Inkomens omlaag bij
volksverzekering
tegen ziekte-kosten
Italië: crisis om
vier kopjes koffie
Niet zuur doen
over zure regen
VOORZL
CDA-KAMERLID LANSINK:
.DINSDAG 22 MAART 1983
ACHTERGROND
pagina
Luxe
Niet beroerd
Vraagtekens
Paniekerig
Twee geeltjes
voor een
goed idee.
Rekenmeester
Dirk Dolman
Haags
Hoogstandje
Spanning in
de Senaat
Agenda
DINSDAG 22 M
BRUSSEL - Mini
stelde gisteravon
Europese Top var
sel, met genoeger
van een licht hers
Israel geeft VS
Libanese
ervarinj
T11
door Mick Salet
ER IS niet aan te ontkomen dat sommige mensen er in inkomen op achter
uit gaan, als er over enige tijd een nieuwe ziektekosten-verzekering komt.
Dat zegt CDA-Tweede
Kamerlid dr. Ad Lansink.
„Het mag ook niet zo zijn dat
we afzien van een stelsel
wijziging, omdat er negatie
ve inkomens-effecten optre
den. Maar het mag natuur
lijk ook niet gebeuren dat
mensen er in één klap acht
procent in inkomen op ach
teruit gaan".
Het is duidelijk: ook het
CDA staat achter staatsse
cretaris drs. J van der Reij-
den (Volksgezondheid) die
de bezem wil halen door de
wirwar aan ziekenfondsen,
premies en polissen, en
daarbij gelijk een miljard
gulden wil ombuigen.
Van der Reijden, gesteund
door het regeerakkoord,
vindt het noodzakelijk om
snel in te grijpen, want „het
ziekenfonds kraakt in zijn
voegen". De bejaarden- en
vrijwillige ziekenfondsver
zekeringen staan op het
randje van faillissement. De
'gezonde' mensen wijken uit
naar de particuliere verze
keraars, waar ze minder
premie hoeven te betalen en
laten de grotere risico-groe
pen achter in een verzeke
ring die daardoor 'onbetaal
baar' wordt.
Mis
Er is meer mis met het
huidige ziekteverzekerings
stelsel, maar dit voorbeeld
toont aan dat een grote reor-
gansatie niet persé puur be
zuinigen is, maar ook uit so
lidariteit noodzakelijk kan
zijn om de grote risico-groe
pen (bejaarden, zieken enzo
voorts) te beschermen.
Ook is er de invalshoek
van de volksgezondheid en
de financiën. Het huidige
ziekenfondsstelsel leidt er
toe dat patiënten noch medi
ci echt zuinig omgaan met
medische consumptie. Nie
mand let echt op de kosten,
die 'toch wel' worden be
taald uit premies en belas
tingen. Dat wordt op den
duur onbetaalbaar en echt
gezonder wordt Nederland
er niet van. Daarom moeten
patiënten en medici meer
'geprikkeld' worden om zui
nig en doelmatig met de
Volksgezondheid om te
gaan. Van budgettering in
de ziekenhuizen tot eigen ri
sico's voor de patiënt.
Het zijn dan ook de kern
woorden 'solidariteit' en
'eigen verantwoordelijkheid'
die voor het CDA centraal
staan bij de reorganisatie
van het ziektekosten-stelsel.
CDA-Kamerlid Lansink
heeft een wiskundig klin
kende formule bedacht om
een blauwdruk te schetsen
voor die toekomstige verze
kering: van 0 tot X tot Y tot
oneindig.
Dat lijkt moeilijk, maar is
juist bedoeld om de zaak te
versimpelen: „Van 0 tot X
dat is een verzekering met
eigen risico. Van X tot Y is
een volksverzekering, waar
in iedereen is verzekerd te
gen alle risico's die niet.
draagbaar en niet overzien
baar zijn. En van Y tot on
eindig kan men zich aanvul
lend verzekeren".
Dat heeft toch nog wat
uitleg nodig. Op de lijn van 0
tot X liggen de betaalbare
medische consumpties, die
iedere burger wel kan voor
zien: een bezoek aan de
huisarts, de kraamkliniek,
de apotheek enzovoorts. Die
kosten kan men enigsins in
de hand houden en dus mag
er er een eigen bijdrage van
de burger worden gevraagd,
vindt Lansink. Dat moeten
geen vaste eigen bijdragen
zijn (zoals 2,50 per genees
middel met de 'knaken-
kaart'), maar eigen risico's
van vijf tot tien procent.
Bijvoorbeeld: iemand
gaat naar de dokter met
klachten over hoofdpijn en
krijgt daarvoor een poe
dertje voorgeschreven. Vijf
tot tien procent van de reke
ning betaalt de patiënt zelf
en de rest betaalt het zie
kenfonds, waarvoor men
immers premie naar inko
men betaalt. Wat de betaling
betreft voelt Lansink veel
voor het restitutie-systeem:
zelf betalen en later 90 tot
95% terug van het fonds.
Dat de volgende stap in
zijn wiskundige formule:
van X tot Y. Dat zijn de niet
draagbare en niet overzien
bare risico's, waarvoor er
een volksverzekering in het
leven wordt geroepen. Die
verzekering voor alle Ne
derlanders vergoedt hon
derd porcent van de kosten,
die de burger zelf niet in de
hand heeft of niet kan beta
len: van chronische ziekte,
opname in een psychitarisch
ziekenhuis tot de nadelige
gevolgen van een verkeers
ongeval.
Het eind van de formule
(Y tot oneindig) zijn dan ri
sico's die men dan particu
lier aanvullend kan verze
keren en daarbij moet met
name worden gedacht aan
medische 'luxe'.
Een leuke formule van
Lansink, maar wat schieten
we er mee op zolang we niet
weten wat 'X' is en dus niet
weten voor welke medische
verstrekkingen we moeten
bijbetalen en ook niet weten
wat 'Y' is, dus niet weten
wat er allemaal in de volks
verzekering komt te zitten.
Lansink geeft toe dat hij
dat nog niet kan invullen,
maar daar is het ook nog te
vroeg voor. Volgens hem
Lansink
gaat het er nu eerst om om
de grote lijnen uit te zetten.
Net zoals de PvdA dat doet
met het plan voor één echte
(bijna klassieke) volksverze
kering, waarin iedereen
premie naar inkomen be
taalt (zonder grenzen) en
aanspraak kan maken op
een breed basis-pakket.
En net zoals staatssecre
taris Van der Reijden zijn
'drie-trapsraket' heeft ge
lanceerd zonder er bij te
zeggen wat er nu gratis
wordt en waar en hoevéél
bijbetaald moet worden.
Daarom kunnen de plannen
van Lansink en Van der
Reijden op dit moment ook
nog tot hetzelfde gevolg lei
den.
Uit rekensommen van
Van der Reijden bleek dat
verschillende groepen, met
name gezinnen en particu
lier verzekerden, er nogal
fors op zouden achteruit
gaan, terwijl alleenstaanden
er op vooruit gingen?
Lansink: „Dat was maar
één rekensom, zonder dat
duidelijk was wat er alle
maal in het ziekenfondspak
ket komt te zitten. Er moe
ten meer rekenvoorbeeld
komen. Want de kans is
groot dat de mensen zich
blind gaan staren op één
zo'n rekenvoorbeeld en dat
daardoor een nieuw systeem
bij voorbaat wordt omgeke
geld. Maar in zijn totaliteit
was het rekenvoorbeeld nog
niet zo beroerd".
Sommige inkomensgroe
pen gingen er door premie
stijging in één klap acht
procent op achteruit?
Lansink:,, Grote onrecht
vaardigheden moeten na
tuurlijk worden rechtge
trokken. Het mag niet ge
beuren dat mensen er in één
klap zoveel op achteruit
gaan. Maar toch mag inko
menspolitiek niet het eerste
criterium zijn".
Dat betekent dat Lansink
het onontkoombaar acht, dat
sommige inkomensgroepen,
bijvoorbeeld ambtenaren
(„die worden relatief gezien
wat zwaarder aangepakt,
omdat de overheid nu een
belangrijk deel van de pre
mies bijdraagt") er op ach
teruit zullen gaan. Maar dat
is in feite een correctie van
het huidige systeem dat nu
in het voordeel van die groe
pen werkt. Bovendien wijst
Lansink er op dat mensen er
in inkomen op vooruit kun
nen gaan, als ze zuinig om
gaan met medische con
sumptie.
En dat is toch zijn doel
van de operatie: mensen
moeten kosten-bewust wor
den, een deel van hun eigen
risico's dragen. Dat is aan de
ene kant te bereiken door
mensen meer inzicht te ge
ven in de kosten, die nu vrij
wel onzichtbaar komen uit
het potje van collectieve uit
gaven.
Lansink wil bijvoorbeeld
de premies door de werkne
mers laten betalen en niet
langer door de werkgevers.
In netto-bijdrage scheelt dat
de werknemers niets, maar
de hogere bedragen op het
loonstrookje kunnen best
eens een kostenbewust-ma-
kend effect hebben.
Aan de andere kant kan
men mensen doelmatiger om
laten gaan met de volksge-
zondheidsmiddelen door een
eigen bijdrage te vragen.
Wie zelf moet bijbetalen zal
een overbodig bezoek aan de
huisarts wel achterwege la
ten. Ook denkt Lansink dat
het beter is om mensen de
éérste dagen in het zieken
huis een eigen bijdrage te
vragen en niet, zoals Van
der Reijden, na een half
jaar. Dat vindt hij onrecht
vaardig werken voor chro
nische patiënten.
Er zijn nog heel wat
vraagtekens te plaatsen.
Van de inhoud van het ba
sis-pakket tot de hoogte van
de eigen bijdragen en van de
verantwoordelijkheid van
de patiënt of het gemak
waarmee die wordt doorge
stuurd naar een ziekenhuis.
Lansink geeft dat ook vol
mondig toe, er zal over de
hele invulling van de ziekte
kosten-plannen nog heel
wat worden gesproken, ver
gaderd, gedemonstreerd en
zovoorts.
Maar na zijn uitleg over
de CDA-blauwdruk voor de
ziektekosten-verzekering
zal het duidelijk zijn dat
staatssecretaris Van der
Reijden niet de enige is die
proef-balonnen oplaat in de
richting van een volksverze
kering en flinke eigen bij
dragen. En dat sommige
burgers er daarbij financieel
op achteruitgaan? Lansink:
„Dat ligt voor de hand".
door Cees Manders
EEN Romeins officier
van justitie heeft het
Italiaanse staatshoofd
uitgedaagd. Italianen
zijn heel wat gewend
als het om schandalen
gaat, maar dat hadden
ze nog nooit eerder be
leefd.
Het staatshoofd, de 86-ja-
rige president Pertini, heeft
de uitdaging op passende
wijze beantwoord, en de of
ficier van justitie zal er dan
nog heel wat meer van ho
ren.
Het gaat hier om het zoge
naamde koffie-schandaal.
Al enige tijd is de officier
van justitie van Rome, Gal-
luci, bezig met een onder
zoek naar verspilling van
overheidsgelden in het Ita
liaanse staatsapparaat.
Geen enkele instantie, hoe
hoog en heilig ook, wordt
hier bij ontzien.
Galluci heeft het nu ge
presteerd zijn eigen supe
rieuren, de Hoogste Raad
voor de Magistratuur, die
juist toe moet zien op rech
ters en officieren van justi
tie, op de korrel te nemen.
Zo'n 30 van de 34 leden van
deze raad heeft hij laten we
ten te veel in bar en restau
rant, in hotel en op dienst
reis te hebben verteerd. In
totaal zou de gemeenschap
benadeeld zijn voor 27 mil
joen lire, in anderhalf jaar.
Per dag komt dat neer op
4,- per man, of te wel vier
kopjes koffie.
De Rekenkamer heeft
hiertegen nooit bezwaar ge
maakt, noch de minister van
Justitie, maar Galluci is on
afhankelijk en mag een on
derzoek instellen, als hij
denkt dat het goed is. Waar
schijnlijk heeft hij nu in zijn
zucht naar een plaats in de
Italiaanse historie teveel
hooi op zijn vork genomen.
De Hoogste Raad van de
Magistratuur is een van de
heilige huizen in het Ita
liaanse leven, die helaas niet
geheel boven de politieke
.partijen staat, maar overi
gens zo weinig gepolitiseerd
is, dat de gewone man, en in
dit geval dus de gewone ma
gistraat, er het volste ver
trouwen in kan hebben. Te
meer daar de voorzitter nie
mand minder is dan het
staatshoofd zelf.
Galluci heeft bij zijn
stiptheidskruistocht de
voorzitter Pertini nog ont
zien, maar hem wel gevor
derd de leden van zijn Raad
de schorsen, zolang als het
gerechtelijk vooronderzoek
duurt.
Pertini is hier niet op in
gegaan, en heeft met de
grondwet in de hand ver
klaard, dat hij wacht met
stappen, totdat Galluci de
leden van zijn Raad ook
werkelijk de handboeien
komt omdoen, dus totdat hij
genoeg bewijzen voor de te
hoge koffie-consumptie
heeft geleverd.
De president heeft met
deze ferme houding veel lof
geoogst in pers en media,
waar Galluci's aanval op de
Raad voor de Magistratuur
grote ongerustheid heeft ge
wekt. Maar Galluci geeft
zich niet gewonnen. Hij
heeft de uitdaging jegens de
president van de republiek
Pertini
FOTO AP
voortgezet door de politie
het bevel te geven de kanto
ren van de leden van de
Raad overhoop te halen op
zoek naar nog meer bewij
zen van hun geldverspilling.
Hoe dat zal aflopen, is de
vraag die men zich nu in
Italië stelt. Hier en daar
wordt al de mogelijkheid ge
opperd dat president Pertini
de lastige officier van justi
tie zal laten vervolgen op
grond van het vergrijp tegen
het staatshoofd, maar dat is
een politieke procedure, die
het best vermeden kan wor
den.
Ondertussen is er wel een
verklaring gevonden voor
Galluci's ongebruikelijke
aanval op de Hoogste Raad
voor de Magistratuur. Deze
Raad heeft Galluci namelijk
onlangs nog uitgenodigd te
verklaren waarom hij het
onderzoek in de affaire naar
de verboden Vrijmetselaars
loge P-2 voortdurend ver
traagt en tegenwerkt. Het
koffie-onderzoek is dus Gal
luci's antwoord daarop.
Kopjes koffie zijn zeer be
langrijke ingrediënten van
het Italiaanse bestaan (10
per hoofd per dag). Elke in
breuk op de regelmaat van
hun consumptie heeft dan
ook verstrekkende gevolgen
voor huwelijken en andere
vriendschapsbanden, maar
heeft nog nooit tot een crisis
in de politieke instellingen
geleid. Dat het nu een presi
dent als Pertini moet over
komen, is wat sneu, want hij
staat er juist om bekend al
tijd elk kopje koffie contant
en uit eigen zak af te reke
nen.
door Norbert Bö kkerink
MILIEU-BESCHERMERS hameren er al jaren
op: 'zure regen' als gevolg van luchtverontreini.
ging bedreigt het milieu.
De maatregelen die som
mige landen tot nu toe op
nationaal niveau hebben ge
nomen om dat probleem aan
te pakken zijn weinig effec
tief gebleken.
De gehanteerde normen
verschillen nogal en boven
al: vuile lucht kent geen
grenzen. Dankzij het Ant
werpse industriegebied bij
voorbeeld, weten we in
Zuidwest-Nederland daar
over mee te praten.
Maar het ziet er nu toch
naar uit, dat het probleem
ook daadwerkelijk interna
tionaal benaderd gaat wor
den. De Europese Commis
sie, het dagelijks bestuur
van de EG, heeft het Euro
pese Parlement onlangs een
algemene richtlijn over
luchtverontreiniging in het
vooruitzicht gesteld. Deze
richtlijn zal in overleg met
regeringsdeskundigen van
de tien aangesloten landen
worden gemaakt. Daarnaast
zal ook de landbouwcom-
missie van de Raad van
Europa, waarin 21 landen
samenwerken, binnenkort
met een aantal aanbevelin
gen komen.
Toch is het voorbarig om
nu van blijdschap een gat in
de van zwaveldioxide en
stikstofoxiden vergeven
lucht te springen. Grens
overschrijdende milieu
vraagstukken zijn per defi
nitie bijna onoplosbaar;
denk bijvoorbeeld maar aan
het al jaren voortdurende
gekibbel over de Rijn.
Daarnaast lijkt de vrij
plotselinge haast die nu
wordt gemaakt ingegeven
door nogal paniekerige be
richten over stervende bos
sen. Maar een op zich nij
pend probleem oplossen op
grond van foutieve uit
gangspunten of vooronder
stellingen, vraagt om nieu
we problemen.
Ir. J. van den Burg, van
het Rijksinstituut voor On
derzoek in de Bos- en Land
schapsbouw, schreef het on
langs al in het blad Bos-
bouwvoorlichting van
Staatsbosbeheer: „Zoals
vaak het geval is, heeft een
bepaalde uitdrukking in de
loop van de tijd burgerrecht
verkregen en blijkt bij na
dere beschouwing dat de
uitdrukking tot misverstan
den aanleiding geeft, ook bij
de vakmensen".
Een van die uitdrukkin
gen is 'zure regen'. De aard
bodem zou daardoor steeds
zuurder worden, met als be
langrijkste symptoom 'ster
vende bossen', een ver
schijnsel dat vooral in Oost-
Europa en de laatste jaren
ook in West-Duitsland
wordt waargenomen. Maar
steeds meer deskundigen
twijfelen eraan, dat de zure
regen de grote boosdoener is.
De zuurgraad van bodem
en water wordt aangeduid
met Ph en daarachter een
cijfer van 1 tot en met 7 \ya
ter met Ph 7 heet 'zuurvrij'
terwijl Phl ongeveer over
een komt met zeer zure ac
cuzuur. Regenwater heeft
van nature een waarde van
ongeveer Ph 5,6 vanwege het
koolzuurgas dat in de lucht
voorkomt.
Als gevolg van de ver
branding van foss
brandstoffen, zoals olie
steenkool, waarbij zwavel
dioxide en stikstofoxiden
ontstaan, is het regenwatei
steeds zuurder geworden. In
sterk geïndustrialisserdege-
bieden geldt voor regenwa
ter momenteel een Ph.
waarde van 4. De grond
wordt daardoor weliswaar
zuurder, maar, zo is uit be
rekeningen gebleken, het
gaat daarbij om gemiddeld
0,01 tot 0,005-PH-eenheidper
jaar. Met andere woorden:
het duurt minst 100 jaar
in het meest gunstige geval
2.000 jaar voor de zuurgraad
van de bodem met 1 Ph-
waarde daalt.
Van den Burg vindt, dal
in de discussies met
tijdsfactor te weinig reke
ning wordt gehouden, lij
concludeert in ieder geval
dat de huidige sterfte onder
bomen (in ieder geval nóg)
niet veroorzaakt kan zijn
door zure regenval. Die con
clusie wordt gestaafd door
het feit, dat op de plaatsen
waar bomen aftakelen vaak
nog steeds planten groeien
die juist veel gevoeliger zijn
voor wijziging van de zuur
graad, bijvoorbeeld korst
mossen.
En in Scandinavië is in
het geheel geen sprake van
sterfte onder bomen, terwijl
men j uist daar al veel eerder
is geconfronteerd met de ge
volgen van zure regen: in
talloze meren zwemt
enkele vis, omdat water-in
tegenstelling tot grond - zu
re neerslag niet kan neutra
liseren.
Met aan zekerheid gren
zende waarschijnlijkheid
kan dus gesteld worden, dal
zure regen de bossen (nog)
niet heeft vergiftigd. Weten
schappers zijn het er in ieder
wel over eens, dat de oor
zaak ervan in de luchtver
ontreiniging zelf moet wor
den gezocht. Men weet
leen nog niet hoe het proces
precies in zijn werk gaat.
Overigens is al wel bewe
zen, dat stikstofoxyden de
bladeren van veel planten
en bomen aantasten. Maar
zo is er op het gebied van
luchtverontreiniging al veel
bewezen: het bedreigd de
gezondheid van mens en
dier, tast materialen aan
sloopt monumenten, eet.
Het is alleen zo jammer
dat steeds nieuwe, al dan
niet terechte argumenten
moeten worden aangedra
gen alvorens mensen van de
ernst van de situatie door
drongen raken en er (inter)
nationaal afdoende maatre
gelen worden genomen.
HOE voorzie je als militair of
burgerlijk defensieman/
vrouw in een welkome aan
vulling op je salaris? Het ant
woord is simpel: door leuke
ideeën in te dienen bij de De
fensie-ideeëncommissie. Dat
levert je al gauw 50 tot 500 gul
den op.
Defensie heeft een vast
potje om beloningen en aan
moedigingspremies uit te ke
ren aan medewerkers, die'zich
onderscheiden door intellectu
eel vernuft en innovatieve
vondsten. In '81 - het jaarver
slag over '82 is nog niet klaar -
werd op die manier een ton
uitgekeerd, maar 1,8 miljoen
bespaard. „En dat is toch een
aardig resultaat," stelt secre
taris J. G. Schmidt van de
commissie tevreden vast.
In ieder geval ook een op
merkelijk resultaat, want het
laatste paginagrote overzicht
van uitgekeerde beloningen
meldt onder meer aanmoedi
gingspremies van 50 gulden
voor het idee een bepaalde in
dex op alfabet in te richten en
kartonnen omslagen opnieuw
te gebruiken. Bovendien kreeg
een opvarende van Hare Ma-
jesteits fregat De Kortenaer 50
Dolman
FOTOANF
gulden voor de vondst, de le
vensduur van balpennen te
verlengen door er van tijd tot
tijd nieuwe vullingen in te
stoppen.
Vraag aan Schmidt: - Maar
die uitvinding is toch kort na
die van het wiel al gedaan?
Schmidt: „U schiet niet
zover mis, maar u moet een
onderscheid maken tussen be
loningen en aanmoedigings
premies. Beloningen keren we
alleen uit als ideeën worden
toegepast, aanmoedigingspre
mies zijn voor ideeën die zijn
achterhaald of waarvan de
toepassing geld kost. Zo
iemand willen we toch aan
moedigen. Stel dat die man
een jaar later een briljante in
val heeft, dan meldt-ie het niet
aan".
Maar is het dan zo waar
schijnlijk dat iemand die zo'n
balpenuitvinding heeft ge
daan, daarna nog een nieuwe
lanceerinrichting voor de
Pershing bedenkt?
Schmidt: „U moet ook reke
ning houden met het niveau
van de inzender. Daar wordt
in de ideeëncommissie ook op
gelet".
Vandaar wellicht dat deze
laatste aanmoedigingspremie
(„stop een nieuwe vulling in je
pen") naar sergeant-majoor
W. van Woerkom ging. Vindt
Bram Stemerdink, oud-
staatssecretaris van Defensie,
dat niet om te huilen?
„Ha ha, nee hoor. Ik kan
daar best om lachen. Je moet
toch toegeven dat dit heel ori
ginele ideeën zijn?".
Dus dat moet zo maar blij
ven?
„Ja, die selectiecommissie is
zelfstandig. En ik zou het
trouwens een uitgesproken
slecht idee vinden als de mi
nister of staatssecretaris zich
met dit soort problemen zou
den gaan bezighouden".
En daar zit natuurlijk wel
wat in. Want een krijgsmacht
die elke dag opnieuw het bus
kruit uitvindt, levert nog eens
echt een NAVO-bijdrage.
DE ruzie tussen Kamervoorzit
ter Dolman en D'66-fractie-
voorzitter Engwirda, die 'voor
straf zelf een motie moest
voorlezen omdat Dolman een
eind wil maken aan de tijd en
papier verslindende motie
manie, is afgerond met een
brief van de voorzitter aan
Engwirda.
Dolman bestrijdt de door
Engwirda gesignaleerde wille
keur - „Ik heb in het openbaar
ook mijn ontstemming laten
blijken aan het adres van an
dere Kamerleden" - en toont
zich ook weinig overtuigd van
de rekenkundige talenten van
de D'66-leider. Engwirda pro
beerde namelijk aan te tonen
dat D'66 met haar moties nog
het zuinigst was geweest.
„Mis,"zegt Dolman: „Want uit
uw eigen opgave blijkt dat ge
rekend naar het aantal leden
alleen de EVP meer moties
heeft ingediend".
De briefwisseling is opge
borgen in de map afgewerkte
stukken, maar dat wil niet zeg
gen dat Dolman de strijdbijl
(zijn voorzittershamer) heeft
begraven.
„IK bert er heilig van over
tuigd, voor bijna honderd pro
cent als ik honderd zou zeg
gen zou ik arrogant zijn - dat
ik gelijk zal krijgen. Dat wil ik
gaan bewijzen".
Minister Ruding (Finan
ciën).
ALS de Eerste Kamer dezelfde
politieke waarde als de Tweede
Kamer zou hebben, had half
Nederland, nou ja half, van
daag met spanning uitgekeken
naar de stemmingen over het
'politie stopwetje' in de Senaat.
CDA, WD, PvdA en D'66 drei
gen namelijk massaal tegen dit
wetsontwerp te stemmen.
Wat is er aan de hand. Het
kabinet wil, met goedkeuring
van de Tweede Kamer, verhin
deren dat de korpsen van
rijkspolitie worden omgezet in
gemeentepolitie als de bevol
kingsgroei van een bepaalde
gemeente dat toe laat. Ook de
meerderheid van de Eerste Ka
mer is wel te vinden voor dit
plan, want waarom zou je met
zo'n verandering van uniform
etcetera, geld over de balk
gooien als binnenkort de hele
politie-organisatie in ons land
op de kop gezet wordt?
Er zit voor CDA en WD ech
ter één addertje onder het gras.
Het wetsvoorstel heeft terug
werkende kracht en dat zou
betekenen dat de gemeenten
Wijchen en Veghel, die al lang
recht hebben op een eigen ge
meente-korps, in de kou ko
men te staan en onder de pet
van de rijkspolitie blijven val
len.
De regeringspartijen in de
Senaat pleiten dus bij de mi
nisters Korthals Altes (Justitie
en dus Rijkspolitie) en Riet
kerk (Binnenlandse Zaken en
dus Gemeentepolitie) om een
uitzondering te maken voor
Wijchen en Veghel en de wet
niet met terugwerkende kracht
in te voeren.
De ministers willen dat niet,
omdat zoiets enkele miljoenen
guldens extra zou kosten en die
DE Kamer gaat alweer haar
laatste week in voor hetPaaS'
reces. Dat wordt gevuld mc
een lange reeks stemmWJ
(38 moties, waarvan 9 van
D'66) en een debat over verK-
ging van de benzine-accijns'1
van de loon- en inkomsten^
lasting. Daarnaast - maar
is ook bijna niet meer van
agenda weg te denken -
RSV.
Engwirda zal de mimste
Van Aardenne en De Koni S
(Economische en Sociale
ken) interpelleren over
Engwirda
steken ze liever in verbetering
van orde en gezag in de vier
grote steden.
Kortom: de meningen bot
sen en tot nu toe stonden CDA
en WD, met steun van de op
positie, lijnrecht tegenover het
kabinet. Als de regeringsfrac
ties hun dreigende woorden
nakomen, herhaalt zich van
daag de geschiedenis van het
beruchte abortus-wetsontwerp.
Buiten het Binnenhof en de
gemeente-huizen van Wijchen
en Veghel zal niemand daar
van wakker liggen, maar in de
Senaat is dit eindelijk weer
eens spanning en sensatie.
gouden handdruk van
RSV-
topman Stikker en MarceL®
Dam (of onder druk van
toch een ander?) wordt defj®
tief aangewezen tot voorn'
van de parlementaire enq"
tecommissie voor de RSV-
Daarnaast wordt er, W"
de grote vergaderzaal,
dere malen vergaderd oVf'
afschaffen van de WWV v
werklozen beneden de 23 ja
Het parlement gaat das
twee weken met vaka»,
maar dat wil niet zegge'
er in Den Haag gerus'1
worden: de Voorjaars"
kortingen op uitkeringen
komende bezuinigingen,
bepaald dagen om de val®
tie-koffers te pakken. Ot J
wel?
Van onze redactie bui,
DEN HAAG - De Sur
autoriteiten en in het
der de militairen stel
in hun handelen bove
nationale en nationale
Dat is een van de vo
conclusies van de Int
nale Commissie van
(ICJ), waarvan een d
onlangs een bezoek br:
Suriname.
De situatie van de r
rechten in Surinam
„dramatisch verslf
sinds een vorige vori
delegatie een bezoek
aan Suriname in febru
zo staat in het gistere
bliceerd rapport van d
tencommissie. De gebei
sen van 8 december, to
tien prominente Suri
werden gedood, vormr
op zichzelf staand incic
dus het rapport.
De commissie beston
juristen prof. Mare Bos
de universiteit van Ant
Var
„Er zijn de eerstt
mogelijk is", zei hij.
„Het zou goed zijn als
geringen bij een zekere
ving een beleid voeren n
veel mogelijk kans op e
sie, maar met in toom h
van de begrotingen". Lv
vond dat er ook weer ee
stel van vertrouwen
vindt en dat vertrouwen
dig om weer te kunnen
willen investeren".
Op de vraag hoe de
olieprijzen in de national
nomieën vertaald n
worden, zei Lubbers:
staan voor de opgave in
mate we de inkomstendf
door de verlaagde energi
zen kunnen ombuigen
komstenverbetering eldi
uitgavenvermindering".
Lubbers, die deze stan
ten weergaf in de vergac
van de regeringsleiders
tien EEG-landen, doeld
zijn uitspraken op een ra
van de Europese Comn
waarin voor het eerst sin
ren de mogelijkheid i
wordt om tot een duur
niet op inflatie gericht h
te komen. Dat lichte h
zou wellicht tot vermind
van de werkloosheid ki
leiden. Het optimisme v,
Commissie komt voort i
tekenen van economisch
stel in de Verenigde S
een daling van het rentep
toch ook door het dalen v
olieprijzen.
De economische groe
draagt volgens de schatt:
dit jaar 0,4 procent tegei
0,2 procent vorig jaar. D
flatie daalt waarschijnlij
middeld van 10,5 tot 8,6
cent, wat het laagste pei
zijn sinds de 7,1 procent
1978.
Het tekort op de betal
balans zou dit jaar terugl
van 0,5 tot 0,3 procent va
Bruto Nationaal Produk
werkloosheidscijfers zijn
piet rooskleurig te noe
'ets meer dan 10 procent e
betekent meer dan twaalf
Joen werklozen in de EEG
In het rapport van de
Jbissie, waarover de Eur<
Top zich ook vandaag
buigt, worden vijf punter
noemd, die voorwaarden
voor een verdere weg
herstel:
•Er moet een geldsti
blijven vloeien naar ont
Kehngslanden om de in te
donate vraag naar goeder
«oen toenemen;
'Groot-Brittannië en e
Genland moeten toetredei
het Europees Monetair
eem om het internatio
"luntenstelsel te versterkt
•Inspanningen op het
led van energiebesparii
moeten voortgezet worden
•Landen met een lage i
Van onze redactie buitenï
^EL AVIV/BEIRO
■s Plotseling bereid
êeheime militaire
delen die het tijdei
JP Libanon heeft
Vat is totnutoe ge'
danks bestaande overeenl
sten.
ET -1
met d
gegeve:
tijdens de o<
eft verkr<
geweigert