9 Cees Slinger en Soesja Citroen bij MJB in Breda Zeven orkesten op „Jazzin' Around" Jl* l AGENDA RESULTAAT VAN 25 JAAR WERKEN ONTDEK DE VERSCHILLEN TWEEDE PAASDAG IN 'T GINNEKEN SMGIDÖ SPAREN MET DE PLUSREKENING: HOGE RENTE EN TOCH F 3.000,- PER MAAND VRIJ BESCHIKBAAR. OPLOSSING MODEHUIS 0NPËRPAG 31 MAART 1983 T3 PAGINA GIDS 2 VARA-ropnamen bij Breda Blues Promotion Bezweerder postgiro rijkspostspaarbank lucky Luke: Daisy Town Suske en Wiske: Het Bretoense broertje. /Ja dat aknd luü\ 1 [Rriur en voorde) ihmt van Breta^ne. f fypie Happie Als Aerobic Robot- Boes A?g iat 17 OOSTBURG t.scada (MtaBrilti SPoawif Soesja Citroen. - FOTO ARCHIEF DE STEM Op Tweede Paasdag s avonds krijgt de MJB in 't Hijgend Hert aan de Pas- baan te Breda het Kwartet Cees Slinger met Soesja Ci troen op bezoek. Even naar de bezetting van het kwartet kijkend, zie je meteen dat Cees Slinger in zijn kwartet een schitterende bezetting bijeen heeft weten te bren gen. Neem bijvoorbeeld sa xofonist Ferdinand Povel, de vaste tenorspeler bij de Sky masters, of bassist Jac ques Schols, die onder meer met het trio van Louis van Dijk furore maakte, of Peter Ypma, drummer van het Pim Jacobs trio. Pianist Cees Slinger zelf verwierf vooral bekendheid met zijn nu al bijna legendarische Diamond Five. Hij begeleid de al heel wat jazzgroothe- den, was de oprichter van 'Just in Case' en heeft samen met Piet Noordijk een kwar tet. Aan het Rotterdams conservatorium geeft hij lessen improvisatie, piano en ensemble. In de zestiger jaren legde Soesja Citroen de basis voor haar zangcarrière. Na haar studie psychologie nam zij in 1979 samen met Nedley Elstak weer de draad op. De oprichting van het Soesja Citroen Sextet in 19809 was een logische voortzetting van haar ontwikkeling. Met Seven Singers and a Horn oogstte zij veel succes op het Northsea Festival. Radio optredens volgden elkaar toen snel op. Kortom is er bij de MJB maandagavond het nodige vuurwerk te verwachten. Zeven jazzorkesten musice ren op Tweede Paasdag in 't Ginneken. Na het succes van vorig jaar heeft de Roaring Twenties Club Breda (RTCB) ook voor dit jaar weer de jazzdag onder de naam „Jazzin' Around" ge organiseerd. Vanaf drie uur s middags staan de 'Jojo Swingband', Duo de Wijs met Harry Verbeke en Hein van der Geijn, de 'Alpinor- leans', 'Oliver Dan Thuis', New Orleans Music Compa ny', 'Dirty Dozen' en 'Scat Cats' op de planken in zes verschillende horecabedrij ven. „Het jazzfestijn sloeg vo rig jaar zo goed aan, dat er wel een vervolg op moest komen," zegt het bestuur van de RTCB. „Alle concer ten zijn weer gratis toegan kelijk en dat is te danken aan de medewerking van horeca en orkesten." Dit jaar zijn het voorna melijk de huisorkesten van de RTCB, die zich presente ren. Dat zijn er zes van de zeven, die verschillende oude stijlen jazz voor hun rekening nemen. De MJB (Modern Jazz Breda) draagt zorg voor de moderne noot binnen deze jazzdag door een prima afvaardiging met het Duo de Wijs en promi nente gasten als de saxofo nist Harry Verbeke en bas sist Heijn van der Geijn meebrengt. De Jojo Swingband heeft als gast de Amerikaanse trompettist-pianist Jim Goodwin in haar gelederen, terwijl Roland Jansen Heijtmajer de Cat Scats ver sterkt. Het programma ziet er als volgt uit: Jojo Swingband - sociëteit RTCB, Duo De Wijs Hippo, Alpinorieans - Thijs van der Molen, Oliver Dan Thuis - De Vrachtwa gen, New Orleans Music Company - Hippo, Dirty Do zen - Oud Ginneken en Scat Cats - Brauers. In de Hippo zien we twee orkesten; mo derne en oude stijl wisselen elkaar hier af. Het jazzfes tijn barst om drie uur 's middags los. Jim Goodwin FOTO ARCHIEF DE STEM EINDREDACTIE EDOSAUREN Voor het programma 'Moondogs' komt de VARA- radio woensdagavond 13 april opnames maken van het bluesconcert dat Claren ce 'Gatemouth' Brown bij Oncle Jean aan de Ginne- kenweg komt geven. Het heeft Breda Blues Promo tions heel wat hoofdbrekens gekost om deze grote blues- zydeco-cajun performer naar Breda te halen. Hij treedt vrijwel alleen in grote zalen op, die dan ook tot de nok toe vol zitten. DONDERDAG 31 maart Breda: Louis d'Or, Ginneken- weg (22.00) Introduction. Bergen op Zoom: De Hemel, Moergrebstr. (21.30) Hein van der Gein, Debbie Poryes en Hans Eykenaar. Amsterdam: BIM-huis, Oude Schans (21.00) JC Tans Roc kets en presentatie nieuwe plaat. VRIJDAG 1 april Breda: Brauers, Ginnekenmarkt (21.00) Baarle Nassau: 't Plushok, Bre- daseweg 4 (21.30). Rotterdam: Harbour Jazzclub, Weena 221 (21.30) Mill-Town Jazzband. ZATERDAG 2 april Rotterdam: Harbour Jazzclub, Weena 221 (21.30) Countryside Jazzband. ZONDAG 3 april Baarle Nassau: 't Plushok, Bre- daseweg 4 (21.00) Diverse; Ernst Reyseger, Ab Baars. Wolter Wier bos, Mariette Rouppe van der Voort, Maartje Ten Hoorn, Phil Minton en Roger Turner. MAANDAG 4 april Breda: Vanf 15.00 uur Jazzin' Around met zeven jazzorkesten op verschillende lokaties in 't Ginneken. MJB: 't Hijgend Hert, Pasbaan 7 (22.00) Cees Slinger Kwartet met Soesja Citroen. De Vrachtwagen, Ginneken markt (21.00) South Point Big Band. Louis d'Or (15.00) Caldo Sextet. Oncle Jean (15.00) Magic Frank Blues Band. Etten-Leur: Zaal Arnouts, Markt (20.00) Tee Wee's Big Band. DINSDAG 5 april Capelle a/d IJssel: De Roode Leeuw (21.00) Caldo Sextet met Inna Benner. WOENSDAG 6 april Breda: Th. v.d. Molen, Ginne ken weg (21.00) live jazz. 'Geschiedenis van Brabant' te vaak oubollig van taal Door Toon Kloet Het lijkt erop dat mensen, al naar gelang ze meer vrije tijd krijgen, ook meer de neiging voelen om achter zich te kij ken. Figuurlijk gesproken dan. Daaruit zou je de groeiende belangstelling kun nen verklaren voor wat oud en voorbij is. En nu bedoel ik niet alleen recepten uit grootmoeders tijd. Nee, het gaat veel verder. De groeiende belangstelling voor genealogie (de familiestam boom), voor heemkunde en voor boeken met een histori sche inhoud zijn er het bewijs van. Uitgevers zien daar brood in. Het is nog maar amper BOEKENBOEKENBOE BOEKENBOEKEmQEKEXB ENBOEKENSeSXSTtBOi BOEKENBOEKENBOEKEN René-Victor Pilhes: De bezweer der. Uitgeverij Wereldvenster, Bussum. Vertaling Anton Haak man. Prijs j 34,50. Een merkwaardig verhaal, dat aan het einde weer terug is bij het begin. Tussen dat begin en einde (en dus het nieuwe be gin) liggen 300 pagina's waarin de auteur, die als verteller te vens een rol speelt in het ver haal, de macabere, Kafka- achtige en fictieve geschiede nis vertelt van de ondergang van de Parijse vestiging van een Amerikaanse multinatio nal, Rosserys Mitchell. Een ondergang die begint met een verkeersongeluk van een staffunctionarissen, ver volgt met het ontstaan van een scheur in de fundering van het kantoorgebouw en steeds ge heimzinniger wordt als een onbekende, maar kennelijk in gewijde kans ziet ogenschijn lijk onbetekenende, maar in feite bezwerende teksten on der het personeel te versprei den. De zenuwen worden steeds meer gespannen en er ontstaat een sfeer waarin zo wel een scheiding der geesten als een reeks verdachtmakin gen hun kansen krijgen. Maar intussen probeert iedereen -of doet althans als of- in zijn eigen belang het blazoen overeind te houden van het bedrijf, waarvan de topmensen menen dat alleen multinationals via een vorm van allesoverheersing de we reld in stand kunnen houden. Aan het slot blijkt, dat de hele geschiedenis door de ver teller is beleefd in een coma, waarin hij na een ongeluk is terecht gekomen. Eenmaal hersteld komt hij terug op zijn werk en krijgt dan het nieuws te horen van het ongeluk van zijn collega dat de ondergang van Rosserys Mitchell in leidde. T.K. twee jaar geleden dat bij Else vier 'Oorsprong en geschiede nis van de Brabanders' van J.G.Kikkert verscheen en nu ligt alweer het eerste van drie delen van de 'Geschiedenis van Brabant' van Henk van der Horst (uitgeverij 'Histo rie') in de boekwinkel. Nu kan van het werk van de in Frankrijk wonende Van der Horst niet gezegd worden dat het een tijdeigen bevlieging is. Bij de presentatie van het eer ste exemplaar aan de Bra bantse commissaris der konin gin, J.v.d.Harten, deelde de uitgever mee, dat de in Kaats heuvel geboren auteur 25 jaar lang materiaal verzameld en geschreven heeft om deze lij vige Brabantse geschiedenis op papier te krijgen. Meer nog. Voor Van der Horst, die in middels de 60 gepasseerd is, was geschiedenis een jeugd liefde en in zijn gymnasium tijd al vond hij, dat er ooit eens een echte geschiedenis van Brabant geschreven moest worden. Brabant dan bedoeld als het oude hertogdom, dus in termen van nu de Belgische provincies Brabant en Ant werpen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant. Het is dus niet overdreven om in dit geval van een levenswerk te spreken. Henk van der Horst had zich voorgenomen, zo schrijft hij in zijn inleiding, een boek te schrijven dat zich richt 'tot elke Brabander... die wel iets meer wil weten van het ge west waarin hij woont'. Ge makkelijk verteerbaar dus, een boek voor bij de haard, voor op reis of tijdens de va kantie. Het lijkt erop, dat hij door die gedachte te zeer geob sedeerd is gewefest. Daardoor heeft hij zich een schrijfstijl aangemeten ('een non-confor mistische stijl', zegt hij zelf) waarvan het de vraag is, of die bij geschiedschrijving past. Van Floris IV en Mathilde van Brabant (begin 13e eeuw), die 5 kinderen hadden, noteert hij bijvoorbeeld, dat ze zich had den ontpopt 'als resolute te genstanders van het neo-mal- thusianisme'. En, een ander voorbeeld, elders schrijft hij over iemand die zijn tijd ver deed 'met achter kluiten in rietvelden aan te sukkelen'. Dat soort oubollige opmerkin gen, die er heel wat in het boek te vinden zijn, doen naïef en weinig serieus aan. En ik ben benieuwd hoe Van der Horst straks met de meer eigentijdse geschiedenis, bijvoorbeeld de tweede wereldoorlog, om zal springen. Geschiedschrijving, lijkt mij, vraagt objectiviteit en een zekere afstandelijk heid, die ook uit schrijfstijl en woordkeus moeten blijken. Achter in zijn boek geeft Van der Horst een 'overzicht van bronnen en literatuur' die hij geraadpleegd heeft. In het boek zelf zijn geen verwijzin gen of voetnoten te vinden, zo dat zijn bronnen niet naspeur baar zijn. Voor mensen die de geschiedenis willen lezen als een roman -maar daar zijn andere boeken voor- is dat misschien een prettige bij komstigheid. Ook niet meer dan dat trouwens. Voor diege nen die het oog hebben op een wat wetenschappelijker bena dering biedt Van der Horst weinig houvast. De literatuur lijst wijst trouwens uit dat hij zich -althans wat dit eerste deel betreft- van echte bron nenstudie onthouden heeft en zich heeft beperkt tot het raadplegen van bestaande studies. Het tweede en het derde deel van Van der Horst's werk zullen nog moeten aantonen, of hij de door hem bedoelde synthese tussen een geschiede nisboek en een prettig lees baar boek gevonden heeft. Dat neemt uiteraard niet weg, dat het in het eerste boek van Van der Horst, dat van de prehistorie tot 1430 loopt, over dezelfde Godfrieden, dezelfde Hendriken en dezelfde Jannen gaat als in het boek van Kik kert en in alle andere boeken die handelen over (delen van) de geschiedenis van Brabant. Maar Van der Horst heeft er zich met zijn driedelig werk meer ruimte voor geschapen en dus kon hij ook meer op de tails ingaan. Hetgeen overi gens, wanneer er geen sprake is van een facetstudie, een ge schiedenisboek niet altijd dui delijker en de geschiedenis niet altijd inzichtelijker maakt. Henk van der Horst: Geschiede nis van Brabant, deel I, uitgeve rij Historie, Nijmegen. Prijs per deel 64,50. Wie spaart, heeft altijd geld achter de hand. U kunt dan makkelijker iets vervangen als 't stuk gaat. Ot toch iets kopen als 't maandbudget 't eigenlijk niet toelaat, 't Is natuurlijk wel zaak om verstandig te sparen. Tegen een aantrekkelijke rente en liefst zonder 't geld vast te zetten. De Plusrekening is zo'n spaarvorm. De Plus rekening biedt u momenteel 514% rente en u kunt toch 3000 gulden per kalendermaand zonder kosten over laten boeken naar uw postrekening. Alleen als u méér overboekt, wordt over het extra bedrag 1% kosten berekend. Bovendien heeft u meteen Plusrekening al het gemak van het thuisbankieren. Als u vóór 17 april 1983 een Plusrekening opent met een minimum inleg van f 50-, dan ontvangt u f7,50 premie. U moet 'tgeld dan minstens één maand laten staan. Een folder met alle informatie ligt op het postkantoor voor u klaar. \(Wte met miert vil moet horen' H TREFT HET NJIET. Ö-££R DiREKre^RHeeFT MFL|>K DE KEUTEL VAN) DE Prv!£\eK> 2A<- KlO<3 V96L EEN) voesauaveio. KUbjrcA WET over eeK) uutzToe of 20 T£RC«3KOMEK>? DC KL.L41& AAAAR DIG ie VRE€»ELIDK ZWAAR. Hit) KOMT 64IT -SAN) FRAhOOiecO x BID DE FIRMA F6<eCHTRWC.K VAK)DAVEK>- FORT VAKJDAAN3, £N) HID IE VAN) (3EHARD ETAAL GEMAAKT EN)... BLA0LABLA... AB&OLUUT KJIET DOORHEEK) TE KOMEN),.. EN)BLA- BLABLA...TROUWENDE, N>L4WÊHET ER TOCH OVER HEBBEN),BLABLA - BLA... DA AR KAN) IK LI NÏOO EEK) AARDIGE AhOEKDOTE OVER VERTELLEN). M [ent Mttermèpo htit uitleveren Jeromm he moet m zijn I «r> adB^ rund '^equa; -uejd rue>iJapuo '5{uij>ianap 'sijepufq ^au 'pojs ruBjjjapuo '}3oa 'apucnpioo 'uapptui ruBjd 'japuos^uq 'afruBBj^i lONISSOIdO

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 31