OLIEKOEK IN GOLF SOMS 5 METER DIK Amerikaans congres stelt freeze-motie nogmaals uit Iran pre olievlek te bestri Nederlands 'nee' tegen boycot-voorstel Reagan Walesa tart gezag opnieuw Vrouw Jesp fraude med* VS: HANDEL MET OOSTBLOK BEPERKEN Een reep smurrie van Den Helder tot Brest Hypotheekrente per 12 april '83 ZATERDAG 16 APRIL 1983 BE EMM 'ACHTERGROND Werkgevers willen af van schakel arbeidsbureau Achteraf Ter bescherming Te ingewikkeld Dezelfde proce dure Arbeidskamers Nog tijdrovender Amoco Cadiz Gezakt Senaat Bevriezing kernwapens wordt dé inzet van presidentsverkiezingen 1984 Adelman: overeenkomst met Moskou best mogelijk Volledig Adelman JA MISLUKKEN Verzoening op zijn 5: romantische rit in arr Werknemers als wegwerp-krachten Door Ido Broersma DEN HAAG - In deze tijd van economische moeilijkhe den, met ondernemingen die moeten sluiten of inkrimpen, met een nog steeds stijgende werkloosheid, zijn er ook werkgevers die kans zien nieuwe projecten en produk- ten op stapel te zetten. Maar vaak durven ze, als de plannen bijna voor uit voering gereed zijn, het toch niet aan. Voor de produktie zijn arbeidskrachten nodig. Die zijn er genoeg. De werk gevers zeggen echter bang te zijn dat ze met de arbeids krachten blijven zitten als de - vaak tijdelijke - werk zaamheden zijn voltooid. Veel projecten, die kans op succes hebben, worden daar om niet aangepakt. Hoe kom je op een gemak kelijke manier van werkne mers af, die op een arbeidso vereenkomst zijn aangeno men? Het Nederlands Christelijk Werkgeversver bond meent het antwoord te hebben gevonden in een ver soepeling van het ontslag recht, door de arbeidsbu reaus bevoegdheden te ont nemen. De directeur van het arbeidsbureau is als lastpak de kwaaie pier. De hoop van het NCW is op de kantonrechter gevestigd. De rechter moet achteraf maar uitmaken of een werk nemer ten onrechte is ontsla gen, vindt het NCW, dat in die mening wordt gesteund door de andere centrale werkgeversorganisaties. De werknemer als weg- werp-arbeidskracht, bren gen de vakcentrales daar te genin. Een werkgever, die een werknemer wil ontslaan, moet eerst aan de directeur van het arbeidsbureau een ontslagvergunning vragen. Dat is geregeld in het Buiten gewoon Besluit Arbeidsver houdingen, dat uit 1945 da teert. Het arbeidsbureau kreeg toen tot taak een ont slag van een werknemer te toetsen aan de situatie op en de gevolgen voor de arbeids markt. De bedoeling daarvan was te voorkomen dat een werknemer te snel van baan zou veranderen, omdat dat in de naoorlogse opbouwjaren nadelig zou kunnen zijn voor de produktie. Die doelstelling is de laat ste jaren evenwel veranderd. Volgens het NCW toetst de directeur van het arbeidsbu reau nu vrijwel alleen ter be scherming van de werkne mer. Maar de top van het mi nisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid houdt vol dat naar de belangen van de werkgever, de werknemer en naar het algemeen belang - de situatie op de arbeids markt - wordt gekeken. Wel zal de werkgever moeten aangeven wat hij heeft ge daan om het ontslag te voor komen of de gevolgen ervan te verzachten door bijvoor beeld de werknemer een re delijke afvloeiingsregeling mee te geven. Het NCW meent dat de werknemer voldoende is be schermd door opzegtermij nen, verplicht overleg met de vakbonden bij ontslag van 20 of meer werknemers, en de medezeggenschapsregelin- gen (bijv. ondernemings raad). Ook is er inkomensbe scherming door het recht op een werkloosheidsuitkering. De Christelijke werkge vers menen dat de behande ling van ontslagaanvragen door het arbeidsbureau te in gewikkeld is, te veel tijd kost en tot rechtsonzekerheid leidt. Zij kiezen voor een an dere beandering. De direc teur van het arbeidsbureau zou als schakel moeten ver dwijnen, omdat hij feitelijk op de stoel van de rechter is gaan zitten. Advocaten en bureaus voor rechtshulp staan vaak bij de arbeidsbu reaus op de stoep om voor hun cliënt, de werknemer, te pleiten. Momenteel is het zo dat wanneer een werkgever geen vergunning krijgt om een werknemer te ontslaan de weg naar de kantonrechter open staat. De praktijk leert dat deze de arbeidsovereen komst ontbindt, omdat de ar beidsverhoudingen tussen werkgever en werknemer door het geharrewar bij het arbeidsbureau en door het geschil voor de rechter te brengen, al zo sterk zijn ver slechterd dat voortzetting van de overeenkomst bijna onmogelijk is. Als de schakel arbeidsbu reau verdwijnt zal de kan tonrechter de ontslagproce dure kunnen versnellen, is de opvatting van de werkge vers. Die procedure kan op een andere manier ook veel snel ler, vindt Henk Wijninga, van de Industriebond FNV. Alle arbeidsbureaus moeten dezelfde procedure toepas sen. Maar de toetsing vooraf moet blijven bestaan. Hij heeft geen hoge pet op van de kennis van de kantonrechter. De kantonrechter is over het algemeen slecht op de hoogte van de situatie op de arbeids markt, is zijn ervaring. Overigens wordt er door de arbeidsbureaus al sneller ge werkt aan ontslagprocedu res. Zo wordt nu tussen de betrokkenen schriftelijk hoor en wederhoor toegepast en dat levert in sommige geval len al een tijdwinst van en kele weken op. Een andere, wat elegantere oplossing voor werkgever en werknemer heeft minister De Koning (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) in zijn No titie Werkgelegenheidsbeleid benadrukt. Hij bepleit een flexibeler personeelsbestand, zonder aantasting van de rechtspositie van de werkne mer, door tijdelijke arbeidso vereenkomsten aan te bie den. In sommige cao's is de mogelijkheid daartoe al op genomen. In het kader van het wets ontwerp individueel ontslag recht van 1975, dat deze zo mer in de Tweede Kamer aan de orde komt, heeft het CDA- Kamerlid Steef Weijers een hele andere opzet bedacht. Zo bepleit hij de instelling van regionale arbeidskamers, die bestaan uit een onafhankelij ke jurist als voorzitter en een werkgevers- en werkne mersvertegenwoordiger. De ze kamers moeten volgens Weijers beslissen over indi viduele ontslaggevallen. Ho ger beroep kan worden inge steld bij een landelijke ar beidskamer. De taak van het arbeidsbureau wordt door deze opzet ontlast. Het NCW is bang dat de door Weijers voorgestelde aanpak nog tijdrovender zal zijn. Daarom houden de werkgevers vast aan een eenvoudiger ontslagrecht, dus met uitschakeling van een tussenfase (zoals ar beidsbureau en arbeidska mer) en een toetsing achteraf door de kantonrechter. Volgens FNV-secretaris Rob Bunt zou dat betekenen dat de werknemer de oude baas achteraf moet gaan aanklagen. Alle bewijslast dat het ontslag onredelijk of onjuist is geweest moet dan door de werknemer worden geleverd. Dat brengt de werknemers in een uitzon derlijk eenzijdige en zwakke positie, meent Bunt. Van onze correspondent Aad Jongbloed BRUSSEL - De Nederlandse regering voelt niets voor be perking van de handel met het Oostblok, zoals president Reagan van de Verenigde Staten lijkt te willen gaan voorstellen op de economi sche top, die van 28 tot en met 30 mei in Williamsburg wordt gehouden. IntegendeelNederland wil de handelsbetrekkingen met de Sovjet-Unie juist versterken om de negatieve handelsbalans van ongeveer 5 miljard gulden meer in evenwicht te brengen. Die boodschap geeft de Neder landse regering mee aan de voorzitter van de Europese commissie, Gaston Thorn, die op 21 april met Reagan in Washington praat ter voor bereiding o.a. van de top in Williamsburg. Bij de tien landen van de Europese Gemeenschap is grote ongerustheid ontstaan, toen deze week bleek, dat de Amerikaanse president op de economische top van ze ven landen (de VS, Canada, Japan, Groot-Brittannië, West-Duitsland, Frankrijk en Italië) strengere richtlij nen wil voorstellen voor de levering van hoogwaardige technologische produkten aan het Oostblok. Bovendien wil Reagan het geven van krediet aan Oostbloklanden bemoeilijken, en wil bovenal de West-Europese afhanke lijkheid van de Sovjet-Unie als leverancier van aardgas verminderen. De West-Duitse minister van economische zaken, Otto Lambsdorff, alarmeerde zijn EG-collega's om zo bij voor baat de Amerikaanse plan nen te bombarderen. In Brussel werd gisteren ver ondersteld, dat kanselier Helmut Kohl tijdens zijn ge sprek met Reagan, gisteren in Washington, een onvoor waardelijk 'nee' heeft laten horen tegen de plannen. De Westduitse regering is na melijk van mening, dat een verstoring van de handel met het Oostblok de werk loosheid in Europa enorm zal doen toenemen. Frank rijk voelt ook niet voor een herhaling van 'de zaak van de pijpleiding', een inmid dels ingetrokken verbod van Reagan voor Amerikaanse bedrijven om aan de aard gasverbinding tussen Siberië en West-Europa mee te wer ken. Ook de Nederlandse rege ring heeft binnen de Europe se Gemeenschap laten weten niet akkoord te gaan met het uitbreiden van de lijst van verboden produkten voor het Oostblok. In de eerste elf maanden van het vorig jaar voerde Nederland op een to taal importbedrag van 152 miljard gulden voor 7,6 mil jard gulden uit het Oostblok in. De Sovjet-Unie nam daarvan 6 miljard voor haar rekening. Op de totale Ne derlandse uitvoer in diezelf de periode van 162 miljard gulden exporteerde Neder land voor 2,4 miljard gulden naar de landen van het Oostblok, waarvan voor 1 miljard naar de Sovjet-Unie. Deze voor Nederland nadeli ge cijfers hebben ertoe geleid dat de regering er bij Mos kou op aangedrongen heeft de handel tussen beide lan den meer in evenwicht te brengen. Door Ivo Postma DEN HAAG - De kolossale olievlek in de Perzische Golf heeft thans een oppervlakte van tussen de 20.000 en 30.000 km2. De slierten zware olie uit de bronnen bij het olie- eiland Kharg hebben de in gang van de Straat van Hor- moez bereikt, wat betekent dat de olievlek nu ongeveer 800 km. lang is. Op een kaart van West- Europa geprojecteerd zou de vieze smurrie de hele kust van Den Helder tot Brest be dreigen. „We zouden het kust-toerisme voor een paar jaar kunnen vergeten", zegt Iwan de Graaf van de Vere niging voor Milieu Defensie. „De visserij zou een zware klap krijgen en de Wadden zee zou als natuurgebied van internationaal belang voor lange tijd hebben afgedaan". Maar de woestijnachtige landen aan de Perzische Golf zullen nog ernstiger worden getroffen, wanneer de olie bronnen niet snel worden ge dicht en de teerachtige olie koek niet van de kusten kan worden geweerd. Deze lan den zijn namelijk op de Per zische Golf aangewezen als bron van drinkwater en wa ter voor bevloeiingsdoelein- den. Bahrein heeft al een van zijn ontziltingsinstallaties, die zout zeewater omzetten in drinkwater, moeten slui ten, zo zei gisteren de heer J.Vos, secretaris Midden- Oosten van het Nederlands Centrum voor Handelsbev ordering (NCH). Vos coördi neert de activiteiten die van uit Nederland door overheid en bedrijfsleven worden on dernomen om de Golfstaten bij een oplossing te helpen. De schattingen van de hoeveelheid olie die per dag wegstroomt, lopen uiteen van 300.000 tot 800.000 liter per dag. Het was eind fe bruari dat Irak de Iraanse olieputten lek schoot. Vanaf begin maart gerekend komt men op een totale hoeveel heid weggestroomde olie die ligt tussen 135 en 360 ton. Vergeleken bij vorige mi lieurampen op zee is dat nog relatief weinig. Uit de tanker Amoco Cadiz, die in het voorjaar van 1978 voor de kust van Bretagne strandde, stroomde namelijk 200.000 ton olie, te weten de hele la ding ter waarde van 80 mil joen gulden. „Maar de oliestroom uit de Amoco Cadiz was eindig", merkt voorlichter De Graaf van de VMD op. „De olie van Nowroez blijft maar weg stromen, tenzij de oorlogvoe- DEZE satellietfoto laat het noordelijk deel van it Perzische Golf zien. De donkergrijze gedeelten zijn de olievlekken. - fotoap DIT kaartje geeft sche matisch de omvang van it olievlek weer. De totale lengte is 800 kilometer. rende partijen Irak en Iran de mogelijkheid" scheppen om de putten af te sluiten". Volgens Vos van het NCH is de situatie nu als volgt: „Er zijn vier bronnen kapot. Daarvan staan er twee 'in brand. Als die brand niet wordt uitgemaakt, zal de oliepij p naar het land smel ten waardoor er nog eens 150.000 liter extra per dag weg zal stromen". De zwaarte van de soort olie die in de Perzische Golf wordt gewonnen, zal een bij zondere moeilijkheid vormen voor de bestrijders van de milieuramp in het Golfge- bied. „Bij vorige rampen ging het om lichte olie, waarvan een groter percentage ver dampt. Van deze zware olie zakken meer bestanddelen naar de bodem, zodat de zee ook op grotere diepte veront reinigd wordt. Als dat op korte termijn kan worden weggebaggerd, is de ramp nog wel te overzien, maar anders ziet het ër ernstiger uit". We moeten ons de olievlek in de Perzische Golf niet voorstellen als een aaneen gesloten geheel. „Door de zware golfslag ter plaatse is de olie verspreid", aldus de heer Vos. Het grote probleem bij de bestrijding is volgens hem, dat de oliekoek zich hier en daar al op een diepte van 60 tot 80 cm. onder de waterspiegel bevindt. „Daar door is hij moeilijk waar neembaar". De regering van de Golf staat Bahrein heeft met spoed in Europa opblaasbare slangen gekocht om drijven de dammen op te werpen en zijn ontziltingsinstallaties te beschermen. Deze methode valt onder de mechanische bestrijding waaraan experts de voorkeur geven boven be- strijding met chemicaliën Verder heeft Bahrein gebie den langs de kust aangewe zen die desnoods „opgeof ferd" kunnen worden. Maar de vraag is of de op blaasbare slangen de zware olie zullen kunnen tegenhou den. Vos: „Doordat de soms wel vijf meter dikke oliekoek tot ver onder de waterspiegel zakt, groeit het gevaar dat hij onder de slangen door drijft. Om dat te voorkomen kunnen weer netten worden gespannen, maar dat is geen makkelijk karwei omdat die netten zeer.zwaar verankerd moeten worden". „Het is tot nu toe nog een enorme mazzel, dat de wind in de Golf voortdurend van richting is veranderd", zegt Iwan de Graaf. „Maar als de olie op een der kusten te rechtkomt, zal de kustver- vuiling gigantisch zijn". Een vrees die al gedeelte lijk is bewaarheid. Volgens de laatste gegevens van het NCH ik in Iran en Bahrein al verspreid olie op de stranden verschenen. Van onze correspondent Mare de Koninck WASHINGTON - Na een emotioneel debat heeft het Amerikaanse Huis van Afge vaardigden opnieuw de stemming uitgesteld over de 'bevriezingsmotie', die van president Reagan eist ogen blikkelijk aan de Sowjet- Unie een wederzijdse stop zetting van alle productie en installatie van kernwapens aan te bieden. De stemming over de 'freeze-resolutie' is nu voor volgende week vast gesteld. Uit het verloop van de par lementaire discussie bleek dat de zwaar omstreden mo tie nog altijd op aanvaarding door het Huis van Afgevaar digden (waar de Democrati sche oppositie in de meerder heid is) kan rekenen. Niet af latende pogingen van presi dent Reagan om in persoon lijke telefoongesprekken en ontvangsten op het Witte Huis Freeze-supporters in het congres tot andere ge dachten te brengen, blijken tot dusver vruchteloos te zijn geweest. Echter, na het Huis van Afgevaardigden zal ook de Senaat (de Amerikaanse 'Eerste Kamer') zich over de motie moeten uitspreken en daar zijn de Republikeinen van Reagan in de meerder heid. Hoewel de nucleaire be- vriezingsgedachte ook bin nen de beide partijen tot ver deeldheid heeft geleid, lijkt de freeze-motie in de senaat niet haalbaar en zou de tekst minstens worden afgezwakt. Waarnemers voorzien daar om dat de vraag of het toch tot een onvoorwaardelijke bevriezing moet komen, de centrale inzet zal worden in de presidentsverkiezingen eind volgend jaar. President Reagan heeft overigens nog steeds niet gezegd of hij een tweede ambtstermijn am- biëert. Aan democratische kant is vooralsnog Walter KENNETH Adelman, de nieuwe directeur van het Amerikaanse bureau voor wapenbeheersing en ontwapening (ACDA), heeft tijdens een perscon ferentie onmiddellijk na zijn benoeming gezegd dat hij zal ijveren voor „een sterk wapenbeheer- singsprogram dat echte verminderingen van kernwapens omvat." Hij zei ervan overtuigd te zijn, dat het „best moge lijk" is met de Sovjet- Unie tot overeenstem ming te komen. Op de vraag door welke beginselen hij zich in zijn nieuwe functie zou laten leiden, antwoordde Adel man: „Een wapenbeheer- singspakket te krijgen dat gebaseerd is op ge lijkheid, en op versterkte stabiliteit, wat weerspie geld wordt in echte ver minderingen van kern wapens en wat volledig verifieerbaar is." Adelman zei voorrang te zullen geven aan het beëindigen van 'de chaos' in het wapenbeheersings- bureau en het opvullen van vacatures met ge kwalificeerde personen. Mondale (voormalig vice- president onder Jimmy Car ter) de voornaamste gegadig de voor het hoogste Witte Huis-ambt. In wat door een van de af gevaardigden gisteren „mis schien het belangrijkste par- lementsdebat uit de Ameri kaanse- en wereldgeschiede nis werd genoemd, zijn repu blikeinse pogingen om het Huis een minder harde reso lutie te laten aannemen, mis lukt. Ammendementen om „onmiddellijke bevriezing" te schrappen en in meer alge mene termen de Reagan-re- gering aan te sporen om in de Genève-onderhandelingen met de Russen tot wapenre ducties in Oost en West te ko men werden verworpen. Alleen een volledige be vriezing van de kernbewape ning op het huidige niveau kan volgens de freeze-aan- hangers eindelijk een omme keer brengen in de wapenra ce. Eerst moeten alle atoom wapenactiviteiten tegelijk in de VS en de USSR worden stilgelegd en pas daarna dient onderhandeld over we derzijdse vermindering. Dat is een wezenlijke omkering van de tot nog toe door beide grootmachten gevolgde poli tiek om zowel nieuwe wa pens te vervaardigen als over beperking te onderhandelen. Die aanpak heeft de bewape ningsspiraal nooit kunnen breken. President Reagan wil ech ter die laatste beleidslijn aanhouden, omdat de VS eerst een achterstand in hun nucleaire arsenaal zouden moeten inlopen en omdat de Sowjet-Unie in die redene ring dus onevenredig zou profiteren van de 'freeze'. Reagan wil pas een bevrie zing aanbieden als Washing ton en Moskou het erover eens zijn geworden dat een strategisch evenwicht is be reikt. De republikeinse par tijgenoten van de president probeerden dan ook gisteren weer - vergeefs - om in de motie „evenwichtige ni- veau's" tot voorwaarde voor freeze te maken. De woord voerder van de democraten betoogde dat er dan weer niets zou veranderen en dat binnen de situatie van we derzijdse meervoudige ver nietigingscapaciteit het risico van onevenwichtigheid ge nomen dient te worden. In zijn verzet tegen de be vriezingsresolutie weet pre sident Reagan zich gesteund door de meeste regering van de NAVO-landen in West- Europa. Ook de Nederlandse regering stelt zich op het standpunt dat onmiddellijke bevriezing van kernwapens de Amerikaans-Russische onderhandelingen in Genève over beperking van midden- afstandswapens zou blokke ren en de NAVO zou verhin deren om kruis- en pershing- II-raketten te plaatsen te genover de reeds geïnstal leerde Russische SS-20-pro- jectielen. De discussie in het Huis van Afgevaardigden valt sa men met een debat in de Se naat over de benoeming door president Reagan van Ken neth Adelman tot directeur van het Amerikaanse Bureau voor Ontwapening en Wa penbeheersing, de 'denktank' voor de Amerikaanse onder handelingsdelegaties in Ge nève. De benoeming van Adelman is op sterk verzet gestuit in het parlement, om dat deze 37-jarige diplomaat geen speciale deskundigheid op het terrein van wapenbe heersing heeft en blijkens vroegere uitspraken ook niet gelooft in het nut van onder handelingen ter zake. De kwestie Adelman heeft in Amerika nieuwe vragen doen rijzen over de ernst waarmee de Reagan-rege- ring op accoorden met de Sowjet-Unie aanstuurt. Adelman moet de opvolger worden van Eugene Rostow, die door president Reagan in januari jongstleden is ontsla gen omdat hij als leider van het ontwapeningsbureau al te voortvarend op resultaten in Genève aanstuurde. Intussen blijkt Kenneth Adelman veel 'huiswerk' te hebben gedaan en is het ver zet tegen zijn benoeming enigszins geluwd. Dat bleek in de nacht van donderdag op vrijdag, toen de senaat de be noeming van Kenneth Adel man tot directeur van Ame- rika's Nationaal Ontwape ningsbureau heeft geaccep teerd met 57-42 stemmen. NAAM BANK bet. wijze rente vast ged. afsl.- prov. in% rentepercentages met gemeentegar. zonder gemeentegar. opgave bank werke lijk opgave bank werke lijk Annuïteiten hypotheken ABN KW/A KW/A KW/A 1jr. 3 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1.5 7,5 8,0 8,5 7,88 8,41 8,95 7,7 8,2 8,7 8,09 8,63 9,17 AMR0 M/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 1.5 1,5 1,5 7,5 8,0 8,5 7,93 8,33 8,85 7,7 8,2 8,7 8,15 8,54 9,06 5jr. Bondsspaarb. Breda M/A HJ/A var/5j. var/5j. 1 1 8,25 8,5 8,69 8,80 8,25 8,5 8,69 8,80 Centr. Volksb. KW/A 5 jr. 1 8,0 8,36 8,2 8,57 Grenswissel- kant. CDK M/A M/A 1 jr. 5 jr. 1,5 1,5 8,0 8,2 8,47 8,69 8,0 8,2 8,47 8,69 Hypoth.fonds N.-Br. Gem. M/A M/A M/A 5/10J. 30 jr. Renter. 1,25 1,25 1,5 8,5 8,75 9,09 9,36 8,5 8,75 9,09 9,36 v. Lanschot KW/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 8,5 8,85 7,5 8,0 8,7 7,88 8,33 |906__ Ned. Credietb. KW/A KW/A KW/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 7,5 8,0 8.5 7,96 8,49 9,03 7,7 8,2 8,7 8,17 8,71 925_ Ned. Middenst. bank M/A M/A M/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1 1 1 7.6 7,9 8,5 7,98 8,31 8,96 7,8 8,1 8,7 8,20 8,52 jj18_ Postg./RPS M/A 5 jr. 1 8.2 8,63 .8,2 963, RABO (adv.) M/A var. 1.25 7,7 8,12 7.9 nuT RABO (hypo) M/A 5 jr. 1,5 8,2 8,69 8,4 991, Westl. Utr. st. ft' M/V M/V M/V 2 jr. 5-10 jr. 11-15 jr. ,2 2 2 7,8 8,2 8,5 8,49 8,93 9,27 8,0 8.4 8,7 8,71 9,16 9,49 laven hypotheken (met verpl. afsl. levensverz.) Centr. Beheer KW/A 5/10j. - 8,2 f946 Levensverz. aangesl. bij NVL KW/A 5/10j, - 8,2. 8,46 8.2 8,46 M/A M/V maandbetaling achteraf maandbetaling vooruit HJ/A halfjaarbetaling achteraf KW/A kwartaalbetaling achter» Ook deze week is de hypotheekrente ongewijzigd gebleven. Op hel ogenblik is de situatie op de geld- en kapitaalmarkt iets minder sta biel, doch grote verschuivingen worden niet verwacht. Er is sprak® van een mogelijke daling van de rente op de Amerikaanse mm Veel zal afhangen van de termijn waarbinnen deze daling een W wordt. Copyright „Vereniging Eigen Huis TATERDAG 16 APRIL 19 Van onze correspondent BRUSSEL - Ghislaine Clincke, tweede vrouw van de Belgische onderzoe- krechter Guy Jespers, die in 1978 wegens poging tot moord op zijn eerste echt genote tot 20 jaar gevange nisstraf veroordeeld werd, heeft gisterochtend bekend medeplichtig te zijn aan het incasseren van een on gedekte cheque van 4,5 miljoen gulden. Zij zal nu wegens op lichting terecht moeten staan. De hoofdverdachte in de zaak William Van- dergucht, is nog steeds spoorloos evenals het geld. Ook Jespers zelf is ver hoord, maar de politie vond geen aanleiding hem van medeplichtigheid te betichten. k< vt hi °I kt ee, m in di zi dt Pt dt sc bi vt de te te gt m minimum Van onze redactie TEHERAN/ KOEWEIT - Iran gaa stallaties voor de kust in de Pen om op die manier een einde te mak olfstaten bedreigt. Daartoe hebben de Iraniërs esloten toen de vertegen woordigers van de Golfstaten, die over een gezamenlijke aanpak van de problemen hebben vergaderd, gisteren het overleg afbraken. Het be langrijkste obstakel was het feit dat Iran en Irak, die al 31 naanden met elkaar in oorlog verkeren, niet tot een wapen stilstand waren te brengen. Donderdagnacht heerste er log optimisme over de moge- ijkheid van een regeling tus- ien Iran en Irak. Dat kwam imdat Iran zijn eisen over vei- igheidsgaranties aanmerking laar beneden had geschroefd. Aanvankelijk verbonden de iders in Teheran aan mede- erking ook eisen die eerder lan Irak waren gesteld, zoals de ontruiming van alle bezette gebieden. Irak ging daarmee liet akkoord en zei vast te louden aan een algemene wa- lenstilstand, die formeel zou noeten worden afgekondigd, fan wilde nu alleen nog maar di in d£ V£ Ir ar ki w af G ke re te vc fo w< de lu Van onze redactie buitenland nairaa 13 van piao •pmeuw een ontmoeting te lebben met de ondergrondse e,defs van Solidariteit. Hij meent dat hij er op- ueuw in kan slagen te ont- eappen aan de agenten die "in gangen nagaan. Walesa leen yiir, 1_ - li -f cnautfeur, die voor indervraging naar het politie- oureau was meegenomen. TKK heeft opgeroepen ot demonstraties op I mei. Li? ,zei dat de Politie hem wel zal beletten deel te nemen demonstraties. In Polen heeft de politie gisteren op- ueuw een zender van Solida- Cr.i t»U1,i ,de lucht gehaald. m i later dook een nieu- VP PPhn tv.»J D v< 80 Verrassende wending iij - r

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4