9
Cees Slinger en
Soesja Citroen
bij MJB in Breda
Zeven orkesten op
„Jazzin' Around"
Jl* l
AGENDA
RESULTAAT VAN 25 JAAR WERKEN
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
TWEEDE PAASDAG IN 'T GINNEKEN
SMGIDÖ
SPAREN MET DE PLUSREKENING:
HOGE RENTE
EN TOCH F 3.000,- PER MAAND
VRIJ BESCHIKBAAR.
OPLOSSING
MODEHUIS
0NPËRPAG 31 MAART 1983
T3 PAGINA GIDS 2
VARA-ropnamen
bij Breda
Blues Promotion
Bezweerder
postgiro
rijkspostspaarbank
lucky Luke: Daisy Town
Suske en Wiske: Het Bretoense broertje.
/Ja dat aknd luü\
1 [Rriur en voorde)
ihmt van Breta^ne. f
fypie Happie Als Aerobic Robot-
Boes
A?g
iat 17 OOSTBURG
t.scada
(MtaBrilti
SPoawif
Soesja Citroen.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Op Tweede Paasdag s
avonds krijgt de MJB in 't
Hijgend Hert aan de Pas-
baan te Breda het Kwartet
Cees Slinger met Soesja Ci
troen op bezoek.
Even naar
de bezetting van het kwartet
kijkend, zie je meteen dat
Cees Slinger in zijn kwartet
een schitterende bezetting
bijeen heeft weten te bren
gen. Neem bijvoorbeeld sa
xofonist Ferdinand Povel,
de vaste tenorspeler bij de
Sky masters, of bassist Jac
ques Schols, die onder meer
met het trio van Louis van
Dijk furore maakte, of Peter
Ypma, drummer van het
Pim Jacobs trio. Pianist
Cees Slinger zelf verwierf
vooral bekendheid met zijn
nu al bijna legendarische
Diamond Five. Hij begeleid
de al heel wat jazzgroothe-
den, was de oprichter van
'Just in Case' en heeft samen
met Piet Noordijk een kwar
tet. Aan het Rotterdams
conservatorium geeft hij
lessen improvisatie, piano
en ensemble.
In de zestiger jaren legde
Soesja Citroen de basis voor
haar zangcarrière. Na haar
studie psychologie nam zij
in 1979 samen met Nedley
Elstak weer de draad op. De
oprichting van het Soesja
Citroen Sextet in 19809 was
een logische voortzetting
van haar ontwikkeling. Met
Seven Singers and a Horn
oogstte zij veel succes op het
Northsea Festival. Radio
optredens volgden elkaar
toen snel op.
Kortom is er bij de MJB
maandagavond het nodige
vuurwerk te verwachten.
Zeven jazzorkesten musice
ren op Tweede Paasdag in 't
Ginneken. Na het succes van
vorig jaar heeft de Roaring
Twenties Club Breda
(RTCB) ook voor dit jaar
weer de jazzdag onder de
naam „Jazzin' Around" ge
organiseerd. Vanaf drie uur
s middags staan de 'Jojo
Swingband', Duo de Wijs
met Harry Verbeke en Hein
van der Geijn, de 'Alpinor-
leans', 'Oliver Dan Thuis',
New Orleans Music Compa
ny', 'Dirty Dozen' en 'Scat
Cats' op de planken in zes
verschillende horecabedrij
ven.
„Het jazzfestijn sloeg vo
rig jaar zo goed aan, dat er
wel een vervolg op moest
komen," zegt het bestuur
van de RTCB. „Alle concer
ten zijn weer gratis toegan
kelijk en dat is te danken
aan de medewerking van
horeca en orkesten."
Dit jaar zijn het voorna
melijk de huisorkesten van
de RTCB, die zich presente
ren. Dat zijn er zes van de
zeven, die verschillende
oude stijlen jazz voor hun
rekening nemen. De MJB
(Modern Jazz Breda) draagt
zorg voor de moderne noot
binnen deze jazzdag door
een prima afvaardiging met
het Duo de Wijs en promi
nente gasten als de saxofo
nist Harry Verbeke en bas
sist Heijn van der Geijn
meebrengt.
De Jojo Swingband heeft
als gast de Amerikaanse
trompettist-pianist Jim
Goodwin in haar gelederen,
terwijl Roland Jansen
Heijtmajer de Cat Scats ver
sterkt.
Het programma ziet er als
volgt uit: Jojo Swingband -
sociëteit RTCB, Duo De Wijs
Hippo, Alpinorieans -
Thijs van der Molen, Oliver
Dan Thuis - De Vrachtwa
gen, New Orleans Music
Company - Hippo, Dirty Do
zen - Oud Ginneken en Scat
Cats - Brauers. In de Hippo
zien we twee orkesten; mo
derne en oude stijl wisselen
elkaar hier af. Het jazzfes
tijn barst om drie uur 's
middags los.
Jim Goodwin
FOTO ARCHIEF DE STEM
EINDREDACTIE EDOSAUREN
Voor het programma
'Moondogs' komt de VARA-
radio woensdagavond 13
april opnames maken van
het bluesconcert dat Claren
ce 'Gatemouth' Brown bij
Oncle Jean aan de Ginne-
kenweg komt geven. Het
heeft Breda Blues Promo
tions heel wat hoofdbrekens
gekost om deze grote blues-
zydeco-cajun performer
naar Breda te halen. Hij
treedt vrijwel alleen in grote
zalen op, die dan ook tot de
nok toe vol zitten.
DONDERDAG 31 maart
Breda: Louis d'Or, Ginneken-
weg (22.00) Introduction.
Bergen op Zoom: De Hemel,
Moergrebstr. (21.30) Hein van
der Gein, Debbie Poryes en Hans
Eykenaar.
Amsterdam: BIM-huis, Oude
Schans (21.00) JC Tans Roc
kets en presentatie nieuwe plaat.
VRIJDAG 1 april
Breda: Brauers, Ginnekenmarkt
(21.00)
Baarle Nassau: 't Plushok, Bre-
daseweg 4 (21.30).
Rotterdam: Harbour Jazzclub,
Weena 221 (21.30) Mill-Town
Jazzband.
ZATERDAG 2 april
Rotterdam: Harbour Jazzclub,
Weena 221 (21.30) Countryside
Jazzband.
ZONDAG 3 april
Baarle Nassau: 't Plushok, Bre-
daseweg 4 (21.00) Diverse; Ernst
Reyseger, Ab Baars. Wolter
Wier bos, Mariette Rouppe van
der Voort, Maartje Ten Hoorn,
Phil Minton en Roger Turner.
MAANDAG 4 april
Breda: Vanf 15.00 uur Jazzin'
Around met zeven jazzorkesten
op verschillende lokaties in 't
Ginneken.
MJB: 't Hijgend Hert, Pasbaan 7
(22.00) Cees Slinger Kwartet met
Soesja Citroen.
De Vrachtwagen, Ginneken
markt (21.00) South Point Big
Band.
Louis d'Or (15.00) Caldo Sextet.
Oncle Jean (15.00) Magic Frank
Blues Band.
Etten-Leur: Zaal Arnouts,
Markt (20.00) Tee Wee's Big
Band.
DINSDAG 5 april
Capelle a/d IJssel: De Roode
Leeuw (21.00) Caldo Sextet met
Inna Benner.
WOENSDAG 6 april
Breda: Th. v.d. Molen, Ginne
ken weg (21.00) live jazz.
'Geschiedenis van Brabant'
te vaak oubollig van taal
Door Toon Kloet
Het lijkt erop dat mensen, al
naar gelang ze meer vrije tijd
krijgen, ook meer de neiging
voelen om achter zich te kij
ken. Figuurlijk gesproken
dan. Daaruit zou je de
groeiende belangstelling kun
nen verklaren voor wat oud en
voorbij is.
En nu bedoel ik niet alleen
recepten uit grootmoeders tijd.
Nee, het gaat veel verder. De
groeiende belangstelling voor
genealogie (de familiestam
boom), voor heemkunde en
voor boeken met een histori
sche inhoud zijn er het bewijs
van.
Uitgevers zien daar brood
in. Het is nog maar amper
BOEKENBOEKENBOE
BOEKENBOEKEmQEKEXB
ENBOEKENSeSXSTtBOi
BOEKENBOEKENBOEKEN
René-Victor Pilhes: De bezweer
der. Uitgeverij Wereldvenster,
Bussum. Vertaling Anton Haak
man. Prijs j 34,50.
Een merkwaardig verhaal, dat
aan het einde weer terug is bij
het begin. Tussen dat begin en
einde (en dus het nieuwe be
gin) liggen 300 pagina's waarin
de auteur, die als verteller te
vens een rol speelt in het ver
haal, de macabere, Kafka-
achtige en fictieve geschiede
nis vertelt van de ondergang
van de Parijse vestiging van
een Amerikaanse multinatio
nal, Rosserys Mitchell.
Een ondergang die begint
met een verkeersongeluk van
een staffunctionarissen, ver
volgt met het ontstaan van een
scheur in de fundering van het
kantoorgebouw en steeds ge
heimzinniger wordt als een
onbekende, maar kennelijk in
gewijde kans ziet ogenschijn
lijk onbetekenende, maar in
feite bezwerende teksten on
der het personeel te versprei
den. De zenuwen worden
steeds meer gespannen en er
ontstaat een sfeer waarin zo
wel een scheiding der geesten
als een reeks verdachtmakin
gen hun kansen krijgen.
Maar intussen probeert
iedereen -of doet althans als
of- in zijn eigen belang het
blazoen overeind te houden
van het bedrijf, waarvan de
topmensen menen dat alleen
multinationals via een vorm
van allesoverheersing de we
reld in stand kunnen houden.
Aan het slot blijkt, dat de
hele geschiedenis door de ver
teller is beleefd in een coma,
waarin hij na een ongeluk is
terecht gekomen. Eenmaal
hersteld komt hij terug op zijn
werk en krijgt dan het nieuws
te horen van het ongeluk van
zijn collega dat de ondergang
van Rosserys Mitchell in
leidde.
T.K.
twee jaar geleden dat bij Else
vier 'Oorsprong en geschiede
nis van de Brabanders' van
J.G.Kikkert verscheen en nu
ligt alweer het eerste van drie
delen van de 'Geschiedenis
van Brabant' van Henk van
der Horst (uitgeverij 'Histo
rie') in de boekwinkel.
Nu kan van het werk van de
in Frankrijk wonende Van der
Horst niet gezegd worden dat
het een tijdeigen bevlieging is.
Bij de presentatie van het eer
ste exemplaar aan de Bra
bantse commissaris der konin
gin, J.v.d.Harten, deelde de
uitgever mee, dat de in Kaats
heuvel geboren auteur 25 jaar
lang materiaal verzameld en
geschreven heeft om deze lij
vige Brabantse geschiedenis
op papier te krijgen. Meer nog.
Voor Van der Horst, die in
middels de 60 gepasseerd is,
was geschiedenis een jeugd
liefde en in zijn gymnasium
tijd al vond hij, dat er ooit eens
een echte geschiedenis van
Brabant geschreven moest
worden. Brabant dan bedoeld
als het oude hertogdom, dus in
termen van nu de Belgische
provincies Brabant en Ant
werpen en de Nederlandse
provincie Noord-Brabant. Het
is dus niet overdreven om in
dit geval van een levenswerk
te spreken.
Henk van der Horst had
zich voorgenomen, zo schrijft
hij in zijn inleiding, een boek
te schrijven dat zich richt 'tot
elke Brabander... die wel iets
meer wil weten van het ge
west waarin hij woont'. Ge
makkelijk verteerbaar dus,
een boek voor bij de haard,
voor op reis of tijdens de va
kantie. Het lijkt erop, dat hij
door die gedachte te zeer geob
sedeerd is gewefest. Daardoor
heeft hij zich een schrijfstijl
aangemeten ('een non-confor
mistische stijl', zegt hij zelf)
waarvan het de vraag is, of die
bij geschiedschrijving past.
Van Floris IV en Mathilde van
Brabant (begin 13e eeuw), die 5
kinderen hadden, noteert hij
bijvoorbeeld, dat ze zich had
den ontpopt 'als resolute te
genstanders van het neo-mal-
thusianisme'. En, een ander
voorbeeld, elders schrijft hij
over iemand die zijn tijd ver
deed 'met achter kluiten in
rietvelden aan te sukkelen'.
Dat soort oubollige opmerkin
gen, die er heel wat in het boek
te vinden zijn, doen naïef en
weinig serieus aan. En ik ben
benieuwd hoe Van der Horst
straks met de meer eigentijdse
geschiedenis, bijvoorbeeld de
tweede wereldoorlog, om zal
springen. Geschiedschrijving,
lijkt mij, vraagt objectiviteit
en een zekere afstandelijk
heid, die ook uit schrijfstijl en
woordkeus moeten blijken.
Achter in zijn boek geeft
Van der Horst een 'overzicht
van bronnen en literatuur' die
hij geraadpleegd heeft. In het
boek zelf zijn geen verwijzin
gen of voetnoten te vinden, zo
dat zijn bronnen niet naspeur
baar zijn. Voor mensen die de
geschiedenis willen lezen als
een roman -maar daar zijn
andere boeken voor- is dat
misschien een prettige bij
komstigheid. Ook niet meer
dan dat trouwens. Voor diege
nen die het oog hebben op een
wat wetenschappelijker bena
dering biedt Van der Horst
weinig houvast. De literatuur
lijst wijst trouwens uit dat hij
zich -althans wat dit eerste
deel betreft- van echte bron
nenstudie onthouden heeft en
zich heeft beperkt tot het
raadplegen van bestaande
studies.
Het tweede en het derde
deel van Van der Horst's werk
zullen nog moeten aantonen,
of hij de door hem bedoelde
synthese tussen een geschiede
nisboek en een prettig lees
baar boek gevonden heeft.
Dat neemt uiteraard niet
weg, dat het in het eerste boek
van Van der Horst, dat van de
prehistorie tot 1430 loopt, over
dezelfde Godfrieden, dezelfde
Hendriken en dezelfde Jannen
gaat als in het boek van Kik
kert en in alle andere boeken
die handelen over (delen van)
de geschiedenis van Brabant.
Maar Van der Horst heeft er
zich met zijn driedelig werk
meer ruimte voor geschapen
en dus kon hij ook meer op de
tails ingaan. Hetgeen overi
gens, wanneer er geen sprake
is van een facetstudie, een ge
schiedenisboek niet altijd dui
delijker en de geschiedenis
niet altijd inzichtelijker
maakt.
Henk van der Horst: Geschiede
nis van Brabant, deel I, uitgeve
rij Historie, Nijmegen. Prijs per
deel 64,50.
Wie spaart, heeft altijd geld achter de hand.
U kunt dan makkelijker iets vervangen als 't stuk gaat.
Ot toch iets kopen als 't maandbudget 't eigenlijk niet
toelaat, 't Is natuurlijk wel zaak om verstandig te sparen.
Tegen een aantrekkelijke rente en liefst zonder 't geld
vast te zetten.
De Plusrekening is zo'n spaarvorm. De Plus
rekening biedt u momenteel 514% rente en u kunt toch
3000 gulden per kalendermaand zonder kosten over
laten boeken naar uw postrekening. Alleen als u méér
overboekt, wordt over het extra bedrag 1% kosten
berekend. Bovendien heeft u meteen Plusrekening al het
gemak van het thuisbankieren.
Als u vóór 17 april 1983 een Plusrekening opent
met een minimum inleg van f 50-, dan ontvangt
u f7,50 premie. U moet 'tgeld dan minstens één maand
laten staan. Een folder met alle informatie ligt op het
postkantoor voor u klaar.
\(Wte met miert vil moet horen'
H TREFT HET NJIET.
Ö-££R DiREKre^RHeeFT
MFL|>K DE KEUTEL VAN) DE
Prv!£\eK> 2A<- KlO<3 V96L EEN)
voesauaveio. KUbjrcA
WET over eeK) uutzToe of 20
T£RC«3KOMEK>?
DC KL.L41& AAAAR DIG ie
VRE€»ELIDK ZWAAR. Hit) KOMT
64IT -SAN) FRAhOOiecO x BID DE
FIRMA F6<eCHTRWC.K VAK)DAVEK>-
FORT VAKJDAAN3, £N) HID IE VAN)
(3EHARD ETAAL GEMAAKT EN)...
BLA0LABLA... AB&OLUUT KJIET
DOORHEEK) TE KOMEN),.. EN)BLA-
BLABLA...TROUWENDE, N>L4WÊHET
ER TOCH OVER HEBBEN),BLABLA -
BLA... DA AR KAN) IK LI NÏOO EEK)
AARDIGE AhOEKDOTE OVER
VERTELLEN).
M
[ent Mttermèpo
htit uitleveren Jeromm
he moet m zijn
I
«r>
adB^ rund '^equa;
-uejd rue>iJapuo '5{uij>ianap 'sijepufq ^au
'pojs ruBjjjapuo '}3oa 'apucnpioo 'uapptui
ruBjd 'japuos^uq 'afruBBj^i lONISSOIdO