OLIEKOEK IN GOLF
SOMS 5 METER DIK
Amerikaans congres stelt
freeze-motie nogmaals uit
Iran pre
olievlek
te bestri
Nederlands 'nee' tegen boycot-voorstel Reagan
Walesa
tart
gezag
opnieuw
Vrouw Jesp
fraude med*
VS: HANDEL MET OOSTBLOK BEPERKEN
Een reep smurrie van Den Helder tot Brest
Hypotheekrente per 12 april '83
ZATERDAG 16 APRIL 1983
BE EMM
'ACHTERGROND
Werkgevers willen af van schakel arbeidsbureau
Achteraf
Ter bescherming
Te ingewikkeld
Dezelfde proce
dure
Arbeidskamers
Nog tijdrovender
Amoco Cadiz
Gezakt
Senaat
Bevriezing kernwapens wordt dé inzet
van presidentsverkiezingen 1984
Adelman:
overeenkomst met
Moskou best mogelijk
Volledig
Adelman
JA MISLUKKEN
Verzoening op zijn 5:
romantische rit in arr
Werknemers als
wegwerp-krachten
Door Ido Broersma
DEN HAAG - In deze tijd
van economische moeilijkhe
den, met ondernemingen die
moeten sluiten of inkrimpen,
met een nog steeds stijgende
werkloosheid, zijn er ook
werkgevers die kans zien
nieuwe projecten en produk-
ten op stapel te zetten.
Maar vaak durven ze, als
de plannen bijna voor uit
voering gereed zijn, het toch
niet aan. Voor de produktie
zijn arbeidskrachten nodig.
Die zijn er genoeg. De werk
gevers zeggen echter bang te
zijn dat ze met de arbeids
krachten blijven zitten als de
- vaak tijdelijke - werk
zaamheden zijn voltooid.
Veel projecten, die kans op
succes hebben, worden daar
om niet aangepakt.
Hoe kom je op een gemak
kelijke manier van werkne
mers af, die op een arbeidso
vereenkomst zijn aangeno
men? Het Nederlands
Christelijk Werkgeversver
bond meent het antwoord te
hebben gevonden in een ver
soepeling van het ontslag
recht, door de arbeidsbu
reaus bevoegdheden te ont
nemen. De directeur van het
arbeidsbureau is als lastpak
de kwaaie pier.
De hoop van het NCW is op
de kantonrechter gevestigd.
De rechter moet achteraf
maar uitmaken of een werk
nemer ten onrechte is ontsla
gen, vindt het NCW, dat in
die mening wordt gesteund
door de andere centrale
werkgeversorganisaties.
De werknemer als weg-
werp-arbeidskracht, bren
gen de vakcentrales daar te
genin.
Een werkgever, die een
werknemer wil ontslaan,
moet eerst aan de directeur
van het arbeidsbureau een
ontslagvergunning vragen.
Dat is geregeld in het Buiten
gewoon Besluit Arbeidsver
houdingen, dat uit 1945 da
teert. Het arbeidsbureau
kreeg toen tot taak een ont
slag van een werknemer te
toetsen aan de situatie op en
de gevolgen voor de arbeids
markt. De bedoeling daarvan
was te voorkomen dat een
werknemer te snel van baan
zou veranderen, omdat dat in
de naoorlogse opbouwjaren
nadelig zou kunnen zijn voor
de produktie.
Die doelstelling is de laat
ste jaren evenwel veranderd.
Volgens het NCW toetst de
directeur van het arbeidsbu
reau nu vrijwel alleen ter be
scherming van de werkne
mer. Maar de top van het mi
nisterie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid houdt vol
dat naar de belangen van de
werkgever, de werknemer en
naar het algemeen belang -
de situatie op de arbeids
markt - wordt gekeken. Wel
zal de werkgever moeten
aangeven wat hij heeft ge
daan om het ontslag te voor
komen of de gevolgen ervan
te verzachten door bijvoor
beeld de werknemer een re
delijke afvloeiingsregeling
mee te geven.
Het NCW meent dat de
werknemer voldoende is be
schermd door opzegtermij
nen, verplicht overleg met de
vakbonden bij ontslag van 20
of meer werknemers, en de
medezeggenschapsregelin-
gen (bijv. ondernemings
raad). Ook is er inkomensbe
scherming door het recht op
een werkloosheidsuitkering.
De Christelijke werkge
vers menen dat de behande
ling van ontslagaanvragen
door het arbeidsbureau te in
gewikkeld is, te veel tijd kost
en tot rechtsonzekerheid
leidt. Zij kiezen voor een an
dere beandering. De direc
teur van het arbeidsbureau
zou als schakel moeten ver
dwijnen, omdat hij feitelijk
op de stoel van de rechter is
gaan zitten. Advocaten en
bureaus voor rechtshulp
staan vaak bij de arbeidsbu
reaus op de stoep om voor
hun cliënt, de werknemer, te
pleiten.
Momenteel is het zo dat
wanneer een werkgever geen
vergunning krijgt om een
werknemer te ontslaan de
weg naar de kantonrechter
open staat. De praktijk leert
dat deze de arbeidsovereen
komst ontbindt, omdat de ar
beidsverhoudingen tussen
werkgever en werknemer
door het geharrewar bij het
arbeidsbureau en door het
geschil voor de rechter te
brengen, al zo sterk zijn ver
slechterd dat voortzetting
van de overeenkomst bijna
onmogelijk is.
Als de schakel arbeidsbu
reau verdwijnt zal de kan
tonrechter de ontslagproce
dure kunnen versnellen, is de
opvatting van de werkge
vers.
Die procedure kan op een
andere manier ook veel snel
ler, vindt Henk Wijninga,
van de Industriebond FNV.
Alle arbeidsbureaus moeten
dezelfde procedure toepas
sen. Maar de toetsing vooraf
moet blijven bestaan. Hij
heeft geen hoge pet op van de
kennis van de kantonrechter.
De kantonrechter is over het
algemeen slecht op de hoogte
van de situatie op de arbeids
markt, is zijn ervaring.
Overigens wordt er door de
arbeidsbureaus al sneller ge
werkt aan ontslagprocedu
res. Zo wordt nu tussen de
betrokkenen schriftelijk hoor
en wederhoor toegepast en
dat levert in sommige geval
len al een tijdwinst van en
kele weken op.
Een andere, wat elegantere
oplossing voor werkgever en
werknemer heeft minister
De Koning (Sociale Zaken en
Werkgelegenheid) in zijn No
titie Werkgelegenheidsbeleid
benadrukt. Hij bepleit een
flexibeler personeelsbestand,
zonder aantasting van de
rechtspositie van de werkne
mer, door tijdelijke arbeidso
vereenkomsten aan te bie
den. In sommige cao's is de
mogelijkheid daartoe al op
genomen.
In het kader van het wets
ontwerp individueel ontslag
recht van 1975, dat deze zo
mer in de Tweede Kamer aan
de orde komt, heeft het CDA-
Kamerlid Steef Weijers een
hele andere opzet bedacht. Zo
bepleit hij de instelling van
regionale arbeidskamers, die
bestaan uit een onafhankelij
ke jurist als voorzitter en een
werkgevers- en werkne
mersvertegenwoordiger. De
ze kamers moeten volgens
Weijers beslissen over indi
viduele ontslaggevallen. Ho
ger beroep kan worden inge
steld bij een landelijke ar
beidskamer. De taak van het
arbeidsbureau wordt door
deze opzet ontlast.
Het NCW is bang dat de
door Weijers voorgestelde
aanpak nog tijdrovender zal
zijn. Daarom houden de
werkgevers vast aan een
eenvoudiger ontslagrecht,
dus met uitschakeling van
een tussenfase (zoals ar
beidsbureau en arbeidska
mer) en een toetsing achteraf
door de kantonrechter.
Volgens FNV-secretaris
Rob Bunt zou dat betekenen
dat de werknemer de oude
baas achteraf moet gaan
aanklagen. Alle bewijslast
dat het ontslag onredelijk of
onjuist is geweest moet dan
door de werknemer worden
geleverd. Dat brengt de
werknemers in een uitzon
derlijk eenzijdige en zwakke
positie, meent Bunt.
Van onze correspondent
Aad Jongbloed
BRUSSEL - De Nederlandse
regering voelt niets voor be
perking van de handel met
het Oostblok, zoals president
Reagan van de Verenigde
Staten lijkt te willen gaan
voorstellen op de economi
sche top, die van 28 tot en
met 30 mei in Williamsburg
wordt gehouden.
IntegendeelNederland
wil de handelsbetrekkingen
met de Sovjet-Unie juist
versterken om de negatieve
handelsbalans van ongeveer
5 miljard gulden meer in
evenwicht te brengen. Die
boodschap geeft de Neder
landse regering mee aan de
voorzitter van de Europese
commissie, Gaston Thorn,
die op 21 april met Reagan in
Washington praat ter voor
bereiding o.a. van de top in
Williamsburg.
Bij de tien landen van de
Europese Gemeenschap is
grote ongerustheid ontstaan,
toen deze week bleek, dat de
Amerikaanse president op
de economische top van ze
ven landen (de VS, Canada,
Japan, Groot-Brittannië,
West-Duitsland, Frankrijk
en Italië) strengere richtlij
nen wil voorstellen voor de
levering van hoogwaardige
technologische produkten
aan het Oostblok. Bovendien
wil Reagan het geven van
krediet aan Oostbloklanden
bemoeilijken, en wil bovenal
de West-Europese afhanke
lijkheid van de Sovjet-Unie
als leverancier van aardgas
verminderen.
De West-Duitse minister
van economische zaken, Otto
Lambsdorff, alarmeerde zijn
EG-collega's om zo bij voor
baat de Amerikaanse plan
nen te bombarderen. In
Brussel werd gisteren ver
ondersteld, dat kanselier
Helmut Kohl tijdens zijn ge
sprek met Reagan, gisteren
in Washington, een onvoor
waardelijk 'nee' heeft laten
horen tegen de plannen. De
Westduitse regering is na
melijk van mening, dat een
verstoring van de handel
met het Oostblok de werk
loosheid in Europa enorm
zal doen toenemen. Frank
rijk voelt ook niet voor een
herhaling van 'de zaak van
de pijpleiding', een inmid
dels ingetrokken verbod van
Reagan voor Amerikaanse
bedrijven om aan de aard
gasverbinding tussen Siberië
en West-Europa mee te wer
ken.
Ook de Nederlandse rege
ring heeft binnen de Europe
se Gemeenschap laten weten
niet akkoord te gaan met het
uitbreiden van de lijst van
verboden produkten voor
het Oostblok. In de eerste elf
maanden van het vorig jaar
voerde Nederland op een to
taal importbedrag van 152
miljard gulden voor 7,6 mil
jard gulden uit het Oostblok
in. De Sovjet-Unie nam
daarvan 6 miljard voor haar
rekening. Op de totale Ne
derlandse uitvoer in diezelf
de periode van 162 miljard
gulden exporteerde Neder
land voor 2,4 miljard gulden
naar de landen van het
Oostblok, waarvan voor 1
miljard naar de Sovjet-Unie.
Deze voor Nederland nadeli
ge cijfers hebben ertoe geleid
dat de regering er bij Mos
kou op aangedrongen heeft
de handel tussen beide lan
den meer in evenwicht te
brengen.
Door Ivo Postma
DEN HAAG - De kolossale
olievlek in de Perzische Golf
heeft thans een oppervlakte
van tussen de 20.000 en 30.000
km2. De slierten zware olie
uit de bronnen bij het olie-
eiland Kharg hebben de in
gang van de Straat van Hor-
moez bereikt, wat betekent
dat de olievlek nu ongeveer
800 km. lang is.
Op een kaart van West-
Europa geprojecteerd zou de
vieze smurrie de hele kust
van Den Helder tot Brest be
dreigen. „We zouden het
kust-toerisme voor een paar
jaar kunnen vergeten", zegt
Iwan de Graaf van de Vere
niging voor Milieu Defensie.
„De visserij zou een zware
klap krijgen en de Wadden
zee zou als natuurgebied van
internationaal belang voor
lange tijd hebben afgedaan".
Maar de woestijnachtige
landen aan de Perzische Golf
zullen nog ernstiger worden
getroffen, wanneer de olie
bronnen niet snel worden ge
dicht en de teerachtige olie
koek niet van de kusten kan
worden geweerd. Deze lan
den zijn namelijk op de Per
zische Golf aangewezen als
bron van drinkwater en wa
ter voor bevloeiingsdoelein-
den.
Bahrein heeft al een van
zijn ontziltingsinstallaties,
die zout zeewater omzetten
in drinkwater, moeten slui
ten, zo zei gisteren de heer
J.Vos, secretaris Midden-
Oosten van het Nederlands
Centrum voor Handelsbev
ordering (NCH). Vos coördi
neert de activiteiten die van
uit Nederland door overheid
en bedrijfsleven worden on
dernomen om de Golfstaten
bij een oplossing te helpen.
De schattingen van de
hoeveelheid olie die per dag
wegstroomt, lopen uiteen
van 300.000 tot 800.000 liter
per dag. Het was eind fe
bruari dat Irak de Iraanse
olieputten lek schoot. Vanaf
begin maart gerekend komt
men op een totale hoeveel
heid weggestroomde olie die
ligt tussen 135 en 360 ton.
Vergeleken bij vorige mi
lieurampen op zee is dat nog
relatief weinig. Uit de tanker
Amoco Cadiz, die in het
voorjaar van 1978 voor de
kust van Bretagne strandde,
stroomde namelijk 200.000
ton olie, te weten de hele la
ding ter waarde van 80 mil
joen gulden.
„Maar de oliestroom uit de
Amoco Cadiz was eindig",
merkt voorlichter De Graaf
van de VMD op. „De olie van
Nowroez blijft maar weg
stromen, tenzij de oorlogvoe-
DEZE satellietfoto laat
het noordelijk deel van it
Perzische Golf zien. De
donkergrijze gedeelten zijn
de olievlekken. - fotoap
DIT kaartje geeft sche
matisch de omvang van it
olievlek weer. De totale
lengte is 800 kilometer.
rende partijen Irak en Iran
de mogelijkheid" scheppen
om de putten af te sluiten".
Volgens Vos van het NCH
is de situatie nu als volgt:
„Er zijn vier bronnen kapot.
Daarvan staan er twee 'in
brand. Als die brand niet
wordt uitgemaakt, zal de
oliepij p naar het land smel
ten waardoor er nog eens
150.000 liter extra per dag
weg zal stromen".
De zwaarte van de soort
olie die in de Perzische Golf
wordt gewonnen, zal een bij
zondere moeilijkheid vormen
voor de bestrijders van de
milieuramp in het Golfge-
bied.
„Bij vorige rampen ging
het om lichte olie, waarvan
een groter percentage ver
dampt. Van deze zware olie
zakken meer bestanddelen
naar de bodem, zodat de zee
ook op grotere diepte veront
reinigd wordt. Als dat op
korte termijn kan worden
weggebaggerd, is de ramp
nog wel te overzien, maar
anders ziet het ër ernstiger
uit".
We moeten ons de olievlek
in de Perzische Golf niet
voorstellen als een aaneen
gesloten geheel. „Door de
zware golfslag ter plaatse is
de olie verspreid", aldus de
heer Vos. Het grote probleem
bij de bestrijding is volgens
hem, dat de oliekoek zich
hier en daar al op een diepte
van 60 tot 80 cm. onder de
waterspiegel bevindt. „Daar
door is hij moeilijk waar
neembaar".
De regering van de Golf
staat Bahrein heeft met
spoed in Europa opblaasbare
slangen gekocht om drijven
de dammen op te werpen en
zijn ontziltingsinstallaties te
beschermen. Deze methode
valt onder de mechanische
bestrijding waaraan experts
de voorkeur geven boven be-
strijding met chemicaliën
Verder heeft Bahrein gebie
den langs de kust aangewe
zen die desnoods „opgeof
ferd" kunnen worden.
Maar de vraag is of de op
blaasbare slangen de zware
olie zullen kunnen tegenhou
den. Vos: „Doordat de soms
wel vijf meter dikke oliekoek
tot ver onder de waterspiegel
zakt, groeit het gevaar dat
hij onder de slangen door
drijft. Om dat te voorkomen
kunnen weer netten worden
gespannen, maar dat is geen
makkelijk karwei omdat die
netten zeer.zwaar verankerd
moeten worden".
„Het is tot nu toe nog een
enorme mazzel, dat de wind
in de Golf voortdurend van
richting is veranderd", zegt
Iwan de Graaf. „Maar als de
olie op een der kusten te
rechtkomt, zal de kustver-
vuiling gigantisch zijn".
Een vrees die al gedeelte
lijk is bewaarheid. Volgens
de laatste gegevens van het
NCH ik in Iran en Bahrein al
verspreid olie op de stranden
verschenen.
Van onze correspondent
Mare de Koninck
WASHINGTON - Na een
emotioneel debat heeft het
Amerikaanse Huis van Afge
vaardigden opnieuw de
stemming uitgesteld over de
'bevriezingsmotie', die van
president Reagan eist ogen
blikkelijk aan de Sowjet-
Unie een wederzijdse stop
zetting van alle productie en
installatie van kernwapens
aan te bieden. De stemming
over de 'freeze-resolutie' is
nu voor volgende week vast
gesteld.
Uit het verloop van de par
lementaire discussie bleek
dat de zwaar omstreden mo
tie nog altijd op aanvaarding
door het Huis van Afgevaar
digden (waar de Democrati
sche oppositie in de meerder
heid is) kan rekenen. Niet af
latende pogingen van presi
dent Reagan om in persoon
lijke telefoongesprekken en
ontvangsten op het Witte
Huis Freeze-supporters in
het congres tot andere ge
dachten te brengen, blijken
tot dusver vruchteloos te zijn
geweest.
Echter, na het Huis van
Afgevaardigden zal ook de
Senaat (de Amerikaanse
'Eerste Kamer') zich over de
motie moeten uitspreken en
daar zijn de Republikeinen
van Reagan in de meerder
heid. Hoewel de nucleaire be-
vriezingsgedachte ook bin
nen de beide partijen tot ver
deeldheid heeft geleid, lijkt
de freeze-motie in de senaat
niet haalbaar en zou de tekst
minstens worden afgezwakt.
Waarnemers voorzien daar
om dat de vraag of het toch
tot een onvoorwaardelijke
bevriezing moet komen, de
centrale inzet zal worden in
de presidentsverkiezingen
eind volgend jaar. President
Reagan heeft overigens nog
steeds niet gezegd of hij een
tweede ambtstermijn am-
biëert. Aan democratische
kant is vooralsnog Walter
KENNETH Adelman, de
nieuwe directeur van het
Amerikaanse bureau
voor wapenbeheersing en
ontwapening (ACDA),
heeft tijdens een perscon
ferentie onmiddellijk na
zijn benoeming gezegd
dat hij zal ijveren voor
„een sterk wapenbeheer-
singsprogram dat echte
verminderingen van
kernwapens omvat." Hij
zei ervan overtuigd te
zijn, dat het „best moge
lijk" is met de Sovjet-
Unie tot overeenstem
ming te komen.
Op de vraag door welke
beginselen hij zich in zijn
nieuwe functie zou laten
leiden, antwoordde Adel
man: „Een wapenbeheer-
singspakket te krijgen
dat gebaseerd is op ge
lijkheid, en op versterkte
stabiliteit, wat weerspie
geld wordt in echte ver
minderingen van kern
wapens en wat volledig
verifieerbaar is."
Adelman zei voorrang te
zullen geven aan het
beëindigen van 'de chaos'
in het wapenbeheersings-
bureau en het opvullen
van vacatures met ge
kwalificeerde personen.
Mondale (voormalig vice-
president onder Jimmy Car
ter) de voornaamste gegadig
de voor het hoogste Witte
Huis-ambt.
In wat door een van de af
gevaardigden gisteren „mis
schien het belangrijkste par-
lementsdebat uit de Ameri
kaanse- en wereldgeschiede
nis werd genoemd, zijn repu
blikeinse pogingen om het
Huis een minder harde reso
lutie te laten aannemen, mis
lukt. Ammendementen om
„onmiddellijke bevriezing" te
schrappen en in meer alge
mene termen de Reagan-re-
gering aan te sporen om in de
Genève-onderhandelingen
met de Russen tot wapenre
ducties in Oost en West te ko
men werden verworpen.
Alleen een volledige be
vriezing van de kernbewape
ning op het huidige niveau
kan volgens de freeze-aan-
hangers eindelijk een omme
keer brengen in de wapenra
ce. Eerst moeten alle atoom
wapenactiviteiten tegelijk in
de VS en de USSR worden
stilgelegd en pas daarna
dient onderhandeld over we
derzijdse vermindering. Dat
is een wezenlijke omkering
van de tot nog toe door beide
grootmachten gevolgde poli
tiek om zowel nieuwe wa
pens te vervaardigen als over
beperking te onderhandelen.
Die aanpak heeft de bewape
ningsspiraal nooit kunnen
breken.
President Reagan wil ech
ter die laatste beleidslijn
aanhouden, omdat de VS
eerst een achterstand in hun
nucleaire arsenaal zouden
moeten inlopen en omdat de
Sowjet-Unie in die redene
ring dus onevenredig zou
profiteren van de 'freeze'.
Reagan wil pas een bevrie
zing aanbieden als Washing
ton en Moskou het erover
eens zijn geworden dat een
strategisch evenwicht is be
reikt. De republikeinse par
tijgenoten van de president
probeerden dan ook gisteren
weer - vergeefs - om in de
motie „evenwichtige ni-
veau's" tot voorwaarde voor
freeze te maken. De woord
voerder van de democraten
betoogde dat er dan weer
niets zou veranderen en dat
binnen de situatie van we
derzijdse meervoudige ver
nietigingscapaciteit het risico
van onevenwichtigheid ge
nomen dient te worden.
In zijn verzet tegen de be
vriezingsresolutie weet pre
sident Reagan zich gesteund
door de meeste regering van
de NAVO-landen in West-
Europa. Ook de Nederlandse
regering stelt zich op het
standpunt dat onmiddellijke
bevriezing van kernwapens
de Amerikaans-Russische
onderhandelingen in Genève
over beperking van midden-
afstandswapens zou blokke
ren en de NAVO zou verhin
deren om kruis- en pershing-
II-raketten te plaatsen te
genover de reeds geïnstal
leerde Russische SS-20-pro-
jectielen.
De discussie in het Huis
van Afgevaardigden valt sa
men met een debat in de Se
naat over de benoeming door
president Reagan van Ken
neth Adelman tot directeur
van het Amerikaanse Bureau
voor Ontwapening en Wa
penbeheersing, de 'denktank'
voor de Amerikaanse onder
handelingsdelegaties in Ge
nève. De benoeming van
Adelman is op sterk verzet
gestuit in het parlement, om
dat deze 37-jarige diplomaat
geen speciale deskundigheid
op het terrein van wapenbe
heersing heeft en blijkens
vroegere uitspraken ook niet
gelooft in het nut van onder
handelingen ter zake. De
kwestie Adelman heeft in
Amerika nieuwe vragen
doen rijzen over de ernst
waarmee de Reagan-rege-
ring op accoorden met de
Sowjet-Unie aanstuurt.
Adelman moet de opvolger
worden van Eugene Rostow,
die door president Reagan in
januari jongstleden is ontsla
gen omdat hij als leider van
het ontwapeningsbureau al
te voortvarend op resultaten
in Genève aanstuurde.
Intussen blijkt Kenneth
Adelman veel 'huiswerk' te
hebben gedaan en is het ver
zet tegen zijn benoeming
enigszins geluwd. Dat bleek
in de nacht van donderdag op
vrijdag, toen de senaat de be
noeming van Kenneth Adel
man tot directeur van Ame-
rika's Nationaal Ontwape
ningsbureau heeft geaccep
teerd met 57-42 stemmen.
NAAM BANK
bet.
wijze
rente
vast
ged.
afsl.-
prov.
in%
rentepercentages
met
gemeentegar.
zonder
gemeentegar.
opgave
bank
werke
lijk
opgave
bank
werke
lijk
Annuïteiten
hypotheken
ABN
KW/A
KW/A
KW/A
1jr.
3 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1.5
7,5
8,0
8,5
7,88
8,41
8,95
7,7
8,2
8,7
8,09
8,63
9,17
AMR0
M/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
1.5
1,5
1,5
7,5
8,0
8,5
7,93
8,33
8,85
7,7
8,2
8,7
8,15
8,54
9,06
5jr.
Bondsspaarb.
Breda
M/A
HJ/A
var/5j.
var/5j.
1
1
8,25
8,5
8,69
8,80
8,25
8,5
8,69
8,80
Centr. Volksb.
KW/A
5 jr.
1
8,0
8,36
8,2
8,57
Grenswissel-
kant. CDK
M/A
M/A
1 jr.
5 jr.
1,5
1,5
8,0
8,2
8,47
8,69
8,0
8,2
8,47
8,69
Hypoth.fonds
N.-Br. Gem.
M/A
M/A
M/A
5/10J.
30 jr.
Renter.
1,25
1,25
1,5
8,5
8,75
9,09
9,36
8,5
8,75
9,09
9,36
v. Lanschot
KW/A
HJ/A
HJ/A
var.
2 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
8,5
8,85
7,5
8,0
8,7
7,88
8,33
|906__
Ned.
Credietb.
KW/A
KW/A
KW/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1,5
1,5
1,5
7,5
8,0
8.5
7,96
8,49
9,03
7,7
8,2
8,7
8,17
8,71
925_
Ned.
Middenst.
bank
M/A
M/A
M/A
1 jr.
3 jr.
5 jr.
1
1
1
7.6
7,9
8,5
7,98
8,31
8,96
7,8
8,1
8,7
8,20
8,52
jj18_
Postg./RPS
M/A
5 jr.
1
8.2
8,63
.8,2
963,
RABO (adv.)
M/A
var.
1.25
7,7
8,12
7.9
nuT
RABO (hypo)
M/A
5 jr.
1,5
8,2
8,69
8,4
991,
Westl. Utr. st.
ft'
M/V
M/V
M/V
2 jr.
5-10 jr.
11-15 jr.
,2
2
2
7,8
8,2
8,5
8,49
8,93
9,27
8,0
8.4
8,7
8,71
9,16
9,49
laven
hypotheken
(met verpl. afsl.
levensverz.)
Centr. Beheer
KW/A
5/10j.
-
8,2
f946
Levensverz.
aangesl. bij NVL
KW/A
5/10j,
-
8,2.
8,46
8.2
8,46
M/A
M/V
maandbetaling achteraf
maandbetaling vooruit
HJ/A halfjaarbetaling achteraf
KW/A kwartaalbetaling achter»
Ook deze week is de hypotheekrente ongewijzigd gebleven. Op hel
ogenblik is de situatie op de geld- en kapitaalmarkt iets minder sta
biel, doch grote verschuivingen worden niet verwacht. Er is sprak®
van een mogelijke daling van de rente op de Amerikaanse mm
Veel zal afhangen van de termijn waarbinnen deze daling een W
wordt.
Copyright „Vereniging Eigen Huis
TATERDAG 16 APRIL 19
Van onze correspondent
BRUSSEL - Ghislaine
Clincke, tweede vrouw van
de Belgische onderzoe-
krechter Guy Jespers, die
in 1978 wegens poging tot
moord op zijn eerste echt
genote tot 20 jaar gevange
nisstraf veroordeeld werd,
heeft gisterochtend bekend
medeplichtig te zijn aan
het incasseren van een on
gedekte cheque van 4,5
miljoen gulden.
Zij zal nu wegens op
lichting terecht moeten
staan. De hoofdverdachte
in de zaak William Van-
dergucht, is nog steeds
spoorloos evenals het geld.
Ook Jespers zelf is ver
hoord, maar de politie
vond geen aanleiding hem
van medeplichtigheid te
betichten.
k<
vt
hi
°I
kt
ee,
m
in
di
zi
dt
Pt
dt
sc
bi
vt
de
te
te
gt
m
minimum
Van onze redactie
TEHERAN/ KOEWEIT - Iran gaa
stallaties voor de kust in de Pen
om op die manier een einde te mak
olfstaten bedreigt.
Daartoe hebben de Iraniërs
esloten toen de vertegen
woordigers van de Golfstaten,
die over een gezamenlijke
aanpak van de problemen
hebben vergaderd, gisteren
het overleg afbraken. Het be
langrijkste obstakel was het
feit dat Iran en Irak, die al 31
naanden met elkaar in oorlog
verkeren, niet tot een wapen
stilstand waren te brengen.
Donderdagnacht heerste er
log optimisme over de moge-
ijkheid van een regeling tus-
ien Iran en Irak. Dat kwam
imdat Iran zijn eisen over vei-
igheidsgaranties aanmerking
laar beneden had geschroefd.
Aanvankelijk verbonden de
iders in Teheran aan mede-
erking ook eisen die eerder
lan Irak waren gesteld, zoals
de ontruiming van alle bezette
gebieden. Irak ging daarmee
liet akkoord en zei vast te
louden aan een algemene wa-
lenstilstand, die formeel zou
noeten worden afgekondigd,
fan wilde nu alleen nog maar
di
in
d£
V£
Ir
ar
ki
w
af
G
ke
re
te
vc
fo
w<
de
lu
Van onze redactie buitenland
nairaa 13 van piao
•pmeuw een ontmoeting te
lebben met de ondergrondse
e,defs van Solidariteit.
Hij meent dat hij er op-
ueuw in kan slagen te ont-
eappen aan de agenten die
"in gangen nagaan. Walesa
leen yiir, 1_ -
li -f cnautfeur, die voor
indervraging naar het politie-
oureau was meegenomen.
TKK heeft opgeroepen
ot demonstraties op I mei.
Li? ,zei dat de Politie hem
wel zal beletten deel te nemen
demonstraties. In Polen
heeft de politie gisteren op-
ueuw een zender van Solida-
Cr.i t»U1,i ,de lucht gehaald.
m i later dook een nieu-
VP PPhn tv.»J
D
v<
80
Verrassende wending iij
-
r