Studie over ECHTSCHEIDINGSHOOS in Nederland en België In België wordt de vrouw gediscrimineerd, in Nederland niet LOU-ANDREAS SALOMÉ; ALMA MAHLER- WERFEL EN GERTRUDE STEIN Beroemde vrouwen in de slag met hun liefdes en talenten /Champagne/EI- /Duitsland lllllllllllllUHUmHUIIIIIIIIIIIIHiyiüll ZATERDAG 26 MAART 1983 EXTRA Nu zijn die verschillen waarschijnlijk voor sociologen en andere wetenschappers wel interessant en mogelijk ook voor een groep geinteresseerde lezers; zelf vond ik het gegeven „verschil" ondergeschikt aan de sociologisch - empirische (waar te ne men) feiten, die ze overvloedig in dit boek bijeenbrachten. Ze wijzen erop, dat over dit onderwerp menige publikatie verschenen is, maar dat daarbij de „normatieve en mo raliserende beschouwingen zeer sterk over heersen Rech itrekki ng" Minder hertrouwd" Mislukking Talrijke vrouwen worstelen op dit mo ment met de liefde voor hun gezin en de ontwikkeling van eigen talenten. In het be gin van deze eeuw was het al niet veel an ders. Vrouwen, die in die tijd relaties had den met beroemdheden als Picasso, Gustav Mahler, Cézanne, Nietzsche, Kafka e.a. voerden minstens een zo hevige strijd. Hoe wel het klimaat van het cultuurrijke en le vendige Wenen daardoor een wat andere achtergrond biedt dan vele huidige woon wijken. Protest Emotioneel Gecompliceerd Zelden belicht - FOTO AUOET „Al valt het natuurlijk wel als ik het fout doe, dan bij ie de aardappels verkeerd ge- ft. Ik ben mij ook wel bewust el vraag van de mensen hier. samen zonder getrouwd te d me zoals ik dat wil en zoals t niet doen, loop veel in spfj- Maar juist ook daarom ben t de reacties hier in Beerta. Ze ij de rust, de ruimte om mezelf ijn." ze is en blijft communiste, de ester van Beerta. „Jazeker. Ik ng hechten aan het koortsach- en naar een maatschappij eder tot zijn recht komt. Maar een nog zo prachtig systeem ls de mensen daarin ongeluk- is dat prachtige systeem toch t geldt voor elk systeem, ja, links." ze zin in de volgende vijf jaar n eventueel tweede ambtster- k vind leiding geven op basis leeft onder de mensen heel Als het zo is dat de baan en aciteiten op elkaar aan blijken dan blijf ik graag burgemes- llations als Cóte Rotie, Her- n St. Joseph lijken uitstekende t te leveren. De eenvoudige "n op de proeverij rook en goed zondoorstoofd, had dat geroosterde en bood in de geur hurtachtigs. Allemaal zaken ts moois wijzen. Deze Rhöne r mijn smaak, geen gebrek aan al vermoedelijk over vier jaar p dronk zijn. De hermitage nder meer alles om uit te ot een belevenis. rvloedige oogst kwam in de in de Champagne als geroe- ral langs de Loire betekende pluchting, omdat daar zo veel itte wijnen vandaan komen, altijd wereldwijd veel ge- orden. De wijn die langs de van de rivier groeit, de Mus- ft in 1982 ook zijn best gedaan ~nt over het algemeen veel charme, althans daar waar het alte niet te laag is en dan is er an een werkelijk goed Musca- De Muscadet op de proeverij typisch een ziltige Muscadet, h niet zo geprononceerd. Had te weinig zuur, dat afbreuk de beroemde Muscadet-fris- Champagne bestaan al jaren korten, die nu, althans gedeel- >nden worden weggewerkt. De t is buitengewoon, evenals bij jnderlijk veel Elzassers die p de markt kunnen worden ge- 1 in het noordelijk deel van lt de kwaliteit van 1982 te be- Met name Piëmonte, Lombar- "oscane hebben voortreffelijke bieden. Wat kwaliteitsniveau dat is iets anders dan wat de eft aan aroma- zijn ze te ver met de betere Bordeaux. Be- wijnen als Barolo en Barbares- :n de mooie zomer als het ware ruden in de wijn. Ze hebben nodig om te rijpen, maar nie- 1 er straks verstomd van staan, zich inderdaad zullen ontpop- de Italiaanse toppers van de waliteit van de Duitse wijn hter bij de fabelachtige oogst- el goede wijn in de eenvoudige maar er zijn, althans procen- zien, weinig predikaatwijnen, valitieit een trapje hoger liggen. iatlese of Auslese. Maar omdat me zo immens groot is, zal er in ld, aan geen enkele wijnsoort :ijn. Was het niet gaan regenen ar de oogst kon beginnen, dan le Duitsers veel hoger geklonn- de kwaliteitsladder, die in eis heel Europa héél hoog rij kt en landen bijna -en dat wil wat n deze tijd- tot in de hemel. [44 Je zult 's morgens wakker worden met twee politiemannen voor je bed. „Mevrouw, wilt u maar even tekenen, want u bent betrapt op overspel**. Fase In een echtscheidingsproces In België, waarbij je als vrouw niet alleen als mens, maar ook financieel letterlijk afbrandt. Dat is geen sprookje, maar werkelijkheid anno 1983. Dit voorbeeld staat niet vermeld in het boek van W A. DUMON EN GA KOOY; ECHTSCHEIDING IN BELGIË EN NEDERLAND (uitg. Van Loghum Slaterus 35.-). Een boek over overeenkomsten en verschillen tussen de echtscheiding in België en Nederland sedert ongeveer 1830. Door Henk Egbers leontische en de Nederland se op het schuldbeginsel rust. In België worden man en vrouw ongelijk en in Ne derland gelijk behandeld. Dat komt zegt de - zich dan minder empirisch opstellen de - auteur omdat in België veel juridischer en institu- tioneler denkt dan Neder land. En dat heeft dan weer te maken met de sterke in vloed van de r.-k. kerk en de Christelijke Volkspartij (CVP) in dat land. De Belgi sche wetgeving is veel meer beperkend. Er is een hoofdstuk over de publieke opinie. Wat denkt „men" erover? Een duidelijk onderscheid is er tussen beide landen, zo wordt geconcludeerd. In België behaalde de zogehe ten Werkgroep Katholieke Echtscheidingen (WKE) een relatief klein succes, doordat de Belgische bisschoppen toelating verleenden tot ker kelijke begrafenis van her trouwde gescheidenen. Van de andere kant boycotten zij priesters die in WKE werk zaam waren. Lijkt dit bela chelijk öf het gelukkige ein de van een wat fascistoide methode (ook in ons land kunnen mensen nog stukjes ongewijde aarde op kerkho ven aanwijzen), in de zeven tiger jaren lanceert de WKE zelfs de kreet „echtscheiding kan men ook positief waar- Dat is ook maar een ge deeltelijke waarheid, want er is ook een redelijke hoe veelheid psychologische lite ratuur over dit onderwerp, die je niet onder de noemers normatief of moraliserend kunt vangen. Toch leverden Dumon en Kooy goed werk, veel materiaal waarmee, denk ik, gewerkt kan wor den. Sociologische gegevens zijn immers geen doel op zich. Uilwerking Dit boek is een nadere uit werking van een eerste em pirische studie over echt scheiding in een elftal Euro pese landen, in 1977 versche nen onder de titel „Divorce in Europe". Beide schrijvers hebben hun hoofdstuk in dit boek nu nader uitgewerkt. In vijf hoofdstukken behan delen zij evenzoveel kanten van het echtscheidingspro ces, waarna in een slot hoofdstuk een theoretische en hypothetische synthese gegeven wordt. In ieder af zonderlijk hoofdstuk wordt eerst de Belgische en vervol gens de Nederlandse prak tijk uitgelicht, waarna een vergelijking volgt. Wat de rechtsbedeling be treft is er een duidelijk ver schil tussen beide landen, omdat de Belgische wetge ving nog wortelt in de Napo- deren" Maar om het her trouwen een kerkelijke plechtigheid te geven zullen ze later moeten opstaan (of nooit). De ongelovigen en niet-katholieken mensen menen voor de helft dat de Belgische wet veranderd moet worden; van katholie ken die naar de kerk gaan slecht 17% zo heeft een on derzoek in 1980 uitgewezen. In Nederland is de publieke opinie er méér mee bezig. Aanleiding daartoe was in eerste instantie de echt scheidingsexplosie kort na de tweede wereldoorlog. Bo vendien prikkelen de vele godsdienstverschillen in ons land tot meer onderscheiden stellingnamen. De studie spreekt van een revolutio naire verandering in de zes tiger jaren bij de rooms ka tholieke clerus en schrijft de grootste invloed toe aan de in '71 aangenomen echt- scheidingswet van Polak, die de „grote Leugen" opzij zette. Nederlanders denken nu over het algemeen min der institutioneel over het huwelijk dan de Belgen, zo wordt geconcludeerd. Een volgend hoofdstuk be steedt aandacht aan de kans die je op echtscheiding loopt in beide landen. Een moei lijk te meten ontwikkeling. Zij wordt wel beschreven, maar omdat het aantal sa menwoningen sterk toe neemt raken ze de tel kwijt. Er worden toch opvallende verschijnselen gemeld, zoals bijvoorbeeld de feiten dat in de zeventiger jaren méér vrouwen dan mannen echt scheiding aanvroegen en dat de procedure van onderlinge toestemming van man en vrouw samen sterk aan kracht heeft gewonnen. Er worden nogal wat tabellen over echtscheidingskansen gekoppeld aan het aantal ja ren dat men getrouwd is. Als de huidige trend zich door zet, luidt een van de conclu sies, dan zou 1 op de 7 of 1 op de 5 huwelijken uiteindelijk kunnen uitlopen op schei ding. In Nederland is vergele ken met 1840 de echtschei dingskans 65 keer groter ge worden. „De indruk is, dat het sinds de late jaren zestig, opnieuw sterk gestegen echtscheidingsniveau, niet anders dan in 1946 het geval was, uitdrukking geeft aan gegroeide onvrede met de relatie binnen èn jongere èn oudere huwelijken". Maar de gegevens ontbreken om goede cijfermatige conclu sies te kunnen trekken. De Belgische en Nederlandse ontwikkelingen lopen hier tamelijk parallel. De echt scheidingskans ligt in Ne derland wel hoger dan in België. Maar hieraan zijn de strengere wetgeving en de grotere invloed van de kerk „schuld". De auteurs mer ken wel terecht op dat het uitblijven van een scheiding geen aanwijzing is voor een gelukkige verbintenis. Ook hebben de auteurs ge probeerd te onderzoeken welk soort huwelijken de meeste kans lopen op echt scheiding (profiel van schei dende paren). Daarbij zijn ze gestoten op het verschijnsel „verlate echtscheiding", die ze een vorm van „geestelijke gezondheidszorg" noemen. Die doen zich nogal voor te genwoordig, als de kinderen thuis vertrokken zijn. „Echtscheiding is dan geen scheef- maar een rechttrek king". Een merkwaardige constatering is ook dat de nadruk in het verleden op een goede huwelijksvoorbe reiding niet echtscheiding- voorkomend, maar integen deel echtscheiding-bevorde rend heeft gewerkt. Reden; gevoel van onmacht aan de rationele beeldvorming over het huwelijk vooraf te vol doen of met andere woor den: het ideale plaatje klopt in de praktijk niet. Verder leveren de beroepsactieve vrouwen het grootste aan deel in de echtscheidingen (zestig procent). Een ander gegeven: de relatief later ge trouwde mannen lopen (als de tieners) sneller kans tot scheiden, terwijl de kerke lijk gebondenen minder snel uiteengaan dan de onkerke- lijken. De sociologen zijn er niet uit of de maatschappe lijke status van invloed is op de scheiding. De groeiende tolerantie tegenover echtscheidingen is tevens van invloed op de toename. Typerend in dit verband is de verschuiving in het spraakgebruik. In de vijftiger jaren werd gespro ken over „het gebroken ge zin", in de jaren zestig over „het onvolledige gezin" en in de jaren zeventig over „één oudergezin". In België wordt geconstateerd dat steeds meer gescheidenen het niet meer nodig vinden te her trouwen. Hoewel in Vlaan deren de tolerantie groeit genieten de gescheiden men sen er geen rechtszekerheid en discriminerende praktij ken zijn er dan ook bij de vleet. Slechts zestien procent van de vrouwen met kinde ren ontvangt er alimentatie. De Belgische medewerker aan deze studie concludeert: „De toenemende echtschei dingskans kan mede uit ver ouderde maatschappijstruc turen worden verklaard". In Nederland wordt nog minder hertrouwd na schei ding dan in België. Hier is het aantal gescheiden man nen relatief sterk toegeno men, dan het aantal geschei den vrouwen, terwijl in Bel gië zich hét tegenovergestel de verschijnsel voordoet. „Merkwaardig is dat ver houdingsgewijs de Neder landse gescheidenen veel meer alleen wonen of met hun kinderen (dat wil zeg gen zonder partner of ande re volwassene) dan dit in België het geval is. Het zijn hier vooral de vrouwen die hier het gezin vormen van het type ouder-zonder-part- ner". In de jongste tijd is het huwelijk en derhalve ook het gezin veel te sterk be klemtoond als een louter re lationeel gegeven, zo wordt geconcludeerd. De institu tionele aspecten en het gezin als economisch gebeuren zijn onderbelicht. Het hele systeem van de alimentatie kraakt bij voorbeeld en gaat uit van verkeerde uitgangs punten. Zowel in België als Nederland kan de alimenta tieregeling gezien worden als een soort straf die de man wordt opgelegd' méér dan als een instituut dat de economische zorg voor ex- vrouw en kind waarborgt. In de Amerikaanse samen leving is het zo dat dat de fi nanciële gevolgen bij echt scheiding ten laste vallen van het individu, zoals het daar het geval is bij ziekte, werkloosheid en andere ca lamiteiten. Het Amerikaan se gezins en echtscheidings- onderzoek sluit heel goed aan bij de Amerikaanse sa menleving. De auteurs maken onder scheid tussen huwelijksmis lukking en echtscheiding. Het is zo, zeggen zij, dat zo wel in België als Nederland het aantal ongelukkige hu welijken toeneemt, zonder dat dit tot uitdrukking komt in een evenredige toename van het aantal echtscheidin gen. Te vermoeden valt dat lange tijd de tegenstrijdig heid tussen huwelijksmis lukking en echtscheiding groeit, omdat, terwijl het aantal mislukte huwelijken toeneemt, de maatschappe lijke tolerantie ten opzichte van gescheidenen nauwe lijks of niet groeit. De ver schillen in beide buurlan den, zo wordt vermoed, zul len afnemen, omdat schei den verder wordt verge makkelijkt en daardoor scheidingskansen eerder toe dan af zullen nemen. Daar bij komt dat ook de r.-k. Vlamingen zich bezig zijn te emanciperen uit de greep van een kerkelijk leergezag. Mentaal, maar ook getals matig, is het gezin al niet meer de zogeheten hoek steen van de maatschappij. Het lijkt erop dat ook het huwelijk niet meer dat in stitutionele karakter zal be houden in de toekomst, dat het enkele eeuwen gehad heeft. Deze studie maakt duidelijk dat er op het terein van „trouw èn trouw" het een andere aan het ver schuiven is. ,,'t Is maar tijde lijk" élles op deze wereld. Door Marianne Egbers Prikkelend is het juist kend geeft hij weer hoe Al- daarom het portret van drie van deze vrouwen te lezen, die in deze strijd vele be roemdheden inspireerden. De schrijver Walter Sorell, die zijn jeugd in Wenen doorbracht, raakte zo ge boeid door Alma Mahler, Gertrude Stein en Lou-An dreas Salomé dat hij over ben zijn boek schreef: „Het leven van drie vrouwen". Het is uitgegeven door Ser- vire Katwijk, en onlangs vertaald door Aleid Swie- f'nga en Franca Siebers en kost 29,- Uitsterven Wenen was niet alleen de bron van een levendige cul tuur, maar droeg ook zijn sporen bij aan het uitsterven v® stromingen; hetgeen leidde tot de eerste wereld oorlog. De drie genoemde vrouwen hadden hier een sterke invloed op. Walter Sorell benadrukt echter vooral wat hij noemt: „de onconventionele wijze waarop deze vrouwen crea tiviteit, individualisme en vrijheid in zichzelf inte greerden". In zijn portretten blijkt echter hoe verschil lend dit ligt. Alma Mahler, ue vrouw van Gustav Mah ler was knap en charmant en beschikte over veelbelo vende eigen talenten op mu zikaal gebied. Sorell laat het schrijnende conflict tussen ue ontwikkeling van deze o'gen talenten en de aan lacht die haar man en later onderen van haar vroegen, hee[ goed tot zijn recht ko- inen. Over Gustav Mahler jut Alma haar klacht: „Hij le"t zijn eigen leven en ik ujoet het zijne ook leven". Mahler wilde dat zij geheel ln dienst zou staan van zijn genie. Ze moest haar eigen talenten opgeven. Sorell be- fcurijft knap de verbitterde Ruzies tussen hen. Uitste- ma zichzelf niet thuis voelde in de rol waarin Gustav Mahler haar zag en hoe on gelukkig ze zich voelde, om dat hij zich niet realiseerde, dat zij iets anders van het leven verwachtte. Echter, Mahler sterft, maar wie denkt dat het con flict van Alma daarmee op lost, vergist zich. Alma gaat de een na de andere relatie aan met beroemdheden.... Kokoschka, Gropius, Wer- fel; maar iedere keer krijgt ze de rol toebedeeld van in- spiratrice van de kunste naar en onderdrukt ze haar eigen talenten opnieuw. De wrok, die ze bij Mahler ont wikkeld had, genas slechts langzaam. Mahler had zelf het probleem, pas vlak voor zijn dood, doorgekregen en betreurde het toen enorm. Alma voelde dit als te laat. Toch blijkt uit de verhou dingen, die ze na zijn dood ontwikkelde, dat ze het con flict zelf nooit heeft kunnen oplossen. Wel protesteerde ze vanaf die tijd duidelijker, maar ze koos steeds weer voor de liefde en betaalde el ke keer weer de prijs van haar eigen talent. Het moet dus ook een innerlijk con flict geweest zijn. Hoe boeiend Alma als vrouw dan ook geweest moge zijn (en dat is ze), de vraag doemt toch scherp op of zij die indi vidualiteit en creativiteit wel zo goed heeft kunnen verenigen als Sorell in zijn opzet suggereert. De prijs die zij steeds betaalt in haar verhoudingen met mannen, de inlevering van haar eigen talent, is die eigenlijk niet enorm conventioneel? De uit San Francisco af komstige, maar al gauw in Parijs levende Gertrude Stein, doet de term „oncon ventioneel" méér eer aan. Lou-Andreas Salomé Gertrude verwierf zich let terkundige naam met haar letterlijk en figuurlijk „zin loze" proza. Een vorm van proza, zonder logisch of bur gerlijk betekenisvol ver band. Haar broer, met wie zij lang een innige verhou ding had, hoonde haar in haar eigen werk! Gertrude koos voor haar werk en maakte zich los van haar broer. Ze raakte daarna verwik keld in een emotionele drie hoeksrelatie met vrouwen, waarin hartstochtelijke ont moetingen plaatsvonden. Tot Gertrudes grote schrik, ontdekte ze dat hartstochte lijkheid een gebrek aan te derheid volkomen kon mas keren. Het kostte haar maanden om dit te aanvaar den en zich er tenslotte uit los te schrijven. Wel resul teerde dit in de ontdekking en aanvaarding van de les bische kant van haar wezen. Gertrude ontwikkelde een warme en respectvolle band met Picasso en circuleerde ook graag in gezelschap van de componist Satie en de schrijver Ernest Heming way. Haar lesbische kant mondde uit in een levens lang durende verhouding met Alice B. Toklas. Alice bewonderde het wereldje van Gertrude zeer. Gertrude charmeerde haar vrienden kring, waaronder schilders als Matisse en Cézanne, met uitspraken als: „Duidelijk heid heeft geen enkele waarde. Wat er toe doet is vitaliteit. Want niemand luistert, en wét je ook be doelt, niemand wéét wat je bedoelt". Mij verrukt deze uit spraak allerminst. De keuze van chaos en onhelderheid vind ik nog altijd een be langrijk en begrijpelijk sta dium, maar om dit doelbe wust tot leef- en werkstijl te verheffen, vind ik perspec tiefloos en ongezond. Ger trude vindt juist daar haar individualiteit in, en Alice bewaakt haar werk en wel en wee en vervult een wat cipierachtige functie. Hoe wel Gertrudes werk me niet bijzonder aanspreekt vind ik haar veel meer beant woorden aan Sorells opzet dan Alma. Gertrude plaatste steeds zichzelf in het leven en heeft niet de prijs van haar werk betaald voor haar relaties. Lou Salomé is in deze kwes ties een zeer gecompliceerd persoontje. Hoewel Sorell haar niet persoonlijk gekend heeft, en er over haar vrij veel lectuur verschenen is, slaagt hij er toch in een boeiend portret van haar te geven. Naast haar overbe kende verhoudingen met Nietzsche, Kafka, Rilke etc. komt hij ook nog op de prop pen met enkele minder be kende gegevens uit haar le ven. Lou was iemand die wilde studeren en vrij zijn. Zij schroomde er niet voor terug met twee mannen te willen samenleven, die eigenlijk met haar willen trouwen. Zij is dat geenszins van plan en blijft daar volkomen on bevangen onder. Onder wel ke spanning zij de mannen brengt schijnt volkomen langs haar heen te gaan. De gesmoorde meer of minder seksuele emotionaliteit leidt tot toenemende frustraties. Het komt tot een breuk tus sen Nietzsche en Lou, voor Nietzsche aanleiding zich in somberheid terug te trekken en zijn beroemd geworden werk: „Also sprach Zara- thustra" te schrijven. Dat dit werk Hitier tot zijn afschu welijke ideeën bracht, zal Lou verder geheel ontgaan zijn. Zij had het toen al lang weer druk met andere ver houdingen en verdiepte zich in de psychoanalyse van Freud. Tussen hen ontstond een warme vriendschap en Lou is op latere leeftijd zelf psycho-analytisch werk gaan doen. Een verhouding die zelden belicht wordt is haar relatie met een van haar minnaars, tegelijk haar psychothera peut. Deze merkte over haar op, dat Lou ernaar streefde los te komen van haar eigen sterke persoonlijkheid, wat haar, ook als minnares, nooit helemaal lukte. Hij acht dit ook de reden dat Lou nooit moeder is gewor den en door deze gefixeerd- heid eigenlijk on verlost is gebleven. Dat Lou Salomé een sterke individualiteit bezat is zon neklaar, maar erg geïnte greerd komt het allemaal niet over. Het lijkt of haar natuur veel tegenstrijdige kanten heeft, die zowel haarzelf als anderen doorlo pend voor zowel inspiratie als problemen stellen. Het is niet moeilijk Sorells ge boeidheid door deze vrou wen te volgen. Alle drie heb ben ze weliswaar zeer ver schillende maar uitgespro ken kanten van zichzelf ver wezenlijkt. Toch vind je ook bij alle drie een bepaalde eenzijdigheid en overaccen tuering (bij Gertrude nog het minst) die juist op het te gendeel van geïntegreerd heid schijnt te wijzen. Dit doet echter niets af aan het feit dat ik het boek met veel plezier gelezen heb. Sorells schrijfstijl is levendig, ver frissend en makkelijk te volgen. Stimulerend voor een ieder die bewust levend eens wil kijken in de spiegels van deze beroemde vrouwen in het begin van onze eeuw. Alma Mahler-Werfel Gertrude Stein

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 25