Horeca Terneuzen: droevig gesteld met taxi-vervoer Agenten werkeloos in Axelse raadszaal Zeeuwse overheid joeg achter hersenschim aan de 4 in 1 krant" 'rovinciaal bestuur speelt iejaardenoorden bal toe: PSTEM 4Kan radarketen W ester schelde eenvoudiger?' DE STEM. (ieuwe kans kor VOW Geen werk op KMS voor schoonmakers «ff* WOENSDAG 23 FEBRUAR11983. {tuner dwingt ibinet tot ïieuw overleg MIDDELBURG - Het provinciaal bestuur van Zeeland waagt zich niet aan een uitspraak over de omstandigheden waaronder huisdie ren in bejaardenoorden toegelaten kunnen worden. Geen diploma: Horecabedrijf Sas bedreigd met sluiting Lijst met handtekeningen naar GS Slapend' Onderzoek Twee tieners vernielden voor duizenden aan scholen Onderzoek over vaste oeververbinding Westerschelde Antwerpse Scheepvaartvereniging: ~DAGBIAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND VAN ZEELAND T18 PAGINA ZEELAND 1 uisdier in ehuis zelf e regelen Van onze I parlementaire redachtie BN HAAG - Een meerder- lid van de Tweede Kamer zal [ministers Ruding (Finan- In) en Smit-Kroes (Verkeer Waterstaat) vandaag vra- n opnieuw in overleg te tre il met de provincie Zeeland Ier de aanleg van de vaste ververbinding Westerschel- ■Van der Doef (PvdA) en Te leldhuis (VVD) kregen giste- In van hun beider fractie- Immissies groen licht van- lag dit standpunt in te ne- len in een mondeling overleg Jet de beide ministers. Van kt CDA waren gisteravond 1 kamerleden Eversdijk, tnr.ekam en Van Dijk onbe- febaar, maar vast staat wel, I minstens ook een deel van J CDA-fractie hernieuwd krleg zal bepleiten. IWij zijn nooit grote voor- Inders geweest van de brug- Inel, maar we hebben toch Ite twijfels of dit negatieve keringsoordeel wel overeind Ti blijven. In ieder geval Pot nu de zaak weer openge- fcid worden. De regering pt zich uitdrukkelijk bereid Irklaren tot nieuw overleg, ft name over de alternatie- ji die Zeeland heeft aange- Pgen," aldus Van der Doef, eraan toevoegt: „Wij zijn FS lang niet toe aan een nee". lOok Te Veldhuis vindt dat P'and „nog een kans moet jlgen". „in januari was er fn gelegenheid om over al- Tiatieven te praten. Zeeland pt die alternatieven inmid- wel, en volgens commis- f s van de koningin Boertien ■ft het provinciebestuur nog Tf achter de hand dan het [verteld heeft. Dat kan in juw overleg allemaal naar ten komen". lieuw overleg, dat een ver- lg moet worden op de afge- pken onderhandelingen van |Jf Januari, toen Ruding en fit-Kroes de VOW schrap- f. noeft volgens Te Veldhuis |t lang te duren. „Het gaat pers alleen over de vraag Pet project betaalbaar is. TF niet". Volgens Van der Jef moet desnoods de deadli- |i' lu'i) maar worden opge- n als het overleg meer fl zou vragen. F*DVOOR ZUIDWEST NEDERLAND {toren I er neuzen, Hulst en Goes, lossen en telefoonnum- ?sop pagina 2. (öactie 'neuzen Rein van der «mi (editie-chef). Jan Jan- 1,1 chef). Frank Dey, F de Schipper, Cor de T°n Koomen Hulst: Eugène Ver- iGoes: Gé van Ber- 1 Middelburg: Henk Post- u°stburg: Co Meertens. ficepunten dsterzande: mevr. Neve, Jkiexanderstr. 4, 01148- dentie-expl. ïcteur Zeeland: C Me- Pnvé 01150-95839. Van een onzer verslaggevers De kwestie behoort per tehuis te worden gere geld en zowel bewoners als personeel moeten daarbij inspraak heb ben. Gedeputeerde staten hebben dit laten weten aan de staats secretaris van WVC, besturen van de tehuizen, onderne mingsraden en bewonerscom missies. Het college voelt er niets voor om de kwestie te regelen via de provinciale verordening op de bejaardenoorden. De verordening zegt nu niets over huisdieren. Er is dus ook geen verbod, merken gedeputeerde staten op. De kwestie (het gaat vooral om de toelating van honden of katten), houdt de gemoederen in Zeeland al geruime tijd be zig. Het provinciaal bestuur liet zich door verschillende in stanties adviseren. Bewoners van bejaardentehuizen zelf reageerden spontaan op deze adviezen en het resultaat was grote verdeeldheid. Gedeputeerde staten base ren hun houding ondermeer op de volgende argumenten: Het is heel vervelend als be jaarden hun hond of kat niet mee kunnen nemen als zij in een bejaardenoord worden op genomen. Aan de andere kant moet worden bedacht dat de bejaar den - vooral als zij wat ouder zijn en niet meer zo mobiel - hun huisdieren niet steeds zelf kunnen verzorgen. Van de familieleden kan niet worden verwacht dat zij de verzorging overnemen. Ook het personeel kan hier niet toe worden verplicht. De mindere validiteit van bejaarden kan sneller tot on gelukken met honden en kat ten leiden. Van de bewoners van de be jaardenoorden die tegenstan der van de opname van huis dieren zijn kan niet worden verlangd dat zij meebetalen in de extra kosten die de dieren met zich meebrengen. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Café-res taurant De Oude Brug in Sas van Gent dreigt gesloten te worden omdat uitbater C. van der Wende niet over voldoen de papieren beschikt. Hij heeft wel zijn horeca-papieren, maar nog niet het diploma handelskennis. Reden voor het gemeentebestuur om in te grijpen. Van der Wende verweerde zich daar gisteren tegen tij dens een arob-zitting van ge deputeerde staten. Zijn advo caat voerde aan dat de zaak wel degelijk wettelijk in ordé is omdat een boekhoudster, die gratis als bedrijf leidster dienst doet, wel over het ver eiste diploma beschikt. Van der Wende noemde het gisteren onbegrijpelijk dat de gemeente hem eerst anderhalf jaar z'n gang heeft laten gaan en nu ineens in wil grijpen. „Dan hadden ze dat beter met een kunnen doen, dan had ik de zaak niet hoeven opknap pen". Een woordvoerder van de gemeente voerde ter verdedi ging aan dat men in Sas van Gent niet meteen staat te tr appelen om de puntjes op de i te zetten wanneer iemand een horeca-zaak overneemt. „Dan willen we zo iemand eerst rus tig de gelegenheid geven z'n papieren te halen". De advocaat van Van der Wende vroeg in ieder geval respijt tot juni, wanneer zijn cliënt voor het vereiste pa piertje geslaagd hoopt te zijn. De woordvoerder van de ge meente liet daarop weten dat burgemeester en wethouders zo'n overbruggingsperiode best in ogenschouw willen ne men, Gedeputeerde Staten be raden zich nu over de zaak. Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN - Met het taxi vervoer in Terneuzen is het 's avonds zeer droevig gesteld. Dat beweren bijna twintig ho- reca-ondernemers in een ver klaring die gisteren werd overhandigd aan Gedeputeer de Staten van Zeeland. Hun handtekeningen onder de ver klaring werden maandag avond in snel tempo verza meld door Terneuzenaar M. Potters, die zelf met een taxi wil gaan rijden. Hij kreeg daarvoor geen toestemming van de gemeente omdat in Terneuzen al 19 taxi vergunningen zijn uitgegeven. Potter wees er gisteren in een verweer tegenover Gedepu teerde Staten op dat 17 van die vergunningen in handen zijn van de Terneuzense taxi-cen trale, die er maar 16 van zou benutten. De 2 andere vergun ningen zijn in handen van een ander taxi-bedrijf dat inmid dels een 3de vergunning heeft aangevraagd. Volgens Potters komt de monopoliepositie van de taxi centrale de dienstverlening in de avonduren niet ten goede en hij weet zich daar nu in ge steund door een flink aantal horeca-ondernemers. Hij zei gisteren dat in Terneuzen 's avonds soms maar één tot twee taxi's beschikbaar zijn. „Wachttijden van een half uur tot een uur zijn heel gewoon". Hij vond dan ook dat de „sla pende" vergunning van de ta xi-centrale maar moest wor den ingetrokken ten gunste van hemzelf, „een ondernemer die er nog wel brood in ziet". Woordvoerder G. Chris- tiaanse van de gemeente Ter neuzen noemde het verlenen van een vergunning aan Pot ters niet in het belang van een duurzame en redelijke ver voersvoorziening. Hij wees er daarbij op dat de taxi-centrale gemiddeld nog maar 13 auto's op straat heeft rijden omdat het aantal passagiers ten ge volge van de economische re cessie zou zijn afgenomen. Hij bracht verder in het midden dat er steeds meer concurren tie is van snabbelaars die een centje bij willen verdienen Gedeputeerde P. Boersma wilde desalniettemin van hem weten of Terneuzen wel eens onderzocht heeft of de dienst verlening door de taxi-centra le wel optimaal is. Zo'n onder zoek bleek niet gehouden te zijn, maar Christiaanse bracht ter verdediging naar voren dat er bij de gemeente geen klach ten over het functioneren van de centrale bekend zijn. Tijdens de zitting bleek dat Potters wel kredietwaardig heids- en betrouwbaarheids papieren in handen heeft, maar niet het tevens vereiste vakdiploma. Hij voerde daar tegenover aan dat hij wel over zeven jaar praktijkervaring beschikt. Een vertegenwoordi ger van de rijksverkeersin spectie noemde de aanwezig heid van een diploma echter onontbeerlijk. De commissaris van de ko ningin C. Boertien vond het een vreemde zaak dat de ge meente Terneuzen niet meteen al gecontroleerd had of Potters wel over de benodigde papie ren beschikt. De vertegen woordiger van de rijksver keersinspectie bevestigde dat Terneuzen daarmee in strijd met de wettelijke bepalingen heeft gehandeld. Gedeputeerde Staten gaan zich nu over de zaak beraden. Vervolg van pagina 1 De grote onderaannemers kunnen de kat nog uit de boom kijken. Ook zij weten niet of er voor hun werk nog betaald zal worden, maar zetten hun acti viteiten op De Schelde voorlo pig nog voort. Een woordvoer der van de Vlissingse vesti ging van Rotterdamsch Zand straal- en Schildersbedrijf (ongeveer 100 personeelsleden) sprak gisteren geruchten te gen dat het vrijdag met de werkzaamheden op De Schel de stopt wanneer er geen geld op tafel komt. Ook bij de Vlissingse vesti ging van het elektrotechnisch bedrijf Rietschoten Hou- wens (225 personeelsleden) en bij andere grotere onderaan nemers verkeert men in onze kerheid. Vanavond praten de onder aannemers, hun personeel en de vakbonden over de situatie tijdens een bijeenkomst in het Vlissings Scheldekartier. Onder het personeel van De Schelde zelf neemt de onrust toe doordat steeds meer werk nemers er op de zogenaamde wachtkaart terecht komen, wat betekent dat er eigenlijk geen werk voor hen is. Voor zover ze nog wel werk ver richten hoeven ze geen tijd- bonnetjes meer in te vullen. Na de stemming over de plaats van het woonwagenkamp verlaten de Koewachters de vergaderzaal. De woonwagenbewoners blijven zitten - FOTO WIM KOOIJMAN Van een onzer verslaggevers AXEL - Twee keer moest burgemeester A. Hack van Axel gisteravond een schuchter applaus de kop indrukken. Het was de enige „wanklank" vanaf de publieke tribune tijdens de discussie van de gemeenteraad over de vraag waar het nieuwe woonwagenkamp moet komen. Het gemeentebestuur was voorbereid op ordeverstoringen, getuige de aanwe zigheid van drie agenten in het water schapsgebouw, waarheen de raad was uitgeweken. Maar de politie moest wer keloos toezien hoe de raad zich simpel (slechts twee stemmen tegen) schaarde achter de Emmabaan bij Koewacht als lokatie voor het centrum. De toekomstige bewoners van het kamp zaten stilzwijgend op de voorste rijen van de tribune, tientallen Koe wachtenaren verdrongen zich daarach ter, in de gang en in een speciaal ine- gricht zaaltje om de discussie te volgen. Hun boe-geroep bleef ook al achterwege en het afkeurend gemompel bereikte nooit de oren van de raadsleden voor wie het was bestemd. Of Koewacht nu alle wettelijke mo gelijkheden gaat aangrijpen om het nieuwe centrum tegen te houden, zoals een anoniem actiecomité dat dal heeft aangekondigd, is nog de vraag. Gister-, avond wierp niemand zich op als woordvoerder. Die was er wel namens de gelukkige woonwagenbewoners. „Tevreden", waren ze. „En ach, die inte gratie, dat komt vanzelf wel". Ze hopen wel op de „menswaardige spelregels", waarop ook de stichting ka tholiek onderwijs uit Koewacht heeft aangedrongen. Een brief van de stich ting werd op het laatste moment nog voorgelezen door burgemeester Hack en leidde tot het eerste, door hem scherp onderbroken applausje. De stichting distantieerde zich trouwens nadrukke lijk van de anonieme actiegroep. Het steuncomité Behoud Werkgelegenheid De Schelde beraadt zich donderdagavond met de werknemers van de RSV-ijzergieterij in Middel burg over de eventuele nood zaak tot verdere acties. Men verwacht deze week wat meer zekerheid over de pogingen om de sluiting van dit bedrijf voorlopig ongedaan te maken. Directie en ondernemingsraad van de gieterij hebben daar over vandaag een gesprek met de bewindvoerders. De garan tie van een lening, waarmee de gemeente Middelburg het loon van de werknemers bij de gieterij voorlopig wil veilig stellen, werd gistermiddag door gedeputeerde staten goedgekeurd. Daardoor is de kans op een spoedig faillisse ment wat kleiner geworden. Het steuncomié gaat probe ren de Vlissingse middenstand nog wat meer te activeren. Het heeft Walcheren en ook ande re delen van Zeeland inmid dels overspoeld met pamflet ten en verzoeken om protest- kaarten naar regering en par lement te sturen. De gemeenten op Walcheren hebben positief gereageerd op het verzoek om verkiezings- borden te plaatsen waarop in formatie over De Schelde kan worden geplakt. De popmanifestatie, waar mee werkloze jongeren hun solidariteit willen betuigen, wordt gehouden op 12 of 19 maart in de mts of de sporthal te Vlissingen. Men is momen teel in onderhandeling met een „publiekstrekker". De CDA-afdeling Zeeland heeft de eigen bewindslieden en kamerleden „van ganser harte kracht en wijsheid toe gebeden" om tot beslissingen te komen waar heel Zeeland „tot in lengte van jaren dank baar voor zal blijven. Dat kan men lezen in een brief, waarin nogmaals met klem aan de eigen bewindslieden en ka merleden wordt gevraagd de KMS te redden. De PvdA-afdeling Zeeland heeft haar kaderleden via een extra editie van haar medede lingenblad opgroepen de acties voor de KMS te steunen. Van onze correspondent TERNEUZEN - De Terneu zense gemeentepolitie arres teerde de 15-jarige I.H.K. en de 12-jarige J.P.T, beiden uit Terneuzen, die bekenden voor enkele duizenden guldens schade te hebben aangericht aan diverse lagere schoolge bouwen. Op 2 mei, 11 juni en 4 augus tus van het vorige jaar en 18 februari 1983 vernielden zij met behulp van stenen en een katapult een groot aantal rui ten van De Stelle, De Wiekslag en de Prins Willem Alexan- derschool. Zij bekenden alle bei hun aandeel in de vernie lingen en werden daarna vrij gelaten. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG NIJMEGEN - Het is nooit de bedoeling van de rijksoverheid geweest toestemming te geven voor de aanleg van de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde. Het pro vinciaal bestuur van Zeeland had dat kunnen weten, maar heeft desondanks lang een hersenschim nagejaagd. Dat is de voornaamste conclusie uit een onderzoek naar het besluitvormingspro ces rond de VOW, dat is uitgevoerd door de vakgroep Bestuurskunde, bijgestaan door de afdeling Bestuursrecht, beiden van de Nijmeegse universiteit. De enige minister die zich volgens de onderzoekers fel voor de VOW heeft in gespannen was Westerterp in het kabinet Den Uijl. Echter tevergeefs. Binnen het kabinet-Den Uyl vond hij schatkistbe waarder Duisenberg tegenover zich. Op een gegeven moment laaide de ruzie tus sen die twee over de VOW zo hoog op, dat met aftreden werd gedreigd. Het bleef bij dreigen, Duisenberg kreeg z'n zin. Daarna toen al sprake was van een re cessie slaagde Zeeland erin afspraken te maken met het kabinet Van Agt. Met de aanleg van de VOW zou begonnen wor den als voor 30 juni 1983 alle beroepspro cedures en vergunningen waren afge handeld én de rente op de kapitaalmarkt beneden de 10 procent zou zijn gedaald. Den Haag dacht, zeggen de onderzoe kers, daarmee weer lange tijd 'gewonnen' te hebben. Echter, toen vorig jaar de ren te beneden de 10 procent daalde, trok Zeeland weer aan de bel, hoewel enkele beroepen nog niet waren afgehandeld. De ministers Ruding en Smit-Kroes wezen het project echter eensgezind af, nu om dat nieuwe verkeersprognoses een te groot financiëel risico te zien zouden ge ven. Zoals al aangekondigd zal de Kamer commissie voor Verkeer en Waterstaat en die voor Financiën vandaag met de ministers over de afwijzing praten. Daarbij komen ook de pleidooien van de Zeeuwse bestuurders voor de WOV en hun recente suggesties voor een enigszins goedkopere uitvoering aan de orde. De kans dat het parlement het licht alsnog op groen zet is volgens de onder zoekers echter niet groot: de bomen groeien immers niet meer tot in de hemel. Wat moet men met een project, dat in middels ruim 1 miljard gulden gaat kos ten en waarvan de rentabiliteit uiterst twijfelachtig is, stellen ze. Van een onzer verslaggevers ANTWERPEN - De Antwerp se Scheepvaartvereniging vraagt zich af of het ontwerp voor de walradarketen langs de Westerschelde niet kan worden vereenvoudigd zonder aan het resultaat afbreuk te doen. Dit gezien de snelle evo lutie op elektronisch gebied. De Scheepvaartvereniging constateert in het gisteren verschenen jaarverslag 1982, dat er wat de uitbreiding van de walradarketen langs de Westerschelde betreft, weinig vooruitgang valt te melden. Het nut er van wordt niet be twist. Toch aarzelt de Belgi sche regering vanwege de ho ge kosten en Tasten. De Antwerpse Scheepvaart vereniging constateert dat Ne derland ongeduldig wordt. Ook de Scheepvaartvereni ging spreekt haar ongerust heid uit over de Nederlandse plannen om de verdere verdie ping van de Westerschelde te koppelen aan de levering van Belgisch Maaswater. Zij wijst er in het jaarverslag nadruk kelijk op dat het hier om een normale aanpassing van de ri vier gaat. „Zij moet op haar eigen kenmerken en verdien sten worden beoordeeld, en niet kunstmatig aan het vraagstuk van het Maaswater worden gekoppeld", aldus de Antwerpse Scheepvaartvere niging. Het jaarverslag besteedt uitgebreid aandacht aan de forse stijging van de loodsta- rieven op de Schelde en de Scheldemonding. Ingevolge de in het Schelde-reglement voorziene automatische aan passing van de pariteit tussen de Belgische frank en de Ne derlandse gulden, werden zij met ongeveer 9,6 procent ver hoogd op 1 april 1982, en met circa 4 procent op 12 augustus 1982. Daarenboven wordt na ge meenschappelijk overleg tus sen de Nederlandse en de Bel gische regering nog een eigen lijke verhoging van 9,5 procent toegepast vanaf 1 januari 1983. De loodsgeldtarieven in ande re Belgische loodswateren werden op identieke wijze aangepast. De reders zijn met deze gang van zaken niet gelukkig. Zij hebben voor matiging ge pleit. Volgens de Scheepvaart vereniging heeft Antwerpen het -globaal gezien- in 1982 goed gedaan. Het goederen vervoer steeg met circa 5,5 procent (Rotterdam min 0,4 procent). I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 11