[Y
ANDREAS
VOLLENWEIDER
VERRIJKT
VERBEELDING
rb
\TEN
'S
SAGE GIJZELS
N
ff
uitlaten
'Zonder de luisteraar
is muziek enkel geluid,
E SARIS
töWAGENCENTRUM
SAEY
KIP CARAVAN
[donderdag 24 februar11983
|895,-
irteur
BAGAGEWAGEN
ge Heerenstraat 14
173-1302 1560
SCHOONDIJKE
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
BELGIE NED 2
BELGIE FRANS 1
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
DUITSLAND 3
HILVERSUM 1
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
BUITENLANDSE
PROGRAMMA'S
BELGIE NED 1
BELGIE NED 2
DUITSLAND 1
DUITSLAND 2
c:
fcld Pony
Runner
3 vrijblijvend inlichtingen:
22-24, Philippine, tel, 01159-307
Door Wim van Leest
EEN MAAND of vier
geleden had nog zowat
geen mens in Neder
land van Andreas Vol
len weider gehoord. Nu
is er sprake van een
bescheiden Vollenwei-
der-rage.
Zijn twee
I laatste elpees staan hoog in
de hitlijsten en zijn eerste
concert in Nederland, dat hij
onlangs in Utrecht gaf, was
al meteen uitverkocht. Te
recht zo bleek, want de
Zwitserse harpist Vollen-
weider zorgde samen met
begeleiders Walter Keiser
(drums), Pedro Haldemann
(percussie) en Jörg-Peter
Siebert (toetsen, saxofoon en
percussie) voor een spranke-
lend concert.
Zij, die er waren, kunnen
terugzien op een wat onge
woon concert, want het ge
beurt niet vaak dat een
rockpubliek verstild zit te
luisteren naar harpklanken
of muziek die uit een teiltje
water komt.
's Middags voor dat con-
cert had ik een gesprek met
Andreas Vollenweider over
zijn plotselinge succes hier
en het rustgevende effect,
dat zijn harpmuziek op
mensen lijkt te hebben.
Andreas Vollenweider is
geen nieuwkomer in de mu
ziekwereld. Hij maakte deel
uit van het gezelschap 'Poe
try and music', dat vier pla
ten maakte met werk van
ondermeer Heinrich Heine
en Frangois Villon en daar
naast schreef hij muziek
voor films en theaterpro-
dukties. Vollenweider is een
multi-instrumentalist, die
steeds op zoek is naar nieu
we instrumenten om de me
lodieën in zijn hoofd te ver
klanken. Zo is hij aan de
harp geraakt.
Vollenweider: „Ik kwam
bij toeval met de harp in
aanraking. Ik speelde alijd
al veel snaar- en toetsenin-
trumenten en de harp zag ik
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
eens in een winkeltje staan.
Ik heb 'm gekocht, leerde er
op spelen en heb 'm vervol
gens elektronisch aange
past."
Verbeelding
Hoe moet je jouw muziek
beschouwen
Vollenweider: „Ik noem
het functionele muziek, mu
ziek waarmee je iets kunt
doen. De laatste jaren is die
muziek eigenlijk alleen door
Brian Eno en Steve Reich
ontwikkeld. Zij bouwen met
hun muziek een netwerk
van associaties, waarmee je
als luisteraar aan de gang
kunt. Dat probeer ik ook te
doen. De muziek op zich mag
geen eigen leven leiden.
Mijn muziek is alleen inte
ressant in combinatie met de
luisteraar. Zonder hem is
het saaie muziek. De luiste
raar moet mijn zijn verbeel
ding aan het werk gaan. Als
je alleen maar luistert is het
enkel geluid."
Vanwaar die instelling?
Vollenweider: „Ik voel me
deel van een fantasie-bewe
ging, zoals je die in de litera
tuur ook hebt. Bijvoorbeeld
in Michael Endes 'Unendli-
che Geschichte' en Tolkiens
'In de ban van de ring'. Het
is een sprookjeswereld in de
zin van werken met een
werkelijkheid, waarin je
zelf maatstaf bent en dus
niet de maatschappelijke
werkelijkheid. In die eigen
werkelijkheid kun je veel
associaties stoppen, waar
mee mensen iets kunnen
gaan doen. Daarom ook zul
je in mijn muziek geen solo's
horen of staaltjes van vir
tuositeit, want die drukken
de inbreng van de luisteraar
weg."
Onderbewustzij n
Hoe moet je je daarbij als
luisteraar opstellen?
Vollenweider: „Onbewust
weten we als mens al eeu
wen, dat, als we iets willen
veranderen, we bij ons zelf
moeten beginnen. Je zult je-
zeif moeten kennen en zelf
verzekerd moeten zijn om
tot iets in staat te zijn. Ben je
dat niet dan faal je en kun je
ook weinig uitrichten tegen
het waarom van dat falen.
Je onderbewustzijn is het
enige veld in je hersens, dat
je de mogelijkheid biedt je
zelf te leren kennen. Mijn
muziek roept beelden uit dat
Andreas
Vollenwei
der: „De luid
ste toon op
een harp ligt
ver onder de
pijngrens van
het gehoor.
Het blijft
steeds prettig
klinken."
- foto cbs
onderbewustzijn op. Dat
heeft niets met vluchten
voor de werkelijkheid te
maken, want dat helpt niet
op den duur. Je mag best
dromen over hoe het zou
moeten zijn, maar het be
langrijkste komt na dat dro
men, dan moet je aan de slag
om jezelf waar te maken."
Als ik het goed begrijp
werk je dus aan een rijkere
mens en dan rijk waar het
beleving en bewustzijn be
treft.
Vollenweider: „We staan
op dit moment voor proble
men als werkloosheid, die
we het hoofd moeten bieden.
Maar als we dergelijke pro
blemen alleen maar oplos
sen zonder de diepere oorza
ken in onszelf te zoeken, dan
staan we binnen de kortste
keren voor een soortgelijk
probleem. Hetzelfde zie je in
feite ook in de medische we
reld gebeuren. Je kunt wel
een kwaal bij iemand gene
zen, maar als je niet de hele
mens geneest, dan zal er een
nieuwe kwaal komen. Je
moet zeker zijn van jezelf,
weten wie je bent. Is dat niet
zo, dan ben je in feite ook
niet in staat iets aan ande
ren over te brengen."
„Als je een echte persoon
lij kheid bent, dan kun j e niet
verkeerd begrepen worden.
Ik bedoel niet, dat je naar
binnen gericht moet zijn zo
als de hippies dat waren. Ik
verkondig geen nieuw Uto
pia. Dat is de fout, die de
hippies wel maakten. Zij
droomden van een perfecte
wereld, zonder rekening te
houden met de praktische
mogelijkheden. Dezelfde
fout maken veel religies ook.
Zij houden de gelovige een
perfecte mens voor zonder
dat ze die gelovige leren te
leven met zijn eigen tekort
komingen."
Drieluik
Hoe moet je dat zien op je
elpees 'Behind the gardens'
en 'Caverna magica'?
Vollenweider: „Die twee
platen vormen samen met
mijn volgende een drieluik,
waarin de ontwikkeling van
het leven vanuit het water,
op het land en in de lucht
verklankt wordt. De grot,
waar op 'Caverna magica'
sprake van is, moet je zien
als je zelf. Je gaat naar je
zelf op zoek binnenin en je
komt als persoonlijkheid
naar buiten. Persoonlijkheid
heeft in dit geval niks te ma
ken met een omhulsel dat is
opgebouwd uit uiterlijkhe
den, die maatschappelijk ge
zien overwicht geven."
Dat zoeken naar bewsut-
zijn gebeurt vaak ook door
middel van drugs. Jouw mu
ziek zal weldadig aandoen
bij iemand die high is.
Vollenweider: „Drugs zijn
niet de manier om tot een
dieper bewustzijn te komen.
Elke drug verstoort de op
bouw van je onderbewust
zijn. Het opslaan van gege
vens in dat onderbewust zijn
wordt uit evenwicht ge
bracht. De grootste fout, die
met elke drug gemaakt
wordt, is dat men denkt het
bewustzijn ermee te kunnen
verruimen. Dat is onmoge
lijk, je kunt niet meer uit je
bewustzijn halen dan er in
zit. Iemand als Timothy
Leary was in staat om met
behulp van drugs alles naar
boven te halen, dat in zijn
onderbewustzijn zat. Daar
voor heeft hij een lange weg
moeten gaan en eigenlijk
had hij nooit over die expe
rimenten moeten publice
ren, want voor een gewoon
mens is zoiets onmogelijk."
Geen angst
Hoe verklaar je jouw plot
selinge succes?
Vollenweider: „In Duits
land en Zwitserland was het
vooral de mond-op-mondre-
clame, die de belangstelling
heeft aangewakkerd. Daar
na hebben de media het op
gepikt en sindsdien is het
snel gegaan. Het succes zal
ook te maken hebben met
die harp. Het instrument
harp boezemt geen angst in,
misschien omdat het van
oudsher met engelen en he
mel wordt geassocieerd.
Daarbij komt dat de luidste
toon op een harp ver onder
de pijngrens van het gehoor
blijft. Het blijft steeds pret
tig klinken."
Ik kan me voorstellen dat
ik een Vollenweider-concert
verkwikt verlaat, terwijl ik
na rockconcerten nog wel
eens verdoofd naar buiten
wil tollen.
Vollenweider: „Dat vind
ik een nadeel van rockmu
ziek. Rockmuziek heeft iets
gevaarlijks. Hij heeft kracht
in zich, maar vaak geen po
sitieve kracht. Rockmuziek
heeft iets destructiefs. Mijn
muzikanten en ik proberen
op het podium te zijn wie we
zijn zonder pose of zo. Con
certen zijn in die zin beter
dan platen, dat er een direc
te stroom van communicatie
is. Een samenwerking tus
sen artiest en publiek. Ik
voel me op het podium sterk
verbonden met mensen, die
achter in de zaal staan. Die
probeer ik te bereiken en als
ik ze bereik is het een goed
concert. Als jij de zaal voelt,
voelt de zaal jou ook."
Dat je nu zo'n succes hebt,
betekent dat voor jou, dat je
op de goede weg zit?
Vollenweider: „Ik blijf
uiteraard kritisch ten op
zichte van mijn eigen werk.
Maar succes zoals nu geeft je
energie om door te gaan en
het legt tevens de druk op je
om nog beter te worden. Ik
hoop er wel mezelf bij te
blijven en ik zal niet ter wil
le van succes gaan musice
ren. Ik werk zoals ik al der
tien jaar werk en ik zal die
werkwijze niet veranderen
als ik het zelf niet nodig
vindt."
Camping Olmenveld
Gapingseweg 5. Serooskerke (W)
01189-1265 b.g.g. 01100-21871
/ij hebben regelmatig
3de gebruikte caravans
ivens zijn wij Paradiso
uwcaravandealer voor
geheel Zeeland
uur op naar Postbus 259,1000 AG
im. Graag ontvang ik het gratis
traks met pensioen".
20.28
Armoede
22.00
Maggie Forbes
Jill Gascoine als Mag
gie Forbes. - fotoanp
[19.12!
Driester
menteel stadium verkeert,
kunnen de resultaten al
worden nagegaan. Voorts
biedt het programma een
reportage over de geschiede
nis van de helicopter, die
slechts een goede veertig
jaar oud is.
Eindelijk komt het in de ne-
f gende aflevering van de te
il levisieserie tot een gesprek
onder vier ogen tussen vader
Terlaet en zijn zoon Paul. De
j laatste heeft zijn vader een
heleboel te verwijten over
zijn verhouding tot zijn
moeder. Paul laat de rustige
L wereld van zijn vader
1 schudden. Evert heeft nooit
echt van Amelie gehouden,
zoals zijn zoon hem nu doet
I inzien. Maar de liefde tussen
I Henri en Ada Vervoort
f maakt rasse vorderingen en
Ammy blijft niet in het on
gewisse hiervan.
Babbelonië
Pim Jacobs en zijn team
(Lous Haasdijk, Willem
Duys en Jos Brink) laten
vanavond de acteurs Pieter
Lutz, Piet Römer en Bruni
Heinke naar de onderwer
pen raden.
Politieagente Maggie Forbes
gaat vanavond de baan op.
Er heerst grote onrust in de
hoertjeswereld, omdat een
lvan de meisjes vreselijk
werd toegetakeld met een
j scheermes, terwijl een ander
|fliet een doorgesneden keel
's gevonden. Vermomd als
flame van lichte zeden pro-
jbeert Maggie de zaak uit te
[Zoeken.
Piet Römer in Babbe
lonië. - foto archief de stem
20.40
Mark Telford,
bankier
De tweede aflevering van de
Engelse serie uit de ban
kierswereld brengt de
hoofdrolspeler Mark Telford
in Dover, waar hij op eigen
verzoek benoemd is tot di
recteur van de vestiging van
Knights Bank aldaar. Zijn
vrouw Sylvia, die haar be
zigheden in Londen heeft,
voelt er niets voor om naar
Dover te verhuizen, even
min trouwens als zijn 17-ja-
rige zoon Mark, die in Lon
den naar school gaat.
21.30 Maritiem
/Plaats:
i> Programma met
«huid ter Weijden 'Driester'
ordt aandacht besteed aan
"mputers, waarmee op
scholen wordt lesgegeven.
^et 'eren per com
puter nog in een experi-
De wereld-zeevaart is het
onderwerp van de tweede
aflevering uit de documen
taire serie over Nederlan
ders en de zee: Maritiem.
Van de historie van het
schip af wordt een beeld ge
geven van de soorten sche
pen, waarmee hedentendage
goederen vervoerd worden
tot en met de Nederlandse
specialiteit: het vervoer van
zware ladingen met alleen
voor dit doel ontwikkelde
scheepstypen.
NOS
09.30 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
10.00 Schooltelevisie.
TROS
16.00 In vogelvlucht.
Filmimpressie van Sloten.
16.10 Surfen - een kwestie van
durven (2). Herhaling.
16.25 Sons and daughters.
Australische serie.
17.10 Weekend
weersverwachting. Door Jan
Pelleboer.
TELEAC
18.25 Fotograferen en filmen
(3). Herhaling.
NCRV
18.55 Slakkie en Puntmuts.
Tekenfilmserie.
19.00 Zo vader, zo dochter.
Spelprogramma met Gerard
van den Berg.
19.25 Operatie Wombat.
Australische serie voor de
jeugd. Zesde deel.
20.00 Journaal.
20.28 Armoede. Serie van
Peter van Gestel naar het
boek van Ina Boudier-Bakker.
Negende aflevering: Ammy.
21.20 Hier en nu.
Actualiteiten.
22.00 Maggie Forbes. Engelse
politieserie. Afl.: Een
gevaarlijke opdracht.
22.50 De Quakers.
Documentaire serie van Jan
de Hartog. Deel 7.
23.20 Journaal.
23.25 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
NOS
13.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.15 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
18.20 Paspoort. Informatie
voor de gastarbeiders.
18.30 Sesamstraat.
18.45 Jeugdjournaal.
19.00 Journaal.
AVRO
19.12 Driester. Informatie over
wetenswaardige zaken.
20.05 Babbelonië.
Spelprogramma.
20.40 Mark Telford, bankier.
Engelse serie van Brian Clark.
Tweede aflevering.
NOS
21.30 Maritiem. Serie over
Nederlanders en de zee.
Tweede afl.: Wereld-zeevaart.
22.30 Journaal.
22.45 Den Haag vandaag.
Parlementaire actualiteiten.
23.00 Nieuws voor doven en
slechthorenden.
14.00 Schooltelevisie.
18.00 Tik tak. Peuterserie.
18.05 Chips. Amerikaanse
jeugdserie. Dertigste
aflevering.
18.50 Jukebox. Spandau
Ballet.
18.55 Tij drover: Bridge stap
voor stap (2).
19.10 Librado. Uitzending
door derden.
19.40 Morgen. Overzicht
programma's en
mededelingen.
19.45 Journaal en
sportberichten.
20.10 Kunst-zaken. Kunst- en
cultuuractualiteiten.
20.15 Cinemanie. Filmkwis
met Michel Follet.
21.10 Panorama.
Actualiteiten.
22.00 Dallas. Serie.
22.40 Journaal. Aansluitend:
Coda (muziek).
19.00 Een vinger in de pap.
Jongerenprogramma.
19.40 Morgen. Overzicht
programma's en
mededelingen.
19.45 Journaal en
sportberichten.
20.10 Kunst-zaken. Kunst- en
cultuuractualiteiten.
20.15 Wikken en wegen.
Herhaling
consumentenrubriek.
20.55 De vlucht van de duif.
Tv-spel van Donald Wilson.
21.55 Schooltelevisie.
19.30 Journaal.
20.00 Autant savoir.
Communautaire televisie.
20.25 Yanks. Amerikaanse
speelfilm van John
Schlesinger (1979).
22.40 Le carrousel aux images.
22.55 Journaal.
08.10 Schooltelevisie.
09.25 Het programma met de
muis.
10.00 Journaal en
achtergrondinformatie.
10.23 De verkeerde diagnose.
Herhaling.
12.10 ZDF-magazine.
12.55 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
13.15 Videotext voor iedereen.
16.10 Journaal.
16.15 De discussie.
17.00 Tom Sawyer en Huck
Finn. Jeugdserie naar Mark
Twain.
17.25 Wolkenrijder Zoon.
Poppenkast (2).
17.50 Journaal.
18.00 Actualiteiten.
18.25 Gastspieldirektion Gold.
Serie over een
theaterdirecteur.
19.00 Dokter Teyran. Franse
dramatische serie.
20.00 Journaal. Aansluitend:
Het zevende zintuig.
Verkeerstips.
20.18 Duitsland voor de
verkiezingen.
22.30 Achtergrondinformatie.
23.00 Boeveneer. Duitse
boevenkomedie van Wolfgang
Staudte (1966).
00.30 Journaal.
15.57 ZDF-Uw programma.
16.00 Journaal.
16.04 Het fascinerende heelal.
Serie over moderne
astronomie.
16.35 De Mumins.
Tekenfilmserie.
17.00 Journaal.
17.08 Tele-illustratie.
17.50 4 Hoffmanns en 5
Cupovics. Serie over twee
families. Aansluitend:
Journaal.
18.20 Sherlock Holmes en dr.
Watson. Pool-Engelse serie.
18.57 ZDF-Uw programma.
19.00 Journaal.
19.30 De grote prijs. Spel voor
schrandere mensen.
20.50 De grote hulp. Balans
van de Actie Zorgenkind.
21.00 Actualiteiten.
21.20 Iedere dag gierstebrij.
Reportage over de
hongersnood in de Sahel.
22.05 De reus. Tv-spel van
Michael Klier.
23.25 Journaal.
18.00 Tv-cursus natuurkunde.
18.30 Het programma met de
muis.
19.00 Het actuele uurtje.
20.00 Journaal.
20.15 Film op donderdag:
Flamingo Road. Amerikaanse
speelfilm van Michael Curtiz
(1949).
21.45 Spiegel van het land.
Reportage over twee jonge
ondernemers.
22.15 Hoofden in de
geschiedenis. Documentaire
over Fra Girolamo
Savonarola.
23.00 Een vrijheidsboom in
Duitsland: De Duitse
Jacobijnen. 23.45 Journaal.
6.09 (NCRV) Vandaag donderdag -
8.06 Actualiteiten - 9.03 Wie weet
waar Willem Wever woont? - 10.03
Muziekjes bij de koffie - 11.03 Het
Hollands kwartiertje - 11.30
Twaalfuurtje - 11.50 Culinaire tips
- 12.40 Middagpauzedienst - 13.06
Actualiteiten - 13.20 NCRV-glo-
baal - 16.02 Goudenregen Ensem
ble - 16.30 Kleuterprogramma -
16.40 Van stad en land - 17.02 Roze-
geur en prikkeldraad - 18.06 Ac
tualiteiten - 19.02 Muziek in de
vrije tijd - 20.03 Vierkant - 21.02 Op
de vrije toer - 22.02 Sportprogram
ma - 23.02 (NOS) Met het oog op
morgen - 0.02 (KRO) Oogluik - 1.02
Niemandsland - 6.02 Ontbijtshow.
7.20 (AVRO) Actueel er» informa
tief - 9.05 Gymnastiek voor de
vrouw - 9.15 De werkbank - 9.33
Open school - 10.03 Buiten - 11.03
Duimeland - 11.10 Schoolradio -
11.33 Kijk op kunst - 12.00 Radio
journaal - 12.03 Zakelijke bespie
gelingen - 12.36 Radiojournaal -
12.50 Regio-naai - 13.10 Lunchge-
sprekken met en over leden van
kabinet en parlement - 13.57 Fi
nancieel nieuws - 14.00 (NOS) Oor
logsvoorbereiding en vredesver-
wachting - 14.33 Radiovolksuni
versiteit - 15.03 (KRO) Over profe
ten van vroeger en nu - 15.20 De
wereld op donderdag - 18.10 Een
week Europese politiek - 18.30
IKON-programma - 19.00 (KRO)
Commentaar op een lied - 19.10 Be
richten uit het achterland - 19.20
Nieuwe ontwikkelingen en moge
lijkheden, de invloed op de samen
leving en onze verantwooordelijk-
heid voor wetenschapsbeoefening -
20.03 Radio Vitrine - 20.30 Specta-
kel - 21.30 Teleac - 22.40 Meditatie
diensten in de veertigdagentijd -
23.00 Het kastje van oma - 23.45 Ter
overweging.
7.02 (TROS) De havermoutshow -
9.02 Hugo van Gelderen -11.03 Pol-
derpopparade en de Nederlandsta
lige top 10 - 13.03 50 pop of een en
velop - 15.03 Tros top 50 - 18.03
(NOS) De avondspits - 19.02
(TROS) De Engelsepopmuziek in
de jaren '50 en '60 (26) - 20.02 Soul-
en discoshow - 22.02 Sesjun - 23.02
Wim van Putten.
7.02 (VARA) Morgenrood - 9.00 Or-
feo et Euridice. Opera van von
Gluck - 11.15 Gevarieerd morgen
concert - 12.25 Operette - 13.05 Ge
varieerd concertprogramma - 14.30
(EO) Orgelbespeling - 15.00 Open
huis - 16.00 Woord en lied - 16.40
Theologische verkenningen - 17.00
Overname Hilversum 2 - 20.00
(NOS) Het Orlando Kwartet:
Schubertiade 1983 - 21.00 Onder de
groene linde - 21.15 Nederlandse
muziek - 22.00 Muziek uit de Mid
deleeuwen en Renaissance - 22.30
Horizon.
22.00
Dallas
De bruiloft van J.R. en Sue
Ellen is achter de rug, com
pleet met vechtpartijen die
in het zwembad eindigden.
J.R. lijkt het steeds moeilij
ker te krijgen met zijn
merkwaardige pogingen de
absolute macht bij Ewing te
krijgen. Maar ais de olieba
ronnen hun jaarlijkse bar
becue organiseren zorgt hij
toch weer voor een onver
wachte stunt.
20.55
Vlucht van
de duif
Alfred Pleiter bewerkte dit
televisiespel van Donald
Wilson. Het is al eerder door
de VARA uitgezonden. Drie
heren met topfuncties (Ed-
mond Classen, Pieter Lutz,
Bram van der Vlugt) vliegen
aan boord van een charter-
vlietguig, „De duif", naar
Parijs en praten met enige
minachting over de vrouw.
Dan blijkt zich in de baga
geruimte een vrouw ver
stopt e hebben die op het
punt staat te bevallen. De
drie vrouwenhaters moeten
de handen uit de mouwen
steken en blijken echt niet
zo kwaad te zijn.
20.18
Duitse
verkiezingen
Duitsers naar de stembus
om een nieuw parlement te
kiezen. Er wordt in dit pro
gramma druk gespeculeerd,
of de Christen-Democraten
van Kohl hun voorsprong
zullen kunnen consolideren.
Hebben de socialisten kans
op een nieuwe meerderheid
en zal de liberale FDP ver
dwijnen?
23.00 Boeveneer
De Duitse boevenkomedie
van Wolfgang Staudte (1966)
met Gert Fröbe in de hoofd
rol naar een toneelstuk van
Charles Rudolph geeft een
satirische visie op de Ber-
lijnse onderwereld in de ja
ren twintig. Staudte, een
van de beste Duitse filmre
gisseurs van na de oorlog,
staat bekend om zijn cyni
sche kijk op de Duitse (on)
deugden.
Orje komt na zijn
tuchthuis-periode terecht in
een massage-saion, waar hij
een club van doorgewinter
de criminelen ontmoet.
[21.20]
Iedere dag
gierstebrij
Binnenkort trekken de
Zo'n katastrofale hongers
nood ais tien jaar geleden in
het gebied van de Sahel lijkt
voorgoed voorbij. Sinds kort
slaagt men er in Niger in
voedselvoorraden aan te
leggen, die genoeg zijn om
de periode van de grote
droogte te overbruggen.
Iedere bewoner is nu verze
kerd van zijn dagelijkse
portie gierstebrij.
TV-spel „De vlucht van de duif'. - foto archief de stem