IES olie reis, „Er wordt weieens een bijl of een stuk ijzer gepakt" R- INDELAAR luntant- >ulent UtERPAG 2 APRIL 1983 W4 Uren JEURINK CO. in de rij met jerrycans. Oude mensen, zieke mensen. Tot de enkels in de modder schuifelen ze naar voren tot ze aan de beurt zijn. Aan de beurt om een paar liter water te tappen uit het kraantje I bij het Mariabeeld in de wijnvelden van Ranschbach. Want daar twijfelen de machtenden niet aan: uit de bron stroomt toionderwaterZo stond het toch in 'Bild'? i Vechtpartij Encyclopedie Spreekverbod Nitraten A xiLS onze mensen vroeger de huizen langs gingen, kregen ze regelmatig een kop koffie aangeboden. Moesten ze vaak afslaan, anders kwamen ze nooit klaar met hun ronde. Nu heeft zelfs de komst van een gewone meteropnemer het karakter van een leedaanzegging gekregen: de mensen weten dat ze over een week of vier de rekening op de mat hebben." Aldus het Gemeentelijk Energie Bedrijf in Amsterdam. Cursus Mentaliteit Rekening 'HOT als producent van technisch I electronische en mechani- laratuur een internationale jiouwd. Ictieburo hebben wij wegens tden de vakature van ftwoordelijkheid voor de be- projecten in binnen- en bui- I fasen van realisering voor I mechanische, hydraulische Tie systemen. n bijdragen aan project-ont- name in de electro-mechani- 3. werktuigbouw, ruime ken- I op het gebied van mechani- lies, waarbij bekendheid met Inbouw bijzonder interessant ling en kostenbesef. (kwaliteiten, goed kunnende Iverband. lersing van de moderne ta- leveer 35 jaar. |ing en gunstige secundaire arden. latie kunt U vragen naar Hr. Ir van Geel. lelszaken, Teteringsedijk 53, ben jonge, groeiende maatschap lieconsulenten met band met een maatschap van Ikooper Hoftman) en een liseurs (Paardekooper bderen zoeken wij contact met een Ie jaren praktijkervaring. Behalve Jbvorderde theoretische opleiding Eerbij aan een afgeronde SPD li fe A A -opleiding of de bereidheid Ie studie een aanvang te maken. lm zijn voor de verschillende Eio Zeeuws-Vlaanderen lentenkring ligt een boeiend lg zal u na verloop van enige tijd borden toegewezen |e zijn in de regio Zeeuws- t te hebben op korte termijn te anderen. aeschikken over goede contac- Itiviteit en initiatief, alsmede pmerciéle aspecten die de praktijk mede brengen. In wij graag op korte termijn een pe geboden functie en de verdere |preken een afspraak telefonisch of |n met de heer J L Cuelenaere, Oostburg. 01170-2055 )NSULENTEN au Nationale na Lourdes per :rde - erkende - mogelijkheden u vergezellen bedevaart, die iet anderen te i Nationale Bedevaarten telefoon 073-131912 's-Hertogenbosch Door onze correspondent Gerard Kessels Sinds het boulevardblad „Bild" op 16 februari over het 'wonderwater' schreef, is Ranschbach Ranschbach niet meer. Meer dan 200.000 men sen zijn zich aan het heilbren gend water komen laven. Sommigen zo beladen met jerrycans, dat ze een treffen de gelijkenis vertonen met het bekende Michelin-mannetje. Bild kwam met een oud verhaal. De 12-jarig Ulrich Lauth uit Ransch bach viel in 1979 op school bij het tur nen op zijn hoofd. Hij zag niets meer. Zijn moeder, een trouwe bezoekster van Maria von Kaltenbrunn, gaf hem elke dag een beetje te drinken van het bronwater. En zie: Ulrich kreeg het licht in zijn ogen terug. Precies overi gens, zoals de doktoren voorspeld hadden. De gepensioneerde pastoor van Ranschbach, Josef Keiser (74) was in zijn nopjes met het Bild-verhaal. Hij probeert al jaren het vergeten bede vaartplaatsje Ranschbach nieuw le ven in te blazen. Meteen toen de stroom op gang kwam had hij al een brochure klaar liggen, waarin ge sproken werd over hele series wonde ren. En sinds die 16e februari moet het Ranschbacher bronwater nog me dische krachtproeven hebben ver richt. „Elke dag krijg ik telefoontjes van mensen, die zeggen dat ze volkomen gezond zijn geworden na het drinken van het water", zegt de 39-jarige bur gemeester Hans-Dieter Scherthan zonder met de ogen te knipperen. „Als u wilt kunt u er tien treffen." Gelooft hij dan in het wonderwater? „Nee, natuurlijk niet", haast hij zich. „Maar weet u wat het is", voegt hij er filoso fisch aan toe: „Hoeveel water drinken wij eigenlijk nog? Water is erg ge zond, maar wij drinken het niet meer. Misschien reageert het lichaam daar wel op". Waterpelgrims in stromen naar de modderpoel van Ranschbach Die maandag is de bron afgesloten. In het weekeinde heeft er een nachte lijke vechtpartij plaatsgevonden bij de bron. Want ook 's nachts heeft de bezoekersstroom aangehouden. Na alle trammelant is besloten de bron twee dagen voor alle heilzoekenden af te sluiten. Er worden parkeer plaatsen gemaakt, toiletten gebouwd. Ook komt er een nieuw, hygiënisch verantwoord tappunt. Bij de bron staan enkele Ranschba- DE BEZOEKERS moeten vaak uren lang wachten voor zij hun kannen en kruiken kunnen vullen met het geneeskrachtige water. - foto's audet chers. Zij tappen jerrycans van 5 liter vol. Met een busje wordt het water door de wijnvelden teruggebracht naar het dorp. In de kantine van de plaatselijke voetbalclub kunnen de waterpelgrims een jerrycan kopen. Voor tien mark. „Dat wordt wel min der", verontschuldigt Scherthan zich. „Maar we hebben al 200.000 mark on kosten gehad." Rondom de bron is het één modder poel. „U had twee maanden geleden hier eens moeten komen", zegt een bejaarde Ranschbacher. „Er was hier een mooi aangelegd grasveld. Nu is er niets als modder, rommel, papier. In sommige wijnvelden ligt het zo vol uitwerpselen dat de boeren kwalijk kunnen werken." Twee maanden ge leden ja, maar wie had er toen ooit van Ranschbach gehoord? Een Turkse familie nadert met jer rycans de bron. De Turken hebben zich van de nieuwe regels niets aan getrokken en hebben te voet de drie kilometer lange tocht vanuit het dorp naar de bron gemaakt. De inspanning wordt beloond. Voor tien mark mo gen ze al hun jerrycans vullen. Een koopje. En alsof het allemaal nog niet genoeg is duwt de moeder haar zoontje met zijn hoofd onder de kraan. Met zijn ene hand houdt het joch zijn bril vast en met de andere wrijft-ie het bronwater door zijn haar en gezicht. Moeder doet haar le ren jas uit en begint hoofd en hals nat te maken. Als vervolgens ook papa nadert, maakt de Ranschbacher bad meester een einde aan het tafereeltje. Met een gelukkige glimlach op het gezicht druipen de Turken af met hun jerrycans. Terug naar het dorp, naar de kan tine. De jerrycans vinden gretig af trek. Praten met de mensen is als bla deren in een medische encyclopedie. „Ik heb reuma", vertelt een 51-jarige metselaar uit Stuttgart. „Van de pijn kan ik bijna niet meer werken. Mijn vrouw heeft het aan de nieren." Hij heeft vier jerrycans gekocht. „Duur? Een beetje wel ja. Maar als ze vijftig mark per stuk hadden gekost, had ik ze ook gekocht. Een mens probeert toch zeker alles?" Een kwiek omaatje in een bontjas drentelt naar haar auto. Ze is 74. „Ik heb het water gekocht voor mijn kleindochter van 17. Ze lijdt aan ma- gerzucht. Ze heeft een tijd in het zie kenhuis gelegen, maar het heeft niets geholpen." Een vrouw uit Heilbronn: „De vori ge keer dat ik hier was heb ik twee uur staan te wachten en toen was ik nog maar een paar meter opgescho ten. Nu gaat het gemakkelijker", lacht ze. In de kantine zit ze achter een kopje koffie. Het water is niet voor haarzelf. „Ik bezoek veel zieke mensen. Dit water is voor een hartpa tiënte van 80. Die vrouw hoopt alleen nog maar." De gepensioneerde pastoor Keiser, de man die samen met Bild verant woordelijk is voor de run sop het 'wonderwater', wil niet meer praten. Vriendelijk maar gedecideerd wijst hij de verslaggever de deur. „Als u wat wilt weten moet u maar met de voorlichtingsdienst van het bisdom in Speyer praten. Ik kan u niets zeggen." Keiser heeft een spreekverbod. Tot ongenoegen van het bisdom nam hij aanvankelijk het woord 'wonderen' in de mond. Later zwakte hij dat af tot 'gebedsverhoringen'. Nu heeft het bisdom liever dat hij helemaal niets meer zegt. De kerkelijke autoriteiten zitten namelijk lelijk omhoog met het wonderwater-toerisme in Ransch bach. In een verklaring waarschuwt bisschop Ernst Gutting tegen „won- derzucht en het om zich heengrij pen de bijgeloof." Hij roept op het woord 'wonderbron' niet meer te gebruiken en verwacht van iedereen „de grootst mogelijke terughoudendheid." De verzending van het bronwater per post heeft het bisdom verboden. Ook aan de kleine kring gelovigen die Keiser al sinds jaar en dag water stuurde, mag niets meer verzonden worden. De huidige pastoor Thomas is blij MET JERRYCANS en flessen ko men de mensen naar de bron in Ranschbach. met het harde standpunt van de bis schop. „Vroeger kwamen de mensen bij Maria aan de bron bidden voor "kracht om hun kruis te kunnen dra gen. Nu komen ze nog slechts om hun kruis af te werpen", zegt hij. „Wat zullen de mensen doen als hun ver wachtingen van het water niet uitko men? Zo'n boulevardblad roept maar wat en de massa's marcheren. Ver schrikkelijk zoiets." De volgende dag. Burgemeester Scherthan is ontdaan, 's Nachts is er ingebroken in het gemeentehuis. Wat heet gemeentehuis: drie kamertjes boven het plaatselijke bankfiliaal. De dief is heel simpeltjes via het geopen de WC-raampje naar binnen geklom men en heeft zeker 15.000 a 20.000 brieven gestolen, zo zegt Scherthan. Brieven met verzoeken om water. Menige briefschrijver heeft biljetten van 10, 20 of nog meer mark ingeslo ten. De totale inhoud van de brieven schat Scherthan op 100.000 mark. „Zet maar in de krant dat alle brie ven weg zijn en dat we de mensen niet kunnen antwoorden", zegt de ge kwelde Scherthan tegen een collega uit Keulen. Deze tegenslag vermag de daad krachtige eerste burger echter niet af te stoppen. Hij ziet in het 'wonderwa ter' een ideale kans om Ranschbach op te stoten in de vaart der volkeren. Een grote hotelketen heeft hij al ge pord voor een hotel van 15 miljoen. Een investering die goed is voor 60 arbeidsplaatsen, gnuift Scherthan. Ook heeft-ie een VVV-Ranschbach in de steigers staan en heeft hij alvast een fraaie folder laten drukken van het 'Bedevaartsoord Ranschbach'. Ook de bevolking, heen en weer ge slingerd tussen gevoelens van trots en afkeer, lijkt te hebben begrepen dat er nieuwe tijden zijn aangebroken. In de regionale krant verschijnen ad vertenties met de tekst: „Bedevaart soort Ranschbach: prachtig stuk grond, vlakbij de Pfalzisch wonder bron, te koop. Dat er vlak bij de bron niet gebouwd mag worden, staat er, natuurlijk, niet bij. Menige Ranschbacher biedt ka mers aan. Het enige hotelletje van het dorp, dat heel toepasselijk 'Der Selig- macher' heet, kan de drukte niet aan met zijn 30 bedden. Chemisch onderzoek van het water heeft uitgewezen de kwaliteit van het Ranschb?-ier water te vergelij ken i~ *- -t -00*- leidingwater. Er zitten meer nitraten in. Scherthan: „De mensen hier drinken het water als sinds generaties en ken nen er zekere krachten aan toe." Zekere krachten. Voor de duizen den die van heinde en verre naar Ranschbach komen is dat te weinig. Ze verwachten van het water wat een rondtocht langs huisartsen, specialis ten en kwakzalvers niet heeft kunnen brengen: genezing. Intussen heeft het gedrang rond het water al twee doden geëist. Een 86-jarige vrouw, die uren had staan wachten, werd getroffen door hartstilstand toen ze eindelijk het begeerde water in haar jerrycan had. Een 72-jarige man uit Rülzheim zakte in de rij geluidloos in elkaar en stierf. Hartinfarct. Geen wonder bij al die drukte. DE BRON van Ranschbach. Door Ririze Brandsma Meteropnemers, maar vooral incasseerders van achterstal lige gas- en elektrapenningen krijgen in toenemende mate agressie van het publiek voor de kiezen. En helemaal als ze wegens langdurige wanbeta ling gaskraan en electrici- teitsschakelaar moeten om draaien en verzegelen: afge sloten. Want ook dat afsluiten komt in sterk toenemende mate voor. Mensen kunnen hun hoge energierekeningen niet meer betalen. Er zijn al speciale cursussen op touw gezet om incasseerders weer baarder te maken voor de agressie die op hen afspat. Om ze niet geweld met geweld te laten beantwoorden. Want ook een meteropnemer of een kwi tantieloper is maar een mens. „Er wordt wel eens een bijl of een stuk ijzer gepakt. Als onze incasseerders dan zouden doordrammen, vallen er brokken." Dit zijn de ervaringen van het Ge meentelijk Energie Bedrijf GEB in Amsterdam. Woordvoerders van energiebedrijven houden verder krampachtig de boot af en weigeren ons in contact te brengen met de me teropnemers zelf, de mannen in het veld. „Wij moeten onze mensen be schermen. Ook zij sluiten niet graag af. Rechtlijnig moeten ze zijn, maar soepel. Met oog voor de situatie van de gezinnen die ze moeten afsluiten." Uiteindelijk mag ik komen praten met de heren G. J. Brunink (chef al gemene inspectie) en J.C. Dekker (voorlichting) van het hoofdstedelijke GEB. Verder doorstoten naar de basis en naar de agressie naast de meter kast lukt niet. In Arnhem geeft de VEEN (de ver eniging die de electriciteitsbedrijven overkoepelt) sinds kort een cursus voor geldophalers en afsluiters. Een in de materie gespecialiseerde psy choloog geeft er trainingen in het reageren op agressie, geeft de cursis ten inzicht in mogelijke conflictsitua ties. Maar de psycholoog is voor de krant niet te spreken. Bij het Amsterdamse GEB wordt ook hard gewerkt aan een dergelijke, eigen cursus. De heren Brunink en Dekker: „Nu moeten onze 25 mensen in de straat het zelf maar zien op te lossen. Op de Mokumse manier. Niet dat bikkelharde, maar meer van: Kom op joh, betaal nou maar, ben je weer van ons af. Een beeld proberen te krijgen van de situatie in zo'n ge zin, eventueel een hint geven om een regeling bij ons te komen treffen - ze staan hier in rijen voor het hoofdkan toor met hun rekeningen en aanma ningen in de hand - of met de sociale diensten." Die graag geschetste soepelheid neemt niet weg dat er steeds meei; af gesloten wordt. De ploegen incasïber- ders/afsluiters hebben het er druk mee. In Amsterdam wordt de tang om het zegel-loodje aan meter, kraan of schakelkast vast te knijpen elke werkdag 30 maal gehanteerd. Vorig jaar werd in de hoofdstad door de Geen koffie meer voor meteropnemers en incasseerders GEB-mensen in 5.500 huizen gas en/ of electriciteit afgesneden. „Maar 83 procent is binnen een dag weer aangesloten, dat is het wonder lijke. Hoe ze ineens wel aan het geld komen na al die maanden achter stand? Misschien van de buurvrouw of via een voorschot van sociale za ken. Wij denken dat ze het ene gat dan met het andere moeten dichten." Er is best begrip voor de afnemers, die de dupe zijn van de hoge energie tarieven. „Als we komen, komt onze incasso boven op veel meer ellende. Problemen met de huurschuld, de af betaling van het bankstel en dan ook nog eens het GEB op je stoep." Dat leidt op zich al tot agressie. De brave meterman, de plichtsgetrouwe incas seerder die het ook niet kan helpen krijgt een scheldkanonnade naar zijn hoofd, een vuist, een bijl zelfs of een stuk ijzer. De GEB-mensen zoeken het in een veranderende mentaliteit. „Al onze mensen zijn er de dupe van. Neem maar de mensen die kapotte lan taarns repareren. Vroeger was de straat blij, als die lamp het weer deed. Nu vloeken automobilisten al dat on ze wagens in de weg staan. Moeten ze soms eerst verstopte heroïne uit de lantaarnpalen pulken. Repareren ze een stukgeschoten lantaarn, gaat er vlakbij een raam open. 'Hée sijsjeslij- er, ik schiet die kolerelamp straks toch weer uit. Schijnt de lantaarn in hun slaapkamer. De hoogwerker is de straat nog niet uit of knal, lamp weer stuk." Streng maar rechtvaardig. Zo wil len de mensen van het GEB opteden. In Amsterdam zeggen ze van zichzelf dat ze een betrekkelijk mild afsluite- beleid voeren, ook al gedwongen door het chronisch gebrek aan mankracht. „Afsluiten betekent dat je een klant minder hebt. Afsluiten lost vaak niets op. Je maakt er de mensen nog min der benaderbaar mee om hun achter stand te betalen. De primaire reactie is: die rotzakken hebben ons afgeslo ten, nou kunnen ze helemaal barsten met hun rekening." De cijfers maken duidelijk dat een toenemend aantal mensen door de energierekeningen in de problemen komt. Zoals ze ook steeds vaker rood- staan, hun afbetalingen niet meer kunnen opbrengen. In 1979 had het GEB in Amsterdam bij duizend men sen gas en stroom langer dan een dag moeten afsluiten („in die economisch goede jaren waren dat vaak vaste klanten, het aantal was stabiel"). Dat vaste bestand klom snel op: in '80 1.200, in '81 1.550, in '82 meer dan 2.000. In feite kan het GEB afsluiten als de mensen drie maanden achter zijn met hun betaling. Meestal is'die ter mijn langer. De kosten van een incas seerder annex afsluiter aan de deur zijn gauw (bovenop de rekening) 30, 40 gulden. Moet Publieke Werken er bij om de straat open te breken als wanbetalers niet thuis geven en er van buitenaf afgesloten moet worden, dan kan de extra rekening oplopen tot zo'n 1.200 gulden. „Maar dan moe ten de mensen het wel heel bont ge maakt hebben, dat doen we niet gauw. Dan moeten ze ons echt op de kast hebben gejaagd." Het aantal afsluitingen in Amster dam (5.500, dit jaar zeker rond de 6.000) en Rotterdam (tegen de 4.000) steken scherp af tegen die van twee andere grote steden Den Haag (ruim 500) en Utrecht (een kleine 250). De VEGIN (verenigde gasbedrijven) schat het landelijke aantal afsluitin gen van het vorig jaar op 15.000: het getal neemt gestaag toe. De gemid delde duur van afsluiling is twee da gen. Nou mogen de GEB's en Nutsbe drijven door wanbetalers op de kast gejaagd worden, veel gebruikers met minimale lonen en uitkeringen zitten daar allang. Maar niet alleen in de oude wijken met veel werkloosheid komen de gaspenningen trager op ta fel. Oók in de nieuwere wijken, waar de woonlasten hoger zijn, zoals in de Bijlmer. Het gaat bij de meeste wanbetalers wel om de groep beneden 40 jaar. „Die hebben nooit echt goed geleerd met geld om te gaan, omdat er altijd wel genoeg was, tot voor kort. Oudere mensen leggen kennelijk het geld eerder opzij. Die weten van vroeger nog wat een krappe beurs is." Bewonerscomité's dreigen met massale burgerlijke ongehoorzaam heid, als de woonlasten niet omlaag gaan, als de GEB's blijven afsluiten. Bijstandsmoeders stortten kortelings de hal van het Amsterdamse GEB- demonstratief vol ijsblokken en spo ten de gevel venijnig vol scheer schuim. De heren Brunink en Dekker van dat GEB: „Wij hebben het geld ge woon niet, horen wij vaak. Bijstands moeders vinden dat de.maatschappij het maar moet opvangen. Maar het is niet aan ons om maatschappelijke ongelijkheden weg te poetsen. De ge meenteraad is onze baas". Begin van dit jaar waren de Am sterdammers voor 68 miljoen gulden achter met betalen; 11 miljoen langer dan drie maanden, 4 miljoen langer dan negen maanden: drie maal zoveel als een jaar daarvoor. „Een geweldig hoog oplopend financieel probleem, voor de mensen, voor ons en voor de gemeente. Wij moeten wel afsluiten, als het de spuigaten uitloopt. Een aantal van 2.000 op al die wanbeta lers, op onze 350.000 klanten, is rela tief laag." De straat denkt daar anders over. Tot in de nette buurten wapperen de spandoeken: „GÉB geen afsluitingen maar sociaal beleid." Intussen tikken de meters door. - foto audet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 25