rA fnv: Reacties op rapport Blok zijn zeer emotioneel IE Stem PIJLER „KUSTE" 00STERSCHELDEM0ND STROP VOOR OOSTBURG VAN 32.000,- 'Vlagincident' bij overdracht standaardfregat Ü.JL i geïsoleerd, C.V. (gas). I b.v. "de 4in1 krant ^Staatssecretaris schendt afspraken over bacterievuur Middelburg stopt steun aan centrum erslaafden <st rra STEM 'Onjuist besluit over WOV' Jan van Brakel lag weer eens dwars >p in Tilburg tnl te Tilburg irijf lag VRIJDAG 15 APRIL 1983 500,- belonifS GS doen beklag bij Kamercommissies: Besparingen Niet veilig genoeg Huizenbouw gaat niet door [uze van z n auto fingen van econo- i aan de B.V., maar pe. i die uitblinkt door Iderscheid tussen Veters, en Passat. Een |lie voor een groot heeft gekregen. Ie lijnen die daar bei I pireete invloed op [cilinders, als benzine, Iin bovengenoemde latsen waar het verant- loegepast. Daardoor [erden hoeven de van len overtollige kilo's Ichakel- en verbruiks- "et om redenen van [dig is om over te lorde lige kilometers jien maar de vraag is Izier. Dankzij een Indrijving, een zelf- jig en een koerscorrige- lat bogen op koersvast [t hij ook op een andere Ie rit, wanneer een Itig saldo kan worden left Volkswagen 6 jaar Irroesten van binnenuit [garantie, len persoonlijke [t zijn, weet dan dat er pgen iaat K DUURT'T LANGST, [toren, bouwjaar 1980. hoogte 540 cm, door* lan vóór -en achterzijde agazijn. waarvan 180 m2 over- Islag en parkeren. [ankoop voor eigen ge- 425.000,- k-k- ïtiging kunt U kontakt veste hakelaar o.g. 433, 5000 AK Tilburg M '3057 of (040) 810902 DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND^ 9.00- te n met iands- k 'ns irwerk. offerte, tel. ff ■TP r\ i hhb ZEELAND T18 PAGINA ZEELAND 1 Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De eerste reacties van ziekenhuisbe stuurders en artsen op het dinsdag verschenen rapport Tussen Artsenmacht en pa tiëntenklacht" zijn volgens het FNV Zeeland „zeer emo tioneel". „Al één dag na het ver schijnen, en zonder dat men de inhoud van het rapport goed heeft kunnen bestude ren, trekt men van leer. Er wordt emotioneel gerea geerd op de cijfermatige kri- tiek die in het rapport staat", aldus FNV-districts- bestuurder drs. T. Strous. Dat Zeeuwsvlaamse pa tiënten in toenemende mate worden doorverwezen naar specialisten in de academi sche ziekenhuizen van Gent en Antwerpen, zoals uit di verse reacties blijkt, waagt Strous te betwijfelen. Hij zou weieens willen weten of het een werkelijke toename is of dat het een ombuiging is van de stroom die vroeger naar Brabant of de Randstad werd verwezen. „Is dat laatste het geval dan is er van een toename geen sprake. Op zich is het door verwijzen naar België een goede zaak die mede tot stand is gekomen door de aanhoudende pressie van de Werkgroep Gezondheids zorg Zeeuwsch-Vlaanderen, waarvan wij ook deel uit maakte", zo meent hij. Strous wijst erop dat bij een volwaardige specialisti sche bezetting 80 procent van de patiënten op de voor zieningen in eigen regio aangewezen zou moeten zijn. „In Zeeuwsch-Vlaan deren was het in 1980 zo dat bij een onvolwaardige spe cialistische bezetting maar liefst 87 procent van de pa tiënten op de eigen regio was aangewezen. Dat klopt dus niet". Ook wijst hij erop dat (in 1979) chirurgie en interne geneeskunde 46 procent van de ziekenhuisopnames voor hun „rekening" namen. Landelijk was dat percenta ge 34,5 procent. „Er worden dan kennelijk patiënten be handeld die eigenlijk ander soortige specialistische hulp nodig hadden." De opmerking dat de werkgroep Gezondheidszorg niet de Zeeuwsvlaamse be volking zou representeren bestrijdt Strous. „Alleen wij als FNV al vertegenwoordi gen toch een flink deel van de bevolking. Alles wat wij doen wordt eerst met de achterban besproken, onze mensen weten waar wij mee bezig zijn". Natuur en Milieu boos over 4mei doornplan' Naar de betrokken land- KKiivorganisaties, veronder- itelt Algra, want Natuur en ililieu beschikt nog steeds over niet meer dan het persbe- icht. „Het kan natuurlijk ook lijn dat wij halfverwege de rit uit het overleg gedonderd zijn, maar dan hadden we dat toch aag even gehoord." Volgens de beleidsmede werker van Natuur en Milieu Van onze Haagse redactie UTRECHT DEN HAAG - „Wat staatssecre- aris Ploeg nu doet is ongekend. Hij marcheert dwars door alle afspraken heen." Dat zegt be- eidsmedewerker Siebe Algra van de landelij- ;e stichting Natuur en Milieu over het bestrij- iingsplan bacterievuur, dat Ploeg eerder deze week naar de 'betrokken organisaties' stuurde. is het actieplan tegen het bac terievuur zonder meer ramp zalig voor het Nederlandse meidoornbestand. „Het gaat veel verder dan aanvankelijk de bedoeling was. Als je dit leest zie je dat zowat alle mei doorns buiten de beschermde gebieden op termijn gekapt moeten worden. En de mei doorns binnen de zogenaamde concentratiegebieden moeten veel intensiever worden on derhouden. Wat dat precies inhoudt weten we nog niet, maar als dat betekent: elke twee jaar omzagen, dan hoe ven we ze niet meer te laten uitlopen. Een meidoorn is niets waard als hij niet tot volle wasdom mag komen." In elk geval, weet Algra, zal de controle en het onderhoud sterk moeten worden verbe terd, en dat kost zo al tiendui zenden guldens extra. Een schadepost waar geen midde len tegenover staan. Maar bui ten de concentratiegebieden - en dat geldt bijvoorbeeld voor de meidoorns op de dijken in Zuid Beveland - is de situatie nog erger. „Als daar een begin van bacterievuur wordt ont dekt, gaan al die bomen er met wortel en tak uit. En worden er geen nieuwe aangeplant." Algra is nu van plan bin nenkort met staatssecretaris Ploeg en minister Braks con tact op te nemen voor een ge sprek. „Als zij ons niet uitno digen, nodigen wij onszelf uit. Ploeg zal ons tenminste moe ten vertellen wat nu precies de schade is die de fruitteelt van dat bacterievuur heeft onder vonden. Wij hebben de indruk dat de kosten van het bestrij- dingsplan nu al hoger zijn dan die schade." .MIDDELBURG - De ge- jneente Middelburg wil paar financiële steun aan Pet Huiskamer projekt poor drugsverslaafden HKPD) in Vlissingen [taken. In een voorstel aan de raad Itellen B en W voor om de bij- pge voor 1983 volledig te jandhaven, in 1984 te vermin ieren, waarna op 1 januari (985 het HKPD beëindigd zou Bioeten worden. Daarmee brengt de gemeen de Middelburg het huiskamer- irojekt jn moeilijkheden. Het ■reject is namelijk vier jaar geleden opgezet als regionaal p'angcentrum voor drugs verslaafden met steun van de jemeenten Vlissingen, Goes en Middelburg. Goes heeft al eerder afge pakt en nu Middelburg volgt, peigt de opvang van drugs verslaafden in de regio in de Kjte komen- De gemeente fUüdelburg rekent erop dat r Zeeuws consultatiebureau foor alcohol en drugs de taken |an het huiskamerprojekt kan pernemen. 0 wor zuowest nederland voor inl. die leiden w'! rugvinden van twee cord versterkers, ty' 3003 en een Of echo type DRS 78- wat weet bel dan, 653198 (Arnold) 650049 (Frank). CARPOOL-vervoer Oosterhout, Dongen^ Eindhoven v.v. v3[,% vertrektijden mogelr 01623-15450. PannekoekhU|s Nijntje Godfried kenstr. 44, M3" brf 'sP6cteur 01626-2220. 100 1 pannekoeken, ook kinderpartijtjes. anloren Terneuzen, Hulst en Goes, ressen en telefoonnum- ers °P pagina 2. 'edactle fcn: Rein van der (editie-chef), Jan Jan- (plv. chef), Frank Dey, Mr rL ?hipper' Cor de SDom u Ton Koome" faëton n Eugène Ver- el iwh„ gé van ber" nnlelbur9: Henk Post- f®- Oostburg: Co Meertens. ^cepunten Uto»Hde: mevr- Neve. 250'exanderstr. 4, 01148- t Zeeland: C. Me- pr,vé 01150-95839. MWÉÉMÉÉUé BURGHSLUIS - Zestien duizend ton woog de pij ler die het hefschip Ostrea gistermiddag om 12 uur heel voorzichtig op de tevoren schoongezo- gen bodem van de Oos- terschelde neerzette. Het was de eerste keer dat een pijler voor de stormvloedkering werd geplaatst. Het ging hier om een proef die naar de mening van de projectlei ding uitstekend slaagde. De proefpijler, De Ham men 9, had er een uur voor nodig om de bodem van de Oosterschelde te bereiken. Het experiment, waar bij dertig man was be trokken, speelde zich in het gebied van De Room pot af. De Ostrea ope reerde in nauwe samen werking met het afmeer- en opschoonponton Ma- coma, een superstofzui ger, die er voor zorgde dat alle obstakels van de eerder gelegde funde- ringsmat verdwenen. Aan het plaatsen van de pijler was een grondi ge inspectie van de Oos- terscheldebodem door het onderwatervoertuig Por- tunus voorafgegaan. Vol gende week wordt de proefneming driemaal herhaald. Direct na de bouwvakvakantie wordt -in het sluitgat Hammen- een begin gemaakt met het definitieve plaatsen van de pijlers voor de stormvloedkering. In to taal moeten er 66 pijlers in de Oosterscheldemond worden neergezet. Ko ningin Beatrix heeft al laten weten de eerste echte plaatsing te willen bijwonen. De Ostrea zet de eerste pijler neer foto willem mieras Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG- Bij de mi nisters van Verkeer en Water staat en Financiën is nog steeds weinig te bespeuren van een „positieve grondhou ding" met betrekking tot een vaste oeververbinding onder en over de Westerschelde. Het is onjuist om een, zeker voor Zeeland, zo belangrijk project op een dergelijke, zonder goed onderbouwde argumenten terzijde te schuiven. Tot deze conclusie komen gedeputeerde staten van Zee land in hun brief aan de vaste commissies voor Verkeer en Waterstaat en Fianciën van de Tweede Kamer, waarin zij nogmaals dringend pleiten voor het realiseren van de Westerschelde-oeververbin- ding (WOV). GS verwijzen naar het gesprek dat zij op 23 maart j.l. hebben gehad met de ministers Smit-Kroes van Vërkeer en Waterstaat en Ru- ding van Financiën en waarbij nieuwe berekeningen op basis van een aangepast ontwerp voor de WOV op tafel zijn ge legd. Volgens deze nieuwe bere keningen achten GS uitvoe ring van het project financieel haalbaar. Zo zijn GS op basis van de meest recente gegevens uitgegaan van een verkeers aanbod dat 20 procent lager ligt dat aanvankelijk is aange nomen. Wat de toltarieven be treft waren verder de minis ters uitgegaan van een tarief van 6,25, hetgeen volgens GS foutief is. Dit tarief zou op 8,- of 8,22 moeten uitkomen. Voorts zijn de ministers uitge gaan van een rijksbijdrage en dus een besparing op de huidi ge veerverbindingen van 17 miljoen per jaar. Ook dit ach ten GS onjuist, zij komen tot een besparing van zeker ƒ25 miljoen per jaar. Volgens GS kan door een aantal wijzigingen in het ont werp een besparing van 125,— miljoen op de bouwkosten worden bereikt. Het dagelijks bestuur van de provincie con cludeert dat 50 jaar ruim schoots voldoende is om de WOV afgeschreven te hebben. „Er blijft zelfs een ruime mar ge over. In deze vorm en bij deze condities is de WOV een bedrijfs-economisch gezond project", aldus GS in hun brief aan de vaste Kamercommis sies. Ten overvloede hebben GS het Nederlands Economisch Instituut gevraagd een nieuwe kosten/baten analyse van het project te maken. Deze analy se laat volgens GS zien dat het ook vanuit de invalshoek van de maatschappelijke kosten en de maatschappelijke baten om een gezond project gaat. De re sultaten van een macro-eco nomische analyse, die GS heb ben laten plaatsvinden, zijn nog niet bekend. Volgens GS zijn de bereke ningen en resultaten daarvan door de betrokken ministers nauwelijks aangevochten. "Op een herhaald voorstel onzer zijds om een ambtelijke werk groep op zeer korte termijn een en ander nog eens te laten nagaan werd niet ingegaan. Hoewel de ministers zich kon den vinden in de herziene ver- keersprognoses kwamen zij opnieuw tot een negatief oor deel over het project", aldus GS. Tot niet geringe verbazing van het college kwamen de ministers met het doorslagge vende argument aandragen dat de brug/tunnel in de nieu we opzet niet zou voldoen aan te stellen veiligheidseisen. „Het project voldoet echter ge heel aan de geldende RONA- normen. De minister me vrouw Smit-Kroes. Red.) han teert voor dit project klaar blijkelijk andere normen.'Des gevraagd verklaarde zij dat voor dit unieke project ook unieke normen geldenm. Wel ke dat zijn weten wij heden ten dage nog niet. Ons rest thans eeen beroep te doen op de volksvertegenwoordiging", aldus GS van Zeeland. OOSTBURG - Het niet doorgaan van de geplande bouw van tien woningen (in stapelbouw) in plan Kleine Jonkvrouw in IJzen- dijke kost de gemeente Oostburg 31.974,-. Dit zijn de kosten die de aannemer in rekening heeft gebracht. Zij werden gemaakt voorafgaande aan het besluit van de ge meenteraad uiteindelijk geen bouwgrond voor dit doel te verko pen. Zoals bekend werd korte tijd daarna besloten en toestemming verkregen de woningen te bouwen aan de Van Houtestraat in Oostburg. „Anders zou het schadebedrag nog veel groter zijn ge weest", aldus wethouder A. de Feijter. De straat waaraan de woningen staan wordt Vaartstraat ge noemd. „Een toepasselijke naam gezien het tempo waarin de woningen hier konden verrijzen". De bouw heeft overigens voor het aloude Violetstraatje een bijkomstig voordeel. Dit kleine stukje Oostburg dat de bombardementen van 1944 overleefde, was nog steeds niet op de riolering aangesloten. Dat wordt nu „meegenomen", waarvoor de raad een krediet van rond 54 mille wordt gevraagd. Van een onzer verslaggevers VLISSINGEN - Jan van Brakel was een zeeheld uit onze Gouden Eeeuw die vooral roem verwierf door zijn optreden tijdens de tocht naar Chatham. Hij was niet alleen stoutmoedig maar ook soms weerbarstig. De Jan van Brakel, het nieuwste standaardfregat van de Koninklijke Marine, lijkt die traditie van eigen zinnigheid voort te willen zetten. Weerstond het schip bij zijn doop tot tweemaal toe de champagnefles, giste ren bij de officiële over dracht bij De Schelde in Vlissingen, zorgde een „vla- gincident" voor enige erger nis onder de talrijke mari nemensen en allesbehalve plezierige ogenblikken voor de man die op het achter schip de Nederlandse driekleur moest hijsen. Ondanks herhaalde po gingen vertikte het dundoek zich in de straffe wind te ontplooien en bleef het als een soort natte dweil om de vlaggestok kronkelen... In een ongewoon sobere ceremoniële omlijsting - de bijzonder moeilijke omstan digheden waarin de Ko ninklijke Maatschappij De Schelde verkeert geven nu eenmaal geen aanleiding tot uitbundig feestbetoon droeg KMS-directeur ir. B. Pröpper het negende stan- daardfeagt van een serie van tien aan commandeur V. Rademakers, plaatsver vangend directeur materieel van de Koninklijke Marine, over. Ir. Pröpper zei dat de nau we samenwerking en geza menlijke inspanning van de mensen van De Schelde en het marinepersoneel de laatste maanden onder bij zondere druk hebben ge staan. „De toestand van surséan ce van betaling waarin De Schelde verkeert maakt het werk bijzonder moeilijk. Le- veringen en betalingen ge ven voortdurend problemen. Een normale planning is niet mogelijk. Onder deze omstandigheden wordt veel begrip en improvisatietalent gevergd van alle mensen die bij de bouw zijn betrokken. Daarbij komt dan de onze kerheid over de toekomst, het verlies van arbeids plaatsen en de spanningen die dit oproept". De KMS-directeur was dankbaar dat de marine on der deze omstandigheden zich alle moeite heeft ge troost om de helpende hand te bieden en in stand te hou den wat verloren dreigt te gaan. Daarvoor zijn wij er kentelijk. In de nood leert men zijn vrienden kennen", aldus ir. Pröpper. Commandeur Radema kers meende dat de Jan van Brakel, ondanks de tegen spoed die in velerlei vorm tijdens de bouw optrad, een voortreffelijk produkt van De Schelde is geworden. Hij dankte iedereen die aan de bouw van het schip en de ge slaagde proeftocht heeft bij gedragen. Kapitein-luitenant ter zee Met gemengde gevoelens slaan deze werknemers van De Schelde in Vlissingen de over dracht van het standaardfregat Jan van Brakel gade. De onzekerheid over de toekomst van de KMS drukte een duidelijk stempel op de plechtigheid. - foto willem mieras P. Damsma, de commandant van de Jan van Brakel, sprak van een feestelijke ge beurtenis voor de Koninklij ke Marine. Ook hij roemde de uitstekende relatie tussen het proeftochtpersoneel van De Schelde en de eigen be manning. Na het uitbrengen van een driewerf hoezee voor de ko ningin gaf mevrouw H.de Geus- Steendam, echtgenote van de toenmalige minister van Defensie en in mei 1981 de doopster van het nieuw ste standaardfregat, de Jan van Brakel en zijn beman ning haar beste wensen mee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 9