Bedachtzame Nederlandse kunst in museum Boymans Internationaal Festival Moderne Dans Beweging KEUZE ALBERT WAALKENS: Amsterdam Art Weeks 't Houdt niet op die lage prijzen bij Shell Kijk:hpaarprimawerkhandschoenenvoorf3,50 ■dm niBBH i Dat <n Nederland nog niet alle jonge kunstenaars ach ter het lyrische verhalende schilderen aanlopen, toont (je tentoonstelling „Veertien kunstenaars uit Nederland, een keuze van Albert Waal- I gens", die tot 4 april in Mu seum Boymans van Beunin een in Rotterdam is te zien. Deze Groningse boer, die in 1962 opzien baarde door een koeiestal van zijn boerderij in Finsterwolde als exposi tieruimte in te richten, heeft een persoonlijke keuze ge- maakt van wat hij interes- t vindt in de actuele Ne- derlandse kunst. Tolkien en de Midden-Aarde vnske en Wiske: Het Bretoense broertje mt m mooi imijei (mutatie) f Kijk m ml ten iolle 1 ifo jnV5ml I Om w te bui wsmi In ro$ un smh 'y y'/pie Happie houdt van een lekker toetje Lucky Luke: Daisy Town Boes J? Vergeet het owprogrammas rpser gemaakt nedialoog BlNSDAG 1 MAART 1983 T3 PAGINA GIDS 2 |n een gevecht van -lift. [-chip in het bedie- hanisme van de Irmee gemanipu- lijkt de moordende Ir. De helden van [eten in één adem reeks misdadige bloot teleggen loot multinationaal pt electronische in- llevert. lies Amsterdamse Isa- schatig meisje in |e, de voortanden in mag het kind spe- lar pop door de lift fld ziet. Goedmoe- elt ze op haar lak- fs door de ontelbare heen en eet onbe- haar boterham naast het griezelig [ebootste afgerukte Jn de nachtwaker, In mandje naast de ^afel staat, tent Matthijs van sn poseert er later mee in de lift. Hij van de film, dat Irote zomerklapper [en. Zijn vorige film, Meren des Doods ofdrolspeelster Re- tendijk), werd een [cht groot kassucces: /erwachte drie tot ferdduizend bezoe- ar al 800.000, „en hij |g steeds goed." Van ;n: „Dat bewijst [oor moeilijke films oubliek is." aakt zich geen zor- |t hij, over het be- |n tegen video-pira- een film als De Iwaarschijnlijk goed [arkt zal liggen om de première illega- -kopieën van te ro lls de bioscoopbond ïakers niet kan be- |n tegen piraterij, agen we voortaan de and maar tegelijker- iet de filmpremière, [en maand of wat la- nu. Daar dwingen an toe." Geliefde Wencke zangeres en actrice :ke Myhre is in ons land bijzonder geliefd. )uitse televisie brengt om een compilatie van hes uit haar vijf laatste s op het scherm. Samen haar treden ook Helga ersen, Klaus Dahlen en i Clarin op. - FOTO AP V* .'j 'li Door Marjan Mes De veertien exposanten I hebben ieder een zaal met meerdere werken gekregen. Het zijn reeds gevestigde kunstenaars als René Da- niêls, Marlène Dumas, Rei- nier Lucassen, Henk Visch f en Emo Verkerk met daar- 1 naast nieuwe namen: Erik J, Ar.driesse, Piet Dieleman, I Joris Geurts, Desiré Henkes, 1 Henk ter Horst, Hans van der Pennen, Piet Tuytel, Leo l'roegindewey en Dirk I Wiarda. Albert Waalkens is inter- I nationaal befaamd gewor- I den als vooruitstrevend I kunstpromotor, die bijvoor- I beeld landart-projecten op 1 zijn eigen land liet uitvoeren I, door o.a. Jan Dibbets en de ft Amerikaan Dennis Oppen- 1 heim. Als galeriehouder heeft hij zich een aantal ja- ren teruggetrokken, maar in 1973 heropende hij Galerie Waalkens, waarna hij sa men met randstedeljke gale- j ties kunstenaars liet debu- teren, die kort daarna grote I naam kregen. In 1982 brand de voormalige stal af, I maar Waalkens zit opnieuw Jj vol plannen. Samen met I conservator Elbrig de Groot van Boymans heeft hij nu Ij een informatieve en mooie 1 expositie georganiseerd. 1 I Bescheiden llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllir |en ongekende popula- jezit. Dit zijn Enge- arland en de Verenig- Jten, waar de mensen |t op uit zijn om de [elf te bedrijven, maar ar middel van paar- |es een gokje te wa- BBC maakte een do- [taire over de ren en in deze landen on- titel 'Atleten op vier Voorde beslissing enkele dagen gaan de kiezers naar de stem- i een nieuw parlement jen. De opiniepeilingen nt de kansen van de n de Bondsdag verte- jordigde partijen en de ren variëren van dag ig. Woordvoeders van vijf partijen gaan in ïitzending praten over slag van de verkiezin- fcit programma wordt Rtijdig op het tweede litgezonden. Het nieuwe expressionis- I tische schilderen, dat als een storm over Europa en Ame- j «ka raast, neemt daarin maar een bescheiden plaats in. Waalkens voorkeur voor meer bezadigde mensen, die ook de formele eigenschap pen van de kunst nog boeiend vinden en aandach- tig onderzoeken, komt dui- I (lelijk tot uitdrukking. Over zijn criteria bij de I samenstelling van deze expo merkt hij in de begeleidende catalogus op: „In eerste in stantie kijken en de beroe- ring, die dat van binnen ver- xirzaakt. dat zijn mijn enige criteria. Het hoeft niet per se rond of vierkant, groen of blanco te zijn. Het inhoude- iijke speelt bij mij misschien I r.iet zo'n grote rol. Ik ge- I kruik wel mijn ervaring. Ik I kijk nu al zo'n dertig, veer tig jaar, dus een beetje ver gelijkingsmateriaal heb ik wel". Waalkens heeft even min de pretentie gehad om het beste werk van de kun stenaars van zijn voorkeur te selecteren. Hij heeft aan hen de keuze gelaten van wat zij wilden laten zien. De nog slechts 27-jarige Emo Verkerk heeft nu al een grote faam en hoewel zijn uitgeknipte olieverfportret ten op papier op een origine le wijze zowel schilderij als sculptuur zijn, is het toch te kenend voor de huidige kunstwereld, dat musea, ga leries en kunstkopers bijna vechten om iets van hem te bemachtigen. Hetzelfde geldt overigens voor de eveneens 27-jarige Zeeuwse schilder Piet Dieleman, die het heeft meegemaakt, dat een collectionneur een schil derij van hem, dat nog niet eens klaar was van de ezel wegritste, bang om achter het net te vissen. Verkerks uit beschilderd papier samengestelde, soms driedimensionele portretten, lijken spontane, haast pri mitieve expressies, maar zijn toch na langdurige be studering van het object ontstaan. Er zijn „studies" voor portretten van o.a. Jimi Hendrix, Maxim Gorki en James Joyce, die nauwelijks lijken. Ze hebben dan ook veel meer te maken met het innerlijk beeld, dat Verkerk van deze persoonlijkheden heeft. Daarnaast kan zijn werk als vormonderzoek worden beschouwd en heeft het eigenlijk meer van doen met de conceptuele kunst dan met het expressionisti sche schilderen. Dieleman De in een boerenschuur in Arnemuiden werkende Die leman is van dat laatste wel een exponent. Hij maakt grote, sombere landschap pen, die herinneren aan de schildertrant van de Duitser Baselitz. Zijn Nederlandse geaardheid, die minder ver halend en extrovert is dan de Italiaanse en Duitse, blijkt uit het feit, dat "er meer sprake is van abstrac tie en ruimtelijkheid dan van een figuratieve voor stelling. De expositie wordt (in gang oude gedeelte) geopend met een architectonische kleisculptuur van Hans van der Pennen, die hij midden in de hal heeft opgezet. De nu nog natte kleivorm doet denken aan een prehistori sche grafheuvel en heeft in de museumruimte een merkwaardige, emotionele lading. Gaandeweg de ten toonstelling zal de klei op drogen, verkleuren en gaan scheuren, waardoor er een ander beeld ontstaat. De klei is afkomstig uit een Rotter damse metrosleuf en is een symbool van de natuur, waarmee de mens geduren de zijn ontwikkeling func tionele dingen deed, die een culturele betekenis kregen. Henk Visch en Leo Vroe- gindeweij zijn de overige „beeldhouwers" van dit overzicht. Visch maakt figu ratieve en abstracte objecten van o.a. hout en cement, waarmee hij allerlei asso ciaties oproept. Een houten, goudgepolychromeerd en zwart geblakerde mensfi guur lijkt uit een brandende hel weg te snellen; een fi guur uit een angstdroom. De bladdunne sculpturen van Vroegindeweij herinneren aan (bloem)bladen, maar bij nadere beschouwing zijn ze abstract en eigenlijk nogal geheimzinnig. Marlène Dumas is verte genwoordigd met assembla ges van grauw vilt, schuim rubber, schilder- en teken techniek, die de bange we reld van de Zuidafrikaanse rassendiscriminatie oproe pen; een losse, schijnbaar nonchalante vormentaal, die lelijk en mooi van een land, dat dat evenzeer is, wil sa menbrengen. Witte wanden Desirée Henkes heeft een klein kabinet „landschappe lijk" ingevuld met zwart- wittekeningen van abstracte lijnstructuren. Ze tekende rechtstreeks op de witte wanden en hing er ook prachtige tekeningen op. Jo ris Geruts is een van de wei nige vertegenwoordigers van het nieuwe expressio nisme met zijn schilderijen van monden en oren in ab stracte velden. René Da niels, die een eigen verha- lend-symbolische schilder wijze ontwikkelde, blijkt in zijn recente grote doeken ook weer meer naar het non-figuratieve te neigen, al neemt hij ook de zogenaam de kunstliefhebbers spot tend op de korrel in het deels figuratieve doek „Palais des Beaux-aards". Zijn afgeleide kleuren zijn ongewoon persoonlijk. Dick Wiarda is een opvallende abstracte schilder wiens donkere uit golvende stre pen bestaande doeken niet alleen landschappelijk aan doen, maar ook opmerkelijk esthetisch zijn in deze tijd van opzettelijk onesthetisch vertaalde innerlijke beel den. Van Erik Andriesse han gen er wilde-bloemmotie- ven, die in platte afgewogen houtsculpturen worden her haald. Henk ter Horst is de oudste deelnemer en werd pas laat ontdekt als een ori gineel kunstenaar, die voor afgaande stijlen op een nieuwe manier gebruikt en samenvoegt. Van hem zijn Kleisculptuur van Hans van der Pennen in de hal van Boy mans. er kleine werken op papier, evenals van Piet Tuytel, die monumentale vormen maakt, afgeleid van resten bouwmateriaal. Reinier Lu cassen, de oudst bekende schilder in dit gezelschap, heeft een zaal gevuld met recente schilderijen, waarop zijn vroegere aan banale werkelijkheid ontleende fi guratie praktisch is verdwe nen en heeft plaats gemaakt voor primitieve, symbolisch aandoende vormen, die nau welijks meer herinneren aan de zichtbare oppervlak te der dingen. Veertien kunstenaars uit Ne derland. Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. Ge opend: dinsdag tot en met zater dag 10-17 uur, zondag 11-17 uur. Tot 4 april. Van onze kunstredactie AMSTERDAM- Van 2 tot en met 20 maart vinden voor de twee de keer de Amsterdam Art Weeks plaats. Opzet is om binnen- en buitenland erop te wijzen dat in de hoofdstad jaarlijks zo'n 12000 voorstellingen op cultureel gebied plaatsvinden. Behalve het normale programma hebben deze Art Weeks de nodige ex tra's. Een van de hoogtepunten is de kunstmanifestatie door 32 ga leries met hedendaagse kunst, die van 16 tot en met 21 maart in de Nieuwe Kerk plaatsvindt. Tegelijk presenteren zich 7 Belgi sche galeries in De Brakke Grond. In het Spiegelkwartier, te genover het Rijksmuseum, pakken gedurende de hele periode de daar gevestigde antiquairs uit onder het motto "de bloem". In de Meervaart is op 19 en 20 maart een internationaal Blues festival. Het Scheepvaartmuseum laat van 2 maart tot 10 april een collectie tekeningen en aquarellen uit eigen bezit zien. In het Confectiecentrum vraagt de tentoonstelling „Een andere kijk op kleding" van 7 tot 20 maart om aandacht. De 4e Europese Anti quaren Beurs, die in verband met deze weken van Maastricht naar Amsterdam is verplaatst, wordt van 3 tot 6 maart gehou den in het Marriot hotel. Van onze kunstredactie UTRECHT - Voor de vijfde maal vindt in Utrecht het Internationaal Festival Moderne Dans Beweging plaats. Het lustrumfestival wordt gehouden van 1 tot 14 maart op drie verschillende plaatsen: De Blauwe Zaal, Centrum 't Hoogt en Tejater De Kikker. Er treedt een scala aan internationale groepen en solis ten op. De programma's zijn merendeels Europese of Nederlandse premières. Bij Shell blijven de prijzen laag. Op vrij wel al onze stations - ook langs de snelweg - is de benzine scherp geprijsd. Maar ook voor allerlei andere artikelen be taalt u geen cent te veel. Op de meeste Shell sta tions is nu bijvoorbeeld een paar ijzersterke werkhandschoenen te koop voor maar f 3,50 (zolang de voorraad strekt). Handig bij pech onderweg, in de tuin- of om maar wat te noemen - die scherpe prijzen bij ons aan te pakken. Het festival wordt vandaag in De Blauwe Zaal geopend door Caroline Marcadé et Compagnie, een jonge groep bekend van de festivals van Avignon en Parijs. Uit Ameri ka komen: Claire Porter, Nina Martin and Dancers, Margaret Beals, Glenn Lund Dance, Ri- sa Jaroslow and Dancers en Ellen Fischer, allen uit New York. Peggy Lyman geeft op 11 en 12 maart voorstellingen in de Blauwe Zaal. Zij is soliste van de Martha Graham Dance Company uit New York en is voor de eerste maal in Neder land. Onlangs was zij op de Nederlandse televisie te zien in het programma „Julie An drew's Invitations to the Dan ce with Rudolph Nureyev". Verder treden op: Calck Hook Dance Theatre uit Pa rijs, Patrizia Filia uit Italië, bekend van straattheater, Paul Clark, eerder bij het Onk-theater van Will Spoor, David Glass, mime-danser uit Engeland, Jan Fabre, Anne Teresa de Keersemaeker en Michèle Anne de Mey uit Bel gië (minimale dans bij muziek van Steve Reich), het Werk centrum Dans, de DOG-troep uit Amsterdam en Cees Brandt. Het festival wordt op zon» dag 13 maart afgesloten met een congresdag onder auspi ciën van het Centraal Dansbe- raad over het thema „De Dans en het Kind". Het panel be staat uit o.a. Hans van Manen, Nils Christe, Cees Brandt en Kathy Gosschalk. Voorzitter van de organiserende stichting is Steve Austen, directeur van het Nederlands Theater Insti tuut. Belangstellenden kunnen zich wenden tot deze stichting, tel. 030-716546 of tot de Blauwe Zaal, tel. 030-331343. BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOMEHBOEKENBOEKENBOEK ENBOEKENS0g"Xg1tBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKEHBOEKENBOEKENBOEKENBOE „Tolkien, Meester van Midden- Aarde", uitgeverij Sirius en Side- rius, f. 22,50 Na het vooral curieuze „Tol kien Quizboek" is bij uitgeve rij Sirius en Siderius versche- CArti'fa* Ki. een lieverdje lh lm dl miereet vdnhem Oh heb een broertje AM 1^- "00. lAAr s kilKENI HOE DIE TWEE El?) OPSTAAM [3E7!hisg 1 r-£U- GAAT MO I \OM DIS erve Vencke Myhre Geliebte Wencke" VREEMDELING, DAISY TOWN WIL EEN BBtZOBP OP IA DOEK»OPDAT HET 6TADJE.WAT WO GE&TICHT HEBBEN, ArtET VASTETRED EEN GBZOHOe TOCKOM&T TEGEMOET KAN) (3AAN... nen het serieuze „Tolkien, Meester van Midden-Aarde" door Paul Kocher, in een ver taling van Max Schuchart, die ook de belangrijkste werken van Tolkien zelf in het Neder lands heeft omgezet. Kochers studie van het werk van Tolkien is voor het eerst uitgekomen in 1974 als Penguin onder de titel „Master of Middel-Earth: The Achie vement of J. J.R. Tolkien". Kocjier was hoogleraar in de Engelse taal- en letterkun de aan de universiteit van Stanford: een collega van Tol kien dus. Zijn studie ver scheen een jaar na de dood van Tolkien. Kocher analyseert Tolkiens onuitputtelijke vermogen tot het scheppen van „secundaire werelden", waarin het gewone met het ongewone, het ver trouwde met het vreemde, het feitelijke met het fictieve wor den gecombineerd. Tolkiens kracht als schrijver bestaat er volgens Kocher uit, dat hij zijn formule in precies de juiste verhoudingen en situaties toe past. Uit dit vermogen ontstond eerst „De Hobbit", een verhaal voor kinderen, en daarna het veel diepgaandere, voor vol wassenen geschreven „In de Ban de Ring". Kocher behan delt de verschillen tussen bei de werken, de kosmische orde, die aan „In de Ban van de Ring" ten grondslag ligt, de aard van het kwaad waarvan dit laatste werk doortrokken is, de kenmerken van de vrije volken (elfen, dwergen, enten, hobbits en mensen), die in Tol kiens oeuvre voorkomen, en de figuur van Aragorn, die als de geheimzinnige Stapper het verhaal van „In de Ban van de Ring" binnenkomt en zich gaandeweg profileert als sa menbindend element in de strijd van goed tegen kwaad. In het laatste hoofdstuk wijdt Kocher een beschouwing aan zeven kleinere werken van Tolkien w.o. „Blad van Klein", „Boer Gilles van Ham", „De Smid van Groot- Wolding" en „De Avonturen van Tom Bombadil". Kochers studie bevat inte ressante kritieken voor dege ne, die een beetje thuis is in het werk van Tolkien. FdeL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 15