over Arman, de Franse kunstenaar, die op stapelingen van afgedankte gebruiksvoorwerpen maak te, over Tony Cragg en Mar cel Broodthaers. Het is niet te hopen, dat er zonodig ont brekende papegaaien in hun werk moeten worden gecon stateerd. Het Klein-boekje verschijnt overigens op een moment, dat in Het Parijse Centre Pompidou (tot 25 mei) een tentoonstelling is gewijd aan het meditatieve werk van Yves Klein. ■uqaq do 'jous 'uBuuaaMpuBjq set do 'uaAoq j, Jawai 'rappel 'sjbbi 'ubbjj( uba ;uBi)japuo 'smq ut map 'ojne uba j(uS 's^up Mnoqao

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23