Horeca Terneuzen:
droevig gesteld
met taxi-vervoer
Agenten werkeloos in Axelse raadszaal
Zeeuwse overheid joeg
achter hersenschim aan
de 4 in 1 krant"
'rovinciaal bestuur speelt
iejaardenoorden bal toe:
PSTEM
4Kan radarketen
W ester schelde
eenvoudiger?'
DE STEM.
(ieuwe kans
kor VOW
Geen werk op KMS
voor schoonmakers
«ff*
WOENSDAG 23 FEBRUAR11983.
{tuner dwingt
ibinet tot
ïieuw overleg
MIDDELBURG - Het provinciaal bestuur van
Zeeland waagt zich niet aan een uitspraak
over de omstandigheden waaronder huisdie
ren in bejaardenoorden toegelaten kunnen
worden.
Geen diploma:
Horecabedrijf
Sas bedreigd
met sluiting
Lijst met handtekeningen naar GS
Slapend'
Onderzoek
Twee tieners
vernielden
voor
duizenden
aan scholen
Onderzoek over vaste oeververbinding Westerschelde
Antwerpse Scheepvaartvereniging:
~DAGBIAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
VAN ZEELAND
T18 PAGINA ZEELAND 1
uisdier in
ehuis zelf
e regelen
Van onze
I parlementaire redachtie
BN HAAG - Een meerder-
lid van de Tweede Kamer zal
[ministers Ruding (Finan-
In) en Smit-Kroes (Verkeer
Waterstaat) vandaag vra-
n opnieuw in overleg te tre
il met de provincie Zeeland
Ier de aanleg van de vaste
ververbinding Westerschel-
■Van der Doef (PvdA) en Te
leldhuis (VVD) kregen giste-
In van hun beider fractie-
Immissies groen licht van-
lag dit standpunt in te ne-
len in een mondeling overleg
Jet de beide ministers. Van
kt CDA waren gisteravond
1 kamerleden Eversdijk,
tnr.ekam en Van Dijk onbe-
febaar, maar vast staat wel,
I minstens ook een deel van
J CDA-fractie hernieuwd
krleg zal bepleiten.
IWij zijn nooit grote voor-
Inders geweest van de brug-
Inel, maar we hebben toch
Ite twijfels of dit negatieve
keringsoordeel wel overeind
Ti blijven. In ieder geval
Pot nu de zaak weer openge-
fcid worden. De regering
pt zich uitdrukkelijk bereid
Irklaren tot nieuw overleg,
ft name over de alternatie-
ji die Zeeland heeft aange-
Pgen," aldus Van der Doef,
eraan toevoegt: „Wij zijn
FS lang niet toe aan een nee".
lOok Te Veldhuis vindt dat
P'and „nog een kans moet
jlgen". „in januari was er
fn gelegenheid om over al-
Tiatieven te praten. Zeeland
pt die alternatieven inmid-
wel, en volgens commis-
f s van de koningin Boertien
■ft het provinciebestuur nog
Tf achter de hand dan het
[verteld heeft. Dat kan in
juw overleg allemaal naar
ten komen".
lieuw overleg, dat een ver-
lg moet worden op de afge-
pken onderhandelingen van
|Jf Januari, toen Ruding en
fit-Kroes de VOW schrap-
f. noeft volgens Te Veldhuis
|t lang te duren. „Het gaat
pers alleen over de vraag
Pet project betaalbaar is.
TF niet". Volgens Van der
Jef moet desnoods de deadli-
|i' lu'i) maar worden opge-
n als het overleg meer
fl zou vragen.
F*DVOOR ZUIDWEST NEDERLAND
{toren
I er neuzen, Hulst en Goes,
lossen en telefoonnum-
?sop pagina 2.
(öactie
'neuzen Rein van der
«mi (editie-chef). Jan Jan-
1,1 chef). Frank Dey,
F de Schipper, Cor de
T°n Koomen
Hulst: Eugène Ver-
iGoes: Gé van Ber-
1 Middelburg: Henk Post-
u°stburg: Co Meertens.
ficepunten
dsterzande: mevr. Neve,
Jkiexanderstr. 4, 01148-
dentie-expl.
ïcteur Zeeland: C Me-
Pnvé 01150-95839.
Van een onzer verslaggevers
De kwestie behoort per
tehuis te worden gere
geld en zowel bewoners
als personeel moeten
daarbij inspraak heb
ben.
Gedeputeerde staten hebben
dit laten weten aan de staats
secretaris van WVC, besturen
van de tehuizen, onderne
mingsraden en bewonerscom
missies.
Het college voelt er niets
voor om de kwestie te regelen
via de provinciale verordening
op de bejaardenoorden. De
verordening zegt nu niets over
huisdieren. Er is dus ook geen
verbod, merken gedeputeerde
staten op.
De kwestie (het gaat vooral
om de toelating van honden of
katten), houdt de gemoederen
in Zeeland al geruime tijd be
zig. Het provinciaal bestuur
liet zich door verschillende in
stanties adviseren. Bewoners
van bejaardentehuizen zelf
reageerden spontaan op deze
adviezen en het resultaat was
grote verdeeldheid.
Gedeputeerde staten base
ren hun houding ondermeer
op de volgende argumenten:
Het is heel vervelend als be
jaarden hun hond of kat niet
mee kunnen nemen als zij in
een bejaardenoord worden op
genomen.
Aan de andere kant moet
worden bedacht dat de bejaar
den - vooral als zij wat ouder
zijn en niet meer zo mobiel -
hun huisdieren niet steeds zelf
kunnen verzorgen.
Van de familieleden kan niet
worden verwacht dat zij de
verzorging overnemen. Ook
het personeel kan hier niet toe
worden verplicht.
De mindere validiteit van
bejaarden kan sneller tot on
gelukken met honden en kat
ten leiden.
Van de bewoners van de be
jaardenoorden die tegenstan
der van de opname van huis
dieren zijn kan niet worden
verlangd dat zij meebetalen in
de extra kosten die de dieren
met zich meebrengen.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Café-res
taurant De Oude Brug in Sas
van Gent dreigt gesloten te
worden omdat uitbater C. van
der Wende niet over voldoen
de papieren beschikt. Hij heeft
wel zijn horeca-papieren,
maar nog niet het diploma
handelskennis. Reden voor het
gemeentebestuur om in te
grijpen.
Van der Wende verweerde
zich daar gisteren tegen tij
dens een arob-zitting van ge
deputeerde staten. Zijn advo
caat voerde aan dat de zaak
wel degelijk wettelijk in ordé
is omdat een boekhoudster, die
gratis als bedrijf leidster
dienst doet, wel over het ver
eiste diploma beschikt.
Van der Wende noemde het
gisteren onbegrijpelijk dat de
gemeente hem eerst anderhalf
jaar z'n gang heeft laten gaan
en nu ineens in wil grijpen.
„Dan hadden ze dat beter met
een kunnen doen, dan had ik
de zaak niet hoeven opknap
pen".
Een woordvoerder van de
gemeente voerde ter verdedi
ging aan dat men in Sas van
Gent niet meteen staat te tr
appelen om de puntjes op de i
te zetten wanneer iemand een
horeca-zaak overneemt. „Dan
willen we zo iemand eerst rus
tig de gelegenheid geven z'n
papieren te halen".
De advocaat van Van der
Wende vroeg in ieder geval
respijt tot juni, wanneer zijn
cliënt voor het vereiste pa
piertje geslaagd hoopt te zijn.
De woordvoerder van de ge
meente liet daarop weten dat
burgemeester en wethouders
zo'n overbruggingsperiode
best in ogenschouw willen ne
men, Gedeputeerde Staten be
raden zich nu over de zaak.
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN - Met het taxi
vervoer in Terneuzen is het 's
avonds zeer droevig gesteld.
Dat beweren bijna twintig ho-
reca-ondernemers in een ver
klaring die gisteren werd
overhandigd aan Gedeputeer
de Staten van Zeeland. Hun
handtekeningen onder de ver
klaring werden maandag
avond in snel tempo verza
meld door Terneuzenaar M.
Potters, die zelf met een taxi
wil gaan rijden.
Hij kreeg daarvoor geen
toestemming van de gemeente
omdat in Terneuzen al 19 taxi
vergunningen zijn uitgegeven.
Potter wees er gisteren in een
verweer tegenover Gedepu
teerde Staten op dat 17 van die
vergunningen in handen zijn
van de Terneuzense taxi-cen
trale, die er maar 16 van zou
benutten. De 2 andere vergun
ningen zijn in handen van een
ander taxi-bedrijf dat inmid
dels een 3de vergunning heeft
aangevraagd.
Volgens Potters komt de
monopoliepositie van de taxi
centrale de dienstverlening in
de avonduren niet ten goede
en hij weet zich daar nu in ge
steund door een flink aantal
horeca-ondernemers. Hij zei
gisteren dat in Terneuzen 's
avonds soms maar één tot
twee taxi's beschikbaar zijn.
„Wachttijden van een half uur
tot een uur zijn heel gewoon".
Hij vond dan ook dat de „sla
pende" vergunning van de ta
xi-centrale maar moest wor
den ingetrokken ten gunste
van hemzelf, „een ondernemer
die er nog wel brood in ziet".
Woordvoerder G. Chris-
tiaanse van de gemeente Ter
neuzen noemde het verlenen
van een vergunning aan Pot
ters niet in het belang van een
duurzame en redelijke ver
voersvoorziening. Hij wees er
daarbij op dat de taxi-centrale
gemiddeld nog maar 13 auto's
op straat heeft rijden omdat
het aantal passagiers ten ge
volge van de economische re
cessie zou zijn afgenomen. Hij
bracht verder in het midden
dat er steeds meer concurren
tie is van snabbelaars die een
centje bij willen verdienen
Gedeputeerde P. Boersma
wilde desalniettemin van hem
weten of Terneuzen wel eens
onderzocht heeft of de dienst
verlening door de taxi-centra
le wel optimaal is. Zo'n onder
zoek bleek niet gehouden te
zijn, maar Christiaanse bracht
ter verdediging naar voren dat
er bij de gemeente geen klach
ten over het functioneren van
de centrale bekend zijn.
Tijdens de zitting bleek dat
Potters wel kredietwaardig
heids- en betrouwbaarheids
papieren in handen heeft,
maar niet het tevens vereiste
vakdiploma. Hij voerde daar
tegenover aan dat hij wel over
zeven jaar praktijkervaring
beschikt. Een vertegenwoordi
ger van de rijksverkeersin
spectie noemde de aanwezig
heid van een diploma echter
onontbeerlijk.
De commissaris van de ko
ningin C. Boertien vond het
een vreemde zaak dat de ge
meente Terneuzen niet meteen
al gecontroleerd had of Potters
wel over de benodigde papie
ren beschikt. De vertegen
woordiger van de rijksver
keersinspectie bevestigde dat
Terneuzen daarmee in strijd
met de wettelijke bepalingen
heeft gehandeld.
Gedeputeerde Staten gaan
zich nu over de zaak beraden.
Vervolg van pagina 1
De grote onderaannemers
kunnen de kat nog uit de boom
kijken. Ook zij weten niet of er
voor hun werk nog betaald zal
worden, maar zetten hun acti
viteiten op De Schelde voorlo
pig nog voort. Een woordvoer
der van de Vlissingse vesti
ging van Rotterdamsch Zand
straal- en Schildersbedrijf
(ongeveer 100 personeelsleden)
sprak gisteren geruchten te
gen dat het vrijdag met de
werkzaamheden op De Schel
de stopt wanneer er geen geld
op tafel komt.
Ook bij de Vlissingse vesti
ging van het elektrotechnisch
bedrijf Rietschoten Hou-
wens (225 personeelsleden) en
bij andere grotere onderaan
nemers verkeert men in onze
kerheid.
Vanavond praten de onder
aannemers, hun personeel en
de vakbonden over de situatie
tijdens een bijeenkomst in het
Vlissings Scheldekartier.
Onder het personeel van De
Schelde zelf neemt de onrust
toe doordat steeds meer werk
nemers er op de zogenaamde
wachtkaart terecht komen,
wat betekent dat er eigenlijk
geen werk voor hen is. Voor
zover ze nog wel werk ver
richten hoeven ze geen tijd-
bonnetjes meer in te vullen.
Na de stemming over de plaats van het woonwagenkamp verlaten de Koewachters de vergaderzaal.
De woonwagenbewoners blijven zitten
- FOTO WIM KOOIJMAN
Van een onzer verslaggevers
AXEL - Twee keer moest burgemeester
A. Hack van Axel gisteravond een
schuchter applaus de kop indrukken.
Het was de enige „wanklank" vanaf de
publieke tribune tijdens de discussie
van de gemeenteraad over de vraag
waar het nieuwe woonwagenkamp
moet komen.
Het gemeentebestuur was voorbereid
op ordeverstoringen, getuige de aanwe
zigheid van drie agenten in het water
schapsgebouw, waarheen de raad was
uitgeweken. Maar de politie moest wer
keloos toezien hoe de raad zich simpel
(slechts twee stemmen tegen) schaarde
achter de Emmabaan bij Koewacht als
lokatie voor het centrum.
De toekomstige bewoners van het
kamp zaten stilzwijgend op de voorste
rijen van de tribune, tientallen Koe
wachtenaren verdrongen zich daarach
ter, in de gang en in een speciaal ine-
gricht zaaltje om de discussie te volgen.
Hun boe-geroep bleef ook al achterwege
en het afkeurend gemompel bereikte
nooit de oren van de raadsleden voor
wie het was bestemd.
Of Koewacht nu alle wettelijke mo
gelijkheden gaat aangrijpen om het
nieuwe centrum tegen te houden, zoals
een anoniem actiecomité dat dal heeft
aangekondigd, is nog de vraag. Gister-,
avond wierp niemand zich op als
woordvoerder. Die was er wel namens
de gelukkige woonwagenbewoners.
„Tevreden", waren ze. „En ach, die inte
gratie, dat komt vanzelf wel".
Ze hopen wel op de „menswaardige
spelregels", waarop ook de stichting ka
tholiek onderwijs uit Koewacht heeft
aangedrongen. Een brief van de stich
ting werd op het laatste moment nog
voorgelezen door burgemeester Hack en
leidde tot het eerste, door hem scherp
onderbroken applausje. De stichting
distantieerde zich trouwens nadrukke
lijk van de anonieme actiegroep.
Het steuncomité Behoud
Werkgelegenheid De Schelde
beraadt zich donderdagavond
met de werknemers van de
RSV-ijzergieterij in Middel
burg over de eventuele nood
zaak tot verdere acties. Men
verwacht deze week wat meer
zekerheid over de pogingen
om de sluiting van dit bedrijf
voorlopig ongedaan te maken.
Directie en ondernemingsraad
van de gieterij hebben daar
over vandaag een gesprek met
de bewindvoerders. De garan
tie van een lening, waarmee
de gemeente Middelburg het
loon van de werknemers bij de
gieterij voorlopig wil veilig
stellen, werd gistermiddag
door gedeputeerde staten
goedgekeurd. Daardoor is de
kans op een spoedig faillisse
ment wat kleiner geworden.
Het steuncomié gaat probe
ren de Vlissingse middenstand
nog wat meer te activeren. Het
heeft Walcheren en ook ande
re delen van Zeeland inmid
dels overspoeld met pamflet
ten en verzoeken om protest-
kaarten naar regering en par
lement te sturen.
De gemeenten op Walcheren
hebben positief gereageerd op
het verzoek om verkiezings-
borden te plaatsen waarop in
formatie over De Schelde kan
worden geplakt.
De popmanifestatie, waar
mee werkloze jongeren hun
solidariteit willen betuigen,
wordt gehouden op 12 of 19
maart in de mts of de sporthal
te Vlissingen. Men is momen
teel in onderhandeling met
een „publiekstrekker".
De CDA-afdeling Zeeland
heeft de eigen bewindslieden
en kamerleden „van ganser
harte kracht en wijsheid toe
gebeden" om tot beslissingen
te komen waar heel Zeeland
„tot in lengte van jaren dank
baar voor zal blijven. Dat kan
men lezen in een brief, waarin
nogmaals met klem aan de
eigen bewindslieden en ka
merleden wordt gevraagd de
KMS te redden.
De PvdA-afdeling Zeeland
heeft haar kaderleden via een
extra editie van haar medede
lingenblad opgroepen de acties
voor de KMS te steunen.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - De Terneu
zense gemeentepolitie arres
teerde de 15-jarige I.H.K. en
de 12-jarige J.P.T, beiden uit
Terneuzen, die bekenden voor
enkele duizenden guldens
schade te hebben aangericht
aan diverse lagere schoolge
bouwen.
Op 2 mei, 11 juni en 4 augus
tus van het vorige jaar en 18
februari 1983 vernielden zij
met behulp van stenen en een
katapult een groot aantal rui
ten van De Stelle, De Wiekslag
en de Prins Willem Alexan-
derschool. Zij bekenden alle
bei hun aandeel in de vernie
lingen en werden daarna vrij
gelaten.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG NIJMEGEN - Het is
nooit de bedoeling van de rijksoverheid
geweest toestemming te geven voor de
aanleg van de vaste oeververbinding
over en onder de Westerschelde. Het pro
vinciaal bestuur van Zeeland had dat
kunnen weten, maar heeft desondanks
lang een hersenschim nagejaagd.
Dat is de voornaamste conclusie uit een
onderzoek naar het besluitvormingspro
ces rond de VOW, dat is uitgevoerd door
de vakgroep Bestuurskunde, bijgestaan
door de afdeling Bestuursrecht, beiden
van de Nijmeegse universiteit.
De enige minister die zich volgens de
onderzoekers fel voor de VOW heeft in
gespannen was Westerterp in het kabinet
Den Uijl. Echter tevergeefs. Binnen het
kabinet-Den Uyl vond hij schatkistbe
waarder Duisenberg tegenover zich. Op
een gegeven moment laaide de ruzie tus
sen die twee over de VOW zo hoog op, dat
met aftreden werd gedreigd. Het bleef bij
dreigen, Duisenberg kreeg z'n zin.
Daarna toen al sprake was van een re
cessie slaagde Zeeland erin afspraken te
maken met het kabinet Van Agt. Met de
aanleg van de VOW zou begonnen wor
den als voor 30 juni 1983 alle beroepspro
cedures en vergunningen waren afge
handeld én de rente op de kapitaalmarkt
beneden de 10 procent zou zijn gedaald.
Den Haag dacht, zeggen de onderzoe
kers, daarmee weer lange tijd 'gewonnen'
te hebben. Echter, toen vorig jaar de ren
te beneden de 10 procent daalde, trok
Zeeland weer aan de bel, hoewel enkele
beroepen nog niet waren afgehandeld. De
ministers Ruding en Smit-Kroes wezen
het project echter eensgezind af, nu om
dat nieuwe verkeersprognoses een te
groot financiëel risico te zien zouden ge
ven.
Zoals al aangekondigd zal de Kamer
commissie voor Verkeer en Waterstaat
en die voor Financiën vandaag met de
ministers over de afwijzing praten.
Daarbij komen ook de pleidooien van de
Zeeuwse bestuurders voor de WOV en
hun recente suggesties voor een enigszins
goedkopere uitvoering aan de orde.
De kans dat het parlement het licht
alsnog op groen zet is volgens de onder
zoekers echter niet groot: de bomen
groeien immers niet meer tot in de hemel.
Wat moet men met een project, dat in
middels ruim 1 miljard gulden gaat kos
ten en waarvan de rentabiliteit uiterst
twijfelachtig is, stellen ze.
Van een onzer verslaggevers
ANTWERPEN - De Antwerp
se Scheepvaartvereniging
vraagt zich af of het ontwerp
voor de walradarketen langs
de Westerschelde niet kan
worden vereenvoudigd zonder
aan het resultaat afbreuk te
doen. Dit gezien de snelle evo
lutie op elektronisch gebied.
De Scheepvaartvereniging
constateert in het gisteren
verschenen jaarverslag 1982,
dat er wat de uitbreiding van
de walradarketen langs de
Westerschelde betreft, weinig
vooruitgang valt te melden.
Het nut er van wordt niet be
twist. Toch aarzelt de Belgi
sche regering vanwege de ho
ge kosten en Tasten.
De Antwerpse Scheepvaart
vereniging constateert dat Ne
derland ongeduldig wordt.
Ook de Scheepvaartvereni
ging spreekt haar ongerust
heid uit over de Nederlandse
plannen om de verdere verdie
ping van de Westerschelde te
koppelen aan de levering van
Belgisch Maaswater. Zij wijst
er in het jaarverslag nadruk
kelijk op dat het hier om een
normale aanpassing van de ri
vier gaat. „Zij moet op haar
eigen kenmerken en verdien
sten worden beoordeeld, en
niet kunstmatig aan het
vraagstuk van het Maaswater
worden gekoppeld", aldus de
Antwerpse Scheepvaartvere
niging.
Het jaarverslag besteedt
uitgebreid aandacht aan de
forse stijging van de loodsta-
rieven op de Schelde en de
Scheldemonding. Ingevolge de
in het Schelde-reglement
voorziene automatische aan
passing van de pariteit tussen
de Belgische frank en de Ne
derlandse gulden, werden zij
met ongeveer 9,6 procent ver
hoogd op 1 april 1982, en met
circa 4 procent op 12 augustus
1982.
Daarenboven wordt na ge
meenschappelijk overleg tus
sen de Nederlandse en de Bel
gische regering nog een eigen
lijke verhoging van 9,5 procent
toegepast vanaf 1 januari 1983.
De loodsgeldtarieven in ande
re Belgische loodswateren
werden op identieke wijze
aangepast.
De reders zijn met deze
gang van zaken niet gelukkig.
Zij hebben voor matiging ge
pleit. Volgens de Scheepvaart
vereniging heeft Antwerpen
het -globaal gezien- in 1982
goed gedaan. Het goederen
vervoer steeg met circa 5,5
procent (Rotterdam min 0,4
procent).
I