OESO: oude wijn in nieuwe zakken VASOLASTINE IN HET ZIEKENFONDSPAKKET De opmars van zwijgende meerderheden Spaanse UCD kwam, zag, overwon maar sneuvelde *LO KIEl 'arlemei til val Libië in Vandaag besluit Tweede Kamer: DINSDAG 22 FEBRUAR11983 ACHTERGROND5 Eenzijdige nadruk op terugdringen begrotingstekort - V ZUID-AFRI MSDAG 22 FEBRUARI Bloedbad in Indiase deelstaat Assam: Rietkerk fluistert te hard Schoo: bang voor lezende Kamerleden Haags Hoogstandje Kermis in de RSV-hel erkiezingen uroparlement astgesteld \s TREKKEN T11 PAGINA 4 Door Piet er-Jan Dekkers WIE HET rapport van dc Organisatie voor Economi sche Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) over de Nederlandse economie leest, kan niet aan dc in druk ontkomen, dat deze organisatie weer heel wat oude wijn in nieuwe zakken doet. Belastingverlaging, wegwerken begrotingste kort, verlaging sociale uit keringen en (huursubsi dies, loskoppeling uitkerin gen van lonen, het zijn puur markteconomische maatre gelen, die het bedrijfsleven weer op poten zouden moe ten helpen. Tot nu toe werd door deze organisatie de 'Reagono- mics' aanbeden: de theorie van de Amerikaanse presi dent Reagan en de Britse premier Thatcher, dat de economische crisis alleen maar te bestrijden is door de inflatie terug te dringen en de arbeidskosten van on dernemingen te drukken door vergaande loonmati ging- De OESO constateert nu, dat wat dat betreft Neder land de afgelopen jaren een goed figuur heeft geslagen: de loonmatiging èn het te rugdringen van de inflatie zijn zeer succesvol geweest. De concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van het buitenland is er aan zienlijk door versterkt. Een pluim dus, zou men denken. Vergeet het maar. Want, zo gaat het rapport verder, het Nederlandse be drijfsleven heeft er niet van kunnen profiteren, omdat de binnen- en buitenlandse vraag sterk afnam. Dat laatste heeft een regering natuurlijk niet in eigen hand. Anders is het met de binnenlandse vraag. Juist door de loonmatiging van de laatste jaren is de koop kracht nogal fors gedaald en vanzelfsprekend merkt de industrie dat door lagere afzetten. Het midde) bleek dus erger, of op z'n minst even erg, als de kwaal. Nu dat beleid niet de ge wenste resultaten heeft ge had (en dat ondanks de ja renlange verzekering dat deze 'bittere' pil moest wor den geslikt om de economie gezond te maken) komt de OESO op de proppen met een program, dat even een zijdig is, als wat we achter de rug hebben Alle heil moet nu komen van het te rugdringen van het over heidstekort en de collectieve uitgaven in de sociale sec tor. Punt uit. Een lager overheidstekort zorgt, aldus de OESO, voor lagere rente-tarieven en dat is weer een voorwaarde voor herstel van de investe ringen. Geen woord over de forse rente-daling van de afgelopen tijd en het effect daarvan op de bedrijfsin vesteringen. Die rente daal de juist ondanks een stij gend overheidstekort en enig effect op de investerin gen heeft het niet gehad. Het werkt dus blijkbaar niet of op z'n minst onvol doende. Verlaging van de lasten voor het bedrijfsleven, ook een 'must' van de OESO, zal naar gevreesd moet worden, voorlopig ook niet leiden tot meer investeringen uit die hoek. Immers, elk meeval lertje wordt door de werk gevers gebruikt om overtol lige voorraden en machines weg te werken. Het is na tuurlijk wel zo, dat verla ging van de winstbelasting, hogere inflatiecorrectie en lagere werkgeverspremies voor sociale verzekeringen meer financiële ruimte schept voor ondernemers om te investeren. Maar zo lang de binnenlandse vraag door dalende koopkracht wordt bepaald en de groei van de wereldhandel nog steeds niet goed op gang komt, moet men van dit soort maatregelen niet al te veel verwachten, zeker niet op korte termijn. Op één punt heeft het ■OESO-rapport het grootste gelijk van de wereld, al be treft het wel een open deur: de Nederlandse regering moet eindelijk eens duide lijk prioriteiten gaan stel len. Voor de OESO is die keus beperkt: óf verlaging van de overheidsuitgaven, óf verlaging van de lasten van het bedrijfsleven óf het stimuleren door de overheid van (bedrijfs)investeringen. De OESO kiest voor terug dringen van het overheids tekort. Daar moet alles voor wijken. Naar Nederland vertaald zou dat betekenen, dat de regering pas een begin heeft Thatcher ..deregulering.. - FOTO ARCHIEF DE STEM gemaakt met het bezuini gen op de overheidsuitga ven. Er zullen vele nieuwe miljarden guldens gevon den moeten worden om het begrotingstekort weer tot 'redelijke' proporties terug te brengen. Een schier onmogelijke opgave, als men bedenkt dat het bezuinigen van een paar miljard gulden al zoveel voeten in de aarde heeft. Kiest men desalniettemin voor het verder terugdrin gen van het begrotingste kort dan staat men voor de moeilijke keus op welk ter rein: op dat van de over- dachtsuitgaven (sociale uit keringen, subsidies) of dat van de investeringen. Het huidige kabinet heeft eigenlijk nog geen duidelijk keus bepaald, al kan men niet aan de indruk ontko men, dat de voorliefde bij de overheidsinvesteringen ligt. Met name het drukken van het woningbouwprogram ma en de bezuinigingen op het terrein van Verkeer en Waterstaat wijzen in die richting/*" «•••-» Natuurlijk is elke keus betwistbaar. Het verminde ren van de overheids-inves- teringen (woningbouw, we gen) leidt tot forse werk loosheid, door het verlagen van de overdrachtsuitgaven daalt de koopkracht verder. De binnenlandse vraag komnt daardoor weer sterk onder druk te staan. Zo simpel als de OESO nu voorstelt, alléén de collec tieve uitgaven fors korten, is het natuurlijk niet. Dat de verschillen tussen de lo nen en de uitkeringen best wat groter mogen worden, is misschien verdedigbaar in het kader van een pure markteconomie, we weten langzamerhand wel, dat de overheid zoveel regels aan het bedrijfsleven heeft ge steld, dat die marktecono mie in belang heeft inge boet. Men kan de economi sche crisis aldus te lijf gaan met alom erkende 'genees middelen' uit het markteco nomie-medicijn-kastje, als die economie echter deels geleid wordt door over heidsbemoeienissen, dan werkt zo'n medicijn maar half. Dat hebben we na jaren loonmatiging en inflatie vermindering gezien. Dat waren dé middelen om de economie weer op te pep pen. We hebben dat jaren geslikt, zij het met tegenzin. Het heeft niet het beoogde effect gehad. Daarom moet men des te voorzichtiger zijn met 'nieuwe' oude medijcijnen, die de OESO aandraagt om de Nederlandse economie weer uit het dal te halen. Het overheidstekort terug dringen? Prima, maar niet als de prijs een miljoen werklozen is. Groter ver schil tussen lonen en uitke ringen? Ook dat kan men verdedigen. Maar niet tot elke prijs en zeker niet als de overheid de eigen tarie ven dermate fors verhoogt, dat de laagste inkomens dubbel worden 'gepakt'. La gere werkgeverspremies voor de sociale verzekerin gen? Best uitvoerbaar, maar door het stijgend aan tal werklozen, WAO'ers en bejaarden kan men in rede lijkheid niet allèen de wer kenden daarvoor laten op draaien. De economische verhou dingen in Nederland zijn sinds de oorlog zo ingewik keld 'geleid', dat een 'een voudige' maatregel als het terugdringen van de collec tieve uitgaven op zich niet het gewenste resultaat heeft. Er zal heel wat meer nodig zijn om de economie uit het dal te halen. En dan hebben we het nog niets eens over de zo noodzakelij ke internationale aanpak. Door Edo Sauren „WIE GENEEST heett ge lijk" zegt een oud Chinees spreekwoord. Deze Oosterse wijsheid schijnt niet op te gaan in onze 'beschaafde' Westerse wereld. Het lijkt er hier op dat de medische we reld zich meer bekommert om de manier waaróp er ge nezen moet worden, dan de genezing zelf. Terwijl de medische we reld nog steeds strijdt tegen de opkomst van gezondheids centra en de apotheekhou- dende huisartsen en apothe kers voorlopig hun strijdbijl even hebben begraven, gaat het eeuwenoude gevecht tus sen gevestigde medici en de alternatieve genezers in alle hevigheid door. Tienduizenden Nederlan ders vinden baat bij de alter natieve gezondheidszorg. Even leek het erop dat deze tak van genezers een bres had kunnen slaan in het machtige bolwerk van de Ne derlandse gezondheidszorg. Meer erkenning voor ver schillende alternatieve ge neeswijzen scheen door te breken, maar ambtelijke lob by's op de departementen proberen daar toch een stok je voor te steken. Over enkele maanden verschijnt er een nota in de Kamer, waarin de alternatievegeneeswijzen be sproken worden. Dan zal moeten blijken welke plaats deze vorm van genezen in mag nemen in de gezond heidszorg. Een van de meest omstre den 'geneesmiddelen' is 'Va- solastine'. Een in 1948 in Ne derland ontwikkeld prepa raat dat inmiddels in veel landen al jaren prijkt op de lijst van erkende geneesmid delen, maar dat hier officiële erkenning moet ontberen. Al meer dan 20 jaar vecht een grote groep Nederlandse ge bruikers ervan verbeten om erkenning van het middel, waarbij zij zoveel baat vin den. Verenigd in voorheen de stichting 'Vrienden van de Koningshof' en nu 'De Vere niging Enzymtherapie' heeft deze groep via stapels brie ven en tienduizenden hand tekeningen de medische we reld en de bewindslieden proberen te overtuigen van het nut van dit preparaat. Er verschenen boekwerkjes, waarin gebruikers van dit middel hun genezingsproces beschreven. Vele daarvan handelen over mensen, die amputatie van lichaamsde len hadden kunnen voorko men dankzij 'Vasolastine'. Verschillende ziekenfondsen hadden 'Vasolastine' wel in hun pakket, anderen niet. De ene groep artsen schreef wel middel wél voor, de andere groep weer niet. 'Vasolastine' prijkte lange tijd op de lijst van voorlopig erkende geneesmiddelen, maar nam daar geen hechte positie in. Begin 1981 weiger de het College ter Beoorde ling van Geneesmiddelen het preparaat als geneesmiddel te registreren en adviseerde staatssecretaris Veder-Smit negatief. Volgens het college was de genezende werking niet aangetoond. Dankzij po litieke druk van de grote Ka merfracties mocht het mid del in de handel blijven, maar dan niet onder de titel 'geneesmiddel'. Er volgden wat schijnbewegingen van minister Gardeniers en na het nodige geharrewar be landde het middel op 'lijst vier' van de geneesmiddelen. Dat hield in dat het uitslui tend op voorschrift van de arts verstrekt mocht worden en pas met een machtiging van die arts voor vergoeding van het ziekenfonds in aan merking kwam. „Een mens heeft recht op het kiezen van zijn eigen ge zondheidszorg", zegt me vrouw Van Leemput uit Ber gen op Zoom, secretaresse van de patiëntenvereniging Enzymtherapie: „Door de pa tiënten afhankelijk te maken van de zienswijze van de art- sen is er geen sprake meer van vrije keuze. De vrijheid ervan wordt aangetast door het mensen financieel erg moeilijk te maken een be paald middel te kiezen. En dat terwijl de behandeling met Vasolastine veel goedko- per is dan de andere medi- sche behandelingen, die wj] vergoed worden". De Kamerleden De« (WD) en mevrouw Cornelis- sen (CDA) hebben bij de 1». handeling van de begroting van Volksgezondheid een motie ingediend om het mid. del in het ziekenfondspakkel op te nemen. Daar wordi vandaag over gestemd. Voor de gebruikers van 'Vasolati- ne' komt er dan mogelijk een eind aan de onzekerheid. Door Pieter Eggen DEZE WEEK lopen in de In diase deelstaat Assam de verkiezingen ten einde. Dat die een grote flop zijn ge worden is duidelijk, al was het alleen omdat ze massaal geboycot zijn. Maar belang rijker is dat deze verkiezin gen, bedoeld om de rust te rug te brengen, de diepe ver deeldheid die al tientallen jaren sluimert sterker heb ben losgewoeld dan ooit te voren. Volgens de laatste be richten heeft de verkiezings strijd aan zeker duizend mensen het leven gekost. Het is niet de eerste keer dat Assam het toneel is van bloedige twisten. De wortels van het kwaad liggen bij het Britse bestuur in haar voor malige keizerrijk India, dat tot de onafhankelijkheid in 1947 het tegenwoordige In dia) Pakistan en Bangladesh omvatte. In het,, begin van deze eeuw begonnen de Brit ten, in een poging het vruchtbare maar dunbe volkte Assam te exploiteren, massaal (west- en oost) Ben galen naar Assam over te brengen. Die Bengalen, meest moslims, kregen de leidinggevende posities in het bestuur van de nieuw- gekoloniseerde deelstaat, zeer tot verdriet van de As- samezen, die praktisch alle maal het hindoestaanse ge loof aanhangen. In de jaren dertig hielden de Engelsen een volkstelling in Assam, en die toonde de nieuwe verhoudingen pijn lijk scherp aan. De Assame- zen maakten nog maar der tig procent van de bevolking uit, weliswaar de grootste gemeenschap, maar het ver schil in aantallen met de Bengalen was nog maar zeer klein. Een Engelse demo graaf voorspelde in die tijd al dat die bevolkingsopbouw de kiem vormde voor grote problemen, omdat „de Assa mese cultuur en beschaving ontwricht zou worden". Kor te tijd later meldden Britse zaakwaarnemers al de eer ste botsingen tussen Assa- mezen en Bengalen. Kort na de onafhankelijk heid van India in 1947 kwam het opnieuw tot ongeregeld heden. Aanleiding was de instelling van een zelfstan dige Assamese regering, waarin het aandeel van de Bengalen zeer gering was. De nieuwe regering greep die machtspositie aan om de Bengaalse 'overheersers' een les te leren. Velen van hen vluchtten over de grens naar Oost-Pakistan (het tegen woordige Bangladesh) of naar de Indiase deelstaat West-Bengalen. Een nieuwe volkstelling, korte tijd later, leerde dat de Assamezen met bijna 60 procent hun histori sche plaats als grootste ge meenschap weer hadden in genomen. Dat lag niet alleen aan het grote aantal vluch telingen, maar kwam ook doordat veel Bengalen opga ven Assamees te zijn, wat gezien de grote overeenkom sten in taal en cultuur veel Bengalen niet zo moeilijk moet zijn gevallen. Aan het gevoel van veel Assamezen weer heer en meester in eigen huis te zijn kwam in 1971 een einde. Toen brak de oorlog uit tus sen India en Pakistan, die onder meer tot gevolg had dat de Oost-Pakistani (het land ligt zo'n tweeduizend kilometer van Pakistan ver wijderd) hun eigen zelfstan digheid uitriepen: de staat Bangladesh was een feit. Voor veel islamitische bewo ners van het nieuwe, econo misch en politiek uitermate zwakke, land de grenzen over vluchtten, richting As sam In dat verband is het van belang te weten dat één van de redenen voor zelf standigheid van Bangladesh een religieuze was. Pakistan is islamitisch, Bangladesh is meer hindoestaans georiën teerd. Het wegvallen van de islamitisch-Pakistaanse be scherming was voor veel Bengalen reden om naar hun 'vaste' uitwijkhaven Assam terug te keren. De nieuwe bevolkingsop bouw hield uiteraard op nieuw een risico in voor de machtsverhoudingen in As sam. Toen de Indiase voor zitter van de verkiezings commissie in 1979 waar schuwde voor de gevolgen daarvan, gaf hij misschien ongewild het startsein voor nieuwe haatcampagnes. As samese politieke partijen onthulden dat een groot aan tal Bengalen, die stemrecht hadden voor de verkiezingen van 1980, illegaal in het land verbleven. Daarmee bereik ten ze dat die verkiezingen werden uitgesteld tot deze maand. De Indiase regering probeerde in de tussentijd een compromis voor nieuwe verkiezingen te bereiken. Toen de bereidheid niet be stond om tot een vergelijk te komen, bepaalde de Indiase regering dat Assamezen en Bengalen elk hun verkiezin gen zouden krijgen. Dat bleek bepaald geen gelukki ge greep, want de Assame zen werden opgeroepen massaal de verkiezingen van deze maand te boycotten, waaraan ze gevolg gaven. Het begon enkele weken ge leden met een serie kleinere moordcampagnes. De Assa mese politie die orde op za ken had moeten stellen, bleek zelf zo verdeeld, dat ze meegesleurd werden in de spiraal van geweld. Verle den week stuurde de Indiase regering 10.000 federale sol daten naar Assam, die de vechtende partijen uit el kaar moeten zien te houden. Dat zal uiteindelijk wel lukken, maar waar New Delhi zeker niet in zal slagen is het terugbrengen van de vrede. De haat bestaat al te lang in Assam en zit te diep. Door Anton Theunissen DE UNIE van het Democra tisch Centrum (UCD) in Spanje is in 1975 uit bittere politieke nood geboren en het afgelopen weekeinde uit bit tere politieke nood gestor ven. Een partij met een spec taculaire start, maar roem loos ten onder in tweedracht, ruzie en enorme schulden achterlatend. Een merk waardig fenomeen in de Westeuropese partijcultuur, een partij, die kwam zag, overwon maar uiteindelijk sneuvelde. De UCD is altijd een nogal heterogeen, politiek gezel schap geweest. Een bont conglomeraat van christen democraten, liberalen, ge matigde sociaal-democraten, aangevuld met enkele 'be keerlingen' van Franco's Na tionale Beweging. Een partij, die uit politieke nood en dus haastig werd op gericht. Adolfo Suarez was in juli 1976 door koning Juan Carlos tot premier benoemd, maar beschikte niet over een partijorganisatie die hem in de verkiezingsrace van juni 1977 zou kunnen ondersteu nen. Een groot aantal splin terpartijtjes, dat vlak na Franco's dood als paddestoe len uit de grond schoot, kwam al spoedig tot het be sef dat het weinig zin had om afzonderlijk aan die verkie zingen deel te nemen en zocht naarstig naar een poli ticus die bereid was de lei ding van dat collectief op zich te nemen. Het pact voor de oprich ting van UCD was daarna snel gesmeed. Het charisma van Suarez, het lef waarmee hij de overblijfselen van het franquisme omturnde in een parlementaire structuur, en tenslotte zijn successen in de verkiezingen van juni 1977 en maart 1979 (168 zetels, bijna de meerderheid in het parle ment), maakten dat zijn po sitie als leider voorlopig bo ven iedere discussie verhe ven bleef. De problemen begonnen pas toen Suarez die nieuwe parlementaire structuur in houd moest gaan geven want daar bleek zijn grote gebrek: hij miste een eigen ideologie, zag geen kans een duidelijk beeld te formuleren en pro beerde slechts brandjes te blussen als zich werkelijk controversiële kwesties voordeden. En om zich vast in te dekken tegen eventuele interne kritiek, probeerde hij al op voorhand zijn positie veilig te stellen door het par tijapparaat te bemannen met vertrouwelingen. De ivoren-toren-politiek breekt Suarez snel op. In het voorjaar 1980 worden de eer ste grote ruzies zichtbaar in de UCD en de oppositie tegen Suarez' autoritaire optreden en politieke besluiteloosheid nemen hand over hand toe. Het motto van het offensief is simpel: democratisering van de partij. Christen-de mocraten, liberalen en so ciaal-democraten (wederom een heterogeen gezelschap) vinden elkaar en proberen op een congres Suarez te la ten struikelen. Om uiteenlo pende redenen: de christen democraten zijn boos over de nieuwe echtscheidingswet, de liberalen omdat zij geen post krijgen in het kabinet en de sociaal-democraten omdat Suarez het democrati seringsproces te weinig rich ting geeft. Suarez slaat nog even te rug: hij dringt de 'criticos' in een minderheidspositie, maar de conflicten binnen de partij zijn zo fundamenteel, dat men begin 1981 al van het begin van het einde van de UCD kan spreken. Twisten waren er binnen de partij over bijna alle hete Spaanse hangijzers: de echtscheiding, de hervorming van de uni- SUAREZ .doelloos. FOTO ARCHIEF DE STEM versiteiten, de economische en belastingpolitiek, hervor ming van de sociale verzeke ringen en autonomie voor de verschillende Spaanse ge westen. Vlak voor de mislukte coup van kolonel Tejero trad Suarez onder nog steeds nie! geheel opgehelderde omstan digheden als premier en par tijleider. De kleurloze Calvo Sotelo - op de dag van zijn installatie vielen schoten uit de geweren van de Guardia Civil in het Spaanse parle ment - wist geen nieuw leven en élan te blazen in de partij, die uiteindelijk vermorzeld werd door socialisten en de conservatieven van Manuel Fraga Iribarne bij de verkie zingen van eind vorig jaar: zij hield 12 van de 168 zetels over in het parlement. Haar leider van het eerste uur, Al- dolfo Suarez, was inmiddels gedeserteerd naar een eigen centrum-partij, die overi gens ook de pin op de neus kreeg tijdens de laatste ver kiezingen De UCD sterft uit politieke nood, maar men kan niet jui chen bij haar ondergang. In de overgang van de Franco dictatuur naar de broze par lementaire democratie is de partij een betrouwbare, zij het logge en weinig homoge ne centrum-beweging ge weest, die veel aarzelende Spanjaarden kon winnen voor een nieuw systeem: de democratie. PIJNLIJK momentje voor Rietkerk. Vorige week kwam de minister van Binnenland se Zaken, als werkgever van een overigens al flink slin kend legertje ambtenaren, zich in de Kamer verant woorden voor het overheids personeelsbeleid. Zijn eigen partijgenoten vroegen hem toen nadrukkelijk ook aan dacht te besteden aan het door de VVD uitgedachte jeugdwerkplan. Rietkerk zei achter zijn hand tot één van zijn ambtenaren, dat hij dat hele plan nog niet kende. Een uitspraak die Frans Moor (PvdA) in de goed horende oren knoopte. Toen even ia- ter de minister geruststellend zei dat „bepaalde elementen" uit het VVD-jeugdwerkplan hem zeer aanspraken, en dat hij ze ook zeker in het kabi netsberaad zou inbrengen, was Moor er als de kippen bij om te informeren welke ele menten Rietkerk dan wel zo positief beoordeelde. Grote verlegenheid achter de rege ringstafel. Maar het grapje van Moor had maar gedeelte lijk succes: VVD-Kamerlid Linschoten zag meteen de ministeriële problemen, en vulde de bewindsman zelf aan. Toch zal Rietkerk zich er voortaan wel voor wach ten nog zo openhartig te zijn of minder hard te fluisteren, RIETKERK.pijnlijk - FOTO ARCHIEF DE STEM in elk geval als er waakzame oppositieleden in de buurt zijn. „DIE schriftelijke antwoor den moeten we op tijd heb ben, al was het alleen maar omdat we dan kunnen ingrij pen als onze vragen monde ling niet beantwoord wor den," roept Fred van der Spek vanuit de oppositieban- ken. „Het is steeds hetzelfde departement. Men zou daar echt eens wat aan moeten doen," beaamt Kamervoor zitter Dolman vermanend. Lijdend voorwerp is de mi nister van Ontwikkelingssa menwerking, die wat hulpe loos achter de regeringstafel staat. „Het spijt me, meneer de voorzitter, ik hoop echt dat de schriftelijke antwoor den er vlug zijn. Maar ik dacht dat het wel vaker ge beurde dat bij een begro tingsbehandeling de ant woorden wat later kwamen". Bij elke begroting wordt een deel van de talloze Ka mervragen schriftelijk be antwoord, waarna de be windsman of -vrouw in mon delinge reactie de grote lij nen van beleid uiteenzet. Goed gebruik is daarom, dat die schriftelijke beantwoor ding er minstens een uurtje voor de mondelinge reactie van de minister is, zodat de Kamerleden er minimaal vluchtig van kennis kunnen nemen. Dolman is het dan ook zichtbaar oneens met de uitvluchten van Schoo, die wat hem betreft zeker geen parlementaire traditie mo gen worden. Schoo probeert het nog één keer met een ander argu ment, waarin ze wat al te openhartig laat blijken dat ze niet voor niks een verhou- SCHOO. .hulpeloos. - FOTOARCHIEF DE STEM ding met een onderwijzer heeft. „Ik was ook bang dat de Kamer zou gaan lezen, en daardoor niet meer naar zou luisteren." Dolman: „Dat is dan de verantwoordelijkheid van de Kamer. En nu sluit ik dit in cident." „IK voel dat er iets broeit. Ik heb hetzelfde gevoel als in de jaren zestig. Toen was er een generatie die op een wat on gebruikelijke manier van zich deed horen. Nu is het een klassenstrijd en dat is aan zienlijk gevaarlijker. Het gaat nu om woede, frustratie, onmacht. En alles wat uit on macht gebeurt is per defenitie gevaarlijk". Drs. Marcel van Dam, Tweede Kamerlid (PvdA). HET was even kermis in de hel. Terwijl duizenden RSV- werknemers zich bezorgd af vroegen of hun salaris deze maand nog wel gestort zou worden, maakte directeur J. de Reus vanachter bossen bloemen en een feestelijke versnapering bekend dat zijn liften-bedrijf in veiligheid gebracht is: de RSV-dochter koopt zich vrij en de werkge legenheid van driehonderd werknemers is gered. „Ik voel me een beetje be schaamd dat wij vandaag de vlag hebben gehezen, omdat de banen van vele duizenden andere RSV-werknemers nog steeds op het spel staan. Maar aan de andere kant weet ik dat men ons dit suc ces zal gunnen", zei de op richter, directeur en nu weer belangrijkste eigenaar van zijn naam dragende bedrijf, dat enkele jaren geleden, via een samenwerking met de Machinefabriek Breda, het RSV-concern binnenstapte en nu als eerste het zinkende schip verlaat. Met eigen geld van J. De Reus en enkele stafmedewerkers en de me dewerking van een bank, heeft De Reus zich voor dik 10 miljoen los gekocht en gaat het veelbelovende be drijf zelfstandig door. De Reus had een publici teitsbureau ingehuurd op het vlagvertoon te regelen, want iedere regel negatief nieuws over RSV schaapte een schil fer van het vertrouwen dat opdrachtgevers hebben voor bedrijven, die nu gebogen gaan onder de loden last van wantrouwen die de letters RSV oproepen. Met een knip oog naar zijn klanten prees De Reus zijn produkten, zijn service, zijn winstcijfers en zelfs de kwaliteit van de be drijfskantine werd recht streek de Michelin-gids in geprezen. De buitenwereld moest duidelijk worden: De Reus is reusachtig. Natuurlijk is de presenta tie van een staaltje Neder lands ondernemerschap nooit weg, maar het is wel angstig om te zien wat RSV-bedrij- ven allemaal moeten doen op de schade en schande van de surséance weg te poetsen: macabere feestjes op de puinhopen van RSV. psTAD - Drie Zuidafrikaan „entsleden zijn gisteren afg "een soort weddenschap. Het zijn minister Fanie Botha 1 id en de uiterst rechtse parlel :rs Andries Treurnicht en Ton-1 Door onze correspond4 ,GIERS - „Het Reagan grd als een gezonde bi jardige oplossing van eem en voor de oplossin] raëlische conflict." Deze passage is gister- iddag opgenomen in de ïtwerp-resolutie van de ilitieke commissie van Palestijnse Nationale aad. De officiële woordvoerder dens de zitting van het Pa- itijnse parlement in balling- hap Ahmed Abder Rahman eft verklaard dat dit besluit n de politieke commissie be- rent dat het Reagan-plan it is verworpen. Hij voegde toe dat de Nationale ad die gisteravond opnieuw voltallige zitting bijeen is tomen, de ontwerp-resolu- ga dc dq da oq hc tUSSEL - De verkiezingen wr het Europese Parlement llen gehouden worden van tot en met 20 mei 1984. De ederlanders kunnen op don- rdag 17 mei naar de stembus 25 van de in totaal 434 iropese parlementariërs te wen. Dat is gisteren in Brussel ereengekomen tijdens een rgadering van de ministers n Buitenlandse Zaken van Europese Gemeenschap. De stembureaus in Neder- nd zullen op donderdag- ond 17 mei na 19.00 uur gaan len, maar de uitslag zal niet per bekend gemaakt wor se dan op de volgende zon- igavond of maandagochtend, i inmiddels ook de andere iden naar de stembus zijn tveest. In feite zijn de ministers n Buitenlandse Zaken het iteren alleen eens geworden er de verkiezingsdata. Ten Inzien van de procedure heb- zij geen overeenstemming eikt. Voornamelijk de jaag of alle Europese burgers het land waar zij wonen, 'gen stemmen, werd niet sluidend beantwoord, ederland houdt zich aan oorspronkelijk voorstel, tgeen betekent dat Europese rgers, die in ons land woon- bg zijn, in Nederland mo- 1 stemmen. Dat betekent dat de buitenlanders al- 'h op Nederlandse kandida- zullen mogen en kunnen pmen. Een uitzondering zal tnaakt moeten worden voor ftenlanders door wier va lland geëist wordt dat zij n in eigen land hun stem fgen uitbrengen, ederlandse onderdanen, in een ander land van de eenschap wonen, zullen de jegenheid krijgen per post te mmen op de Nederlandse ididaten voor het Europese 'lement. red sel W. van Schellebeek, de voorzitter van de centrale ondernemingsraad, vindt dat het wrange, maar logische gevolg van het kabinetsbe leid met de RSV. Het is een soort oorlog geworden, waar bij RSV-bedrijven en werk- nemers tegen elkaar worden De Libische ieiUe„ m Pre- fSHlNGTON - De gevaar jen Libische inval in het a ^oe^an is volgens de n .aanse minister Shultz Buitenlandse Zaken voor- K geweken. uitgespeeld in de strijd om werk, de slag om uit surséan ce te komen. Dat is niets nieuws. De geschiedenis her haalt zich en boekenkasten zijn er al over vol geschre ven, van Marx tot Mailer en van Tinbergen tot Traven. Misschien een leuke lees-tip voor Molkenboer en Stikker als ze straks in hun vrije tijd zwemmen. «t Noumeri hebben willen »v?n. Minister Shultz verklaarde re u,at Washinton er tfn?f lijft staan dat Gad- V veel ruimte krijgt Ajn buren echt te bedrei- Amerika trekt deze week zowe vlieg als uit de He News dat i ge we een zuido aantc bomn de. Ti gen z ruim agent gelicl planr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 4