Goederenvervoerders in de knel N T J E S II 1 Wasautomaat voor kleine vervoerder GSX400E: Sterk wapen van Suzuki cm KORT NIEUWS Prijzen Subaru gestegen Uno!Unol^UtJSL Unoop de weg Citroen met turbo diesel Lakgarantie VWen Audi VRIJDAG 8 APRIL 1983 OP WEG Weer pet Beatles Essef Kom in de kas Slagharen Prettig weekeinde juske en JViskeh Rpie Happie Als 11 T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN JNEN I/bUPAG 8 APRIL 1983 door Jan van de Ven Vervoerders voelen zich ach ter de broek gezeten. Er hangt een verhoging van de dieselaccijns in de lucht. En er gaan stemmen op, dat zij een loopje nemen met ver gunningen. De aankondiging van mi nister Ruding om de accijns op diesel met een cent per li ter te verhogen wordt door beroepsgoederenvervoerders als een dreigement opgevat. Ondersteuning van Rudings plan door minister-president Lubbers maakt de dreiging onafwendbaar. Opmerkingen over ver gunningen zijn gemaakt door de Belgische minister Herman de Croo. Hij vindt dat zijn collega van justitie scherper moet optreden te gen met name buitenlandse vervoerders, die met een te zware vracht de grens over komen en dan bovendien niet de vereiste vergunningen bij de vracht blijken te hebben. Plannen en opmerkingen door vertegenwoordigers van twee regeringen plaat sen de ondernemers in het goederenvervoer in een be langstelling, die betrokkenen aanleiding geven tot repliek. Het dreigement van Belgi sche zijde maakt de minste indruk. Vervoerders die re gelmatig vanuit Nederland op België rijden weten im mers tot welk gewicht zij de grens kunnen overrijden. In ons land is het maximaal to- Accijnsverhoging rampzalig geacht taaigewicht (vracht plus auto) gesteld op 50 ton. Bel gen laten een totaalgewicht van 38 ton toe op hun wegen. Over het gewicht bestaan geen misverstanden, al zal er nu en dan een vervoerder zijn, die het waagt meer over de grens te sturen dan is toe gestaan. Met vergunningen kunnen problemen ontstaan. Er zijn bijvoorbeeld vergunningen om vanuit Nederland op Bel gië te rijden of op Frankrijk. Wie echter vrachten voor beide landen heeft dient over een EG-vergunning te be schikken. Zo kan een vracht wagenchauffeur in de pro blemen komen als hij vanuit Nederland een vracht in Frankrijk aflevert en daar een retourvracht voor België meeneemt. Ligt de EG-ver- gunning dan niet in de auto en de Belgische justitie krijgt lucht van de 'illegale' vracht dan komt de chauffeur in de problemen. De signalen van de Belgi sche minister zijn wel aan leiding om voor de zoveelste maal aan te dringen op uni formering van het vervoer binnen de Europese Ge meenschappen. Om te begin nen: overal in Europa het zelfde gewicht op de wegen en een algeheel vergunnin genstelsel. Roep hierom is niet nieuw. Er wordt vanaf de totstandkoming van de Europese markt over ge praat. Het ontbreken van een Europese regeling wordt als hinderlijk ervaren. Echt do delijk is de cent accijnsver hoging op de prijs van diesel. Elke vervoerder komt met het argument, dat speel ruimte in de bedrijfsvoering ontbreekt. Concurrentie in de bedrijfstak is heel groot en een verhoging van de ac cijns duwt bedrijven in het faillissement. Het aantal bedrijven is de laatste jaren afgenomen. In 1976 waren er nog 10.000 ver voersbedrijven. Eind 1981 be droeg het aantal 7600. In 1981 viel er een bedrijf per dag af. Niet alle gingen failliet. Er was ook sprake van samen voeging of overname. De cij fers van vorig jaar zijn nog niet bekend. Aangezien de gemiddelde bedrijfsvoering negatief was, wordt aange nomen dat het aantal ver voersbedrijven nog verder is afgenomen. De overblijvers proberen met een doelmatiger be drijfsvoering het hoofd bo ven water te houden. Van een verhoging van de ver- voersprijzen komt het vaak niet. Zo heeft de overheid voor dit jaar een prijsverho ging van 3,9 procent toege staan. Klanten van vervoers bedrijven blijken vaak die verhoging niet te willen be talen, omdat er altijd wel vervoerders zijn te vinden die zonder verhoging willen rijden. Het niet doorvoeren van die ene cent accijnsverho ging zou worden toegejuicht. De binnenlandse vervoer ders zijn er niet mee gered, maar elke cent telt. De ver voerders, die op het buiten land rijden zouden het liefst ons belastingstelsel omtur nen. Zij betalen namelijk hier wegenbelasting en ook in het buitenland, omdat daar de wegenbelasting in de brandstofprijs is opgenomen. Net als met het gewicht van de lading en de vergunnin gen maakt het belasting as pect ook al jaren deel uit van de besprekingen binnen de EG. NOB Wegtransport, een organisatie van onderne mers, zou het redelijk vinden wanneer de minister reke ning houdt met de nood van de bedrijven en daarmee met de instandhouding van werkgelegenheid door de ene cent verhoging van de ac cijns niet door te voeren. Het is al eerder gebeurt. Men hoopt dat een tweede keer ook mogelijk is. ^iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM VOOR DE kleine vervoerder is het vaak een groot probleem om zijn materiaal, dat dage lijks op de weg is te vinden, behoorlijk schoon te houden. De gangbare was-automa- ten (zoals b.v. voor personen wagens en voor het zware vervoer) zijn in de regel niet geschikt om juist kleinere be stelwagens snel en goed te rei nigen. Voor de kleine vervoerder wordt op „Autovak", de ten toonstelling voor b.v. garage toebehoren, nu een oplossing aangedragen. Het is de half- automatische „Truck-Wash" éénborstelwasmachine. Het apparaat dat door Kus- ter Autovaria in Venlo in Ne derland wordt geimporteerd, is in verschillende hoogten le verbaar en heeft grote wielen, welke ook voor oneffen vloe ren geschikt is. RIDDERKERK - Suzuki heeft met de GSX 400 E een sterk wapen in handen gekregen. Niet alleen door de prijs van 4.999 gulden, zal deze twin, met een inhoud van 395cc en 41 pk bij 9000 toeren, volledig mee gaan tellen in de zware concurrentieslag, ook als het op prestaties aankomt staat de machine zijn mannetje. Een topsnelheid van boven de 170 km/u moet haalbaar zijn. De GSX 400 E leent zich echter ook uitstekend voor heel wat rustiger rijden. De machine gedraagt zich dan uiterst vriendelijk. Niet alleen wat het motorgeluid betreft, maar zeker ook ten aanzien van het brandstofverbruik. Ook deze krachtbron is uit gerust met de TSCC vierklepskop en heeft een compressie van 10 op 1; de TSCC koppen hebben hun be wijs ten aanzien van zuinig heid al volop bewezen. Door de ruime bodemspe ling, de erg lage zit, de korte wielbasis en het lage gewicht (176 kg), voelt men zich als rij der snel één met deze motor. Dit temeer omdat de 400 E, met één schijfrem vóór (met enkele anti-duik) en simpele trommels achter, je onder alle omstandigheden een veilig ge voel geeft. De grondspeling van de Suzuki GSX 400 E be draagt 145 mm. cm ROUTE De Amerikaanse Senaat is van plan om een speciale be lastingheffing op Japanse motorfietsen in te voeren. De Amerikaanse markt is op dit dermate overzadigd geraakt, dat de enige Amerikaanse fabriek (Harley Davidson) in grote financiële moeilijkhe den is gekomen. Om aan de extra belasting te ontkomen, overweegt de Japanse motor industrie om Harley David son op de een of andere ma nier te gaan steunen. De Italiaanse bandenfabri kant Pirelli heeft met Mazda, Mitsubishi en Toyota een contract afgesloten om de topmodellen van deze fabri kanten standaard te voorzien van Pirelli P6 radiaalban- den. Renault heeft van de Frans regering de toezegging ge kregen dat men voor de ja ren 1983 tot en met 1985, kan rekenen op een financiële steun van 28,5 miljard Fran se Francs. Op deze wijze hoopt de Franse regering er toe bij te dragen, dat Renault het plan kan realiseren het Europese marktaandeel van 14 procent ook in de toe komst te behouden. In de leeftijdsgroep tussen 20 en 30 jaar neemt de be langstelling voor sportieve auto-accessoires de laatste jaren aanzienlijk toe. Dat heeft Brezan in Barneveld er toe gebracht de Duitse König auto-stoelen (welke in ver gelijking met heel wat con currenten lager geprijsd zijn) te gaan importeren. In Zweden wordt vrij nauwkeurig bijgehouden hoe oud de gemiddelde auto wordt. De Inspectie Dienst voor het Wegverkeer heeft de laatste cijfers (van 1981) nu beschikbaar. Het blijkt dat de gemiddelde leeftijd van een auto (in 1965 nog maar 9,4 jaar) ondertussen is geste gen naar 15,4 jaar. Volvo (19,3 jaar), Mercedes (16,8 jaar) en Volkswagen (15,5 jaar) zijn de absolute koplo pers. AALSMEER - Subaru heeft door de voortdurende koers- verhoging van de Japanse Yen, de prijzen van de meeste modellen met ongeveer 3 pro cent moeten verhogen. Dit heeft er o.a. toegeleid dat de kleine „Jumbo", welke kort geleden nog voor beneden de 10.000.- te koop was, thans in goedkoopste uitvoering voor 10.299.- in de prijslijst staat. De luxe „Jumbo", de SDX uitvoering, kost 11.399.- (exclusief ƒ660.- af leverings kosten). Fiat introduceert de laatste tijd op vrij aggressieve wijze de nieuwe modellen. Kosten noch moeite worden gespaard. Ditmaal is de wagen tegen de gevel van een kolossaal pand geplaatst. MAASTRICHT - De eerste Uno's van Fiat zijn op de Ne derlandse wegen gesigna leerd. Zuid Limburg had deze primeur. Maastricht was als centraal middelpunt uitgeko zen voor de vaderlandse intro- duktie. De nieuwe compacte Ita liaanse familiewagen, waar voor ruim twee miljard gul den werd geïnvesteerd en welke als opvolger van de nu nog in produktie zijnde „127" moet worden gezien, zal vanaf nu vlot leverbaar zijn. De Uno beschikt over drie of vijf deuren en een keuze uit drie verschillende motoren; 900cc/45 pk, llOOcc/55 pk en 1300cc/70 pk. Afhankelijk van het model kan men kiezen tussen een vier- of een vijf- -versnellingsbak. De Uno, welke slechts 364 cm lang en 155 cm breed is, be schikt over voorwielaandrij ving, een dwars geplaatste motor voorin en rondom onaf- hanklijke wielophanging. Dit laatste feit zorgt er voor dat het rij comfort bij deze wagen aanzienlijk beter is dan van de Fiat „127". De maximum snelheid ligt rond 140 km/u voor de „45", 150 km/u voor de „55" en 165 km/u voor de „70". Het gemiddeld verbruik van de snelste versie, de Uno 70, ligt rond de 1 op 14. De prij zen van de wagens verschij nen in de klassen rond 14.000 -ƒ 16.000.-. AMSTERDAM - In de loop van september introduceert Citroën in Nederland twee nieuwe CX diesel berlines. Het worden de CX 25 RD Tur bo en de CX 25 TRD Turbo; beide modellen verschillen uitsluitend in uitrustingsni veau. De wagens zijn uitgerust met een diesel turbocompres sormotor welke in eigen huis is gemaakt. De motoren heb ben een cilinderinhoud van 2500cc en leveren 95 pk bij slechts 3700 toeren per minuut. De nieuwe motoren, welke in verbinding staan met een 5 versnellingsbak, zijn 30 pro cent krachtiger dan de beken de diesel uit de CX 2500. Top snelheid nu 174 km/u; accele ratie van 0 tot 100 km/u in 13,3 sec. De nieuwe turbo's zijn zui niger geworden. Volgens ECE norm bij constant 90 km/u 1 op 17,5; bij 120 km/u 1 op 13,7 en in stadsverkeer 1 op 10,6. De prijzen van de wagens, welke al in Frankrijk op de weg zijn, worden voor Neder land pas eind augustus vast gesteld. De prijs zal ongetwij feld rond ƒ40.000.- komen te liggen. LEUSDEN - Volkswagen gaat op alle nieuwe personenauto's van het merk VW en Audi, een lakgarantie geven van 3 jaar. Deze garantie is, evenals de 6 jaar carrosseriegarantie te gen doorroesten van buiten- uit, niet gekoppeld aan in specties en nabehandelingen. Indien binnen een termijn van 3 jaar materiaal en/of fa- bricagefouten aan de lak wor den ontdekt, dan zullen deze bij een officiële V.A.G. dealer worden hersteld, zonder dat daarbij loon- en materiaal kosten aan de eigenaar van de auto in rekening worden ge bracht. Het is paasvakantie en je hoopt, dat het eindelijk lente wordt. Maar nee hoor: met heel veel pijn en moeite kruipt de temperatuur de komende dagen een graadje of wat omhoog, maar het blijft nat en koud. Enfin, we blijven optimis tisch en geven nog maar wat wen ken voor een paar leuke uitstapjes. In de Meervaart in Amsterdam-Os dorp wordt zaterdag en zondag voor de tweede maal een interna tionaal Beatles-weekend gehou den. Twintig uur lang zullen film en videovertoningen, muziek, fo to's, een markt, veilingen en gast sprekers herinneringen aan de Beatles ophalen. Da's dus typisch iets voor de vaders en de moe ders. In het RAI-congrescentrum in Am sterdam wordt dit weekeinde een science fiction-manifestatie ge houden. Naast een boekenmarkt met de nieuwste lectuur op sf-ge- bied, zijn er onder meer demon straties computerspelen, een ro bot-arm, simulatiespelen, schaak computers en sf-speelgoed. Bekende figuren uit de science fiction-wereld zullen met hun aan wezigheid de manifestatie opluis teren. Uit de V.S. wordt verwacht Harry Harrison en uit Groot-Brit- tannië de schrijvers Tanith Lee en Clark Darlton (pseudoniem voor Walter Ernsting). De Nederlandse schrijfster Catherine Duval komt ook. Deze jaarlijkse manifestatie die voor de elfde keer plaats vindt, is georganiseerd door de Perry Rhodan Science Fiction vereni ging Terra. Honderden planten- en groente kwekers in het hele land houden zaterdag 9 april van 8 tot 16 uur 'open dag'. Bordjes met de opwek king 'Kom in de kas' wijzen de weg. De VVV's geven nadere in lichtingen. Modelvliegen De Goudse Model Vliegclub houdt zondag 10 april van 9 tot 17 uur in vogelpark Avifauna in Alphen aan de Rijn (bij Leiden) zijn jaarlijkse tentoonstelling van radiografisch bestuurde model-vliegtuigen en -helicopters. Bijenmarkt En wie toch net wil doen alsof het lente is kan terecht in Driebergen, waar zaterdag van 8 tot 12.30 uur de jaarlijkse bijenmarkt wordt ge houden bij de school aan de Oran jelaan. Bloesem We blijven nog maar even lente achtig doen: het Nationaal Bureau voor Toerisme laat weten, dat in de kop van Noord-Holland bij Den Helder, Julianadorp en Anna Pau- lowna de narcissen volop en de eerste velden met vroege tulpen volop bloeien. In de buurt van Ber gen, Egmond, Castricum, Limmen en Heiloo bloeien naast de narcis sen ook de hyacinten en de eerste tulpen. Rond Haarlem en op de Keukenhof is de situatie in verge lijking met vorige week niet of nau welijks gewijzigd. De VVV in zeeland meldt te ver wachten dat de oranjepruirtiebloe- sem het komende weekend zal bloeien. Walrussen Het Dolfinarium in Harderwijk heeft een aantal uitbreidingen en t „The world according Williams en links de schriji rolletje speelt in de film. FC Casino 2 in Breda prolong.. City 2 in Roosendaal, Cinem Luxor in Terneuzen en De K Het is een boeiende thriller met Jeroen Krabbé als de do terde schrijver. In Casino 1 in Breda gaa „First Blood" met Sylvester ge, onaangepaste Vietnam- nachtfilm „Ordinary people buut van Robert Redford lukkig gezin gebukt gaat one vernieuwingen in gebruik geno men. Zo is het walrussenverblijl Nova Zembla groter geworden, zodat alle drie de Siberische wal russen daar hun show kunnen ge ven. De enige ter wereld, zegt hel Dolfinarium. Erg leuk om een paai uur aan te besteden, als U in de buurt bent. Vooral omdat ook de opvoeringen van de Californische zeeleeuwen, de dolfijnen en de or ka's zeer spectaculair zijn. Anton Geesink, meervoudig we reldkampioen judo, komt zaterdag I naar Slagharen. Hij komt met eigen judogroepen en verzorgt en kele spectaculaire demonstralies vechtsporten. De Judo Bond Ne derland zal trouwen wekelijks zor gen voor demonstraties in het pretpark. Er zijn trouwens in Slag haren nog veel meer noviteiten, die een bezoek de moeite meer dan waard maken. Maar daar ko men we binnenkort nog op terug. Het Ponypark Slagharen bestaal nl. twintig jaar. En daar mag wel iets meer aandacht aan geschon ken worden. Hobbybeurs De Brabanthallen in Den Bosch zijn vrijdag, zaterdag, zondagen maandag het toneel van een gr® 'hobbybeurs' Meer dan honderd bedrijven op het terrein van hob by, doe-het-zelf, vrijetijdsbeste ding, camping en watersport zei ten daar hun beste beentje voor De bedrijven richten zich recht streeks tot de consument en doe» dat volgens de aankondiging i"el tal van demonstraties en shows- Op zondag van 11 tot 19 uur, de andere dagen van 13 tot 23 uur, Grand Theater in Breda prolongeren „Tootsie", ver met een serieuze ondertoon Hoffman speelt een werkloz uitmonstert om eenrol in een Casino 3 in Breda komt geweldspektakel „Inpikken nacht de griezelfilm „The loi Mignon in Breda, City 1 i eel 1 in Bergen op Zoom hou des as" met Jean-Paul Bel sportman, die een joods jon nazi-Duitsland. De Bomme wat ik bedoel" gaat door in m'actueel 2 in Bergen op Zoo Cinesol 2 in Breda prolo Freundin), fascinerende „vrc von Trotta, waarin behalve vrouwen nog een heleboel komen. In de matinees draa altijd leuke Disney-tekenfilr In Cinesol 3 in Breda wore film „The world according i Garp) van George Roy Hill lijknamigeboek van John Garp wordt opgevoed door brande moeder, merkwaardi „E.T.", de succesvolle film zien in Luxor in Terneuzen in Hulst, In dezelfde twee b: Nederlandse smokkelfilm gendarme in paniek", de laa draait in Luxor in Breda. „De grote achtervolging" avonturenfilm over de jacht gisseerd door Roger Spottisw 2 in Bergen op Zoom. De 1 door Robert Duvall, Treat W ..Trail of the Pink Panther" r ter Sellers als inspecteur Clo tueel 3 in Bergen op Zoom. LP mi MMrmiii f Vriend zwsar Soort windel r onderontwil Jerom. kt duit I Dt lt[t werht niet erjtm op dt derde? ditpmi YAT ,5V r- v/Ao- vracht sm/iazr- pKfTF-'u Nieuwe I yooi fraai sevcwMceM N-B V- JET

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 18