rA
fnv: Reacties op rapport Blok zijn zeer emotioneel
IE Stem
PIJLER „KUSTE" 00STERSCHELDEM0ND
STROP VOOR
OOSTBURG VAN
32.000,-
'Vlagincident' bij
overdracht
standaardfregat
Ü.JL
i geïsoleerd, C.V. (gas).
I b.v.
"de 4in1 krant
^Staatssecretaris schendt afspraken over bacterievuur
Middelburg
stopt steun
aan centrum
erslaafden
<st
rra STEM
'Onjuist
besluit
over WOV'
Jan van Brakel lag weer eens dwars
>p in Tilburg
tnl te Tilburg
irijf
lag
VRIJDAG
15 APRIL 1983
500,- belonifS
GS doen beklag bij Kamercommissies:
Besparingen
Niet veilig genoeg
Huizenbouw gaat niet door
[uze van z n auto
fingen van econo-
i aan de B.V., maar
pe.
i die uitblinkt door
Iderscheid tussen
Veters,
en Passat. Een
|lie voor een groot
heeft gekregen.
Ie lijnen die daar bei I
pireete invloed op
[cilinders, als benzine,
Iin bovengenoemde
latsen waar het verant-
loegepast. Daardoor
[erden hoeven de van
len overtollige kilo's
Ichakel- en verbruiks-
"et om redenen van
[dig is om over te
lorde lige kilometers
jien maar de vraag is
Izier. Dankzij een
Indrijving, een zelf-
jig en een koerscorrige-
lat bogen op koersvast
[t hij ook op een andere
Ie rit, wanneer een
Itig saldo kan worden
left Volkswagen 6 jaar
Irroesten van binnenuit
[garantie,
len persoonlijke
[t zijn, weet dan dat er
pgen
iaat
K DUURT'T LANGST,
[toren, bouwjaar 1980.
hoogte 540 cm, door*
lan vóór -en achterzijde
agazijn.
waarvan 180 m2 over-
Islag en parkeren.
[ankoop voor eigen ge-
425.000,- k-k-
ïtiging kunt U kontakt
veste
hakelaar o.g.
433, 5000 AK Tilburg M
'3057 of (040) 810902
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND^
9.00-
te
n met
iands-
k 'ns
irwerk.
offerte,
tel.
ff
■TP r\
i hhb
ZEELAND
T18 PAGINA ZEELAND 1
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De eerste
reacties van ziekenhuisbe
stuurders en artsen op het
dinsdag verschenen rapport
Tussen Artsenmacht en pa
tiëntenklacht" zijn volgens
het FNV Zeeland „zeer emo
tioneel".
„Al één dag na het ver
schijnen, en zonder dat men
de inhoud van het rapport
goed heeft kunnen bestude
ren, trekt men van leer. Er
wordt emotioneel gerea
geerd op de cijfermatige kri-
tiek die in het rapport
staat", aldus FNV-districts-
bestuurder drs. T. Strous.
Dat Zeeuwsvlaamse pa
tiënten in toenemende mate
worden doorverwezen naar
specialisten in de academi
sche ziekenhuizen van Gent
en Antwerpen, zoals uit di
verse reacties blijkt, waagt
Strous te betwijfelen.
Hij zou weieens willen
weten of het een werkelijke
toename is of dat het een
ombuiging is van de stroom
die vroeger naar Brabant of
de Randstad werd verwezen.
„Is dat laatste het geval dan
is er van een toename geen
sprake. Op zich is het door
verwijzen naar België een
goede zaak die mede tot
stand is gekomen door de
aanhoudende pressie van de
Werkgroep Gezondheids
zorg Zeeuwsch-Vlaanderen,
waarvan wij ook deel uit
maakte", zo meent hij.
Strous wijst erop dat bij
een volwaardige specialisti
sche bezetting 80 procent
van de patiënten op de voor
zieningen in eigen regio
aangewezen zou moeten
zijn. „In Zeeuwsch-Vlaan
deren was het in 1980 zo dat
bij een onvolwaardige spe
cialistische bezetting maar
liefst 87 procent van de pa
tiënten op de eigen regio was
aangewezen. Dat klopt dus
niet".
Ook wijst hij erop dat (in
1979) chirurgie en interne
geneeskunde 46 procent van
de ziekenhuisopnames voor
hun „rekening" namen.
Landelijk was dat percenta
ge 34,5 procent. „Er worden
dan kennelijk patiënten be
handeld die eigenlijk ander
soortige specialistische hulp
nodig hadden."
De opmerking dat de
werkgroep Gezondheidszorg
niet de Zeeuwsvlaamse be
volking zou representeren
bestrijdt Strous. „Alleen wij
als FNV al vertegenwoordi
gen toch een flink deel van
de bevolking. Alles wat wij
doen wordt eerst met de
achterban besproken, onze
mensen weten waar wij mee
bezig zijn".
Natuur en Milieu boos
over 4mei doornplan'
Naar de betrokken land-
KKiivorganisaties, veronder-
itelt Algra, want Natuur en
ililieu beschikt nog steeds
over niet meer dan het persbe-
icht. „Het kan natuurlijk ook
lijn dat wij halfverwege de rit
uit het overleg gedonderd zijn,
maar dan hadden we dat toch
aag even gehoord."
Volgens de beleidsmede
werker van Natuur en Milieu
Van onze Haagse redactie
UTRECHT DEN HAAG - „Wat staatssecre-
aris Ploeg nu doet is ongekend. Hij marcheert
dwars door alle afspraken heen." Dat zegt be-
eidsmedewerker Siebe Algra van de landelij-
;e stichting Natuur en Milieu over het bestrij-
iingsplan bacterievuur, dat Ploeg eerder deze
week naar de 'betrokken organisaties' stuurde.
is het actieplan tegen het bac
terievuur zonder meer ramp
zalig voor het Nederlandse
meidoornbestand. „Het gaat
veel verder dan aanvankelijk
de bedoeling was. Als je dit
leest zie je dat zowat alle mei
doorns buiten de beschermde
gebieden op termijn gekapt
moeten worden. En de mei
doorns binnen de zogenaamde
concentratiegebieden moeten
veel intensiever worden on
derhouden. Wat dat precies
inhoudt weten we nog niet,
maar als dat betekent: elke
twee jaar omzagen, dan hoe
ven we ze niet meer te laten
uitlopen. Een meidoorn is niets
waard als hij niet tot volle
wasdom mag komen."
In elk geval, weet Algra, zal
de controle en het onderhoud
sterk moeten worden verbe
terd, en dat kost zo al tiendui
zenden guldens extra. Een
schadepost waar geen midde
len tegenover staan. Maar bui
ten de concentratiegebieden -
en dat geldt bijvoorbeeld voor
de meidoorns op de dijken in
Zuid Beveland - is de situatie
nog erger. „Als daar een begin
van bacterievuur wordt ont
dekt, gaan al die bomen er met
wortel en tak uit. En worden
er geen nieuwe aangeplant."
Algra is nu van plan bin
nenkort met staatssecretaris
Ploeg en minister Braks con
tact op te nemen voor een ge
sprek. „Als zij ons niet uitno
digen, nodigen wij onszelf uit.
Ploeg zal ons tenminste moe
ten vertellen wat nu precies de
schade is die de fruitteelt van
dat bacterievuur heeft onder
vonden. Wij hebben de indruk
dat de kosten van het bestrij-
dingsplan nu al hoger zijn dan
die schade."
.MIDDELBURG - De ge-
jneente Middelburg wil
paar financiële steun aan
Pet Huiskamer projekt
poor drugsverslaafden
HKPD) in Vlissingen
[taken.
In een voorstel aan de raad
Itellen B en W voor om de bij-
pge voor 1983 volledig te
jandhaven, in 1984 te vermin
ieren, waarna op 1 januari
(985 het HKPD beëindigd zou
Bioeten worden.
Daarmee brengt de gemeen
de Middelburg het huiskamer-
irojekt jn moeilijkheden. Het
■reject is namelijk vier jaar
geleden opgezet als regionaal
p'angcentrum voor drugs
verslaafden met steun van de
jemeenten Vlissingen, Goes en
Middelburg.
Goes heeft al eerder afge
pakt en nu Middelburg volgt,
peigt de opvang van drugs
verslaafden in de regio in de
Kjte komen- De gemeente
fUüdelburg rekent erop dat
r Zeeuws consultatiebureau
foor alcohol en drugs de taken
|an het huiskamerprojekt kan
pernemen.
0 wor zuowest nederland
voor inl. die leiden w'!
rugvinden van twee
cord versterkers, ty'
3003 en een Of
echo type DRS 78-
wat weet bel dan,
653198 (Arnold)
650049 (Frank).
CARPOOL-vervoer
Oosterhout, Dongen^
Eindhoven v.v. v3[,%
vertrektijden mogelr
01623-15450.
PannekoekhU|s
Nijntje Godfried
kenstr. 44, M3" brf 'sP6cteur
01626-2220. 100 1
pannekoeken, ook
kinderpartijtjes.
anloren
Terneuzen, Hulst en Goes,
ressen en telefoonnum-
ers °P pagina 2.
'edactle
fcn: Rein van der
(editie-chef), Jan Jan-
(plv. chef), Frank Dey,
Mr rL ?hipper' Cor de
SDom u Ton Koome"
faëton n Eugène Ver-
el iwh„ gé van ber"
nnlelbur9: Henk Post-
f®- Oostburg: Co Meertens.
^cepunten
Uto»Hde: mevr- Neve.
250'exanderstr. 4, 01148-
t Zeeland: C. Me-
pr,vé 01150-95839.
MWÉÉMÉÉUé
BURGHSLUIS - Zestien
duizend ton woog de pij
ler die het hefschip
Ostrea gistermiddag om
12 uur heel voorzichtig op
de tevoren schoongezo-
gen bodem van de Oos-
terschelde neerzette.
Het was de eerste keer
dat een pijler voor de
stormvloedkering werd
geplaatst. Het ging hier
om een proef die naar de
mening van de projectlei
ding uitstekend slaagde.
De proefpijler, De Ham
men 9, had er een uur
voor nodig om de bodem
van de Oosterschelde te
bereiken.
Het experiment, waar
bij dertig man was be
trokken, speelde zich in
het gebied van De Room
pot af. De Ostrea ope
reerde in nauwe samen
werking met het afmeer-
en opschoonponton Ma-
coma, een superstofzui
ger, die er voor zorgde
dat alle obstakels van de
eerder gelegde funde-
ringsmat verdwenen.
Aan het plaatsen van
de pijler was een grondi
ge inspectie van de Oos-
terscheldebodem door het
onderwatervoertuig Por-
tunus voorafgegaan. Vol
gende week wordt de
proefneming driemaal
herhaald. Direct na de
bouwvakvakantie wordt
-in het sluitgat Hammen-
een begin gemaakt met
het definitieve plaatsen
van de pijlers voor de
stormvloedkering. In to
taal moeten er 66 pijlers
in de Oosterscheldemond
worden neergezet. Ko
ningin Beatrix heeft al
laten weten de eerste
echte plaatsing te willen
bijwonen.
De Ostrea zet de eerste pijler neer
foto willem mieras
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG- Bij de mi
nisters van Verkeer en Water
staat en Financiën is nog
steeds weinig te bespeuren
van een „positieve grondhou
ding" met betrekking tot een
vaste oeververbinding onder
en over de Westerschelde. Het
is onjuist om een, zeker voor
Zeeland, zo belangrijk project
op een dergelijke, zonder goed
onderbouwde argumenten
terzijde te schuiven.
Tot deze conclusie komen
gedeputeerde staten van Zee
land in hun brief aan de vaste
commissies voor Verkeer en
Waterstaat en Fianciën van de
Tweede Kamer, waarin zij
nogmaals dringend pleiten
voor het realiseren van de
Westerschelde-oeververbin-
ding (WOV). GS verwijzen
naar het gesprek dat zij op 23
maart j.l. hebben gehad met de
ministers Smit-Kroes van
Vërkeer en Waterstaat en Ru-
ding van Financiën en waarbij
nieuwe berekeningen op basis
van een aangepast ontwerp
voor de WOV op tafel zijn ge
legd.
Volgens deze nieuwe bere
keningen achten GS uitvoe
ring van het project financieel
haalbaar. Zo zijn GS op basis
van de meest recente gegevens
uitgegaan van een verkeers
aanbod dat 20 procent lager
ligt dat aanvankelijk is aange
nomen. Wat de toltarieven be
treft waren verder de minis
ters uitgegaan van een tarief
van 6,25, hetgeen volgens GS
foutief is. Dit tarief zou op 8,-
of 8,22 moeten uitkomen.
Voorts zijn de ministers uitge
gaan van een rijksbijdrage en
dus een besparing op de huidi
ge veerverbindingen van 17
miljoen per jaar. Ook dit ach
ten GS onjuist, zij komen tot
een besparing van zeker ƒ25
miljoen per jaar.
Volgens GS kan door een
aantal wijzigingen in het ont
werp een besparing van 125,—
miljoen op de bouwkosten
worden bereikt. Het dagelijks
bestuur van de provincie con
cludeert dat 50 jaar ruim
schoots voldoende is om de
WOV afgeschreven te hebben.
„Er blijft zelfs een ruime mar
ge over. In deze vorm en bij
deze condities is de WOV een
bedrijfs-economisch gezond
project", aldus GS in hun brief
aan de vaste Kamercommis
sies.
Ten overvloede hebben GS
het Nederlands Economisch
Instituut gevraagd een nieuwe
kosten/baten analyse van het
project te maken. Deze analy
se laat volgens GS zien dat het
ook vanuit de invalshoek van
de maatschappelijke kosten en
de maatschappelijke baten om
een gezond project gaat. De re
sultaten van een macro-eco
nomische analyse, die GS heb
ben laten plaatsvinden, zijn
nog niet bekend.
Volgens GS zijn de bereke
ningen en resultaten daarvan
door de betrokken ministers
nauwelijks aangevochten. "Op
een herhaald voorstel onzer
zijds om een ambtelijke werk
groep op zeer korte termijn
een en ander nog eens te laten
nagaan werd niet ingegaan.
Hoewel de ministers zich kon
den vinden in de herziene ver-
keersprognoses kwamen zij
opnieuw tot een negatief oor
deel over het project", aldus
GS.
Tot niet geringe verbazing
van het college kwamen de
ministers met het doorslagge
vende argument aandragen
dat de brug/tunnel in de nieu
we opzet niet zou voldoen aan
te stellen veiligheidseisen.
„Het project voldoet echter ge
heel aan de geldende RONA-
normen. De minister me
vrouw Smit-Kroes. Red.) han
teert voor dit project klaar
blijkelijk andere normen.'Des
gevraagd verklaarde zij dat
voor dit unieke project ook
unieke normen geldenm. Wel
ke dat zijn weten wij heden
ten dage nog niet. Ons rest
thans eeen beroep te doen op
de volksvertegenwoordiging",
aldus GS van Zeeland.
OOSTBURG - Het niet doorgaan van de geplande bouw van tien
woningen (in stapelbouw) in plan Kleine Jonkvrouw in IJzen-
dijke kost de gemeente Oostburg 31.974,-.
Dit zijn de kosten die de aannemer in rekening heeft gebracht.
Zij werden gemaakt voorafgaande aan het besluit van de ge
meenteraad uiteindelijk geen bouwgrond voor dit doel te verko
pen.
Zoals bekend werd korte tijd daarna besloten en toestemming
verkregen de woningen te bouwen aan de Van Houtestraat in
Oostburg. „Anders zou het schadebedrag nog veel groter zijn ge
weest", aldus wethouder A. de Feijter.
De straat waaraan de woningen staan wordt Vaartstraat ge
noemd. „Een toepasselijke naam gezien het tempo waarin de
woningen hier konden verrijzen". De bouw heeft overigens voor
het aloude Violetstraatje een bijkomstig voordeel.
Dit kleine stukje Oostburg dat de bombardementen van 1944
overleefde, was nog steeds niet op de riolering aangesloten. Dat
wordt nu „meegenomen", waarvoor de raad een krediet van
rond 54 mille wordt gevraagd.
Van een onzer verslaggevers
VLISSINGEN - Jan van Brakel was een zeeheld
uit onze Gouden Eeeuw die vooral roem verwierf
door zijn optreden tijdens de tocht naar Chatham.
Hij was niet alleen stoutmoedig maar ook soms
weerbarstig.
De Jan van Brakel, het
nieuwste standaardfregat
van de Koninklijke Marine,
lijkt die traditie van eigen
zinnigheid voort te willen
zetten. Weerstond het schip
bij zijn doop tot tweemaal
toe de champagnefles, giste
ren bij de officiële over
dracht bij De Schelde in
Vlissingen, zorgde een „vla-
gincident" voor enige erger
nis onder de talrijke mari
nemensen en allesbehalve
plezierige ogenblikken voor
de man die op het achter
schip de Nederlandse
driekleur moest hijsen.
Ondanks herhaalde po
gingen vertikte het dundoek
zich in de straffe wind te
ontplooien en bleef het als
een soort natte dweil om de
vlaggestok kronkelen...
In een ongewoon sobere
ceremoniële omlijsting - de
bijzonder moeilijke omstan
digheden waarin de Ko
ninklijke Maatschappij De
Schelde verkeert geven nu
eenmaal geen aanleiding tot
uitbundig feestbetoon
droeg KMS-directeur ir. B.
Pröpper het negende stan-
daardfeagt van een serie
van tien aan commandeur
V. Rademakers, plaatsver
vangend directeur materieel
van de Koninklijke Marine,
over.
Ir. Pröpper zei dat de nau
we samenwerking en geza
menlijke inspanning van de
mensen van De Schelde en
het marinepersoneel de
laatste maanden onder bij
zondere druk hebben ge
staan.
„De toestand van surséan
ce van betaling waarin De
Schelde verkeert maakt het
werk bijzonder moeilijk. Le-
veringen en betalingen ge
ven voortdurend problemen.
Een normale planning is
niet mogelijk. Onder deze
omstandigheden wordt veel
begrip en improvisatietalent
gevergd van alle mensen die
bij de bouw zijn betrokken.
Daarbij komt dan de onze
kerheid over de toekomst,
het verlies van arbeids
plaatsen en de spanningen
die dit oproept".
De KMS-directeur was
dankbaar dat de marine on
der deze omstandigheden
zich alle moeite heeft ge
troost om de helpende hand
te bieden en in stand te hou
den wat verloren dreigt te
gaan. Daarvoor zijn wij er
kentelijk. In de nood leert
men zijn vrienden kennen",
aldus ir. Pröpper.
Commandeur Radema
kers meende dat de Jan van
Brakel, ondanks de tegen
spoed die in velerlei vorm
tijdens de bouw optrad, een
voortreffelijk produkt van
De Schelde is geworden. Hij
dankte iedereen die aan de
bouw van het schip en de ge
slaagde proeftocht heeft bij
gedragen.
Kapitein-luitenant ter zee
Met gemengde gevoelens slaan deze werknemers van De Schelde in Vlissingen de over
dracht van het standaardfregat Jan van Brakel gade. De onzekerheid over de toekomst
van de KMS drukte een duidelijk stempel op de plechtigheid. - foto willem mieras
P. Damsma, de commandant
van de Jan van Brakel,
sprak van een feestelijke ge
beurtenis voor de Koninklij
ke Marine.
Ook hij roemde
de uitstekende relatie tussen
het proeftochtpersoneel van
De Schelde en de eigen be
manning.
Na het uitbrengen van een
driewerf hoezee voor de ko
ningin gaf mevrouw H.de
Geus- Steendam, echtgenote
van de toenmalige minister
van Defensie en in mei 1981
de doopster van het nieuw
ste standaardfregat, de Jan
van Brakel en zijn beman
ning haar beste wensen mee.