DTü
In deze
Gids-
Weekend:
Alle radio en
tv-programma's
van het weekend
op de achterpagina
I C&Ais wél
voordeliger,
maarniet
openhartiger
EN BOOT die z'n naam eer aan doet. Zo
kun je De Tuimelaar gezien z'n nautische
eigenschapen rustig noemen. Sinds 1972 is
de boot het meest dierbare bezit van het
zuidelijkste redding station van de
Koninklijke Zuid-Hollandse
Maatschappij tot Redding van
Schipbreukelingen. In Cadzand-Bad
stapte onze verslaggever aan boord voor
de maandelijke oefening.
Touwen
Grondzeeën
„Ballon" biedt
hartpatiënten
nieuwe hoop
Samuel Pepys
(1663-1703) over
de ondeugden van
zijn tijdgenoten
Ontberingspak
irïïi
JU|i
dj\
E
Vliegend
redden
met De
Tuimelaar
Door Paul de Schipper
Als een vliegende vis gaat
de reddingboot over het
water...d'r in...d'r uit...d'r
in...d'r uit. Je middag-bo
terhammen dreigen de
zelfde weg te volgen. D'r
in...d'r uit...even herkau
wen, slikken en het touw
vasthouden.
Over boord zwiepen zou de
oefening met De Tuimelaar
wel écht maken....te echt,
want het is verrekte fris van- 1
middag op de Westerschelde:
twee graden boven nul, zuid
oost windkracht zeven en dan
met een gangetje van bijna
zestig kilometer over het hob
belige water. De snijdende
wind en af een toe een portie
zout water geven je hoofd een
gevoel of je constant te snel ijs
eet.
Schrijlings zitten ze op hun
kist: schipper Andre'de Nijs
en zijn twee bemanningsleden
Huub Dellaert en Willie de
Maillie. De vierde man, Harry
Gortmans, is er vanmiddag
niet bij. Vandaar de ruimte
voor een passagier. De red
dingboot De Tuimelaar is net
uit het haventje van Cad
zand-Bad vertrokken voor de
maandelijkse oefening. Er
moet radio-apparatuur getest
worden. Het gaat om een
splinternieuwe 27-mc ontvan
ger. Het apparaat is vooral
bedoeld om snel in contact te
kunnen komen met in nood
verkerende sportvissers. Een
groep die, net als windsurfers,
steeds vaker voorkomt in de
statistieken van de Neder
landse reddingmaatschappij
en.
De Tuimelaar is een ont
werp van de Royal National
Lifeboat Institution (RNLI).
Zo voor het oog lijkt het een
gewone rubberboot, maar
schijn bedriegt. De kiel is ver
vaardigd van met schuim ge
vuld polyester. Een opgebla
zen rubberen kamer rondom
maken de boot onzinkbaar.
Het is een doordachte, be
trouwbare constructie. Net als
de Nederlanders hebben de
Engelsen een roemrijke tradi
tie wat betreft redden op zee.
De RNLI is er met recht een
instituut, veel meer nog dan
de reddingmaatschappijen bij
ons, ook al speelde Mies
Bouwman ooit Telebingo voor
de reddingpost van Burgh-
sluis. Langs de Engelse kust is
er geen kruidenier of hij heeft
wel een collectebus voor de
'lifeboat' in de winkel staan.
Twee motoren van zestig pk
elk geven De Tuimelaar een
snelheid van dertig knopen.
Voetbanden op de bodem en
een paar touwen rond de zit-
kist moeten er voor zorgen dat
de bemanning niet over boord
slaat als de boot wat al te on
verhoeds steigert. Dat er toch
wel eens een onvrijwillig bad
inzit zullen we straks zien.
„Gaat het", roept de schip
per naar achter terwijl De
Tuimelaar schijnbaar moeite
loos over de golven
springt...d'r...d'r uit...enz.
„Uitstekend!!". De conversa
tie gaat verloren in het lawaai
van wind en motoren. We va
ren richting Westkapelle. Met
behulp van de vuurtoren
wachter moet de nieuwe ap
paratuur uitgeprobeerd wor
den. We passeren een kolen-
schip, zwaar geladen, ander
halve meter water voor de
kop wegduwend.
„Voor Terneuzen", weet
Huub Dellaert achter me.
Dellaert is wat je noemt een
ijskouwe. Wekelijks zwemt
hij met een maat afstandjes
van acht tot tien kilometer
langs de kust. Weliswaar ge
kleed in een geisoleerd pak,
maar toch... Ik vang flarden
op over zwemtochten naar
Westkapelle, dwars over de
Westerschelde. Je neusgaten
vriezen al dicht als je er aan
denkt, maar vooruit: Ieder z'n
hobby.
Voor de kust van Walche
ren minderen we gas. De
Maillie haalt de 27 MC zen
der-ontvanger te voorschijn.
„Vuurtoren Westkapelle, hier
De Tuimelaar voor een radio
test. We liggen bij u op de
stoep. Verstaat U mij". Na
wat geruis en gekraak klinkt
het „Luid en duidelijk". Het is
een korte zakelijke conversa
tie. „Nu weten we tenminste
dat we de sportvissers ook op
hun golflengte kunnen op
vangen", concludeert de ra
dio-man tevreden.
„Voor Schouwen ben ik on
der een boot geraakt. De Dol
fijn, net zo' n boot als De Tui
melaar. Die was er gelukkig
ook bij. We kwamen terug
van een oefening. Er stonden
grondzeeën voor de kop van
Goeree. De boot ging omver
De schipper hijst zich
in zijn overlevingspak.
De Tuimelaar verlaat
op rails de han
gar.(links boven
De boot wordt van de
lorrie getakeld.frechts
boven)
De Tuimelaar in volle
actie, (onder)
- FOTO'S DE STEM/CORJ DE BOER
z.- "'M.-JU?-
- ««Ji,
op een kruller. Ik zat in de
voetbanden, vast. Dat was
even niet best, maar ik ben er
van onder geraakt". Huub
Dellaert vertelt het zonder
veel emotie als we onder de
kust naar Vlissingen varen.
Schipper De Nijs zag het
gebeuren. Als we koffie drin
ken in de Belgische Loodsen-
societeit op de Boulevard ver
telt hij„Heen waren we bui
ten om gegaan, maar terug
was de boot van Burghsluis
erbij. Die wisten de weg langs
de kust. We kwamen bij een
ondiepte de Verklikker". Er
stonden zeeën bij het leven.
De Dolfijn kapseizde. Ik ben
omgedraaid. Bij ons zaten er
vier in de boot. Daar lagen er
drie man onder, Huub ook.
Gortman en Maillie sloegen
bij mij eruit toen ik draaide.
De vierde man wilde een
kaart uit de zitkist pakken.
Hij werd er gewoon uigeko-
geld en daar zat ik alleen. Ik
moest eerst de eigen mensen
weer opvissen. De Dolfijn was
gelukkig weer recht gekomen
en ze konden er in klimmen,
maar de motoren deden het
niet meer. Het hele zaaltje,
met de mensen erop, is toen op
het strand gespoeld". Redden
is ook voor redders niet zon
der risico. Nog onlangs sloeg
er op Terschelling een red
dingboot om.
De bemanning van De Tui
melaar is gekleed in overle
vingspakket Waterdichte
overalls in hei-oranjekleur en
voorzien van een radarreflec-
terende kap. Het zijn „ontbe-
rings-pakken" die ook tot de
standaard-uitrusting van
boortorenpersoneel behoren.
De overalls zijn het enige
comfort aan boord De Tuime
laar. De rest is 'redden in de
open lucht' met alles wat erbij
hoort.
De bemanning van De Tui
melaar werkt vaak samen
met de Reddingdienst van het
Loodswezen in Oostende. De
Nijs: „Deze zomer hebben we
er nog een surfer opgepikt.
We zetten 'm aan wal en hij
wist niet eens dat hij in Ne
derland was".
Ingeval van nood kan De
Tuimelaar een beroep doen op
Belgische luchtsteun. De
schipper van De Tuimelaar:
„We hebben wel geoefend met
hun helicopters. Een keer
kwam zo'n ding vanachter op
ons af. We lagen stil zonder de
motor bij. Het was net wind
kracht twaalf. Hij blies ons zo
weg". Dellaert voegt er aan
toe: „Ze hebben me toen uit de
boot omhoog gehesen. Een
vent van hun komt naar be
neden en die pikt je op. Hij
omarmt je helemaal en houdt
je zo vast. Toen ik boven
kwam stootte ik met een knal
m'n kop tegen de hijsbalk".
Opstapper op een redding
boot, hard, boeiend maar niet
altijd leuk. Dellaert onder
schrijft het: „Een oefenreisje
is aardig, maar zo is het niet
altijd. Het wordt minder als je
na een dag werk net op bed
ligt en een oproep krijgt, dat
er vuurpijlen gezien zijn. We
gaan er op uit en zoeken een
hele nacht naar een jacht dat
niet bestaat. Dan zijn er wat
feestvierders geweest die zo'n
ding hebben afgeschoten. A-
sociale mensen noem ik dat".
Na de koffie-pauze schiet
De Tuimelaar de Vlissingse
haven uit. Als een weggegooi
de schelp ketst de boot over de
golftoppen richting Breskens:
Een oversteek van net vijf mi
nuten. Snelheid is het han
delsmerk van de boot en haar
bemanning. Binnen tien mi
nuten uit de loods Cadzand,
door de branding en varen. Is
er gloeiende haast bij dan
worden de overlevingspakken
in de boot gesmeten en pas
onderweg aangetrokken.
Half maart speelt De Tui
melaar een hoofdrol bij een
filmopname. Het gaat om een
spectaculaire actie die wordt
opgenomen door Duitse ci
neasten. Ze maken een film
over het reddingwezen in
Duitsland, Nederland en Bel-
gie. De actie op de Wester
schelde draait kort samenge
vat om het begrip 'man over
boord'. Daartoe is zelfs een
schip van de Nedlloydrederij
ingeschakeld. Er komt ook
een helicopter aan te pas.
Huub Dellaert, als beste
zwemmer, speelt de man die
in volle zee over boord valt.
Hoe weet hij nog niet, maar
het wordt een flinke duik, dat
staat vast.
Vliegend redden met De
Tuimelaar. Zo zou je het kun
nen noemen, want wat die
boot doet kun je nauwelijks
varen noemen. Over de golven
hobbelen is al te oneerbiedig
gezegd. En van hobbelen
schiet je lunch niet in je strot,
van De Tuimelaar
wel...poeh...wgt een klappen
maakt die boot. Maar de vier
'shockproof-mannen' uit Cad
zand weten er weg mee. Dat
tot geruststelling van ieder
een die minder geroutineerd
en soms te enthousiast te wa
ter gaat.