dus wil ik THEATER VAN DE WELVAART INI T-SHIRT KATOENEN 39.- Nederland-promotie in Y.S. nog maar weinig bekeken JUlilNK E 'RUS-SLAG KATOENEN BL0US0NS It. OPLOSSING r>r> dat? k| kan! Mijn nieuwe programma „De Autochtoon" is het tweede uit een drieluik, waarin ook de persoonlijke band met mijn moeder en onze ambities en frustraties als artiest, worden Muzeval Swingend Rockmuziek EERSTE AFLEVERING HENRI REMMERS' BV&t&WMl G&WSl?// ucky Luke:Daisy Town Suske en Wiske: Het Bretoense broertje -^aiSSPAG 8 MAART 1983 rim T3 PAGINA GIDS 2 sm*;. i heeft zo zijn ideeën..- i eigen huis. De vraag ;n: vindt u voor ook een passende ék? Dat het&itbyre •merkt ifipdrS orlegt aan uw y dviseür. jraag Knnia adviseren, irnia elke hypotheek nijden op welke ^le. wens dan ook. ovengens ook in ikeringen van Ennia dt. Laat daarom nooit ig achterwege. Maak senduidelijk.kenbaar. jken ze soms onmo- negen van de tien uzal uw verzekering®-. toch antwoorden: •qittrtusoR bd buil u| 1007 .li'iiJiqa ii ïhs Joris Schiks: „Ik houd van uitbundig" Door Marjan Mes I gebruikt." get derde en laatste I wordt geregisseerd door Globe-acteur Theu Boermans. We zijn nu tl hard bezig om daar- I voor de voorbereidin- I (en te treffen en in ons- 1 ielf te spitten. ;cb li-D JSftVl 'loori .Jbioi.' j >;r; tsv/ iiiBrn -Li nl bis.1 >3 ai JstI jloo i(i in 1 riorna;, I IOOV .sibnua JiRg '-'sni'. Twintig jaar cabaret en muziek maken worden in programma verwerkt, ir ook de gemiste kansen Ivan mijn moeder en mij. |siet dat het zo ernstig I wordt, hoor. Tenslotte dol ik I maar wat met de werkelijk heid. In „De Autochtoon" I jok. Dat is toch vooral amu- I sement en ik houd van uit bundig, vooral als het om t!-.»,» i .(W eaziiaö ziwol. ttBb JiuCMisaW Ui iet piïov Jt.lor! ,bnfi! arto j n'mW sis ziosd-ornoo n(is iwu'ji.l nys isj;j{ trusm jl-j ïfid iel wensen. uA 1 ui f!tK.-Jd3 irmuismouwen in 100% fn jersey. bleu si' p./v jqDi- Mn*l gttsUtfi -*9fi12 ïöt X13:) j in sportief model. Wit, zwart,, groen en turquoise. Mt. 36 t/m 46 loaei. vvii, iwcuL Joris Schiks (41), bekender in West-Duitsland dan in ons land, heeft vorig jaar zijn come-back als Neder lands cabaretier gemaakt met „Ik zeg wat ik zie", waarin hij aan de vleugel werd begeleid door zijn moeder, de pianiste Pauline je Bruyn-Prince. Op 16 maart gaat zijn nieuwe ca baretprogramma „De Autochtoon" in première in het Bredase Theater Achter om. Op diezelfde dag wordt in Het Turfschip in Breda de grote „Spektakelbeurs" ge houden, waarin hij met een groot aantal andere theater gezelschappen en impressa- riaten aanwezig is om zijn .Theater van de Welvaart" aan de man te brengen. Ook op 17 maart treedt hij in Achterom op met „De Autochtoon". „De naam 'Theater van de I Welvaart' is natuurlijk iro- I riisch bedoeld", vertelt de ige, besnorde artiest. I Van de welvaart hebben I rijn vrouw (Francisca van I Leeuwen) en ik nooit zoveel I gemerkt en die vonden we I »k nooit zo belangrijk. Die I economische recessie is mis- I schien wel goed om weer al- aal belangrijke, essen- I 'iele dingen bij de mensen naar boven te halen, die ver- ,t waren door teveel ma- terieel bezit Tegelijk gaan las ook nare, negatieve «genschappen een rol spe- zoals behoudzucht en I het zich afzetten tegen vreemde invloeden van bui tenaf. Daarover gaat „De Autochtoon" zo'n beetje. Ook over de ruimdenkend heid, die door de angst voor verlies van zekerheid, wordt ingeperkt. Mijn vraag is: wat is vernis en wat is wer kelijke aanwinst geweest de afgelopen jaren. Tegelijker tijd probeer ik een toe komstbeeld te schetsen, wel op een malle manier natuur lijk." In de vroege jaren zes tig was Joris Schiks een be kende jonge cabaretier in Utrecht. Hij trad er op in een eigen keldertje, De Muzeval, aan de Oude Gracht, waar hij bovendien zo'n beetje als de peetvader van het Utrechtse cabaret fungeerde; van jon ge artiesten als Herman van Veen, Rikkert Zuiderveld, Robert Long en Jaap Fi scher. Zijn-moeder, klassiek pianiste van origine, bege leidde hem in die jaren. „Ik was een jaar of negen tien," aldus Schiks In zijn houten, Eindhovense wo ning, „en het publiek vond het maar raar: een jongen, die met z'n moeder optrad. Er werd sentimenteel over gedaan, maar ook van: gunst, die knul kan nog niet op eigen benen staan. Het waren brave tijden - Ina Boudier-Bakker - woonde vlakbij - en het enige pu bliek, dat je waardeerde, waren de studenten. Omdat ik me een beetje schaamde, dat ik met m'n moeder op trad, gebruikte ik het pseu doniem René Vos." Joris en Pauline hadden een voorkeur voor o.a. Brecht en Tucholsky en speelden Satie, waarvan toen nog niemand had ge hoord. In 1965 won Schiks het AMVJ-concours voor kleinkunstenaars. Ischa Meijer en Ivo de Wijs be hoorden tot de mede-finalis ten. Schiks, die een tijdlang bij zijn vader in München had gewoond en daar ook korte tijd de toneelschool volgde, is door deze achter grond een kenner van het Duits en de Duitse literatuur Autochtoon gecomponeerd," vertelt Schiks, terwijl hij een elektronisch instrument voor de dag haalt, dat hij sa men met ritme-boxen ge bruikt om een eigentijds ge luid in zijn programma te brengen. Hij laat er wat van horen en moet zelf verschrikkelijk lachen om een geïmprovi seerd nummer op de ge luidsband, waarin hij een smartlap persifleert. „Paro dieën op smartlappen," zegt hij, „vind ik heerlijk en het publiek is er gek op. Even later klinkt „Liedje", een van zijn succesnummers, dat ook tijdens de première wordt gebruikt. Met lallende articulatie maar een stem die klinkt als een klok, zingt de artiest een tekst over sok ken met gaten en natte te nen, waarbij het melodische en de ritmiek het belang rijkste zijn. Het doet een beetje denken aan de be faamde „Shaffy Kantate." Joris Schiks in „De Autochtoon". foto patrick meis en cabaret geworden, waar van hij altijd dankbaar ge bruik heeft gemaakt. Resultaat was, dat hij in de jaren zeventig bijzonder succesvolle optredens in de grote steden van de Bonds republiek heeft gehad. Hij heeft het gepresteerd om teksten van Duitse auteurs uit de jaren dertig met een begeleiding van rockmuzikanten te zingen; soms op festivals buiten op pleinen en in parken voor een publiek van tienduizend mensen. Hij heeft dan ook een stem met een prachtig warm timbre, maar ook met een enorm volume. Soms lij ken zijn geluid en intonatie trouwens wat op die van Wim Kan. Dat hij in de late jaren zestig in ons land vergeten raakte, had te maken met een aantal knie-operaties waardoor hij driejaar uit de roulatie was. Overigens was hij tot aan diens dood gecon tracteerd bij de BV Knossos van Wim Sonneveld met zijn literaire cabaret Pandoer, een soort voorloper van Poë zie Hardop. Hij trad met Duitse poëzie op in o.a. Klein-Bellevue in Amster dam, waarvan Sonneveld ook de eigenaar was. „Francisca en ik hadden op een gegeven moment ge noeg van die rock-musici, omdat die zich nooit aan af spraken hielden. Waarom ga je weer niet met je moeder optreden?" stelde Francisca mij voor en dat leek me een prima idee, want mijn moe der is een zeer vitaal en pro gressief type. Zij heeft prak tisch alle muziek voor De Pauline de Bruyn-Prince begeleidt het nummer swin gend als een jeugdige Ge dachten bezingt van een va der, die zich bezorgd maakt om de toekomst van zijn zoon. Dat ze hem aan de toneel school in München ooit voorstelden om opera te gaan studeren, is niet hele maal bevreemdend. In „De Autochtoon" zitten ook twee Duitse liedjes, waaronder één van Brecht. „Als je je te gen het fascisme richt, is het Duits de meest aangewezen taal," vindt Schiks. De Duit se taal heeft een zeggings kracht, die het Nederlands mist en bovendien mist de Nederlandse samenleving een bepaald soort scherpte, die de Duitse wel heeft." In het voorjaar brengt Jo ris Schiks „De Autochtoon" in Duitsland uit, in een Duitse bewerking. „Veel liedjes," aldus Schiks, „ko men improviserend tot stand. Ik ben nogal wispel turig en heb sterk wisselen de stemmingen. De ene keer wordt een nummer dus Himmelhoch jauchzend en de andere keer somber, maar over het algemeen ben ik bepaald geen doemden ker. Ik ben ook erg blij, dat ik nu weer in Nederland kan werken en ben niet zo bang voor mislukking. Je doet het vak al twintig jaar en je weet precies wat je met de techniek kunt en hoe de wis selwerking met het publiek zal zijn." Henri Remmers -fotoaudet Van onze correspondent WASHINGTON - Naar schatting 1 op de 1000 Amerikanen heeft afge lopen zaterdag de eerste aflevering gezien van het televisieprogramma 'Hol land on satellite'. Deze serie vol reclame voor Nederland als vakantieland en handelspartner wordt ge maakt door het produktiebu- reau Satellite Network Hol land van Nederlands tv-per- soonlijkheid Henri Remmers en moet vooralsnog 52 weke lijkse uitzendingen van een uur gaan omvatten. Het mi nisterie van Economische Za ken in Den Haag heeft er aan promotie-boodschappen een kleine half miljoen gulden voor dit (eerste jaar ingesto ken. Dat 'Holland on satellite', zoals Remmers' woordvoerder ons dit weekeinde verklaarde, over heel de Verenigde Staten kan worden ontvangen, blijkt erg betrekkelijk. Het pro gramma wordt uitgezonden door het Amerikaanse bedrijf Satellite Programm Network (SPN), waarop een beperkt aantal lokale kabelmaat schappijen is geabonneerd. In totaal zijn er 5,5 miljoen tv- toestellen (plm. 17 miljoen kij kers) op aangesloten, gecon centreerd in het noord-oosten en midden-westen van het land. Een schatting op basis van Amerikaanse kijkgewoonten leert dat op het uitzenduur (zaterdagmiddag van zes tot zeven) niet meer dan een kwart van de Amerikanen naar de televisie kijkt. Dat brengt het aantal potentiële kijkers naar Holland on Satel lite op 4,25 miljoen. Vervolgens hebben kabelkijkers in de V.S. de keuze uit minstens 20 zen ders. Uitgaande van een gelij ke aantrekkingskracht van al le kanalen op het publiek, trekt het SPN-kanaal dan 212.500 kijkers, op een totale Amerikaanse bevolking (en bijna even groot tv-publiek) van 233 miljoen. In de eerste aflevering van 'Holland on Satellite', waar voor uw correspondent in Washington 20 kilometer moest reizen om een aangeslo- ten tv-toestel te vinden, draai den de molens en bloeiden de tulpen er lustig op los. Presi dent-directeur Dekker van Philips verklaarde dat moder ne communicatie-technieken de banden tussen de V.S. en Nederland nog kunnen ver sterken en Freddie Heineken achtte de verscheping vorig jaar van 700 miljoen flessen bier naar Amerika veelbelo vend voor de voortzetting van de reeds 200 jaar bestaande di plomatieke betrekkingen tus sen beide landen. Ook Grolsch-bier had een reclame-spot in de uitzending. Zulks ondanks het feit dat een van de vragen in de afsluiten de Holland-kwis luidde: „Wat is de eerste letter van Hollands meest beroemde bier?".Staats- secretaris van Economische Zaken, Bolkestein (die als mi nister van Handel en Export werd aangekondigd), herin nerde eraan dat Nederland en de V.S. eikaars grootste bui tenlandse investeerders zijn, maar dat de balans voor ons land nadelig uitvalt en meer Amerikaanse import van bloemen en hoog-technologi- sche produkten geboden is. Verder wees de KLM erop dat de Amerikaanse toerist voor zijn harde dollar nu nóg meer fietsen, grachten etc. kan komen bekijken en wees Ame rikaans ambassadeur in Den Haag, W. Dyess, nog eens op het NAVO-bondgenootschap als „geloofwaardige afschrik king en garantie voor vrede, vrijheid en welvaart" (nadat „het pacifisme is uitgepro beerd en mislukt"). Verder zong programma presentatrice Lori Spee een eigen lied dat niets met Neder land te maken had, was er een fraaie documentaire van Haanstra over Rembrandt, een reportage over de Olie B. Bommel-film en werden de blote borsten van de bed-part- ner van Golden Earing-zanger Barry Hay bedekt door een elektronisch plakkertje. De kijkers konden schrifte lijk reageren bij een postbus in de staat New York, zodat pas over enige tijd de 'respons' bekend zal zijn. w lil 5p 10 euze pastelkleuren.. ie en bleu 'ril 48 i fWVM *3uiua:qai do auiep 4ubui uba jbbij 'sjtpaj puiaq ^lie^japuo 's^uxi %ui\d 'ubui uba ^au 'aapuo uaua^s 'ubui uba jous 'piaaq uba uaaq 'jbbpubs 's^uqiaoA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 17