Inkomens omlaag bij volksverzekering tegen ziekte-kosten Italië: crisis om vier kopjes koffie Niet zuur doen over zure regen VOORZL CDA-KAMERLID LANSINK: .DINSDAG 22 MAART 1983 ACHTERGROND pagina Luxe Niet beroerd Vraagtekens Paniekerig Twee geeltjes voor een goed idee. Rekenmeester Dirk Dolman Haags Hoogstandje Spanning in de Senaat Agenda DINSDAG 22 M BRUSSEL - Mini stelde gisteravon Europese Top var sel, met genoeger van een licht hers Israel geeft VS Libanese ervarinj T11 door Mick Salet ER IS niet aan te ontkomen dat sommige mensen er in inkomen op achter uit gaan, als er over enige tijd een nieuwe ziektekosten-verzekering komt. Dat zegt CDA-Tweede Kamerlid dr. Ad Lansink. „Het mag ook niet zo zijn dat we afzien van een stelsel wijziging, omdat er negatie ve inkomens-effecten optre den. Maar het mag natuur lijk ook niet gebeuren dat mensen er in één klap acht procent in inkomen op ach teruit gaan". Het is duidelijk: ook het CDA staat achter staatsse cretaris drs. J van der Reij- den (Volksgezondheid) die de bezem wil halen door de wirwar aan ziekenfondsen, premies en polissen, en daarbij gelijk een miljard gulden wil ombuigen. Van der Reijden, gesteund door het regeerakkoord, vindt het noodzakelijk om snel in te grijpen, want „het ziekenfonds kraakt in zijn voegen". De bejaarden- en vrijwillige ziekenfondsver zekeringen staan op het randje van faillissement. De 'gezonde' mensen wijken uit naar de particuliere verze keraars, waar ze minder premie hoeven te betalen en laten de grotere risico-groe pen achter in een verzeke ring die daardoor 'onbetaal baar' wordt. Mis Er is meer mis met het huidige ziekteverzekerings stelsel, maar dit voorbeeld toont aan dat een grote reor- gansatie niet persé puur be zuinigen is, maar ook uit so lidariteit noodzakelijk kan zijn om de grote risico-groe pen (bejaarden, zieken enzo voorts) te beschermen. Ook is er de invalshoek van de volksgezondheid en de financiën. Het huidige ziekenfondsstelsel leidt er toe dat patiënten noch medi ci echt zuinig omgaan met medische consumptie. Nie mand let echt op de kosten, die 'toch wel' worden be taald uit premies en belas tingen. Dat wordt op den duur onbetaalbaar en echt gezonder wordt Nederland er niet van. Daarom moeten patiënten en medici meer 'geprikkeld' worden om zui nig en doelmatig met de Volksgezondheid om te gaan. Van budgettering in de ziekenhuizen tot eigen ri sico's voor de patiënt. Het zijn dan ook de kern woorden 'solidariteit' en 'eigen verantwoordelijkheid' die voor het CDA centraal staan bij de reorganisatie van het ziektekosten-stelsel. CDA-Kamerlid Lansink heeft een wiskundig klin kende formule bedacht om een blauwdruk te schetsen voor die toekomstige verze kering: van 0 tot X tot Y tot oneindig. Dat lijkt moeilijk, maar is juist bedoeld om de zaak te versimpelen: „Van 0 tot X dat is een verzekering met eigen risico. Van X tot Y is een volksverzekering, waar in iedereen is verzekerd te gen alle risico's die niet. draagbaar en niet overzien baar zijn. En van Y tot on eindig kan men zich aanvul lend verzekeren". Dat heeft toch nog wat uitleg nodig. Op de lijn van 0 tot X liggen de betaalbare medische consumpties, die iedere burger wel kan voor zien: een bezoek aan de huisarts, de kraamkliniek, de apotheek enzovoorts. Die kosten kan men enigsins in de hand houden en dus mag er er een eigen bijdrage van de burger worden gevraagd, vindt Lansink. Dat moeten geen vaste eigen bijdragen zijn (zoals 2,50 per genees middel met de 'knaken- kaart'), maar eigen risico's van vijf tot tien procent. Bijvoorbeeld: iemand gaat naar de dokter met klachten over hoofdpijn en krijgt daarvoor een poe dertje voorgeschreven. Vijf tot tien procent van de reke ning betaalt de patiënt zelf en de rest betaalt het zie kenfonds, waarvoor men immers premie naar inko men betaalt. Wat de betaling betreft voelt Lansink veel voor het restitutie-systeem: zelf betalen en later 90 tot 95% terug van het fonds. Dat de volgende stap in zijn wiskundige formule: van X tot Y. Dat zijn de niet draagbare en niet overzien bare risico's, waarvoor er een volksverzekering in het leven wordt geroepen. Die verzekering voor alle Ne derlanders vergoedt hon derd porcent van de kosten, die de burger zelf niet in de hand heeft of niet kan beta len: van chronische ziekte, opname in een psychitarisch ziekenhuis tot de nadelige gevolgen van een verkeers ongeval. Het eind van de formule (Y tot oneindig) zijn dan ri sico's die men dan particu lier aanvullend kan verze keren en daarbij moet met name worden gedacht aan medische 'luxe'. Een leuke formule van Lansink, maar wat schieten we er mee op zolang we niet weten wat 'X' is en dus niet weten voor welke medische verstrekkingen we moeten bijbetalen en ook niet weten wat 'Y' is, dus niet weten wat er allemaal in de volks verzekering komt te zitten. Lansink geeft toe dat hij dat nog niet kan invullen, maar daar is het ook nog te vroeg voor. Volgens hem Lansink gaat het er nu eerst om om de grote lijnen uit te zetten. Net zoals de PvdA dat doet met het plan voor één echte (bijna klassieke) volksverze kering, waarin iedereen premie naar inkomen be taalt (zonder grenzen) en aanspraak kan maken op een breed basis-pakket. En net zoals staatssecre taris Van der Reijden zijn 'drie-trapsraket' heeft ge lanceerd zonder er bij te zeggen wat er nu gratis wordt en waar en hoevéél bijbetaald moet worden. Daarom kunnen de plannen van Lansink en Van der Reijden op dit moment ook nog tot hetzelfde gevolg lei den. Uit rekensommen van Van der Reijden bleek dat verschillende groepen, met name gezinnen en particu lier verzekerden, er nogal fors op zouden achteruit gaan, terwijl alleenstaanden er op vooruit gingen? Lansink: „Dat was maar één rekensom, zonder dat duidelijk was wat er alle maal in het ziekenfondspak ket komt te zitten. Er moe ten meer rekenvoorbeeld komen. Want de kans is groot dat de mensen zich blind gaan staren op één zo'n rekenvoorbeeld en dat daardoor een nieuw systeem bij voorbaat wordt omgeke geld. Maar in zijn totaliteit was het rekenvoorbeeld nog niet zo beroerd". Sommige inkomensgroe pen gingen er door premie stijging in één klap acht procent op achteruit? Lansink:,, Grote onrecht vaardigheden moeten na tuurlijk worden rechtge trokken. Het mag niet ge beuren dat mensen er in één klap zoveel op achteruit gaan. Maar toch mag inko menspolitiek niet het eerste criterium zijn". Dat betekent dat Lansink het onontkoombaar acht, dat sommige inkomensgroepen, bijvoorbeeld ambtenaren („die worden relatief gezien wat zwaarder aangepakt, omdat de overheid nu een belangrijk deel van de pre mies bijdraagt") er op ach teruit zullen gaan. Maar dat is in feite een correctie van het huidige systeem dat nu in het voordeel van die groe pen werkt. Bovendien wijst Lansink er op dat mensen er in inkomen op vooruit kun nen gaan, als ze zuinig om gaan met medische con sumptie. En dat is toch zijn doel van de operatie: mensen moeten kosten-bewust wor den, een deel van hun eigen risico's dragen. Dat is aan de ene kant te bereiken door mensen meer inzicht te ge ven in de kosten, die nu vrij wel onzichtbaar komen uit het potje van collectieve uit gaven. Lansink wil bijvoorbeeld de premies door de werkne mers laten betalen en niet langer door de werkgevers. In netto-bijdrage scheelt dat de werknemers niets, maar de hogere bedragen op het loonstrookje kunnen best eens een kostenbewust-ma- kend effect hebben. Aan de andere kant kan men mensen doelmatiger om laten gaan met de volksge- zondheidsmiddelen door een eigen bijdrage te vragen. Wie zelf moet bijbetalen zal een overbodig bezoek aan de huisarts wel achterwege la ten. Ook denkt Lansink dat het beter is om mensen de éérste dagen in het zieken huis een eigen bijdrage te vragen en niet, zoals Van der Reijden, na een half jaar. Dat vindt hij onrecht vaardig werken voor chro nische patiënten. Er zijn nog heel wat vraagtekens te plaatsen. Van de inhoud van het ba sis-pakket tot de hoogte van de eigen bijdragen en van de verantwoordelijkheid van de patiënt of het gemak waarmee die wordt doorge stuurd naar een ziekenhuis. Lansink geeft dat ook vol mondig toe, er zal over de hele invulling van de ziekte kosten-plannen nog heel wat worden gesproken, ver gaderd, gedemonstreerd en zovoorts. Maar na zijn uitleg over de CDA-blauwdruk voor de ziektekosten-verzekering zal het duidelijk zijn dat staatssecretaris Van der Reijden niet de enige is die proef-balonnen oplaat in de richting van een volksverze kering en flinke eigen bij dragen. En dat sommige burgers er daarbij financieel op achteruitgaan? Lansink: „Dat ligt voor de hand". door Cees Manders EEN Romeins officier van justitie heeft het Italiaanse staatshoofd uitgedaagd. Italianen zijn heel wat gewend als het om schandalen gaat, maar dat hadden ze nog nooit eerder be leefd. Het staatshoofd, de 86-ja- rige president Pertini, heeft de uitdaging op passende wijze beantwoord, en de of ficier van justitie zal er dan nog heel wat meer van ho ren. Het gaat hier om het zoge naamde koffie-schandaal. Al enige tijd is de officier van justitie van Rome, Gal- luci, bezig met een onder zoek naar verspilling van overheidsgelden in het Ita liaanse staatsapparaat. Geen enkele instantie, hoe hoog en heilig ook, wordt hier bij ontzien. Galluci heeft het nu ge presteerd zijn eigen supe rieuren, de Hoogste Raad voor de Magistratuur, die juist toe moet zien op rech ters en officieren van justi tie, op de korrel te nemen. Zo'n 30 van de 34 leden van deze raad heeft hij laten we ten te veel in bar en restau rant, in hotel en op dienst reis te hebben verteerd. In totaal zou de gemeenschap benadeeld zijn voor 27 mil joen lire, in anderhalf jaar. Per dag komt dat neer op 4,- per man, of te wel vier kopjes koffie. De Rekenkamer heeft hiertegen nooit bezwaar ge maakt, noch de minister van Justitie, maar Galluci is on afhankelijk en mag een on derzoek instellen, als hij denkt dat het goed is. Waar schijnlijk heeft hij nu in zijn zucht naar een plaats in de Italiaanse historie teveel hooi op zijn vork genomen. De Hoogste Raad van de Magistratuur is een van de heilige huizen in het Ita liaanse leven, die helaas niet geheel boven de politieke .partijen staat, maar overi gens zo weinig gepolitiseerd is, dat de gewone man, en in dit geval dus de gewone ma gistraat, er het volste ver trouwen in kan hebben. Te meer daar de voorzitter nie mand minder is dan het staatshoofd zelf. Galluci heeft bij zijn stiptheidskruistocht de voorzitter Pertini nog ont zien, maar hem wel gevor derd de leden van zijn Raad de schorsen, zolang als het gerechtelijk vooronderzoek duurt. Pertini is hier niet op in gegaan, en heeft met de grondwet in de hand ver klaard, dat hij wacht met stappen, totdat Galluci de leden van zijn Raad ook werkelijk de handboeien komt omdoen, dus totdat hij genoeg bewijzen voor de te hoge koffie-consumptie heeft geleverd. De president heeft met deze ferme houding veel lof geoogst in pers en media, waar Galluci's aanval op de Raad voor de Magistratuur grote ongerustheid heeft ge wekt. Maar Galluci geeft zich niet gewonnen. Hij heeft de uitdaging jegens de president van de republiek Pertini FOTO AP voortgezet door de politie het bevel te geven de kanto ren van de leden van de Raad overhoop te halen op zoek naar nog meer bewij zen van hun geldverspilling. Hoe dat zal aflopen, is de vraag die men zich nu in Italië stelt. Hier en daar wordt al de mogelijkheid ge opperd dat president Pertini de lastige officier van justi tie zal laten vervolgen op grond van het vergrijp tegen het staatshoofd, maar dat is een politieke procedure, die het best vermeden kan wor den. Ondertussen is er wel een verklaring gevonden voor Galluci's ongebruikelijke aanval op de Hoogste Raad voor de Magistratuur. Deze Raad heeft Galluci namelijk onlangs nog uitgenodigd te verklaren waarom hij het onderzoek in de affaire naar de verboden Vrijmetselaars loge P-2 voortdurend ver traagt en tegenwerkt. Het koffie-onderzoek is dus Gal luci's antwoord daarop. Kopjes koffie zijn zeer be langrijke ingrediënten van het Italiaanse bestaan (10 per hoofd per dag). Elke in breuk op de regelmaat van hun consumptie heeft dan ook verstrekkende gevolgen voor huwelijken en andere vriendschapsbanden, maar heeft nog nooit tot een crisis in de politieke instellingen geleid. Dat het nu een presi dent als Pertini moet over komen, is wat sneu, want hij staat er juist om bekend al tijd elk kopje koffie contant en uit eigen zak af te reke nen. door Norbert Bö kkerink MILIEU-BESCHERMERS hameren er al jaren op: 'zure regen' als gevolg van luchtverontreini. ging bedreigt het milieu. De maatregelen die som mige landen tot nu toe op nationaal niveau hebben ge nomen om dat probleem aan te pakken zijn weinig effec tief gebleken. De gehanteerde normen verschillen nogal en boven al: vuile lucht kent geen grenzen. Dankzij het Ant werpse industriegebied bij voorbeeld, weten we in Zuidwest-Nederland daar over mee te praten. Maar het ziet er nu toch naar uit, dat het probleem ook daadwerkelijk interna tionaal benaderd gaat wor den. De Europese Commis sie, het dagelijks bestuur van de EG, heeft het Euro pese Parlement onlangs een algemene richtlijn over luchtverontreiniging in het vooruitzicht gesteld. Deze richtlijn zal in overleg met regeringsdeskundigen van de tien aangesloten landen worden gemaakt. Daarnaast zal ook de landbouwcom- missie van de Raad van Europa, waarin 21 landen samenwerken, binnenkort met een aantal aanbevelin gen komen. Toch is het voorbarig om nu van blijdschap een gat in de van zwaveldioxide en stikstofoxiden vergeven lucht te springen. Grens overschrijdende milieu vraagstukken zijn per defi nitie bijna onoplosbaar; denk bijvoorbeeld maar aan het al jaren voortdurende gekibbel over de Rijn. Daarnaast lijkt de vrij plotselinge haast die nu wordt gemaakt ingegeven door nogal paniekerige be richten over stervende bos sen. Maar een op zich nij pend probleem oplossen op grond van foutieve uit gangspunten of vooronder stellingen, vraagt om nieu we problemen. Ir. J. van den Burg, van het Rijksinstituut voor On derzoek in de Bos- en Land schapsbouw, schreef het on langs al in het blad Bos- bouwvoorlichting van Staatsbosbeheer: „Zoals vaak het geval is, heeft een bepaalde uitdrukking in de loop van de tijd burgerrecht verkregen en blijkt bij na dere beschouwing dat de uitdrukking tot misverstan den aanleiding geeft, ook bij de vakmensen". Een van die uitdrukkin gen is 'zure regen'. De aard bodem zou daardoor steeds zuurder worden, met als be langrijkste symptoom 'ster vende bossen', een ver schijnsel dat vooral in Oost- Europa en de laatste jaren ook in West-Duitsland wordt waargenomen. Maar steeds meer deskundigen twijfelen eraan, dat de zure regen de grote boosdoener is. De zuurgraad van bodem en water wordt aangeduid met Ph en daarachter een cijfer van 1 tot en met 7 \ya ter met Ph 7 heet 'zuurvrij' terwijl Phl ongeveer over een komt met zeer zure ac cuzuur. Regenwater heeft van nature een waarde van ongeveer Ph 5,6 vanwege het koolzuurgas dat in de lucht voorkomt. Als gevolg van de ver branding van foss brandstoffen, zoals olie steenkool, waarbij zwavel dioxide en stikstofoxiden ontstaan, is het regenwatei steeds zuurder geworden. In sterk geïndustrialisserdege- bieden geldt voor regenwa ter momenteel een Ph. waarde van 4. De grond wordt daardoor weliswaar zuurder, maar, zo is uit be rekeningen gebleken, het gaat daarbij om gemiddeld 0,01 tot 0,005-PH-eenheidper jaar. Met andere woorden: het duurt minst 100 jaar in het meest gunstige geval 2.000 jaar voor de zuurgraad van de bodem met 1 Ph- waarde daalt. Van den Burg vindt, dal in de discussies met tijdsfactor te weinig reke ning wordt gehouden, lij concludeert in ieder geval dat de huidige sterfte onder bomen (in ieder geval nóg) niet veroorzaakt kan zijn door zure regenval. Die con clusie wordt gestaafd door het feit, dat op de plaatsen waar bomen aftakelen vaak nog steeds planten groeien die juist veel gevoeliger zijn voor wijziging van de zuur graad, bijvoorbeeld korst mossen. En in Scandinavië is in het geheel geen sprake van sterfte onder bomen, terwijl men j uist daar al veel eerder is geconfronteerd met de ge volgen van zure regen: in talloze meren zwemt enkele vis, omdat water-in tegenstelling tot grond - zu re neerslag niet kan neutra liseren. Met aan zekerheid gren zende waarschijnlijkheid kan dus gesteld worden, dal zure regen de bossen (nog) niet heeft vergiftigd. Weten schappers zijn het er in ieder wel over eens, dat de oor zaak ervan in de luchtver ontreiniging zelf moet wor den gezocht. Men weet leen nog niet hoe het proces precies in zijn werk gaat. Overigens is al wel bewe zen, dat stikstofoxyden de bladeren van veel planten en bomen aantasten. Maar zo is er op het gebied van luchtverontreiniging al veel bewezen: het bedreigd de gezondheid van mens en dier, tast materialen aan sloopt monumenten, eet. Het is alleen zo jammer dat steeds nieuwe, al dan niet terechte argumenten moeten worden aangedra gen alvorens mensen van de ernst van de situatie door drongen raken en er (inter) nationaal afdoende maatre gelen worden genomen. HOE voorzie je als militair of burgerlijk defensieman/ vrouw in een welkome aan vulling op je salaris? Het ant woord is simpel: door leuke ideeën in te dienen bij de De fensie-ideeëncommissie. Dat levert je al gauw 50 tot 500 gul den op. Defensie heeft een vast potje om beloningen en aan moedigingspremies uit te ke ren aan medewerkers, die'zich onderscheiden door intellectu eel vernuft en innovatieve vondsten. In '81 - het jaarver slag over '82 is nog niet klaar - werd op die manier een ton uitgekeerd, maar 1,8 miljoen bespaard. „En dat is toch een aardig resultaat," stelt secre taris J. G. Schmidt van de commissie tevreden vast. In ieder geval ook een op merkelijk resultaat, want het laatste paginagrote overzicht van uitgekeerde beloningen meldt onder meer aanmoedi gingspremies van 50 gulden voor het idee een bepaalde in dex op alfabet in te richten en kartonnen omslagen opnieuw te gebruiken. Bovendien kreeg een opvarende van Hare Ma- jesteits fregat De Kortenaer 50 Dolman FOTOANF gulden voor de vondst, de le vensduur van balpennen te verlengen door er van tijd tot tijd nieuwe vullingen in te stoppen. Vraag aan Schmidt: - Maar die uitvinding is toch kort na die van het wiel al gedaan? Schmidt: „U schiet niet zover mis, maar u moet een onderscheid maken tussen be loningen en aanmoedigings premies. Beloningen keren we alleen uit als ideeën worden toegepast, aanmoedigingspre mies zijn voor ideeën die zijn achterhaald of waarvan de toepassing geld kost. Zo iemand willen we toch aan moedigen. Stel dat die man een jaar later een briljante in val heeft, dan meldt-ie het niet aan". Maar is het dan zo waar schijnlijk dat iemand die zo'n balpenuitvinding heeft ge daan, daarna nog een nieuwe lanceerinrichting voor de Pershing bedenkt? Schmidt: „U moet ook reke ning houden met het niveau van de inzender. Daar wordt in de ideeëncommissie ook op gelet". Vandaar wellicht dat deze laatste aanmoedigingspremie („stop een nieuwe vulling in je pen") naar sergeant-majoor W. van Woerkom ging. Vindt Bram Stemerdink, oud- staatssecretaris van Defensie, dat niet om te huilen? „Ha ha, nee hoor. Ik kan daar best om lachen. Je moet toch toegeven dat dit heel ori ginele ideeën zijn?". Dus dat moet zo maar blij ven? „Ja, die selectiecommissie is zelfstandig. En ik zou het trouwens een uitgesproken slecht idee vinden als de mi nister of staatssecretaris zich met dit soort problemen zou den gaan bezighouden". En daar zit natuurlijk wel wat in. Want een krijgsmacht die elke dag opnieuw het bus kruit uitvindt, levert nog eens echt een NAVO-bijdrage. DE ruzie tussen Kamervoorzit ter Dolman en D'66-fractie- voorzitter Engwirda, die 'voor straf zelf een motie moest voorlezen omdat Dolman een eind wil maken aan de tijd en papier verslindende motie manie, is afgerond met een brief van de voorzitter aan Engwirda. Dolman bestrijdt de door Engwirda gesignaleerde wille keur - „Ik heb in het openbaar ook mijn ontstemming laten blijken aan het adres van an dere Kamerleden" - en toont zich ook weinig overtuigd van de rekenkundige talenten van de D'66-leider. Engwirda pro beerde namelijk aan te tonen dat D'66 met haar moties nog het zuinigst was geweest. „Mis,"zegt Dolman: „Want uit uw eigen opgave blijkt dat ge rekend naar het aantal leden alleen de EVP meer moties heeft ingediend". De briefwisseling is opge borgen in de map afgewerkte stukken, maar dat wil niet zeg gen dat Dolman de strijdbijl (zijn voorzittershamer) heeft begraven. „IK bert er heilig van over tuigd, voor bijna honderd pro cent als ik honderd zou zeg gen zou ik arrogant zijn - dat ik gelijk zal krijgen. Dat wil ik gaan bewijzen". Minister Ruding (Finan ciën). ALS de Eerste Kamer dezelfde politieke waarde als de Tweede Kamer zou hebben, had half Nederland, nou ja half, van daag met spanning uitgekeken naar de stemmingen over het 'politie stopwetje' in de Senaat. CDA, WD, PvdA en D'66 drei gen namelijk massaal tegen dit wetsontwerp te stemmen. Wat is er aan de hand. Het kabinet wil, met goedkeuring van de Tweede Kamer, verhin deren dat de korpsen van rijkspolitie worden omgezet in gemeentepolitie als de bevol kingsgroei van een bepaalde gemeente dat toe laat. Ook de meerderheid van de Eerste Ka mer is wel te vinden voor dit plan, want waarom zou je met zo'n verandering van uniform etcetera, geld over de balk gooien als binnenkort de hele politie-organisatie in ons land op de kop gezet wordt? Er zit voor CDA en WD ech ter één addertje onder het gras. Het wetsvoorstel heeft terug werkende kracht en dat zou betekenen dat de gemeenten Wijchen en Veghel, die al lang recht hebben op een eigen ge meente-korps, in de kou ko men te staan en onder de pet van de rijkspolitie blijven val len. De regeringspartijen in de Senaat pleiten dus bij de mi nisters Korthals Altes (Justitie en dus Rijkspolitie) en Riet kerk (Binnenlandse Zaken en dus Gemeentepolitie) om een uitzondering te maken voor Wijchen en Veghel en de wet niet met terugwerkende kracht in te voeren. De ministers willen dat niet, omdat zoiets enkele miljoenen guldens extra zou kosten en die DE Kamer gaat alweer haar laatste week in voor hetPaaS' reces. Dat wordt gevuld mc een lange reeks stemmWJ (38 moties, waarvan 9 van D'66) en een debat over verK- ging van de benzine-accijns'1 van de loon- en inkomsten^ lasting. Daarnaast - maar is ook bijna niet meer van agenda weg te denken - RSV. Engwirda zal de mimste Van Aardenne en De Koni S (Economische en Sociale ken) interpelleren over Engwirda steken ze liever in verbetering van orde en gezag in de vier grote steden. Kortom: de meningen bot sen en tot nu toe stonden CDA en WD, met steun van de op positie, lijnrecht tegenover het kabinet. Als de regeringsfrac ties hun dreigende woorden nakomen, herhaalt zich van daag de geschiedenis van het beruchte abortus-wetsontwerp. Buiten het Binnenhof en de gemeente-huizen van Wijchen en Veghel zal niemand daar van wakker liggen, maar in de Senaat is dit eindelijk weer eens spanning en sensatie. gouden handdruk van RSV- topman Stikker en MarceL® Dam (of onder druk van toch een ander?) wordt defj® tief aangewezen tot voorn' van de parlementaire enq" tecommissie voor de RSV- Daarnaast wordt er, W" de grote vergaderzaal, dere malen vergaderd oVf' afschaffen van de WWV v werklozen beneden de 23 ja Het parlement gaat das twee weken met vaka», maar dat wil niet zegge' er in Den Haag gerus'1 worden: de Voorjaars" kortingen op uitkeringen komende bezuinigingen, bepaald dagen om de val® tie-koffers te pakken. Ot J wel? Van onze redactie bui, DEN HAAG - De Sur autoriteiten en in het der de militairen stel in hun handelen bove nationale en nationale Dat is een van de vo conclusies van de Int nale Commissie van (ICJ), waarvan een d onlangs een bezoek br: Suriname. De situatie van de r rechten in Surinam „dramatisch verslf sinds een vorige vori delegatie een bezoek aan Suriname in febru zo staat in het gistere bliceerd rapport van d tencommissie. De gebei sen van 8 december, to tien prominente Suri werden gedood, vormr op zichzelf staand incic dus het rapport. De commissie beston juristen prof. Mare Bos de universiteit van Ant Var „Er zijn de eerstt mogelijk is", zei hij. „Het zou goed zijn als geringen bij een zekere ving een beleid voeren n veel mogelijk kans op e sie, maar met in toom h van de begrotingen". Lv vond dat er ook weer ee stel van vertrouwen vindt en dat vertrouwen dig om weer te kunnen willen investeren". Op de vraag hoe de olieprijzen in de national nomieën vertaald n worden, zei Lubbers: staan voor de opgave in mate we de inkomstendf door de verlaagde energi zen kunnen ombuigen komstenverbetering eldi uitgavenvermindering". Lubbers, die deze stan ten weergaf in de vergac van de regeringsleiders tien EEG-landen, doeld zijn uitspraken op een ra van de Europese Comn waarin voor het eerst sin ren de mogelijkheid i wordt om tot een duur niet op inflatie gericht h te komen. Dat lichte h zou wellicht tot vermind van de werkloosheid ki leiden. Het optimisme v, Commissie komt voort i tekenen van economisch stel in de Verenigde S een daling van het rentep toch ook door het dalen v olieprijzen. De economische groe draagt volgens de schatt: dit jaar 0,4 procent tegei 0,2 procent vorig jaar. D flatie daalt waarschijnlij middeld van 10,5 tot 8,6 cent, wat het laagste pei zijn sinds de 7,1 procent 1978. Het tekort op de betal balans zou dit jaar terugl van 0,5 tot 0,3 procent va Bruto Nationaal Produk werkloosheidscijfers zijn piet rooskleurig te noe 'ets meer dan 10 procent e betekent meer dan twaalf Joen werklozen in de EEG In het rapport van de Jbissie, waarover de Eur< Top zich ook vandaag buigt, worden vijf punter noemd, die voorwaarden voor een verdere weg herstel: •Er moet een geldsti blijven vloeien naar ont Kehngslanden om de in te donate vraag naar goeder «oen toenemen; 'Groot-Brittannië en e Genland moeten toetredei het Europees Monetair eem om het internatio "luntenstelsel te versterkt •Inspanningen op het led van energiebesparii moeten voortgezet worden •Landen met een lage i Van onze redactie buitenï ^EL AVIV/BEIRO ■s Plotseling bereid êeheime militaire delen die het tijdei JP Libanon heeft Vat is totnutoe ge' danks bestaande overeenl sten. ET -1 met d gegeve: tijdens de o< eft verkr< geweigert

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4