Kruisraketten ook met de grondwet niet te stuiten Recht op uitkering moet afhangen van arbeidsverleden „We ontkomen niet aan discrimineren" ONDERZOEK ONDER RUIM 100 PERSONEELSFUNCTIONARISSEN: Hypotheekrente per 22 mrt. HONDURAS LABOUR WIN ACHTERGROND PAGINA 4 Vacaturebanken Doorjagen Kritiek Uittreden CDA en VVD schieten op WWV-maatregel £j| Salvador: Rei agan krijgt hel ft bedrag voo r spoedhulp POSITIE FOOT ZATERDAG 26 MAART 1983 T11 DE rol en taken van de personeelsfunctionaris bij aanname en ontslag staan centraal in een onderzoeksrapport, dat vier Westbrabantse personeelsfunctionarissen het afgelopen jaar hebben samengesteld Ze deden dit in het kader van een afstudeerproject aan de Sociale Academie Markendaal in Breda. De vier onderzoekers zijn zelf in de praktijk werkzaam: Ton Brosens (43) uit Breda is arbeidsconsulent bij het Gewestelijk Arbeidsbureau in Breda, Peter Kolenberg (38) uit Breda is personeelsfunctionaris bij de TL-buizenfabriek van Philips in Roosendaal, Hans Vliegenthart (44) uit Zevenbergen is personeelsconsulent bij het Gemeentelijk Energiebedrijf in Rotterdam en Ray van der Wulp (35) uit Ulvenhout is personeelsfunctionaris bij de Burgerpersoneelsdienst van het Ministerie van Defensie in Breda. Hun onderzoeksrapport bevat de resultaten van een enquête onder 90 personeelschefs van bedrijfsleven en overheid in Nederland en van interviews met collega's van 24 Westbrabantse bedrijven. Aan de (schriftelijke) enquête werd door ruim zeventig procent van de benaderden meegewerkt. HET viertal Westbrabantse personeelschefs: v.l.n.r.: Hans Vliegenthart, Ray van der Wulp, Peter Kolenberg en Ton Brosens. foto de stem /johan van gurp Geen tijd voor zorgvuldigheid door René van der Velden SOCIAAL beleid is onderge schikt aan financieel-econo- misch beleid. Personeels functionarissen blijken wei nig kaas gegeten te hebben van ontslagprocedures. Ze hebben weinig vertrouwen in de Gewestelijke Arbeids- bureau's. De landelijke solli citatiecode is in de praktijk niet haalbaar. Dit is een greep uit de stellingen van een viertal Westbrabantse per soneelsfunctionarissen, die 114 col lega's aan de tand hebben gevoeld over werving, selectie, aanname en ontslag van personeel. Uit de resultaten van het onder zoek blijkt de kritiek op het aanna me- en ontslagbeleid niet voor niets toe te nemen de laatste jaren. De klachten van sollicitanten en men sen die met ontslag bedreigd wor den, liegen er niet om. De onderzoeksgroep zocht en vond onder personeelschefs verkla ringen voor de gesignaleerde mis standen. Braakliggend terrein op onderzoeksgebied en de Nederland se Vereniging voor Personeelsbe leid, waarbij 2300 personeelschefs zijn aangesloten, heeft dan ook haar belangstelling voor de onderzoeks resultaten al kenbaar gemaakt. De groep heeft een groot aantal knelpunten ontdekt. De problemen beginnen al met de publicatie van de sollicitatie. In de meeste gevallen voldoet de omschrijving van de va cature in het geheel niet aan de lan delijke afspraken. De meeste werk gevers houden er een eigen code op na, wat de duidelijkheid niet ten goede komt. De arbeidsbureau's nemen sollici tatie-omschrijvingen, die door de werkgever onjuist worden gemeld, onzorgvuldig en onvolledig over. Hierdoor laten de vacaturebanken op de arbeidsbureau's veel te wen sen over. Ter illustratie wijzen de onderzoekers op omschrijvingen waarin om totaal verschillende op leidingen wordt gevraagd of bij voorbeeld om een MMS- of Mulo diploma: opleidingen die al jaren niet meer bestaan. „Veel sollicitanten worden afge wezen omdat er andere eisen ge hanteerd worden bij de selectie dan die in de advertenties zijn genoemd. Zij solliciteren in die gevallen voor niets en worden voor de zoveelste maal teleurgesteld, zonder dat een goede motivatie gegeven kan wor den voor de afwijzing", aldus de on derzoekers. Een groot probleem bij de wer ving van personeel vormt de tijds druk. De samenstellers van het rap port: „Wij worden doodgegooid met allerlei gedragsregels, maar je krijgt honderden sollicitanten. Om dat werklozen verplicht zijn om te solliciteren schrijven ze op alles wat los en vast zit. Daardoor bereik je een veel te grote groep. Door het grote aanbod kom je in tijdnood en kun je niet meer zorgvuldig hande len". Vrijwel alle deelnemers aan de enquête zeggen dat bij de selectie van personeel wordt uitgegaan van de functie-eisen die in de vacature publicatie zijn gesteld. De Westbra bantse onderzoekers betwijfelen dit ten zeerste. Mede pratend vanuit de eigen praktijk: „Behalve eisen sjoe len tal van andere factoren een rol, zoals ras of nationaliteit, het woon achtig zijn in een minder goed be kend staande buurt, het over een goede kruiwagen beschikken, de tijd die men al werkloos is, het ar beidsverleden en de zorg voor kleine kinderen thuis". „We ontkomen niet aan discrimi neren", vertelt een van hen. „Als er bijvoorbeeld een punkmeisje sollici teert voor een baan op de admini stratie bij een groep andere meisjes, wordt ze afgewezen". En een collega van hem: „Als ik een ongewassen en ongeschoren vent binnen krijg, gaat het niet door". Als eenmaal een kandidaat is aangenomen, blijkt het volgens de onderzoekers nogal eens te schorten aan de manier van afwijzen van de, tegenwoordig vaak honderden, an dere kandidaten. Doordat het aantal sollicitanten voor een enkele vaca ture groeit, gebeurt het steeds vaker dat sollicitanten, vaak pas na lange tijd, zonder reden te horen krijgen waarom ze niet zijn opgeroepen. De verslechterde economische situatie doet aan dit verschijnsel geen goed. „Het komt voor", aldus een van de personeelschefs, "dat werkgevers het afschrijven van sollicitanten de portokosten niet waard vinden". De onderzoekers twijfelen aan de zin van klachtenprocedures voor af gewezen sollicitanten. „Mocht de sollicitant zo'n procedure winnen, is hij toch de verliezer, want de sfeer waarin hij dan moet werken, is ver pest. Bovendien is de vacature al vervuld als zo'n tijdrovende proce dure eindelijk eens is afgerond", vinden ze. Ook op het terrein van ontslagza ken neemt de onzorgvuldigheid toe. Een van de personeelschefs: „Men probeert een ontslagzaak er sneller door te jagen, want elke maand op zegtermijn is verdiend". Probleem bij ontslagzaken is vol gens de onderzoekers dat perso neelschefs gemiddeld te weinig weet hebben van ontslagprocedures. „Ze blijken voldoende opleiding te heb ben, maar ze weten te weinig van zaken als arbeidsovereenkomsten en ontslagrecht. Ook zijn ze niet goed op de hoogte van de te volgen procedures via het GAB", luidt hun conclusie. Door dit gebrek aan kennis moe ten bij moeilijke ontslagkwesties steeds vaker juridische adviseurs worden ingeschakeld om beslagen ten ijs te kunnen komen. De perso neelschefs worden hiertoe wel ge dwongen omdat de „slachtoffers" zelf ook in steeds toenemende mate gebruik maken van juridische bij stand. De projectgroep voegt daar overi gens aan toe dat het te ver zou voe ren om steeds met de beschuldigen de vinger naar de personeelschef te wijzen. „Het is een groot misver stand dat personeelschefs beslissen over welke sollicitant wordt aange nomen of wie er ontslagen wordt. De beslissingen worden genomen door afdelingschefs en hoofden van dienst", zo stellen zij. Bovendien hebben de benaderde personeels chefs gemiddeld de zorg voor 300 werknemers. Dit aantal zou volgens hen drastisch verlaagd moeten wor den. Kritiek hebben de personeels chefs op de arbeidsbureau's, waar ze niet erg veel vertrouwen in heb ben. Volgens een ruime meerder heid van de geïnterviewden is de werving van personeel via het GAB niet erg succesvol. De onderzoekers vinden het dan ook niet nodig om verplicht te stellen dat vacatures bij het GAB worden gemeld, zolang „die GAB's niet efficiënter gaan draaien". Uiteraard betreuren vrijwel alle personeelsfunctionarissen het dat het sociaal beleid in grote mate on dergeschikt is aan het financieel- economisch beleid. Hoewel het onderzoek is afge rond, trekt het viertal nog niet de handen af van de problematiek. Drie van hen houden zich in de Stichting Maatschappij en Onder neming bezig met een discussie over een andere ontslagprocedure. Daar naast doet men aanbevelingen om de landelijke sollicitatiecode aan te passen. Met andere woorden: er dingen uit te halen die niet (meer) haalbaar zijn. Aan de GAB's stelt men voor om vacatures zorgvuldi ger te gaan opnemen. En voor scho len heeft het viertal het advies om sollicitatielessen te gaan geven in eindexamengroepen. door Jan van de Ven IN het gekrakeel rond de plaatsing van kruisraketten lijkt het of met acties die ra ketten buiten de gren zen te houden zijn. Als er maar hard genoeg wordt geroepen, als de politiek maar meedoet, dan lukt het wel. Het zal niet lukken. De ra ketten komen er, als het moet. Er wordt wel gezegd, dat plaatsing van atoomraket ten in strijd zou zijn met de grondwet. Een kapstok om die dingen buiten te houden. Zowel de oude als de nieuwe grondwet spreken echter niet over een verbod. En er is geen artikel aan te halen, dat in die richting wijst. Wel zegt de grondwet, dat Nederland de intentie heeft zichzelf bij een mogelijke aanval te verdedigen. Daar voor wordt een krijgsmacht in stand gehouden, (artikel 98). En Nederlanders kun nen zich, behoudens met na me genoemde uitzonderin gen, niet aan de verdediging van hun land onttrekken, (art. 97). In het gedeelte van de grondwet, waarin de defen sie aan de orde komt, staat inderdaad een artikel, dat bij verkeerde uitleg aanlei ding kan geven luid te pro testeren tegen de aanwezig heid van de Amerikanen in ons land. Zegt art. 100 niet dat alleen krachtens de wet vreemde troepen bij ons in dienst mogen zijn? Welnu, de Amerikanen zijn niet bij ons in dienst. Er hoeft dus niets bij wet geregeld te worden. De Amerikanen zijn hier op grond van het Navo-ver- drag. Na de Tweede Wereld oorlog besloten Westeurope- se landen om samen met de Verenigde Staten een defen sieverdrag te sluiten. Daarin beloven de landen elkaar bij agressie van buiten elkaar te helpen. Om elkaar te kun nen helpen zijn afspraken over de defensieve houding gemaakt betreffende bewa- Een Tomahawk kruisraket tijdens een testvlucht. - foto's archief de stem pening, stationering van troepen en andere zaken, die hier niet aan de orde komen. De Navo-landen doen al jaren pogingen om in het verdedigen van de gezamen lijke belangen uniformering van de verdedigingsmidde len te komen. Niet in alles is zo'n uniformering gemakke lijk te bewerkstelligen, maar met raketten is het streven te bereiken. Ameri ka ontwikkelt raketten en dus profiteren de andere bondgenoten van de moge lijkheid overal binnen de Navo dezelfde raketten te plaatsen. De vanzelfsprekendheid, waarmee plaatsing plaats vindt, wordt ontleend aan het algemene volkenrecht. De staten in de wereld heb ben namelijk een verdrag gesloten, waarin de houding ten aanzien van verdragen wordt geregeld. Deze Ver dragen-conventie bepaalt onder andere, dat een staat zich dient te onthouden van handelingen die een verdrag zijn object en zijn doel ont nemen. (art. 18) Indien bij de totstandkoming van een verdrag door een van de sta ten een voorbehoud wordt gemaakt, kan dat alleen voor en bij ondertekening aan de orde komen. In dat geval mag het voorbehoud niet onverenigbaar zijn met het object en het doel van het verdrag. Deze uitweiding hebben we nodig om het tegengaan van plaatsing der kruisra ketten nader te beschouwen. Nog even: de Navo is een bondgenootschap met een defensief doel. De staten zullen bij agressie gezamen lijk optreden. Welnu, als een der landen zich zou willen onttrekken aan het plaatsen van raketten, kunnen de an dere dat zien als een aantas ting van het gezamenlijk op treden. In elk geval kan met succes een beroep worden gedaan op aantasting van het doel, de defensie. Het volkenrecht biedt een uitweg voor ontwikkelingen, die van tevoren niet te voor zien waren. De bondgenoten kunnen overgaan tot herzie ning van het Navo-verdrag. Alle partijen zullen het dan met herziening eens moeten zijn. In dit geval zou de her ziening gericht dienen te zijn op uitsluiting van kern- raketten. Uit reacties van verscheidene bondgenoten valt op te maken, dat een eensgezinde hervormingszin op dit punt ontbreekt. Nederland, stel dat ons land echt geen raketten wil, kan niet zeggen, dat de strekking van het Navo- verdrag niets vermeld over kernraketten om plaatsing van kruisraketten te weige ren. Immers, in het nabije verleden hebben we ook niet geprotesteerd tegen plaat sing of opslaan van andere raketten, al of niet met kernkop. Het Volkenrecht wil in zo'n geval voortzet ting van een ingezet beleid. Er staat ons land, als iedereen tegen kruisraket ten is, maar een weg open: uittreding uit de Navo. Het staat een land altijd vrij om een verdrag op te zeggen, ze ker indien het vindt dat de veiligheid van de bevolking in het geding is. Voor uittre ding is echter meer nodig dan bijvoorbeeld een kabi netsbesluit. In de grondwet staat (art. 91), dat ons land een verdrag niet kan opzeg gen zonder voorafgaande goedkeuring van de Staten Generaal. Tot dusver behoeft er geen verwarring te bestaan. Onze Staten Generaal heeft tot nu toe geen enkele po ging gedaan het Navo-ver drag op te zeggen. Daaruit kan de conclusie worden ge trokken, dat het voorgaande onverminderd van kracht blijft en plaatsing van kruisraketten niet valt tegen te houden als de bondgeno ten tot dit besluit mochten overgaan. Dat er toch in ons land sprake is van voor- en te genstand in het geval van kernraketten, zowel bij poli tieke groeperingen als bij anderen, valt niettemin te verklaren. De discussie speelt zich niet slechts af in het span ningsveld tussen de grond wettelijk geregelde vrijheid van meningsuiting en het verdragenrecht. Na de Tweede Wereldoorlog is de mensheid in toenemende mate gaan pleiten voor een humaner recht. De humani teit spreekt uit bijvoorbeeld de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens, uit het verdrag van de Verenigde Naties. Diplomaten, juristen, we reldleiders zijn nu sterker dan ooit van mening, dat in het internationale recht bij voorbeeld de menselijkheid voorop dient te staan. Naast de tweede genoemde voor beelden staan ook de beken de Rode Kruisverdragen, beter bekend als de conven tie van Genève als het om oorlogsrecht gaat. In dit geval is oorlogs recht aan de orde. Bij de tot standkoming van de Ge- neefse verdragen van 1949 is versterkt met de factor menselijkheid rekening ge houden. Nog niet voldoende echter, want in 1977 lagen er vernieuwde Geneefse ver dragen op tafel. Wat de sa menstellers van die ont werpverdragen, diplomaten en juristen, bewoog moet worden aangestipt om aan te geven hoe de gevoelens over menselijkheid op dit moment liggen. Men is algemeen van me ning, dat vechtende partijen onderscheid dienen te ma ken tussen burgers en vech tenden. Alleen militaire ob jecten mogen worden aan gevallen. Alles wat ten dien ste staat van de burgerbe volking moet worden ont zien. Dat laatste is met name genoemd: plaatsen van cul turele waarde, agrarische gebieden, drinkwaterinstal laties, natuurgebieden die van belang zijn voor de ge zondheid. Het waarneembaar optre den van tegenstanders van kruisraketten past in de he dendaagse ideeën over men selijkheid. Wanneer kernra ketten in ons land worden geplaatst, zijn de plaatsen waar die dingen staan mili taire objecten. Een aanval lende staat zal pogen in eer ste instantie die objecten te vernietigen. Consequentie daarbij is dat ons land zo klein is, dat een kernaanval op militaire objecten auto matisch de halve Neder- landsae bevolking van de aardbodem veegt. Zo ontstaat er een verschil tussen hoe het volkenrecht zou moeten zijn en hoe het volkenrecht is in geval van oorlog. Het kan geen kwaad van de bevolking uit aan te dringen op het menswaardig met elkaar omgaan. En het is voor groeperingen die op menselijkheid wijzen een steun in de rug, dat op we reldniveau dezelfde huma nitaire denkbeelden leven. Uiteindelijk kan een col lectief bewustzijn leiden tot mogelijk de afschaffing van kernwapens, mogelijk de af schaffing van oorlogen in het algemeen. Zover zijn we echter nog niet. Tot het tijd stip van een betere wereld zal het nodig zijn klaar te staan, en dat gebeurt even eens uit oogpunt van mense lijkheid, om een agressor van het lijf te houden. Vandaar dat het al bij al gerechtvaardigd is (uit juri dische overwegingen) een sterke defensie op te bou wen, in het kader van tech nologische ontwikkelingen kruisraketten in ons land te plaatsen. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - „Of een 22-jarige nu één of zes jaar gewerkt heeft, na een half jaar WW-uitke- ring volgt onverbiddelijk de bijstand. Dat is on rechtvaardig". FNV-bestuurder Herman Bode heeft weinig woorden nodig om aan te tonen dat het kabinetsvoorstel om werklozen beneden de 23 jaar geen WWV-uitkering meer te geven, nogal grof werkt. Er wordt alleen naar de leeftijd van de werkloze gekeken en niet naar het aantal jaren dat die gewerkt heeft en dus ook premies be taald heeft. Bode staat niet alleen in zijn kritiek. De meerderheid van de Sociaal Economische Raad heeft „nee" gezegd te gen het WWV-voorstel van staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) dat twintig procent van de totale afhan kelijke beroepsbevolking geen recht meer geeft op WWV en één van de drie werklozen rechtstreeks in de portemonnee treft, want het aantal jeugd-werklozen loopt hard naar de 300.000. De Graaf wil, met ingang van 1 juli, werklozen bene den de 23 jaar, na een half jaar WW-uitkering (80 pro cent van het laatst-verdien- de loon) geen recht meer ge ven op een WWV-uitkering (twee jaar lang 75% van het laatst-verdiende loon). Dat zou betekenen dat deze jeugd-werklozen direct na de WW een RWW-bij- standsuitkering krijgen. Met de voor zich zelf spre kende kreet „Koningen en Graven, stelen als de raven" kwamen FNV-jongeren de Tweede Kamer deze week nog eens wijzen op de finan ciële ellende die hen boven het hoofd hangt. „Na de maatregel van De Graaf kunnen jongeren, zo lang ze nog geen 23 jaar zijn, het recht op zelfstandig be staan wel vergeten. Op ka mers wonen kost toch al gauw vierhonderd gulden per maand en dat is de helft van de RW W-uitkering. Jongeren worden dus wel gedwongen thuis te blijven wonen." Wat praktijk-voor beelden maken 'dat duide-' lijk: een zelfstandig wonende 21-jarige, die een minimum loon van 1143 netto per maand verdiende, valt na een half jaar WW 936) te rug op een RW W-uitkering van 841. een 18-jarige thuis-wonen- de die in de bouw ruim dui zend gulden schoon verdien de, valt na een half jaar WW terug op een RWW-uitke- ring van 341. een dienstplichtig soldaat van 19 die 741 netto aan wedde krijgt en na dienst geen baan vindt en weer bij zijn ouders gaat wonen valt terug op een uitkering van ƒ413. Herman Bode concludeer de dat „jongeren onevenre dig zwaar op moeten draai en voor de gevolgen van de economische crisis. Er is niets op tegen, integendeel, om ook de jongeren duide lijk te maken dat de bomen niet meer tot in de hemel groeien, maar dat is nog iets anders dan de jongeren op niet te verteren wijze de re kening te presenteren". Zijn hoofdkritiek op het voorstel van De Graaf: er wordt naar leeftijd gediscri mineerd en de maatregel loopt vooruit op de grote stelsel-wijziging van de so ciale zekerheid. Ook hier staat Bode niet alleen in zijn kritiek. Naast steun van de PvdA heeft hij gehoor gevonden bij de re geringsfracties van CDA en VVD. Die vinden wel dat ook de jongeren een bijdrage moeten leveren aan de be zuinigingen maar wijzen de maatregel van De Graaf in de huidige vorm af, omdat er bij het verstrekken van een WWV-uitkering alleen naar de leeftijd. „Zou het niet beter zijn nu al per 1 juli uit te gaan van een differentiatie naar ar beidsverleden?", vraagt WD-Kamerlid Robin Lin- schoten staatssecretaris De Graaf. En zijn CDA-colle- ga's Jeltien Kraaijeveld en Ria Oomen vullen dat al verder in: „Dat zou beteke nen dat de WWV voor bene den 23-jarigen zou blijven gehanteerd en wel voor die uitkeringsgerechtigden die een arbeidsverleden hebben van bijvoorbeeld 2,5 jaar." Of te wel: werklozen heb ben na de WW alleen recht op een WWV-uitkering als ze 2,5 jaar gewerkt hebben. De keerzijde van de medail le is dat mensen boven de 23 jaar óók 2,5 jaar gewerkt moeten hebben voor ze recht op een WWV-uitkering kunnen maken. CDA en VVD vinden dat echter een eerlijker manier om op de WWV te bezuini gen, dan het voorstel van De Graaf. Bovendien zouden jongeren die noodgedwon gen al vroeg aan het werk moeten om thuis een steentje bij te dragen beter beschermd worden en dat moet dan worden betaald door generatie-genoten, die zo gelukkig waren om lan ger naar school te kunnen gaan. Er zit echter wel een flin ke adder onder het gras, want WD en CDA hebben nu duidelijk gekozen voor een systeem van sociale ze kerheid, waarbij de hoogte van de uitkering afhangt van het arbeidsverleden: hoe langer men heeft ge werkt, des te meer rechten op sociale zekerheid men op bouwt. Werkgevers en werknemers moeten over die keuze nog een advies op stellen aan de vooravond van de wijziging van het stelsel van sociale zekerheid, maar CDA en WD hebben al voor 1 juli gekozen. De be kritiseerde WWV-maatre gel zou daardoor kunnen verdwijnen, maar of de FNV zo gelukkig is met het alter natief, is maar zeer de vraag: „Wij hebben die keus, waarbij de uitkering afhan kelijk is van het arbeidsver leden, in ieder geval nog niet gemaakt", zegt Herman Bo de. rentepercentages NAAM BANK bet. wijze rente vast afsl.- prov. met gemeentegar. zonder gemeentegar - ged. in% opgave bank werke lijk opgave bank werke lijk Annuïteiten hypotheken ABN KW/A KW/A KW/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1.5 15 15 7,5 8,0 8,5 7,88 8,41 8,95 7,7 8,2 8,7 8,09 8,63 9,17 AMR0 M/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 7,5 8,0 8,5 7,93 8,33 8,85 7,7 8,2 8,7 8,15 8,54 9,06 Bondsspaarb. Breda M/A HJ/A var/5j. var/5j. 1 1 8,25 8,5 8,69 8,80 8,25 8,5 8,69 8.80 Centr. Volksb. KW/A 5 jr. 1 8,0 8,36 8,2 8,57 Grenswissel- kant. CDK M/A M/A 1 jr. 5 jr. 1.5 1,5 8,0 8,2 8,47 8,69 8,0 8,2 8,47 8,69 Hypoth.fonds N.-Br. Gem. M/A M/A M/A 5/10j. 30 jr. Renter. 1,25 1,25 1,5 8,5 8,75 9,09 9,36 8,5 8,75 9,09 9,36 v. Lanschot KW/A HJ/A HJ/A var. 2 jr. 5 jr. 15 15 1,5 8,5 8,85 7,5 8,0 8,7 7,88 8,33 9J)6_ Ned. Credietb. KW/A KW/A KW/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1,5 1,5 1,5 7,5 8,0 8,5 7,96 8,49 9,03 7,7 8,2 8,7 8,17 8,71 9,25 Ned. Middenst. bank M/A M/A M/A 1 jr. 3 jr. 5 jr. 1 1 1 7,6 7,9 85 7,98 8,31 8,96 7,8 8,1 8,7 8,20 8,52 9,18 Postg./RPS M/A 5 jr. 1 8,2 8,63 8,2 853_ RABO (adv.) M/A var. 1,25 7,7 8,12 7,9 8,34 RABO (hypo) M/A 5 jr. 15 8,2 8,69 8,4 J191_ Westl. Utr. st. M/V M/V M/V 2 jr. 5-10 jr. 11-15 jr 2 2 2 8.1 8.2 8,5 8,49 8,93 9,27 8,0 8,4 8,7 8,71 9,16 9,49 ZATERDAG 26 MAAF Sit Nic ion WASH 111NGTON/SAN SAL VADOR1 De Amerikaanse SenaatiS' commissie voor bui tenland: ue betrekkingen heeft Ineesten >d met 60 miljoen dol lar spoet Ihulp aan El Salvador, de helft van het door Reagan gewenste bedrag. De commis sie wil v< ïrder dat de VS alles doen om onvoorwaardelijke onderham delingen tussen re giem en verzet tot stand te brengen. De comn ntssie heeft ook uit gesproken dat het aantal mili taire advis eurs 55 man moet blijven en d 'at verdere trainin gen van Sal' vadoriaanse solda ten in Ame rika moet gebeu ren. Duizender 1 Salvadorianen hebben doniierdag in de ka thedraal van i de hoofdstad een mis bijgewocn d ter nagedach tenis van mon tseigneur Oscar Arnulfo Romen ro, de aartsbis schop die drie: jaar geleden aan het altaai werd doodge schoten. De ht?. rdenking ver liep in alle rus t De opvolger van Romero, Ai "turo Rivera y Damas, wil in R ome het zalig- verklaringsproci as voor Rome ro op gang breng en. Illlllllllllllllllllllllllllllllll llllllllllllllllllllllllll Door 01 'tzecorrespo LONDEN - De Brit; ue socialis dengelse kiesdistrict Darlingtoii een schitterende ove -winning b de alliantie van libei - alen en S laar Labour gestemd ltiad, bedr In de algemene verk lozingen v Gisteren werd die L aftour-mee bracht. De Britse regering! spartij ver maar de alliantie va in liberal maand geleden een t Groot-Lo meer dan 20 procent v an de ste~ Verwacht wordt da it in de sc delijk de rust zal terug tkeren o~ als leider voorlopig ve;iï.ig is. N laag van Bermondsey v vas het z kunnen aanblijven. Nu van de zijde van ie Allian dreigen dan sedert Be nrmonds Thatcher van de conse rvatieve nationale parlementair! 5 verkiez uitstellen. Sommige pc ditieke - Britten in juni naar de s itembus algemene verkiezingen i.n okto Conservatieven meestal die voor' Miiiiiiiimiiiiiiiiiiiniiiiiiiniiiiiii li» Door Pieter Eggen ER staat een raam opein in Washington en de Aim eri- kaanse president Rea gan voelt de kille tocht in zijn nek. Een onplezierig en z«?ifs ongezond gevoel waartegen aan simpele remedie It te- staat: het raam sluiten. H'et geopende raam waar Rei t- San nu al ruim twee ja;s ir voor staat is evenwel nil :t eenvoudig te sluiten en b» - vendien niet kosteloos. Enkele jaren geleden her dachten Amerikaanse de fensiespecialisten dat de gi gantisch grote kernwape - jiarsenalen niet hebben kunnen verhinderen dat een andere kernmacht (lees: de: Russen) eigenlijk zonder veel problemen Amerika kan vernietigen. Die drei- g'ng is de laatste jaren, door de steeds betere technologie daarvan die kernmacht zich i dient, alleen nog maar toegenomen en daarmee dus °°k de kwetsbaarheid. Die gedachtegang werd door Reagans betiteling „raam van de kwestbaarheid" een succesnummer in de op waardering van het nucleai- e vernietigings vermogen, 'h zijn poging de dreiging an het geopende 'raam' af e wenden zette Reagan pro gramma's als de MX, de J?-1 - bommenwerper, de Tri- jtont-raket en de ontwikke- "hg van stealth ('stille') ra pten in gang. Dat met dit rijtje nucleai- 6 martelwerktuigen het aam' geen centimeter ge lui.611 werd was snel duide- d*. De hinderlijke 'tocht'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4