ffiüiGIDS m Sly Stone probeert 't nog eens ONTDEK DE VERSCHILLEN Eigen werk LENTE popspraak Kameleon Santana FOUT! A/ Robert Palmer: trendy en toegankelijk OPLOSSING iTERDAG 16 APRIL 1983 iwembad iske en Wiske: Het Bretoense broertje- ïdgar Happie AU Aerobic Robot AL JARREAU MOTHER'S NEST Fl- Lucky LukeDaisy Town Boes T3 aan I het idee v.„ Vorige WV'6 entienjarige a46 e drie verkrach en aanranding»; olgens de poU,," Parool, volgde hu Iters vanal S Bijlmer. So bosjes in." opschudding de vrouw die binnenstraat een eerschoot. Rovers gens uit de wijd» r de Bijlmer, Zo tie geconstateerd. pakkans is klein I n aanwezige boS, ande kelderboxen arages met riante ijkheden. mensen weigeren i -eintje groen af te s en waterpartijen •oor oudere kinde- 3s. Ze kunnen er I i, mogen bijna al- - ranleg tussen de erkeersvrije wan- spaden en de rust reweg het vaakst s reden om in de blijven. Mevrouw i er van jongens van ien: „Ze zijn vaak :n niet alleen in de truinen kilometers t weinig van onvei-1 weet wel dat er in nog nooit een kind j is. Welke wijk l van honderden le Bijlmer is uitste- er te wonen en te I Maar wil je meer,:; dan maar. hoofdgriet nummer kleine opsomming refgemeenschap van 40.000 inwoners (It I n met Roermond o! I m) mist. Er zijn te I nkels. Drie bakken I ■tsenmaker. Waren-I itbreken. Buurthui-1 maar enkele. Er li I timerciële bioscoop I luizen). Wat moeten I alleenstaanden i I Jaarom kiezen ze alt I kan voor de binnen- f cafés en discothe-, t tobben. Oorspron- den die aan de zoge-1 menstraten komen j jaar erboven wonen I )at levert dus oever-T ussies op. Waarom] o's in laagbouw tus-| its? En theehuizen en Badmintonveldjes] jes tussen de ke gazons. Geen] iaar gebruiksgroen] heidsverhoging. n recreatie zijn aller-1 1st bedeeld. Alleen I ivel versleten, slecht I de opblaassporthill voor een verontrui-r werkloze Bijlmer- Deze week weer eens een I Kleine Stem vol met jullie Leen tekeningen en ge- ltóhtjes. Hartelijk bedankt Ivoor al jullie inzendingen, vooral voor alle tekeningen, I ft komen er veel meer bin nen dan we in de krant kwijt kunnen. Verhaaltjes of gedichtjes of brieven ko men er weinig. Kunnen jul- I ie daar wat aan doen? Veel I tekeningen die we van jullie Sen, zijn nagetekend. I soms wel heel knap, maar I eigenlijk vinden we de teke- I ningen die je helemaal zelf I maakt het leukst om in de Kleine Stem af te drukken. probeer het eens! Marijke en Muriel brisvsn nur; splnvslö 55 4815 hv Drada In de vorige Kleine Stem staat dat eb en vloed ln de Oosterschelde voor 99% zul len blijven zoals het was. Dat moet zijn 77H. wo£j eens een meisje, haj J2J2J\ QROab1- U0n vweiHe «luütcn OoafcQR höwV, Lente is het al, alleen sneeuw ligt nog in het dal. De narcissen komen weer open, in de winkeltjes zie je veel mensen ze kopen. Ze hebben een mooie kleur, zezijnfris en fleur. De bomen krijgen weer bladeren, to zie je weer, de lente is aan het naderen. In elke tuin zie jewel een bloem staan, en ook wel in een boslaan. Tulpen zijn ook heel mooi, vaak zijn ze als kleur: rooi. De lente is weer aan het naderen, want aan de loofbomen komen weer bladeren. Sllvie Adams, 9 Jaar, uit Chaam. 2a -kul een lonc^ £h - ?at__uoon azcLhaasd -een- gfiote .(JtaikJubeLhaan, fr\ np don QBnto Wen oen qnole loJaag, Deze tekening spreekt voor zichzelf Co-to ofyc Getekend door Kristel Koreman, 7 jaar, Waspik. Jasper de Wit, 7 jaar, tekende „De Moonka's". ■I tl-JVO:. TS J doméLLe. vn JOJ Êh Getekend door Danielle Thijssen, 5 jaar, uit Made. iwembad ontbreekt enige voetbalclub Is lmer verdreven. Er is ellend gebrek gebrek rtvelden. Tennissen, ivendrecht of Amstel mere heeft nu al pé dubbel zoveel recrea- sportieve mogelij Wie e Bijlmer. /ee jaar geleden ov«' lisarts (in de Bijlmw musicus Boy Edg« de in het begin al ov« ellen, steeds maar# van beloofde voort"' is net zoiets als een huis met een boo en en dan zeggen >r eerst over vijf jaa aangelegd" zei hij erview. Die woorotj 5 steeds geldig. He» msterdam zijn eert," asterde kind in de stee' iggen de bewoners ner. „Op het stad"®- ïn ze niets van olW en situatie. Er >g steeds naar die ie maquettes gestas :r wonen MENSEN chien wordt het - ,j nders als een oude BU voner burgemees klein jaar in een v" flat in de K-zone Hij kent de Bill"11' Misha de Bok maakte deze tekening toen hij 6 jaar was. Misschien ben je nu al 7, Misha, want je hebt wel lang moeten wachten voor hij in de krant kwam. Hier is ie dan. NET ALS profeten worden muziekvernieuwers in eigen land en eigen tijd maar zelden echt begrepen. Zo komt men er in Engeland sinds kort pas achter, dat Robert Palmer niet de muzikale charlatan is, die zijn playboy-image doet ver moeden. De Britten krijgen er benul van dat Palmer dingen gedaan heeft, die minstens zo belangrijk zijn als wat Bowie deed en doet. Heel de Britse funkgolf van dit moment is in feite niet meer dan een zwakke afspiegeling van hetgeen Palmer al jaren geleden liet horen. Met zijn nieuwe elpee 'Pride' biedt Palmer de achterblij vers kans om aan te pikken. Niet dat hij in een muzikale stilstand verkeert, maar de muziek is zo toegankelijk en te gelijkertijd zo trendy, dat je er als liefhebber van nieuwe muziek niet omheen kunt. 'Pride' is een typische Palmer-plaat geworden, waarop Robert aan de slag gaat met diverse stijlen en er uiteindelijk een fraai eigen geluid uit weet te destilleren. De elektronica is aanwezig, maar gelukkig lang niet zo overheersend als op 'Clues', en verder tref je ondermeer reggae aan, funk (in de vorm van 'Dance for me', 'You are in my system' en vooral in het schitterend vertolkte Kool and the Gang-stuk 'You can have it') en zowaar Indiase muziek in 'The silver gun'. Met name in het funky werk klinkt Palmer zeer energiek en laat hij horen, dat hij meer nog dan trendsetter zanger is. En zingen kan-ie. Zolang het niet door een elektronische zeef wordt gehaald, is Palmers' stemgeluid een van de meest expressieve in de popmuziek. Zijn frasering en souplesse ge ven zijn muziek net dat beetje extra, waardoor hij gedistin geerd en tegelijk gemeen swingend gaat klinken. Daarnaast is 'Pride' een plaat, die laat horen, waartoe een volwassen muzikant in staat kan zijn als hij conventies als hitgevoeligheid en uiterlijke indruk bij het publiek over boord zet. 'Pride' is in die zin vrijwel continu nog onbetreden paden in de popmuziek bewandelen en de indrukken, die je daar aan over houdt zijn bij tijd en wijle imponerend en voortdurend positief. Want anders dan bij de meeste arties ten, die met nieuwe vormen en met name elektronica expe rimenteren, treedt er bij Palmer nergens nietszeggendheid op de voorgrond. Dat laatste zou een eerste vereiste moeten zijn voor al dit soort muziek, maar helaas bewijzen talloze Britse bandjes het tegendeel. Wira van Leest ALS JE Amerikaanse funk- grootheden van dit moment vraagt waar ze hun inspira tie vandaan hebben, dan zullen negen van de tien de naam Sly Stone noemen. Gelijk hebben ze, want Sly and the Family Stone zetten al aan het eind van de jaren zestig funkmuziek weg, waaraan nu nog veel groe pen niet kunnen tippen. Met Sly zelf is het in de tussentijd niet zo best ge gaan. Terwijl de funk in middels niet meer weg te denken is uit de zwarte mu ziek, zegt de naam Sly Stone jonge luisteraars niets meer. Sly is afgezakt naar de ver getelheid en hij probeert daar om de zoveel tijd met nieuw plaatmateriaal uit te geraken. 'Back on the right track' uit 1979 was de laatste (mislukte) poging daartoe en nu probeert hij het met de elpee 'Ain't but the one way' Die elpee verdient, op grond van nummers als 'L.O.V.I.N.U.', 'Hobo ken' en 'Who in the funk do you think you are', meer dan eens een nummertje in de Soul Show en daarna de uit- verkoopbakken. 'Ain't but the one way' staat in genoemde nummers en ook in de opmerkelijke cover van 'You really got me' van de Kinks garant DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Santana, 22 april in Rotterdam (Ahoy) Eric Clapton, 23 april in Rotter dam (Ahoy) Maze, 25 april in Utrecht (Vre- denburg) Joni Mitchell, 27 april in Den Haag (Congresgebouw) Undertones, 27 april in Rotter dam (Arena) en 30 april in Eind hoven (Effenaar) Linton Kwesl Johnson, 30 april in Middelburg (Toorenvliet) A Certain Ratio, 24 arpil in Rot terdam (Arena) Shretkback, 17 april in Rotter dam (Arena) voor opwinding en die kun nen we in de zwarte muziek best gebruiken, zeker nu in de hitparades de zoete koek de overhand dreigt te krij gen. Een overdonderende co me-back is 'Ain't but the one way' niet, maar een hit single staat er zeker op en zo'n plaatsucces zou Sly best eens kunnen inspireren tot echt spetterende platen. 'Ain't but the one way' laat horen, dat hij er weer zin in heeft, nu dat zetje in de rug nog. MIJN LIEVE vriendin maakte, toen ik 'Motion' van Allen Toussaint weer eens opzette, de opmerking: 'Wat een goede plaat, en tegen woordig maakt-ie van die commerciële muziek'. Ik dacht nog even, dat ik dan een elpee of wat van deze meester uit New Orleans over het hoofd had gezien, maar al snel werd me duide lijk, dat ze Al Jarreau be doelde. En Jarreau's muziek is commercieel en zijn platen zijn glad. Zo glad, dat mijn naald meteen naar het gaatje lijkt te vliegen zonder dat ik het idee heb werkelijk iets gehoord te hebben. Na tuurlijk: Jarreau is een fa buleus vocalist, maar je moet het gekke bekkie erbij zien om het echt te kunnen waarderen. Op zijn nieuwe elpee 'Jar reau' hoor je veel techniek en nauwelijks talent. De composities zijn goed, maar er spreekt nergens begeeste ring uit en ik ken heel wat zangers met een minder vo caal bereik, die veel meer soul in hun zang leggen dan Jarreau. 'Jarreau' is zeker geen slechte elpee, maar na het draaien blijf ik zitten met een onbevredigend gevoel. Het is allemaal mooi en aar eindredactie wim van leest CARLOS SANTANA is een kameleon. Op zijn vorige el pee 'Shango' leek hij zich de finitief genesteld te hebben in soepele 'All American rock'. Met zijn nieuwe 'Ha vanna moon' keert hij echter op zijn schreden terug. Latijnse ritmen, zoals die al op zijn allereerste elpees te vinden waren, en swing uit het zuiden van de States voeren de boventoon en ik moet zeggen, dat het geheel zich prettig laat aanhoren. Meer dan dat: 'Havanna moon' is een zalige 'volwas sen' plaat. Er zit schitteren de boogie in op de momenten dat The Fabulous Thunder- birds opduiken, de- soul krijgt zijn beslag in de bij dragen van Booker T. Jones en in 'Verdera Tropical' en vooral 'They all went to Me xico' zorgen met name Wil lie Nelson en Flaco Jimenez voor heerlijk deinende Tex-1 mex. Het volwassene van 'Ha vanna moon' slaat vooral op de volstrekte eigenzinning- heid, die Carlos Santana op deze plaat ten toon spreidt. Hij stoort zich aan geen en- Carlos Santa na:. .gevoel en begees tering... -FOTO CBS kele trend, maar speelt ge woon de muziek, die hem voor de vingers komt, of het nou 'Who do you love' van Bo Diddley is of een reprise van 'Tales of Kilimanjaro' van 'Zebop!' (Reprise klopt in dit geval eigenlijk niet, want deze versie dateert van voor die op 'Zebop!'). Dat maakt 'Havanna moon' tot een gevarieerde plaat, maar een ratjetoe van stijlen is het allerminst. Daarvoor zit er over de hele linie te veel gevoel en vooral te veel begeestering in. 'Ha vanna moon' is eerder een staalkaart van wat Carlos Santana allemaal kan zon der dat hij in onnodig gef- reak vervalt. Bovenal is het een intens swingende plaat, die met name in de latin-stukken nogal wat nostalgie oproept. Alhoewel nostalgie, er valt ook vandaag nog volop van te genieten. Wim van Leest dig, maar het zet geen zoden aan de dijk. Bij een zanger, die alles geeft, zal ik na een elpee bij wijze van spreken niks meer draaien, omdat het zojuist allemaal gezegd is, maar dat gevoel krijg ik bij Jarreau nergens. ZO ROND 1978 met de el pee Mother factor' en een imponerend optreden op Pinkpop leek er niets een doorbraak voor Mother's Fi nest in de weg te staan. Leek, want het is er alle maal niet van gekomen en luisterénd naar de elpee 'One mother to another' kom ik tot de conclusie, dat dat geen ramp is. Want deze nieuwe Mot her's Finest-elpee stelt niet zoveel voor. Er staat geen enkel nummer op, dat niet al op genoemde 'Mother factor' had kunnen staan en in dat tijdsbestek bezien, lijkt een prachtig nummer als 'Piece of the rock' toch niet meer dan een toevalstreffer te zijn geweest. 'One mother to another' klinkt in aanleg nog wel goed, maar als je het resul taat naast dat van bijvoor beeld Chaka Khan's laatste elpee legt, dan heeft deze moeder niets te zeggen. Wim van Leest 3 er een uitstekende" herinnert hij zich- jt de wijk opgeBo" Ik had veel en insPrij contacten. Er he< enorme pioniersg# erend." Er is derW' hoop voor de Bij"1. ;o'n burgemeester. ben slechts een van tanten" waarschuwt WEB VAM M.. Asaae/cl fO*W£MI£- L CUR6I6TEN j 'iao;sjadde>( uba jood 'jaddejj uea snau 'sjjuii Suiunajuue 'smaaj Mnoui 'iuep( uea uii| 'sfipaj afset 'utazaq 'aap -uosj]uii aCjsBJi 'tUEpi uba jBBt) '3uiunaifao;s

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19