WAAR NAAR TOE? Belmondo speelt met publiek en historie Werner Hoefer (70) gaat door met „Früschoppen" „Door te schrijven weet je wie je bent ONTDEK DE VERSCHILLEN .OPLOSSING flues zieren Het versierde Fi Prettig weekeinde Afkomst DEBUUT VAN DAAN CARTENS: „DUEL" 99 Wonderkind lucky Luke: Daisy Town- Suske en Wiske: Het Bretoense broertje ffllJDAG 18 MAART 1983 T3 PAGINA GIDS 2 3REDAKTIE LEON KRIJNFM VuÈjË, DOOR HANS LUTZ lefhebbers van blues kunnen dit jeekeinde terecht op het Amster- Tamse Blues Festival in de Meer- bart. Merkwaardig: al degenen ie ik heb gevraagd om nu eens' kernachtig het karakter van de lues te beschrijven konden dat liet. Ik herinner me van mijn jchooltijd in ieder geval, dat aan let einde van dansavonden een jlues werd gedraaid. Ik zou dus neggen, dat het 'schuifel-muziek' i met een negroïde achtergrond, (laar ja, dat zal wel niet meer klop- Sen. In Amsterdam treden in ieder leval op Johnny Mars, Willie Ma- on, Albert Collins en The Ice- Ireakers (zaterdag) en Memphis llim, Luther Trucker Bluesband, Ions Seals Band en Junior Wells zondag). Yeah, yeah. i—A eet Nemerlaer Haaren(N.Br.) M - geopend van V» 10.00 17.00uur jlu we het toch over paaseieren febben: zondag is kasteel Nemer eer in Haaren bij Den Bosch hele- naal gewijd aan het paasei. Op die Bag komen bijna vijftig creatieve [rerzamelaars uit heel Nederland in Haaren bijeen. Ze laten zien hoe je ke kunt schilderen, appliceren, ba- likken, marmeren, beplakken en fiog veel meer. Een behalve gan- ke-eieren zijn er ook keramische, Routen en brooddeeg-eieren te pewonderen en zelfs te ruilen of te |topen. Er zijn ook verschillende neven activiteiten: zo brengt vogelpark Disterwijk een boord- en 'uitkom- nachine' en een unieke fotoverza- neling, waarin de ontwikkeling Iran een vogel in het ei helemaal te j/olgen is. Bloemwerkers Peter en ^ien uit Tilburg en „Piet Prent" net schilderijtjes zorgen voor een fleurige aankleding. In het klein |heater van kasteel Nemerlaer la- Jen 'hofspelers' De Potsemakers en 'hoforkest' Capriccioso in een gezamenlijke act de hele dag door „Een wel zeer vreemd kasteel-ei" zien. De tentoonstelling is alleen zondag van 10 en 17 uur te be zichtigen. De aankondiging van de jtentoonstelling belooft al veel. i over de hele wereld bekend- ieten en daarom houden zi] festaties. Van onze filmredactie Hoewel tot de grond toe afgekraakt door de pers is „l'As des As" (Aas der Azen), de 61-ste film jean-Paul Belmondo in Frankrijk een groot suc ces geworden. De al niet meer zo jonge vechtjas charmeur kan kennelijk nog steeds geen kwaad doen bij het (Franse) pu bliek. De film is behendig ge maakt door de routinier Ge rard Oury, die het niet nauw neemt met de historische werkelijkheid van nazi- Duitsland. Daar gaat Bel mondo namelijk heen als trainer van de Franse boks- ploeg. Het is 1936 en in Ber lijn worden de Olympische Spelen gehouden. De trainer is een echte ruwe bolster met een blanke pit, die zich het lot aantrekt van een joods jongetje, dat met zijn hele, dakloze familie, in groot gevaar verkeert. Wilde avonturen voeren Belmondo door Duitsland, Belmondo met een joods jongetje op stap in nazi-Duitsland. naar Berchtesgaden. Daar krijgt hij Hitiers zuster aan zijn zijde, een romantisch slagschip, dat haar broer graag te slim af is. Een jong beertje klampt zich ook nogf aan onze held vast en dat moet dan het tweee vertede rende aspect zijn van een film die een vreselijke pe riode in het kolderieke trekt. Dat Duitse orkesten Ame rikaanse dixielandmuziek en een Israëlisch volkswijsje spelen, moet een vergissing zijn. De film is overigens mooi aangekleed en ook wel onderhoudend. Hij staat zover van de realiteit dat men wel heel gevoelig moet zijn, wil men zich ergeren aan aan Oury's uitbeelding van de nazi's. Veel erger is dat de grappen zo voorspel baar zijn. „Aas der Azen" van Gérard Oury. Grand Theater Breda. „De Vlaschaard" draait deze week in Cinesoi 2 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. Het is een prachtig uitziende verfilming door Jan Gruyaert van de roman van Stijn Streuvels, die dra matisch echter tekort schiet. De natuurbeshrijving van Streuvels heeft van de Vlaamse cineast een ade quate beeldvertaling gekre gen, maar de menselijke verhoudingen -o.a. tussen het stroeve boerenechtpaar en hun dartele zoon Louis- komen niet uit de verf. Cinesoi 1 prolongeert op nieuw de leuke Bommel-te- kefilm „Als je begrijpt wat ik bedoel", evenals Cine m'actueel 2 in Bergen op Zoom, het Ledel Theater in Oostburg en De Koning van Engeland in Hulst. Cinesoi 3 in Breda gaat door met de vertoning van „Identifica- zione di una donna", prach tige cerebrale film van An- tonioni over de crisis van een filmer, waarin twee jon ge vrouwen de emancipatie, maar ook geestelijke onze kerheid van onze tijd verte genwoordigen. „Annie", een musical over een vertederend weesmeisje, is te zien in City 2 in Roosen daal, Luxor in Terneuzen en De Koning in Hulst. De Ne derlandse smokkelfilm „Zwarte Ruiter" met Hugo Metsers draait in Scala in Oosterhout, Luxor in Ter- neuzen, Ledel in Oostburg en De Koning in Hulst. Casino 1 in Breda en Lu xor in Roosendaal komen te rug met de meeslepende film „The Deer Hunter" van Mi chael Cimino. Over de lotge vallen van Vietnam-solda- ten en hun terugkomst in Amerika. Casino 2 in Breda prolongeert „The trail of the Pink Panther", samenge steld uit oud filmmateriaal met Peter Sellers als inspec- Mirte van Heusden, Benthe Ferrer en Dora van der Groen in „De vlaschaard". teur Clouseau, dat nooit eer der gebruikt werd. 's Nachts draait in deze bioscoop „Macbeth" van Roman Po- lanski (1971), met Jon Finch als Shakespeariaanse held. Casino 3 in Breda gaat weer verder met „E.T." van Steven Spielberg. Als nacht film draait hier „Death Wish 2" van Michael Winner met Charles Bronson als wreker in Los Angeles. „Firefox" met Clint East wood als modern uitgeruste communistenjager draait in Roxy 2 in Bergen op Zoom. Bud Spencer is als bosker te - foto anp zien in „Big Bomber" in Ro xy 1 in Bergen op Zoom. De griezelfilm „Poltergeist" van Spielberg is nog te zien in Cinem'actueel 2 in Bergen. De film „Ademloos" van de Nederlandse Mady Saks over depressies in een nieuwbouwwijk is te zien in Cinem'actueel 3 in Bergen op Zoom. Monique van de Ven en Linda van Dijck spe len de hoofdrollen. „Monty Python live at the Holly wood Bowl" zorgt voor En gelse lol in City 1 in Roosen daal en De Nobelaer in Et- ten-Leur. KEULEN - De Westduitse te levisiejournalist Werner Hoe- fer, die sinds 30 jaar op zondag het politieke journalistenfo rum „Internationaler früh- schoppen" presenteert, wordt maandag 21 maart 70 jaar. Hij is een begrip geworden en denkt nog niet aan ophouden. Geen andere journalist in de Bondsrepubliek kan zich er op beroemen sinds meer dan 30 jaar elke week op het beeld scherm te verschijnen. Het programma, waarin zes jour nalisten uit vijf landen onder het genot van een glas witte wijn discussieren trekt een binnen- en buitenlands pu bliek van ongeveer 10 miljoen kijkers. Het televisiesucces van wat aanvankelijk een radiopro gramma was, is niet helemaal verklaarbaar. Hoefer was skeptisch gestemd toen hij in de zomer van '53, anderhalf jaar na het begin van het pro gramma op de radio, naar de televisie overstapte. Belang stelling voor politiek alleen kan de populariteit niet ver klaren. Ook Hoefers stelregel „on derhoudend informeren" dekt niet alles. Wel is volgens hem het bewijs geleverd dat het „altijd nog boeit, mensen te zien spreken en denken". Daarnaast ziet de kijker zich zelf als de „zevende man aan de tafel". Hoefer is een in Kaiseresch aan de Moezel geboren wijn kenner die zijn journalistieke loopbaan na filosofie- en ge- schiedenistudie begon bij „Der neue Tag" in Keulen. Na een kort intermezzo in Berlijn keerde hij in 1946 naar de Rijn terug en kwam terecht bij de radio. Tussen 1961 en 1964 zat hij in het illustratiewezen („Neue II- lustrierte") - maar zette het Frühschoppen uiteraard voort. Hij nam vervolgens de organisatie van het derde tele visieprogramma van de West- deutsche Rundfunk (WDR) op zich. Van 1972 tot zijn vrijwil lige vertrek bij wdr in 1977, was hij hoofd van het eerste en derde televisieprogramma. Naast zijn radio- en televi siewerk is Hoefer auteur van talrijke boeken. De rusteloze AOW'er beschouwt het nu als een gelukkige omstandigheid dat hem twee keer vanwege zijn leeftijd de hoogste functie onthouden werd. Want: „Wer als journalist arbeiten und wirklich produzieren will, dem bekommt die Höhenluft nicht gut". Door Henk Egbers „In mijn verhalen is voor de daarin optredende personen de werkelijkheid moeilijk te doorgronden", aldus Daan Cartens (24). Zijn debuut, de verhalenbundel Duel werd door uitgever Phil Muysson van BZZTöH dezer dagen officieel ten doop gehouden in Leiden, waar deze Breda- naar bezig is af te studeren in het vak geschiedenis. „Schrijven is erg belangrijk voor me. Door te schrijven weet je wie je bent. Ik ben er wat zekerder van mezelf door geworden", aldus Daan. Als middelbare scholier bood hij de kunstredactie van De Stem al een inter view met de door hem bew onderde Nic Scheepmaker aan. Bij deze plechtigheid bood deze hem zijn Trijfels aan met de opdracht: „Voor jou het begin, voor mij (bij na) het einde". Daan: „Wie me bijzonder fascineerde vanaf de middelbare school was Chris van Geel. Zijn manier van werken kan ik natuurlijk niet in proza om zetten. Ik neig wel naar het indikken van zinnen. Het eerste verhaal is zelfs wat afgebeten. Het laatste jaar maak ik wat langere zin nen". Duel is opgedragen aan zijn vriendin Elly de Waard, schatbewaarster van de erfenis van Chris van Geel. In de stijl van Daan Car tens stoot ik op journalistie ke ervaring en literaire pre tenties, gebed in romantiek. Tegenover een tikketak - zakelijke taal in verhalen £ls Eb. en vuur of Odessa, Odessa staan zinnen als: „De meerminnen, gehuld in de fraaiste, blauwe draperieën zongen hem ter ere toe, een maritiem gebed, zij zongen hem een elegie, dat zij in wit gekomen was, in wit van hem was weggegaan" (in Duel, het titelverhaal). Zijn symboliek verraadt af en toe een getekende af komst. „Tja, mijn liefdes- ....Eucharistievieringen van verering waren het voor mij, de heilige Estelle, altijd Maagd. Want ik werd wel bewierookt, maar in bed wilden de geuren niet ko men. De kleuren trouwens ook niet, George lag naast Daan Cartens. me en celebreerde maar voort: na twintig diensten zou ik met hem verloofd zijn en over veertig missen was ik zijn vrouw. Dan kon hij iedere dag gewijde woorden over me uitspreken. Veel ia- ter, als hij haast stikte in de wijn en het brood van zijn horige toegewijdheid, kroop hij op me, kuste me priester achtig hard en tilde mijn rokken op alsof er iets heel verbodens onder te vinden zou zijn".... Daan, zoon van vader Jan, die al zeven romans op zijn naam heeft staan, waaron der: Een Roomse Jeugd? Of geboeid door de niet te mis kennen samenhang tussen liefde, seks en religie? „Het kan haast niet anders dan dat mijn vader invloed op me had. Gelukkig lopen onze opvattingen en smaken nog al uiteen. Maar het contact is wel stimulerend. Ook ik vind het schrijven van ver halen uit stilistisch oogpunt erg belangrijk. Iets zeggen op een adequate manier; in een goede vorm. Geen litera tuur, die uitdijt. Het verhaal zelf moet dwingend zijn. Het eerste verhaal in deze bun del stamt uit 1980 en ver scheen in BZZLLETIN. Sommige van de acht verha len zij n moeizaam gegroeid - over Rapsodie deed ik drie kwartjaar - andere kwamen in één dag tot stand". - foto m r. van den toom Mannen en vrouwen die zijn verhalen bevolken zijn voortdurend op zoek naar zichzelf; strijden met tegen gestelde innerlijke krachten en met hun onderlinge rela ties. Ze willen groots en meeslepend leven, maar durven zichzelf er niet aan uit te leveren of klimmen over elkanders rug omhoog. Daan Cartens weet dat, soms wat cryptisch maar doorgaans zeer krachtig voelbaar te maken; met veel inzicht. De vreugde en de verstikking die liefde op kan leveren worden tegen elkaar uitgespeeld. „In het verhaal Rapsodie, over een wonderkind-pia nist, laat ik zien hoe iemand, die schijnbaar alles aange waaid krijgt, teruggewor pen kan worden op zichzelf", aldus Daan. In het titelver haal lees je de zin: „We heb ben elkaar blijkbaar ooit goed gekend, de geruststel ling die daarvan uitgaat maakt mijn eenzame aan wezigheid zelfs behaaglijk". Als motto voor het boek koos hij een tekst van de door hem meest bewonderde schrijfster Ingeborg Bach- mann: „Denn es ist das In nen, in dem alle Damen stattfinden". En Daan ver duidelijkt; „Die innerlijke processen hebben te maken met relaties, maar ook met bijbehorende maatschappe lijke verhoudingen, zoals in Parijse Metten". Daarbij speelt de actie van Arme niërs een rol. In het verhaal In Mora wordt, als de teleur gestelde vrouw, die haar man als een fictie verheer lijkt op de werkelijkheid stukloopt, de vraag gesteld: „Waaraan hechten we ons?" Zijn verhalen zijn kritisch zonder rechtstreekse kritiek te leveren; ze hebben wat te zeggen zonder te moralise ren. Toch is Nederlands een bijvak in zijn studie en ge schiedenis het hoofdvak. Hij houdt beide gegevens duide lijk gescheiden. Schrijft geen geschiedenisboeken en recenseert ze ook niet. Voor de krant Het Vaderland heeft hij enkele jaren boek besprekingen gemaakt en ook journalistiek werk (in terviews) gedaan. Daar naast in De Volkskrant, Ons Erfdeel, Bzzlletin en soms in De Stem. Ook heeft hij zich beziggehouden met het pu bliekelijk interviewen van schrijvers ais Josepha Men- dels, Inez van Duilemen, Cees Nooteboom, Ward Ruyslinck. Momenteel is hij bezig aan zijn doctoraalscriptie, die gaat over de Winteroor- log tussen Finland en Rus land in 1939 en de Neder landse reacties daarop in verband met de Finlandise- ring. Daan vermoedt dat de len uit deze scriptie hem aanleiding geven om een ro man te schrijven. „Maar ik heb niet de discipline van mijn vader, die iedere dag schrijft", zegt de ene Cartens over de andere Cartens. „Toch krijg ik ook, zoals ik nu bezig ben met schrijven, meer greep op mezelf". japuo 'ueAoq uapprui qep 's;qoaj annui -UQAoq 's^qoaj ubui sep 'uappitu a^japetqaS 'sbc uba jaaaj 'jajjoq tub^ciz 'ibbdujebtuei doi 'oanq uba iood 'Ton^tTBrntTDT inpvT^nuQ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19