49, mmm 79.V mmm mp/mm •E kip Dan netje f 12,50 Globe en Tsjechov „De Drie Zusters": als kasteelroman Jan Decleir wekt sprookjes van Dario Fo tot leven KATOENEN WARMERS MIJMJES Ex libris Manifestatie Minne en Carasso Vluchtig AA Ml Benelux B.V. oepsleldeipler) derafhandeling EbpvIcb Benelux B.V. OU.- In Theater Achterom Breda icky Luke: Daisy Town Suske en Wiske: Het Bretoense broertje- rie Happie houdt van een lekker toetje Boes- OP L 0 S 5 I N G badstof gevoerd. Wit, grijs, b en bleu. |S, M, L. XL naai en styling nteuwend m materiaal en styling loerd. Ie nieuwe voor- rskleuren 38 t/m 48 Iportief model met netgarnering. art. turquoise Ifuchsia bdieus model met bandplooien in ly ester/katoenjm Ibalt, groen /^ar$0 (marine. m 1.36 t/m 46 m WlT Imgle-jersey. Uni en strepen. .36 t/m 46 'erneuzen: Noordstiaat 76. butiecentrum voor n platen en aanverwante r indiensttreding op korte nijn zoeken wij een zij heeft de leiding over een I medewerksters. >r deze funktie is geen ciale opleiding vereist, ie voorkeur gaat echter uit r iemand met bijv. ervaring bandleider(ster). Minimum ftijd 27 jaar. informatie en/of sollicitatie richten tot: ker 9 4824 AL Breda Tel. on van de Kamp. ikken kip met een garnituur spekjes, champignons, uitjes, ss en dobbelsteenaardappeltjes irende de maand maart Stations restauraties Tilburg - Breda - Roosendaal - Bergen op Zoom Does - Middelburg - Vhssmgen APNSPAG 16 MAART 1983 T3 PAGINA GIDS 2 W-A. van de Walle joor liet Troelstra-oord (Er fibris in Breda). technieken komen daarbij aan de orde en makers als Rueter, Dooyes, De Ru, Bij moer en Van Praag zelf. Uit (kunsthistorische oogpunt een aardig interes sante verzameling en den kertjes rond de geschiedenis van het socialisme. Waren het niet enkel salon-socialis ten die zich deze vorm van kunst, die een fikse boeken kast veronderstelde, konden veroorloven? Dramatische kunst, ontloken (om in stijl te blijven) aan vaardige kunstenaars- en kunstnijve- re handen. In 84 komt er een boekje over uit: „Sociale symboliek op exlibris", We reldbibliotheek. HENK EGBERS tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS Bert van Loo, glaswer- (jeri en socialistische ex hbris uit de collectie Van PraagDe Beyerd, Breda. Open: dinsdag tot en met :tterdag van 10-17 uur en ondag van 13-17 uur. (tot i april). Schonken we vorige week aandacht aan het werk van Werkman en Paul de Nooij- er in De Beijerd, er zijn te gelijk nog twee exposities die ook niet over het hoofd gezien mogen worden. Bert van Loo (37) stamt uit de glasgroep van de Rietveld academie, die experimente rend gezocht heeft naar an dere uitdrukkingsvormen in dit materiaal dan de tradi tionele. In een Beyerd-zaal zijn tegen de wanden nogal wat panelen te zien, waarop met losse gekleurde glasdelen mozaïekachtige voorstellin gen zijn aangebracht, ter wijl op de vloer objecten staan, waarin naast mate rialen als hout en lood ge blazen glasfiguren (b.v. in neon) verwerkt zijn. Vaktechnisch is het alle maal erg knap gedaan; vormgevend en inhoudelijk spreekt het mij persoonlijk met zo aan. Zo'n gestyleerde vogel bijvoorbeeld, opge bouwd uit aan draadjes hangende glasstukken vindt ik tè decoratief en tè artifi cieel. De gekleurde glas stukken (en wat voor kleu ren!) tegen zwarte achter gronden sollen met het be grip kitsch of roepen re- minscenties* op aan de pop- -art. Tja... De objecten, waarin glas verwerkt is, spreken me wel I aan door de manier waarop met verschillende materia len monumentaal gewerkt is. Er is zeker sprake van zoeken naar nieuwe beel dende vormen met glas als materiaal, maar te weinig wordt daarbij naar mijn ge voel uitgegaan van de inhe rente beeldende, typische eigen kracht van het glas zélf. Prof. Philip van Praag verzamelde ruim 4000 ex li bris. De getoonde collectie is vooral bijeengebracht tus sen 1920 en 1940. Het gaat daarbij om socialistische symbolen rond strijd en ide aal, gevoed door symbolisme en Jugendstil. Veel grafische Kunstmanifestatie110 regionale kunstenaars in diverse lokaliteiten, (tot 10 april). Voor de tweede keer mani festeren Tilburgse kunste naars zich collectief. Dat wil zeggen binnen verschillende lokaliteiten. Je kunt mo menteel een kunstpelgrima ge door Tilburg maken. Meer dan 100 kunstenaars stellen er hun werk ten toon. Een nogal binnenskamers gebeuren. Het zou aardig zijn als bij een volgende or ganisatie de beeldende kun stenaars ook de straat op zouden gaan, te meer omdat de gemeente van plan is steeds meer kunstenaars in te schakelen in het buiten- gebeuren in deze stad. Het is een open deur in trappen met te zeggen dat de beeldende kunst van dit mo ment zeer divers is. Die in druk wordt zeer bevestigd als je een tocht maakt langs verschillende punten. Hoe wel de kwaliteit nogal uit eenlopend is, hoeft het ge middelde dat gehaald wordt, niet onder te doen voor wel ke andere stad in het land dan ook, zelfs niet voor de randstad. Er is binnen dit bestek geen beginnen aan om na men en werken te noemen. Ik was onder meer in die oude fabriekshal van Mut- saers aan de Gasthuisring, waar 63 kunstenaars hun werk tentoonstellen. Daar vind je dus het grootste deel bij elkaar. Daar kun je tot en met 1 april van maandag tot en met vrijdag van 12-18 uur terecht. Zeker doen! Verder heeft het Kultureel Sentrum, voor het laatst aan het Koningsplein, deel aan deze manifestatie, omdat het Sentrum naar de schouw burg verhuist. Daar kun je terecht van dinsdag tot en met vrijdag van 10-18 uur en zaterdag van 10-16.30 en zondag van 13-16.30 uur. In de foyer van de schouwburg hangt, als in het Sentrum, ook vaak inte ressant werk opgebouwd vanuit uiteenlopende denk en gevoelswerelden. Bij de stichting „En Nu", aan het Wilhelminapark 53, is een kunstenaar bezig een instal latie op te bouwen, terwijl er af en toe performances plaatsvinden. Ook de gale ries Zero en Resy Muysers doen met hun exposities mee aan het brengen van kunst uit Tilburg. Zero is open op donderdag, vrijdag en zater dag van 14-18 uur aan de Willem Il-straat en Muysers van woensdag tot en met za terdag van 12-17 uur. Als u er een dagje voor uittrekt kan het spannende tocht worden door Tilburg. H.E. Beelden van Fred Ca rasso en George Minne. Markiezenhof Steenberg- sestraat in Bergen op Zoom. Geopend: Carasso dagelijks 13.30-17 uur, Minne dinsdag tot en met zondag 14-17 uur (Op zondag 3 april gesloten). Tot 18 april. De Stichting Etcetera toont van Fred Carasso (1899-1969) een fraaie selectie kleine (vooral bronzen) beelden, penningen en tekeningen uit diens figuratieve periode. Carasso is misschien wel het bekendst geworden door zij n kolossale, abstracte bevrij dingsmonument aan de Rot terdamse Willemskade. De expositie laat een meer klassieke Carasso zien wiens aandacht het meest uitging naar het vrouwelijke naakt en een religieuze thematiek. Het boeiende van de bronzen liggende vrouwenfiguren is dat de gestileerde vormen zodanig zijn gecomponeerd, dat er ruimtelijke beweging ontstaat, die eigenlijk al meer het abstracte, puur beeldende dan een realisti sche weergave beoogt. Sommige, kleine staande bronsjes lopen vooruit op het latere non-figuratieve werk. Schetsboekbladen to nen de technische vaardig heid van de 16-jarige Caras so en de gekleurde tekenin gen tonen voornamelijk de belangstelling voor de sculpturale mogelijkheden van menselijke figuratie. Hoewel één, zeer strak en grafisch gecomponeerde te kening van een concentra tiekamp, bepaald dramati sche kwaliteiten bezit. De expositie wordt ge opend met een kubistisch aandoende portretkop van Carasso door Charlotte van Pallandt. Wat helaas ont breekt, is documentatie over de kunstenaar, terwijl date ring van het getoonde node wordt gemist. Van het Museum voor Schone Kunsten in Gent heeft het Markiezenhof een gedeelte overgenomen uit de grote overzichtstentoonstel ling, die daar vorig najaar van het werk van de Vlaam se beeldhouwer George Minne (1866-1941) werd ge houden. Daaraan is toen in De Stem uitvoerig aandacht geschonken. Als tijdsbeeld is deze ten toonstelling het meest inte ressant. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een bijna klassieke kop van een man uit 1910 met de allure van een Romeinse Caesar, hoewel Minne's beeldhouw werk van na 1900 over het algemeen als het minst ka rakteristieke wordt be schouwd. MARJAN MES Flip Rutten schilderij en, W. Rieken grafiek en montages, Galerie Sege- ren, Raadhuisstraat 10 Breda, open van maandag t/m zaterdag van 9 tot 6( tot 10 april). De zachte, emotionele bena dering van zijn onderwerp mondt bij Flip Rutten uit in abstracties, waarvan de vorm en niet de kleur bepa lend is. Al zijn werk draagt de titel: „Landschappelijk". Het is een sfeervolle, bijna volkomen geabstraheerde vorm van landschap schil deren. Maar nadrukkelijk wil Rutten tonen, dat voor hem het landschap slechts uitgangspunt is. Het behoeft niet te worden weergegeven. Evenmin zijn er aan het landschap herinnerende kleuren. De vormen daaren tegen werken associatief. Iets erin herinnert aan land- schappelijkheid. Met tekenachtige vormen, soms rechte korte lijnen, als in staccato neergezet, of on regelmatige organische vor men worden de bladen dichtgetekend of geschil derd. Van ruimtelijkheid is geen sprake. De grijze toon overheerst in dit werk, veel verschillende grijstinten vormen soms schijnbaar toevallig, soms opzettelijk een beeld. De enkele kleur- toets, die erin is aange bracht, lijkt er per ongeluk in verdwaald. De schetsma tige opzet versterkt het vluchtige karakter van dit werk. De rationele benadering van W. Rikken heeft geleid tot een serie minimal arts, en montages van fotokopiën. Hij heeft voldoende van het bestaande beeldmateriaal. Dit te vervormen, voorna melijk door het te verme- ningvuldigen, levert een voldoende nieuw beeld op. De meeste van deze beeldve randeringen zijn geestig van karakter, wat titels als „voeoeoets" voor een lino van een schoen, die enkele meters is uitgerekt, knoop met 24 gaatjes al doen ver moeden. Lia Roose Door Henk Egbers De kijk van Globe, van regisseur Ge- rardjan Rijnders, op de Russische schrij ver Anton Tsjechov is ontmythologise rend. Hij haalt, zoals bleek bij de premiè re van „De drie zusters" in Eindhoven, deze auteur uit de zwaar gebonden klas sieke band om er een soort actueel volks theater van te maken. Dat lukte (nog?) niet helemaal, omdat de klassieke tradi tie in sommige delen nog op gespannen voet staat met het onderuit halen van zwaarwichtige opvattingen, met de knip oog naar het leven. Hoewel men er niet in slaagde gedurende de zit van drieënhalf uur de aandacht voortdurend gespannen te houden was mijn totaal-ervaring toch positief. Tsjechov was aanvankelijk de man van de vrolijke en humoristische vertel lingen. Later werd hij veel droefgeesti- ger. Deze „Tsjechov-stemming" is bij ons door het bourgeoisie-theater omgezet in zwaargeladen dramatiek. Oom Wanja, De Kersentuin en De drie zusters kregen calvinistische voeten. Het interessante van deze voorstelling is dat Rijnders de sferen en situaties, die Tsjechov oproept, heel relativerend en vanuit een ander leefgevoel benadert. Op de folder staan de drie zusters niet voor niets met mas kers van bekende stripfiguren afgebeeld. Vaak is het de sfeer van de kasteelroman, van de jonge meisjesdromen van Carrv van Bruggen, soms zelfs van de slapstick. Het is geen uiterlijke verandering al leen, maar er is sterk van binnenuit ge dacht, vanuit eigenlijk tijdloze processen, die zich tussen mensen, tussen mannen en vrouwen, afspelen. Het is daarom geen volledige breuk met het verleden; zowel in decor als enscenering wordt een hele eeuw overbrugd. Dat voorkomt een door slaan, maar geeft mij het gevoel van iets tweeslachtigs. Ik denk wel dat Globe dichterbij de werkelijkheid van Tsjechov gekropen is. En dat is op zich al een span nende gebeurtenis. Zoals wellicht bekend gaat het stuk over mensen die zich vervelen; het zich doelloos en overtollig voelende burger dom van intelligentia en militairen. Er is alle tijd om allerlei relatie-problemen op te roepen. Nu zijn er hedendaagse toneel stukken geschreven waarin die relatie problemen heel wat interessanter en ook intenser geanalyseerd worden dan bij Tsjechov. De uitdaging om deze Russi sche auteur uit de sfeer van het Neder landse burgerlijke theater te halen is dan ook een ander motief tot spelen. En er gebeuren leuke dingen op het to neel. Het meest spectaculair is het inge bouwde draaitoneel, waarmee binnen de vaste opstelling mooie dingen voor de mensen gedaan worden. Op allerlei ma nieren wordt geprobeerd de klassieke Tsjechov - althans het beeld dat van hem geschapen is - te verstoren. Een van die stoorzenders is bijvoorbeeld de rond drentelende Anfisa, waarvan Helen Juurlink een mooi typetje maakt. De drie zusters worden gespeeld door Liesbeth Coops, Nettie Blanken en de gastspeelster Ditha van der Linden. Daarbij moet jammer genoeg geconsta teerd worden dat de aangetrokken gast speelster het minst voldeed; het klikte er gens niet. Huib Rooijmans speelt vanuit zijn eigen klassieke gedragenheid de broer, terwijl Guusje van Tilborgh heel goed als zijn vrouw haaks op de drie zus ters ging staan. Ook Han Kerckhofs maakte van gymnasiumleraar Koelygin een misschien net iets te lachwekkend ty petje; Allard van der Scheer is een zeer effectieve legerarts. Joost Prinsen is als Toezenbach naar mijn gevoel in deze vi sie een van de meest geloofwaardige spe lers. Kees Hulst en Adriaan Olree vervul len twee militaire rollen op een vrij neu trale manier. Misschien moet er toch nog wat in de tekst gesneden worden of het tempo wor den opgevoerd wil de goede aanzet, die deze Drie Zusters heeft de spanning erin houden. „De Drie Zusters" is onder meer te zien in Tilburg 15 en 16 maart, Breda 18 en 19 maart, Etten-Leur 30 maart, Middelburg 18 april, Roosendaal 19 april, Goes 22 april, Terneuzen 23 april. Door Marjan Mes De Vlaamse acteur Jan Decleir geeft op zaterdag 19 maart in Theater Achterom een solovoorstelling van „De tijger en andere verhalen", drie verhalen van de Ita liaanse schrijver-acteur Da rio Fo. Fo, die momenteel in ons land volop wordt ge speeld, heeft Decleir samen met zijn lijfregisseur Arturo Corso, zelf van advies ge diend bij de realisatie van diens programma. „Waarom ik nu plotseling met Dario Fo tevoorschijn kom", aldus Jan Decleir, „laat zich gemakkelijk ver klaren. In de tijd, dat ik bij de Internationale Nieuwe Scène zat, ben ik zo betrok ken geraakt bij „Mistero Buffo" van Fo, dat hij mij nooit meer heeft losgelaten. Arturo Corso was toen ook de regisseur. Ik heb belang stelling voor grote moderne auteurs met een sociaal-po litiek engagement en een mooie, rijke taal. Ik spring ook graag onbeschaamd van de ene in de andere huid om halsbrekende salto's te ma ken van de ene auteur naar de andere. Misschien ben ik daarom wel niet zo integer, maar ik ben tenslotte een speler. Het is met de leugen, ons gegeven door het woord, door de corruptie van het gevoel, dat ik aan de kost komt. Zodoende ontstaat er telkens opnieuw heel even een waarheid, die mij dier baarder is dan de waarheid, die ik hoor van politici, van de kerk of van de politie. Ik prijs mijzelf gelukkig in de nabijheid te vertoeven van de prachtige leugens, tussen aanhalingstekens, van grote auteurs zoals Dario Fo". Jan Decleir, een robuust acteur met een groot scala aan mimische en vocale middelen, speelde eerder (ook in Breda) de solo „Jan zonder Vrees" van Giorgio Gaber in de bloemrijke be werking van Hugo Claus. In de film „Twee vorstinnen en een vorst" speelde hij de echtgenoot van de grillige moederfiguur (Kitty Cour- bois) op een ontroerende manier. Een groot publiek zal hem nog herinneren als „Sil de Strandjutter" in de gelijknamige tv-serie en als de stoere minnaar van Wil- leke van Ammelrooy in de film „Mira". Uitbundig In „De tijger en andere verhalen" is Decleir het bruisend middelpunt van een gulle, uitbundige atmo sfeer, die we kennen uit de kermis- en jaarmarkttafe relen van Pieter Breughel. Jan Decleir:leugens als waarheid - FOTO BIG BOY PRODUCTIONS Met zijn Antwerps accent sluit Decleir goed aan bij de warmbloedige volkstaal van Fo, die hier werd vertaald door Filip van Luchene. De drie sprookjes zijn afkom stig uit een breed cultureel gebied. Met „Het eerste mi rakel van het Kindeke Je zus" wordt ingespeeld op de apocriefe boeken. Jezus mag niet met de andere kinderen spelen, omdat hij een Pale stijn is en om bij hen in de gratie te komen, verricht hij zijn eerste mirakel, hij laat geboetseerde vogeltjes vlie gen. Fo laat humor en satire ook bij zo'n thema een niet geringe rol spelen. Het twee de verhaal is gebaseerd op „Daedalus en Icarus", over de droom van de man, die een betere wereld wil en op stijgt naar de zon, welke zijn vleugels van was doet smel ten. Het verhaal, „De Tijger" is een ironische allegorie van Chinese oorsprong, die Fo zelf heeft horen vertellen in het hedendaagse China door een oude man. Jan De cleir met Julien Schoenaerts behorend tot de grootste Vlaamse acteurs, weet de sprookjesachtige verhalen zo beeldend tot leven te wekken, dat de luisteraar ze aan zijn oog voorbij ziet trekken. Decleir speelt mo menteel ook bij de Theater unie in „Mezcal" van Jan Ottenhof, over het leven van de schrijver Malcolm Low- ry. APPlE HHa=TAC7l2zl frowxt/eo meter.' eu watDcer-ie naa IC-UkT- IE ALWEER NAAR CWI FOTOOTJE AféETÖCH J/t-rexfUf rzxy/ A/ZIST.' hu 6£sn/a&£hr De use, je "t cwt zo zour ee- eerewTY?, t k •supai >iiom. 'sef do doorn) '§njq uba uappiui qaipuBui 'pueq 'jjezset 'jsoa japuo 'ueui uba paoq 'sjipaj uapptm 'sjjuq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19