Keramiek tussen kunst,
decoratie en functie
Haagse Comedie: negen
nieuwe producties
ondanks bezuinigingen
Onzekerheid over
toekomst Sotheby
Uw Gasbedrijf
adviseert.
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
M
Zuyderland
Kooien
Fantasie
Wisselen
CV of geen CV?
OPLOSSING
GIDS1
PAGINA GIDS 2
\ND 2
hske en Wiske: Het Bretoense broertje
Lucky Luke: Daisy Town
fppie Happie Als Aerobic Robot
(nica en
de mi-
SHet On- j||
3kundtge
J Kuifie, Her-
3nde zich at
slgische strip.
I beet Willy
iint Leenaerts1
)t weer vlakbij "f
ipfiguurisee-, r.
die onder de
$e zure kanten
mbestaan op 1
Ie manier on. I
Tjte album van I
3 kaart!' en be- J
in korte beeld-
tteur/tekenaar 1,
produceerde,
Ichenen bij de V
frij Zinjé (ISBN
eer. Het voor-
Jven door nie-
an de auteur
[Broeck, win-
Iriëtte Roland
lijver van on- is
aan Boude- j
|pn exemplaar
tstra voor de
het colofon:
Walter van
je moeten el-
ïelpen hè".
BiHiiiiimmiiiiiinHiia
ENTIEl
JP'C
GRAANJENEVER
ilsverslag
1de DDR
Peter Leippe
ot Frledensteln
roeger de resl-
ran de hertogen
-Coburg en Go-
ordig Is het slot
interessantste
j DDR. Het her-
van een vorste-
iltuur, bestaan-
ierijenverzame-
ieurs en een bi-
Jentraal in deze
iet Ekhof-thea-
ierdeel van het
van de oudste
rs in Europa h
gedeelten uit de
van Lessings
otti' verfilmd.
rout va
bien
ilitiek geënga-
n 'Tout va bien
,Jean-Luc Godard
aan: Jane Fon-
/es Montand. D4
elt Jacques een
rijver en regis-
ueelfilms. Zijn P®'
brkeur ging altijd
communisten uit
gebeurtenissen W
Tiag hem van zuD
jen. Zijn vriendin
ie Parijse corres-
van een Amen-
Jiostation, die er
an heeft om j4
wat de maat-
van haar Vraagt
en interview afn4*
ieen worstfabrlefc
arbeiders stak40,
worden ze samen
recteur vijf dagen
riek gevangen ge-
Je rest van de fu®
i bezig met de in-
deze ervaring
onlijke relatie.
Keramiek van Tjitske
niikstra, Annerie Teuling
fn Marlies van Wijk. De
Beverd. Boschstraat 22 in
Breda. Geopend: dinsdag tot
en met zaterdag 10-17 uur.
Zondag 13-1' uur. Tot 30 mei.
De huidige toegepaste kunst,
waaronder de keramiek,
vertoont over het algemeen
veel affiniteit met de eigen
tijdse schilder- en beeld
houwkunst, die elkaar even
eens wederzijds beïnvloeden
en soms nauwelijks van el-
haar te scheiden zijn. Veel
Keramiek heeft nauwelijks
nog een gebruiksfunctie en
Kan veelal bekeken worden
als zelfstandige objecten,
waarbij de grens tussen
Kunst en decoratie is ver
vaagd of geheel opgeheven.
De drie keramistes uit de
regio Breda, allen een eind
in de dertig en al zo'n vijf-
pen jaar (inter)nationaal
werkzaam na een opleiding
aan St. Joost Breda, staan
zo'n beetje tussen de twee
opvattingen in. Hun vazen,
putten en schalen zijn nog
wel als zodanig herkenbaar,
maar je zou er in de meeste
gevallen toch niet aan moe
ten denken om er een bos
bloemen of fruit in te depo
neren Daarvoor zijn vorm
en decoratie te kleurrijk en
te dominant.
Marlies van Wijk, veelei
send (o.a. Japan en Afrika)
en daarom met een brede vi
sie op haar vak, is de enige,
die vertegenwoordigd is met
een soort conceptueel, arte
povera-achtig werkstuk, het
bestaat uit 903 „handgreep-
jes" van klei, die in evenwij
dige rijen als een vierkant
zijn neergelegd, het lijken
botjes, waarvan een aantal
handschrift bevat, waardoor
een kruisvorm in het overi
gens blanke geheel is ont
staan. Een boeiend object
met een archeologische ge
heimzinnigheid.
De vazen van Marlies van'
Wijk hebben het hoekige
van dozen met omgeslagen
randen en een bijzondere
plastische huid. De voor
werpen van Tjitske Dijkstra
staan het dichtst bij sculp
tuur en schilderkunst. Ze
hebben weerbarstige vor
men en kleurcombinaties
(veel roze) en bezitten ook
een zekere humor ondanks
het feit, dat ze „abstract"
zijn. Ze geelt toe, dat haar
decoraties er „met een be
paalde directheid, motori-
sche vlotheid en ontspannen
op worden gezet", maar een
vergelijking met beeldende
kunst vindt ze teveel eer.
Eén grappig plastiekje is
gemaakt van klei-restanten,
een ander - een ingezakt
potje - is als grapje bedoeld,
het werd door een van haar
kinderen gemaakt. Sommige
[gebruiksvoorwerpen van
Annerie Teulings staan nog
Ihet dichtst bij de keramiek-
traditie, hoewel alles met de
hand uit kleine stukjes klei
is opgebouwd en niets werd
gedraaid. Er zijn een paar
prachtige, donkere potten
mei een boeiende structuur
van kleine rechthoekjes.
Schaaltjes met een golvende
[vorm en zwart-jvit-beschil-
dering voldoen zeker ook als
[autonome plastiek. Martin
[van Opdorp heeft de exposi
tie erg fraai ingericht met
jeen muur van grijze bak
steen, die als achtergrond en
als scheidingswand voor het
[tentoongestelde dient.
MARJAN MES
Detail van een schilderij (sluitdeur) van siet Zuyder-
land. Bij Galerie Resy Muijsers in Tilburg.
Schilderijen, tekeningen
en grafiek van Siet Zuyder
land. Galerie Resy Muijsers,
nieuwlandstraat 22 in Til
burg. Geopend: woensdag
tot en met zaterdag 12-17
uur. Tot 10 mei.
De realist Zuyderland is
vermaard om zijn realisti
sche „architectuur"-beelden,
waarin menselijke figuratie
ten enenmale ontbreekt, wat
hen een zekere mate van ge
heimzinnigheid geeft. Ook
zijn die onderwerpen uit
hun omgeving geïsoleerd
waardoor ze een naar het
abstracte neigende, tijdloos
heid hebben.
Enkele jaren geleden ver
schenen intrigerend? voor
stellingen van internationa
le métrostations, daarna van
vooraanzichten van typisch
Amerikaanse huizen en eind
vorig jaar een serie „Hong-
Kong-prints", want Zuyder
land is ook een verwoed rei
ziger wiens Chinese trip
overigens door het tijd
schrift Avenue werd gefi
nancierd. Vier van deze li
tho's, stillevens met Chinese
voorwerpen, worden in Til
burg tentoongesteld.
Ze lijken toch wel een
beetje door de smaak van de
opdrachtgever bepaald, hoe
wel ze perfect zijn in hun
genre, maar de werkelijke
interesse van deze kunste
naar ligt elders, zoals recen
te schilderijen en grafiek la
ten zien. Aanleiding zijn
sluisdeuren en sloten, waar
van de stalen, technische
strakheid ogenschijnlijk fo
tografisch is weergegeven,
maar in feite door isolering
en stilering een abstract ge
geven is geworden, dat los
staat van het originele voor
beeld.
M.M.
Schilderijen en gouaches
van Henk Kooien. Galerie
Segeren, Raadhuisstraat 8-
10 in Breda. Geopend: dins
dag tot en met vrijdag 10-18
uur, donderdag tot 21 uur,
zaterdag tot 17 uur. Tot 15
mei.
Deze Bredase schilder zoekt
het in de pure schilderach
tigheid, die het best tot haar
recht komt als een enigszins
monumentale vorm (o.a. de
gotische boorvorm) als basis
dient. Kooien maakt atmos
ferische non-figuratieve
beelden, die op papier, met
veel krijtachtig wit, vaak
erg aantrekkelijk zijn, maar
met olieverf op doek onaan
genaam van kleur en niet
helder van vorm worden. De
kwaliteit is nogal wisselval
lig en bijgaande titels willen
een te grote diepzinnigheid
veronderstellen. Kooien ex
poseerde eerder in De Nobe-
laer in Etten, waar ook het
schilderij „Meditatie" hing,
dat de kwaliteit van enkele
werken op papier nabij
komt.
M.M.
Schilderijen van Jean-
Ciaude Jouvin en plastieken
van Alex Garcia. De Oude
Pastorie, Arendstraat 37 in
Oosterhout. Geopend: elke
middag (behalve maandag)
15-17 uur. Tot 30 april.
Twee Franse autodidacten
laten bij deze galerie zien,
dat je ook zonder kunstop
leiding een heel eind kunt
komen. Jouvin is een be
kwame fijnschilder uit
Mons, die leuke fantasie
landschappen en een dito
architectuur schildert,
waarin middeleeuws aan
diende figuurtjes voor een
anecdotische vertelling zor
gen. hoewel vaak wat te leeg
en te vlak refereert de ar
chitectuur aan schilderijen
van o.a. Giotto.
Ook wordt getracht een
surrealisme a la De Chirico
te scheppen, maar Jouvin is
op z'n biest in het enigszins
humoristische genre en de
droomvoorstelling zonder
drama. Heel mooi geschil
derd zijn o.a. een pastelkleu-
rige voorstelling met een
vreemdsoortige vliegmachi
ne en de toten van Babel als
een rozige rotspartij. Som
mige beelden zijn direct ont
leend aan dromen er mini-
teus uitgevoerd. Alex Gar
cia, Fransman van Spaanse
afkomst, die in Den Haag
woont en werkt, maakt
speelse, bruingekleurde
bronzen van vooral langbe
nige, atletische vrouwen,
vaak gecombineerd met kin
deren en dieren met o.a. het
thema vruchtbaarheid, ook
zijn er fantasiebeesten, één
zelfs op wieltjes.
M.M.
Switching Exposition,
groepstentoonstelling, Gale
rie De Griffioen, Huiken 23,
St. Leenaarts in Brecht (Bel
gië). Open vrijdag van 17 tot
19 uur, zaterdag en zondag
van 14 tot 20 uur. Tot en met
8 mei.
De Griffioen in Brecht is
met een aanzienlijke groep
kunstenaars uit de streek is
overeengekomen dat ze de
vrijheid hebben hun werk te
wisselen gedurende de ten
toonstelling voor ander
eigen werk of hun plaats af
te staan aan een andere
kunstenaar. Dit alles in
overleg met galeriehouder
Tony. De formule werkt, er
wordt gewisseld, de bezoe
kers van vorige week heb
ben een ander beeld van de
tentoonstelling dan die van
deze week.
Het risico, een verzame
ling van grote diversiteit in
kwaliteit in huis te krijgen,
is inherent aan deze werk
wijze. Er hangt en staat dus
van zeer goed tot zeer slecht
werk. Interessanter is echter
te zien wat het gebied onder
Breda, de Noorderkempen,
met als centrum Hoogstra
ten, aan artistieke talenten
herbergt.
Op deze Switching Expo
sition is te zien: grafisch
werk, drie series keramiek,
sieraden, bladen in houts
kool en aquarel, olieverven,
gekleurde pentekeningen,
aquarellen, kleurenlino's en
sculpturen.
Lia Roose,
Van ome kunstredactie
DEN HAAG - De Haagse Co-
medie brengt ondanks de be
zuinigingen in het seizoen '83-
'84 maar liefst negen produk-
ties uit. Klassieke klapstukken
moeten worden de „Hamlet"
van Shakespeare met Hans
Hoes (eerverleden jaar „Ama-
deus"-titeiroivertolker) in de
hoofdrol en „De Kersentuin"
van Tsjechow met in de
hoofdrol Ellen Vogel.
Beide hoogtepunten van het
repertoire van het volgende
seizoen komen helaas niet
naar Breda, zoals zich mo
menteel laat aanzien. Wel
komt de Haagse Comedie, die
het afgelopen seizoen wegens
administratieve verwikkelin
gen helemaal niet in Breda te
zien was, met vier andere
stukken naar Concordia. Dat
zijn: „Het bal van de etalage
poppen" van Bruno Jasienski,
„De Biechtvaders" van Vin-
cenzo di Mattia, „The real
thing" van Tom Stoppard en
„Geschiedenis van een paard"
van Mark Rosowskij.
Verder staan op het pro
gramma van de Haagse Come
die: „Kerstmis aan het front"
van Jéröme Savary en „Volle
Maan" naar twee eenakters
van W.B. Yeats. Dit laatste
stuk en „De Kersentuin" zijn
overigens kleine zaal-produk-
ties geworden, die in het
Haagse HOT-theater worden
gespeeld.
„Het bal van de etalagepop
pen", dat wordt geregisseerd
door de Italiaanse regisseur
Giovanni Pampiglione, is een
politieke fantasie over etala
gepoppen in een chique wa
renhuis, die tot leven komen
Anne-Wil Blankers en Willem
Nijholt vertolken de hoofdrol
len.
„Geschiedenis van een
paard" onder regie van Eddy
Habbema is een toneelbewer
king van een novelle van Tol-
stoj, waarin een paard dezelf
de gevoelens beleeft als men
sen. Wim van Rooij speelt het
paard.
twee verschillende generaties
priesters en hun obsessies,
angsten, ambities en niet inge
loste verlangens. Lodewijk de
Boer voert de onorthodoxe re
gie. „The real thing" (er is nog
geen Nederlandse titel) in de
regie van Adrian Brine speelt
zich af in de toneelwereld en is
toegespitst op de verhouding
tussen een toneelschrijver en
zijn tweede vrouw, een actrice.
Alfred
ran den
Heuvel,
Roos
Blauw -
boer, Maria
Stiegelis en
Reinier
Heideman
van de
Haagse Co
medie in
het stuk
„Een kind
te zijn",
dat deze
week in
première
gaat.
1QTOANP
en een feest aanrichten, dat
wordt verstoord door een
dronken politicus, die wordt
onthoofd waarna een van de
etalagepoppen met diens
hoofd op een societ.ybal be
zoekt. Deze rol wordt gespeeld
door Lou Landré.
„De Biechtvaders" gaat over
de confrontatie van de ver
schillende mentaliteiten van
Van onze correspondent
Roger Simons
LONDEN - Twee Amerikaan
se industriëlen, Marschall Co-
gan (45) en Stephen Swid (42),
hebben een bod van 61 miljoen
pond gedaan voor de Londense
veilingfirma Sotheby's, ge
sticht in 1744 en vooral sedert
de jaren zeventig een interna
tionaal befaamde Britse in
stelling. Ondanks het feit, dat
Cogan en Swid zelf kunstken
ners zijn, vinden Sotheby's di
recteuren hen „totaal onge
schikt" om hun zeer gespecia
liseerde zaak te besturen. Zij
geven alle aandeelhouders de
raad, voorlopig niet in te gaan
op het bod, in afwachting dat
de financiële adviseurs van de
firma zich erover uitspreken.
De 133 afdelingschefs en an
dere kunstexperts van de vei
lingfirma in Londen hebben
trouwens al in een typisch En
gelse 'round robin' (een ver
zoekschrift met de handteke
ningen in een cirkel geplaatst)
te kennen gegeven, dat zij ont
slag zullen nemen als Cogan
en Swid hun nieuwe bazen
woden. Hoewel in deze tijd de
betrouwbaarheid van een der
gelijk dreigement uiterst twij
felachtig is, maakt het de toe
komst van Sotheby's toch erg
onzeker.
De twee rijke Amerikanen
zijn al jaren in het bezit van
14% van Sotheby's aandelen.
Cogan en Swid beschuldigen
Sotheby's directeuren en haar
president Gordon Brunton
ronduit van obstructie. „Zij la
ten geen enkele employé met
ons praten", klaagt Cogan.
„Sotheby's is een unieke in
stelling. Wij willen haar hel
pen om in de wereld opnieuw
de belangrijkste van haar
soort te worden. Vandaag de
dag gaat het slecht met Sothe-
by's. De firma heeft een nieu
we filosofie nodig en het per
soneel dat momenteel erg
slecht betaald wordt, moet
kunnen delen in de winst."
In de Amerikaanse deel
staat Delaware zijn Cogan en
Swid de eigenaars van Gene
ral Feit Industries, een parti
culiere tapijtfabriek, en van
GFI-Knoll, die fraaie meubels
en textielwaren produceert.
Cogan verzamelt Amerikaan
se schilderijen uit de twintig
ste eeuw. Hij is voorzitter van
de Amerikaanse Kunstraad,
lid van het bestuurscomité
van het Museum van Moderne
Kunst in New York en kunst
adviseur van de Universiteit
van Harvard. Swid verzamelt
Amerikaanse schilderijen uit
de jaren zestig en is kunstad
viseur van twee grote New
Yorkse musea. De gemeente
lijke Kunstvereniging van
New York beschouwt hem als
een van haar beste beheerders.
Daar is immers bekend, dat
de mensen van Sotheby's on
vergeeflijke snobs zijn. „Hun
Brits chauvinisme heeft tot
gevolg, dat ze geregeld slechte
zaken doen", aldus een finan
ciële expert van de City. Di
recteur-generaal Llewellyn
ontkent echter, dat Sotheby's
een chauvinistische firma is.
„De helft van onze omzet staat
op naam van een Amerikaan
se dochtermaatschappij", ver
klaart hij.
Tegenwoordig is Sotheby's
een internationaal imperium
met te hoge exploitatiekosten.
Dit laatste is een gevolg van
onvoorzichtige expansie in de
jaren zeventig. Toen werden
door Sotheby's in binnen- en
buitenland talrijke andere
veilingfirma's overgenomen,
waaronder een in Amsterdam.
Sotheby's opende overal nieu
we veilinghuizen. Tot voor de
recessie deden zij gouden za
ken, maar daarna sloeg de cri
sis hard toe.
(ADVERTENTIE)
r O
i
4
Het is nog wel niet zo ver. maat" voor u hel weel
begint het slookseizoen weer. Reden om uw verwarming
eens kritisch te bekijken. Misschien overweegt u centrale
verwarming. Ol zou een extra gevelkachel beter in
Informeert u eens bij uw Gasbedrijf.
i ka lie vim lie in VI (.l\ s.niieii\vei keiule Msbcili i|\en VI
|)II is eel) pilhl
Montand in
bien". -fotoap
qad uba }ues[uaAoq 'snuq Sooqapa
'apejojnq daajSpueq 'sejS uba jaOA 'ojnq uea
juehuooa qajej (to pueu 'sau do uiijS 'uue do
janus 'jjoodstiJtsd ui uaA)o§ Tad uea dajyi