Fransen geloven niet in links, maar willen rechts ook niet terug Antillenconferentie: een broos resultaat Humanisten voelen zich achtergesteld Shamir: wil nog aftocht ti Pleidooi v econoom v DISCUSSIE MET KERKEN Dol-man met de hamer slaat toe .en wekt de woede van Kamerleden Haags Hoogstandje Agenda: De verzwegen looningreep nieuw Op journalisten gedood DINSDAG 15 MAART 1983 i&m M ■ACHTERGROND Communisten Eigen munt Twijfels Van Aardenne barst van de energie VITTE H SPI WASHINGTON/ BONN VS KRIJGEN NL EL SALVADOR: VOORBEELD H Tl! Van onze correspondent Jan Drummen PARIJS - De Fransen heb ben in de tweede ronde van de gemeenteraadsverkiezin gen het socialisme een twee de kans willen geven maar zonder geestdrift of illusies. Zij hebben echter wel aangetoond dat zij nog lie ver het socialisme dan rechts hebben hoewel dit so cialisme in de ruim 20 maanden van zijn bewind misschien meer tekortko mingen dan positieve feiten aangetoond heeft. Bovendien is andermaal gebleken dat er in Frankrijk geen meerderheid voor links bestaat en zeker evenmin een meerderheid voor rechts en dat verkiezingsverschui vingen zoals die van 10 mei 1981, toen Mitterrand tot president gekozen werd, veelal op misverstanden, op wellingen en afwijzingsre flexen bestaan. Zondag is gebleken dat een aanzienlijk deel van het kiezerskorps niet meer in het socialisme gelooft maar volstrekt geen terugkeer van de rechtse en conservatieve elementen wenst. De linkse partijen, die van de eerste kiesronde danig geschrokken waren, hebben als gevolg van een ongeken de mobilisatie van degenen die 6 maart thuisgebleven waren om de socialistisch- communistische coalitie een waarschuwing te geven het getij kunnen keren. Zij heb ben van de gemeenteraads verkiezingen geen overwin ning kunnen maken maar de schade is beperkt geble ven en zij zeggen de waar schuwing begrepen te heb ben. De grote verliezer is de communistische partij die in de laatste jaren bij elke ver kiezing een slechtere score haalt. Nu is de toon van de communistische leiders bit ter geworden omdat de linkse eenheid niet gefunc tioneerd heeft: tal van socia listische kiezers hebben zich in de tweede ronde van stemming onthouden in plaats van hun stem op de enig overgebleven linkse kandidaat uit te brengen als deze een communist was. De communistenleider Mar- chais heeft niet de deelname van de vier communistische ministers aan de regering in twijfel getrokken maar wel duidelijk gemaakt dat zijn partij een hardere lijn zal gaan huldigen. De grote overwinnaar is ongetwijfeld de leider van de neo-Gaullistische opposi tie en burgemeester van Pa rijs, Jacques Chirac. Hij heeft al de 20 arrondisse menten van de hoofdstad veroverd, iets wat nog nim mer voorgekomen was. En de gematigd rechtse kandi daat in Marseille die de overwinning na de eerste ronde voor het grijpen leek te hebben is op het nippertje door de socialistische burge meester en minister van binnenlandse zaken Deffer- re verslagen. En daarmee hebben de aanhangers van oud-president Giscard een tegenwicht tegen Chirac in de rechtse oppositie niet kunnen verwezenlijken. Chirac is nu als leider van de rechtse oppositie be krachtigd en de kansen van Giscard en zijn eertijdse eerste minister Barre om in de oppositie een rol van be tekenis te spelen zijn daar mee verbleekt. Links heeft in deze verkiezingen 31 ste den (van meer dan 30.000 in woners) aan rechts verloren. Een verlies van 15 steden hadden de socialisten zelf normaal gevonden; 60 zou volgens hen rampzalig ge weest zijn. 31 steden te ver liezen betekent een neder laag maar geen onoverko melijke ramp. En de resulta ten wijzen uit dat links in 67 van de grootste steden van het land net iets meer dan 50 procent van de stemmen ge haald heeft. Het is nu aan president Mitterrand om de les uit de waarschuwing te trekken;, degenen die de waarschu wing gegeven hebben zijn socialisten die teleurgesteld waren. En wel omdat links niet genoeg gedaan heeft en ook - en dat zijn uiteraard anderen - die vinden dat links te onbesuisd van stapel gelopen is en de landsecono- mie in gevaar gebracht heeft. Een hervorming van het kabinet lijkt onvermij delijk en ook de eerste mi- CHIRAC: de enige grote overwinnaar van de gemeentraadsverkie- zingen: hij won alle twintig arrondissemen ten van Parijs, en is nu de onbetwiste leider van de rechtse oppositie. - fotoupi nister Mauroy zal moeten heengaan. Misschien binnen enkele dagen, misschien pas over enkele maanden want de mildering van de neder laag van links door de resul taten van zondag maakt het voor Mitterrand minder dringend het mes erin te zet ten. De president neemt graag de tijd alvorens hij een beslissing neemt, maar hij weet ook dat hij er deze keer een belangrijke moet nemen die mogelijk zelfs een zekere herziening van zijn politiek beleid onvermijde lijk maakt. Door Max de Bok DEN HAAG - „Uitgaande van het recht op zelfbe schikking van elk der eilan den, aanvaardt de conferen tie het besluit van Aruba om thans gebruik te maken van zijn zelfbeschikkingsrecht door definief te kiezen voor de onafhankelijkheid." Zo begint het 10 pagina's en 33 punten tellende proto col van de in de afgelopen week gehouden Antillencon ferentie. Een conferentie die, hoe gering de belangstelling ervoor in Nederland ook was, zonder meer een histo risch moment is in de eeu wenlange verhouding tussen Nederland en het laatste rijksdeel overzee. Aruba treedt over drie jaar uit het Antilliaanse staatsverband en, als er niets tussenkomt, over dertien jaar uit het Ko ninkrijk. Het klinkt allemaal een voudiger dan het is. Er zit ten nogal wat haken en ogen aan deze bevrediging van het Arubaanse onafhanke lijkheids-streven. Zowel voor Aruba zelf als voor de overige eilanden. Want on danks het knap opereren door conferentie-voorzitter Lubbers - die in de afgelo pen week herhaaldelijk een totale mislukking van de conferentie onder ogen heeft moeten zien - vormen de ge maakte afspraken een broos resultaat. Het tijdpad, zoals dat zo mooi heet, naar de onafhan kelijkheid van Aruba is uit gezet. Maar te vrezen valt dat er op dit pad nog heel wat barrières uit de weg ge ruimd zullen moeten wor den voordat Aruba en de overjgd1" \75jf eilanden hun nieuive staatkundige vorm gevonden zullen hebben. „Een hechte en duurzame samenwerking", dat waren de kernwoorden van de con ferentie. Nederland stond erop dat die tot stand zou komen tussen Aruba en de overige vijf. Zo niet, dan diende Aruba eerder onaf hankelijk te worden en kon er ook geen sprake zijn van een aparte status in de over gangsperiode. Kenmerkend voor die hechte en duurzame samenwerking is in de Ne derlandse visie: een zoveel mogelijk synchroon finan- cieël en economisch beleid van Aruba en de overige vijf, geen moordende onder linge concurrentie. „Samen waar nodig, ieder voor zich waar niet nodig", zoals Lub bers het typeerde. Aruba ging de conferentie in met de wil tot samenwer- demrij kdommen verdeeld worden. moeten De afloop van de Antillenconferentie was schijnbaar eenvoudig, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. - foto archief de stem king, maar die moest dan wel heel wat losser zijn dan Nederland voor ogen stond. Daarover is de strijd tijdens de conferentie vooral ge gaan. Met op de achtergrond de inzet van Aruba om toch vooral los te komen van de „overheersing" door Cu racao. Op een aantal punten heeft Aruba tenslotte zijn zin gekregen: het mag een eigen munt gaan voeren; in het Unieparlement hebben èn Aruba èn de overige vijf eilanden tezamen een veto recht; zeebodemrijkdommen zullen behoren tot het erf deel van het land op wiens territoir zij zich bevinden. Daartegenover heeft Aru ba moeten instemmen met een samenwerking die be slist niet los-vast genoemd kan worden. Alle wetgeving op vitale punten wordt de zaak van de Unie-minister raad en het Unie-parlement; de eigen Arubaanse munt moet opgenomen zijn het ge zamenlijke monetaire stel sel; de baten van de zeebo- Over die verdeling, over de eigen munt en over de boedelscheiding (de bezittin gen en aanspraken van het land de Nederlandse Antil len) moeten nog definitieve afspraken gemaakt worden. Wie gelooft dat dit nog al leen technische afspraken zullen zijn mag het zeggen. Het feit, dat de conferentie op deze punten niet verder is gekomen dan wat men zou kunnen noemen een inten tieverklaring, maakt duide lijk dat Aruba nog elke kans zal aangrijpen om in de ko mende driejaar de band met de overige vijf - die de Aru baanse delegatie toch wel als te knellend ervaart - wat losser te knopen. De vraag is hoe onafhan kelijk Aruba uiteindelijk wordt. Dat ertwijfels zijn over de mogelijkheid om Aruba als onafhankelijke natie volkenrechtelijk er kend te krijgen, bijvoor beeld met een eigen zetel in de Verenigde Naties, wordt bewezen uit het feit dat de Arubaanse delegatie er op gestaan heeft dat er op het laatste moment nog een zin in het portocol zou worden opgenomen. Zou dat niet ge beurd zijn dan had de confe rentie alsnog kunnen mis lukken. Die zin luidt: „Ne derland zal steun verlenen voor het verkrijgen van vol- kenmrechtelijke erkenning door Aruba." De tijd zal uitwijzen of Nederland hiermee een koekje van eigen deeg krijgt. Want de hechte en duurza me samenwerking die nu is doorgedrukt is zonder voor beeld in de rest van de we reld. Er is geen onafhanke lijke staat bekend die op vi tale punten van financieel en economisch beleid, van wetgeving over grondrech ten, van justitie, zo strak ge bonden is aan andere lan den. Geen democratische onafhankelijke staat ook die over dit soort zaken laat be slissen door niet recht streeks gekozen volksverte genwoordigers. De conferentie heeft geko zen voor een unieke staat kundige inrichting. De vraag is of die de onafhan kelijkheid van Aruba - en zoals Nederland wil, van de andere vijf eilanden geza menlijk, - bevordert of juist tegenwerkt. Er resten nog twaalf jaar om daar achter te komen. door Jan Bouwmans WORDEN humanisten in derdaad door de overheid achtergesteld ten opzichte van de kerkgenootschap pen? Het Humanistisch Ver bond (HV) is daar heilig van overtuigd. Bij de formatie van het kabinet-Lubbers werden voor het eerst in de geschie denis de kerken geconsul teerd: kabinetsformateur Lubbers ontving een delega tie van de Raad van Kerken. Het Humanistisch Verbond werd volstrekt genegeerd. Toen het verbond dat niet pikte, werd het verzuim goed gemaakt toen Lubbers al lang en breed op het Cats- huis zetelde. Voor het HV was dit eer der een aanleiding om de 'structurele' achterstelling andermaal aan de kaak te stellen. Die achterstelling vindt het verbond voral be lichaamd in het ondermaat se aantal humanistische raadslieden en geestelijke verzorgers die kunnen wor den aangesteld in de krijgs macht en bij het gevange niswezen terwijl de behoefte groot zou zijn. Het verbond heeft van het kabinet geëist dat de humanisten nu einde lijk eens gelijk berechtigd worden. In deze discussie heeft zich nu ook mr. F. van Spaendonck gemengd. Op persoonlijke titel weliswaar, maar men mag toch niet over het hoofd zien dat hij juridisch staflid is van het secretariaat van het r.k. kerkgenootschap. In het blad „Informatie bulletin 1-2-1" van dit secre tariaat heeft mr. Van Spaendonck weerwerk gele verd. Volgens hem mag de klacht van het Humanis tisch Verbond niet serieus worden genomen. Van Spaendonck wijst op de zijns inziens frappante verschil len tussen de plaatselijke gemeenschappen van het HV en de parochies/ge meenten, verschillen waar over het verbond in alle ta len zwijgt. Hij produceert hiervoor enkele cijfers. De HV-eisen zijn merkwaardig, meent Van Spaendonck, als men beseft dat het verbond vooral werkt in de sectoren waar de overheid of anderen de geestelijke verzorging betalen: krijgsmacht en ge vangenissen. In 1980 had het HV 314 betaalde functiona rissen voor geestelijke ver zorging, van wie er 94 in de categoriale geestelijke ver zorging werkzaam waren en 170 in het humanistische vormingsonderwijs. Hoog stens 50 geestelijke verzor gers werden door het ver bond zelf betaald. De plaat selijke HV-gemeenschappen functioneren in werkelijk heid als vrijwilligersorgani saties zonder vast beroeps- personeel. Hoe onvergelijkbaar zijn ze in dit opzicht met de kerkgenootschappen, zegt Van Spaendonck. Die heb ben 4500 plaatselijke ge meenschappen met eigen personeel, zo'n 9000 die be taald worden door de leden zelf. Zoals de kerkleden ook met vrijwillige bijdragen en allerlei andere kosten be- In zijn binnen-parlementai- re actie tegen de mateloze motie-manie, heeft Tweede Kamer-voorzitter dr. Dirk Dolman een nieuw 'peste rijtje' in stelling gebracht. Kamerleden die teveel mo ties indienen moeten die voor 'straf' zélf voorlezen. Het eerste slachtoffer was drs. Maarten Engwirda (D'66), die bij het defensie debat nog maar vier minu ten spreektijd had. Omdat het voorlezen van moties door Dolman niet van die spreektijd wordt afgetrok ken, dacht Engwirda met het indienen van drie moties wat tijd te kunnen winnen. Maar toen sloeg Dolman toe: „Zoudt u die motie zelf wil len voorlezen?!" Engwirda twijfelde even, maar deed toen als een bra ve scholier wat de boven meester hem opdroeg. Even later, uit het boze oog van Dolman, foeterde Egwirda er flink op los: „Dit is toch onhebbelijk. Het waren toch geen flut-moties..ik ga dit nog aan de orde stellen." Dolman genoot zichtbaar van het pesterijtje. Was dit een historisch moment in onze parlementaire geschie denis? „Nee, ik heb al eens eerder een motie laten voor lezen. .dat kwam omdat ik toen hees was", grapt Dol man. Hij voegt er weer se rieus aan toe: „Het is niet de plicht van de Kamervoorzit ter om moties voor te lezen." Ook in het verleden moesten Kamerleden hun eigen mo ties voorlezen. Wil Dolman dat gebruik weer helemaal invoeren? „Nee, dit was meer een demonstratie," zegt „de man met de hamer". Maar Engwirda vatte het niet als een grapje op en stelde, zoals beloofd, de zaak enkele uren later aan de or de in een boze brief aan Dol man, die „uiteraard" eerder de openbaarheid dan de gea dresseerde bereikte. Eng wirda, „slachtoffer van een ongelooflijk botte manier van optreden", bleek zich echt op zijn democratische ziel getrapt te voelen. „Zo doen ze zelfs in Rusland niet. En je kunt toch niet zeggen dat de democratie daar zo optimaal functioneert." „Dit raakt kant noch wal. Wij hebben deze hele week naar verhouding erg weinig moties ingediend, en wij hebben aan zaken van vrede en veiligheid steeds veel aandacht besteed. Dat blijkt uit de spreektijd die we daarvoor geclaimd hebben, en uit het feit dat in januari op ons verzoek over dat on derwerp al apart vergaderd is met de ministers van De fensie en Buitenlandse Za ken," schrijft Engwirda, die Dolman vooral kwalijk neemt dat hij vooraf niet even heeft gewaarschuwd. „Dan had ik bijvoorbeeld twee moties in eerste ter mijn kunnen indienen." Enwirda heeft wel begrip voor de problemen van Dol man, maar dat die nu juist hém moest pakken Parlementariërs in hart en nieren genieten overigens van deze strijd met de voor zitter. De spreker die Eng wirda in het defensie-debat volgde, RPF-Kamerlid Wa genaar, had slechts één mi nuut spreektijd en dat zou zelfs voor een niets-zeggend Kamerlid nog weinig zijn. PvdA-Kamerlid Klaas de Vries bood zijn collega ech ter de helpende hand, door hem via de interuptie-mi- crofoon een vraag te stellen, die volgens de regels óók buiten de spreektijd beant woord mogen worden. Wa- ENGWIRDA brave scholier. - foto archief de stem genaar kon zo met het ant woord aan De Vries, zijn spreektijd verdubbelen. De Vries knikte Dolman vriendelijk-venijnig toe. De Kamer had direct 'wraak' genomen. Dolman accep teerde die 'nederlaag', zoals dat verwacht mag worden van een sterrenslag-sport- man. Eén slag verloren, maar Dolmans efficiënte strijd gaat door. „Het komt tegenwoordig voor dat Kamerleden hun brief aan een minister naar een krant laten lekken vóór VAN AARDENNE .gemeen. - fotoarchief de stem de minister hem heeft. Dat betekent niet dat ik hetzelf de lage niveau aanhoud". Minister Ruding (Finan ciën) „Ach ja, laten we toch nog maar een standpunt innne- men over het rapport-Beek. Het was niet mijn idee om die commissie in te stellen, maar anders zou al dat werk voor niks geweest zijn. En dat regeerakkoord van het vorige kabinet heeft toch al zo weinig opgeleverd." Op die toon van Je kunt ook nooit eens even weg", koos Gijs van Aardenne (Economische Zaken) de af gelopen week voor toch nog maar een nadere standpunt bepaling over het rapport Bestaande Kerncentrales. Terlouw liet dat rapport maken met de bedoeling nog in het kabinet Van Agt-II een fundamenteel debat te kunnen aangaan met de Ka mer over sluiting van de kerncentrales in Borssele en Dodewaard. Maar inmiddels waait er in het Catshuis en aan de Bezuidenhoutseweg, waar Van Aardenne zetelt, een andere wind: Borssele en Dodewaard gaan niet dicht, en Van Aardenne wacht alleen fatsoenshalve nog even de einduitslag van de Maatschappelijke Dis cussie over het Energiebe leid af, voordat hij zijn plan nen voor nieuwe kerncen trales op tafel legt. Precies zoals hij zes jaar geleden al van plan was. De oogst van een klein poosje centrum-links beleid bestaat dus op energiegebied uit niet veel meer dan wat extra aandacht voor alter natieve bronnen als wind en zon. Maar kolen en kern energie zullen de komende tijd een zeker zo belangrijk aandeel blijven leveren. Slecht beleid dus in de ogen van de oppositie, maar Kees Zijlstra (PvdA) wist er ook de afgelopen week niet zo heel veel tegenover te stel len. Hij ageerde fel tegen het plan van de minister goed kope Doelstroom uit België te importeren, maar Van Aardenne wist zich daar al heel makkelijk onderuit te werken. Dat ging ongeveer zo, in deze samenspraak van twee heren: Van Aardenne: „Ik zie drie mogelijkheden, en de heer Zijlstra mag kiezen. Wil hij nieuwe kerncentra les in Nederland?" Zijlstra: „Nee!" „Wil hij import van goed kope nucleaire stroom uit België?" Zijlstra: „Nee!" Van Aardenne: „Dan blijft de derde over: tariefs verhoging voor de kleinver bruiker." Zijlstra stil. En het CDA maar klagen dat de PvdA zo'n gemene oppositie voert. Deze week behandelt de Tweede Kamer de begroting van Sociale Zaken..., oh ja,... én werkgelegenheid. Gisteren kwam de porte feuille van staatssecretaris De Graaf al flink aan bod (zie elders in deze krant) en vanaf vandaag volgt de rest. Wie echter verwacht einde lijk te horen wanneer die looningreep nou komt, zal strijden. Alleen al de drie grote kerkgenootschappen r.k., hervormd en gerefor meerd brengen jaarlijks 600 min. gulden bijeen. De kerkgenootschappen wor den als zodanig niet gesubsi dieerd. Het Humanistsich Ver bond heeft zegge en schrijve een dikke 60 plaatselijke ge meenschappen en telt onge veer 16.000 leden. Toch claimt het verbond 20 tot 25 van de Nederlandse be volking te vertegenwoordi gen. Van Spaendonck becij fert hieruit dat ongeveer 3 miljoen landgenoten tot de ongodsdienstige humanisten zouden moeten worden ge rekend, maar dat slechts 1 op de 175 humanisten het de moeite waard vindt lid van het Humanistisch Verbond te zijn. En waar dient deze cijfer reeks nu voor? Om te bewij zen dat het HV geen aan spraken kan laten gelden bij gebrek aan een cijfermatige, georganiseerde achterban. En de vooropgezette aap komt al helemaal uit de mouw als Van Spaendonck betoogt dat de overheid ur gent objectieve normen en maatstaven moet ontwikke len op grond waarvan facili teiten voor geestelijke ver zorging in de overheidssfeer verleend moeten worden, objectieve maatstaven die behoren te berusten op de omvang van de verschillen de genootschappen. Bedoeld is, gezien het vorgaande, de macht van het georganiseer de getal dus. En dat heeft kardinaal Willebrands ook gezegd toen hij terugtrad als legerbisschop: bij de subsi diëring van de geestelijke verzorging mag de overheid alleen getalsmatige normen hanteren. Op het betoog van Van Spaendonck valt wel wat af te dingen. De vooropgezette bedoeling om de verworven kerkelijke posities en belan gen veilig te stellen ligt er al te dik bovenop. Als geen an der weet ook Van Spaen donck dat de papieren cij fers van de kerkgenoot schappen enige vermolming niet onzegd kan worden. Als hij wijst op de povere orga nisatiegraad van de huma nisten, dan is daar tegenover te stellen dat de kerken op papier ook heel wat meer le den tellen dan uit het kerk bezoek bijvoorbeeld en de kerksheid in het algemeen mag worden afgeleid. Als het HV claimt in werkelijk heid zo'n kwart van de be volking te representeren, dan heeft het inhoudelijk hoogstwaarschijnlijk gelijk in die zin, dat zeker dat deel van de Nederlanders de niet godsdienstige humanistische levensbeschouwing aanhan gen. Als de kerkelijke leden lijsten naar werkelijke mee- levenheid zouden worden geschoond, zouden ze cijfers er ook anders komen uit te zien. Voor objectieve normen en maatstaven is alles te zeggen, maar de vooropge zette eis van een getalsmati ge grondslag op organisatie graad is allesbehalve door een hang naar objectiviteit ingegeven. worden teleurgesteld. De looningreep die dreigt als werknemers niet bereid zijn voldoende loon ih te leveren en werkgevers niet bereid zijn de arbeidstijden te ver korten, blijft „onuitgespro ken" boven de cao-onder handelingstafels hangen. De politiek wil werkgevers en werknemers immers niet voor de voeten lopen...in april komt dan de waarheid op tafel. De goede luisteraar krijgt echter wel te horen dat CDA en PvdA vinden dat ook in het bedrijfsleven de vakan tie-uitkeringen niet méér dan 7,5 procent van het in komen mogen zijn, met een maximum van 5200 per jaar. Dat geldt voor ambte naren en de Kamermeerder heid vindt dat het aan ban den leggen van de vakantie uitkeringen in het bedrijfs leven, net als de afgelopen drie jaar, dóór moet gaan. CDA-Kamerlid Steef Weij- ers heeft aan de wieg ge staan van deze vakantie- freeze en laat zijn geestes kind niet in de steek. De op positie zal hem, en zijn frac tie-voorzitter De Vries, hierbij de helpende hand bieden, want van WD-zijde is die niet te verwachten. Verder nog politiek spek takel met de kinderbijslag, het staartje (de moties) van het Onderwijs-debat en de afronding van de wijze waarop een parlementaire enquête-commissie in de RSV-zaak duikt. „IMRDAG 15 MAART 19 Rea, nieu voor rezet op de hoop op een ni 'ingen met de Sovjet-Uni niddellange afstand. Het standpunt van pre- A sident Reagan in deze V kwestie is niet veranderd t( en er zijn ook geen nieu- 0 we Amerikaanse voor- t( stellen in Geneve te ver- w wachten. 'r In ieder geval niet voor het v einde van deze maand, wan- b neer de onderhandelingen C voorlopig worden geschorst, e Dat zei gisteren regerings- v woordvoerder Larry Speakes o in Washington tegen persver- n tegenwoordigers. k Hij reageerde daarmee op uitlatingen van minister van k Defensie Caspar Weinberger, It die op een meer flexibele hou- t« ding van Washington in deze 1< kwestie leken te duiden, lt Weinberger zei zondag voor de s] Van onze redactit WASHINGTON - Israel is niet be blje toekomst terug te trekken uit naar Amerikaanse voorstellen in Israel, Libanon en de VS. Dit valt op te maken uit verklaringen van de Israeli- SAN SALVADOR - Twee on bekende buitenlanders zijn klateren in EI Salvador gedood door regeringstroepen. Dit beeft de legerradio van het land gemeld. De twee slachtoffers, waar schijnlijk journalisten, waren cp pad met guerrillastrijders. Bij een treffen met militairen kwamen „ongeveer 20 terro risten om het leven, waaron der een vrouw en een zwarte "jan", aldus het radiobericht. De legerradio zei dat de twee werden gedood in de stad Su- chitoto, op 50 km ten noorden van de hoofdstad San Salva dor. De dode vrouw had vol gens de radio Duitse identi- leitspapieren. Van onze redactie buitenland Moskou - De Sovjet-Unie "u lering moeten trekken uit ««laagde economische her- «"dngen in andere commu- «ische landen, ook ai zal het eenvoudig zijn die voor leiden te volgen. '"deze zin heeft een voor staande econoom in de ,1 y?et:Unie, Oleg Bogomolov, en uitgelaten In een artikel PrnÜ Russische partij krant avda van gisteren. Volgens Somolov bieden structurele lw0rnische veranderingen in tj/lprije, Bulgarije en de '•'Ofirn er waardevolle lessen wr de economische-plannen- aHkers in de Sovjet-Unie. f3.1 wees vooral op de goede lanau en die in *Te Hongaarse jdhouw zijn bereikt door vari ,!"alisering. Hongarije is fen u communistische lan cet verst gegaan in de li- ^-"Hsering van de economie. - Doeren in dat land hebben Lriaanzienlijke zelfstandig- gekregen bij het kiezen v; se P di H d< la zi b( U SF sl is op gi gf di bi c€ re h( re al la zi e? is dt d(

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4