[Y ANDREAS VOLLENWEIDER VERRIJKT VERBEELDING rb \TEN 'S SAGE GIJZELS N ff uitlaten 'Zonder de luisteraar is muziek enkel geluid, E SARIS töWAGENCENTRUM SAEY KIP CARAVAN [donderdag 24 februar11983 |895,- irteur BAGAGEWAGEN ge Heerenstraat 14 173-1302 1560 SCHOONDIJKE NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 BELGIE FRANS 1 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 HILVERSUM 1 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 BUITENLANDSE PROGRAMMA'S BELGIE NED 1 BELGIE NED 2 DUITSLAND 1 DUITSLAND 2 c: fcld Pony Runner 3 vrijblijvend inlichtingen: 22-24, Philippine, tel, 01159-307 Door Wim van Leest EEN MAAND of vier geleden had nog zowat geen mens in Neder land van Andreas Vol len weider gehoord. Nu is er sprake van een bescheiden Vollenwei- der-rage. Zijn twee I laatste elpees staan hoog in de hitlijsten en zijn eerste concert in Nederland, dat hij onlangs in Utrecht gaf, was al meteen uitverkocht. Te recht zo bleek, want de Zwitserse harpist Vollen- weider zorgde samen met begeleiders Walter Keiser (drums), Pedro Haldemann (percussie) en Jörg-Peter Siebert (toetsen, saxofoon en percussie) voor een spranke- lend concert. Zij, die er waren, kunnen terugzien op een wat onge woon concert, want het ge beurt niet vaak dat een rockpubliek verstild zit te luisteren naar harpklanken of muziek die uit een teiltje water komt. 's Middags voor dat con- cert had ik een gesprek met Andreas Vollenweider over zijn plotselinge succes hier en het rustgevende effect, dat zijn harpmuziek op mensen lijkt te hebben. Andreas Vollenweider is geen nieuwkomer in de mu ziekwereld. Hij maakte deel uit van het gezelschap 'Poe try and music', dat vier pla ten maakte met werk van ondermeer Heinrich Heine en Frangois Villon en daar naast schreef hij muziek voor films en theaterpro- dukties. Vollenweider is een multi-instrumentalist, die steeds op zoek is naar nieu we instrumenten om de me lodieën in zijn hoofd te ver klanken. Zo is hij aan de harp geraakt. Vollenweider: „Ik kwam bij toeval met de harp in aanraking. Ik speelde alijd al veel snaar- en toetsenin- trumenten en de harp zag ik iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii eens in een winkeltje staan. Ik heb 'm gekocht, leerde er op spelen en heb 'm vervol gens elektronisch aange past." Verbeelding Hoe moet je jouw muziek beschouwen Vollenweider: „Ik noem het functionele muziek, mu ziek waarmee je iets kunt doen. De laatste jaren is die muziek eigenlijk alleen door Brian Eno en Steve Reich ontwikkeld. Zij bouwen met hun muziek een netwerk van associaties, waarmee je als luisteraar aan de gang kunt. Dat probeer ik ook te doen. De muziek op zich mag geen eigen leven leiden. Mijn muziek is alleen inte ressant in combinatie met de luisteraar. Zonder hem is het saaie muziek. De luiste raar moet mijn zijn verbeel ding aan het werk gaan. Als je alleen maar luistert is het enkel geluid." Vanwaar die instelling? Vollenweider: „Ik voel me deel van een fantasie-bewe ging, zoals je die in de litera tuur ook hebt. Bijvoorbeeld in Michael Endes 'Unendli- che Geschichte' en Tolkiens 'In de ban van de ring'. Het is een sprookjeswereld in de zin van werken met een werkelijkheid, waarin je zelf maatstaf bent en dus niet de maatschappelijke werkelijkheid. In die eigen werkelijkheid kun je veel associaties stoppen, waar mee mensen iets kunnen gaan doen. Daarom ook zul je in mijn muziek geen solo's horen of staaltjes van vir tuositeit, want die drukken de inbreng van de luisteraar weg." Onderbewustzij n Hoe moet je je daarbij als luisteraar opstellen? Vollenweider: „Onbewust weten we als mens al eeu wen, dat, als we iets willen veranderen, we bij ons zelf moeten beginnen. Je zult je- zeif moeten kennen en zelf verzekerd moeten zijn om tot iets in staat te zijn. Ben je dat niet dan faal je en kun je ook weinig uitrichten tegen het waarom van dat falen. Je onderbewustzijn is het enige veld in je hersens, dat je de mogelijkheid biedt je zelf te leren kennen. Mijn muziek roept beelden uit dat Andreas Vollenwei der: „De luid ste toon op een harp ligt ver onder de pijngrens van het gehoor. Het blijft steeds prettig klinken." - foto cbs onderbewustzijn op. Dat heeft niets met vluchten voor de werkelijkheid te maken, want dat helpt niet op den duur. Je mag best dromen over hoe het zou moeten zijn, maar het be langrijkste komt na dat dro men, dan moet je aan de slag om jezelf waar te maken." Als ik het goed begrijp werk je dus aan een rijkere mens en dan rijk waar het beleving en bewustzijn be treft. Vollenweider: „We staan op dit moment voor proble men als werkloosheid, die we het hoofd moeten bieden. Maar als we dergelijke pro blemen alleen maar oplos sen zonder de diepere oorza ken in onszelf te zoeken, dan staan we binnen de kortste keren voor een soortgelijk probleem. Hetzelfde zie je in feite ook in de medische we reld gebeuren. Je kunt wel een kwaal bij iemand gene zen, maar als je niet de hele mens geneest, dan zal er een nieuwe kwaal komen. Je moet zeker zijn van jezelf, weten wie je bent. Is dat niet zo, dan ben je in feite ook niet in staat iets aan ande ren over te brengen." „Als je een echte persoon lij kheid bent, dan kun j e niet verkeerd begrepen worden. Ik bedoel niet, dat je naar binnen gericht moet zijn zo als de hippies dat waren. Ik verkondig geen nieuw Uto pia. Dat is de fout, die de hippies wel maakten. Zij droomden van een perfecte wereld, zonder rekening te houden met de praktische mogelijkheden. Dezelfde fout maken veel religies ook. Zij houden de gelovige een perfecte mens voor zonder dat ze die gelovige leren te leven met zijn eigen tekort komingen." Drieluik Hoe moet je dat zien op je elpees 'Behind the gardens' en 'Caverna magica'? Vollenweider: „Die twee platen vormen samen met mijn volgende een drieluik, waarin de ontwikkeling van het leven vanuit het water, op het land en in de lucht verklankt wordt. De grot, waar op 'Caverna magica' sprake van is, moet je zien als je zelf. Je gaat naar je zelf op zoek binnenin en je komt als persoonlijkheid naar buiten. Persoonlijkheid heeft in dit geval niks te ma ken met een omhulsel dat is opgebouwd uit uiterlijkhe den, die maatschappelijk ge zien overwicht geven." Dat zoeken naar bewsut- zijn gebeurt vaak ook door middel van drugs. Jouw mu ziek zal weldadig aandoen bij iemand die high is. Vollenweider: „Drugs zijn niet de manier om tot een dieper bewustzijn te komen. Elke drug verstoort de op bouw van je onderbewust zijn. Het opslaan van gege vens in dat onderbewust zijn wordt uit evenwicht ge bracht. De grootste fout, die met elke drug gemaakt wordt, is dat men denkt het bewustzijn ermee te kunnen verruimen. Dat is onmoge lijk, je kunt niet meer uit je bewustzijn halen dan er in zit. Iemand als Timothy Leary was in staat om met behulp van drugs alles naar boven te halen, dat in zijn onderbewustzijn zat. Daar voor heeft hij een lange weg moeten gaan en eigenlijk had hij nooit over die expe rimenten moeten publice ren, want voor een gewoon mens is zoiets onmogelijk." Geen angst Hoe verklaar je jouw plot selinge succes? Vollenweider: „In Duits land en Zwitserland was het vooral de mond-op-mondre- clame, die de belangstelling heeft aangewakkerd. Daar na hebben de media het op gepikt en sindsdien is het snel gegaan. Het succes zal ook te maken hebben met die harp. Het instrument harp boezemt geen angst in, misschien omdat het van oudsher met engelen en he mel wordt geassocieerd. Daarbij komt dat de luidste toon op een harp ver onder de pijngrens van het gehoor blijft. Het blijft steeds pret tig klinken." Ik kan me voorstellen dat ik een Vollenweider-concert verkwikt verlaat, terwijl ik na rockconcerten nog wel eens verdoofd naar buiten wil tollen. Vollenweider: „Dat vind ik een nadeel van rockmu ziek. Rockmuziek heeft iets gevaarlijks. Hij heeft kracht in zich, maar vaak geen po sitieve kracht. Rockmuziek heeft iets destructiefs. Mijn muzikanten en ik proberen op het podium te zijn wie we zijn zonder pose of zo. Con certen zijn in die zin beter dan platen, dat er een direc te stroom van communicatie is. Een samenwerking tus sen artiest en publiek. Ik voel me op het podium sterk verbonden met mensen, die achter in de zaal staan. Die probeer ik te bereiken en als ik ze bereik is het een goed concert. Als jij de zaal voelt, voelt de zaal jou ook." Dat je nu zo'n succes hebt, betekent dat voor jou, dat je op de goede weg zit? Vollenweider: „Ik blijf uiteraard kritisch ten op zichte van mijn eigen werk. Maar succes zoals nu geeft je energie om door te gaan en het legt tevens de druk op je om nog beter te worden. Ik hoop er wel mezelf bij te blijven en ik zal niet ter wil le van succes gaan musice ren. Ik werk zoals ik al der tien jaar werk en ik zal die werkwijze niet veranderen als ik het zelf niet nodig vindt." Camping Olmenveld Gapingseweg 5. Serooskerke (W) 01189-1265 b.g.g. 01100-21871 /ij hebben regelmatig 3de gebruikte caravans ivens zijn wij Paradiso uwcaravandealer voor geheel Zeeland uur op naar Postbus 259,1000 AG im. Graag ontvang ik het gratis traks met pensioen". 20.28 Armoede 22.00 Maggie Forbes Jill Gascoine als Mag gie Forbes. - fotoanp [19.12! Driester menteel stadium verkeert, kunnen de resultaten al worden nagegaan. Voorts biedt het programma een reportage over de geschiede nis van de helicopter, die slechts een goede veertig jaar oud is. Eindelijk komt het in de ne- f gende aflevering van de te il levisieserie tot een gesprek onder vier ogen tussen vader Terlaet en zijn zoon Paul. De j laatste heeft zijn vader een heleboel te verwijten over zijn verhouding tot zijn moeder. Paul laat de rustige L wereld van zijn vader 1 schudden. Evert heeft nooit echt van Amelie gehouden, zoals zijn zoon hem nu doet I inzien. Maar de liefde tussen I Henri en Ada Vervoort f maakt rasse vorderingen en Ammy blijft niet in het on gewisse hiervan. Babbelonië Pim Jacobs en zijn team (Lous Haasdijk, Willem Duys en Jos Brink) laten vanavond de acteurs Pieter Lutz, Piet Römer en Bruni Heinke naar de onderwer pen raden. Politieagente Maggie Forbes gaat vanavond de baan op. Er heerst grote onrust in de hoertjeswereld, omdat een lvan de meisjes vreselijk werd toegetakeld met een j scheermes, terwijl een ander |fliet een doorgesneden keel 's gevonden. Vermomd als flame van lichte zeden pro- jbeert Maggie de zaak uit te [Zoeken. Piet Römer in Babbe lonië. - foto archief de stem 20.40 Mark Telford, bankier De tweede aflevering van de Engelse serie uit de ban kierswereld brengt de hoofdrolspeler Mark Telford in Dover, waar hij op eigen verzoek benoemd is tot di recteur van de vestiging van Knights Bank aldaar. Zijn vrouw Sylvia, die haar be zigheden in Londen heeft, voelt er niets voor om naar Dover te verhuizen, even min trouwens als zijn 17-ja- rige zoon Mark, die in Lon den naar school gaat. 21.30 Maritiem /Plaats: i> Programma met «huid ter Weijden 'Driester' ordt aandacht besteed aan "mputers, waarmee op scholen wordt lesgegeven. ^et 'eren per com puter nog in een experi- De wereld-zeevaart is het onderwerp van de tweede aflevering uit de documen taire serie over Nederlan ders en de zee: Maritiem. Van de historie van het schip af wordt een beeld ge geven van de soorten sche pen, waarmee hedentendage goederen vervoerd worden tot en met de Nederlandse specialiteit: het vervoer van zware ladingen met alleen voor dit doel ontwikkelde scheepstypen. NOS 09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden. 10.00 Schooltelevisie. TROS 16.00 In vogelvlucht. Filmimpressie van Sloten. 16.10 Surfen - een kwestie van durven (2). Herhaling. 16.25 Sons and daughters. Australische serie. 17.10 Weekend weersverwachting. Door Jan Pelleboer. TELEAC 18.25 Fotograferen en filmen (3). Herhaling. NCRV 18.55 Slakkie en Puntmuts. Tekenfilmserie. 19.00 Zo vader, zo dochter. Spelprogramma met Gerard van den Berg. 19.25 Operatie Wombat. Australische serie voor de jeugd. Zesde deel. 20.00 Journaal. 20.28 Armoede. Serie van Peter van Gestel naar het boek van Ina Boudier-Bakker. Negende aflevering: Ammy. 21.20 Hier en nu. Actualiteiten. 22.00 Maggie Forbes. Engelse politieserie. Afl.: Een gevaarlijke opdracht. 22.50 De Quakers. Documentaire serie van Jan de Hartog. Deel 7. 23.20 Journaal. 23.25 Nieuws voor doven en slechthorenden. NOS 13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.15 Nieuws voor doven en slechthorenden. 18.20 Paspoort. Informatie voor de gastarbeiders. 18.30 Sesamstraat. 18.45 Jeugdjournaal. 19.00 Journaal. AVRO 19.12 Driester. Informatie over wetenswaardige zaken. 20.05 Babbelonië. Spelprogramma. 20.40 Mark Telford, bankier. Engelse serie van Brian Clark. Tweede aflevering. NOS 21.30 Maritiem. Serie over Nederlanders en de zee. Tweede afl.: Wereld-zeevaart. 22.30 Journaal. 22.45 Den Haag vandaag. Parlementaire actualiteiten. 23.00 Nieuws voor doven en slechthorenden. 14.00 Schooltelevisie. 18.00 Tik tak. Peuterserie. 18.05 Chips. Amerikaanse jeugdserie. Dertigste aflevering. 18.50 Jukebox. Spandau Ballet. 18.55 Tij drover: Bridge stap voor stap (2). 19.10 Librado. Uitzending door derden. 19.40 Morgen. Overzicht programma's en mededelingen. 19.45 Journaal en sportberichten. 20.10 Kunst-zaken. Kunst- en cultuuractualiteiten. 20.15 Cinemanie. Filmkwis met Michel Follet. 21.10 Panorama. Actualiteiten. 22.00 Dallas. Serie. 22.40 Journaal. Aansluitend: Coda (muziek). 19.00 Een vinger in de pap. Jongerenprogramma. 19.40 Morgen. Overzicht programma's en mededelingen. 19.45 Journaal en sportberichten. 20.10 Kunst-zaken. Kunst- en cultuuractualiteiten. 20.15 Wikken en wegen. Herhaling consumentenrubriek. 20.55 De vlucht van de duif. Tv-spel van Donald Wilson. 21.55 Schooltelevisie. 19.30 Journaal. 20.00 Autant savoir. Communautaire televisie. 20.25 Yanks. Amerikaanse speelfilm van John Schlesinger (1979). 22.40 Le carrousel aux images. 22.55 Journaal. 08.10 Schooltelevisie. 09.25 Het programma met de muis. 10.00 Journaal en achtergrondinformatie. 10.23 De verkeerde diagnose. Herhaling. 12.10 ZDF-magazine. 12.55 Persoverzicht. 13.00 Journaal. 13.15 Videotext voor iedereen. 16.10 Journaal. 16.15 De discussie. 17.00 Tom Sawyer en Huck Finn. Jeugdserie naar Mark Twain. 17.25 Wolkenrijder Zoon. Poppenkast (2). 17.50 Journaal. 18.00 Actualiteiten. 18.25 Gastspieldirektion Gold. Serie over een theaterdirecteur. 19.00 Dokter Teyran. Franse dramatische serie. 20.00 Journaal. Aansluitend: Het zevende zintuig. Verkeerstips. 20.18 Duitsland voor de verkiezingen. 22.30 Achtergrondinformatie. 23.00 Boeveneer. Duitse boevenkomedie van Wolfgang Staudte (1966). 00.30 Journaal. 15.57 ZDF-Uw programma. 16.00 Journaal. 16.04 Het fascinerende heelal. Serie over moderne astronomie. 16.35 De Mumins. Tekenfilmserie. 17.00 Journaal. 17.08 Tele-illustratie. 17.50 4 Hoffmanns en 5 Cupovics. Serie over twee families. Aansluitend: Journaal. 18.20 Sherlock Holmes en dr. Watson. Pool-Engelse serie. 18.57 ZDF-Uw programma. 19.00 Journaal. 19.30 De grote prijs. Spel voor schrandere mensen. 20.50 De grote hulp. Balans van de Actie Zorgenkind. 21.00 Actualiteiten. 21.20 Iedere dag gierstebrij. Reportage over de hongersnood in de Sahel. 22.05 De reus. Tv-spel van Michael Klier. 23.25 Journaal. 18.00 Tv-cursus natuurkunde. 18.30 Het programma met de muis. 19.00 Het actuele uurtje. 20.00 Journaal. 20.15 Film op donderdag: Flamingo Road. Amerikaanse speelfilm van Michael Curtiz (1949). 21.45 Spiegel van het land. Reportage over twee jonge ondernemers. 22.15 Hoofden in de geschiedenis. Documentaire over Fra Girolamo Savonarola. 23.00 Een vrijheidsboom in Duitsland: De Duitse Jacobijnen. 23.45 Journaal. 6.09 (NCRV) Vandaag donderdag - 8.06 Actualiteiten - 9.03 Wie weet waar Willem Wever woont? - 10.03 Muziekjes bij de koffie - 11.03 Het Hollands kwartiertje - 11.30 Twaalfuurtje - 11.50 Culinaire tips - 12.40 Middagpauzedienst - 13.06 Actualiteiten - 13.20 NCRV-glo- baal - 16.02 Goudenregen Ensem ble - 16.30 Kleuterprogramma - 16.40 Van stad en land - 17.02 Roze- geur en prikkeldraad - 18.06 Ac tualiteiten - 19.02 Muziek in de vrije tijd - 20.03 Vierkant - 21.02 Op de vrije toer - 22.02 Sportprogram ma - 23.02 (NOS) Met het oog op morgen - 0.02 (KRO) Oogluik - 1.02 Niemandsland - 6.02 Ontbijtshow. 7.20 (AVRO) Actueel er» informa tief - 9.05 Gymnastiek voor de vrouw - 9.15 De werkbank - 9.33 Open school - 10.03 Buiten - 11.03 Duimeland - 11.10 Schoolradio - 11.33 Kijk op kunst - 12.00 Radio journaal - 12.03 Zakelijke bespie gelingen - 12.36 Radiojournaal - 12.50 Regio-naai - 13.10 Lunchge- sprekken met en over leden van kabinet en parlement - 13.57 Fi nancieel nieuws - 14.00 (NOS) Oor logsvoorbereiding en vredesver- wachting - 14.33 Radiovolksuni versiteit - 15.03 (KRO) Over profe ten van vroeger en nu - 15.20 De wereld op donderdag - 18.10 Een week Europese politiek - 18.30 IKON-programma - 19.00 (KRO) Commentaar op een lied - 19.10 Be richten uit het achterland - 19.20 Nieuwe ontwikkelingen en moge lijkheden, de invloed op de samen leving en onze verantwooordelijk- heid voor wetenschapsbeoefening - 20.03 Radio Vitrine - 20.30 Specta- kel - 21.30 Teleac - 22.40 Meditatie diensten in de veertigdagentijd - 23.00 Het kastje van oma - 23.45 Ter overweging. 7.02 (TROS) De havermoutshow - 9.02 Hugo van Gelderen -11.03 Pol- derpopparade en de Nederlandsta lige top 10 - 13.03 50 pop of een en velop - 15.03 Tros top 50 - 18.03 (NOS) De avondspits - 19.02 (TROS) De Engelsepopmuziek in de jaren '50 en '60 (26) - 20.02 Soul- en discoshow - 22.02 Sesjun - 23.02 Wim van Putten. 7.02 (VARA) Morgenrood - 9.00 Or- feo et Euridice. Opera van von Gluck - 11.15 Gevarieerd morgen concert - 12.25 Operette - 13.05 Ge varieerd concertprogramma - 14.30 (EO) Orgelbespeling - 15.00 Open huis - 16.00 Woord en lied - 16.40 Theologische verkenningen - 17.00 Overname Hilversum 2 - 20.00 (NOS) Het Orlando Kwartet: Schubertiade 1983 - 21.00 Onder de groene linde - 21.15 Nederlandse muziek - 22.00 Muziek uit de Mid deleeuwen en Renaissance - 22.30 Horizon. 22.00 Dallas De bruiloft van J.R. en Sue Ellen is achter de rug, com pleet met vechtpartijen die in het zwembad eindigden. J.R. lijkt het steeds moeilij ker te krijgen met zijn merkwaardige pogingen de absolute macht bij Ewing te krijgen. Maar ais de olieba ronnen hun jaarlijkse bar becue organiseren zorgt hij toch weer voor een onver wachte stunt. 20.55 Vlucht van de duif Alfred Pleiter bewerkte dit televisiespel van Donald Wilson. Het is al eerder door de VARA uitgezonden. Drie heren met topfuncties (Ed- mond Classen, Pieter Lutz, Bram van der Vlugt) vliegen aan boord van een charter- vlietguig, „De duif", naar Parijs en praten met enige minachting over de vrouw. Dan blijkt zich in de baga geruimte een vrouw ver stopt e hebben die op het punt staat te bevallen. De drie vrouwenhaters moeten de handen uit de mouwen steken en blijken echt niet zo kwaad te zijn. 20.18 Duitse verkiezingen Duitsers naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Er wordt in dit pro gramma druk gespeculeerd, of de Christen-Democraten van Kohl hun voorsprong zullen kunnen consolideren. Hebben de socialisten kans op een nieuwe meerderheid en zal de liberale FDP ver dwijnen? 23.00 Boeveneer De Duitse boevenkomedie van Wolfgang Staudte (1966) met Gert Fröbe in de hoofd rol naar een toneelstuk van Charles Rudolph geeft een satirische visie op de Ber- lijnse onderwereld in de ja ren twintig. Staudte, een van de beste Duitse filmre gisseurs van na de oorlog, staat bekend om zijn cyni sche kijk op de Duitse (on) deugden. Orje komt na zijn tuchthuis-periode terecht in een massage-saion, waar hij een club van doorgewinter de criminelen ontmoet. [21.20] Iedere dag gierstebrij Binnenkort trekken de Zo'n katastrofale hongers nood ais tien jaar geleden in het gebied van de Sahel lijkt voorgoed voorbij. Sinds kort slaagt men er in Niger in voedselvoorraden aan te leggen, die genoeg zijn om de periode van de grote droogte te overbruggen. Iedere bewoner is nu verze kerd van zijn dagelijkse portie gierstebrij. TV-spel „De vlucht van de duif'. - foto archief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 23