linge e leien pi ALMA ATA AAST OP OLYMPISCHE WINTERSPELEN jn degrat DINSDAG 5 APRIL 1983 GENT - Op de 21ste augustus 1967 werden in België wielrenners bij koninklijk be sluit vogelvrij verklaard. De toenmalige minister van Binnenlandse Zaken Vander- poorten regelde in het KB dat voortaan de rijkswacht in de kazernes zou blijven, als de wielrenners de riempjes van hun toeclipsen aantrokken. De gezaghebbende gen darmes zouden niet langer de weg vrijmaken voor het peloton. Het lot van de wiel renners werd in handen gelegd van gewone burgers, die op gezag van de gevaren driehoek op de auto, knipperlichten en een rode vlag, het dikwijls voortrazende ver keer tot staan moesten zien te brengen. Dode Geparkeerde auto's T44 Wielrenners wagen constant bun leven in Belgii door Jean Nelissen Jempi Monseré: dodelijk slachtoffer van een wagen op het parkoers - FOTOAUDET Dat werkt niet altijd, zo hebben reeds vele wielrenners tot hun leedwezen ervaren. De automobilist die haast heeft en dreigt opge houden te worden door het peloton, negeert frequent gevaren driehoeken, knipper lichten en rode vlag gen. Dat gebeurde bijvoorbeeld op de 15de maart 1971 in het dorpje Lille waar op de Turnhoutsebaan een auto mobiliste met haar blauwe Mercedes het stopteken van koersdirecteur Eugeen Ja cobs uit Turnhout negeerde, en de 22-jarige wereldkam pioen op de weg Jempi Mon seré, met een verschrikke lijk harde klap op de auto reed. Enkele seconden later liep een dun straaltje bloed uit de mond en het linkeroor van de wereldkampioen en was hij dood. Een dag later diende de PVV-senator Pol Declercq bij de ministers van Ver keerswezen en Binnenland se Zaken een verzoek tot in terpellatie in om wielren ners voortaan beter te be veiligen. Maar de dood van Jempi Monseré heeft geen verbetering gebracht. Rege ring en parlement bleven zwijgen. En zo waagt een wielrenner in België, waar de tijden dat de koers het verkeer tot staan kon bren gen, allang voorbij zijn, re gelmatig zijn leven. Eén dag voordat de ongelukkige Gerrie Knetemann tegen de vlak na de bocht gevaarlijk geparkeerde Mercedes reed en de volgers 'de Kneet' tot hun niet geringe ontzetting op het met gele leem be smeurde wegdek in zijn eigen bloed zagen liggen, ontsnapte een andere Ne derlandse wielerprof in Bel gië ternauwernood aan het noodlot. Hans Langerijs denderde woensdag in het Oostvlaams kampioenschap op drie kilo meter voor de finish door de straten van de aankomst plaats Wetteren. Het regen de lichtjes, net zoals een dag later bij Knetemann, en de man met de auto, de geva ren-driehoek, de rode vlag en de knipperlichten, reed minstens 500 meter in plaats van de gebruikelijke 80 me ter voor de kopgroep van drie met Langerijs uit. Wat doen dan automobilisten? Ze laten de koerswagen passe ren, wachten even, zien geen renners entrekken op. Zo kwam er, juist op het mo ment dat Hans Langerijs in sneltreinvaart passeerde, een witte Opel, waarin een man en een vrouw zaten, pijlsnel de weg overgescho ten. Langerijs en zijn twee metgezellen wisten na een waarlijk acrobatische ma noeuvre de auto op enkele centimeters na te ontwijken. Niemand heeft er over ge sproken, want het liep nog een keer goed af, al schamp ten de pedalen van een der renners langs de portieren van de witte Opel, maar dit soort bijna-crashes tekenen de situatie. In de verkeersdichtheid van de jaren '80 is de wieler koers een anachronisme. En altijd weer zijn het vooral de op gevaarlijke punten in het parkoers geparkeerde auto's, die vroeger door toe doen van de gendarmes nog dikwijls tijdig konden wor den verwijderd, die voor de catastrofes in het peloton zorgen. Joop Zoetemelk knalde op 22 mei 1974 in vol le sprint op een door een En gelse toerist achteloos ach tergelaten rode sportwagen en hield er een hersenvlies ontsteking aan over. Paul Jesson botste op 26 mei 1980 tijdens de proloog van de Dauphiné op een geparkeer de auto en mist sindsdien een been. Het zijn slechts enkele voorbeelden. Bij regenweer doet zich voor een brildragende man als Gerrie Knetemann een cumulatie van gevaarverho- gende omstandigheden voor. De gele, natte klei op de weg waar hij donderdag de Mer cedes te laat opmerkte, moet zijn bril besmeurd hebben. Het was bovendiën koud, waardoor een bril door de li chaamswarmte aan de bin nenkant beslaat. Maar voor alles stond de auto te dicht op de bocht ge parkeerd, zoals sinds het KB van 1967 er duizenden op de parkoersen in gevaarvolle omstandigheden werden neergezet. Het was sinds juli 1973, toen de amateur Kne temann in de Tour de l'Ave- nir in de Alpen een zeer zware val maakte, tien jaar geleden, dat hij met ernstige gevolgen van zijn fiets tui melde. Statistisch moest er na een zo lange tijd bijna wel iets gebeuren. Daaraan ontkomt vrijwel niemand in dit riskante beroep. Joop Zoetemelk: ooit ook slachtoffer van de gevaar lijke sitiutie tijdens wegwedstrijden in België - FOTO ANP Gerrie Knetemann badend in het bloed - FOTO ANP Het wonder van Medeo Eric Heiden is alle wereldrecords kwijt. Door Wil Kester NIJMEGEN - Vraag een schaatsliefhebber waar het snelste ijs ter wereld wordt gevonden en hij zal zonder aarzelen de Medeo-baan in Alma Ata noemen. De miljoenen stad ontleent haar be kendheid minder aan de ligging, in de Sovjet-re publiek Kazakhstan aan de noordwest-grens met China, dan wel aan het feit, dat er meestal bij zonder hard wordt ge schaatst. Onlangs deed het wonde- rijs van Medeo zijn naam opnieuw alle eer aan. Elf se nioren- en twee junioren wereldrecords waren de oogst van de schaats-inter- land tussen de Sovjet Unie en Oost Duitsland. Zodat al le wereldrecords, met uit zondering van Gustafssons Oslo-topper vorig jaar op de tien km (14.23.59) en Andrea Schöne's 5 km-record (7.40.9 dit jaar in Heerenveen ge vestigd), Medeo-records zijn. Het Bislett-ijs mag dan 'heilig' heten, het Medeo-ijs is van 'droomkwaliteit'. Wat is het geheim van deze baan in Aziatisch Rusland? Het laat zich niet moeilijk ver klaren. Alma Ata, gelegen op 1691 meter boven de zee spiegel bezit de 'hoogste' schaatsbaan ter wereld. Da- vos, met 1560 meter komt nog het dichtst in de buurt. De luchtweerstand in Alma Ata is bijzonder laag, terwijl het gletsjer-water, dat van De baanrecords van de vijf snelste schaatsbanen ter wereld zijn: 500 m 1500 m 5000 m 10.000 m Medeo inzeil Oslo Lake Placid Davos 36.57 37.80 38.22 38.03 37.23 1.54,26 1.55,51 1.56.05 1.55.44 1.54.79 6.54.66 6.59.73 6.59.15 7.02.29 7.04.80 14.25,29 14.27.81 14.23.59 14.28.13 14.52.83 de Malaja Almatinka naar de Medeobaan stroomt zout en mineraalarm is. Het is bovendien van een ongewo ne helderheid. Een zeer belangrijke fac tor in de realisering van de Medeo-toppers vormt de wind. In het vroege voorjaar plegen via de flanken van de bergen, die het ijsstadion omringen krachtige valwin den te waaien. Zij zorgen voor een soort 'tol-effect' bo ven de baan, waardoor de schaatsers als het ware per manent een duw in de rug krijgen. Met name op de sprint en de middellange af standen, waarop een uitge balanceerde techniek door slaggevend is, hebben de rij ders profijt van deze wind. De Medeo-baan werd in 1973 officieel in gebruik ge nomen. Een jaar eerder had een lawine het ijsstadion van Alma Ata verwoest, waarna men op precies de zelfde plaats de Medeo-baan bouwde. De Russen hielden de mogelijkheden, die het ijs bleek te bieden, vooralsnog alleen voor zichzelf gereser veerd. Maar in 1974 bleken de Sovjets zowaar bereid in Alma Ata een officieel in ternationaal titeltoernooi te organiseren. De dames kre gen deze primeur en Atje Keulen-Deelstra werd de eerste en tot dusver enige internationale kampioene van het Medeo-ijs. Volgend jaar pas krijgt de Friezin in Alma Ata éen opvolgster, want de Russen hebben de organisatie van het inmid dels kwijnende Europese ti teltoernooi van Heerenveen overgenomen. Het damestoernooi van 1974 betekende een kleine doorbraak naar Alma Ata voor de westerse schaatswe reld. Sinds die tijd nodigen de Russen, weliswaar mond jesmaat, Noren, Zweden, Nederlanders enz. uit, zodat Jan Egil Storholt, Kay Arne Stenshjemmet en Sten Sten- sen nieuwe wereldrecords in het ijs van Medeo konden krassen. Vanuit Nederland reisde in 1976 de eerste af vaardiging af naar Kazakh stan. Piet Kleine, Joop Pas man, Hans van Helden en Jan de Vries maakten deel uit van de ploeg, die wegens matige weersomstandighe den in Alma Ata niet tot op zienbarende prestaties kwam. Sinds die tijd gaat er jaar lijks een ploegje van de De venter IJsclub richting Me deo. Het lid Rob Vunderink vestigde daar vorig jaar een Nederlands record op de drie kilometer (4.05.83), dat het afgelopen seizoen de aanvallen van Kramer, Van der Duim en Vunderink zelf overleefde. Dit jaar blok keerden de Russen een gang van de vaderlandse kern ploeg naar Alma Ata door het op een te late aanmel ding te gooien. Zodat Europees kampioen Hilbert van der Duim het wonderijs van Medeo nog altijd niet heeft 'geproefd'. Datzelfde overkwam trou wens ook Eric Heiden tij dens zijn glanzende carrière. De Amerikaan werd angst vallig door de Russen uit Al ma Ata weggehouden. Net als trouwens zijn landgeno ten. Voor Sheila Young, oud- wereldrecordhoudster en Olympisch goud-winnares op de sprint, aanleiding om op te merken: „De Russen zijn bang, dat wij hen op hun idiote wonderhaan alle wereldrecords ontfutselen en ze zo scherp stellen, dat zij er jaren over doen om ze terug te pakken". Nu het geheim van Medeo steeds algemener bekend wordt, lijkt niéts de grote doorbraak naar de interna tionale sportwereld meer in de weg te staan. Die zou dan gestalte moeten krijgen in 1992. Alma Ata heeft zich kandidaat gesteld voor de Olympische Spelen en deelt die kandidatuur met Gar- misch Partenkirchen. Mocht het in 1992 niet lukken, dan willen de Russen de interna tionale wintersport-wereld vier jaar later naar de hoofdstad van Kazakhstan halen. Ze maken een goede kans te slagen, want naast het op 20 kilometer van het centrum gelegen ijsstadion, dat 11.000 toeschouwers kan herbergen, bezit Alma Ata in de directe omgeving ook uitstekende skimogelijkhe den. Het Olympisch schaats toernooi zou er een extra di mensie door krijgen. De Me deobaan, dat betekent im mers wereldrecords. niNSP.AG 5 APRIL 198 uiui van onze sportmedewerke nOSTBURG - In de tweed' I klasse A van het KNVB za I terdagvoetbal, werd o] s paasmaandag een bijna vol ledig programma afge s werkt. Oostkapelle dee< „ede zaken door Eversteli let een 5-2 nederlaag huis I waarts te sturen. Minde I goed verging het Arnemui den. Altena trok met 2-1 aai I het langste eind. AZVV tegen Neo were I volgens verwachting een 2- I zege voor de thuisploeg Iniiihui Onve van onze sport BIERVLIET - Biervliet he< „en IJzendijke twee belai jaald. Daar is dan ook alli gehele wedstrijd was IJz ïloeg. De Blauw Witte forn Bogaert kon echter de Biei jreken, waardoor de 1-0 st wedstrijd op het scorebo Kleef. Dit in een wedstrijd die jven grauw was als het weer. }e acteurs mochten zeker gel- lige excuses aandragen voor je matige vertoning. Op de al- ereerste plaats waren de weersomstandigheden aller- lelabberdst voor het bedrij ven van voetbal, terwijl daar naast beide ploegen in deze fa te van de competitie de punten [oed kunnen gebruiken. Het was dan ook bij beide formaties duidelijk merkbaar dat het degradatiespook hen loven het hoofd hangt. Niet rerliezen, dat was de op- iracht. Het duel begon overi- ;ens al twintig minuten te aat. Arbiter Marij nissen uit loeven realiseerde zich in een trij laat stadium -bij de veer- joot- dat hij zijn kledij was /ergeten, en arriveerde juist ip het moment dat de be- ituursleden van beide vereni- lingen zich over de toestand jingen beraden. Beide teams zitten niet al leen wat de punten betreft in ie hoek waar straks de klap- )en zullen worden uitgedeeld, lok hun ziekenboeg zit bar- :tens vol. Bij de thuisploeg lie- jen Adri Meijer, Raymond In- jels en Eddy Doens - de gehele lanvalslijn- wel in de wei, naar bepaald niet topfit. Mid- ienvelder Erwin Duijsserinck vas er eveneens niet bij. Ge blesseerd volgens trainer Bou- :hout, maar naast de ploeg ge let, waren de 'geluiden die langs de lijn te horen waren. IJzendijke, aantredend met vier A-junioren, mist nog ■teeds Eddy Musson en Peter (an Vooren, terwijl Patrick ran de Hemel, na een vijf maanden durende rugblessu- e, in de tweede helft een ove rigens geslaagd heroptreden deed. Hij verving Nico Aers- ®ns. Een kapitale fout in de lesde minuut van de wedstrijd teed IJzendijke de das om. Doelman Jan Verdonck be zondigde zich aan de dit sei- ioen ingestelde drie passenre- gel. Marij nissen, die vooral in IULST - Het voetbalteam ran Clash uit Terneuzen heeft 'et internationaal getinte «ernooi dat OZO Sport/ 'tadsherberg in Huist hield, [ewonnen. In de finale klopte 'et Stoffels, dat winnaar was van de tweede poule. Er werd in twee poules van 'es teams gespeeld. Achter de le eveneens uit Terneuzen ko rtende ploeg, eindigde OZO Stadsherberg op de derde Plaats van onze sport ERNEUZEN - In verband ïjet het beperkte programma L paasweekeinde, werden er •terdag nog enkele vriend- nappeiijhe voetbalwedstrij- T» gespeeld. Sluiskil had P en moeite met Hoofdplaat. Lf"w4°rp en Vogelwaarde ien a de punten en Clinge kwamen eveneens een r t', ,spel overeen. 3.(1, skil-hoofdplaat U. "oor rust een gelijk op- Pen F6 s*rÜc' met weinig kan- fel uuu0 van d'e schaarse mo- tj) K"eden werd door Sluis- "Spe'er Robert de Caluwé ne, waardoor de thuisploeg teen voorsprong kon gaan Sl.^Na de pauze een beter Iscnr dat veruit de beste 'dgskansen kreeg. Jan de Kaï-oi na aangeven van Lj, Wullems 2-0 noeteren Bp a y van tier Koof t maakte Sluiskil-treffer, iv Aanland-voGEL- Eaana 1-1 Een gelijk op- Partij met een terechte tand. Een echte oefen-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16