Keramiek tussen kunst, decoratie en functie Haagse Comedie: negen nieuwe producties ondanks bezuinigingen Onzekerheid over toekomst Sotheby Uw Gasbedrijf adviseert. ONTDEK DE VERSCHILLEN M Zuyderland Kooien Fantasie Wisselen CV of geen CV? OPLOSSING GIDS1 PAGINA GIDS 2 \ND 2 hske en Wiske: Het Bretoense broertje Lucky Luke: Daisy Town fppie Happie Als Aerobic Robot (nica en de mi- SHet On- j|| 3kundtge J Kuifie, Her- 3nde zich at slgische strip. I beet Willy iint Leenaerts1 )t weer vlakbij "f ipfiguurisee-, r. die onder de $e zure kanten mbestaan op 1 Ie manier on. I Tjte album van I 3 kaart!' en be- J in korte beeld- tteur/tekenaar 1, produceerde, Ichenen bij de V frij Zinjé (ISBN eer. Het voor- Jven door nie- an de auteur [Broeck, win- Iriëtte Roland lijver van on- is aan Boude- j |pn exemplaar tstra voor de het colofon: Walter van je moeten el- ïelpen hè". BiHiiiiimmiiiiiinHiia ENTIEl JP'C GRAANJENEVER ilsverslag 1de DDR Peter Leippe ot Frledensteln roeger de resl- ran de hertogen -Coburg en Go- ordig Is het slot interessantste j DDR. Het her- van een vorste- iltuur, bestaan- ierijenverzame- ieurs en een bi- Jentraal in deze iet Ekhof-thea- ierdeel van het van de oudste rs in Europa h gedeelten uit de van Lessings otti' verfilmd. rout va bien ilitiek geënga- n 'Tout va bien ,Jean-Luc Godard aan: Jane Fon- /es Montand. D4 elt Jacques een rijver en regis- ueelfilms. Zijn P®' brkeur ging altijd communisten uit gebeurtenissen W Tiag hem van zuD jen. Zijn vriendin ie Parijse corres- van een Amen- Jiostation, die er an heeft om j4 wat de maat- van haar Vraagt en interview afn4* ieen worstfabrlefc arbeiders stak40, worden ze samen recteur vijf dagen riek gevangen ge- Je rest van de fu® i bezig met de in- deze ervaring onlijke relatie. Keramiek van Tjitske niikstra, Annerie Teuling fn Marlies van Wijk. De Beverd. Boschstraat 22 in Breda. Geopend: dinsdag tot en met zaterdag 10-17 uur. Zondag 13-1' uur. Tot 30 mei. De huidige toegepaste kunst, waaronder de keramiek, vertoont over het algemeen veel affiniteit met de eigen tijdse schilder- en beeld houwkunst, die elkaar even eens wederzijds beïnvloeden en soms nauwelijks van el- haar te scheiden zijn. Veel Keramiek heeft nauwelijks nog een gebruiksfunctie en Kan veelal bekeken worden als zelfstandige objecten, waarbij de grens tussen Kunst en decoratie is ver vaagd of geheel opgeheven. De drie keramistes uit de regio Breda, allen een eind in de dertig en al zo'n vijf- pen jaar (inter)nationaal werkzaam na een opleiding aan St. Joost Breda, staan zo'n beetje tussen de twee opvattingen in. Hun vazen, putten en schalen zijn nog wel als zodanig herkenbaar, maar je zou er in de meeste gevallen toch niet aan moe ten denken om er een bos bloemen of fruit in te depo neren Daarvoor zijn vorm en decoratie te kleurrijk en te dominant. Marlies van Wijk, veelei send (o.a. Japan en Afrika) en daarom met een brede vi sie op haar vak, is de enige, die vertegenwoordigd is met een soort conceptueel, arte povera-achtig werkstuk, het bestaat uit 903 „handgreep- jes" van klei, die in evenwij dige rijen als een vierkant zijn neergelegd, het lijken botjes, waarvan een aantal handschrift bevat, waardoor een kruisvorm in het overi gens blanke geheel is ont staan. Een boeiend object met een archeologische ge heimzinnigheid. De vazen van Marlies van' Wijk hebben het hoekige van dozen met omgeslagen randen en een bijzondere plastische huid. De voor werpen van Tjitske Dijkstra staan het dichtst bij sculp tuur en schilderkunst. Ze hebben weerbarstige vor men en kleurcombinaties (veel roze) en bezitten ook een zekere humor ondanks het feit, dat ze „abstract" zijn. Ze geelt toe, dat haar decoraties er „met een be paalde directheid, motori- sche vlotheid en ontspannen op worden gezet", maar een vergelijking met beeldende kunst vindt ze teveel eer. Eén grappig plastiekje is gemaakt van klei-restanten, een ander - een ingezakt potje - is als grapje bedoeld, het werd door een van haar kinderen gemaakt. Sommige [gebruiksvoorwerpen van Annerie Teulings staan nog Ihet dichtst bij de keramiek- traditie, hoewel alles met de hand uit kleine stukjes klei is opgebouwd en niets werd gedraaid. Er zijn een paar prachtige, donkere potten mei een boeiende structuur van kleine rechthoekjes. Schaaltjes met een golvende [vorm en zwart-jvit-beschil- dering voldoen zeker ook als [autonome plastiek. Martin [van Opdorp heeft de exposi tie erg fraai ingericht met jeen muur van grijze bak steen, die als achtergrond en als scheidingswand voor het [tentoongestelde dient. MARJAN MES Detail van een schilderij (sluitdeur) van siet Zuyder- land. Bij Galerie Resy Muijsers in Tilburg. Schilderijen, tekeningen en grafiek van Siet Zuyder land. Galerie Resy Muijsers, nieuwlandstraat 22 in Til burg. Geopend: woensdag tot en met zaterdag 12-17 uur. Tot 10 mei. De realist Zuyderland is vermaard om zijn realisti sche „architectuur"-beelden, waarin menselijke figuratie ten enenmale ontbreekt, wat hen een zekere mate van ge heimzinnigheid geeft. Ook zijn die onderwerpen uit hun omgeving geïsoleerd waardoor ze een naar het abstracte neigende, tijdloos heid hebben. Enkele jaren geleden ver schenen intrigerend? voor stellingen van internationa le métrostations, daarna van vooraanzichten van typisch Amerikaanse huizen en eind vorig jaar een serie „Hong- Kong-prints", want Zuyder land is ook een verwoed rei ziger wiens Chinese trip overigens door het tijd schrift Avenue werd gefi nancierd. Vier van deze li tho's, stillevens met Chinese voorwerpen, worden in Til burg tentoongesteld. Ze lijken toch wel een beetje door de smaak van de opdrachtgever bepaald, hoe wel ze perfect zijn in hun genre, maar de werkelijke interesse van deze kunste naar ligt elders, zoals recen te schilderijen en grafiek la ten zien. Aanleiding zijn sluisdeuren en sloten, waar van de stalen, technische strakheid ogenschijnlijk fo tografisch is weergegeven, maar in feite door isolering en stilering een abstract ge geven is geworden, dat los staat van het originele voor beeld. M.M. Schilderijen en gouaches van Henk Kooien. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8- 10 in Breda. Geopend: dins dag tot en met vrijdag 10-18 uur, donderdag tot 21 uur, zaterdag tot 17 uur. Tot 15 mei. Deze Bredase schilder zoekt het in de pure schilderach tigheid, die het best tot haar recht komt als een enigszins monumentale vorm (o.a. de gotische boorvorm) als basis dient. Kooien maakt atmos ferische non-figuratieve beelden, die op papier, met veel krijtachtig wit, vaak erg aantrekkelijk zijn, maar met olieverf op doek onaan genaam van kleur en niet helder van vorm worden. De kwaliteit is nogal wisselval lig en bijgaande titels willen een te grote diepzinnigheid veronderstellen. Kooien ex poseerde eerder in De Nobe- laer in Etten, waar ook het schilderij „Meditatie" hing, dat de kwaliteit van enkele werken op papier nabij komt. M.M. Schilderijen van Jean- Ciaude Jouvin en plastieken van Alex Garcia. De Oude Pastorie, Arendstraat 37 in Oosterhout. Geopend: elke middag (behalve maandag) 15-17 uur. Tot 30 april. Twee Franse autodidacten laten bij deze galerie zien, dat je ook zonder kunstop leiding een heel eind kunt komen. Jouvin is een be kwame fijnschilder uit Mons, die leuke fantasie landschappen en een dito architectuur schildert, waarin middeleeuws aan diende figuurtjes voor een anecdotische vertelling zor gen. hoewel vaak wat te leeg en te vlak refereert de ar chitectuur aan schilderijen van o.a. Giotto. Ook wordt getracht een surrealisme a la De Chirico te scheppen, maar Jouvin is op z'n biest in het enigszins humoristische genre en de droomvoorstelling zonder drama. Heel mooi geschil derd zijn o.a. een pastelkleu- rige voorstelling met een vreemdsoortige vliegmachi ne en de toten van Babel als een rozige rotspartij. Som mige beelden zijn direct ont leend aan dromen er mini- teus uitgevoerd. Alex Gar cia, Fransman van Spaanse afkomst, die in Den Haag woont en werkt, maakt speelse, bruingekleurde bronzen van vooral langbe nige, atletische vrouwen, vaak gecombineerd met kin deren en dieren met o.a. het thema vruchtbaarheid, ook zijn er fantasiebeesten, één zelfs op wieltjes. M.M. Switching Exposition, groepstentoonstelling, Gale rie De Griffioen, Huiken 23, St. Leenaarts in Brecht (Bel gië). Open vrijdag van 17 tot 19 uur, zaterdag en zondag van 14 tot 20 uur. Tot en met 8 mei. De Griffioen in Brecht is met een aanzienlijke groep kunstenaars uit de streek is overeengekomen dat ze de vrijheid hebben hun werk te wisselen gedurende de ten toonstelling voor ander eigen werk of hun plaats af te staan aan een andere kunstenaar. Dit alles in overleg met galeriehouder Tony. De formule werkt, er wordt gewisseld, de bezoe kers van vorige week heb ben een ander beeld van de tentoonstelling dan die van deze week. Het risico, een verzame ling van grote diversiteit in kwaliteit in huis te krijgen, is inherent aan deze werk wijze. Er hangt en staat dus van zeer goed tot zeer slecht werk. Interessanter is echter te zien wat het gebied onder Breda, de Noorderkempen, met als centrum Hoogstra ten, aan artistieke talenten herbergt. Op deze Switching Expo sition is te zien: grafisch werk, drie series keramiek, sieraden, bladen in houts kool en aquarel, olieverven, gekleurde pentekeningen, aquarellen, kleurenlino's en sculpturen. Lia Roose, Van ome kunstredactie DEN HAAG - De Haagse Co- medie brengt ondanks de be zuinigingen in het seizoen '83- '84 maar liefst negen produk- ties uit. Klassieke klapstukken moeten worden de „Hamlet" van Shakespeare met Hans Hoes (eerverleden jaar „Ama- deus"-titeiroivertolker) in de hoofdrol en „De Kersentuin" van Tsjechow met in de hoofdrol Ellen Vogel. Beide hoogtepunten van het repertoire van het volgende seizoen komen helaas niet naar Breda, zoals zich mo menteel laat aanzien. Wel komt de Haagse Comedie, die het afgelopen seizoen wegens administratieve verwikkelin gen helemaal niet in Breda te zien was, met vier andere stukken naar Concordia. Dat zijn: „Het bal van de etalage poppen" van Bruno Jasienski, „De Biechtvaders" van Vin- cenzo di Mattia, „The real thing" van Tom Stoppard en „Geschiedenis van een paard" van Mark Rosowskij. Verder staan op het pro gramma van de Haagse Come die: „Kerstmis aan het front" van Jéröme Savary en „Volle Maan" naar twee eenakters van W.B. Yeats. Dit laatste stuk en „De Kersentuin" zijn overigens kleine zaal-produk- ties geworden, die in het Haagse HOT-theater worden gespeeld. „Het bal van de etalagepop pen", dat wordt geregisseerd door de Italiaanse regisseur Giovanni Pampiglione, is een politieke fantasie over etala gepoppen in een chique wa renhuis, die tot leven komen Anne-Wil Blankers en Willem Nijholt vertolken de hoofdrol len. „Geschiedenis van een paard" onder regie van Eddy Habbema is een toneelbewer king van een novelle van Tol- stoj, waarin een paard dezelf de gevoelens beleeft als men sen. Wim van Rooij speelt het paard. twee verschillende generaties priesters en hun obsessies, angsten, ambities en niet inge loste verlangens. Lodewijk de Boer voert de onorthodoxe re gie. „The real thing" (er is nog geen Nederlandse titel) in de regie van Adrian Brine speelt zich af in de toneelwereld en is toegespitst op de verhouding tussen een toneelschrijver en zijn tweede vrouw, een actrice. Alfred ran den Heuvel, Roos Blauw - boer, Maria Stiegelis en Reinier Heideman van de Haagse Co medie in het stuk „Een kind te zijn", dat deze week in première gaat. 1QTOANP en een feest aanrichten, dat wordt verstoord door een dronken politicus, die wordt onthoofd waarna een van de etalagepoppen met diens hoofd op een societ.ybal be zoekt. Deze rol wordt gespeeld door Lou Landré. „De Biechtvaders" gaat over de confrontatie van de ver schillende mentaliteiten van Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - Twee Amerikaan se industriëlen, Marschall Co- gan (45) en Stephen Swid (42), hebben een bod van 61 miljoen pond gedaan voor de Londense veilingfirma Sotheby's, ge sticht in 1744 en vooral sedert de jaren zeventig een interna tionaal befaamde Britse in stelling. Ondanks het feit, dat Cogan en Swid zelf kunstken ners zijn, vinden Sotheby's di recteuren hen „totaal onge schikt" om hun zeer gespecia liseerde zaak te besturen. Zij geven alle aandeelhouders de raad, voorlopig niet in te gaan op het bod, in afwachting dat de financiële adviseurs van de firma zich erover uitspreken. De 133 afdelingschefs en an dere kunstexperts van de vei lingfirma in Londen hebben trouwens al in een typisch En gelse 'round robin' (een ver zoekschrift met de handteke ningen in een cirkel geplaatst) te kennen gegeven, dat zij ont slag zullen nemen als Cogan en Swid hun nieuwe bazen woden. Hoewel in deze tijd de betrouwbaarheid van een der gelijk dreigement uiterst twij felachtig is, maakt het de toe komst van Sotheby's toch erg onzeker. De twee rijke Amerikanen zijn al jaren in het bezit van 14% van Sotheby's aandelen. Cogan en Swid beschuldigen Sotheby's directeuren en haar president Gordon Brunton ronduit van obstructie. „Zij la ten geen enkele employé met ons praten", klaagt Cogan. „Sotheby's is een unieke in stelling. Wij willen haar hel pen om in de wereld opnieuw de belangrijkste van haar soort te worden. Vandaag de dag gaat het slecht met Sothe- by's. De firma heeft een nieu we filosofie nodig en het per soneel dat momenteel erg slecht betaald wordt, moet kunnen delen in de winst." In de Amerikaanse deel staat Delaware zijn Cogan en Swid de eigenaars van Gene ral Feit Industries, een parti culiere tapijtfabriek, en van GFI-Knoll, die fraaie meubels en textielwaren produceert. Cogan verzamelt Amerikaan se schilderijen uit de twintig ste eeuw. Hij is voorzitter van de Amerikaanse Kunstraad, lid van het bestuurscomité van het Museum van Moderne Kunst in New York en kunst adviseur van de Universiteit van Harvard. Swid verzamelt Amerikaanse schilderijen uit de jaren zestig en is kunstad viseur van twee grote New Yorkse musea. De gemeente lijke Kunstvereniging van New York beschouwt hem als een van haar beste beheerders. Daar is immers bekend, dat de mensen van Sotheby's on vergeeflijke snobs zijn. „Hun Brits chauvinisme heeft tot gevolg, dat ze geregeld slechte zaken doen", aldus een finan ciële expert van de City. Di recteur-generaal Llewellyn ontkent echter, dat Sotheby's een chauvinistische firma is. „De helft van onze omzet staat op naam van een Amerikaan se dochtermaatschappij", ver klaart hij. Tegenwoordig is Sotheby's een internationaal imperium met te hoge exploitatiekosten. Dit laatste is een gevolg van onvoorzichtige expansie in de jaren zeventig. Toen werden door Sotheby's in binnen- en buitenland talrijke andere veilingfirma's overgenomen, waaronder een in Amsterdam. Sotheby's opende overal nieu we veilinghuizen. Tot voor de recessie deden zij gouden za ken, maar daarna sloeg de cri sis hard toe. (ADVERTENTIE) r O i 4 Het is nog wel niet zo ver. maat" voor u hel weel begint het slookseizoen weer. Reden om uw verwarming eens kritisch te bekijken. Misschien overweegt u centrale verwarming. Ol zou een extra gevelkachel beter in Informeert u eens bij uw Gasbedrijf. i ka lie vim lie in VI (.l\ s.niieii\vei keiule Msbcili i|\en VI |)II is eel) pilhl Montand in bien". -fotoap qad uba }ues[uaAoq 'snuq Sooqapa 'apejojnq daajSpueq 'sejS uba jaOA 'ojnq uea juehuooa qajej (to pueu 'sau do uiijS 'uue do janus 'jjoodstiJtsd ui uaA)o§ Tad uea dajyi

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 21